Al-Mursalat - 01 s.mp3
5.67M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مرسلات
#سوره_مرسلات #مرسلات
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره المرسلات
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(196)
آیه 14- و اذا لقوا الذين ءامنوا قالوا ءامنا و اذا خلوا الى شيطينهم قالوا انا معكم انما نحن مستهزئون
آیه 15- الله يستهزى بهم و يمدهم فى طغيانهم يعمهون
⏪تفسير
⏺مراتب استهزاى منافقان
استهزا و تمسخر ديگران گرچه در همه موارد ناروا و حرام است: (لا يسخر قوم من قوم عسى ان يكونوا خيرا منهم و لا نساء من نساء عسى ان يكن خيرا منهن) اما مراتب قبح آن نسبت به موارد استهزا مى كردند، گاهى اولياى الهى و گاهى امام و پيامبر (عليه السلام) را گاهى نيز آيات الهى را مسخره مى كردند. استهزاى مومنان گرچه فسق است، اما استهزاى خدا و رسول و آيات الهى همتاى كفر است:
(قل ابالله و اياته و رسوله كنتم تستهزون # لا تعتذروا قد كفرتم بعد ايمانكم)
البته معلوم است كه استهزاى مومنان اگر به خاطر وصف ايمان آنان باشد همان كفر است، زيرا عصاره چنين استهزاى علمى و عمدى همان استهزاى وحى و رسالت است، نه اشخاص معين.
هدف منافقان از ابراز ايمان در نزد مومنان، تنها استهزاى مومنان بود: (انما نحن مستهزون) و از كار هيچ غرض عقلايى براى خود يا ديگران نداشتند: (ولئن سالتهم ليقولن انما كنا نخوص و نلعب).
⏺فرق استهزاى منافقان با استهزاى الهى
خداى سبحان در پاسخ منافقان مى فرمايد: خدا آنان را استهزا و در طغيان خود رهايشان مى كند تا سرگردان باشند. اگر مومنان از سوى منافقان به سفاهت و سبك مغزى متهم مى شوند و مورد تمسخر و استهزاى آنان قرار مى گيرد خداى سبحان نيز منافقان را استهزا مى كند. با اين تفاوت كه استهزاى منافقان نسبت به مومنان هيچ اثر واقعى و نقش تكوينى ندارد، بلكه اعتبارى محض است. افزون بر آن كه در برخى موارد خداى سبحان دفع و رفع شر مستهزئان را خود عهده دار شده است: (ان كفيناك المستهزئين)، اما استهزاى خداى سبحان نسبت به منافقان، تكوينى و واقعى است ؛ بدين معنا كه خداوند آنان را سبك مغز و سبك قلب مى كند: (افئدتهم هواء) و در قيامت كه ظرف ظهور حقايق است و ميزان در آن روز، حقيقت است: (والوزن يومئذ الحق)، آنها و اعمالشان به قدرى بى وزن و سبكند كه ديگر ترازويى براى سنجش آنان برپا نمى شود: (فلا نقيم لهم يوم القيمه وزنا).
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #نمونه #سوره_مرسلات #مرسلات #مکارم_شیرازی
🔅🔅🔅
🔰تفسیر سوره مرسلات 1
بسم الله الرحمن الرحيم
و المرسلات عرفا(1)فالعاصفات عصفا(2)و الناشرات نشرا(3)فالفارقات فرقا(4)فالملقيات ذكرا(5)عذرا أ و نذرا(6)إ نما توعدون لواقع(7)فإ ذا النجوم طمست (8)و إ ذا السماء فرجت (9)و إ ذا الجبال نسفت (10)و إ ذا الرسل أ قتت (11)لا ى يوم أ جلت (12)ليوم الفصل(13)و ما أ درئك ما يوم الفصل(14)ويل يومئذ للمكذبين(15)
🌱🌱🌱
ترجمه :
1 - سوگند به فرشتگانى كه پى درپى فرستاده مى شوند.
2 - و آنها كه همچون تند باد حركت مى كنند.
3 - و سوگند به آنها كه (ابرها را) مى گسترانند، و منتشر مى سازند.
4 - و آنها كه جدا مى كنند.
5 - و سوگند به آنها كه آيات بيدار كننده (الهى ) را به (انبياء) القا مى نمايند.
6 - براى اتمام حجت ، يا انذار!
7 - كه آنچه به شما (درباره قيامت ) وعده داده مى شود به وقوع مى پيوندد.
8 - در آن هنگام كه ستارگان محو و تاريك گردند،
9 - و (كواكب ) آسمان از هم بشكافند،
10 - و در آن زمان كه كوهها از جا كنده شوند.
11 - و در آن هنگام كه براى پيامبران (به منظور اداء شهادت ) تعيين وقت شود.
12 - اين امر براى چه روزى به تاءخير افتاده ؟
13 - براى روز جدائى (حق از باطل ).
14 - تو چه مى دانى روز جدائى چيست ؟
15 - واى در آن روز بر تكذيب كنندگان .
🌱🌱🌱
تفسير:
وعده هاى الهى حق است ، واى بر تكذيب كنندگان !
در آغاز اين سوره مقدمه در پنج آيه ، پنج سوگند آمده كه در تفسير معنى آنها سخن بسيار است :
مـى فـرمـايـد: (سـوگـنـد بـه آنـهـا كه پى درپى فرستاده مى شوند) (و المرسلات عرفا.
(و آنها كه همچون طوفان و تند باد حركت مى كنند) (فالعاصفات عصفا).
(و سوگند به آنها كه مى گسترانند و منتشر مى سازند) (و الناشرات نشرا).
(و آنها كه جدا مى كنند) (فالفارقات فرقا).
(و آنها كه آيات بيدار كننده را القا مى نمايند) (فالملقيات ذكرا).
(براى اتمام حجت يا انذار) (عذرا او نذرا).
▫️اكـنـون بـبـيـنـيـم ايـن سـوگـنـدهـاى سـربـسـتـه كـه از مسائل مهمى خبر مى دهد مفهومش چيست ؟
🔰در اينجا سه تفسير معروف وجود دارد:
1 - تـمـام ايـن قـسـمـتهاى پنجگانه اشاره به بادها و طوفانها است ، كه نقش مؤ ثرى در بـسـيـارى از مـسـائل جـهـان طـبـيـعت دارند، بنابراين مفهوم آيات چنين مى شود: سوگند به بادهائى كه پشت سر هم مى وزند.
و سوگند به طوفانهائى كه شديدا حركت مى كنند.
و قـسـم بـه آنـهـا كـه ابرها را مى گسترانند و قطرات حياتبخش باران را از لابلاى آنها روانه سرزمينهاى خشك مى كنند.
و سوگند به آنها كه ابرها را بعد از ريزش باران پراكنده مى سازند.
و قسم به اين بادها كه با اين برنامه انسانها را به ياد خدا مى اندازند.
(بـعـضـى نـيـز (فـالعـاصـفـات عـصـفـا) را اشـاره بـه طـوفـانـهـاى عـذاب كـه نقطه مقابل بادهاى حياتبخش است دانسته اند كه آن هم به نوبه خود مايه تذكر و بيدارى است ).
...ادامه دارد
🌷🌷🌷
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاخصه های انسان با تقوا
💠 وجود مبارک #امام_یازدهم ، بیانات فراوانی درباره ( #تقوا ) دارد. فرمود: با #ورع ترین مردم و #پرهیزکار ترین مردم کسانی اند؛ چیزی که برای آنها مشتبه ( #شبهه_ناک ) است نگویند یا میل نکنند یا نپوشند. و #عابد ترین مردم کسی است که #فرائض_الهی را اقامه کند. و #زاهد ترین مردم کسی است که #گناه را ترک کند، که (ازهد النّاس من ترک الحرام). (و اشدّ النّاس اجتهاداً من ترک الذنوب).* آنکه #جهاد_نفس اش قوی است، کسی است که #خیلی تلاش و کوشش می کند به گناه نیافتد.
________________________________________________
* وسائل الشعه / جلد ۲۷ / صفحه ۱۶۵ و ۱۶۶
✅ نماز جمعه قم _ ۱۳۷۲/۰۷/۰۲
🔷️ هشتم ربیع الثانی. سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (علیه السّلام)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_حسن_عسکری
#امام_عسکری
#ابا_المهدی
برداشت از آیه ۷۷ #سوره_قصص
📌احیاء #حیات ابدی
#سالک الی #اللّه باید کوشش کند که #حیات ابدی و عالم #آخرت خود را #احیاء کند و ضمنا دنیای خود را هم #فراموش نکند و صفت #رحمانیت خدا را در خود ایجاد نماید و به #مردم نیکی کند و در روی زمین #فساد نکند تا #خدا او را #دوست داشته باشد.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌 پای درس امام حسن عسکری(ع)
____________
🖊استاد احمد عابدی:
💠 امام عسکری عليهالسلام حدیثی از رسول خدا نقل فرمودند:
👈«مَنْ تَتَبَّعَ عَوْرَاتِ الْمُؤْمِنِينَ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَاتِهِ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَاتِهِ فَضَحَهُ فِي جَوْفِ بَيْتِهِ؛
«اگر كسی دنبال عيب مردم باشد، خدا هم دنبال عيب خود اوست. و او را رسوا میكند، حتی در خانه خودش.»
به گونه ای كه چنین کسی در خانه خودش و کنار زن و بچهاش خجالت بكشد و نتواند زندگی كند. خدا در خانه خودش او را رسوا میكند.
🔹 هر كه دنبال اين باشد كه فلانی چه اشتباهی كرده؟ فلانی نمره امتحاناتش چند شد؟ در امتحانات مردود شد يا نشد؟ فلانی به نامحرم نگاه كرد يا نكرد؟ هر كس دنبال اين چيزها باشد، خدا هم دنبال عيب خود او خواهد بود و او را در خانهاش هم که باشد رسوا ميكند.
💠 اين مسائل را امام عسکری عليهالسلام برای اين میفرمود كه بابا! در خيابان كاری به مردم نداشته باشيد! ما وظيفه داريم جلو گناهان علنی را بگيريم. اما از طرفی هم هميشه وظيفه داريم كه كارهای مردم را حمل بر صحت كنيم.
💠 اين از غرر كلمات امام عسکری است که می فرمود: «ضَعْ أَمْرَ أَخِيكَ عَلَى أَحْسَنِه»؛ هر كاری از هر كس ديدی آن را بر بهترين وجهش حمل و توجیه کن.
🔹 مثلاً اگر میبينم يك آقايی لبش دارد تكان میخورد، آیا بگويم دارد به من فحش میدهد، يا بگويم دارد صلوات ميفرستد؟ این فرمایش امام می فرماید ببین بهترین کار کدام است؟ بگو او هم همان گونه است.
🔹 حتی اگر كسی را كه يك روز از صبح تا شب هم با او بوديد و نمازش را نخواند، نگوييد فلانی بینماز است بلکه حمل بر احسن بكنيد و بگوييد شايد حواسش نبوده، شايد غفلت و فراموش كرده است.
#امام_حسن_عسکری
#حمل_برصحت
🆔 @rahighemakhtoom
🆔 @Ahmad_aabedi
#مثالهای_قرآن 100.
#مثل #مگس #آفرینش #ناتوانی #ضعف #ربودن #طالب #مطلوب #اجتماع
⏪27- مَثَل مگس
( یَّاءَیُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ إِنَّ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَنْ یَخْلُقُواْذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُواْ لَهُ وَإِن یَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَیْئًا لا یَسْتَنقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ) . (آیه73 سوره حج)
((ای مردم ! مَثَلی زده شده است ، گوش به آن فرا دهید : کسانی را که غیر از خدا می خوانید ، هرگز نمی توانند مگسی بیافرینند ، هرچند برای این کار دست به دست هم دهند ! (نه تنها توان آفریدن مگس را ندارند بلکه ) هرگاه مگس چیزی از آنها برباید نمی توانند آنرا باز پس گیرند ! هم این طلب کنندگان ناتوانند و هم آن مطلوبان (هم این عابدان ، هم آن معبودان ) ! )) .
🌱🌱🌱
⏺صاحب تفسیر ((کشف الاسرار)) می گوید :
((خداوند متعال مگس را ضعیف و گستاخ آفریده و شیر را قویِ رمنده خلق کرده است . اگر آن وقاحت و گستاخی که در مگس است در شیر می بود ، هیچ کس روی زمین از زخم وی در امان نبود . لیکن به کمال حکمت و نفاذ قدرت هر چیز را سزای خویش بداد و با ضعف مگس وقاحت سزا بود و با قدرت شیر نفرت و رمندگی سزا بود . هر چیز به جای خویش آفرید و به سزای خویش بداشت )) .
⏺سعدی می گوید :
گربه مسکین اگر پر داشتی
تخم گنجشک از زمین برداشتی
آن دو شاخ گاو اگر خر داشتی
آدمی را نزد خود نگذاشتی
🔰پاسخ به یک سؤ ال
((ممکن است در اینجا گفته شود که انسان امروز با نیروی علم و دانش خود توانسته است اختراعاتی کند که به مراتب از یک مگس برتر و بالاتر است ؛ وسایل نقلیه
سریع السیر و بادپیمایی ساخته که در یک چشم بر هم زدن مسافت زیادی را طی می کند . مغزهای الکترونیکی دقیقی را اختراع کرده که پیچیده ترین معادلات ریاضی را در یک لحظه حلّ می نماید ، آیا این گفت و گوها در باره انسان عصر مانیز صادق است ؟
🔰در پاسخ می گوییم : ساختن این وسائل محیّر العقول بدون شک ، دلیل بر پیشرفت فوق العاده صنایع بشر است ، امّا همه اینها در برابر مساءله آفرینش یک موجود زنده و خلقت حیات ، مسائلی ساده و پیش پا افتاده است . اگر کتبی را که در باره فیزیولوژی موجودات زنده و فعالیّتهای بیولوژیکی و حیاتی یک حشره کوچک ، مانند مگس بحث می کند ، به دقت بررسی کنیم ، خواهیم دید که ساختمان مغز یک مگس و سلسله اعصاب و دستگاه گوارش او به مراتب از ساختمان مجهّزترین هواپیماها برتر است و اصلاً قابل مقایسه با آن نیست .
🔘اصولاً ((مساءله حیات )) و حس و حرکت موجودات زنده و نموّ و تولید مثل آنها هنور به صورت معمّایی در برابر دانشمندان قرار گرفته است ؛ و ریزکاریها و ظرافتهایی که در ساختمان این موجودات به کار رفته ، خود معمّاهای دیگری است معمّاهایی که هنوز به هیچ وجه حلّ نشده .
🔘به گفته دانشمندان علوم طبیعی چشمهای فوق العاده کوچک بعضی از همین حشرات ، خود مرکب از صدها چشم است ! یعنی همان چشمی را که مابه زحمت می بینیم و شاید به اندازه یک سر سوزن بیش نیست ، از چند صد چشم کوچکتر تشکیل یافته که مجموعه آنها را ((چشم مرکب )) می نامند ! به فرض که انسان بتواند از مواد بی جان سلّول زنده ای بسازد ، چه کسی می تواند صدها چشم کوچک که هر کدام از آنها خود دارای دوربین ظریف و طبقات و دستگاههایی است ، در کنار هم بچیند و رشته ارتباطی آنها را در مغز حشره پیوند دهد و اطلاعات را به وسیله آنها به مغز حشره منتقل سازد و حشره بتواند در موقع مناسب ، عکس العمل نسبت به حوادثی که اطراف او می گذرد نشان دهد ؟
🔘آیا اگر همه انسانها جمع شوند ، قدرت بر آفرینش چنین موجود ظاهراً ناچیز امّا در واقع بسیار پیچیده و اسرار آمیز را خواهند داشت ؟ ! و باز به فرض انسان همه این مسائل را عملی سازد ، ولی آیا می توان نام آن را خلقت گذاشت ؟ یا ترکیب و ((مونتاژی )) است از وسایل موجود در همین جهان آفرینش ؟ آیا کسانی که قطعات پیش ساخته اتومبیلی را به هم مونتاژ می کنند ، مخترع محسوب می شوند و نام عمل آنها را ابداع و اختراع می توان گذاشت ؟ )) .
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی
🔰چرا ما #مسلمانان در نماز در آیه ی اهدناالصراط المستقیم به صورت #جمعی دعا میکنیم و از #ضمیر جمع استفاده می نمائیم ؟
🔘ذکر #صیغه جمع در آیه و آیات این سوره که همه به صورت جمع است نشان میدهد که بر اساس عبادت. مخصوصاً نماز بر پایه جمع و #جماعت است حتی به هنگامی که بنده در برابر خدا به راز و نیاز بر میخیزد و باید خود را میان جمع و جماعت ببیند تا چه رسد به سایر کارهای زندیگی اش.
🔘بدین ترتیب هر گونه فرد گرایی و تک روی و انزوا طلبی و مانند این ها مفاهیمی مردود از قرآن و اسلام شناخته میشود مخصوصاً نماز که از اذان و اقامه که دعوت از اجتماع برای نماز است گرفته (حیّ علی الصلوه بشتاب به سوی نماز) تا سوره حمد که آغاز گر نماز است السلام علیکم که پایان آن است همه دلیل بر این است که این عبادات در اصل جنبه اجتماعی دارد یعنی باید به صورت جماعت انجام شود درست است که نماز فرادا نیز در اسلام صحیح است اما عبادت فردی جنبه فرعی و درجه دوم را دارد.(تفسیر #نمونه ص 44 ج 1 )
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰ادامه درس دوم:اقسام وحى رسالى
⏺كيفيت نزول وحى
▫️پيامبر صلى الله عليه و آله هنگام نزول وحى مستقيم، بر خود احساس سنگينى مىكرد و از شدت سنگينى كه بر او وارد مىشد، بدنش داغ مىشد و از پيشانى مباركش عَرَق سرازير مىگشت. اگر بر شترى يا اسبى سوار بود، كمر حيوان خم مىشد و به نزديك زمين مىرسيد. على عليه السلام مىفرمايد: «موقعى كه سورۀ مائده بر پيامبر نازل شد، ايشان بر استرى بهنام «شهباء» سوار بودند. وحى بر ايشان سنگينى كرد، بهطورى كه حيوان ايستاد و شكمش پايين آمد. ديدم كه نزديك بود ناف او به زمين برسد، در آن حال پيامبر از حال رفت و دست خود را بر سر يكى از صحابه نهاد»
▫️عبادةبنصامت مىگويد: «هنگام نزول وحى، گونههاى پيامبر صلى الله عليه و آله درهم كشيده مىشد و رنگ آن حضرت تغيير مىكرد. در آن حال، سر خود را فرو مىافكند و صحابه نيز چنين مىكردند» . گاه پيش مىآمد كه هنگام نزول وحى، زانوى پيامبر صلى الله عليه و آله با زانوى كسى در تماس بود. آن شخص تحمل سنگينى زانوى پيامبر صلى الله عليه و آله را نداشت.
▫️ما نمىدانيم چرا پيامبر صلى الله عليه و آله دچار اين حالت مىشد؛ چون از حقيقت وحى آگاه نيستيم. براى تفصيل بيشتر مىتوان به كتابهايى كه دربارۀ وحى و كيفيت آن نگاشته شدهاست مراجعه كرد.
👈🏾ادامه دارد...
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
بیان نورانی از امام باقر(سلام الله علیه) است حضرت مطالبی را فرمودند یکی از اصحاب گفت عجب جواهری ما از شما استفاده کردیم امروز! تعبیر معروفی که ما چه طلا یا نقرهای! حضرت فرمود حیفت نیامد که این حرفها را به طلا تشبیه کردی؟! «هل الجوهر إلا الحجر» طلا یک سنگ زردی است. این حرفها را به طلا تشبیه کردی؟ «هل الجوهر إلا الحجر»، سنگ است حالا چون کمیاب است و قدری زیباست ارزش پیدا کرده است وگرنه از سنگ چه برمیآید غیر از اینکه لای دیوار بگذارید. عامل ارتباطی معاملات همین است وگرنه این به درد هیچ چیزی نمیخورد سنگ است. فرمود: «هل الجوهر إلا الحجر»، این حرفهایی که ما گفتیم این را به طلا تشبیه کردی؟
📼آیت الله #جوادی_آملی
🔊درس گفتار تفسیر سوره واقعه جلسه 6
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom