eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
771 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷🌷🌷 پلورالیزم و قرآن (1) 📌دیدگاه قرآن کریم درباره نظریه «پلورالیزم » (تکثرگرایی دینی ) چیست ؟ 🔘پیش از هر چیز لازم به یادآوری است: 🔹پلورالیزم یا تکثّر ادیان از مباحث "فلسفه دین" است که در قرن حاضر به صورت جدی متفکران غرب آن را مطرح کرده‏اند. قرائت و معنای شایع و متبادر آن پذیرفتن حقانیت تمامی ادیان است؛ و لازمه آن تعدّد صراطهای مستقیم است. پیشینه این بحث در ایران حدودا به چند دهه گذشته ـ البته نه با اصطلاح پلورالیزم بلکه به عنوان "تعدّد ادیان" ـ بر می‏گردد. این مقوله در آن عصر نیز برای خود طرفداران و مخالفانی داشته است که می‏توان به دو فیلسوف و متفکر معاصر یعنی علامه طباطبایی۱ و شهید مطهری اشاره کرد که هر دو گام در این عرصه نهادند و به ابطال پلورالیزم پرداختند. 🔹در سالهای اخیر دوباره مشعل این بحث روشن شده است و این بار مدعیان، آن را در مجامع و تریبون‏های مختلفی برای عموم مردم مطرح کردند که چه بسا موجب سر در گمی مخاطبانی گردد که آشنایی کامل با مبانی نظریه پلورالیزم و اسلام ندارند؛ و به تعبیر متفکر شهید مطهری "عصر ما از نظر دینی و مذهبی خصوصا برای طبقه جوان، عصر اضطراب و دودلی و بحران است."۲ از این رو ضرورت ارائه یک بحث شفاف و به دور از هرگونه غرض‏ورزی و افراط و تفریط برای نسل جوان بیش از پیش احساس می‏شود. ⏺۱ـ ضرورت دین در ابتدای بحثِ تکثر ادیان باید این نکته تنقیح گردد که انسان به وجود دین و بعثت پیامبران نیازمند است یا نه؟ در پاسخ مختصر آن باید گفت: که هدف از آفرینش انسان رسیدن به ساحل نجات و خوشبختی است و تأمین آن با شکفته شدن استعدادهای نهفته او میسّر می‏شود. در اینجا این سؤال به وجود می‏آید که آیا انسان، خود توان شناخت استعدادهای نهفته خود را دارد، یا نه؟ علاوه بر آن آیا انسان می‏تواند قوانین اساسی فردی اجتماعی به منظور تأمین سعادت خود و اجتماع وضع کند، یا نه؟ 🔹تا عصر حاضر هیچ فیلسوفی و دانشمندی مدعی شناخت انسان و نیازهای فطری او نشده است و هر روز که قافله علم و فلسفه به پیش می‏تازد، بر مجهولات انسان در این زمینه افزون می‏شود؛ و لذا در تعریف انسان گفته شده است که "انسان موجودی است ناشناخته". از این رو، حکمت و لطف الهی اقتضا می‏کند که انسان را در این ره بی‏رهنما نگذارد و با فرستادن پیامبران هادی انسان گردد.۳ ادامه دارد... ======== ۱. علامه طباطبائی، ظهور شیعه، ص ۸ و ۹. ۲. عدل اللهی، چ ۲، مقدمه. ۳. برای توضیح بیشتر، ر.ک: شهید مطهری، مجموعه آثار، انتشارات صدرا، ج ۷، ص ۷۷ درسهای اشارات، نمط نهم / نیز: اسلام و مقتضیات زمان و مکان، ج ۱، ص ۳۶۴. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
108. 30- مَثَل عنکبوت (مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُواْ مِن دُونِ اللَّهِ اءَوْلِیَآءَ کَمَثَلِ الْعَنکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا وَإِنَّ اءَؤْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ العنکبوتِ لَوْ کَانُواْ یَعْلَمُونَ إِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ مَا یَدْعُونَ مِن دُونِهِی مِن شَیْءٍ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ وَتِلْکَ الاَْمْثَلُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَآ یَعْقِلُهَآ إِلا الْعَلِمُونَ ) . (41 سورة عنکبوت) ((مَثَل کسانی که غیر از خدا را اولیای خود بر گزیدند مَثَل عَنکَبوت است که خانه ای برای خود انتخاب کرده ؛ در حالی که سست ترین خانه ها ، خانه عنکبوت است اگر می دانستند خداوند آنچه را که غیر از او می خوانند ، می داند و او شکست ناپذیر و حکیم است اینها مثالهایی است که ما برای مردم می زنیم و جز دانایان آن را درک نمی کنند)) . 🔅🔅🔅 🔰نکته ها : ⏪1- تفاوت درکها از مثالهای قرآن علاّمه طباطبایی قدّس سرّه می گوید : ((جمله (وَتِلْکَ الاَْمْثَ لُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَآ یَعْقِلُهَآ إِلا الْعَلِمُونَ) اشاره به این نکته است که مثلهای قرآن هرچند برای همه مردم زده می شود و همه آن را می شنوند ، ولی حقیقت و لُبّ معانی و مقاصد آن را تنها دانشمندانی درک می کنند که در حقایق امور تدبّر و تفکّر می نمایند و بر ظواهر آن جمود و تعصّب نمی ورزند . بنا بر این درک افراد نسبت به مثلهای قرآن متفاوت است . برخی از شنوندگان فقط به ظاهر آن بسنده نموده و در عمق آن هیچگونه تدبّر و تعقّل نمی کنند ، و برخی دیگر به اعماق و ژرفای آن می اندیشند و حقایق باریک و دقیق آن را درک می کنند)) . ⏪2- اسراری از زندگی عنکبوتها عنکبوتها که انواعشان مختلف است زندگی جالب و پر ماجرا و شگفت آوری دارند ، دانشمندان زیست شناسی تا کنون به گوشه هایی از زندگی و حالات سراسر اسرارآمیز و سیاست و تدابیر مختلف عنکبوتها پی برده اند که در ذیل به چند نمونه از آن اشاره می گردد : 🔹الف حمله زنبورها و تاکتیک عنکبوتها ▫️((زنبوران زرد دشمنان عنکبوتها هستند . این زنبورها هرجا شکاری پیدا کنند ، به آن حمله کرده نیش خود را در مراکز عصبی او فرو برده و پاها و فکهای عنکبوت را فلج می کنند و آنگاه شکار خود را در سوراخی که برای این منظور کنده اند ، دفن می نمایند تا ذخیره ای برای نوزادانشان باشد . حتی عنکبوت معروف منطقه حارّه هم که طولش ((9)) سانتیمتر است از نیش زنبور زرد در امان نیست . پاره ای از زنبورها در بدن عنکبوتها تخم ریزی می کنند و این تخمها بعد از شکفته شدن ، از جسد میزبان خود تغذیه می نمایند تا به حد رشد و بلوغ برسند و بعد مانند پدر و مادر خود به شکار عنکبوت بپردازند . ▫️عنکبوتها برای دفاع در برابر حملات ناگهانی زنبوران هر کدام چاره ای اندیشیده حیله ای به کار می برند ؛ بعضی از انواع عنکبوت به جای اینکه در وسط کار خود جای گیرد ، زیر برگ در انتهای شبکه ای که بافته ، پنهان می شود یا برای خود مخفیگاه دیگری تهیه می کند . ▫️بعضی دیگر در نزدیکی کار خود ((زنگهای خطر)) می بافند ، این زنگها از چند تار تهیه شده است که اگر زنبورها از آن اطراف عبور کنند ، یقیناً با آنها برخورد خواهند کرد . ارتعاش تارها ، عنکبوت را از خطر آگاه می سازد و در سوراخی پنهان می شود . ▫️((کارتونک )) عنکبوت علاوه بر اینکه وسیله شکار حشرات است ، مثل دستگاههای گیرنده ، اصوات مختلف را به گوش عنکبوت می رساند که اگر به صورت خطرناک بود ، خود را مخفی سازد . بعضی دیگر از انواع عنکبوتها به محض اینکه صدای زنبور را می شنوند ، شروع به نوسان شدید می کنند و مانند پروانه هواپیما که در حال حرکت قابل رؤ یت نیست آنها نیز به چشم نمی آیند در نتیجه زنبور نمی تواند آنها را پیدا کند . ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس چهارم:اسباب نزول 📌تنزيل و تأويل 🔹در اصطلاح گذشتگان، «تنزيل» بر مورد نزول گفته مى‌شود. اين مورد مى‌تواند يك واقعۀ خاص باشد كه آن واقعه سبب نزول آيه شده‌است؛ ولى «تأويل» مفهوم عامّى است كه از آيه برداشت مى‌شود و قابل انطباق بر جريانات مشابه است. در برخى تعابير به اين دو اصطلاح «ظهر و بطن» نيز گفته‌مى‌شود كه ظهر همان تنزيل و بطن همان تأويل است؛ چرا كه ظاهر آيه همان مورد نزول را مى‌رساند و در بطن آيه مفهوم گسترده‌ترى نهفته است. فُضَيل‌بن‌يسار دربارۀ حديث معروف «مافي القرآن آية الّا و لها ظهر و بطن؛ در قرآن آيه‌اى نيست مگر آنكه ظاهر و باطنى دارد» - كه از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده‌است - از امام‌صادق عليه السلام سؤال كرد. حضرت در جواب فرمود: «ظهر همان مورد نزول آيه است و بطن، تأويل آن. برخى در گذشته اتفاق افتاده و برخى هنوز نيامده است. قرآن [ پيوسته زنده و جاويد و قابل بهره‌گيرى است و] مانند آفتاب و ماه در جريان است» ١. در حديث ديگر مى‌فرمايد: «ظهر، كسانى را در بر مى‌گيرد كه آيه دربارۀ آنان نازل شده‌است و بطن كسانى را شامل مى‌شود كه كردارى مانند كردار آنان داشته باشند» . 🔹فقها با توجه به شأن نزول و تنزيل و تأويل آيات، قاعده‌اى را به‌دست آورده‌اند كه طبق آن، مفهوم آيه و استفاده‌اى كه از آن مى‌شود مربوط‍‌ به معناى عام است كه از آيه استنباط‍‌ مى‌گردد نه مورد خاصى كه آيه دربارۀ آن نازل شده است؛ يعنى اگر آيه معناى عامى داشت، اگرچه سبب خاصى باعث نزول آن شده، كاربرد آن تنها در خصوص افراد و محدودۀ مختص به مورد نزول آن آيه نيست. 🔹يك فقيه توانا بايد بتواند خصوصيات مورد نزول را كنار بگذارد و از جنبه‌هاى عمومى لفظ‍‌ بهره بگيرد؛ البته سبب نزول براى فهم دلالت متن آيه مفيد است، اما انحصار را نمى‌رساند؛ زيرا احكام الهى همگانى است و پيوسته در همۀ زمان‌ها جريان دارد؛ بنابراين عموميت لفظ‍‌ معتبر است نه خصوصيت مورد. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
. 🔰 بگذارید این لباس (مستقل) باشد! 💠 در اینجا ضمن تشکر از و خدمات دولت که باید قدردانی کرد، لکن باید مواظب باشیم هر خدمتی که سابق و لاحق و الحق، گذشته و حال و آینده به کردند و می کنند، وظیفه آنهاست؛ ولی دولتی نشود! بگذارید این لباس (مستقل) باشد، هم همین طور است‌. اگر یک کمکی دولت خدمتگزار کردند و می کنند، خدا همه را در سایه ولیّش حفظ بکند، دولتهای بعدی هم ممکن است بکنند؛ امّا اینها به عنوان وظیفه شان است. حوزه وابسته به دولت نیست، دولتی نشود، دولتی نشود؛ دولت مسجدی بشود، دولت حسینیه ای بشود؛ این درست است. ما باید حواسمان جمع باشد! دعا می کنیم، ولی دعا معنایش نیست. این هم دعاست، هم هدایت است؛ همیشه دعا می کردیم، همیشه هم دعا می کنیم؛ امّا مسجد است، دولت را باید مسجدی کرد، نه اینکه مسجد را دولتی کرد! باید حواسمان جمع باشد. اگر خدای ناکرده یا یا مسجد یا حسینیه دولتی شد، آنوقت کاری از آنها ساخته نیست! در سال شصت و یک همایشی در لندن، در مهد دکتر کریم صدیق با طرح و پیشنهاد خود ایران به عنوانی که دین از سیاست جدا نیست تشکیل شد. آنجا سخنرانها، سخنرانی کردند و همایش پر برکتی هم بود. من دیدم بعد از یکی از آن جلسات، یک عالم (سنّی) اردنی که روحانی آنها بود، گفت من چند جمله ای با شما صحبت دارم، گفتم بفرمایید. گفت: اگر شما در ایران انقلاب کردید، بر اساس این بود که آیه مبارکه (واعلموا انّما غنمتم من شیء فانّ لله خمسه و للرّسول...)* را درست معنا کردید. را مردم باید بدهند، و با وجوهات تامین می شود؛ دارید. ما ها که به دولتیم، نمی توانیم بکنیم؛ ما هستیم. گفت: شما این (انّما غنمتم) را طرزی معنا کردید که روحانیت مستقل شده است، ما حقوق بگیر شدیم! ما می گوئیم این فقط غنائم جنگی است، الآن که جنگی نیست تا ببرند، آن را هم که ما معتقد نیستیم، بنا بر این ما حقوق بگیر می شویم! ما هرگز نمی توانیم قیام کنیم‌. بنابراین خودِ طوری است که مسجد و حسینیه را مستقل کرده است. ----------------------------------------------- 📌 سوره انفال / آیه ۴۱ 📋 دیدار با ائمه جماعات تهران 📆 دماوند ؛ ۱۳۸۶/۰۴/۱۸ 🌹🌹🌹 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بگذارید این لباس (مستقل) باشد! 📋 دیدار با ائمه جماعات تهران 📆 دماوند ؛ ۱۳۸۶/۰۴/۱۸ 🌹🌹🌹 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
636589467355559690.mp3
31.59M
🔅🔅🔅 📌 تلاوت تحقیق سوره های نجم،قمر وشمس استادمصطفی اسماعیل 🕑 زمان: ۴۴دقیقه 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(205) آیه 16 - اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى فما ربحت تجارتهم و ما كانوا مهتدين. 🔰تفسير 📌تجارت پرسود و تبادل زيانبار 🔘قرآن كريم در باره تجارت سودآور انسانها با خدا مى فرمايد: (يا ايها الذين امنوا هل ادلكم على تجاره تنجيكم من عذاب اليم # تومنون بالله و رسوله و تجاهدون فى سبيل الله باموالكم و انفسكم ذلكم خير لكم ان كنتم تعلمون # يغفر لكم ذنوبكم و يدخلكم جنات تجرى من تحتها الانهار...) آيا مى خواهيد شما را به تجارتى كه مايه رهايى از كيفر دردناك الهى است هدايت كنم ؟ آن تجارت اين است كه در قدم اول كه مرحله اعتقاد است، به خداى سبحان و رسولش ايمان آوريد و در قدم بعدى كه مرحله عمل است، با مال و جان خود در راه خدا جهاد كنيد و اين تجارت برايتان بهتر است اگر بدانيد. ره آورد اين تجارت از يك سو مغفرت الهى و از سوى ديگر رهايى از عذاب الهى و دستيابى به بهشت جاويدان است. ▫️خداى سبحان جان پاك و مال پاكيزه مومنان را از آنان مى خرد و در برابر آن بهشت محسوس و لقاى خود را كه بهشت معقول است مى دهد: (ان الله اشترى من المومنين انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه) و از اين تجارت به عنوان تجارت رابح و غير باير ياد مى كند: (يرجون تجاره لن تبور). 🔘تجارت از ديدگاه قرآن كريم دو نوع است: تجارت رابح و سودمند و تجارت باير و زيانبار. تجارت رابح همان تجارت انسان با خداوند است و تجارت باير تجارت وى با غير خدا. تجارت با غير خدا از آن رو باير ناميده شده كه همانند سرزمين خشك و باير، بى حاصل و بى ثمر است. كسى كه از سرمايه هاى انسانى خود در تجارت با خدا بهره نبرد او سرمايه خود را باخته و مغيون است و روز قيامت كه ظرف ظهور تغابن است، نه ظرف حدوث آن: (يوم يجمعكم ليوم الجمع ذلك يوم التغابن) غبن سرمايه باختگان آشكار خواهد شد و خداى سبحان به اينان مى فرمايد: (و كنتم قوما بورا)؛ شما ملتى باير هستيد كه هرگز ثمر نمى دهيد. 📝تذكر: آنچه در آيه محل بحث آمده نفى ربح است و هيچ استلزامى بين آن و بين بقاى سرمايه نيست تا گفته شود: استناد از آيات ديگر، خسران و زوال سرمايه است، زيرا ممكن است نفى ربح با زوال سرمايه جمع گردد. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌فرازی از درس گفتار تفسیر سوره مرسلات يعني فرشته‎هايي که فرستاده مي‎شوند براي بيان امر و نهي و شريعت و اينها يا نه بادهايي که فرستاده مي‎شوند تدبير که ﴿تُدَمِّرُ كُلَّ شَيْ‏ءٍ بِأَمْرِ رَبِّها﴾[سوره أحقاف، آيه25.] است، گفت: مويي نجنبد از سر ما جز به اختيار ٭٭٭ آن اختيار هم به کف اختيار دوست [از سروده هاي استادِ مرحوم شعراني، مرحوم آقا ميرزا محمود قمي.] هيچ چيزي بي‎حساب نيست ﴿وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ﴾[سوره أنعام، آيه59.] است. اينکه معروف است هيچ برگي بدون اذن خدا نمي‎ريزد از همين آيات است ﴿ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُها﴾[سوره أنعام، آيه59.] هيچ برگي بدون اذن خدا چون مدبرات‎ امرند او اين درخت را پروراند و رويانيد و ثمربخش کرد و برگ‎هايش را مي‎ريزد و او را مي‎خواباند، اين درخت نبايد در دوازده ماه بيدار باشد، يک قدر بايد بخوابد، استراحت کند؛ اينکه فرمود: ﴿وَ النَّوْمَ سُباتاً﴾[سوره فرقان، آيه47] خواب را آرامش قرار داد، تنها مال انسان که نيست، اين درخت اگر در تمام دوازده ماه شروع به فعاليت بکند، خسته مي‎شود و زود فرسوده مي‎شود، يک چند ماهي را بايد بخوابد و بيدار بشود در بهار که شد خدا دو تا کار مي‎کند: يکي اينکه اين خوابيده‎ها را بيدار مي‎کند، يکي اينکه مرده‎ها را زنده مي‎کند؛ اينکه در روايات دارد «إذا رأيتم الربيع فأكثروا ذكر النشور»[تفسيرالرازی مفاتيح الغيب او التفسيرالکبير، الرازی، فخرالدين، ج17، ص194] اگر بهار شد به ياد قيامت باشيد، براي اينکه هم خوابيده‎ها بيدار مي‎شوند هم مرده‎ها زنده مي‎شوند؛ اما خوابيده‎ها بيدار مي‎شوند، براي اينکه اين درخت‎ها خوابند اينها که نمي‎ميرند. بعضي‎ از درخت‎ها هستند که بيدار هستند؛ ولي فعاليت ندارند؛ مثل سرو و کاج و اينها که زمستان هم سبزند؛ اما حالا تغذيه و تنميه و نموّ و آن رشد و اينها را ندارند، بيدارند ولي فعال نيستند، خيلي مثلاً کم؛ اما غالب درختان خواب‎اند؛ لذا آسيب نمي‎بينند آن سرماي سخت را تحمل مي‎کنند، چون خوابند. بهار که شد اينها بيدار مي‎شوند، وقتي بيدار شدند شروع به فعاليت مي‎کنند آن وقت مرده‎ها را زنده مي‎کنند. خود درخت زنده است؛ اما خاکي که در بغل اوست اين مرده است، اين خاک را تغذيه مي‎کند به بدن خود جذب مي‎کند، زنده مي‎شود؛ مي‎شود خوشه، مي‎شود شاخه، مي‎شود نبات، مي‎شود ميوه. پس دو تا کار در بهار انجام مي‎گيرد يکي اينکه خوابيده‎ها بيدار مي‎شوند، يکي اينکه مرده‎ها زنده مي‎شوند؛ لذا فرمود: «إذا رأيتم الربيع فأكثروا ذكر النشور». 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 عبادت ستم ستیز 🔹 نماز ما، دستور را می ‌دهد، برای اینکه ما در نماز می‌ گوییم: ﴿اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ﴾ خدایا را به ما نشان بده! این یک توضیح دو جانبه می‌ خواهد که قرآن هر دو بخش آن را به عهده گرفته است. اینها چه کسانی هستند که خدا به آنها راه راست را نشان داد؟ ﴿اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ﴾ را مشخص کرد، فرمود: ﴿صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾، این ﴿أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾ چه کسانی هستند؟ 🔹 ما دو تا بخش کمبود داریم که این را مشخص کنند: یکی اینکه آن چه کسانی هستند؟ یکی اینکه راهشان چیست؟ چون این راه، راه جغرافیایی که نیست. در نماز هر شب و هر روز می‌ خوانیم: ﴿اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ ٭ صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾، در سوره مبارکه «نساء» فرمود: «مُنعَم علیهم»، هستند: ﴿فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیهِم مِنَ النَّبِیینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِیقاً﴾، پس «مُنعَم علیهم»، انبیا و اولیا و صلحا و شهدا و اینها هستند. راهشان چیست؟ در قرآن کریم راه اینها را هم مشخص کرد؛ موسای کلیم عرض کرد خدایا! ﴿رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَی فَلَنْ أَكُونَ ظَهِیراً لِّلْمُجْرِمِینَ﴾؛ خدایا به پاس آن نعمتی که به من دادی من ! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/11/26 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
صلوات فراموش نشود 🙏 📌تلاوت آیات ۳ الی ۵ سوره مبارکه قیامت 🎤قاری: ♦️لا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيامَةِ «1» وَ لا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ «2» أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظامَهُ «3» بَلى‌ قادِرِينَ عَلى‌ أَنْ نُسَوِّيَ بَنانَهُ «4» بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسانُ لِيَفْجُرَ أَمامَهُ «5» ◀️به روز قيامت قسم مى‌خورم. و به نفس ملامت‌گر قسم مى‌خورم (كه شما پس از مرگ زنده خواهيد شد.) آيا انسان مى‌پندارد كه استخوان‌هاى او را (بعد از مرگ) جمع نمى‌كنيم؟ بلكه ما قادريم (خطوط سر) انگشتان او را (بار ديگر) درست كنيم، ولى انسان مى‌خواهد راه فسق و فجور را پيش روى خود باز كند. 💠پیام ها👇 1- در نزد خداوند، وقوع قيامت قطعى است و لذا به آن سوگند مى‌خورد. «لا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيامَةِ» 2- يكى از ويژگى‌هاى انسان، داشتن وجدان اخلاقى و شناخت فطرى خوبى‌ها و بدى‌ها و سرزنش و ملامت خود يا ديگران به هنگام انجام بدى‌ها است. «بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ» 3- در ميان سه نفس امّاره، مطمئنّة و لوّامة، آن كه به سرزنش‌ها و حسرت‌هاى روز قيامت شباهت دارد، نفس لوّامة است. لا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيامَةِ ... بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ 4- ايمان به معاد مانع از انجام فسق و فجور است. لذا آنان كه بناى بر انجام گناه و فجور دارند، معاد را زير سؤال مى‌برند. «بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسانُ لِيَفْجُرَ أَمامَهُ يَسْئَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيامَةِ» 5- منكران معاد، بر اساس پندار و خيال به انكار قيامت مى‌پردازند نه استدلال و دليل و برهان. «أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظامَهُ» 6- اعضا و جوارح و استخوان‌هاى پوسيده و پراكنده، در قيامت قابل جمع‌آورى است. «نَجْمَعَ عِظامَهُ» 7- معاد جسمانى است و در قيامت وجود انسان از استخوانهاى خودش است. «نَجْمَعَ عِظامَهُ» 8- نقل پندارهاى باطل و ردّ آنها جايز است. أَ يَحْسَبُ‌ ... بَلى‌ قادِرِينَ‌ 9- آفريده خداوند، داراى نظم و نظام است، چه در دنيا: «الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّى» و چه در آخرت: «نُسَوِّيَ بَنانَهُ» 10- انسان قيامت، همان انسان دنيايى است. «بَلى‌ قادِرِينَ عَلى‌ أَنْ نُسَوِّيَ بَنانَهُ» 📚تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 درد شمع از جای دیگر است 💠 شما می بینید ادبای ما درباره سخن گفتند. هر کسی درباره گل و پروانه و شمع سخن گفته! یکی گفته شمع می سوزد تا به دیگری نور بدهد، یکی گفته شمع محور پروانه است، این حرف ها را گفتند و گفتند و گفتند؛ امّا وقتی نوبت به این گونه افراد می رسد، می گوید: شمع دارد اشک می ریزد، امّا اشکش نه برای این است که دارد می سوزد؛ بلکه برای اینکه از آن شیرینی فاصله گرفته است‌‌. چون از عسل موم می گیرند، این موم را از آن شهد جدا می کنند؛ بعد به صورت شمع در می آورند، بعد می سوزاندند. می گفت: این برای فراق آن شهد است، این همان ترجمه می شود که: (صبرت علی حرّ نارک فکیف اصبر عن النّظر الی فراقک)*؛ این دید کجا، آن دید کجا!! می گوید: مبادا خیال بکنید گریه شمع برای آن است که دارد می سوزد، این قابل تحمّل است؛ برای اینکه او را از شیرینی جدا کردند دارد می نالد! این یک دید است!! ----------------------------------------------- 📌 اقبال الاعمال / صفحه ۷۰۸ 📋 کنگره بین المللی علمی و پژوهشی بزرگداشت مولی محسن فیض کاشانی 📆 قم ؛ مدرسه عالی دارالشفاء _ آبان ۱۳۸۷ 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت ۲۱۶تا۲۱۸ استاد صادقی.mp3
6.78M
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۱۶ و ٢۱۸(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
177 ⏪ عنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: لَأَنْ أَحُجَّ حِجَّةً أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أُعْتِقَ رَقَبَةً حَتَّى اِنْتَهَى إِلَى عَشَرَةٍ وَ مِثْلِهَا وَ مِثْلِهَا حَتَّى اِنْتَهَى إِلَى سَبْعِينَ وَ لَأَنْ أَعُولَ أَهْلَ بَيْتٍ مِنَ اَلْمُسْلِمِينَ وَ أُشْبِعَ جَوْعَتَهُمْ وَ أَكْسُوَ عَوْرَتَهُمْ وَ أَكُفَّ وُجُوهَهُمْ عَنِ اَلنَّاسِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أَحُجَّ حِجَّةً وَ حِجَّةً وَ حِجَّةً حَتَّى اِنْتَهَى إِلَى عَشَرَةٍ وَ مِثْلِهَا وَ مِثْلِهَا حَتَّى اِنْتَهَى إِلَى سَبْعِينَ. 📝 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال , جلد۱ , صفحه۱۴۱ ابو بصير،از امام محمد باقر عليه السّلام روايت كرده است كه فرمود:اگر حج خانۀ خدا را بجاى آرم بهتر از آن است كه يك بنده را(در راه خدا)آزاد كنم-و تا ده بنده را شمرد-و بعد ده تا ده تا اضافه كرد تا به هفتاد حج رسيد،و فرمود:(ولى)اگر به افراد يك خانوادۀ مسلمانى كمك كرده،و آنها را سير كنم،و بپوشانم،و آبروى آنها را نگه دارم،نزد من محبوب‌تر است از رفتن به يك حج و يك حج و يك حج،تا ده حج بر شمرد،و سپس ده تا ده تا(به آن افزود)تا به هفتاد حج رسيد. 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 113 فراز 3.mp3
12.98M
📚شرح و تفسیر حکمت۱۱۳فراز سوم (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
178 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه 137 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 138.mp3
10.31M
179 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه 138 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
*بسم‌الله الرحمن الرحیم* سلام صبح بخیر، آغاز هر روز را با قرآن شروع کنیم 🌹 *اگر خداوند مردم را به سبب کارهایی که انجام داده‌اند مجازات‌ کند،جنبنده ای را بر روی زمین باقي نخواهد گذاشت* 🌹 _سوره فاطر آیه_ ۴۵ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 زنان مهدی یاور ❓چند نفر از ۳۱۳ یارِ امام زمان زن هستند؟ روایات صحیح و فراوان در کتب معتبرِ شیعه و اهل سنت بر اینکه ۳۱۳ یارِ امام زمان همگی مرد هستند، تاکید دارند و روایاتی که از حضور ۵۰ زن در میان ۳۱۳ نفر، صحبت می‌کنند، ضعیف و دارای اِشکال بوده و معتبر نیستند و توانایی مقابله با آن همه اسناد معتبر را ندارند. در نتیجه می‌توان گفت که وجود بانوان در میان ۳۱۳ نفر، قطعی نیست. 🔰 البته این موضوع دلیل بر بی‌اهمیت بودن زنان نیست، بلکه موضوع مربوط به نوع و حساسیت مأموریت این ۳۱۳ نفر است. این افراد قرار است فرماندهٔ جنگی باشند اما جهاد بر زنان واجب نیست. (به خاطر ویژگی‌های جسمی و روحی آنان) 🔅 بدون شک زنان قبل و بعد از ظهور نقش مهم و اساسی دارند. نباید فراموش کنیم که یاری کردن حضرت، تنها به حضور در جبهه و جنگ خلاصه نمی‌شود. به عنوان مثال حضرت زینب و حضرت زهرا‌ نیز با وجود تمام شایستگی‌های خود، فرماندهٔ جنگی نبودند، بلکه در دیگر زمینه‌ها پرچمداری کردند. 🔹بانوان می‌توانند در مواردی مانند حوزهٔ فرهنگ، امور اجتماعی، تربیتی و... علمدار باشند. به بیان دیگر هر کس که با تمام وجود در خدمت حضرت و اهداف ایشان باشد، یاور واقعی امام است. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 زندان 🔸 بنیان‌های رفتاری و تربیتی انسان بر باورها و اعتقادات او استوار است و اگر دنیا و دنیاگرایی و توجه به مادیات در وجود انسان ریشه کند، دیگر نمی‌تواند بر اساس هدف معنوی و آخرتی برنامه‌ریزی کند. 🔹 در تربیت باورهای مهدوی ابتدا باید راهِ تکامل (صراطِ مستقیم) را بشناسیم. در راه رسیدن به هر هدفی آسیب‌هایی وجود دارد. مسیر انتظار نیز، به دلیل طولانی بودن و گذر زمان بسیار، در معرض آسیب‌های بسیاری قرار دارد، آسیب‌هایی مانند سطحی‌نگری، آرزوی تحقق ظهور بدون عمل، دنیا طلبی و... البته ما باید در کنار آسیب‌شناسی، دشمن‌شناس نیز باشیم، تا بتوانیم جلوی حمله‌ها را بگیریم. امروزه دشمن بسیاری از ارزش‌های ما را به ضدّ ارزش تبدیل کرده است، به طوری که دیگر ایثار، ازخودگذشتگی، تلاش برای نجات خود و دیگران، مفهوم چندانی ندارد. 🔸اما اگر ما به دنبال نجات هستیم، باید حضرت را از زندان غیبت آزاد کنیم. باید مصلحت امام را بر خواسته‌های خود مقدم بداریم، به طوری که هدف اول زندگیمان تحقق ظهور ایشان باشد، نه چیز دیگر. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 غرق در نورِ قرآن ▪️ غم مخور آخر گره از کار ما وا می‌شود غنچه از دامانِ دلتنگی شکوفا می‌شود 🔰 عدم تحریف قرآن یا تحریف‌ناپذیری قرآن، از اعتقادات عموم مسلمانان است که بر اساس آن، قرآنی که در دست مسلمانان است، دقیقاً همان است که بر پیامبر اکرم وحی شده و نه چیزی به آن افزوده و نه از آن کم شده است. 🔹 وقتي امام زمان ظهور مي‌کند، بدعت‌های به وجود آمده در دین را از بین می‌برد و آیات قرآن را آنگونه که باید برای مردم بیان خواهد نمود. 🔅 در دولت کریمه، مردم قرآن و تفسیر آن را بر اساس برنامه‌های صحیح خداوند و آن‌چه منظور اوست، یاد می‌گیرند و به اسرار و عجایب قرآن آشنا می‌شوند. ▫️أيْنَ وَجْهُ اللَّهِ الَّذِي إلَيْهِ يَتَوَجَّهُ الأْوْلِيَاءُ کجاست آن وجه خدا که اولیاء خدا به او توجّه دارند؟ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰آیا ماجرای اینکه حضرت یوسف پس از سال ها ،هنگام ملاقات پدرش یعقوب دچار کبر و غرور شده و از اسب پیاده نمی شود و حضرت یعقوب ابتدا از اسب پیاده شده و به استقبال یوسف میرود ،صحت دارد؟ سراسر آیه های سوره یوسف(ع) بر علم و دانش، بردباری و شکیبایی و پاکی و عصمت شگفت آور حضرت یوسف صدیق(ع) گواهی می دهد. و قرآن سرگذشت او را به عنوان اسوه تقوا و نمونه پاکی و مظهر عفت و عصمت بیان می کند، و او را از بندگان «مخلص» می شمارد. از طرف دیگر قرآن کریم «مخلصین» را از گزند شیطان در امان می داند «الا عبادک منهم المخلصین».(حجر، آیه ۴۰) بنابراین چگونه می توان به او نسبت داد که عز سلطنت او را گرفته باشد و به احترام از اسب پیاده نشده باشد. به همین جهت برخی از مفسران(تفسیر موضوعی «منشور جاوید»، استاد جعفر سبحانی، انتشارات مؤسسه امام صادق(ع)، قم: ج ۱۱، ص ۴۷۲)این احادیث را مخالف آیات قرآن و ضرورت دین و از اسرائیلیات دانسته اند که در احادیث وارد شده و قابل قبول و اعتماد نیست. آیات و روایات معتبر نشانگر آن است که حضرت یوسف(ع) طبق فرمان الهی عمل کرد و کمال احترام را نسبت به پدر و مادر انجام داد. چنان که قرآن کریم می فرماید: «فلما دخلوا علی یوسف آوی الیه ابویه و قال ادخلوا مصر ان شاء الله آمنین؛ زمانی که یعقوب و فرزندان و همسرش بر یوسف وارد شدند، پدر و مادر خود را در آغوش گرفت و گفت به شهر مصر درآیید که ان شاء الله بعد از این ایمن خواهید بود.» از جمله «فلما دخلوا علی یوسف» و «و قال ادخلوا مصر» استفاده می شود که حضرت یوسف(ع) در خارج شهر به استقبال پدر و همراهانش رفته بود و در آنجا منزل گرفته بود و در انتظار قدوم آنان به سر می برد و هنگامی که پدر و همراهانش وارد شدند حضرت یوسف(ع) نسبت به آنها اظهار محبت و احترام کرد «آوی الیه ابویه» و پس از مراسم استقبال از پدر و همراهانش خواست که به مصر وارد شوند و در آن دیار سکنی گزینند. در غیر این صورت واژه «ورود» و «دخول» جایگاهی نداشت. بنابر آیات وارده ایشان با گرمی تمام والدینش را در آغوش می گیرد و با محبت با آنها رفتار می کند، چگونه می توان باور داشت که حضرت یوسف بعد از این همه فراقت و دوری از خانواده و بستگان خود از اسب پیاده نشده باشد. کتاب منشور جاوید حضرت آیت الله سبحانی 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom