📌آزمون زندگی
🔰پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله :
مَن مَنَّ اللّهُ عَلَيهِ بِمَعرِفَةِ أهلِ بَيتي و وَلايَتِهِم، فَقَد جَمَعَ اللّهُ لَهُ الخَيرَ كُلَّهُ.
هر كس خداوند با شناخت اهل بيت من و ولايت ايشان، بر او منّت نهاده باشد، خداوند، همه خير را براى او گرد آورده است.
📚الأمالي للصدوق : ص 561 ح 751
#غدیر #عید #امامت #ولایت
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#پرسمان #قرآنی #سوال #قرآن #کتاب #علمی #علوم #بشری #دیدگاه #مفسرین 🔅🔅🔅 ⏪آيا «قرآن کریم»، یک كتاب
#پرسمان #قرآنی #سوال #قرآن #کتاب #علمی #علوم #بشری #دیدگاه #مفسرین
🔅🔅🔅
⏪آيا «قرآن کریم»، یک كتاب علمی است؟ و آيا همه علوم بشرى در قرآن وجود دارد؟(قسمت سوم)
2⃣ ديدگاه دوم: قرآن فقط كتاب هدايت و دين است و براى بيان مسائل علوم تجربى نيامده است.
🔹 اين ديدگاه را می توان از سخنان برخى از صاحب نظران و مفسران استفاده كرد. براى مثال، ابو اسحاق شاطبى (م 790 ق.) كه اوّلين مخالف با نظريه غزالى و مرسى بود، می گويد: «قرآن براى بيان احكام آخرت و مسائل جنبى آن آمده است».
▪ نويسندگان تفسيرهاى «مجمع البيان» و «كشاف» نيز می نويسند: «منظور از بيان همه چيز در قرآن، مسائل مربوط به هدايت و دين است».
📝 تذكر: دلايل اين ديدگاه همراه با ديدگاه سوم بيان می شود.
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
خوشتر آن باشد که #سر_دلبران
گفته آید در حدیث دیگران
🌺🌺🌺
📌 ویل دورانت (دانشمند و محقق و موّرخ معاصر:1885. م)
🔹 در قرآن، قانون و اخلاق یکی است، رفتار در قرآن شامل رفتار دنیوی نیز هست وهمه امور آن از جانب خدا و به طریق وحی آمده است. قرآن شامل مقرّراتی در خصوص ادب ، تندرستی ، ازدواج ، طلاق ، رفتار با فرزند ، برده ، حیوان ، تجارت ، سیاست ، ربا ، دین ، عقود ، وصایا ، امور صناعت ، مال ، جریمه ، مجازات ، جنگ و صلح است .
🔹 مدت چهارده قرن، قرآن در حافظه اطفال مسلمان محفوظ مانده و خاطرشان را تحریک کرده، اخلاقشان را فرم داده و قریحه ی صدها میلیون مرد را صیقلی کرده است.
🔹 قرآن در جانها عقایدی آسان و دور از ابهام پدید می آورد که از رسوم و تشریفات ناروا و از قید مراسم بت پرستی و کاهنی آزاد است و ترقّی اخلاق و فرهنگ مسلمانان به برکت آن انجام گرفته و اصول نظم اجتماعی و وحدت جمعی را در میان آنها استوار کرده و به پیروی مقرّرات بهداشت ترغیب شان کرده و عقولشان را از بسیاری از اوهام و خرافات و از ظلم و خشونت رهایی داده است.
📚 تاریخ تمدن، ویل دورانت، ج 11 ص52
🔅🔅🔅
🌷🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (11) شان نزول آیات 11 تا 17 سوره مدثر
⭐⭐⭐
ذَرْنی وَ مَنْ خَلَقْت وَحِیداً(11)وَ جَعَلْت لَهُ مَالاً مَّمْدُوداً(12)وَ بَنِینَ شهُوداً(13)وَ مَهَّدت لَهُ تَمْهِیداً(14)ثمَّ یَطمَعُ أَنْ أَزِیدَ(15)َکلا إِنَّهُ کانَ لاَیَتِنَا عَنِیداً(16)سأُرْهِقُهُ صعُوداً(17)
11 - مرا با کسی که او را تنها آفریدم واگذار !12 - همان کس که برای او مال گسترده ای قرار دادم .13 - و فرزندانی که همواره نزد او (و در خدمت او) هستند .14 - و وسائل زندگی را از هر نظر برای وی فراهم ساختم .15 - باز هم طمع دارد که بر او بیفزایم !16 - هرگز چنین نخواهد شد ، چرا که او نسبت به آیات ما دشمنی می ورزد .17 - به زودی او را مجبور می کنم که از قله زندگی بالا رود (سپس او را به زیر می افکنم )
📌 شان نزول :
برای این آیات(از آیه 11 تا 17) دو شاءن نزول ذکر شده است :
☑ 1 - قریش در ((دار الندوة )) (مرکزی در نزدیکی مسجد الحرام که برای شور در مسائل مهم در آن جمع می شدند) اجتماع کردند ، ((ولید)) (مرد معروف و سرشناس مکه که مشرکان به عقل و درایت او معتقد بودند و در مسائل مهم با او به مشورت می پرداختند) رو به آنها کرده گفت : شما مردمی هستید دارای نسب والا ، و عقل و خرد ، و عرب از هر سو به سراغ شما می آیند (برای زیارت خانه کعبه و غیر آن ) و پاسخهای مختلفی از شما می شنوند حرف خود را یکی کنید .
سپس رو به آنها کرده گفت : شما درباره این مرد (اشاره به پیغمبر اکرم ) چه می گوئید ؟ گفتند می گوئیم ((شاعر)) است ! ولید چهره درهم کشید و گفت ما شعر بسیار شنیده ایم ، اما سخن او شباهتی به شعر ندارد ، گفتند : می گوئیم ((کاهن )) است ، گفت هنگامی که نزد او می روید سخنانی را که کاهنان (به شکل اخبار غیبی ) می گویند در او نمی یابید ، ▪ گفتند می گوئیم ((دیوانه )) است ، گفت وقتی به سراغ او می روید هیچ اثری از جنون در او نخواهید یافت .
▪ گفتند ، می گوئیم ((ساحر)) است گفت ساحر به چه معنی ؟ گفتند کسی که میان دشمنان و میان دوستان ایجاد دشمنی می کند ، گفت بلی او ((ساحر)) است و چنین می کند ! (زیرا بعضی از آنها مسلمان می شوند و راه خود را از دیگران جدا می سازند) .
🔹 سپس از ((دار الندوه )) خارج شدند در حالی که هر کدام پیغمبر اکرم (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) را ملاقات می کرد می گفت : ای ساحر ! ای ساحر !
🔹🔹 این مطلب بر پیامبر گران آمد خداوند آیات آغاز این سوره و آیات فوق را (تا آیه 25) نازل فرمود (و پیامبرش را دلداری داد) .
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
⏪ قاريان هفتگانه و راويان آنها
1⃣ ١. ابن عامر: عبداللّهبنعامر يحصبى، (متوفاى ١١٨) قارى شام؛ دو راوى او هشامبنعمّار (٢٤٥ - ١٥٣) و ابن ذكوان(٢٤٢ - ١٧٣) هستند.
2⃣ ٢. ابن كثير: عبداللّه بن كثير دارمى، (متوفاى١٢٠) قارى مكه؛ دو راوى او بزّى (٢٥٠ - ١٧٠) و قُنْبُل (٢٩٥ - ١٩١) هستند.
3⃣ ٣. عاصم: عاصم بن ابى النَجُود اسدى، (متوفاى١٢٨) قارى كوفه؛ دو راوى او حفصبنسليمان (١٨٠ - ٩٠) و شعبه ابوبكربنعيّاش (١٩٣ - ٩٥) هستند.
🔹 حفص قرائت عاصم را دقيقتر مىدانست و قرائت عاصم را او منتشر كرد كه تا امروز در اكثر كشورهاى اسلامى متداول است.
4⃣ ٤. ابو عَمرو: زبّان ابوعَمرو بن علاء مازنى، (متوفاى ١٥٤) قارى بصره؛ دو راوى او دورى حفصبنعمر (متوفاى٢٤٦) و سوسى صالحبنزياد (متوفاى ٢٦١) هستند.
5⃣ ٥. حمزه: حمزة بن حبيب زيّات (متوفاى ١٥٦) قارى كوفه؛ دو راوى او خلفبنهشام (٢٢٩ - ١٥٠) و خلّادبنخالد (متوفاى ٢٢٠) هستند. اينان قرائت را با واسطه از او گرفتهاند.
6⃣ ٦. نافع: نافع بن عبدالرحمان الليثى، (متوفاى ١٦٩) قارى مدينه؛ دو راوى او عيسىبنميناء (٢٢٠ - ١٢٠) معروف به قالون و ورش، عثمانبنسعيد، (١٩٧ - ١١٠) هستند. اين قرائتى است كه امروزه در برخى از كشورهاى مغرب عربى رايج است.
7⃣ ٧. كسائى: على بن حمزه، (متوفاى ١٨٩) قارى كوفه؛ دو راوى او ليثبنخالد(متوفاى ٢٤٠) و دورى، حفصبنعمر، (متوفاى ٢٤٦) هستند.
◽ بعدها سه نفر ديگر بر اين هفت نفر اضافه كردند كه قراء عشرة (قراء دهگانه) ناميده شدهاند. چهار قارى ديگر نيز كه خلاف مشهور قرائت مىكردند ولى مقبول عامه بودند، بر قراء عشرة افزوده شدند كه قراء اربعة عشر (قراء چهارده گانه) نام گرفتند. در اينجا از ذكر نام آنها خوددارى مىكنيم. ١پنج نفر از قرّاء سبعه - به غير از ابن عامر و ابوعمرو - ايرانى الاصل هستند.
🔹 ابن عامر مجهول النسب و ابوعمرو از قبيلۀ مازن تميم است؛ ولى قاضى اسد يزيدى مىگويد: «او از فارس شيراز و از روستاى كازرون برخاسته است».
🔸🔸 عاصم، ابوعمرو، حمزه و كسائى، صريحاً اظهار تشيّع مىكردند. ابنكثير و نافع از آنجا كه هر دو از فارس هستند، احتمالاً شيعه بودند. اما ابن عامر، بزرگ شدۀ خاندان اموى بود و فردى ناشايست و بى پروا شناخته مىشد.
📝 پرسش
١. طبقات قراء به چه معنا است؟ اعضاى طبقه اول را نام ببريد.
٢. چهار تن از قراء طبقه دوم را نام ببريد.
٣. قرائت در اصطلاح به چه معناست؟ تفاوت آن با تلاوت چيست؟
٤. مهمترين عواملى را كه باعث اختلاف قرائات گرديد، نام ببريد.
٥. آيا قراء سبعه همگى شايسته و قابل اعتمادند؟ توضيح دهيد.
٦. چهار تن از قراء هفتگانه را نام برده و بگوييد امروزه كدام قرائت در كشورهاى اسلامى متداول است؟
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی
🔰امام کاظم علیه السلام:
يَنبَغِي لِمَن عَقَلَ عنِ اللّهِ أن لا يَستَبطِئَهُ في رِزقِهِ و لا يَتَّهِمَهُ في قَضائهِ .
كسى كه معرفت و آگاهى خود را از خدا مىگيرد نبايد [با دير رسيدن روزى،] او را در روزى رسانى كُند شمارد و به قضاى او بد بين باشد .
📚الکافی، ج ۲، ص ۶۱
🌷ولادت حضرت ابی ابراهیم امام موسی بن جعفر علیه السلام بر همه رهروان ایشان مبارک.🌷
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (12) شان نزول آیات 11 تا 17 سوره مدثر
⭐️⭐️⭐️
ذَرْنی وَ مَنْ خَلَقْت وَحِیداً(11)وَ جَعَلْت لَهُ مَالاً مَّمْدُوداً(12)وَ بَنِینَ شهُوداً(13)وَ مَهَّدت لَهُ تَمْهِیداً(14)ثمَّ یَطمَعُ أَنْ أَزِیدَ(15)َکلا إِنَّهُ کانَ لاَیَتِنَا عَنِیداً(16)سأُرْهِقُهُ صعُوداً(17)
11 - مرا با کسی که او را تنها آفریدم واگذار !12 - همان کس که برای او مال گسترده ای قرار دادم .13 - و فرزندانی که همواره نزد او (و در خدمت او) هستند .14 - و وسائل زندگی را از هر نظر برای وی فراهم ساختم .15 - باز هم طمع دارد که بر او بیفزایم !16 - هرگز چنین نخواهد شد ، چرا که او نسبت به آیات ما دشمنی می ورزد .17 - به زودی او را مجبور می کنم که از قله زندگی بالا رود (سپس او را به زیر می افکنم )
📌 شان نزول :
برای این آیات(از آیه 11 تا 17) دو شاءن نزول ذکر شده است :
☑️2 - بعضی نیز گفته اند : هنگامی که آیات سوره الم سجده (سوره غافر) نازل شد پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) در مسجد الحرام (به نماز) ایستاده بود و ((ولید بن مغیره )) نزدیک حضرت بود و تلاوت او را می شنید ، هنگامی که پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) متوجه این معنی شد تلاوت این آیات را تکرار کرد .
▪️((ولید)) به مجلس قومش - طائفه بنی مخزوم - آمد و گفت : به خدا سوگند کلامی الان از محمد (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) شنیدم که نه شبیه سخن انسانهاست ، و نه سخن جن ، و ان له لحلاوة و ان علیه لطلاوة و ان اعلاه لمثمر ، و ان اسفله لمغدق ، و انه لیعلو و ما یعلی ! گفتار او شیرینی خاصی دارد ، و زیبائی و طراوت مخصوصی شاخه هایش پرمیوه ، و ریشه هایش قوی و نیرومند ، سخنی است که از هر سخن دیگر برتر می رود و هیچ سخنی بر آن برتری نمی یابد !
🔸این را گفت و به منزلش بازگشت قریش به یکدیگر گفتند : به خدا سوگند او دلباخته آئین محمد شده ، و از آئین ما بیرون رفته ، و تمام قریش را منحرف خواهد کرد ، و آنها به ولید ((ریحانة قریش )) (گل سرسبد قبیله قریش ) می گفتند .
🔸ابوجهل گفت من چاره این کار را می کنم ، حرکت کرد و آمد و با چهره ای غمگین کنار ولید نشست .
🔸((ولید)) گفت : چرا غمگینی فرزند برادرم ؟ ! گفت : قریش بر تو با این سن و سال عیب می نهند ، و گمان می کنند که تو سخن محمد را زینت بخشیدی ، او همراه ابوجهل برخاست و به مجلس قوم در آمد ، و گفت : شما گمان می کنید محمد دیوانه است ؟ آیا هرگز آثار جنون بر او دیده اید ؟ گفتند : نه.
➖گفت : فکر می کنید او کاهن است ؟ آیا هرگز آثار کهانت بر او دیده اید ؟ گفتند : نه .
➖گفت : تصور می کنید او شاعر است ؟ آیا هرگز دیده اید لب به شعر بگشاید ؟ گفتند : نه .
➖گفت : پس فکر می کنید او دروغگو است ؟ آیا هرگز سابقه دروغی درباره او دارید ؟ گفتند : نه ، او نزد ما همیشه به عنوان ((صادق امین )) قبل از ادعای نبوتش شناخته شده .
▪️در اینجا قریش به ((ولید)) گفتند : پس به عقیده تو درباره او چه بگوئیم ؟ ولید فکر کرد و نگاهی نمود ، و چهره درهم کشید و گفت : او فقط مرد ساحری است ، مگر ندیده اید میان مرد و خانواده و فرزندان و دوستانش جدائی می اندازد ؟ (گروهی به او ایمان می آوردند و از خانواده خود جدا می شوند) .بنابراین او ساحر است و آنچه می گوید سحری است جالب ! .*(مجمع البیان جلد 10 صفحه 386)این شان نزول را بسیاری از مفسران مانند (قرطبی) و (مراغی) و (فخر رازی) و (فی ظلال القرآن) و (المیزان) و غیر آنها (با تفاوتهائی) نقل کرده اند.
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Maarej 08 s.mp3
6.65M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار #آیات_نور
#صفحه_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_معارج #سوره_معارج #معارج
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره معارج
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هشتم
☘️☘️☘️
🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷
🔅🔅🔅
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #معارج #درسگفتار
📌این بیماری با آزمایشگاه موش درمان نمی شود!
🔸...اگر کسي ـ خداي ناکرده ـ خود را در آنچه که در تالار تشريح ميبيند، ببيند و تمام خواستههاي درمانياش را از آزمايشگاه موش بخواهد، اين چگونه آيه سوره مبارکه «مائده» را درمان کند؟ در اين آيه فرمود بعضيها يک بيماري دارند تا يک مشکل داخلي پيدا شد، فوراً ارتباط با خارج برقرار ميکنند و به آنها اطلاع ميدهند و از آنها کمک ميگيرند. فرمود اينها کساني هستند که ﴿يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَي أَن تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ فَعَسَي اللّهُ أَن يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلَي مَا أَسَرُّوا فِي أَنْفُسِهِمْ نَادِمِينَ﴾، اين در سوره «مائده» گذشت، فرمود آنهايي که مريض هستند تا مشکلي پيدا شد، فوراً خارج! ميگويند شايد اوضاع داخلي برگردد، آنها بيايند ما چرا رابطه خودمان را با آنها قطع بکنيم؟! فرمود اينها مريض هستند، اين بيماري را که با آزمايشگاه موش نميشود حلّ کرد. اين با عزت و استقلال و با بيان نوراني حضرت امير حلّ ميشود.
🔸حضرت فرمود: «لَا يَمْنَعُ الضَّيْمَ الذَّلِيلُ»؛ستم را جز ملّت فرومايه کسي تحمّل نميکند. بعد هم فرمود: «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ»؛سنگ را از آنجا که آمد برگردان، به کسي سنگ نزن؛ اما سنگخور هم نباش.
🔸 اين علي است! قرآن و عترت، قرآن و عترت، يعني همين! فرمود به کسي سنگ نزنيد؛ اما «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ»، اين بيان نوراني حضرت است در نهج. سنگ را از آن جايي که آمد برگردانيد، همين!
📼فرازی از #درسگفتار سوره معارج جلسه هشتم
#آیت_الله_جوادی_آملی
#غدیر #عید #امامت #امیرالمومنین
🔅🔅🔅
🌷🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 دلیل بعثت پیامبران
🔸 حضرت #امام_كاظم_علیه_السلام فرمود: خداوند، پیامبران (علیهمالسلام) را مبعوث نكرد، مگر برای آنكه بندگان در آنچه از ناحیه خداوند است، به خوبی تعقل كنند.
بهترین كسی كه اجابت می كند، همانا كسی است كه #معرفت او نسبت به خداوند بهتر باشد، و داناترین آنان به كار خداوند، كسی است كه #عقل او بهتر باشد، و كسی كه عقل او كامل تر است، درجه او در دنیا و آخرت از دیگران برتر است.
#ولادت_امام_کاظم_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 وحی و نبوت در قرآن - صفحه 190.
🌐 http://news.esra.ir
🔅🔅🔅
🌷🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تشبیهی زیبا از امام کاظم (علیه السلام)
🔸 از امام کاظم (علیه السلام) سؤال شد: فرشتگان اعمال ما را که می نویسند آیا خاطرات و نیت هایی را که فقط از دل گذرانده ایم و هنوز به لباس عمل در نیاوردیم هم می نویسند؟ حضرت فرمودند: آیا بوی باغ و بستان و بوی کثافت و گنداب یکی است؟ اگر از کنار باغی پر از گل و معطر بگذرید، بوی خوب احساس می کنید و چنانچه بوی بد به مشام انسان برسد، می فهمد که اینجا کثافت و زباله است. از بو می توان فهمید که از کنار باغ می گذریم یا از کنار چاه.
#ولادت_امام_موسی_کاظم_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 برگرفته از کتاب حکمت عبادات، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، ص78
🌐 http://news.esra.ir
🔅🔅🔅
🌷🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص 37 قرآن کریم (آیات 231تا 233 )
۱.اسلام، زندگیِ همراه با صفا و محبّت را میخواهد، نگاهداری همسر به قصد آزار او حرام است. «وَ لا تُمْسِكُوهُنَّ ضِراراً لِتَعْتَدُوا» آیه ۲۳۱
۲.ظلم به زن، ظلم به خويشتن است. «فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ» ۲۳۱
۳.ازدواج، يكی از آيات بزرگ الهی است و نبايد با طلاقهای بیمورد يا نگاهداری همسر به قصد آزار او، اين قانون مقدّس استهزا شود. «وَ لا تَتَّخِذُوا آياتِ اللَّـهِ هُزُواً» آیه ۲۳۱
۴.رأی زن مطلقه، در انتخاب شوهر محترم است و در ازدواج مجدّد، اجازه از ديگری لازم نيست. «فَلا تَعْضُلُوهُنَّ» آیه ۲۳۲
۵.شرط اصلی ازدواج، رضايت طرفين است. «تَراضَوْا بَيْنَهُمْ» آیه ۲۳۲
۶.برای حفظ سلامتی جامعه، زنان مطلقه نبايد بیهمسر بمانند. «يَنْكِحْنَ ... ذلِكُمْ أَزْكی لَكُمْ وَ أَطْهَرُ» آیه ۲۳۲
۷.اسلام، دينی جامع است. حتّی برای تغذيه مناسب نوزاد با شير مادر، برنامه دارد. «وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ»
حتّی مادرِ طلاق داده شده، در شير دادن نوزادش بر سايرين اولويّت دارد.
و مدّت شير دادن كامل دو سال است. «حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ» ایه ۲۳۳
۸.تكليف، براساس قدرت وبه اندازهی توانايی انسان است. «لا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَها» آیه ۲۳۳
۹.از شير گرفتن كودك، نياز به مشورت وتوافق والدين دارد. «فَإِنْ أَرادا فِصالًا عَنْ تَراضٍ مِنْهُما وَ تَشاوُرٍ» ۲۳۳
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
46.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#قاریان
🔈قرائت مجلسی آیاتی از سوره های ق ،ذاریات ،نجم ،قمر و...
✅استاد اکبر القراء الشیخ #مصطفی_اسماعیل
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📌 موقعیت های غیر ساکن
در ضمیر ما نمیگنجد بغیر از دوست کس
هر دو عالم را به دشمن ده، که ما را دوست بس
📋اوحدی مراغه ای غزل ۴۱۸
💢اهل دل گویند:
نخستین گام در سیر وسفر زندگی الهی رهایی از خود و خودخواهی است.
🔹وقتی مسافر از تاریک خانه نفس خودخواه خویش که همان قرارگاه حیوانی اوست قدم بیرون نهاد و از ظلمت کده خودخواهی و منیت هجرت کرد و دور شد و جز خدا ندید و نجست و نخواست حضرت دوست در همه این مسافرت او را کفایت کند.
🔰و گفته اند یکی از معانی آیه شریفه ۱۰۰ سوره مبارکه نساء همین است.
"وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ"
"و هر گاه کسی از خانه خویش برای هجرت به سوی خدا و رسول بیرون آید و در سفر، مرگ وی فرا رسد اجر و ثواب چنین کسی بر خداست"
🌷🌷🌷
🔅مجال #عیش صفحه ای برای زندگی
@majalezendegi
📌دیوانه واقعی
این را در جوامع روایی ملاحظه می فرمایید كه رسول خدا (ص) داشت عبور می كرد، دید اطراف انسانی را عده ای گرفته اند، فرمود چه خبر است، عرض كردند مجنونی است، دورش جمع شده اند. فرمود نگویید مجنون، بگویید «مریض»، یك مریض حالش به هم خورده، دور او جمع شده اند، فرمود: آن كه اهل دنیاست و اهل خدا نیست، او مجنون است، آن كه خدا را رها كرده و به دنبال بیگانه می رود، او دیوانه است.
#تفسیر_تسنیم
#حضرت_علامه_جوادی_آملی
#مجنون
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
image_2022-07-21_18-11-45.png
174.8K
به توفیق الهی روزهای #پنجشنبه در صفحه قرآنی #رحیق در خدمت و محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه و #مفاتیح_الحیات هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند.
🌷🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷🌷
🌱🌱🌱
🔅 صفحه قرآنی #رحیق رسانه رشد
@rahighemakhtoom
صوت جلسه هفتم.mp3
23.68M
#زبور_اهل_بیت
🔰شرح دعای اول #صحیفه_سجادیه
💢از دعاهای مأثور از امام سجاد(ع) که بیشتر به ستایش خدا پرداخته است. امام سجاد(ع) در این دعا آثار حمد الهی بر زندگی دنیوی و اخروی انسانها، ملاکهای سعادت و هلاکت انسان، روشهای خداشناسی، آسانی تکالیف در دین اسلام و راههای ستایش خدا را بیان کرده و برخی از صفات خدا را توضیح داده است.
🔈جلسه هفتم
🔈سخنران:استاد حجت الاسلام والمسلمین #مجاهدی
#مدرسه_تعالی
♤♤♤
🔅تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 165.mp3
20.9M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
📌فراز ششم دعا :(جلسه 165)
از دعاهای امام #سجاد(ع) که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام (ع) بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. و از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه می برد.
🔈 ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 260 تا 262 استاد صادقی.mp3
9.82M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت 260و262 (کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید.
📝 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام رئوف و کریمه اهل بیت علیهما السلام ان شاءالله .
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.دانش اندوزی.عبداللهی 42.mp3
12.67M
#نگاشت_صوتی
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی -آیاعلم وسیله وصول به هدف دنیوی است!!(جلسه 42 و پایانی فصل)
#فریضه_عمومی
#نشانه_های_حلال_و_حرام
#لوجه_الله
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص ۳۸ قرآن کریم (آیات ۲۳۴ تا ۲۳۷)
۱.مرگ، نابودی نيست، بلكه بازپسگرفتن كامل روح از جسم است. كلمه «توفّی» به معنای گرفتن كامل است. «يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ» آیه ۲۳۴
۲.بستگان شوهر، حقّ دخالت در تصميمات زنان بيوه را ندارند. «فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِيما فَعَلْنَ» ۲۳۴
۳.اسلام، دين فطری است و انسان فطرتاً متمايل به ازدواج است. لذا اسلام اجازه میدهد اين خواسته حتّی در زمان عدّه، به نحو كنايه كه عواطف بستگان جريحه دار نگردد، طرح شود. «لا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِيما عَرَّضْتُمْ» آیه ۲۳۵
۴.توجّه به زمان و حالات، در طرح پيشنهادات، يك اصل است. خواستگاری زن داغدار در ايام عده با صراحت، بیادبی يا بیسليقگی ونوعی گستاخی است. «عَرَّضْتُمْ ... تَقُولُوا قَوْلًا مَعْرُوفاً» آیه ۲۳۵
۵.تعيين و پرداخت مهريه، بر مرد واجب است. «تَفْرِضُوا لَهُنَّ فَرِيضَةً» آیه ۲۳۶
۶.عقد ازدواج، قداست و احترام دارد. با اينكه آميزشی صورت نگرفته است، لكن اجرای صيغهی عقد، به زن حقّ میدهد تا به هنگام جدايی هديهای مناسب دريافت نمايد. «مَتِّعُوهُنَّ» آیه ۲۳۶
۷.تكليف مرد در برابر خانواده، به قدر توان او میباشد. «عَلَی الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَ عَلَی الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ» آیه ۲۳۶
۸.هديهای كه شوهر به همسر میدهد، تحميلبار و باج و صدقه نپندارد، يك نوع حقّ زن بر مرد است. «حَقًّا عَلَی الْمُحْسِنِينَ» ۲۳۶
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (13) تفسیرآیات 11 و 14 سوره مدثر
ذَرْنی وَ مَنْ خَلَقْت وَحِیداً(11)وَ جَعَلْت لَهُ مَالاً مَّمْدُوداً(12)وَ بَنِینَ شهُوداً(13)وَ مَهَّدت لَهُ تَمْهِیداً(14)
- مرا با کسی که او را تنها آفریدم واگذار !12 - همان کس که برای او مال گسترده ای قرار دادم .13 - و فرزندانی که همواره نزد او (و در خدمت او) هستند .14 - و وسائل زندگی را از هر نظر برای وی فراهم ساختم
⭐️⭐️⭐️
⏪تفسیر :
🔻((ولید)) آن ثروتمند مغرور حق نشناس !
🔹در تعقیب آیات گذشته که کافران را به طور جمعی مورد انذار قرار می داد ، آیات مورد بحث بالخصوص روی بعضی از افراد آنها که مؤثرتر بودند انگشت گذارده و با تعبیراتی گویا و رسا و کوبنده او را زیر رگبار شدیدترین انذارها می گیرد .
🔹نخست می گوید : ((مرا با کسی که تنها آفریدم واگذار)) (ذرنی و من خلقت وحیدا) این آیه و آیات بعد چنانکه در شاءن نزول گفتیم در مورد ولید بن مغیره مخزومی یکی از سران معروف قریش نازل شده است .
▫️تعبیر به ((وحیدا)) (تنها) ممکن است توصیفی برای خالق باشد ، و یا برای مخلوق ، در صورت اول نیز دو احتمال وجود دارد : نخست اینکه مرا با او تنها بگذار که خودم او را کیفر شدید دهم ، یا اینکه من تنها خودم او را آفریدم و اینهمه نعمتها به او بخشیدم ، اما او نمک نشناسی کرد
🔸و در صورت دوم نیز دو احتمال وجود دارد : ممکن است اشاره به این باشد که او در شکم مادر ، و به هنگام تولد ، تک و تنها بود ، نه اموالی داشت و نه فرزندانی ، و اینها را همه بعدا به او بخشیدم
👈🏼یا اشاره به اینکه او خودش را ((وحید)) (شخص منحصر به فرد در میان عرب ) می نامید ، و مشهور است که می گفت انا الوحید ابن الوحید ، لیس لی فی العرب نظیر ، و لا لابی نظیر ! ((من منحصر به فرد و فرزند منحصر به فردم ! در عرب نه نظیری برای من وجود دارد و نه برای پدرم )) !**تفسیر (فخر رازی) و (کشاف) و (مراغی) و (قرطبی) ذیل آیات مورد بحث از بعضی از روایات نیز استفاده می شود که (وحید) به معنی بی پدر و فرزند نامشروع است ولی در این روایت قرینه ای وجود ندارد که تفسیر آیه فوق باشد بعلاوه با دقت روشن می شود که این معنی متناسب با آیه فوق نیست*** این مطلب به عنوان استهزا در آیه تکرار شده است .
🔺ولی از میان همه این تفسیرهای چهار گانه تفسیر اول از همه مناسبتر است.
🔅🔅🔅
🔹سپس می افزاید : ((من برای او مال گسترده و فراوانی قرار دادم )) (و جعلت له مالا ممدودا) .
▫️((ممدود)) در اصل به معنی ((کشیده )) است که در اینجا ناظر به گستردگی و حجم اموال او یا کشش از نظر زمان و یا از نظر مکان است .
➖بعضی گفته اند اموال او به قدری گسترده بود که در فاصله مکه و طائف شتران بسیار و اسبهای فراوان و مستغلات زیاد داشت .
➖و بعضی گفته اند باغها و مزارعی داشت که غلات یکی تمام نشده دیگری می رسید ، بعلاوه دارای صد هزار دینار طلا بود ، و همه این معانی در کلمه ((ممدود)) جمع است .
🔸سپس به فزونی نیروی انسانی او اشاره کرده می افزاید ((و فرزندانی برای او قرار دادم که همواره نزد او و در خدمت او حاضرند)) (و بنین شهودا) .
🔹دائما آماده کمک و خدمت بودند ، و حضورشان مایه انس و راحت او بود ، و هرگز به خاطر تنگی معیشت مجبور نبودند هر کدام به نقطه دور دستی سفر کنند ، و پدر را در رنج دوری و هجران و تنهائی بگذارند ، در بعضی از روایات آمده او ده فرزند داشت .
🔹و بعد به سایر مواهبی که به او ارزانی داشته بود به طور کلی اشاره کرده می فرماید : ((وسائل زندگی او را از هر نظر فراهم ساختم )) (و مهدت له تمهیدا) .
🔹نه فقط مال و فرزندان برومند ، بلکه در جهات اجتماعی و جنبه های جسمانی از هر نظر غرق در نعمت بود .
▫️((تمهید)) از ماده ((مهد)) در اصل به معنی محلی است که برای کودک آماده می کنند (گاهواره و مانند آن ) سپس به هر گونه وسائل استراحت و پیشرفت و موقعیت و مقام برجسته اجتماعی اطلاق شده است ، و رویهمرفته معنی وسیعی دارد که انواع مواهب حیات و وسائل پیشرفت و موفقیت را شامل می شود .
🔸ولی او بجای اینکه در برابر بخشنده اینهمه نعمتها سر تعظیم فرود آورد ، و پیشانی به آستانش بساید ، در مقام کفران و افزون طلبی برآمد ((و با اینهمه مال و نعمت باز هم طمع دارد که بر نعمتهای او بیفزایم )) (ثم یطمع ان ازید) .
▪️این منحصر به ((ولید بن مغیره )) نبود ، بلکه همه دنیاپرستان چنینند ، هرگز عطش آنها فرو نمی نشیند ، و اگر هفت اقلیم را زیر نگین آنها قرار دهند باز هم دربند اقلیمی دیگرند .
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom