باورما.۶۱بهار۱۴۰۱.m4a
13.41M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 61)
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#محرم #حسین #حق
💠 اندوه مقدس
▫️ جریان کربلا و سید الشهداء (سلام الله علیه) قسمت مهم این عزاداری ها و اشک ها به هر حال بر اساس #عاطفه_و_محبت است و کمتر کسی است که بتواند خودداری کند، اما فرمودند حیف این اشک است که شما آن را در حدّ #مظلومیت_سید_الشهداء و اینکه دلتان می سوزد و مانند اینها خلاصه کنید، اینها امر عادی است، شما اگر بدانید جریان سیدالشهداء و عظمت اشک برای ایشان چیست ثواب بیشتری می برید... .
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
💠 اندوه مقدس
▫️ جریان کربلا و سید الشهداء (سلام الله علیه) قسمت مهم این عزاداری ها و اشک ها به هر حال بر اساس #عاطفه_و_محبت است و کمتر کسی است که بتواند خودداری کند، اما فرمودند حیف این اشک است که شما آن را در حدّ #مظلومیت_سید_الشهداء و اینکه دلتان می سوزد و مانند اینها خلاصه کنید، اینها امر عادی است، شما اگر بدانید جریان سیدالشهداء و عظمت اشک برای ایشان چیست ثواب بیشتری می برید.
▫️ درباره ماه مبارک رمضان که آدم «ضیف الله» است مهمان خداست و این ماه عزیزترین ماه سال است، آمده است که «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ»؛ نَفَسی که می کشید #تسبیح است یعنی مثل این است که دارید می گویید «سُبْحَانَ اللَّهِ»، چون #مهمان_خدا هستید و در مهمان خانه ذات اقدس الهی هستید. جریان اندوه برای سیدالشهداء را در حدّ ضیافت خدا و مهمانی خدا شمردند؛ فرمود: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیح»؛ آدم اگر بگوید «سبحان الله» ذکر است، اگر در ماه مبارک رمضان که روزه دارد نَفَس می کشد، مثل این است که بگوید «سبحان الله»، اگر در عزای پسر پیغمبر یک آه بکشد، فرمود: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تسبیح»؛ این مثل #سبحان_الله است، خب حیف است که ما این را کم بگیریم! بله گریه می کنیم اما بدانیم برای چه کسی گریه می کنیم برای چه گریه می کنیم. این خیلی مهم است؛ #مجلس_عزای_امام_حسین را بُرده در سطح ضیافت خدا!
▫️ اگر نَفَس ما که مهمان خدا هستیم عبادت است و نفس کسی که برای #مظلومیت_حسین_ بن_علی آهی می کشد هم سطح آن است، حیف است که ما این عزاداری ها را در همین سطح معمولی خلاصه کنیم! فرمود: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة»؛ سخن از مظلومیت و اسارت و مانند آن نیست، خیلی از افراد بودند که مظلومانه شهید شدند مظلومانه اسیر شدند، در صورتی که آدم برای آنها گریه بکند البته آن هم ثوابی دارد؛ اما آهی بکشد برای مظلومیت پسر پیغمبر این مثل #نفس_روزه_دار است!
▫️ این را مرحوم مفید (رضوان الله تعالی علیه) نقل کرد «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَةٌ وَ كِتْمَانُ سِرِّنَا جِهَادٌ فِی سَبِیلِ اللَّه ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع یجِبُ أَنْ یكْتَبَ هَذَا الْحَدِیثُ بِالذَّهَب»؛ خود حضرت فرمود لازم است این را با طلا بنویسید! که چه؟ «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ»؛ از بس این مقام نورانی است! ما چند نحو میتوانیم عزاداری کنیم؛ هر مرحله آن؛ آن #بکاء، آن #إبکاء، آن #تباکی، همه آنها ثواب دارد، از آن مراحل شروع می شود تا مرحلهای که انسان هم سطح نَفَس روزه دار نَفَس می کشد!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 486
تاریخ: 1398/09/20
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
📌خائضین (فرو رفتگان) و فائزین (سرافرازان)
◻️ اصحاب یمین از مجرم ها می پرسند :« مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ» «چه چیز شما را به آتش کشید و سلوک شما را جهنمی کرد ... و جواب می شنوند که جدایی از نماز و جدایی از احسان و خوض و فرو رفتن و تکذیب روز رستاخیز ما را گرفتار کرد و از نصرت خدا هم محروم ساخت که او به رسولش دستور می دهد :« ذَرْهُمْ فِي خَوْضِهِمْ يَلْعَبُونَ » ، رهایشان کن اینها فرو رفته اند و نمی خواهند سر بر دارند و آنچه آنها را به فرو رفتن کشیده همان خصلت بازیگری آن هاست .
◼️آدمی که بازیگر یا بازیچه یا تماشاچی میشود و از میدان جدیت و مسئولیت بیرون می آید ناچار به هر چه روی بیاورد در آن فرو رفته و از آن ملعبه میسازد ، حتی اگر به قرآن و نماز روی بیاورد با خدا و دین خدا بازی میکند و از بازی گری دست نمیکشد .
◻️در برابر خائضین ؛ فائز و سر برآورده از مرداب است که از دنیا بزرگ تر شده و تمام کارهای طبیعی و دنیایی او معنای دیگری یافته است .
فائزین اگر چه به نعمت ها مشغول هستند اما شهد و حاصل آن را بر می دارند .
سلیمان نبی با تمام نعمت هایی که کسی به سطح آن نرسیده همراه است ، با این همه امکان ، آنجا که خدا کارنامه او را مهر میکند میگوید : «نِعْمَ الْعَبْدُ ۖ إنَّهُ أَوَّابٌ» .
أوّاب در لغت عرب لقب زنبوری است که میرود و باز میگردد و از نعمت ها حاصل آن را بر میدارد . اگر در نعمت ها فرو می رفتند و از آن حاصلی نمی آوردند از اسارت نجات نمی یافتند .
◻️آدمی به خاطر بازی و لعب ، خائض میشود و بازگشت و رویش را فراموش میکند و مشغول جمع آوری و تکاثر و نمایش نعمت ها میشود و در این هنگام از مقصد و از راه و از رفتن جدا میشود .
◼️ذکر مستمر می تواند ما را از خوض برهاند و همین است که نماز نور چشم اولیاء است و همین است که حسین علیه السلام یک شب فرصت میخواهد تا جام پر کند و دمادم بنوشد
📚 برش هایی از کتاب وارثان عاشورا علی صفایی حائری
#محرم
🎈 @rahighemakhtoom
دلت را برای خدا فارغ کن.۱۴۰۱۹۵.m4a
9.71M
📌دلت را برای خدا فارغ کن
عن ابی عبدالله عليه السلام، قال:فی التوراة مکتوب:
یابن آدم، تفرّغ لعبادتي، أملأ قلبك غنى و لا أكلك إلى طلبك، و علىّ أن أسدّ فاقتك و املأ قلبك خوفا منّي. و إن لا تفرّغ لعبادتي، أملأ قلبك شغلا بالدّنيا، ثمّ لا أسدّ فاقتك و أكلك إلى طلبك.
«فرمود حضرت صادق، عليه السلام، كه در تورات نوشته شده است: اى پسر آدم، فارغ شو از براى عبادت من، تا پر كنم قلب تو را از بىنيازى و واگذار نكنم تو را به سوى طلب خويش، و بر من است كه ببندم راه فقر تو را و پر كنم دل تو را از خوف خويش. و اگر فارغ نشوى براى عبادتم، پر كنم دل تو را از اشتغال به دنيا، پس از آن نبندم فقر تو را و واگذارم تو را به سوى طلبت."
📚منبع: کتاب چهل حدیث امام خمینی ره ح۲۷ ص۴۲۵
@rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (18) تفسیر آیات 26 تا 30
⭐️⭐️⭐️
عَلَیهَا تِسعَةَ عَشرَ(30)
30 - نوزده نفر (از فرشتگان عذاب ) بر آن گمارده شده اند!
⏪تفسیر :
🔻اصولا مسائل مربوط به قیامت و بهشت و دوزخ و جزئیات و خصوصیات آنها برای ما که در محیط محدود دنیا اسیریم دقیقا روشن نیست ، آنچه ما می دانیم کلیات آن است ، و لذا در روایات دارد که هر یک از این نوزده فرشته قدرت عظیمی دارند که می توانند قبیله بزرگی را به آسانی در دوزخ بیفکنند !
🔻و از اینجا ضعف و ناتوانی افکار کسانی که مانند ابوجهل فکر می کنند روشن می شود ، او وقتی این آیه را شنید از روی استهزا به طایفه قریش گفت مادرانتان به عزایتان بنشینند آیا نمی شنوید ((ابن ابی کبشه *)) (اشاره به پیغمبر اکرم است ). چه می گوید ؟ می گوید : خازنان دوزخ نوزده نفرند ! اما شما گروه عظیمی از شجاعانید ، آیا هر ده نفر از شما نمی تواند یکی از آنها را مغلوب کند ؟ ! ((ابو الاسد جمحی )) (یکی از افراد زورمند قریش ) گفت : من از عهده هفده نفر از آنها بر می آیم شما هم حساب دو نفر دیگر را برسید ! (مجمع البیان جلد 10 صفحه 388 و تفاسیر دیگر)
این سبک مغزان می خواستند با این سخریه ها جلو نور حق را بگیرند و خود را از نابودی حتمی نجات دهند .
🔅🔅🔅
*در اینکه چرا قریش پیامبر (ص) را به این عنوان می نامیدند بعضی گفته اند: به خاطر این است که مردی از طائفه (خزاعه) بنام (ابو کبشه) بود که در زمان جاهلیت دست از عبادت بتها کشید و از آنجا پیامبر (ص) شدیدا مخالف با بت پرستی بود او را به عنوان فرزند (ابو کبشه) نامیدند و بعضی گفته اند (ابو کبشه) یکی از اجداد مادری پیامبر (ص) بود ولی به هرحال شکی نیست که آنها مقصودشان از انتخاب این نام سخریه بوده زیرا (کبش) در لغت عرب به معنی (قوچ) است هرچند این عنوان در زبان مدح نیز آمده و به فرماندهان و شجاعان لشکر می گویند.
⚡️ادامه دارد....
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#معرفی_کتاب #تفسیر_ترتیبی #مجمع_البیان #شیخ #طبرسی
🔰معرفی کتاب تفسیرمجمع البیان (قسمت سوم)
📌اهمیت کتاب:
🔻تفسیر مجمع البیان، یکى از مهم ترین و ارجمندترین تفاسیر جهان اسلام است که دانشمندان شیعه و سنى آن را مورد توجه قرار داده و از آن به عنوان یکى از منابع تفسیر یاد کرده اند و آن را از جمله تفاسیر قدیم دانسته اند که به نیکوترین صورت با الگوى مناسب و ضمن سر عنوان مکرر و ثابت تنظیم شده است.
⏺شیخ شلتوت، مفتى بزرگ اهل سنت و دانشمند روشنبین کشور مصر در مقدمه اى که بر این تفسیر نگاشته است، مى نویسد: مجمع البیان در میان کتابهاى تفسیرى بى همتا است. این تفسیر داراى گستردگى ژرف و تنوع در مطالب و ترتیب ممتازى است که در میان تفاسیر پیش از او بى نظیر و در میان آثار پس از او کم نظیر است.
🔻اهمیت مجمع البیان به سبب جامعیت، اتقان و استحکام مطالب، ترتیب دقیق، تفسیر روشن و سودمند و انصاف در نقد و بررسى آرا است. مجمع البیان شامل مباحثى چون: قرائت، اعراب، لغات، بیان مشکلات، ذکر مطالب مربوط به معانى و بیان، شأن نزول آیات، اخبار وارد در آیات و شرح و تبیین قصص و حکایات است.
🔺مولف کتاب از دانشمندانی است که از علوم مختلف آگاهی دارد و دهها تالیف از خود بیادگار گذاشته اما عمده کوشش وی در راه تفسیر صرف شده است. علامه امینی در شهداء الفضیله می نویسد: تفسیر وی به مجمع البیان به تنهائی کافیست که دریای فضل و تبحر علمی او را بنمایاند تفسیری که نور حقیقت میبارد و پرتو دانش و بینش وحی الهی میتابد کتابی که هیچ کس از آن بی نیاز نتواند بود.
🔺در واقع تفسیر مجمع البیان دائرة المعارف مرتبی است که تمام فنون قرآن را در خود جمع کرده و علاوه بر آن دارای امتیاز دیگری است و آن این که در تفسیر آیات قرآنی علاوه بر روایات از اهل بیت پیامبر، از روایات مذاهب مختلف اسلامی اهل تسنن نیز نقل نموده که این از خصوصیات منحصر بفرد این کتاب تفسیری میباشد.
⏺عبدالجلیل رازی در کتاب «النقض» خود گوید: اگر شیعه امامیه بخواهد از مفسران خود لافی بزند...، از تفسیر امام محمدباقر و از قول جعفر الصادق و امام حسن عسکری (علیهم السلام) و بعد از آن از تفسیر شیخ کبیر ابوجعفر طوسی و شیخ محمد فتال و تفسیر خواجه ابوعلی طبرسی باید بزند که آن اولی ها همه معصوم و آخری ها همه عالم و امین و معتمد بودند.
⏺مرحوم قاضى نورالله شوشترى در مجالس المؤمنین خود مى نویسد: «تفسیر کبیر او که مسمی به مجمع البیان است، در جامعیت او در فنون، فضل و کمال بیان کافى و دلیل وافى است».
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة (قسمت شانزدهم)
🌷🌷🌷
🌴سالک طریق آخرت لازم است قلب خود را با نور علم و ایمان خاشع کند؛ این رقیقه الهی، بارقه رحمانی را در قلب _ به هر اندازه که ممکن است_ متمکن مینماید؛ بلکه میتواند در تمام نماز، این حالت را حفظ نماید.
🌴حالت تمكّن و استقرار در اوّل امر گرچه براى امثال ما قدرى مشكل است ولى با قدرى ممارست و ریاضت کشیدن قلب، امرى است بس ممكن.
🌴عزيزم، تحصيل كمال و زاد آخرت، طلب و جدّيّت میخواهد.
🌴هر چه مطلوب بزرگتر باشد، جدّيّت در راه آن، سزاوارتر است.
🌴البتّه معراج قرب الهى و مقام تقرّب جوار ربّ العز، با اين حال سستى و فتور و سهل انگارى دست نمیدهد. مردانه بايد قيام كرد تا به مطلوب رسيد.
🌴شما كه ايمان به آخرت داريد و آن نشئه را نسبت به اين نشئه قابل مقایسه نمیدانيد، چه در جانب سعادت و كمال يا در جانب شقاوت و وبال، چرا كه آن نشئه، عالم ابدى دائمى است كه موت و فنا ناپذير است، سعيدش در راحت و عزّت و نعمت هميشگی است:
🔸آنهم راحتى كه در اين عالم شبيه ندارد،
🔸عزّت و سلطنتى الهى كه در اين نشئه نظير ندارد،
🔸نعمتهايى كه در متخيّله كسى خطور ننموده است.
🌴 همچنین در جانب شقاوت آن، كه عذاب و نقمت و وبالش در اين عالم نظير و مثل ندارد.
✅راه وصول به سعادت، اطاعت ربّ العزّة است.
🌴در بين اطاعات و عبادات نیز هيچ يك به مرتبه نماز كه معجونى است جامع الهى كه متكفّل سعادت بشر است و قبولى آن موجب قبولى جميع اعمال است نمیباشد.
⬅️پس بايد:
✳️در طلب آن جدّيّت تامّ نماييد.
✳️از كوشش مضايقه نكنيد.
✳️در راه آن،تحمّل مشاقّ نماييد.
با آنكه مشقّت هم ندارد. بلكه اگر مدتی مواظبت كنيد و انس قلبى حاصل شود⬅️ در همين عالم از مناجات با حق لذّتها مىبريد كه با هيچ يك از لذّات اين عالم قابل مقایسه نيست.
🌴چنانچه از مطالعه احوال اهل مناجات با حق اين مطلب روشن شود.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌 آیتالله جوادی آملی: امام حسین(ع) دین را از اسارت هوی و هوس درآورد
▫️ اگر بخش عقلانی جامعه و بخش علمی و عملی جامعه تأمین بشود، آن جامعه #ستون_دین است و سالار شهیدان (صلوات الله و سلامه علیه) جانش را داد خونش را داد تا جهل را سفاهت را بی عقلی و بی خردی را و بی تقوایی را طرد کند و جامعه را #عاقل_و_عالم کند.
▫️ امام با خونش، با جانش و با فرزندانش به قدری کوشید که جامعه را نورانی و زنده کرد. وظیفه مبلغان و اهل بیان و بلاغ این است که هم خود را در این راه صاحب فکر و #اندیشه_و_انگیزه کنند هم جامعه را زنده نگه دارند.
آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند: کسانی می توانند حسینی باشند که حسینی بیندیشند حسینی فکر کنند حسینی عمل کنند.
#محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 گزیده ای از پیام به گردهمایی مجازی مبلغان و گروه های تبلیغی ویژه ماه محرم
تاریخ: 1400/05/18
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻عقل سرخ
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
.
🔴 عقل سرخ
🔰 حسین (ع) و جنگی نوبر
💠 #حسین_بن_علی کاری کرد که هیچ کس نکرد، کاری کرد که هیچ کس نمی کند، کاری کرد که به ذهن کسی نمی آید! حضرت تنها سلاحش همین ( #شهادت ) بود و ( #اسارت )، و گرنه این همه جمعیت قابل نبرد نظامی نبود!
(فرمود:) من (( شهادت )) می دهم و این شهادت یک چیز بذلی است، من زنده ام؛ جان که شهید نمی شود، این تن است که زیر سُم اسب می رود؛ من زنده ام. اگر #زینب_کبری (سلام الله علیها) فرمود: قسم به خدا ما پیروزیم، قسم به خدا نمی توانید نام ما را محو کنید، نمی توانید وحی ما را از بین ببرید*، یعنی ما همچنان زنده ایم، بالائیم. حالا بعضی ها شنیدند یا خیلی ها شنیدند یا نزدیک های نیزه شنیدند که بالای نِی دارد قرآن می خواند. اینکه بالای نِی دارد قرآن می خواند یعنی چه؟ یعنی من (شهادت) دادم و هستم، (اسارت) فرزندان را دادم و هستم؛ مگر انسان از بین می رود؟
این را هم قرآن به ما آموخت که مبادا خیال کنید #شهید مُرده است، شهید زنده است. نه خیال بکنید، نه حرفش را بزنید! (مرا زنده پندار چون خویشتن)*! این را قرآن گفته، این حرف تازه است. حسین بن علی فرمود: من هستم؛ حالا یا بالای نِی قرآن می خوانم، یا در تنور؛ بالاخره هستم! بدن اینجور است، ما هرگز از بین نخواهیم رفت! شما با شمشیر و نیزه آمدید، ما با شهادت و اسارت آمدیم؛ ما پیروز شدیم. این یک چیز نوبری است در جریان کربلا! فرمود: من جنگیدم، اسلحه من هم این است. اینطور نیست که ما تسلیم شده باشیم، اینها سلاح من است. اگر کسی سلاح خودش را عرضه کند، با سلاح و کاربرد خودش عملیاتی انجام بدهد که نمی گویند او شکست خورد! فرمود: شهادتِ من شمشیر من است، اسارتِ بچه ها نیزه من است؛ این جنگ بی سابقه است، یعنی هیچ کس خیال نمی کند که شهادت مثل شمشیر است، اسارت مثل نیزه است!!
--------------------------------------------------
📌 ر.ک بحار الانوار / جلد ۴۵ / صفحه ۱۳۵
📌 نظامی / خمسه / شرفنامه / بخش ششم
📋 سخنرانی شب تاسوعای حسینی (ع)
📆 دماوند ؛ ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#عقل_سرخ
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
امام حسین علیه السلام مِن دَلائِلِ العالِمِ انتِقادُهُ لِحَديثِهِ وعِلمُهُ بِحَقائِقِ فُنُونِ النَّظَرِ؛
از نشانه هاى دانا ، نقّادى (و بررسى) گفتار خود و آگاهى او از حقايق فنون رأى (و نظر) است.
گزیده تحف العقول، ص 38
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
دل از بیگانه برگیر و بیا.m4a
10.06M
باز خوانی صفحه ای از کتاب چهل حدیث حدیث ۲۷ حضرت امام روح الله خمینی ره در باب فراغت وقت و وقلب برای ارتباط با حضرت دوست..
وقت داشتید گوش کنید
🔈ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی #رحیق
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (19) تفسیر آیه 31
⭐️⭐️⭐️
وَ مَا جَعَلْنَا أَصحَب النَّارِ إِلا مَلَئکَةً وَ مَا جَعَلْنَا عِدَّتهُمْ إِلا فِتْنَةً لِّلَّذِینَ کَفَرُوا لِیَستَیْقِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَب وَ یَزْدَادَ الَّذِینَ ءَامَنُوا إِیمَناً وَ لا یَرْتَاب الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَب وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ لِیَقُولَ الَّذِینَ فی قُلُوبهِم مَّرَضٌ وَ الْکَفِرُونَ مَا ذَا أَرَادَ اللَّهُ بهَذَا مَثَلاً کَذَلِک یُضِلُّ اللَّهُ مَن یَشاءُ وَ یهْدِی مَن یَشاءُ وَ مَا یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّک إِلا هُوَ وَ مَا هِیَ إِلا ذِکْرَی لِلْبَشرِ(31)
🔰عدد نوزده ، عدد فرشتگان عذاب است .
🔻در آیات فوق به روشنی عدد خازنان دوزخ را نوزده نفر ، یا نوزده گروه و لشکر معرفی می کند ، و در آیات بعد نیز روی همین مطلب تکیه شده است ، ولی عجب این است که بعضی از فرق انحرافی اصراری بر مقدس بودن این عدد دارند و حتی سعی دارند عدد ماههای سال ، و عدد روزهای ماه را بر خلاف تمام موازین طبیعی و فلکی بر همین محور نوزده تنظیم کنند ! و احکام عملی خود را نیز بر طبق آن قرار داده اند .
🔹و عجبتر اینکه نویسنده ای که شاید بی ارتباط با تشکیلات آنها نباشد ، اصرار عجیب و مضحکی دارد که همه چیز قرآن را بر همین اساس نوزده توجیه کند ، و در بسیاری از موارد که این عدد دلخواه او با واقعیات موجود آیات قرآن هماهنگ نیست به میل خود چیزی کم یا اضافه می کند تا بر عدد نوزده ، و یا مضربهای عدد نوزده هماهنگ گردد که صرف وقت به ذکر مطالب آنها و پاسخگوئی از آن شاید از قبیل اتلاف وقت باشد .
▫️آری یک ((مذهب دوزخی )) باید بر محور ((عدد دوزخی )) دور زند ، و یک جمعیت دوزخی باید خود را هماهنگ با عدد فرشتگان عذاب کنند ! .
⚡️ادامه دارد....
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسیر سوره کافرون.استاد دکتر محمد علی انصاری.mp3
14.53M
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_کافرون #کافرون#جحد#دین
🌴🌴🌴
⏪ تفسیر سوره کافرون(جحد) استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود)
🔸بیانی سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی ، تربیتی و اخلاقی
📼یک جلسه
🗓توضیحی کوتاه درباره سوره
«سوره کافرون»؛ نام کافرون از آيۀ اول سوره گرفته شده است که کافران به دستور خدا مورد خطاب قاطع پیامبر قرار میگیرند که به هیچ عنوان بتهای آنان را معبود نخواهد گرفت.
🔹 « الکافرون»؛ نامگذاری سوره به عبارت آغازین آن که در لسان روایات هم بیشتر از این نام استفاده شده است.
🔹 «سوره اخلاص»؛ زیرا این سوره درباره اخلاص عبادت و دین است همانطور که قل هو الله احد در اخلاص توحید است.
🔹 «سوره عبادت»؛ چون مشتمل بر امر الهی به پیامبر صلىاللهعليهوآله است که به مشرکین اعلام نماید که به هیچ عنوان بتها و شریکانشان را عبادت نخواهد نمود.
🔹 «سوره دین»؛ برای تکرار لفظ دین در آیه آخر این سوره به این نام نامیده شده است.
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_کافرون #کافرون#جحد#
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_کافرون #کافرون #جحد#دین
🌴🌴🌴
☑️اهداف و آموزه ها
هدف اصلى سوره کافرون، اعلام توحيد عبادى است.
☑️محتوا و موضوعات
خداوند متعال در سوره کافرون رسول خدا صلیاللهعلیهوآله را دستور مى دهد به اينكه برائت خود از كيش وثنيت و بتپرستی آنان را علنا اظهار داشته، و خبر دهد كه آنها نيز پذيراى دين وى نيستند، پس نه دين او مورد استفاده ايشان قرار مى گيرد، و نه دين آنان آن جناب را مجذوب خود مى كند، بنا براين نه كفار مى پرستند آنچه را كه آن جناب مى پرستد، و نه تا ابد آن جناب مى پرستد آنچه را كه ايشان مى پرستند، پس كفار بايد براى ابد از سازشكارى و مداهنه آن جناب مايوس باشند.
☑️فضائل، خواص و ثواب قرائت
🔹در حديث ابىبنكعب است كه كسى كه قرائت كند سوره قل يا ايها الكافرون را مانند آن است كه یک چهارم قرآن را قرائت كرده و مريدان شياطين از او دور ميشوند و از شرك مبرّا و از فزع و هول بزرگ در عافيت باشد.
🔹از جبيربنمطعم روايت شده كه گويد: «رسول خدا صلیاللهعلیهوآله به من فرمود ای جبیر! آيا دوست دارى اينكه هر گاه براى سفر بيرون رفتى از بهترين یارانت باشى؟ و بيشترين زاد و توشه را داشته باشی؟. گفتم بلى پدرم و مادرم به فدايت اى رسول خدا، فرمود اين پنج سوره قل يا ايها الكافرون، و اذا جاء نصر اللَّه و الفتح و قل هو اللَّه احد و قل اعوذ برب الناس را با بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ در هر سوره بخوان». جبيربنمطعم میگويد: من مال زياد نداشتم و با آنكه خدا ميخواست بيرون روم بيرون ميرفتم، پس من با همّت ترين آنها و پر زادترين آنها بودم تا از سفرم بر ميگشتم.
🔹شعيبالحداد از امام صادق عليهالسلام روايت كرده كه «پدرم ميفرمود: قل يا ايها الكافرون يك چهارم قرآن است و آن بزرگوار هر گاه از قرائت آن فارغ ميشد ميگفت: اعبد اللَّه وحده اعبد اللَّه وحده (عبادت ميكنم خدا را به یکتایی، عبادت ميكنم خدا را به يكتايى)».
🔹هشامبنسالم از امام صادق عليهالسلام روايت كرده كه فرمود: «هر گاه گفتى لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ ، پس بگو و ليكن اعبد اللَّه مخلصا له دينى، و هر گاه از آن فارغ شدى بگو دينى الاسلام دينى الاسلام دينى الاسلام، نمى پرستم آنچه شما ميپرستيد و ليكن مى پرستم خدا را از روى اخلاص دين من براى اوست، دين من اسلام است سه بار».
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نحل 11.mp3
8.36M
#استاد_رنجبر #رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_نحل #نحل
💢جلسه یازدهم تفسیر سوره نحل 👈🏼(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
در این جمله امام سجاد(ع) که فرمودند "أَنَا ابْنُ مَنْ قُتِلَ صَبْرا" قتل صبر به چه معناست؟
▫️ «مصبور» یعنی کسی که به «قتل صَبر» دارند او را می کُشند. به تعبیر جناب زمخشری در کشّاف، می گوید «مصبور» یعنی کسی که به #قتل_صَبر دارند او را می کُشند و دست و پای او را بستند، این شخص با گوشه چشم آن شمشیر را نگاه می کند، هم هراسناک است و هم چشم را بسته است. مستحضرید که «قتل صَبر» در اسلام محکوم است، گفتند اسیر را هم اگر در جنگ گرفتید و خواستید بکشید، با #قتل_صبر نکشید.
▫️ وجود مبارک امام سجاد (سلام الله علیه) فرمود: «أَنَا ابْنُ مَنْ قُتِلَ صَبْراً وَ کَفَی بِذَلِکَ فَخْرا»؛ این فخر ماست که شما پدر ما را با #قتل_صبر کشتید؛ یعنی محاصره کردید و کُشتید، اگر محاصره نبود نمی توانستید بکُشید و اگر دست و پای او را نمی بستید، تمام راه ها را نمی بستید و ورود را ممنوع را نمی کردید، هرگز به هیچ طریقی نمی توانستید فاتح شوید: «أَنَا ابْنُ مَنْ قُتِلَ صَبْراً وَ کَفَی بِذَلِکَ فَخْرا».
▫️ آن جریان تیر زدن و کشتن و سربریدن و اینها را حضرت به عنوان #ستم ذکر می کند، امّا نمی فرماید «وَ کَفَی بِذَلِکَ فَخْرا»، این کلمه «أَنَا ابْنُ مَنْ قُتِلَ صَبْراً وَ کَفَی بِذَلِکَ فَخْرا» برای این است، چون از دستورهای ابن زیاد ملعون به حُر گفته این است که «فَجَعْجِعْ بِالْحُسَینِ»، این «فَجَعْجِعْ بِالْحُسَینِ»؛ یعنی سخت بگیر! هیچ کمک مردمی، طبیعی، عادی و غیر عادی نباشد! نه راه کمک مردمی باشد که کسی بیاید و به او کمک کند، نه کمک طبیعی داشته باشد، وگرنه مطلع هستید که یک مسافر با زن و بچه وقتی می خواهد خیمه بزند کنار نهر خیمه می زند، اجازه ندادند حضرت کنار نهر خیمه بزند! این رود پُر آبی که در شمال شرقی #کربلا در جریان است، اجازه ندادند آنجا چادر بزند! برای اینکه هر وقت خواستند بتوانند بین حضرت و بین آب جدایی بیندازند، وگرنه قافله ای که با زن و بچه می آید نزدیک و کنار آب و کنار درخت خیمه می زند، در وسط آفتاب که خیمه نمی زند! دستور رسمی ابن زیاد ملعون این بود که «فَجَعْجِعْ بِالْحُسَینِ»، حُر هم اصرار داشته که وجود مبارک سیدالشهداء در آفتاب آن بیابان سوزان خیمه بزند.
#پرسمان_حسینی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه شوری جلسه 36.
🌐 http://news.esra.ir
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌هر نعمتی كه خدا عطا میكند، رحمتی از او است
--------------------------------------------
◼️هر نعمتی كه خدای تعالی به انسان میدهد مصداقی از رحمت خدا است، زيرا حاجتی از انسان را برطرف میسازد، در حالی كه خود انسان استحقاق آن را ندارد و طلبكار از خدای تعالی نيست.
◽️معنای آيه ۹ سوره هود این است که: اگر ما به انسان چيزی از نعمتهايی كه انسان، متنعم به آن است بدهيم و سپس از او بگيريم، دچار ياس و نوميدی میشود، تا اين حد كه گويی بازگشت مجدد آن نعمت را غير ممكن میداند، آن گاه به كفران نعمت ما میپردازد، تو گويی خود را طلبكار ما در آن نعمت میدانسته و آن را حق ثابت خود میپنداشته كه ما محكوم به دادن آن هستيم، و گويا اصلا ما را مالك آن نعمت نمیدانسته، پس انسان طبعا بگونهای است كه هنگامی چيزی از او گرفته میشود مايوس میگردد و كفران میورزد.
◻️انسان وقتی به نعمتی میرسد بر ديگران فخرفروشی میكند، با اينكه فخر، مخصوص كرامت و فضيلتی است كه خود انسان برای خود كسب كرده باشد، نه فضايلی (از قبيل زيبايی، خوشقامتی، سلامت، ثروت و هر نعمت ديگر كه) به انسان داده شده است. پس، از فخرفروشی اينگونه انسانها فهميده میشود كه او نعمت را از خودش و اختيار آن را به دست خودش میداند نه به دست ديگری، و كسی را سراغ ندارد كه نعمت را از او سلب كند، و يا گرفتاريهايی كه داشته به او برگرداند، و به اين جهت است كه به ديگران فخر میفروشد.
-------------------------------
پ.ن : با توجه به فقره ای از تعقیبات نماز مغرب که :اللَّهُمَّ مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْكَ اصولاً تمام نعمت ها از جانب خداست ، پس محلی برای فخر فروشی نیست زیرا کسی که اساس وجودش از خداست ، پس فضیلت های اکتسابی اگرچه به ظاهر شخص کسب کرده اما در باطن آن هم مستند به خدای سبحان است .
👁🗨 @rahighemakhtoom
📚برش هایی از تفسیر المیزان آیات هشتم و نهم سوره مبارکه هود
#محرم
گل وقت نماز.m4a
11.02M
📌نگذار گل نمازت پژمرده شود!
باز خوانی صفحه ای از کتاب چهل حدیث حدیث ۲۷ حضرت امام روح الله خمینی ره در باب فراغت وقت و وقلب برای ارتباط با حضرت دوست..
وقت داشتید گوش کنید🙏
🔈ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی #رحیق
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom