#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (143)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✳️آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم
☑️تفسیر
▫️ختم: ختم در مقابل فتح (آغاز كردن و گشودن شى ء) و به معناى كامل كردن يا رسيدن به پايان آن است. سر اين كه از ختم در زبان فارسى به مهر كردن يا مى شود آن است كه مهر كردن نامه نشانه پايان آن است كه مهر كردن نامه نشانه پايان آن است. نامه آنگاه مهر مى شود كه پايان يافته باشد. صحيفه جان آدمى نيز تا آنجا كه راهى براى نفوذ هدايت در آن باشد و راه توبه به كلى بسته نشده باشد مختوم نيست. اما اگر انسان با سوء اختيار خود راه توبه را كه خداى سبحان بر روى انسان گشوده: انت الذى فتحت بابا الى عفوك و سميته التوبه و تا آخرين مهلت باز است عمدا بر روى خود بست و آن را انكار و استهزا كرد، صحيفه جان او مختوم مى شود و ديگر جايى براى نوشتن حسنات به دست كرام كاتبين در آن نيست.
▫️سمعهم: در قرآن كريم قلب و بصر به صورت جمع و سمع به صورت مفرد به كار مى رود. همچنين سمع بر بصر مقدم مى شود. در اين مورد چند نكته سودمند ذكر مى شود:
1- اين كه لفظ قلوب و ابصار به صورت جمع ذكر شد ولى لفظ سمع، به صورت مفرد شايد اين باشد كه سمع، در اصل مصدر بوده و در آن افراد، تثيه و جمع مانند تانيث و تذكير يكسان است، برخلاف لفظ اذن كه چون مصدر نبوده، در آيه (وجعلنا على قلوبهم اكنه ان يفقهوه و فى اذانهم وقرا) به صورت جمع آمده است. از طرف ديگر، برخى لفظ سمع را اسم جمع و داراى معناى جمع دانسته اند.
▫️صاحب تفسير المنار بعد از نقد و نقض مصدر بودن سمع، به اين كه لفظ بصر هم مصدر است، پس چرا به صورت جمع ياد شده، مى گويد:
سر آن به نظر من اين است كه عقل داراى وجوه ادراكى فراوانى است، چنانكه بصر داراى شعب بى شمار است، بر خلاف سمع، زيرا اسماع مردم در ادراك مسموعها يكسان است ؛ يعنى، هم مسموع بيش از يكى نيست و آن خصوص صوت است و هم شنونده ها در ادراك اصوات يكسانند. از اين رو سمع مفرد آمده است.
▫️ليكن اين سخن ناصواب است ؛ زيرا اولا بسيارى از لطايف به كمك حس سمع به عقل مى رسد كه حس بصر از چنين اعداد و امدادى ناتوان است. از اين رو برخى از محققان، سمع را افضل از بصر دانستند، ولى صاحب المنار، بعد از نقل فضيلت مزبور مى گويد: من درباره فضيلت سخن نمى گويم، آن به خدا و رسول او مربوط است و من موجودى را شرح مى دهم و تناسب لفظى آن را بازگو مى كنم.
▫️اگر به طور دقيق دليل برترى سمع بر بصر روشن گردد، نزديكى سمع به عقل بيش از شباهت بصر به عقل درك مى شود و در سرنوشت بحث ادبى سهم به سزايى خواهد داشت. به هر تقدير، بحث معقول، مسموع و مبصر را بايد از بحث عاقل، سامع و مبصر جدا كرد. در اين كه عاقلها، سامعها و مبصرها متعددند بحثى نيست و تساوى اسماع به معناى وحدت آنها نيست. از اين رو بايد رمز تعدد مصداق با مفرد بودن لفظ را در نكته ديگر جستجو كرد.
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#سرچشمه 27 #قرآن_شناسی #تفسیر 🔅🔅🔅 ⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير بسم اللّه الر
✅#توجه: با عنایت به #پیوستگی مباحثِ مجموعه #سرچشمه ؛به #دقت و #مطالعه مطالب #پیشین نیاز است.....
#سرچشمه 28
#قرآن_شناسی
#تفسیر
🔅🔅🔅
⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير
بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين
🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود:
☑️نهم. جريان تفسير قرآن به قرآن فعلاً به عنوان يك منهج و روش مطرح است و مسألهي منبع ديني بودن قرآن، غير از مسألهي منهج تفسيري بودن خود قرآن مي باشد؛ هركدام حكم خاص خود را دارد؛ گرچه در خلال بحث از روش تفسير قرآن به قرآن، از منبع بودن آن استمداد مي شود.
🔹البته منابع مباني احكام دين عبارت از: 1. عقل 2. كتاب 3. سنّت معصومين(عليهم السلام) مي باشد؛ امّا اجماع همان طوري كه قبلاً بازگو شد، به سنّت بر مي گردد و در مقابل سنّت نخواهد بود.
🔹بحث كنوني پيرامون تفسير قرآن به قرآن است؛ مطالب آن عبارت است از:
1.آيا چنين تفسيري حجّت و معتبر است يا نه؟
2. اگر چنين تفسيري حجّت بود، حجّيت آن فعلي است يا شأني؟
3. اگر حجّيت آن فعلي بود، آيا اعتبار و حجّيت آن به نحو انحصار است؛ يعني شي ء ديگري در قبال نتيجهي حاصل از تفسير قرآن به قرآن حجّيت دارد يا نه؟
▪️ امّا مطلب اول، شرح آن اينكه برخي از اشياء اصلاً حجّيت ندارند؛ نظير شهادت فاسق كه هيچ گونه اعتباري در محكمهي عدل مجتهد جامع شرايط قضا ندارد و بعضي از اشياء داراي حجيت اند؛ ليكن به تنهايي به نصاب حجّيت و اعتبار نمي رسد؛ نظير شهادت عدل واحد در محكمهي قضاي اسلامي كه چنين چيزي «في الجمله» معتبر و حجت است؛ نه «بالجمله».
▪️لذا از آن به عنوان اعتبار تأهّلي و حجّيت شأني ياد مي شود؛ يعني اگر شهادت عدل ديگري ضميمه آن گردد، آنچه اهليّت اعتبار و شأنيّت احتجاج داشت، به نصاب فعليّت مي رسد؛ ليكن حجّيت شهادت عدلين، گرچه به نحو استقلال است، ولي به نحو انحصار نيست؛ زيرا حجّتهاي ديگري در قبال حجّيت شهادت عدلين قرار دارد؛ مثلاً گاهي عدلين ديگر در قبال شهادت اين عدلين واقع مي شوند و هركدام حجّت مستقل اند؛ ولي هيچ كدام حجّت منحصر نيستند و همچنين حجّيت امور ديگر، در قبال حجيّت شهادت عدلين؛ مانند علم قاضي، سوگند منكر.
▫️قرآن كريم از آن جهت كه يكي از منابع ديني است، محصول تدبّر در آن و جمع بندي آيات متناسب آن با يك ديگر حتماً حجّت است و هرگز نظير گواهي فاسق مردود نيست كه اصلاً حجّت نباشد.
☘️☘️☘️
⏪ ادامه دارد...
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
✅#توجه: با عنایت به #پیوستگی مباحثِ مجموعه #سرچشمه ؛به #دقت و #مطالعه مطالب #پیشین نیاز است..... #
آیا منهج و روش تفسیر قرآن به قرآن حجت.docx
22.1K
#سرچشمه 29
#قرآن_شناسی
#تفسیر
🔅🔅🔅
⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير
بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين
🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود:
توجه: این مطلب از کتاب سرچشمه اندیشه ج 1 اقتباس شده و مباحث کتاب تا مورد نهم در صفحه قرآنی رحیق قرار دارد.به دلیل پیوستگی و طولانی و مهم بودن مطلب مورد نهم؛آن را در قالب فایل مستقل تقدیم می کنیم.خادم صفحه قرآنی رحیق
☘️☘️☘️
⏪ ادامه دارد...
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
راز خاتمیت پیامبر اسلام در اعجاز قرآن.docx
23.3K
#مقاله 26 #شهید_مطهری #قرآن
#اعجاز
#خاتمیت
#پیامبر
🌿🌿🌿
📌فرازی از مقاله
▫ معجزات پیامبران دیگر از نوع یک حادثه طبیعی بوده است مثل زنده کردن مرده یا اژدهاشدن عصا، و یا شکافته شدن دریا و امثال آنها.
اینها هر کدام حادثه ای موقت است. یعنی حوادثی است که در یک لحظه و در یک زمان معین صورت می گیرد و باقی ماندنی نیست.
اگر مرده ای زنده شود زنده شدن او در یک لحظه انجام می گیرد و چند صباحی هم ممکن است زنده بماند ولی بالاخره می میرد و تمام می شود.
اگر عصایی اژدها می گردد یک امری است که در یک ساعت معین رخ مدهد بعد هم بر می گردد بحالت اولیه اش.
▫ معجزاتی که انبیا گذشته داشته اند همه از این قبیلند. حتی بعضی ازمعجزات خود پیغمبر; مثل آنها که قبلا اشاره کردیم. نیز از جمله این گونه معجزات است. رفتن پیغمبر از مسجد الحرام به مسجدالاقصی یا شق القمر در شبی یا روزی انجام می گیرد و تمام می شود.
▫ ولی برای دین جاودان که می خواهد قرنها در میان مردم باقی باشد، چنین معجزه ای که مدتی کوتاه عمر دارد; کافی نیست. چنین دینی معجزه ای جاودان لازم دارد.و لهذا معجزه اصلی خاتم الانبیاء از نوع کتاب است.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
👈 تنهابا مطالعه 10 صفحه یک کتاب200 صفحه ای را بخوانید.
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
سیر و سلوک.خواطر نفسانی .استاد شجاعی 82.mp3
4.28M
#سیر_و_سلوک (82)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼موضوع:خواطر نفسانی
🕑 زمان:34دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 طهارت دل
▪️ مگر می شود مردم را با حرف پروراند؟! مگر مردم را با كتاب نوشتن می شود پروراند؟! مگر مردم را با سخنرانی میشود پروراند! مردم را با #طهارت_دل می پرورانند! روحیه ای ذات اقدس الهی به ما داد كه می فهمیم چه كسی پاك است، چه كسی آلوده است، ولو نتوانیم علم به علم داشته باشیم. مگر مردم حرف هر كسی را گوش می دهند، چه ما بخواهیم و چه نخواهیم! شامّه ای كه خدای سبحان به مردم داد آن شامّه, طیب شناس و #طاهر_شناس است. دین هم به ما گفته اگر چوبی عود و عنبر باش كه بعد از سوختنت بویی لااقل نصیب مردم بشود. اگر حیات حیوانی داری مُشك و عنبر باش كه بالأخره بویی به مردم برسد.
#شهادت_امام_صادق_علیه_السلام
#طاهر_شناس
#مردم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی همراه با ذکر مصیبت اهل بیت علیهم السلام
برداشت از آیات ۵۰ – ۴۱ #سوره_ابراهیم
📌 حضرت ابراهیم علیه السلام بزرگ پیامبران
#سالک الی #اللّه باید بکوشد امر به #معروف و نهی از #منکر را ترک نکند تا خدای تعالی او را از #صدیقین قرار دهد چنان که درباره حضرت #ابراهیم علیه السلام در #قرآن می خوانیم که با #مهربانی پدرش ﴿یا عمویش﴾ را نهی از منکر می کرد و او را به راه راست #راهنمایی می نمود و از او می خواست که بندگی #شیطان را نکند تا مبادی به #عذاب پروردگار #مبتلا گردد.
#سالک الی #اللّه باید با #شیطان و شیطان سیرتان زندگی نکند و تحت تأثیر آنها قرار نگیرند.
#سالک الی #اللّه باید اگر چه مورد تهدید دوستان و نزدیکانش قرار می گیرد برای آن ها از خـدا، طلب #آمرزش کند و سلامتی آنها را از #خدا بخواهد که اگر این چنین بود خدا به او #برکت و #رحمت عنایت می فرماید و راه امر به معروف و نهی از منکر را بهتر پیدا می کند.
📎تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 24: نکات تفسیری آیه 4سوره نازعات
فَالسَّابِقَاتِ سَبْقاً
و سپس بر یکدیگر سبقت میگیرند،
۱ - فرشتگان، در حرکت شتابان خود براى انجام دادن مأموریت هاى الهى، بر یکدیگر سبقت مى گیرند. (فالسبقت سبقًا) «فاء» براى تعقیب بوده و بیانگر این است که فرشتگان، پس از خروج از جایگاه خویش و حرکت سریع به سوى مأموریتشان، درصدد آنند که از یکدیگر سبقت بگیرند.
۲ - برخى از فرشتگان، از برخى دیگر برتراند. (فالسبقت سبقًا) سوگند خداوند بر «سابقات»، نشانه برترى آنان بر ملائکه دیگر است.
۳ - پیشگامى در ارزش ها، خود ارزشى والا است. (فالسبقت سبقًا)
۴ - سوگند خداوند، به فرشتگان پیشتاز (فالسبقت سبقًا)
☘☘☘
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 25: نکات تفسیری آیه 5 سوره نازعات
فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْراً
و آنها که امور را تدبیر میکنند!
۱ - فرشتگان، عهده دار مدیریت و تدبیر بخش هایى از امور جهان (فالمدبّرت أمرًا) «أمراً» اسم جنس و قابل اطلاق بر کم و زیاد است و نکره بودن آن، دلالت بر ابهام یا تعظیم دارد.
۲ - کاردانى و مهارت فرشتگان، در اداره و تدبیر جهان (فالمدبّرت أمرًا)
۳ - اتخاذ تدابیر لازم در اداره امور جهان، برانگیزنده ملائکه به خروج از جایگاه ویژه خویش و سبقت بر یکدیگر (و النشطت نشطًا . و السبحت سبحًا . فالسبقت سبقًا . فالمدبّرت أمرًا) حرف «فاء» در «فالمدبّرات»، اوصاف پیشین را مقدمه تدبیر قلمداد کرده است.
۴ - جهان داراى نظامى خاص و استوار، بر پایه تدبیرهایى از سوى فرشتگان (فالمدبّرت أمرًا)
۵ - سوگند خداوند به فرشتگان مدیر و مدبّر (فالمدبّرت أمرًا)
۶ - فرشتگان تدبیرکننده امور جهان، داراى مقامى ارجمند در پیشگاه خداوند (فالمدبّرت أمرًا)
۷ - تردید ناپذیر بودن قیامت (و النازعات ... فالمدبّرت أمرًا) جواب قسم هایى که از آغاز سوره تا این آیه تکرار شده است در آیه هشتم و نهم آمده است. برخى آن را جمله اى نظیر «لیبعثنّ» دانسته اند که پیش از «یوم ترجف الراجفة» محذوف باشد. برداشت یاد شده براساس نظر دوم است.
☘☘☘
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 26: نکات تفسیری آیه 6 سوره نازعات
يَوْمَ تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ
آن روز که زلزلههای وحشتناک همه چیز را به لرزه درمیآورد،
۱ - پیدایش زلزله اى عظیم، در آستانه برپایى قیامت (یوم ترجف الراجفة) مراد از «یوم» - به قرینه آیه بعد - دورانى است که شامل هر دو نفخه صور باشد; نفخه اول که همگان مى میرند و نفخه دوم که رستاخیز برپا مى شود. «رجف»; یعنى، لرزش و اضطراب شدید. (مفردات راغب)
۲ - ملائکه، عهده دار تدبیر مراحل پایانى و برپایى جهان آخرت (فالمدبّرت أمرًا . یوم ترجف الراجفة) برداشت یاد شده، براساس ظرف بودن «یوم» براى «المدبّرات» است. در این ترکیب، آیات پیشین گویاى حرکت فرشتگان و شتاب و مسابقه آنان براى مدیریت و تدبیر مراحل پایانى دنیا و آغاز آخرت است.
۳ - پیدایش صیحه اى رعدآسا، در آستانه قیامت (یوم ترجف الراجفة) «رَجَفَ الرَّعْد»; یعنى، صداى رعد در ابرها پیچید (قاموس). اطلاق «رجف» - که «مفردات» آن را لرزش و اضطراب شدید معنا کرده است - بر صداهاى شدید، به سبب شباهت آن به زلزله است. این آیه مى تواند اشاره به اوّلین نفخ صور باشد که اهل آسمان ها و زمین را مدهوش مى سازد.
☘☘☘
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (81)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
50-عدم انزوا و گوشه گیری از سوی کارگزاران فرهنگی
يَا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ قُمْ فَأَنذِرْ(مدثر1و2)
برخيز و انذار کن (و عالميان را بيم ده)، و پروردگارت را بزرگ بشمار،
🍀🍀🍀
1. شرط نجات مردم آن است که رهبران دینی حرکت کنند و انزوا و استراحت را کناربگذارند.«قم فانذر»
2. برای انجام ماموریت های الهی ،با تمام وجود به پا خیزید.«قم فانذر»
☘☘☘
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نازعات.مطهری 1.mp3
3.34M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#استاد_شهید_مطهری
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 27: تفسیرصوتی سوره نازعات
📼 استاد شهید آیت الله مطهری - جلسه اول
☘☘☘
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تحدی قرآن به علم.docx
62.3K
#مقاله 29#علامه_طباطبایی #قرآن #تفسیر #المیزان
#اعجاز
#تحدی
#علم
🌿🌿🌿
📌هماوردطلبی عالمانه قرآن 🔰حضرت علامه طباطبایی در جلد اول المیزان
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
👈 تنهابا مطالعه 15صفحه یک کتاب150صفحه ای را بخوانید.
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#توجه
🔆 سلام محضر اعضای محترم
شما در پرکار ترین و پر محتوا ترین کانال در زمینه معارف و علوم قرآنی عضو هستید که با جستجو هشتک مورد نظر مطلب تون رو به راحتی میتوانید پیدا کنید .
التماس دعا🌷
عمروعاص های فریبکار هر دوره اندک اند اما بی شمار ابوموسی اشعری از نوع مقدس نما و روشنفکر نما و ناصحان دنیا گرای فریب خور ...
ماکیاول و ارائه دهنده نظریه قدرت همه چیز را مباح می کند یکی است
اما ماکیاولیست از اساتید و نخبگان که مرتب دیدگاههای اومانیستی او را با دلیل و برهان به خورد خلق الله می دهند تا مردم کوچه و بازار بی شمار.
حکومت منهای خدا و اخلاق یعنی پذیرش حاکمیت عمروعاص ها و ماکیاول ها و عمری بردگی ....
#انتخاب
#انتخاب_قرآنی
#انتخاب_درست
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۸ – ۵۱ #سوره_مریم
📌دریافت #نعمتهای الهی
#سالک الی اللّه باید #اعمال و #افکار خود را برای خدا #خالص کند تا خدای تعالی با او #مأنوس شود و نعمتهایش را به او عنایت کند.
#سالک الی #اللّه باید به وعده هایش دقیق #عمل کند و اهل بیتش را به #نماز و واجبات دینی وادار نماید تا مورد #رضایت پروردگار واقع گردد.
#سالک الی #اللّه باید در همه کار #صداقت را شعار خود قرار دهد تا خدای تعالی او را به مقام بالائی برساند و او را در کنار انبیائی که خدا به آنها #نعمت زندگی پاک عنایت فرموده قرار دهد.
📎تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#علوم_قرآنی
📌دشواری تنفس با افزایش ارتفاع ۱
و من یرد ان یضله یجعل صدره ضیقا حرجا کانما یصعد فی السما (125 انعام).
🔹در این آیه از سختی و دشواری زندگی گم راهان سخن می گوید و آنان را به کسی تشبیه می کند که در حال صعود به لایه های بالایی جو است و در اثر این صعوددچار تنگی نفس و فشار سخت بر سینه خود می گردد.
🔹مفسران پیشین در وجه تشبیه،در آیه فوق اختلاف نظر دارند.برخی بر این باوربوده اند که مقصود تشبیه به کسی است که بیهوده می کوشد تا پرواز کند و مانندپرندگان در آسمان به پرواز در آید،چون این کار برایش مقدور نیست ناراحت می شود و از شدت ناراحتی نفس کشیدن بر او دشوار می گردد.
🔹برخی گفته اند که این تشبیه همانند حالتی است که درختان نو نهال بخواهند درجنگل های انبوه رشد یابند،اما درختان کهن سر درهم کرده راه سر بر افراشتن رامسدود می کنند و این درختان تازه رشد به سختی و دشواری راه خود را به فضای آزاد باز می کنند. مطالبی از این قبیل گفته شده که هیچ کدام مفهوم آیه را به خوبی روشن نمی سازد.
🔹ولی امروزه با پی بردن به پدیده فشار هوا در سطح زمین و تناسب آن با فشاردرجه خون از داخل بدن،که موجب تعادل فشار بیرونی و درونی است،وجه تشبیه در آیه بهتر روشن شده و تا حدودی از ابهامات تفاسیر پیشین کاسته شده است.
🔹اشتباه مفسران پیشین در این بوده که از تعبیر«یصعد فی السما»با تشدید صاد وعین و به کار بردن «فی »-کوشش برای صعود به آسمان فهمیده اند.در صورتی که اگراین معنا مقصود بود،بایستی واژه «الی »را به جای «فی »به کار می برد.دیگر آن که «یصعد»-از نظر لغت-مفهوم «صعود»و بالا رفتن را نمی دهد،بلکه کاربرد این لفظ از باب تفعل «تصعد»-برای افاده معنای به دشواری افتادن می باشد به گونه ای که ازشدت احساس سختی،نفس در سینه تنگ شود.در لغت «تصعد نفسه »به معنای به دشواری نفس کشیدن و تنگی سینه و احساس درد و رنج است.واژه های «صعود»و«صعد»بر دامنه های صعب العبور اطلاق می شود و برای هر امر دشوار بسیارسختی به کار می رود.در سوره جن آمده: و من یعرض عن ذکر ربه یسلکه عذاباصعدا (2) ،و هر که از یاد پروردگار خود روی گرداند،او را در عقوبت دشواری درمی آورد».در سوره مدثر نیز آمده: سارهقه صعودا (3) ،او را به سخت ترین عقوبتی دچار می سازم ».
🔹از این رو معنای «کانما یصعد فی السما»چنین می شود:او مانند کسی است که درلایه های مرتفع جو،دچار تنگی نفس و سختی و دشواری فراوان گشته است.درواقع کسی که خدا را از یاد برده-در زندگی-مانند کسی است که در لایه های بالایی جو قرار دارد و دست خوش درد و رنج و سختی تنفس است.لذا از این تعبیر(اعجازگونه)به خوبی به دست می آید که اگر کسی در لایه های فوقانی جو فاقد وسیله حفاظتی باشد،دچار چنین دشواری و تنگی نفس می گردد.این جز با اکتشافات علمی روز قابل فهم نیست،که در آن روزگار برای بشریت پوشیده بوده است.
🔹پیشینیان بر این عقیده بوده اند که هوا فاقد وزن است،تا سال 1643 م که وسیله هوا سنجی بر دست «توریچلی »(1608-1647) اختراع گردید (4)و بدین وسیله پی بردند که هوا دارای وزن است.هم چنین پی بردند که هوا ترکیبی از گازهای مخصوصی است که هر یک وزن مشخصی دارد و می توان وزن هوا را در هر کجا با مقدار فشاری که وارد می آورد،سنجید و هر چه از سطح دریا بالا رویم از این فشارکاسته می شود.اکنون به دست آمده که فشار هوا در سطح دریا،معادل ثقل لوله عمودی جیوه به ارتفاع 76 سانتی متر است.همین فشار در سطح دریا بر بدن انسان وارد می شود.ولی در ارتفاع 5 کیلومتر از سطح دریا،این فشار به نصف کاهش می یابد.
🔹 پس هر چه بالاتر رود،این فشار به طور معکوس پایین می آید،به ویژه درلایه های بالای هوا که تراکم هوا به گونه فاحشی پایین می آید و رقیق می گردد.
📎تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#علوم_قرآنی
📌دشواری تنفس با افزایش ارتفاع ۲
🔹در واقع نیمی از گازهای هوایی،یعنی تراکم پوشش هوایی چه از لحاظ وزن وچه از لحاظ فشار،در میان از سطح دریا تا ارتفاع 5 کیلومتر واقع گردیده و سه چهارم آن تا ارتفاع 12 کیلومتر می باشد.ولی موقعهی که به ارتفاع 80 کیلومتر برسیم،وزن هوا تقریبا به 20000/1 پایین می آید.به وسیله شهاب های آسمانی به دست آمده که تراکم هوا تقریبا تا حدود ارتفاع 350 کیلومتر است،زیرا از فاصله 350 کیلومتری سنگ های آسمانی بر اثر اصطکاک و بر خورد با ذرات هوا ملتهب و شعله ورمی گردند (5).
🔹هوا سنگینی و فشار خود را از تمامی جوانب بر بدن ما وارد می سازد،ولی مافشار و سنگینی آن را احساس نمی کنیم،زیرا فشار خون عروق بدن ما معادل فشارهوا است و هر دو فشار خارج و داخل بدن متعادل می باشند.لیکن موقعی که انسان بر کوه های بلند بالا می رود و فشار هوا کم می شود،این تعادل بر هم خورده،فشارداخلی از فشار خارجی بیش تر می شود.اگر رفته رفته فشار هوا کاهش یابد،گاه خون از منافذ بدن بیرون می زند.اولین احساسی که به انسان در آن هنگام رخ می دهد،سنگینی بر دستگاه تنفسی است که بر اثر فشار خون بر عروق تنفسی تحمیل می شود و مجرای تنفس را تنگ کرده و موجب دشواری تنفس می گردد (6).
🔰پی نوشتها:
1-انعام 6:125.
2- جن 72:17.
3- مدثر 74:17.
4- ر.ک:تاریخ علوم «پی یر روسو»ترجمه حسن صفاری،ص 256.
5- ر.ک:بصائر جغرافیه،نوشته استاد رشید رشدی بغدادی،ص 208-205.
6- ر.ک:مبادی العلوم العامه.ص 57 و نیز کتاب «مع الطب فی القرآن الکریم »،ص 21.
📚منبع : علوم قرآنی , معرفت ، محمد هادی
📎تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای ۲۳صحیفه سجادیه 97.mp3
14.44M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی ۱۱۶
🛄 قسمت: نود و هفتم۹۷
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه
☑️ موضوع دعا:
طلب عافیت و تندرستی در دین و جسم، پناه بردن به خدا از شرّ شیطان و جنیان و مَکر دیگران
📼 سخنران: خادم صفحه قرآنی#رحیق
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا
🌴🌴🌴
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه مرتبه)خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار میدهی _ قرار بده!اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ«بهجتالدعاء، ص ٣۴٧ »
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
صوت جلسه سوم.mp3
4.58M
#زبور_اهل_بیت
💢شرح دعای هشتم #صحیفه_سجادیه
💢 موضوع دعا:
پناه بردن به خداوند از ناملایمات و زشتی اخلاق و رفتارهای ناپسند
⏺جلسه سوم
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین #مجاهدی
🍀🍀🍀
#مدرسه_تعالی
#صوتی
@rahighemakhtoom
حکمت ۱۲۲تا۱۲۵ استاد صادقی.mp3
9.12M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۲۲تا۱۲۵(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 98 نهج البلاغه.mp3
3.32M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۹۸ (کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
👇👇👇
زندگی مومنانه.عبداللهی.اندیشه ورزی ۱۲.mp3
19.38M
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
#نگاشت_صوتی
⏪ اندیشه ورزی 12
▫️📌سنجش خرد ورزی
▫️راههاي شناخت انسان عاقل
▫️شاخص های سنجش عقل گرایی در مردم
▫️آزمایش خرد ورزی(موارد آزمون)
🔰عنه عليه السلام :سِتَّـةٌ تُختَبَرُ بِها عُقولُ الرِّجالِ : المُصاحَبَةُ ، و المُعامَلَةُ ، و الوِلايَةُ ، و العَزلُ ، و الغِنى ، و الفَقرُ . (غرر الحكم : ۵۶۰۰.)
🔹شش چیز است ، که با آنها خردهاى مردان آزموده مى شود : همنشینى ، داد و ستد ، حکومت کردن ، برکنارى (از حکومت و قدرت) ، توانگرى و فقر .
*انتخاب و گزینش پس از اختبار و آزمون
*هر ادعایی و سخنی را بدون آزمون
نپذیریم(فضای مجازی فضای ذائقه سازی و شکل دادن اندیشه و رفتار)
*چگونگی رویارویی با برخورداری ها و محرومیت ها
*در رفاقت ها و صمیمیت ها پرده ها تا حدودی کنار می رود و جوهره آدمی معلوم می گردد.
📎تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom