#یک_نکته_از_این_معنی
#علوم_قرآنی
#تفاسیر
📌معرفی اجمالی #تفاسیر قرن پانزدهم هجری قمری (پایان مقاله)
🔰آیات مشکله قرآن
اثر سید هادی خسروشاهی (متولد 1317 ش)، با همکاری آیة اللّه جعفر سبحانی از محققین معاصر. این تفسیر در یک جزء به زبان فراسی و شیوه ادبی و استدلالی شامل بخشی از قرآن کریم است.
▫️مـؤلـفان قسمتی از آیات مورد نظر خویش را گردآوری نموده سپس به شرح و تفسیر و تاویل آن پرداخته اند.
▫️آقای بهاءالدین خرمشاهی در منشا و سبک این تفسیر در تفسیر و تفاسیر جدید آن را نقد و ردی بر آیات مشکله حاج یوسف شعار توصیف کرده است.
▫️این کتاب در تهران چاپ و منتشر شده است.
📚مـنـابـع : تفسیر و تفاسیر جدید، 37؛ فهرست کتابهای چاپی فارسی، 1/1385؛ مؤلفین کتب چاپی فارسی و عربی، 6/720.
🌱🌱🌱
🔰تقریب القرآن الی الذهان
اثـر سید محمد (متولد نجف اشرف 1347 ق) فرزند سید میرزا مهدی حسینی شیرازی از مراجع تقلید در قم.
▫️ این تفسیر در سی مجلد به زبان عربی و شیوه کلامی است. مؤلف در این اثر تفسیر هر یک جزء از قرآن کریم را در یک مجلد قرار داده است. و ایـن تفسیر تفسیری تحت اللفظی جهت مبتدیان می باشد و هدف مؤلف آشنائی جوانان و عامه با مفاهیم قرآن است سپس در بیروت چاپ گردیده است و نیز قسمتی از آن توسط آقای محمدرضا انصاریان به فارسی ترجمه گردیده و در تهران به چاپ رسیده است.
📚مـنـابـع : تـقـریـب الـقـرآن الـی الاذهان ؛ تاریخ الحرکة العلمیة فی کربلا، 247؛ معجم المؤلفین العراقیین، 3/247.
🌱🌱🌱
🔰لطایفی از قرآن کریم
اثر دکتر محمد مهدی رکنی (زنده در 1368 ش) از علما و محققین معاصر.
▫️ایـن تـفسیر در یک مجلد به زبان فارسی و شیوه عرفانی شامل بخشی از قرآن کریم است و مؤلف تـفـسـیـر رشـیـدالـدیـن میبدی را به مذاق خود تلخیص کرده و مطالب مورد نظر خود را از آن گردآوری نموده است. این تفسیر مکررا طبع گردیده است.
📚 منبع : تفسیر لطایفی از قرآن کریم.
🌱🌱🌱
🔰بدائع الکلام فی تفسیر آیات الاحکام
اثر شیخ محمدباقر ملکی (زنده در 1398 ق) از محققان معاصر. این تفسیر در چند مجلد به زبان عربی و شیوه استدلالی، شامل بخشی از قرآن کریم است. مؤلف در این اثر آیات احکام قرآن را گردآوری نموده سپس به سبک استدلالی و با بهره گیری از روایات ائمه معصومین (ع) فقه آیه و حکم شرعی آن را بیان و تفسیر می کند. تـمـامـی این کتاب در یک مجلد بزرگ به قطع رحلی توسط موسسه الوفاء بیروت به چاپ رسیده است.
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#نکته
📌آفات بیهوده گویی
🔰الإمامُ عليٌّ عليه السلام:
إيّاكَ و فضولَ الكلامِ فإنّهُ يُظهِرُ مِن عُيوبِكَ ما بَطَنَ، و يُحَرِّكُ علَيكَ مِن أعدائكَ ما سَكَنَ.[غرر الحكم : 2720.]
🌱🌱🌱
امام على عليه السلام؛
از زياده گويى بپرهيز،كه آن عيبهاى پنهان تو را آشكار مى سازد و كينه هاى آرام گرفته دشمنانت را بر ضد تو تحريك مى كند.
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
تفسیر سوره مبارکه مطففین.pdf
639.1K
🔴مژده به علاقه مندان معارف قرآن و اعضای خردمند صفحه قرآنی رحیق
🔆 مسابقه بزرگ کتابخوانی با محوریت تفسیر سوره مبارکه مطففین «برشی از تفسیر نمونه ایت الله مکارم »
🔻زمان مسابقه روز 30 مرداد ماه
🔻 بزرگوارانی که موفق به کسب 17 جواب درست بشوند در قرعه کشی شرکت داده خواهند شد و ان شاءالله جزء 5 برنده جایزه نقدی 500000 هزار ریالی خواهند بود .
🔻 سوالات بسیار راحت و روان خواهد بود ، لذا پیشنهاد میکنم این فرصت را از دست ندهید و با خواندن منبع مسابقه علاوه بر افزودن معارف قرآنی خود ، شانس خود را امتحان کنید .
منتظر حضور پر رنگ تان هستیم. 🌷
ایدی ادمین جهت اعلام حضور :
@Sayyed1997
صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۷۰ – ۶۸ #سوره_مومنون
📌اهمیت #تدبّر کردن
#سالک الی #اللّه باید #قوّه تفکر و تدبّرش را در آیات و کلام الهی بکار بیندازد تا بتواند #کمال استفاده را از #آیات الهی ببرد و بتواند سخنان پیامبران را که #کلام الهی را بر زبان جاری می کنند و کلام #پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را که جز حق و #حقیقت را نمی گفت، بپذیرد و منکر آنها نشود زیرا #انکار سخنان پیامبران سبب نابودی #روح انسان می شود و مانع #رشد و رسیدن انسان به #حقایق می گردد.
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#نکته
📌زیان یاوه گویی
🔰الإمامُ عليٌّ عليه السلام:
اِجتَنِبِ الهَذَرَ، فأيسَرُ جِنايَتِهِ المَلامَةُ
🌱🌱🌱
از ياوه گويى بپرهيز؛زيرا كمترين زيان آن، سرزنش است. (غرر الحكم : 2315.)
@rahighemakhtoom
#درآستانه_محرم
#محرم
#امام_حسین
📌بشارت ناب نبوی
◼️لما اخبر النَبي(صلي الله عليه و آله) ابنتَه فاطمة بقتل ولدها الحسين و ما يجري عليه من المِحن بكَت فاطمة بكاءً شديداً و قالت: يا ابه، متي يكون ذلك؟
قال: في زمان خال مني و منك و من علي.
فاشتدّ بكائها و قالت: يا ابه فمن يبكي عليه و من يلتزم باقامة العزاءِ له؟
فقال النبي: يافاطمه، انّ النساء امتي يبكين علي نساء اهل بيتي، و رجالهم يبكون علي رجال اهل بيتي، و يجددون العزاء جيلاً بعد جيل في كل سنة، فاذا كان يوم القيامةتشفعين انت للنساء و انا اشفع للرجال و كلّ من بكي منهم علي مصاب الحسين اخذنا بيده و ادخلناه الجنة.
يا فاطمه، كل عين باكية يوم القيامة، الا عين بكت علي مصائب الحسين فاّنها ضاحكة مستبشرة بنعيم الجنة.
◾️چون رسول خدا «صلي الله عليه و آله» خبر داد فاطمه«سلام الله علیها»را از شهادت حسين علیه السلام و مصائبي كه بر او وارد ميشود ، فاطمه-سلام الله عليها-سخت گريست و عرض كرد: اي پدر، اين حادثه كي واقع مي شود؟
فرمود: وقتي كه نه من باشم و نه تو و نه علي. فاطمه بر شدت گريه بيفزود و بیشتر گريست و عرض كرد:اي پدر: پس چه کسی براي فرزندم گريه ميكند و مجلس عزا و مصيبت او را برپا ميكند؟
رسول خدا فرمود:اي فاطمه زنان امت من ميگريند بر زن هاي اهل بيت من و مردان امت من ميگريند بر مردان اهل بيت من و عزاي فرزند مرا هر سال طايفه اي بعد از طايفه اي تازه ميكنند.
پس چون روز قيامت شود تو شفاعت زنان را ميكني و من شفيع ميشوم مردان را، و هر كس بر حسين گريسته دست او را ميگيريم و در بهشت در ميآوريم.اي فاطمه همه چشم ها در قيامت گريان است مگر چشمي كه بر حسين گريسته باشد. او خندان و شادمان به نعيم بهشت خواهد بود.
📚علامه مجلسی،بحار ج 44، ص292
پ . ن :
چشمی که بیش تر به خودش، گریه دیده است
فردا کنار فاطمه با آبروتر است
ما خشک میشویم، ولی بار میدهیم
دنیای گریه، مزرعه سبز محشر است
علی اکبر لطیفیان
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#عکس_نوشت #محرم1443
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (99)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
☑️ 6-برتری طلبی ممنوع
تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوّاً فِى الْأَرْضِ وَ لَافَسَاداً وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ(قصص/83)
ما، نجات و سعادت در) آن سراى آخرت را (تنها) براى كسانى قرار مىدهيم كه خواستار برترى و فساد در زمين نباشند و سرانجام، (رستگارى) از آن پرهيزكاران است.
در حديث مىخوانيم كه اگر كسى به واسطه بهتر بودن بند كفشش بر ديگرى خود را برتر ببيند، جزو كسانى است كه ارادهى علوّ در زمين دارند.
☑️ چه بسيارند كسانى كه در تهيه مسكن، مركب، لباس، كلام، ازدواج و نامگذارى فرزند، كارى مىكنند كه در جامعه نمودى داشته باشند و مردم متوجّه آنان شوند كه به فرموده روايت، اين افراد اراده برترى در زمين دارند و از بهشت محرومند.
☑️ منشأ فساد، برترى جويى است. «لايريدون علوّاً... و لا فسادا»
☑️ پرهيزكار كسى است كه اراده ى تفاخر وبرترى بر ديگران ندارد. «لايريدون علوّاً... والعاقبة للمتّقين»
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره #تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(167)
⏪آیه 8- و من الناس من يقول امنا بالله و باليوم الاخر و ما هم بمومنين
📌لطايف و اشارات
☑️2- اضلال كيفرى قرآن نسبت به منافقان
▫️خداى سبحان در آيات آغازين سوره مباركه بقره، شرايط پنج گانه بهره مندى از قرآن را برمى شمارد: ايمان به غيب، ايمان به وحى و رسالت، يقين به آخرت، اقامه نماز و انفاق.
▫️سه شرط اول، ايمان به اصول سه گانه دين و دو شرط ديگر نمونه اى از فروع دين است و منافقان كه نه ايمانى به اصول و مبانى اعتقادى دين دارند: (و ما هم بمومنين) و نه امتثالى از سر اخلاص نسبت به فروع دين: (ولا ياتون الصلوه الا و هم كسالى ولا نفقون الا وهم كارهون)نه تنها از هدايت قرآنى محرومند، بلكه مشمول اضلال كيفرى قرآن نيز هستند: (و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمه للمومنين ولا يزيد الظالمين الا خسارا)
▫️قرآن براى اهل ايمان مظهر اسم نافع از اسماى الهى و براى اهل كفر و نفاق مظهر اسم ضار است و از باب تشبيه معقول به محسوس مانند خورشيدى است كه براى صاحبان چشم سالم، عامل بصيرت و براى كسانى كه چشمى بيمار دارند، مايه افزايش رنجورى است. گروهى بر اثر ايمان خالص و عمل صالح از قرآن بهره مى برند و عده اى بر اثر كفر آشكار يا مستور، از آن جز خسارت نصيبى ندارند.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 79
#مثل #کف_دست #آب #کر #دعوت_حق #دعوت #حق #کافران #گمراهی #پاسخ #دهان #بت
🔅🔅🔅
⏪مثَل کف دست و آب 5
(اءَنزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَسَالَتْ اءَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَدًا رَّابِیًا وَمِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ ابْتِغَآءَ حِلْیَةٍ اءَوْ مَتَعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ کَذَا لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَطِلَ فَاءَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَآءً وَاءَمَّا مَایَنفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الاَْرْضِ کَذَا لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَالَ) . (رعد / 17.)
((خداوند از آسمان آبی فرستاد و از هر درّه و رودخانه ای به اندازه آنها سیلابی جاریشد ، سپس سیل بر روی خود کفی حمل کرد ؛ و از آنچه (در کوره ها) برای به دست آوردنزینت آلات یا وسایل زندگی ، آتش روی آن روشن می کنند نیز کفهایی مانند آن به وجودمی آید خداوند ، حق و باطل را چنین مثل می زند ! امّا کفها به بیرون پرتاب می شوند ولیآنچه به مردم سود می رساند [ آب یا فلز خالص ] در زمین می ماند ؛ خداوند این چنین مثال می زند)) .
🌱🌱🌱
☑️6- زندگی در پرتو تلاش و جهاد
مثال زیبای آیه مورد بحث این اصل اساسی زندگی انسانها را نیز روشن می سازد که حیات بدون جهاد و بقاوسربلندی بدون تلاش ممکن نیست ، چرا که می گوید : آنچه را مردم برای تهیه وسایل زندگی (ضروریات زندگی ) و یا زینت (رفاه زندگی ) به درون کوره ها می فرستند ، همواره زَبَد و کفهایی دارد و برای به دست آوردن این دو (وسایل ضروری و وسایل رفاهی اِبْتِغاءَ حِلْیَةٍ اءَوْمَتاعٍ) باید مواد اصلی را که در طبیعت به صورت خالص یافت نمی شود و همواره آمیخته با اشیای دیگر است ، در زیر فشار آتش در کوره قرار داد و آنها را تصفیه و پاکسازی کرد ، تا فلز خالص و پاک از آن بیرون آید و این کار جز در سایه تلاش و کوشش و مجاهده انجام نمی شود .
▪ اصولاً طبیعت زندگی دنیا این است که در کنار گلها ، خارها و در کنار نوشها ، نیشها و پیروزیها در لابلای سختیها و مشکلات قرار دارد .
▪ از قدیم گفته اند : ((گنجها در ویرانه هاست و در بالای هر گنجی اژدهای خطرناکی خفته است )) آیا آن ویرانه و این اژدها چیزی جز همان انبوه مشکلاتی است که در به دست آوردن هر موفّقیتی وجود دارد . در داستانهای ایرانی خودمان نیز ((رستم )) برای رسیدن به پیروزی مجبور بود از ((هفت خوان )) بگذرد که هر کدام اشاره به نوعی از انبوه مشکلات بوده که در مسیر هر فعالیّت مثبتی است .
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#سرچشمه 42
#قرآن_شناسی #تفسیر #جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📋 تفسير به رأي
📋 پيرامون تفسير به رأي مطالبي مطرح است كه به برخي از آنها اشاره مي شود:
👉 .....اگر كسي فقط زبان عرب را با همهي شئون و فنون ادبي آن بداند؛ ليكن از نكتهي ابتكاري قرآن آگاه نباشد، هرچه كوشش عميق در حفظ امانت ادبي داشته باشد، هرگز در استنباط معارف قرآن كامياب نخواهد شد و از دام تفسير به رأي كه دست و پاگير و عافيت سوز استْ رها نخواهد شد؛ زيرا جامهي ادب جاهلي و كسوتِ صنعتِ تازي، مناسب اندام بلند وحي الهي نيست و شهادت دواوين جاهليت و اديبان شعر پيشهي جاهلي نسبت به معارف برين آسماني، شهادت زور خواهد بود و قاضي محكمهي واژگان عرب، متهم به ارتشاء خود محوري و ماده نگري و طبيعت انگاري مي باشد...: «از جاهلي مپرسيد امثال اين مسائل».
نمونه اي از معارفِ برينِ قرآن را كه در عصر بعثت سابقه نداشت و ادعاي قرآن كريم نيز چنين تنظيم شده است كه بخشي از ره آورد وحي از قلمرو قدرت بشر بيرون مي باشد، مي توان از آيات زير استنباط كرد:
▪ (إنّا جعلناه قراناً عربيّاً لعلّكم تعقلون و إنّه في أُمّ الكتاب لدينالعليّ حكيم)[ سورهي بقره، آيه 151.]؛ يعني كتاب حاضر را به كالبد عربي آشكار قرار داديم تا شما بعد از آشنايي به قوانين تازي و ادبيات عرب از مضامين آن بهرهي علمي و عملي ببريد و آن را تعقل نماييد و همين كتاب با حفظ عنوان قرآن بودن رشته و ريشهي رفيع و عميق دارد و تا اُمّ الكتاب مطالب بلند آن حضور دارد و همين قرآن عربي در نزد خدا به وصف علوّ و حكمت موصوف بوده و «عليّ حكيم» مي باشد؛ بنابراين، هرگز با دستمايهي سوقِ عُكّاظ، تحصيل كالاي اُمّ الكتابْ ميسور مفسّر كم مايه نخواهد بود و با سرمايهي سبعهي معلّقه تليّ حكيم) نبود، حتماً بايد مخالف آن نباشد؛ به طوري كه اگر موافقت با معارف بَرين (أمّ الكتاب) و مطالب رفيعْ و عميقِ (عليّ حكيم)، شرط حتمي تفسير صائب نباشد، مخالفت با آن حتماً مانع چنين تفسيري خواهد بود و در نتيجه، تفسير مخالف با آن مرحلهي برتر، تفسير به رأي مي باشد.
زيرا آنچه با سرمايهي فرهنگ محاوره و دستمايهي قانون مفاهمهي عرب جاهلي با همهي گسترش تشبيه، كنايه، استعاره، مجاز مرسل و...، از وحي سترگ دامن گستري كه حدّي از آن به عربي مبين و حدّ ديگر، آن به (اُمّ الكتاب) و به (عليّ حكيم)[ سورهي شوري، آيهي 51.]محدود است مي توان بهره برد، حدّ اكثر غيضي از فيض، جُدّه اي از لُجّه و بالاخره حُبابي از عُبابْ خواهد و روشن است كه غيض را همهي فيض پنداشتن و جُدّه را لجّه انگاشتن و حُباب را عُباب توهم نمودن، وحي فراگير را بر وَهْم محدود حمل نمودن و سراب را بر آب ناب تحميل كردن و تخيّل سَرِآب رسيدن و سيراب شدن، يعني تفسير قرآن به رأي خواهد بود و اين همان است كه حضرت استاد علامه طباطبايي(قدّسسرّه) به آن پرداختند كه نهي از تفسير قرآن به رأي، ناظر به طريق كشف است، نه مكشوف.[ الميزان، ج 3، ص 78 ـ 100.]
▪ ضمناً مي توان از تعبير حديث ثقلين راجع به قرآن كريم به عنوانِ حَبْلِ ممدودي كه يك طرف آن به دست خدا و طرف ديگر آن به دست مردم استْ كمك گرفت؛ زيرا حقيقت قرآن، موجود مستقلي است كه مرحلهي الهي بودن او با مرحلهي عربي مبين بودن مرتبط مي باشد و تفسير مرحلهي نازل برابر با قانون مفاهمهي عرب بدون ملاحظهي مرحلهي الهي آن، از سنخِ جعلِ قرآنِ عضين بوده و تفسير به رأي مي باشد.
آنچه از حضرت اميرالمؤمنين(عليه السلام) دربارهي اهتمام به قرآن و محور قرار دادن آن و پرهيز از تحميل هوا بر هُدا و اصرار بر عطف هوا بر هُدا و تحميل هُدا بر هوا رسيده است، مي تواند برخي از مباحث تفسير به رأي را در بر گيرد؛ «ألا إنّ كلّ حارثٍ مبتلى فى حرثهِ و عاقبة عمله، غير حرثة القرآن؛ فكونوا من حرثته و أتباعه و استدلّوه علي ربّكم و استنصحوه علي أنفسكم و اتّهموا عليه آرائكم و استغشوا فيه أهواءكم»[ نهج البلاغه، خطبهي 176.]؛ «يعطف الهوي علي الهدي، إذا عطفوا الهدي علي الهوي ويعطف الرأى علي القرآن إذا عطفوا القرآن علي الرأى».[ همان، خطبهي 138.]
▪ البته منشأ تفسير قرآن به رأي و نيز تفسير ساير متون ديني ديگر به رأي، گاهي جهلِ علمي است و زماني جهالت عملي. گاهي شبههي علمي است و زماني شهوت عملي. گاهي بي مايگي و زماني بيماري و گاهي تهي مغزي و زماني سيه دلي.
👈 ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom