اسراء 11.mp3
15.21M
#استاد_رنجبر #رنجبر #سوره_اسرا #اسرا
💢تفسیر سوره اسراء ج 11
☑️(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🌹🌹🌹
🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#منبع_مسابقه
💠 راه معرفت فاطمی
آیت الله العظمی جوادی آملی
📚 سرچشمه اندیشه، ج2، ص71.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعوت قرآن به حیا
🔹 قرآن كریم قبل از اینكه ما را از جهنم بترساند قبل از اینكه ما را به كیفر تلخ برنجاند ما را به آن #جهان_بینی_توحیدی لذت آور عادت داده است.
▫️ در سوره مباركه «علق» كه اولین سوره ای است ـ طبق نقل مشهور ـ كه بر وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیه و الثناء) نازل شد در آنجا دارد ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللّهَ یری﴾؛ انسان نمی داند كه خدا او را می بیند؟! ما را به #حیا دعوت كرده است نه از جهنم ترساند! این در سوره مباركه «علق» است كه آن بخش اولی اش، اولین آیاتی است كه نازل شده است؛ بعدها مسئله جهنم و ترساندن و اینها مطرح شد.
خب اگر كسی #اهل_حیا نباشد بالأخره به او می گویند این راه كه تو می روی به دوزخ است.
🔹 بنابراین اگر كسی به این #معارف آشنا شد، چه در خلوت چه در جلوت دست به خلاف نمی زند ظلم نمی كند. مگر می شود انسان ناپرهیز در یك جای خلوتی غذای مسموم بخورد و بگوید پشت درهای بسته است من حالا امضا میكنم؟! در چه باز باشد چه بسته غذای سمی اثر دارد.
اینكه می بینید گاهی در پشت درهای بسته خلاف می كنند و گاهی مخفیانه خلاف می كنند خیال میكنند كه اینها معلوم نیست كسی نمیبیند. این مكتب ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللّهَ یری﴾ كه در سوره مباركه «علق» هست، زندگی انسان را #قرآنی می كند؛ یعنی آدم میداند همیشه در مشهد و در محضر و در منظر ذات اقدس الهی است، او دارد می بیند و این را هم كه خدای سبحان فرمود این كار را نكن! تقوا پیشه بگیر و پرهیز بكن! برای اینكه این كار سمی است.
#حیات_قرآنی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#ایکنا
@rahighemakhtoom
رخساره مهر ۸.m4a
7.88M
#باور_ما
📌رخساره مهر (فراز هشتم)
🔘گذر و گذاری کوتاه بر حوادث و رویدادهای زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از ولادت تا شهادت
▪️یادآوری: سلسله سخن "#رخساره_مهر"به مناسبت دهه فاطمیه تقدیم می شود.
◾️هدیه ای ناقابل به پیشگاه آقا و سرور مان حضرت مهدی عجل الله فرجه به امید تسلای قلب نازنین ایشان
@rahighemakhtoom
#حدیث #حدیث_نگاشت
📌موقعیت های غیر ساکن
آری حق بر زبان آسان آید و به گاه عمل سخت ترین
@rahighemakhtoom
#نیایش
📌فرازی از دعای توسل دیگر
اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیِّکَ وحُجَّتِکَ صاحِبِ الزَّمانِ عَلَیْهِ السَّلامُ إ لا اَعَنْتَنى بِهِ عَلى جَمیعِ اُمُورى وَکَفَیْتَنى بِهِ مَؤُنَةَ کُلِّ مُوْذٍ وَطاغٍ وَباغٍ واَعَنْتَنى بِهِ فَقَدْ بَلَغَ مَجْهُودى وَکَفَیْتَنى بِهِ کُلَّ عَدُوٍّ وَهَمٍّ وَغَمٍّ وَدَیْنٍ وَعَنّى وَعَنْ وَُلَْدى وَ جَمیعِ اَهْلى وَاِخْوانى وَمَنْ یَعْنینى اَمْرُهُ وَخاصَّتى آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ.
خدایا! از تو درخواست مى کنم به حق ولى و حجّتت صاحب زمان (درود خدا بر او) که مرا در تمام امور مدد رسانى و از گزند هر مردمآزار و طغیانگر و متجاوز کفایت کنى، و به وسیله آن حضرت مرا پشتیبانى نمایى که طاقتم به سر آمده و هم کفایت کنى مرا به وسیله او از هر دشمنى که دارم و از اندوه و غم و بدهکارى و از خود و فرزندانم و همه اهل و برادرانم و هرکه کارش با من است و نیز خاصانم، آمین اى پروردگار جهانیان.
📘مفاتيح الجنان بخش ادعیه
@rahighemakhtoom
baghare34_03.mp3
24.54M
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
🎤استاد دکتر علی غلامی
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ج ۶۹
شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
🔅🔅🔅
☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.
☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.
⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مقاله 47
#استعاره #قرآن_شناسی #بلاغت
🔅🔅🔅
📌نگاهی به استعاره های قرآن 17
قَالُوا يَا وَيْلَنَا مَنْ بَعَثَنَا مِنْ مَرْقَدِنَا ۜ ۗ هَٰذَا مَا وَعَدَ الرَّحْمَٰنُ وَصَدَقَ الْمُرْسَلُونَ(سوره یس آیه 52)
و گویند: ای وای بر ما، که ما را از خوابگاهمان برانگیخت؟ این همان وعده خدای مهربان است و رسولان همه راست گفتند.
🔘مرقد: رقد: خوابيدن، راغب رقاد را خواب راحت و كم گفته است مرقد: خوابگاه. اسم مكان است در آيه مراد قبر است
⏺«من بعثنا من مرقدنا» در اين آيه كلمه «مرقد» كه به معناى محل خوابيدن است براى قبر استعاره آورده شده است.
🔖و اما یک #نکته:
▪️معاد جسمانى است و بدنها از همين قبرها خارج مىشوند. مِنَ الْأَجْداثِ ... يَنْسِلُونَ ... بَعَثَنا مِنْ مَرْقَدِنا
🌱🌱🌱
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قاریان #قاسم_رضیعی
#آیه_مباهله
فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ ﴿۶۱ آل عمران﴾
هرگاه بعد از علم و دانشی كه (درباره مسيح) به تو رسيده، (باز) كسانی با تو به محاجه و ستيز برخيزند، به آنها بگو: بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خويش را دعوت نماييم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت كنيم، شما هم از نفوس خود، آنگاه مباهله كنيم، و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم.
#فاطمیه
🌱🌱🌱
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_جن #جن #تفسیر_مهر #رضایی_اصفهانی
📚تفسیر سوره جن
📝نگاشت: (16) پیامهایی از آیات 18و 19
🔅🔅🔅
✅درﺁﻳﻪ ﻱ ﻫﺠﺪﻫﻢ سخن از ﻧﻔﻲ ﺷﺮﻙ ﻭ ﺩﻋﻮﺕ ﺑﻪ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﺍﺳﺖ
⏪ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻟﻔﻆ «ﻣﺴﺎﺟﺪ» ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﺳﻪ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ:
🔹ﺍﻟﻒ)ﻣﻘﺼﻮﺩ ﻣﻜﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺳﺠﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﻣﺴﺠﺪ ﺍﻟﺤﺮﺍم ﻳﺎ ﻣﺴﺎﺟﺪ ﺩﻳﮕﺮ ﻭ ﺗﻤﺎم ﻣﻜﺎﻥ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﺳﺠﺪﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﻳﻦ، ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺁﻳﻪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺳﺠﺪﻩ ﮔﺎﻩ ﻫﺎ ﻭ ﻣﺴﺠﺪﻫﺎ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﻏﻴﺮ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﺎ ﻣﻤﻨﻮﻉ ﺍﺳﺖ.
ﻣﺴﺎﺟﺪ ﺑﻮﺩ ﺧﺎﺹ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ
ﻧﺨﻮﺍﻧﻴﺪ ﻛﺲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺰ ﻛﺮﺩﮔﺎﺭ(ﻣﺠﺪ)
🔹ﺏ)ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ ﻣﺴﺎﺟﺪ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻋﻀﺎﻱ ﻫﻔﺖ ﮔﺎﻧﻪ ﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎم ﺳﺠﺪﻩ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﻲ ﻧﻬﺪ.
🔘ﺍﺯ ﺍﻣﺎم ﺟﻮﺍﺩ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻗﻄﻊ ﺩﺳﺖ ﺩﺯﺩ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﻛﻒ ﺩﺳﺖ ﻭ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﺷﺴﺖ ﺍﻭ ﺑﺎﻗﻲ ﺑﺎﺷﺪ.» ﻭ ﺑﻪ ﺁﻳﻪ ﻱ ﻓﻮﻕ ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻝ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ «ﻣﺴﺎﺟﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺧﺪﺍﺳﺖ».ﭘﺲ ﺍﻋﻀﺎﻱ ﻫﻔﺖ ﮔﺎﻧﻪ ﻱ ﺳﺠﻮﺩ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺑﺮﻳﺪﻩ ﺷﻮﺩ.
🔹ﺝ)ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﻣﺴﺎﺟﺪ ﻫﻤﺎﻥ «ﺳﺠﻮﺩ» ﺑﺎﺷﺪ، ﻳﻌﻨﻲ ﺳﺠﺪﻩ ﺑﺎﻳﺪ ﻓﻘﻂ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺷﺪ.
▪️ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺳﻮم ﺷﺎﻫﺪ ﻭ ﺩﻟﻴﻞ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭﻟﻲ ﻣﺎﻧﻌﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺩﻭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺩﻳﮕﺮ ﺻﺤﻴﺢ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻭﻝ ﺑﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﻭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺩﻭم ﺑﻪ ﺑﺎﻃﻦ ﺁﻳﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﺍﻣﺎم جواد علیه السلام در حد سرقت ﻣﻔﻬﻮم ﺭﺍ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
...ادامه دارد
🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #قرآنی
#جاودانگی #خدا #انسان #بالذات #بالغیر
#منبع_مسابقه
🌱🌱🌱
📌جاودانگی خدا و انسان
🔰اعتقاد ما بر این است که خداوند باقی است «هوالباقی» و از طرفی آیاتی داریم که می فرماید: انسان ها در بهشت و یا جهنم به صورت جاودانه هستند؟ اگر هر دو جاودانه هستند چه تفاوتی بین این دو است؟
قرآن کریم می فرماید: «کُلُّ مَنْ عَلَیْهَا فَانٍ وَیَبْقَی وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلَالِ وَالإِکْرَامِ» «سوره الرحمن»
یعنی همه ی موجودات فانی هستند از بین می روند و هلاک می شوند مگر پروردگاری که صاحب جلال و اکرام است.
بنابراین همه ی انسان ها خواهند مُرد و هلاک می شوند و بقاء دائمی، به معنای بقاء ذاتی نخواهند داشت.
ازاین رو باید بین «بقاء بالذات» و «بقاء بالغیر» تفاوت قائل شویم، یعنی خداوند تبارک و تعالی، اگر باقی می ماند بقائش بقاء بالذات است، ذاتش همیشگی است، ازلی و ابدی است؛ اما اگر انسان ها در بهشت جاودان و همیشگی می شوند، این بقاء انسان ها، بقاء بالغیر است یعنی بقائشان، بوجود خداوند تبارک و تعالی و عنایت خدا است که علت اصلی است. به عبارت دیگر اگر انسان در بهشت جاودانه می ماند، یا در جهنم جاودانه می شود این بقاءش به اراده ی خداوند تبارک و تعالی است و از خودش نمی باشد.
📚پرسش و پاسخ های قرآنی ویژه جوانان، ج 1، ص: 155
🌱🌱🌱
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس چهاردهم: محكم و متشابه
🔘اقسام تشابه در قرآن
تشابه در آيات قرآن بر اساس منشأ بهوجود آمدن آن به دو قسم تقسيم مىشود:
1️⃣ اصلى: تشابه اصلى آن است كه بهگونه طبيعى، يعنى بهسبب كوتاهى لفظ و گستردگى معنا بهوجود آمده باشد؛ يعنى از طرفى، الفاظ و كلمات موضوعه در لغت عرب، بيشتر براى افاده معانى كوتاه و سطحى ساخته شدهاند و براى افاده معانى گسترده و عميق كشش و گنجايش ندارند و از طرفى هم، قرآن ملتزم بوده كه از الفاظ موضوعه عرب و از شيوههاى كلامى آنان استفاده كند: «إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ»؛[ زخرف، 3] لذا براى بيان معانى والا، بهناچار راه كنايه، مجاز و استعاره را پيمود و اين خود، بر عرب غريب مىنمود.
▪️آياتى كه درباره مبدأ و معاد، مسأله استطاعت (قدرت در اختيار) انسان، مقدار تصرف او در جهان، آفرينش، علل تكليف و مانند آن بحث مىكنند، نوعاً از اين قسم هستند؛ زيرا معانى، بلند و دقيق است، ولى الفاظ بسيار كوتاه و نارساست. تعداد اين قبيل آيات متشابهه نسبت به مجموع آيات قرآنى اندك است و با مراجعه به آيات محكمه- كه «ام الكتاب» مىباشند- و نيز احاديث پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه اطهار عليهم السلام و سلف صالح (رض) مفاهيم آنها معلوم مىشود.
2️⃣عرضى: تشابه عرضى در اثر برخورد و تضارب آراء و عقايد، و پيدايش مذاهب و گرايشهاى مختلفى كه بعد از عصر نزول قرآن رخ داد، بهوجود آمد.
اين آيات در آغاز اسلام، متشابه نبود و مسلمانان با سلامت طبع و خلوص نيت با آن برخورد و عموماً معنا و مراد آنرا بهخوبى درك مىكردند؛ ولى پس از بهوجود آمدن مباحث جَدَلى و مسائل كلامى، رايج شدن برخى مطالب فلسفى- كه جسته و گريخته و بهگونهاى ناپخته و نارس از يونان به اين ديار راه يافت- هالهاى از غبار بر چهره بسيارى از آيات نمودار گشت. هر فرقه و گروه براى پشتوانه سازى مذهب خود و يافتن دستاويزى عوام پسند، به سراغ قرآن رفته و باعث شدند آياتى كه تا ديروز از محكمات بود، امروز در زمره متشابهات درآيد.
عمده تشابه در قرآن، تشابه عرضى است و بيشترين آيات متشابهه- كه امروزه مطرح است- از اين قبيل مىباشد
....ادامه دارد
⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
رخساره مهر 9.mp3
12.38M
#باور_ما
📌رخساره مهر (فراز نهم)
🔘گذر و گذاری کوتاه بر حوادث و رویدادهای زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از ولادت تا شهادت
▪️یادآوری: سلسله سخن "#رخساره_مهر"به مناسبت دهه فاطمیه تقدیم می شود.
◾️هدیه ای ناقابل به پیشگاه آقا و سرور مان حضرت مهدی عجل الله فرجه به امید تسلای قلب نازنین ایشان
@rahighemakhtoom
#منبع_مسابقه
📿تنها نهی از منكري كه ضمانت اجرایی دارد نماز است میدونی چرا !؟🌱
💡اينكه خداوند در قرآن مي فرمايد:
(اِنَّ الصَّلاة تنهي عَنِ الفحشاء والمنكر)
يعني، نماز واقعاً انسان را در درون خود، حفظ مي كند و باز مي دارد.
گاهي ممكن است ما به گناهي تن در دهيم و ديگري ما را نهي از منكر كند؛ ولي سخن او در ما اثر نكند؛ امّا اگر كسي از درون، ما را نهي از منكر كند، يقيناً اثر دارد.
🌿اگر كسي به بخشي از كارهاي خوب موفّق شود، توفيق انجام #نمازهاي_خوب هم نصيب او ميگردد.
و آن نمازهاي خوب، زمينه مي شود كه بعد از نماز به كارهاي خوب ديگري دسترسي پيدا كند؛ متقابلاً اگر كسي تن به گناه بدهد، به عبادات خوب، موفّق نمي شود عبادات او ناقص است و عبادات ناقص، توان ندارد او را از زشتيها باز دارد.
علامه جوادی آملی
🆔 @rahighemakhtoom
🔅صفحه قرآنی رحیق
#لبیک_یا_خامنه_ای
baghare-35-1.mp3
20.19M
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
🎤استاد دکتر علی غلامی
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ( ج ۷۰ )
شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
🔅🔅🔅
☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.
☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.
⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#عکس_نگاشت
#منبع_مسابقه
📌شاخصه های #محبت اهل بیت پیامبر
🌱🌱🌱
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#معرفی #پایگاه_قرآنی
🔰پایگاه فرهنگ و معارف قرآن
⏺این پایگاه دارای بخش های مختلفی می باشد، از جمله:
1. دايرة المعارف قرآن كريم
2. فرهنگ قرآن
3. پرسمان های قرآنی
4. بانک مقالات قرآنی و... .
آدرس وب سایت:
www.maarefquran.com
🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم جلد دوم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(254)
آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون
🌷🌷🌷
🔰لطايف و اشارات
🔘4- استمرار عبوديت بر اثر دوام ربوبيت
حدوث و بقاى معلول بر اثر دوام علت است، يعنى، چون لزوم عبادت خداوند بر اثر ربوبيت اوست و ربوبيت او دايمى است، پس مربوب تا زمانى كه در نشئه تكليف، يعنى دنيا به سر مى برد بايد خدا را عبادت كند.
🔘5- امتناع بالاختيار منافاتى با اختيار ندارد
ابوجعفر طبرى مى گويد:
آيه 21 سوره بقره بهترين دليل بر فساد راى كسى است كه تكليف ما لا يطاق (تکلیفی که در توان و قدرت شخص نیست)را بدون اعانت خدا جايز نمى داند؛ زيرا خداوند كسانى را به عبادت امر مى كند كه به عدم ايمان آنها خبر داده است.
اين سخن ناصواب است، زيرا ممتنع بر چند قسم است:
الف. ممتنع بالذات
ب: ممتنع بالعاده كه مبادى آن در اختيار مكلف نيست
ج: ممتنع بالعاده كه مبادى آن در اختيار مكلف است، مانند محل بحث.
عدم جواز تكليف ما لا يطاق در قسم اخير راه ندارد، چون امتناع بالاختيار منافاتى با اختيار ندارد.*
🌱🌱🌱
🔖پ .ن :
⏺یعنی اگر اساس و ریشه اضطرار شخص مکلف، سوء اختیار و انتخاب بد او باشد، این امر موجب معذوریت او نمیگردد و هم چنان مسؤلیت عدم انجام تکلیف خویش را بر عهده دارد.
⏺برای مثال، کسی که با علم و اراده خود وارد خانهای شده و آن را غصب میکند، چون به غصبی بودن تصرف خانه و نیز به حرمت آن علم داشته و در این کار هیچ گونه فشار و اکراهی بر او تحمیل نشده است، بلکه به سوء اختیار خود وارد آن خانه شده، از این رو همان گونه که ورود او حرام بوده، قدمهایی نیز که به منظور خروج بر میدارد حرام است؛ به عبارت دیگر، هر چند در خروج مضطر است، اما این اضطرار چون به سوء اختیار وی بوده است موجب معذوریت او نمیگردد.
...ادامه دارد
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Mulk 04. S.mp3
6.03M
#آیت_الله_جوادی_آملی #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_ملک #سوره_ملک #ملک
💢 تفسیرصوتی سوره ملک جلسه چهارم
🌷🌷🌷
☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.
☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom