💠 یادکردی از زعیم عظمای تشیع؛ #آیت_الله_بروجردی
ساعت ۷:۲۰ صبح پنجشنبه ۱۳ شوال سال ۱۳۸۰ برابر با ۱۰ فروردین ۱۳۴۰ مرجع تقلید بزرگ شیعه به ملکوت اعلی پیوست و از آن هنگام تا کنون٬ مرجعیت و زعامت فردی از حوزه مقدسه قم رخت بربسته است.
در حال حاضر از حیث #تکثر_در_مرجعیت٬ حوزه قم وضعیت کم سابقه ای را تجربه می کند که گرچه خالی از فواید خاص خود نیست٬ اما تمرکز قدرت مرجعیت دینیه را به چالش جدی مواجه کرده است.
تشکیل مجموعه ای با عنوان #نشست_اساتید٬ در دامن زدن به فضای #انشقاق٬ #تکثر و #تضعیف #مرجعیت_شیعه٬ نقش اساسی دارد و برخلاف سیره مستمره آیت الله بروجردی است؛ آن فقید سعید در دوران تصدی مقام مرجعیت٬ همواره با هر نوع تکثر و تضعیف اقتدار زعامت شیعه مخالفت می کرد و وتو کردن ناگهانی مصوبات #هیئت_اصلاح_حوزه علی رغم موافقت اولیه نیز دقیقا با همین نگاه صورت گرفت که حتی منجر به #قهر آقا مرتضی و #مهاجرت به مشهد شد. پس زدن و #طرد مرحوم #شهید_مطهری و استنکاف از شنیدن توضیحات ایشان نیز در امتداد همین نگاه بود.
میل مضاعف به تصدی مقام مرجعیت دینی که در این روزگار بر حوزه مقدسه عارض گشته٬ عینا برخلاف سیره سلف صالح و خصوصا #آیت_الله_بروجردی است؛ ایشان با وجود برخورداری از مقام رفیع علمی (که بدان واسطه از وی به #شیخ_طوسی_زمان می توان یاد کرد) همواره خود را از مظان مرجعیت دور نگه داشت و سالها در غربت بروجرد به ادای تکلیف دینی خویش مشغول بود. تا آنکه به اصرار فضلای قم مانند #امام_خمینی و با اقبال مراجع ثلاث آیات خوانساری٬ صدر و حجت٬ در قم رحل اقامت افکند.
جالب آنکه به تصریح برخی صاحب رساله های فعلی اهل تبریز٬ در همین هنگام آقای #شریعتمداری در آنجا #رساله داده بود! این یعنی در هنگامی که دو نسل قبل از او در کسوت مرجعیت بودند٬ رساله وی #چاپ شده بود! این در حالی است که #امام_خمینی با آنکه به شهادت اسناد تاریخی٬ بعد از زعیم قم٬ شلوغ ترین درس خارج را داشتند اما به قصد تقویت آن عزیز٬ به درس ایشان رفته و حتی تقریرات نیز نوشتند که به عنوان لمحات الاصول چاپ شده است. بعد از ارتحال ایشان نیز امام برای پرهیز از قرار گرفتن در مظان٬ از حضور در مجامع عمومی خودداری کرد و از آخرین کسانی بود که برای ایشان مجلس گرفت.
امروز با چاپ رساله ها و سیل تمایل به تاسیس دفتر و پاسخ به استفتائات٬ در میان طیفی از #درس_خاج_گوهای_نسل_سوم_و_چهارم٬ در واقع با پدیده #نوشریعتمداری_ها مواجهیم که از بزرگترین #خطراتی است که می تواند همه مناسبات تاریخی حوزه را با چالش مواجه سازد و سرمایه های هزارساله روحانیت شیعی را به باد دهد.
آیا در زمان شیخ انصاری ها و خراسانی ها و بروجردی ها٬ فضلایی در طراز این طیف نوپدید نبودند؟ چرا آنان از قرار گرفتن در مظان مرجعیت طفره رفتند و امروز گمنام و غریب٬ غریق رحمت الهی اند؟!
ظلم مضاعفی که به صورت سازمان یافته علیه #آیت_الله_بروجردی در تدارک است آنکه از ایشان چهره ای غیرانقلابی و غیرمبارز و #غیرسیاسی تصویر کنند.
حال آنکه ایشان در بدو ورود به ایران به قصد تحریک عشایر علیه رضا خان٬ در مرز دستگیر و مدتها تحت الحفظ بود! تا هنگام حیاتش شاه نتوانست دستور آمریکا پیرامون #اصلاحات_ارضی را اجرا کند٬ امام خمینی در مواردی به عنوان #نماینده_سیاسی او با شاه و یا اصحاب رسانه گفتگو می کرد٬ علی رغم عدم قبول مشی فدائیان اسلام توسط امام و ایشان٬ برای نجات آنان اقدام شد. در تشییع جنازه رضاخان در قم حضور نیافت. علی رغم احاطه او توسط برخی مرتبطین با #ساواک٬ هرگز به حکومت #طاغوت #باج نداد.
بروجردی را نمی توان و نباید #سکولار یا #کاریکاتوری تفسیر کرد! نقد و افشای این #پروژه امری ضروری است که در آتیه انشالله بدان خواهیم پرداخت.
🔶پی افزود
در عالم تشیع هیچ فقیه سترگی نداریم که غیرسیاسی باشد اما علی رغم این ارتکاز تاریخی٬ برخی #سکولارهای_حوزوی با ارائه کدهای انحرافی و توسل به خواب و خاطرات #دروغ٬ تلاش دارند خود را پشت بزرگان شیعه مخفی سازند و در این راه از #تهمت #سلطنت_طلبی و #غیرسیاسی بودن به بزرگان هم ابایی ندارند. اعاذناالله من شرور انفسنا.
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
. آقا اگر به بزم تو مهمان نمی شدیم
اینگونه عاشقانه غزلخوان نمی شدیم
حتی اگر محبت بی حد تو نبود
سوگند برخودت که مسلمان نمی شدیم
اخلاق نیک تو همه را جذب کرده است
بی مهرتو که صاحب ایمان نمی شدیم
قطعا اگر که ختم رسالت نمی شدی
مامفتخر به مذهب سلمان نمی شدیم
در جهل مانده بود تمامی عقل ها
حتما اگر که پیرو قرآن نمی شدیم
تو روشنای مشعل سبز هدایتی
پایان کار امر خدا در رسالتی
نقل محافل همه ی ما کلام توست
شیرینی دهان رطب ذکر نام توست
هر کس نرفت راه تو گمراه میشود
روشنگر مسیر حقیقی پیام توست
باید به سیره ی عملی ات عمل کنیم
راه سعادت بشریت مرام توست
جایی که جبرئیل هم آنجا نمی رسد
اوج همیشگی بلندای بام توست
دل زنده شد به عشق تو چیزی که بی گمان
ثبت است بر جریده عالم؛ دوام توست
امشب بخوان به نام خدایی که منجلیست
از این به بعد یار و مددکار تو علیست
.
#مبعث رسول مهربانی را تبریک و تهنیت عرض مینماییم
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
#خطر_نفوذ جدی است!
جوانی ژورنالیست که حتی یک واحد درسی را در حوزه علمیه نگذرانده است، از نسبت حوزه با سکولاریسم میگوید. فرید مدرسی که خود مدتها در تیم یکی از روزنامهنگاران سکولار کشور (محمد قوچانی) کار آموخته است و در سکولارترین روزنامههای کشور (شرق،اعتماد، اعتماد ملی و هممیهن) قلم زده است، اکنون نگران چسبیدن انگ سکولاریسم به حوزه سنتی شده است. او نمیداند که حوزه علمیه با جنگ رسانهای او #سکولاریزه نمیشود. تلاش امروز او صرفا برای زنده نگه داشتن گفتمان نفی سکولاریسم در حوزه است، شاید بدین طریق بتواند در مطالبه حوزویان برای تحول در حوزه کندی ایجاد کند.
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
#انقلاب_زدایی
🔺برخی از مؤسسه ها و مدارس حوزه به صورت پنهانی تفکر غیر انقلابی را ترویج می کنند؛ عده ای با تفکرات غیر انقلابی دست به تربیت طلاب می زنند تا در آینده شاهد محصول این تفکر باشند.
آیت الله محمد یزدی در یازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:
🔹در مقابل تفکر استقلال و انقلابی گری حوزه، تفکر وابستگی و غیر انقلابی وجود دارد و معتقد است تا حوزه متکی باشد و کاری به نظام، حاکمیت، انقلاب و مسائل جامعه نداشته باشد.
🔹طرفداران تفکر غیر انقلابی می خواهند تا کسانی به گونه ای پرورش یابند که نسبت به نظام و مسائل مستحدثه توجهی نداشته باشند و تنها به درس و بحث خود بپردازند.
🔹برخی از مؤسسه ها و مدارس حوزه به صورت پنهانی تفکر غیر انقلابی را ترویج می کنند؛ عده ای با تفکرات غیر انقلابی دست به تربیت طلاب می زنند تا در آینده شاهد محصول این تفکر باشند.
🔹امروز باید تفکر انقلابی را در حوزه تقویت کرد؛ تفکر غیر انقلابی ریشه در جدایی #دین و #سیاست دارد و طرفداران آن می گویند در دیانت نباید سیاست وجود داشته باشد و متأسفانه این تفکر در برخی آحاد جامعه و حتی برخی روحانیون نیز نفوذ کرده است.
✅ رحا:
تکلیف طلاب ، اساتید و مدیران انقلابی بیش از پیش است تا با جدیت و برنامه ریزی صحیح جلوی رشد تفکر پوسیده سکولاریسم گرفته بشود. طلاب و اساتید انقلابی این احساس خطر را باید درک کنند و با اندیشه در عواقب آن ، اقدامات انقلابی انجام بدهند.
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
کانال روزنه به فردا به نقد صحبتهای آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی پرداخت
که گفته معتقدم ما امروز در حوزه #ضدانقلاب نداریم!
نظرات بدیع جناب آقای #محمدجواد_فاضل در نفی پدیده #سکولاریسم_در_حوزه
#پروژه_عادی_سازی
⭕️جناب آقای فاضل در گفتگو با شماره نوروزی عصر اندیشه(ش۱۹) به نفی پدیده #سکولاریسم_حوزوی پرداخته و چنین می گوید:
من هرچه فکر می کنم منظور این آقایانی که می گویند حوزه سکولار است را می فهمم. اولا سکولار یعنی #بی_دینی و #نفی_دین و ثانیا از لوازم دیگر آن٬ #جدایی_دین_از_سیاست است.
⚠️هیچکدام از این دو شاخصه در حوزه نیست. حوزه ما سراسر دغدغه دین است.
چه آن کسانی که در انقلاب یک خورده متوسط اند این دغدغه را دارند و من معتقدم ما امروز در حوزه #ضدانقلاب نداریم!
⚠️همین جا عرض کنم من به هیچ وجه این فرمایش بعضی از بزرگان #جامعه_مدرسین را قبول ندارم که امروز دو فکر در حوزه داریم که یکی از آنها به بهانه #استقلال_حوزه٬ مسئله جدایی دین از سیاست را دنبال می کند.
⚠️حوزه ما و اساتید ما که بیش از ۱۰۰۰ نفر هستند٬ #همگی انقلابی اند. بله انقلابی بودن هم به فرموده رهبری مراتبی دارد؛ یکی با حدت و شدت و زیاد و دیگری هم کمی نرم تر. همه نباید به یک نحو باشند و افراد با هم تفاوت دارند.
⚠️امروز در حوزه کسی را نداریم که #نظام_اسلامی و #رهبری را قبول نداشته باشد و واقعا بخواهد منکر شود٬ اگر هم باشند اقلیتی غیرقابل اعتنا هستند.
⚠️امروز #نباید_بگوییم در حوزه ما دو فکر وجود دارد که من وقتی این حرف را شنیدم بسیار ناراحت شدم٬ این حرف #جفای_بزرگی به حوزه است.
⭕️تبیین و توضیح:
۱) ترجمه سکولاریسم به نفی دین٬ نخستین مغالطه این کلمات است. معلوم است که #معمم_های_سکولار٬ ظواهر و ضروریات را نفی نمی کنند٬ اما بعد اجتماعی و سیاسی دین را چرا.
۲) نفی سکولاریسم٬ ناشی از عدم درک افق نگاه عمیق امام و رهبری است که بارها نسبت به نفوذ و بسط تئوری شیطانی #جدایی_دین_از_سیاست در حوزه مقدسه هشدار داده اند.
#روزنه
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
🔴 آیا کسانی که سکولاریسم پنهان روحانی را ندیدند، میتوانند سکولاریسم حوزوی را ببینند؟!
🔴 دوگانه حوزه انقلابی-سکولار، همان دوگانه حوزه طرفدار روحانی-مخالف روحانی است
🔸 بحث درباره حوزه انقلابی و سکولار، هر از گاهی میان شخصیتهای حوزوی بالا میگیرد و رسانههای حوزه سکولار نیز در این میان با بسیج کردن امکانات خود سعی در به ابتذال کشاندن دوگانه حوزه انقلابی-سکولار دارند. اما تغییر قواعد این بازی برای جریان انقلابی چندان دشوار نیست.
🔸 یک استقرای گذرا نشان میدهد غالب (تأکید میکنم که غالب) کسانی که سکولاریسم حوزوی را توهم میدانند، رأی خود را در انتخابات در سبد روحانی انداختهاند. به بیان دیگر میان حمایت از روحانی (و همچنین تعلق خاطر به اردوگاه کارگزاران) و توهم دانستن خطر سکولاریسم رابطه معناداری وجود دارد.
🔸 بنابراین زین پس با هر شخصیت حوزوی که خطر سکولاریسم در حوزه را توهم میخواند، مواجه شدید، ابتدا از او بپرسید که در انتخابات گذشته به چه کسی رأی داده است؟ پاسخ به این سؤال خصوصاً در شرایط فعلی که دولت روحانی به مرز ورشکستگی سیاسی رسیده است، برای بسیاری خوشایند نخواهد بود. سپس باید پرسید: آیا کسی که نتوانسته است سکولاریسم پنهان روحانی را تشخیص دهد، میتواند سکولاریسم حوزوی را تشخیص دهد؟
🔸 البته گمان نمیکنم رویکرد سکولار دولت روحانی برای کسی قابل انکار باشد. و مگر میتوان سکولاریسم را از دولتی که علنا فریاد میزند که «مبارزه با خواست مردم شرعی و قانونی نیست.» نفی کرد؟! مگر میتوان سکولار بودن دولتی را که صریحا میگوید «منکر همانی است که مردم میگویند این کار بدی است. مقابله با یک منکر زمانی است که وقتی پلیس با آن برخورد میکند، مردم برای آن کف میزنند»، و نقشی برای حکومت در سعادت اخروی مردم قائل نیست و میگوید: «بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمیتوان به زور و شلاق مردم را به بهشت برد.» انکار کرد؟! ومگر میتوان دولتی را که برای اجرایی شدن سند2030 تلاش میکند، دولتی انقلابی و اسلامی نامید؟!
🔸 با این رویکرد بدون شک، تیغ رسانههای سکولار برای #انقلاب_زدایی از حوزه کند خواهد شد و چاهی که برای حوزه انقلابی کندهاند به مقبره آنان تبدیل خواهد شد؟
راستی آقای #فرید_مدرسی! شما در انتخابات گذشته به چه کسی رأی دادید؟
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
🔴آیا آن مرجع بزرگوار تقلید خود میداند که رسانه مورد حمایتش یعنی #شفقنا تحت عنوان خبرگزاری شیعیان، ابزاری برای رپرتاژ عنصری بوده است که امروز به صراحت فراهم آوردن مشروبات الکلی سالم برای مردم را فریاد میزند!
#نفوذ
#شفقنا
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
⚡ بعثت انبیا، برای ایجاد یک تمدن و جامعهی فاضله است
👈 اسلام آمد که با طاغوت بجنگد
🔻 رهبر انقلاب، در دیدار به مناسبت عید مبعث:
🔸️ در قرآن مکرراً از «ارسال رسل» تعبیر شده به «بعثت» و «برانگیختن». جهت این برانگیختگی اولاً «عبودیت خدا» است و ثانیاً «اجتناب از طاغوت».
طاغوت، همهی ظالمان و پادشاهان خبیث و در مِثل امروزی همهی رؤسای جمهور آمریکا و بعضی کشورهای دیگر است.
🔹️ #بعثت انبیا، برای ایجاد یک جامعهی فاضله و تمدن است. در تمدن، همه چیز هست؛ هم علم، هم اخلاق، هم #سبک_زندگی و هم جنگ. اینجور نیست که بگوییم اسلام آمد جنگ را از بین ببرد؛ نه! اما جهت جنگ مهم است. جنگ با چه کسی؟
🔺️ طواغیت عالَم برای قدرتطلبیهای خودشان میجنگند؛ سالهاست صهیونیستها برای مقاصد خبیث میجنگند. اما در مقابل آنها مجاهدان فلسطینی و حزبالله هم میجنگند. ملت ما هم در ۸ سال #دفاع_مقدس جنگید. این جنگ، ممدوح است و برای اهداف الهی است. مؤمن قتال میکند اما برای اهداف الهی. ۹۸/۱/۱۴
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
تقدیر رهبر انقلاب از پشتیبانی عظیم مردمی در حادثه سیل
رهبر انقلاب، در دیدار جمعی از مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی به مناسبت عید مبعث:
🔹ملت عزیز ما بهخاطر حادثهی سیل دچار گرفتاری، تلفات جانی و خسارات است که امید داریم انشاءالله مسئولین محترم با پشتیبانی عظیم مردمی بتوانند بار سنگین این حادثه را از مردم ایران بردارند و به برکت این روز عزیز، خداوند تفضل کند و دل مردم شاد شود.
🔹بحمدالله تلاش مردمی در این قضیه بسیار خوب بود؛ بار اول هم نیست، در همهی حوادث طبیعی، ملت ایران حقیقتاً جانانه وارد میدان میشوند. این روح همبستگی و حالت بسیجشوندگی مردم استثنائی است؛ مشوق و کمک دولت هم هست.
🔹 هم مردم وارد شدند و هم مسئولین با اتفاق کلمه و وحدت توانستند کارهای ابتدایی را انجام دهند؛ البته کارهای بسیاری باقی است، کارهای اصلی بعد از این است. این ویرانیها و تخریب خانهها و مزارع باید جبران شود و خواهد شد.
🔸مردم عزیز به همکاریشان با مسئولین ادامه دهند که همکاری مردم حقیقتاً گره گشا است. ۹۸/۱/۱۴
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
🔰 دشمنی امروز با جمهوری اسلامی، مانند دشمنی با بعثت پیامبر در صدر اسلام است
🔻 رهبر انقلاب، در دیدار به مناسبت عید مبعث:
🔹️ #بعثت پیامبر، کاملترین و جامعترین و ماندگارترین بعثتهاست. امروز هم، «بعثت» در حال انجام است. وقتی قرآن را میخوانید و برانگیخته میشوید، یا وقتی ملت ایران که پشت امام(ره) قرار میگیرد و سختی را تحمل میکند و یک بنای پوسیدهی چندهزارساله را بههم میریزد و بنای اسلامی تأسیس میکند، ادامهی بعثت است.
🔸️ آن کسی که امروز با «جمهوری اسلامی» دشمن است، مثل همان کسی است که در صدر اسلام با «بعثت پیامبر» دشمن بود.
🔹️ بعضی میگویند دشمنتراشی نکنید؛ نه! ما دشمنتراشی نمیکنیم، حرف اسلام را میگوییم، بهخاطر همین، دشمنی ایجاد میشود. آمریکا از شما میخواهد از اسلام دست بردارید. #نوکرهای_آمریکا مثل #آل_سعود هم همین را میخواهند.
در این مصاف توحید و طاغوت، آن که خداوند متعال مقدر کرده پیروز شود، جبههی حق است.
🔺️ یعنی شما ملت ایران اگر حرکت خود را ادامه دهید قطعاً بر دشمنان خود پیروز خواهید شد، #قطعا_بر_آمریکا_پیروز_خواهید_شد. ۹۸/۱/۱۴
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
🔴و خبری که بسیار تکان دهنده بود⭕
رژیم صهیونیستی عضو دائم FATF شد و سایت fatf رسما در سایت خود آنرا تایید کرد.
🔹رژیم صهیونیستی و آمریکا با حق وتوی خود، ایران را برای همیشه در لیست سیاه FATF حفظ خواهند کرد و دولت فقط با پذیرش دستورات آنها اطلاعات مالی ونظامی خودراتقدیم دشمن خواهدکرد.
▫️نقش #حسن_روحانی و اصرار برای پذیرش FATF جای بسی سوال است.
#حوزه_سکولار
#fatf
#FATF
#افشاگری
#استکبار_ستیزی
#سکولاریسم_حوزوی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#چهل_سالگی_انقلاب
#تلنگر
@resalathozehenghelabi
💠زی طلبگی و مردمی بودن ائمه جمعه
🔶امام خمینی ره :
منسب امامت جمعه یعنی منسب تماس روحانیت با ملّت. 4/8/1362
🔶امام خامنه ای :
دستگاه امامت جمعه دستگاه طلبگی و آخوندی است، دستگاه اداری نیست. 14/10/1394
یکی از بایسته های ائمه جمعه از منظر رهبرمعظم انقلاب لزوم رعایت زی طلبگی و محشور بودن با مردم و مستضعفین و محرومین می باشد ، متاسفانه سال هایی که گذشت، تذکرات زیادی از سوی مومنین و آحاد مردم نسبت به این موضوع داده شد، ظاهر زندگی فردی، دفتر کار، وسیله نقلیه، رفتار اطرافیان، حضور در فعالیت های اقتصادی ، برخورد آمرانه و غیر طلبگی، دوری از مردم و... از جمله مواردی بوده است که در صورت بی تفاوتی ائمه جمعه به آن، ممکن است خدایی ناکرده نگاه مردم را تغییر دهد و حتی آن دسته از ائمه جمعه ی محترمی که این امور را رعایت می کنند در نگاه کلی زیر سوال می روند.
یکی از گرفتاری های نظام اسلامی، توصیه پذیری و حتی انقیاد برخی مسئولین و متاسفانه معممین از قدرت طلبان و زر سالاران در سطح کشور می باشد و امام راحل و رهبر انقلاب در موارد پر شماری مسئولان را از این انحراف بزرگ بر حذر داشته اند، اینکه در برخی شهر ها صف اول نماز جمعه را کسانی تشکیل دهند که رابطه ای جز رابطه ی اقتصادی با نمازجمعه ندارند و برخی شان به غیر از روز جمعه نماز نمی خوانند، موجب انتشار یأس و دلسردی عمومی خواهد شد و مردم را از اطراف امام جمعه پراکنده می کند.
#ائمه_جمعه
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
✅ کمک ۳۵۰ میلیون تومانی آیت الله العظمی مکارم به سیلزدگان
⚠️مردم به اندازه توان خود کمک کنند
⭕️ این مردم واقعا مظلومند؛ انسان وقتی صحنهها را می بیند، ناراحت می شود؛
بنده وقتی برخی صحنه ها را دیدم، گریه ام گرفت؛
امیدواریم صدای ما به گوش همه برسد و مردم کمک کنند.
ما باید خودمان را جای سیل زدگان بگذاریم.
🔹بنده بارها اعلام کرده ام که از#یکسوم کل وجوهات میتوان برای کمک به سیل زدگان استفاده کرد؛ همچنین مردم میتوانند از ردّ مظالم یا زکات هم برای کمک به سیل زدگان استفاده نمایند.
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
#سیل
@resalathozehenghelabi
آیتالله نوری همدانی:
🔹مردم و مسؤولان تا حد توان به هر طریق ممکن به کمک سیلزدگان بشتابند.
🔹دولت هرچه سریعتر خسارت سیلزدگان را پرداخت کند.
🔹همه در برابر آسیبدیدگان مسئولیم.
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
#سیل
@resalathozehenghelabi
رحا مدیا
💠مفهوم شناسی سکولاریسم #بخش_هفتم برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پی
💠مفهوم شناسی سکولاریسم
#بخش_هشتم
🚩یادآوری:
برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پیشینه، مبانی و بنیادهای سکولاریسم می باشیم، که هربار به صورت مختصر وسلسله وار به قسمتی از آن پرداخته می شود.
🔶سیر تحول تاریخی سکولاریسم
از جمله پیشگامان سکولاریسم در قرن چهاردهم، دانتی 1321-1265و پتر ارک 1374-1304هستند. دانتی کاتولیک مذهب بود، اما منبع حقیقت را در خارج از حوزه مسیحیت می جست. وی در قصیده ای طولانی به تمسخر جهان آخرت پرداخت. پتر ارک، که اهل ایتالیا بود، در قصیده ای به مادیگرایی و اومانیسم اظهار دلبستگی کرد (1) . روحیه نوزایی نیز در این قرن از ایتالیا آغاز گشت. در سال های پایانی این سده در چین کاغذ اختراع شد .از سوی دیگر، در این قرن کوشش بسیاری برای کشف مناطق جغرافیایی صورت گرفت. پرتغالیان به راهنمایی اخترشناسان اسلامی و یهودی، نخستین کاشفان بودند. واسکودوگاما در سال 1497دماغه نیک را کشف کرد و به هند رسید و کریستف کلمب نیز در سال 1492به جزیره باهاما رسید. این کشفیات منجر به شکل گیری استعمار در مناطق جدید گردید و موجب گشت که جامعه بسته اروپا به مناطق دیگری راه یابد و زمینه تحولات جدیدی از جمله فرهنگ جدید فراهم شود (2)
به این ترتیب، نهضت نوزایی در قرن چهاردهم و پانزدهم از ایتالیا آغاز گشت و حاملان فکری آن، بخصوص در قرن پانزدهم، مدعی بودند که دین تنها پاسخگوی مشکلات و نیازها نیست. یکی از زمینه های شکل گیری سکولاریسم در این زمان، اهتمام بیش از حد به علوم انسانی، مانند لغت، شعر، تاریخ و ادب، است. هدف این کار تبیین رابطه انسان ها با یکدیگر و ایجاد تفاهم در جهت ایجاد جامعه برتر بود. بدین سان، محور تمدن الهی بر انسان متمرکز گردید، در حالی که محور علوم الهی تبیین رابطه انسان با خداوند است (3)
قدرتمندی دولت های بزرگ در قرن پانزدهم، که مرهون کشف باروت و تحولات سریع سیاسی و فرهنگی بود، از زمینه های مهم شکل گیری سکولاریسم است. این امر موجب سقوط دستگاه پاپ و تضعیف اشراف ملوک الطوایفی گشت .آشنایی بیش تر و عمیق تر اروپاییان با فرهنگ عهد کهن - یعنی مبانی فکری و معرفتی یونانیان - نفوذ تفوق آمیز آن بر طرز تفکر مردم و بخصوص طبقه راهبر، موجب شکل گیری نهضت روشنگری در این قرن گردید(4)
📚منابع:
(1) صعب، ادیب(1995) الدین والمجتمع رویه مـستقبله، بـیروت: دارالنهار.
(2) دامپی یر، تاریخ علم،(1371)، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، سمت، تهران.
(3) صعب، ادیب(1995) الدین والمجتمع رویه مـستقبله، بـیروت: دارالنهار.
(4) موسکا ،گائتانا و گاستون بوتو(1370)، تاریخ عقاید و مکتب های سیاسی، ترجمه حسین شهیدزاده، چاپ دوم، مروارید، تهران.
#حسین_کاظمی
#سکولاریسم
#مرجعیت_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#گام_دوم_انقلاب
هشتک زیر را دنبال کنید:
#از_سکولاریسم_غربی_تا_سکولاریسم_حوزوی
@resalathozehenghelabi
🖼 علمی که ظلمت است!
خاک بر سرِ آن عالِمی که قلباً خوشحال شود از اینکه ببیند رادیوهای دشمنان اسلام، در مقابل نظام اسلامی، از او تمجید و تعریف میکنند!
باید گریه کند!
حالا گیرم از لحاظ فقاهت و لم هم خیلی بالا باشد، که آن هم علم نیست جهل است. نور نیست ظلمت است. و الا اگر نور بود اول خود این نوع افراد را هدایت میکرد.
🚩رحا:
معلوم نیست تا کی بیانات ارزشمند و نورانی امام جامعه که نظیر او نیست و همچون خورشیدی هدایتگر ظلمات حاکم بر اذهان و جوامع است باید مغفول بماند.
این آرامش و امنیتی که حوزه های علمیه و علما و فضلا در سایه آن مشغول تدریس و تحصیل و تذهیب هستند نعمتی است که در سایه سار ولایت نصیب گشته و هر نعمتی هم از آن سوال می شود که چگونه و در چه راهی از آن استفاده کردیم؟
آیا تیشه به ریشه اسلامیت نظام زدن، تیشه به ریشه ولایت زدن و آب در آسیاب دشمن ریختن، حق این نعمت بزرگ است؟
حاشا که علمهایمان جهل و فقاهتمان ظلمت نشود!
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
آیا #انتقاد_از_روحانیت در رسانه جایز است؟
🖋 هادی چیتساز
⚠️انتقاد از روحانیت قطعا جایز، بلکه واجب است. روحانیت، سازمانی است که در عمر هزارساله خود، شریف ترین انسانها و رهبران اجتماعی را به خود دیده است، اما با این حال، خالی از اشکال و انتقاد نیست. امامان انقلاب نیز از منتقدان این سازمان هستند. حضرت امام(ره) در منشور روحانیت رویکرد انتقادی و سازنده به روحانیت دارند. پس انتقاد بر دیگران عیب نیست.
⚠️اما انتقاد سازنده و دلسوزانه، نه هر نوع نقدی با هر روشی. انتقاد آداب خود را دارد. انتقاد غیر از تخریب و ضربه زدن است. انتقاد غیر از مسخرگی و لودگی است. انتقاد یعنی نقطه ضعف را در کنار نقطه قوت دیدن و برای رفع آن پیشنهاد دادن.
⚠️در دنیای سینما و رسانه، انتقاد یعنی نقطه قوت و ضعف یک جریان یا شخصیت حقوقی را در کنار هم به نمایش گذاشتن. مانند فیلمهای «ابوالقاسم طالبی» که هر دو چهره خوب و بد در کنار همدیگر هستند. در «قلادههای طلا» دو پلیس خیانت میکنند و باعث آشوبهای بعدی میشوند، اما فرمانده اصلی و سایر پلیسها صادقانه خدمت میکنند. در «یتیمخانه ایران» نیز دو چهره از روحانیت نمایش داده میشود: اولی آخوند انگلیسی که طرفدار سیاستهای انگلیس است، و دومی نماینده مراجع که طرفدار مردم و ضد سیاستهای انگلیس است.
⛔️اما در کنار انتقادها، با سه نوع غرضورزی در نمایش انتقاد مواجهیم:
۱. نمایش یک چهره و نپرداختن به سایر چهره ها؛ بدیهی است اگر فقط یک چهره هرچند با رویکرد انتقادی نمایش داده شود، سایر چهرهها و شخصیتها نفی نمی شوند. اما از بدیهیات رسانه این است که اگر رسانه به چهره ای بپردازد، مهم میشود و بقیه مسائل و چهرهها از اهمیت میافتند. به سخن دیگر، نمایش چهره خاص از اقلیت یک صنف و پردازش آن، معنایش سرایت دادن این چهره به اکثریت صنف است.
۲. نمایش حماقت و کودنی؛ این نمایش دیگر به معنای انتقاد نیست، که همان لودگی است؛ مانند گریم متفاوت، دیالوگ های غیر مؤدبانه و رفتارهای زننده ای که دور از شئون اجتماعی مردم است. دویدن های خنده دار، شوخیها و خنده های غیر مؤدبانه، رانندگی بد و کلمات دوپهلو، از این قبیل هستند.
۳. بدسلیقگی در انتخاب بازیگر؛ انتخاب بازیگر، یکی از هنرهای کارگردان است. معمولا آینده بازیگر، از گذشتهاش وام میگیرد و بازیهای قبلی، تعیین کننده نقشهای آینده هستند. اوج این نکته در پر رنگ شدن چهرهای مثل طنز در بازیگر است. پر واضح است اگر بازیگری در طنز شناخته شود، سایر نقشهایش اگر جدی هم باشند، نمایشی طنزگونه خواهند داشت. همین که مخاطب تصور کند «اکبر عبدی» یا «حمید لولایی» آخوند شدند، کافیست خودش را برای دیدن تمسخر روحانیت آماده کند.
⚠️در سریال «نون خ» که یکی از نقشهای اصلی روحانی است، هر سه غرضورزی وجود دارد. بازیگر نقش روحانی، «هومن حاج عبداللهی» است که یک چهره معروف طنز است که مخاطب را آماده شوخیهای تند و تیز میکند. از سوی دیگر، حاج آقا در کنار آخوندی، داور و وکیل است. واقعیت آن است که تعداد روحانیونی که داور باشند، از میان ۲۰۰ هزار روحانی به تعداد انگشتان یک دست هم نمیرسند. پس انتخاب چهره داور برای روحانی، با واقعیت روحانیت سازگار نیست، چه رسد به اینکه نقد شود.
جالب آنکه بسیاری از صحنه های طنز سریال، داوری های حاج آقا است که نمایش حماقت و کودنی در رفتار و گفتار است مثل کارت قرمزهای زیاد، دویدن های مسخره و اشتباهات داوری بزرگ.
اشکال بزرگتر آنکه چهره این روحانی، به عنوان تک چهره از روحانیت نمایش داده میشود و این ذهنیت را برای مخاطب میسازد که اکثر روحانیون حتی از داوری یک مسابقه برنمیآیند چه رسد به سایر فعالیتهای اجرائی، یا رفتارهای احمقانهای دارند و دغدغههایشان فوتبال و اموال دیگران است.
⛔️با این اوصاف، آیا سریال «نون خ» را مصداق یک طنز فاخر بدانیم، یا مصداق لودگی و تخریب روحانیت؟
#کانال_مناهج
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
محرمانه
🔆امام خامنهای در بیانیه گام دوم، انقلاب را آمادهی تصحیح خطاهای خویش اعلام فرمودند. صبح روز بعد از انتشار این بیانیه، برخی از روزنامهها با غفلت از متن کامل و روح بیانیه، به برجستهسازی این بخش پرداختند و حتی برخی از آنان، پسوند آن عبارت را هم مورد توجه قرار ندادند و تجدیدنظرناپذیری و اهل انفعال نبودن انقلاب را به حاشیه بردند.
🔅به عقیده برخی از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی با توجه به جملات پس از «انقلاب… آمادهی تصحیح خطاهای خویش است.» #تصحیح_خطاها به معنای فاصله گرفتن و عبور از ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی نیست.
🔅امام خامنهای در ادامه خاطرنشان میفرمایند که «... به نقدها حساسیت مثبت نشان میدهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرفهای بیعمل میشمارد، اما به هیچ بهانهای از ارزشهایمان که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمیگیرد. انقلاب اسلامی پس از نظامسازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمیبیند، بلکه از نظریهی نظام انقلابی تا ابد دفاع میکند.»
🔅یکی از خطاهای انقلاب اسلامی که رهبر معظم انقلاب نیز بدان اشاره فرمودهاند و حتی خود را هم در رقم خوردن این خطا، سهیم میدانند، موضوع #تحدید_نسل است.
🔻ایشان در سال ۱۳۹۱ در سفر به استان خراسان شمالی فرمودند:
🔅یکی از خطاهایی که خود ما کردیم - بنده خودم هم در این خطا سهیمم - این مسأله تحدید نسل از اواسط دهه ۷۰ به این طرف باید متوقف میشد. البته اوّلی که سیاست تحدید نسل اتخاذ شد، خوب بود، لازم بود، لیکن از اواسط دهه ۷۰ باید متوقف میشد. این را متوقف نکردیم؛ این #اشتباه بود. عرض کردم؛ مسئولین کشور در این اشتباه سهیماند، خود بنده حقیر هم در این اشتباه سهیمم. این را خدای متعال و تاریخ باید بر ما ببخشد».
🔅محدود کردن نسل، برای کشور ما یک خطر بزرگی است. ما در منطقه خطر مبالغ زیادی پیش رفتیم، باید برگردیم؛ میتوانستیم جلوی این کار را بگیریم، نگرفتیم. آنچه که متخصصین و کارشناسان، با نگاههای علمی، با دقت علمی بررسی کردهاند، ما را به این نتیجه میرساند که با این روند کنونی، کشور در آینده دچار مشکل فراوان خواهد شد؛ کشور دچار پیری عمومی خواهد شد. این تحدید نسل، چیز بدی است.
🔅یکی دیگر از خطاها یا اشتباهاتی که امام خامنهای بدان اشاره فرمودهاند، در خصوص #صدور_اجازه_مذاکرات به وزیر خارجه دولت یازدهم با وزیر خارجه آمریکا بود.
🔻ایشان ۲۲ مرداد ماه سال جاری در دیدار با اقشار مختلف مردم، فرمودند:
🔅در قضیه برجام، بنده #اشتباه کردم، اجازه دادم که وزیر خارجه ما با آنها صحبت کند، ضرر کردیم.
🔺دو مورد خطای فوق که از سوی امام خامنهای بیان شده است، نشان میدهد که خطاهای صورت گرفته در تضاد با ارزشهای انقلاب اسلامی نیست.
🔅ایشان ضمن اینکه بیان میفرمایند انقلاب اسلامی آماده تصحیح خطاهای خویش است، مسئولان، نخبگان و خواص جامعه را هم در سه دهه گذشته از رقم زدن خطا برحذر داشتهاند. به طور مثال امام خامنهای در مرداد ماه سال ۸۸ تاکید فرمودند که «در شناخت دشمن خطا نکنیم.»
🔻امام خامنهای همچنین مسئولان را از خطای محاسباتی برحذر داشتهاند و فرمودهاند:
🔅دشمنان انقلاب و اسلام سعی میکنند با واقعیتسازی و واقعیتنمایی، مسئولان و مردم را دچار خطا در محاسبات کنند… اگر اسیر این واقعیتنمایی شویم و در محاسبه توان خود و یا دشمن خطا کنیم، راه را اشتباه خواهیم رفت.
🔅گوشزدهای رهبری در مورد دوری از خطا نیز برای حفظ ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی است تا نشان دهد که انقلاب اسلامی به اصول خود به شدت پایبند و به مرزبندیهای خود با رقیبان و دشمنان به شدت حساس است/مشرق
#کانال_محرمانه
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
💢من اگر میتوانستم خودم در صحنه برای کمک رسانی به #سیل زدگان حاضر میشدم
✔️آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار اعضای ستاد مردمی کمک رسانی به سیل زدگان:
🔹همه باید عرض وجود کنند. زن و مرد ندارد. دنیا باید این گره گشایی و نوع دوستی مسلمانان و شیعیان را ببیند.
🔹کار شما بسیار مهم است.یک امتحان بزرگ است.هویت دینی،اسلامی و انسانی خود را نشان دهید.اولین کسی که از این خدمات و زحمات شما خوشحال می شود حضرت ولی عصر (عج) است.
🔹من اگر میتوانستم خودم در صحنه برای کمک رسانی به سیل زدگان حاضر می شدم.وضعیت خیلی سخت است. هر چه کوتاهی شود برای ما ننگ و عیب است.
🔹کمکهای شما باید مناسب و در شان نام قم باشد.بعدها در تاریخ خواهند نوشت مردم قم برای کمک به سیل زدگان چه کردند.
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi