برداشت از آیات ۴۴ – ۴۱ #سوره_نمل
📌 امر به #معروف و نهی از #منکر
#سالک الی #اللّه باید به هر وسیله ای که می تواند اظهار #قدرت کند تا دیگران را #هدایت نماید و به خصوص #حاکمان و مدیران و سیاستمداران #منحرف را به راه #راست وادار کند.
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#نکته
📌بهره برداری از مجوزها و مجازها
🔰رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله:
إنّ اللّه َ تعالى يُحِبُّ أن تُؤتى رُخصَتُهُ كما يَكرَهُ أن تُؤتى مَعصيَتُهُ
🌱🌱🌱
خداوند متعال همچنان كه دوست ندارد معصيت شود، دوست دارد به رخصتهايش عمل شود.[مقصود از رخصت، جايى است كه خداوند متعال تكليفى را برداشته و يا آن را آسان تر كرده است.]
📚كنز العمّال : 5335
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
سوره مریم.mp3
4.43M
✳️#مجموعه_سوره_ها
#تدبر #سوره_مریم #مریم #معرفی_سوره
🔰معرفی کوتاه سوره مریم
🔈سخنران:استاد هانی #چیت_چیان
▫️کاری از #مدرسه_تعالی
♤♤♤
🍂 تدبری زیبا در بخشی از سوره مریم
🍃 با متد و روش زیبا
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(188)
تفسیر آیه 11و 12سوره بقره
واذا قيل لهم لا تفسدوا فى الارض قالوا انما نحن مصلحون * الا انهم هم المفسدون و لكن لا يشعرون
⏪ لطايف و اشارات
☑ 1- حرمان (محروم بودن)منافقان از عقل نظرى و عملى سليم
عقل نظرى سالم براى فهم درست معارف و عقل عملى سالم براى اجراى صحيح يافته هاى علمى، دو ركن استوار و اساسى ايمان است و منافقان از هر دو محرومند؛ آنان بر اثر تسويل و تزيين نفس، حق را از باطل و اصلاح واقعى را از افساد حقيقى تشخيص نمى دهند، بلكه باطل را حق و حق را باطل و صلاح را فساد و فساد را صلاح مى پندارند؛ نظير فرعون كه خود بزرگترين عامل فساد بود: (فاكثروا فيها الفساد) ولى خود را هادى و مرشد مى پنداشت: (و ما اهديكم الا سبيل الرشاد). علت آن بود كه عمل زشت فرعون براى او مزين شده بود و وى آن را زيبا مى پنداشت: (كذلك زين لفرعون سوء عمله).منافقان بر اثر حرمان از عقل عملى سليم به جاى امر به معروف و نهى از منكر، اهل امر به منكر و نهى از معروف بودند: (المنافقون والمنافقات بعضهم منت بعض يامرون بالمنكر و ينهون عن المعروف و يقضبون ايديهم).
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت #تفسیر_قرآن #تفسیر_سوره_نباء #سوره_نباء #نباء
💢 نگاشت 28: نکته های تفسیری آیه 31و32 سوره نباء
🌷🌷🌷
فَذُوقُوا فَلَنْ نَزِيدَکُمْ إِلاَّ عَذَاباً
[در قیامت به آنان می گوییم:] پس بچشید که هرگز جز عذاب بر شما نیفزاییم.
▫«ذُوقُوا»: بچشید. این جمله، جنبه تهدید و تحقیر دارد، و بیانگر خشم تکاندهنده ذوالجلال است.
▫«فَلَن نَّزِیدَکُمْ إِلاّ عَذَاباً»: این آیه و آیههای بسیار دیگری بیان میدارند که دوزخیان همیشه بر عذابشان افزوده میگردد و شکنجه و دردشان فزونی میگیرد، و کمی و کاستی پیدا نمیکند.
🔅🔅🔅
إِنَ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازاً
بی تردید برای پرهیزکاران پیروزی و کامیابی است.
▪ «مَفَازاً»: نجات و رستگاری از دوزخ. دستیابی به بهشت. مصدر میمی، و یا اسم مکان است و به معنی کامگاه.
☑ ۱ - تقواپیشگان در آخرت، اهل بهشت، سعادتمند و رهیده از عذاب اند. (إنّ للمتّقین مفازًا)
🔹 «مفاز» (مانند «فوز» و «مفازة») مصدر و به معناى دستیابى به خیر و رهایى از شرّ است . هم چنین ممکن است اسم مکان و کنایه از بهشت نیز باشد که مکان رستگارى و سعادت است. آیات بعد - که بیان «مفازاً» است و از بوستان ها و دیگر لذت هاى بهشتى سخن مى گوید - این احتمال را تقویت مى کند.
☑ ۲ - پرهیز از طغیان گرى، ترس از حسابرسى اعمال و پذیرش آیات الهى، مصداق تقواپیشگى است. (للطّ-غین ... إنّهم کانوا لایرجون حسابًا . و کذّبوا بایتنا ... إنّ للمتّقین مفازًا)
▪ از تقابل بین متقین و طغیان گران، دانسته مى شود که منزّه بودن از صفات طغیان گران، تقواپیشگى است.
☑ ۳ - بهشت، جایگاه خوشبختى و به دور از آزار و نوشیدنى هاى ناگوار و رنج گرما و تشنگى است. (لایذوقون فیها بردًا و لاشرابًا . إلاّ حمیمًا و غسّاقًا ... إنّ للمتّقین مفازًا) رهایى از شرّ - که جزئى از معناى «مفاز» است - ناظر به شرورى است که دامنگیر دوزخیان است و آیات پیشین، گوشه هایى از آن را بیان کرده است.
🌱🌱🌱
حَدَائِقَ وَ أَعْنَاباً
باغ هایی [سرسبز و خرم] و انواع انگورها
🔹 «حَدَآئِقَ»: جمع حَدِیقَة، باغها بدل است
🔹 «أَعْنَاباً»: جمع عِنَب، انگورها. رزها. ذکر آن به خاطر اهمّیّت ویژهای است که دارد.
☑ ۱ - تقواپیشگان در آخرت، برخوردار از چندین باغ و تاکستان بزرگ، با انگورى فراوان (حدائق و أعنبًا)
▪ «حدیقة» (مفرد «حدائق») به باغى گفته مى شود که اطراف آن را برجستگى هاى طبیعى یا دست ساز احاطه کرده باشد (لسان العرب). کلمه «حدائق» بدل براى «مفازاً» و بیانگر این است که بوستان هاى متعدد، گوشه اى از جایگاه سعادت و خوشبختى متقین است. نکره آوردن «حدائق» و «أعناب»، براى بیان عظمت آنها است.
☑ ۲ - بهشت، سراى ناز و نعمت، همراه با تأمین تمام نیازمندى ها براى تقواپیشگان (حدائق و أعنبًا)
▪ تأمین انگور و باغ میوه - با آن که از نیازهاى ضرورى انسان نیستند - نشانگر آن است که بهشتیان در مرحله نیازهاى اولیه، کمبودى ندارند و باید از امور دیگرى - که به تجمّلات و تشریفات زندگى مربوط مى شود - سخن گفت.
☑ ۳ - برخوردارى تقواپیشگان از باغ ها و میوه جات بهشت و موهبت هاى مادى جهان آخرت نمونه اى از سعادتمندى آنها است. (مفازًا . حدائق و أعنبًا)
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت #تفسیر_قرآن #تفسیر_سوره_نباء #سوره_نباء #نباء
💢 نگاشت 30: نکته های تفسیری آیه 33و34 سوره نباء
وَ کَوَاعِبَ أَتْرَاباً
و دخترانی نو رسیده و هم سن
▪ «کَوَاعِبَ»: جمع کاعِب، دختران نارپستان. دخترانی که تازه پستانهایشان برآمده است و از کعب، یعنی پاشنه پا بزرگتر نگشته است .
▪ «أَتْرَاباً»: جمع تِرْب، همسال. همسنّ.
☑ ۱ - تقواپیشگان در بهشت، بهره مند از حوریانى نورس و نار پستان (کواعب) «کاعب» (مفرد «کواعب») به زنى گفته مى شود که پستان هایش برجسته شده باشد.
☑ ۲ - حوریان بهشتى، در زیبایى بر یکدیگر برترى ندارند. (أترابًا)
▪ «أتراب»، جمع «ترب» بر وزن «مصر» است. کسانى که تولد هم زمان داشته باشند، «ترب» یکدیگرند و چون حوریان بهشتى تولد ندارند، مراد از «ترب» در مورد آنان، همسانى در شمایل و صفات جذاب است.
☑ ۳ - تقواپیشگان، برخوردار از هم نشینى صمیمانه حوریان جوان در بهشت (أترابًا)
🔹 در «معجم مقاییس اللغة»، «تِرْب» با «خِدْن» (دوست و همراه) به یک معنا گرفته شده است.
☑ ۴ - وجود لذت هاى جنسى در بهشت (و کواعب أترابًا)
☑ ۵ - لذت هاى جنسى تقواپیشگان در بهشت، گوشه اى از سعادتمندى آنها است. (مفازًا ... و کواعب أترابًا)
🌱🌱🌱
وَ کَأْساً دِهَاقاً
و جام هایی لبریز [از باده طهور]
▪ «کَأْساً»: جام شراب
▪ «دِهَاقاً»: لبریز. مالامال. پر.
☑ ۱ - تقواپیشگان در بهشت، با جام لبریز از شراب پذیرایى خواهند شد. (و کاسًا دهاقًا)
▪ «کأس» به جامى گفته مى شود که در آن «خمر» باشد. گاهى بر خود «خمر» نیز «کأس» اطلاق مى شود. «دهاق» که در دو معناى متضاد (با فشار پر کردن ظرف و یا خالى کردن آن) کاربرد دارد، در این آیه به معناى پرکردن به صورت فشرده و متراکم است . این کلمه گرچه مصدر است; ولى چون وصف «کأساً» مى باشد، به معناى اسم مفعول آن (لبالب و پر شده) است.
☑ ۲ - مى گسارى بهشتیان و استفاده آنان از جام هاى شراب آماده، جلوه اى از خوشبختى آنان است. (إنّ للمتّقین مفازًا ... و کأسًا دهاقًا)
☑ ۳ - جام هایى پیاپى از شراب ناب، وسیله پذیرایى از تقواپیشگان در بهشت (و کأسًا دهاقًا)
🔹 برخى گفته اند: «دهاقاً»; - از ریشه «دهق» (گره زدن پیاپى) به معناى رساندن پیاپى به نوشندگان است. برخى دیگر آن را به معناى خالص و صاف دانسته اند.
☑ ۴ - آرمیدن متقین در سایه بوستان ها و مى گسارى آنان، در برابر محرومیت جهنمیان از خنکى و نوشیدنى، انعکاسى از تقابل آثار طغیان گرى و تقوا است. (لایذوقون فیها بردًا و لا شرابًا ... حدائق و أعنبًا ... و کأسًا دهاقًا)
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (113)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
⏪ 20-صداقت درادعا
لَيْسَ لَكَ مِنَ الْأَمْرِ شىَءٌ أَوْ يَتُوبَ عَلَيهْمْ أَوْ يُعَذِّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظَالِمُونَ(اعراف/128)
يا ايشان را به توبه وادارد يا آن ستمكاران را عذاب كند و تو را در اين كارها دستى نيست.
☑ عفو يا عذاب بدست خداوند است. شفاعتِ اوليا هم بدون اذن او صورت نمى گيرد و هرگز پيامبران از پيش خود در برابر خداوند استقلالى ندارند. «لَيْسَ لَكَ مِنَ الْأَمْرِ شَيْءٌ»
☑ وقتى رهبرى امّت صداقت كامل دارد، اينگونه عمل مىكند كه حتّى آياتى را كه از او سلب مسئوليّت مىكند، با كمال صداقت و شهامت براى مردم باز مىخواند، كه خداوند فرمود: تو كارهاى نيستى.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #سوره_نباء #نباء
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (11)
🌱🌱🌱
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #سوره_نباء #نباء
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (12)
🌱🌱🌱
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
@a_javadiamoli_esra 🏴 چراغ هدایت
▪️ وجود مبارك امام مجتبی (سلام الله علیه) فرمود: «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی» یعنی ذات اقدس الهی علم آورد تا بخش اندیشه #عقل_نظری را به كمال برساند و تزكیه نازل كرد تا بخش انگیزه #عقل_عملی را به كمال برساند. انسانِ اندیشمند پارسا نه بیراهه می رود نه راه كسی را می بندد؛ چنین انسانی #ظرف_دانش است و #چراغ_هدایت. چون ظرف دانش است جا برای اوهام و خیالات نیست و چون چراغ هدایت است جا برای ظلمت و تاریكی نیست.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی موضوعی سایه سار عترت جلسه 9
🆔 @rahighemakhtoom
#سوره_توحید #سوره_اخلاص
◾️حضرت #امام_رضا (عليه السلام) مي فرمايد:
كسي كه سورهي (قل هو الله احد) را تلاوت كند و به آن ايمان آورد توحيد را شناخته است:
«كل من قرء (قل هو الله أحد) وآمن بها فقد عرف التوحيد...»
📚[اصول کافی ج۱ ص ۹۱].
شهادت عالم آل محمد صلی الله عليه و آله امام علی بن موسی الرضا علیه السلام را به محضر همراهان بزرگوار صفحه قرآنی #رحیق و تمامی رهروان راه ایشان تسلیت عرض می کنم.
سید خادم صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۰ – ۴۵ #سوره_نمل
📌قضیه حضرت #صالح علیه السلام
#سالک الی #اللّه باید از این قسمت از قضیه حضرت #صالح علیه السلام استفاده های زیر را بکند:
۱ – #بندگی خدا را جدّی بگیرد و #تفرقه و #خصومت ایجاد نکند.
۲ – به #گناه قبل از نیکی کردن نپردازد و تا جائی که ممکن است #بدی نکند.
۳ – اگر می خواهد مورد #مهربانی خدا واقع شود از خدا طلب #بخشش کند.
۴ – تا می تواند #زبان به نیکی باز کند و هیچ چیز و هیچ کس را به #فال بد نگیرد.
۵ – در کارهای حرام و #معصیت به دیگران کمک نکند و با مردم #فاسد در کارهای بد هم قسم نشود تا مبتلا به دروغ گوئی و #مکر و #حیله نگردد.
🌷🌷🌷
🔅صفحه قرآنی #رحیق
@rahighemakhtoom
سوره انبیاء.mp3
3.69M
✳️#مجموعه_سوره_ها
#تدبر #سوره_انبیاء #انبیاء #معرفی_سوره
🔰معرفی کوتاه سوره انبیاء
🔈سخنران:استاد هانی #چیت_چیان
▫️کاری از #مدرسه_تعالی
♤♤♤
🍂 تدبری زیبا در بخشی از سوره انبیاء
🍃 با متد و روش زیبا
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#نکته
💢فروتنی
🔰رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله:
إنّ اللّه َ تعالى أوحى إلَيَّ أن تَواضَعواحتّى لا يَفخَرَ أحَدٌ على أحَدٍ، و لا يَبغيَ أحَدٌ على أحَدٍ
☘☘☘
خداوند متعال به من وحى فرمود كه فروتن باشيد، تا هيچ كس به ديگرى فخر نفروشد و كسى به كسى تعدّى نكند.
📚كنز العمّال : 5722
🌷🌷🌷
🔅صفحه قرآنی #رحیق
@rahighemakhtoom
روزهای #پنجشنبه و #جمعه در صفحه قرآنی #رحیق در خدمت و محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌱🌱🌱
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
صوت جلسه چهارم.mp3
6.58M
#زبور_اهل_بیت
💢شرح دعای دعای هفدهم #صحیفه_سجادیه
💢موضوع دعا
دعای هفدهم از دعاهای مأثور از امام سجاد(ع) در پناه بردن به خدا از شرّ شیطان است. حضرت سجاد(ع) در این دعا به بیان انواع دشمنیها و نیرنگهای #شیطان پرداخته و به راههای جلوگیری از ورود او به حریم دل اشاره میکند. #خوارشدن انسان بهواسطه بیتوجهی به عبادت الهی، درخواست مقام مخلصین جهت نجات از #وسوسه_شیطان و خیرخواهی برای دیگران از موضوعات مطرح شده در این دعا است.
👈جلسه چهارم
🔈سخنران:استاد حجت الاسلام والمسلمین #مجاهدی
#مدرسه_تعالی
♤♤♤
🔅تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
حکمت ۱۸۵تا۱۸۷ استاد صادقی.mp3
7.91M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۸۵و۱۸۷(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب
🌈 معرفی کتاب #قرآن_حکیم از منظر #امام_رضا(ع)
🍃کتاب "قرآن حکیم از منظر امام رضا علیه السلام" تألیف آیت الله جوادی آملی در سال 1381 توسط #انتشارات دار الاسراء به چاپ رسیده و موضوعاتی مانند قرآن علمی و عینی، راه شناخت قرآن، موانع #شناخت_قرآن، تفاوت تدبر در قرآن، تشویق قرآن به تحصیل برهان عقلی و دریافت شهود قلبی را از دیدگاه امام هشتم شیعیان مورد بررسی قرار داده است.
🍃متن اصلی کتاب به زبان عربی و با عنوان علی بن موسی الرضا و القرآن الحکیم بوده که توسط #زینب_کربلایی به فارسی ترجمه شده و آیت الله #جوادی_آملی در پیشگفتار و معرفی اجمالی این کتاب فرموده اند:
🍃"این کتاب خلاصه اى است درباره ى قرآن حکیم در پیشگاه امام هشتم حضرت على بن موسى الرضا علیه السلام تا بدین وسیله مقام منیع حضرت در پرتو نور قرآن کریم آشکار گردد و از طرفى معارف عالى قرآن حکیم با بیان این قرآن ناطق روشن گردد.
چون سرچشمه و مسیر و مقصد آن دو یکى است ؛ همان گونه که آن دو همواره با حق همراهند و هرگز از یکدیگر جدا نمى شوند
.🍀🍁🍀🍁
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 124.mp3
17.96M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی ۱۵۶
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
از دعاهای مأثور از امام #سجاد(ع) است که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. در این دعا از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه برده میشود.
▫️جلسه ۱۲۴
🔈سخنران:خادم صفحه قرآنی #رحیق
♤♤♤
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 123 نهج البلاغه.mp3
8.86M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۲۳(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.دانش اندوزی 14.mp3
12.62M
#نگاشت_صوتی ۱۵۷
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی (جلسه ۱۴)
#فریضه_عمومی
#نشانه_های_حلال_و_حرام
#لوجه_الله
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#نکته
🔰فرصت ها و پند روزگار
بادِرِ الفُرصَةَ قبلَ أن تكونَ غُصّةً
فرصت را درياب، پيش از آنكه سبب اندوه شود.
#الإمامعليّعليهالسلام
#غررالحكمحدیث4362
🔅🔅🔅
قالْ وَ أَغفَلُ النّاس مَن لَم یَتَّعِظ بِتَغَیُّرِ الدُّنیا مِن حالٍ إِلی حال
غافلترین مردم آن کسی است که از این تغییرات و تبدّلاتی که در عالم وجود و در میان انسانها بالخصوص به وجود میآید موعظه نگیرد، پند نگیرد، این [شخص] غافل است. چون پُر است این دنیا از موجبات پند.
وَ سَکَنتُم فی مَسَاکِنِ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَنفُسَهُم این آیات کریمهی قرآن به کسانی که به دولت و مقامی رسیدند تذکر میدهد که اینجایی که شما امروز نشستهاید، قبل از شما یک عدهی دیگری نشسته بودند، آنها رفتند، شما آمدید. این تبدّل حالات است.
انسان باید از این تغییر مسیر تاریخ بشر، بالا رفتنها و پایین آمدنها در عالم پند بگیرد. پند هم انواع و اقسامی دارد؛ یعنی فقط این نیست که انسان احساس کند که این نعمت زوالپذیر است -این یکی از پندها است- اگر من و شما امروز نعمتی داریم، دیگرانی هم قبل از ما بودند که این نعمت را داشتند و از آنها گرفته شد.
در سطح دنیا هم همینجور است؛ از من و شما هم این نعمت ممکن است گرفته بشود؛ تصور نکنیم [این نعمت] ابدی است، تصور نکنیم امضاشده و تضمینشده و قطعی است؛ این نعمت را بایستی با شکر الهی و ادای وظیفهی نعمت حفظ کرد.
🔈گفتاری اخلاقی از امام خامنه ای
۱۳۹۴/۰۲/۱۸
#اخلاقی
#غفلت
@rahighemakhtoom
#پرسش
#پرسمان
#قرآنی
🔰 در ابتدای سوره حمد میخوانیم: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ: ستايش مخصوص خداوندى است كه پروردگار جهانيان است».
حال سوال این است که اگر حمد تنها مختص به پروردگار عالم است، آیا نباید از دیگران تشکر کرد، دیگران هر چند عمل درستی انجام دهند آیا مستحق حمد و ستایش نیستند؟
🔰 پاسخ: در واقع این آیه، زبان تکوین را بیان میکند و میفرماید هر گونه حمد و ستایش و لو برای دیگران انجام شود، در واقع حمد و ستایش خداوند متعال است. این آیه در صدد بیان این نیست که تنها باید از خداوند متعال تشکر کرد و نسبت به غیر او بیاعتنا بود؛ بلکه بیان میکند که تنها خداوند متعال سزاوار حمد است، چون منشأ تمام خوبیها و نیکیها و زیباییهاست.
✅ به عبارت دیگر هر انسانى كه سر چشمه خير و بركتى است، و هر پيامبر و رهبر الهى كه نور هدايت را در دلها میپاشد، هر معلمى كه تعليم میدهد، هر شخص سخاوتمندى كه بخشش میكند، و هر طبيبى كه مرهمى بر زخم جانكاهى مینهد، چون همه اين مواهب در اصل از ناحيه ذات پاك او است، ستايش اينها ستايشى براى او است؛ و نيز اگر خورشيد نورافشانى میكند، ابرها باران میبارند، و زمين بركاتش را به ما تحويل میدهد، اينها نيز همه از ناحيه اوست، بنابراين؛ تمام حمدها به او بر میگردد.
🔶 دلیل دیگر این مطلب این است که برهانهاى عقلى بیان میکنند، معلول در ذاتش و در تمامى شئونش هیچگونه استقلالی ندارد، و استقلالش تنها به خاطر علت است، و هر كمالى كه دارد سايه ايست از کمالات علتش، پس اگر براى حسن و جمال حقيقتى باشد، كمال آن، و استقلالش از آن خداى واجب الوجود متعال است. براى اينكه اوست علتى كه تمامى علل به او منتهى میشوند.
✳️ اصولا توصيف «اللَّه» در اينجا به «رَبِّ الْعالَمِينَ» در واقع از قبيل ذكر دليل بعد از بيان مدعا است، گويى كسى سؤال میپرسد چرا همه حمدها مخصوص خدا است، در پاسخ گفته میشود: براى اينكه او پروردگار جهانيان است.
💠 در نتیجه: تشکر لسانی از دیگران مانعی ندارد، اما باید دقت داشت چون برگشت تمام خوبیها و نیکیها به خداوند متعال است، و هر خوبی به او برمیگردد، تنها او سزاوار حمد و ستایش است. به این معنا که باید بدانیم همه حمدها در واقع به او برمیگردد و تنها او منشأ خوبیهاست.
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
#معارف_دین
#نکته
💢راهکار نزول باران رحمت الهی
امام حسن علیه السلام:
🔰 لَو أنَّ النّاسَ سَمِعوا قَولَ اللّهِ عز و جل ورَسولِهِ؛ لَأَعطَتهُمُ السَّماءُ قَطرَها، وَالأَرضُ بَرَكَتَها، ولَمَا اختَلَفَ في هذِهِ الاُمَّةِ سَيفانِ، ولَأَكَلوها خَضراءَ خَضِرَةً إلى يَومِ القِيامَةِ.
🔰اگر مردم سخن خدا و رسولش را به گوش مىگرفتند، آسمانْ باران خويش را به آنان مىبخشيد و زمين بركتش را به ايشان عطا مىكرد و هيچ دو شمشيرى در اين امّت [به نزاع] ردّ و بدل نمىشد و تا روز رستاخيز، مردم از سرسبزى و طراوت زمين مىخوردند و بهره مىبردند .
📚الأمالي للطوسي ص 566 ح 1174
@rahighemakhtoom