eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
811 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ یاد امام زمان باید همیشگی باشد، نه موسمی! 🔻 یاد علیه السلام باید همیشگی باشد و نباید هر وقت توانستیم به یاد او بیفتیم، یا هر وقت شدیم نام او را بر لب بیاوریم و بگوییم: «یا صاحب الزمان». زمان کنکور خیلی‌ها نذر می‌کنند و صلوات می‌فرستند. درحالی که قرآن انتقاد می‌کند و می‌گوید چرا هر وقت گرفتار شدید می‌گویید: یا الله! «فاذا رکبوا فی الفلک دعوا الله» (عنکبوت، ۶۵)؛ چرا وقتی کشتی‌ات غرق می‌شود یا الله می‌گویی؟ 🔸 یاد مورد انتقاد است، یاد موسمی کار است؛ او هم یا الله گفت. فرعون به محض اینکه دید دارد غرق می‌شود، گفت: «تَبْتُ اَلْانَ؛ خدایا من الان توبه کردم». اصلاً قرآن می‌گوید: «وَ لَیسَتِ التُوبَهْ» (نساء، ۱۸) آن‌هایی که لحظه‌ی استغفر الله می‌گویند فایده‌ای ندارد. باید توجه کنید توبه‌ی دقیقه‌ی آخر هیچ فایده‌ای ندارد. فرعون هم دقیقه‌ی آخر توبه کرد، «یاالله» وقت غرق خاصیتی ندارد. ما هم وقتی یاد امام زمان علیه السلام می‌کنیم که دچار سختی می‌شویم، درحالی که باید همیشه به یاد او باشیم و هر روز برایش بدهیم، در هر خانه‌ای یک کتاب باشد تا با امام آشنا بشود و خود را برای رساندن به آن قله کند. 👤 📚 از کتاب 📖 صفحات ۱۱۸ و ۱۱۹ @rahighemakhtoom
📌توجیه گران استخدام گران بی شعور! انسان حیوان راست قامت انسان حیوان ناطق انسان حیوان خدا جو (متأله) انسان موجود توجیه گر 🔹همه آدم ها به راحتی راست قامتی رو با چشم شون می بینند و می فهمند. 🔹خیلی ها شاید حیوان ناطق بودن رو هم با اندکی مطالعه بفهمند. 🔹ولی خیلی کمند اونایی که معنی خداجو و الهی بودن (همان متأله به قول حکیمان و فیلسوفان دین باور )انسان را بفهمند و یا باور داشته باشند.! 🔹براساس تعریف دوم (یعنی حیوان ناطق ،یعنی اندیشه ورز)انسان ویژگی برجسته ای داره که اسمش رو میگذاریم انسان موجود و حیوان "توجیه گر" ☑️و اما توجیه گر کیست و ویژگی های او چیست؟! 🔹آدم خود حق پندار، آدم حق به جانب، دوست دار ستایش و تمجید بی حساب، دچار محاسبات اشتباه بی نقصی و کمال، غلط در غلط می اندیشد و می رود و می کند ولی دچار خود درست پنداری و نیک اندیشی و نیک رفتاری است.! 🔹پندار و رفتار خویش را موجه و محترم و شایسته اعتنا و توجه می داند اما دیگران همواره مشکل فکری و رفتاری دارند.! 🔹توجیه گران می خوانند و می شنوند تا توانایی بیشتری برای توجیه داشته باشند. 🔹توجیه گران به هنگام سخن گفتن منطقی به نظر می رسند و در بزنگاه عمل منطق خویش را دچار چالش مغالطه و تناقض می کنند. 🔹 از لزوم دادن حق به مردم داد سخن می دهند و به هنگام رفتار و عمل (با مهارت توجیه تقصیر خودشه کار خودشه این همین جوریه )به راحتی حقوق دیگران زیر پا می گذارند. 🔹توجیه گران ستمگرانی منفورند! آیا ستمی بالاتر از پوشاندن حقیقت وجود دارد؟ 🔹تمام هدف توجیه گر اثبات حق بودن رفتار خویش و اشتباه و غلط بودن رفتار دیگری است. 🔹توجیه گر داوری است که حقیقت را به مسلخ می فرستد! افسوس و دریغ ،توجیه گر نمی داند که این اوست که به مسلخ می رود نه حقیقت! 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
jalase58-2.mp3
19.61M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره( صوت ١۲۲) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌برداشت از آیات ۲۴ – ۱۷ ۱ – رهرو خدااگر بخواهد به حقیقت برسد، باید خودش را از هرگونه پرستش غیر خدا دور نگه دارد. ۲ – بشارت بهشت وقتی به حق داده می شود که، درِ خانه خدا انابه و توبه کند. ۳ – اگر بخواهد از جانب خدا هدایت شود و صاحب و مغز و معرفت گردد. باید سخنان را بشنود و آن را انتخاب کند. ۴ – اگر بخواهد اش را انجام بدهد، باید به آنهایی که امر به معروف و نهی از منکر را می پذیرند، امر به معروف و نهی از منکر کند و آنهایی که نمی پذیرند، خودش را به زحمت برای آنها نیندازد. ۵ – اگر بخواهد در غرفه های بهشتی که از دامن آنها نهرها جاری است برسد، باید تا می تواند داشته باشد. ۶ – اگر بخواهد باورهایش صحیح باشد، باید معتقد به این که خدا وعده نمی کند، باشد. ۷ – اگر بخواهد از صاحبان مغز و عقل محسوب شود، باید به های خدا در آسمانها و زمین تفکر کند و چگونگی بیرون آمدن را از زمین بفهمد. ۸ – اگر بخواهد از طرف پروردگارش نوری به قلبش بتابد، باید در مقابل دستورات اسلام داشته باشد. ۹ – اگر بخواهد گمراه نشود باید از قلب با یاد خدا دوری کند. ۱۰ – اگر بخواهد در مقابل الهی بدنش بلرزد، باید کتاب خدا را با بخواند. ۱۱ – اگر بخواهد خدا او را کند، باید از هدایت غیر خدا دوری کند تا نشود. ۱۲ – اگر بخواهد از عذابهای سخت روز دور شود، به مسائل بالا عمل کند تا به او گفته نشود که عذابهای سخت را بچشید به خاطر آن چه که انجام داده اید. 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
و چه زیبا فرمود آن عارف راه حق جناب خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی: نصیحت گوش کن جانا که از جان دوست تر دارند جوانان سعادتمند پند پیر دانا را و عزیز من! از آنجا که جوانان نیک فرجام و عاقبت به خیر به اندرز پیران دانا گوش فرا می دهند، این اندرز را بگوش گیر. 🔅در صفحه مجال عیش سخنی از جنس زندگی خردورزانه با ما همراه شوید 👇👇👇 @majaleezendegi
در ماه 🔹دعا در این ماه شعبان سهم تعیین‌ کننده‌ ای دارد! دعا جزء قضا و قدَر است در قبال قضا و قدر نیست. آنچه که در روایات ما آمده که دعا در متن قضا و قدَر قرار دارد بیگانه نیست، جلوی قضا و قدَر را نمی ‌گیرد، خودش جزء قضا و قدر هست، اگر جلوی قضا را می ‌گیرد این یک قضای نسبی است نه قضای مطلق. بخشی از قضاها در خارج دعا است، بخشی از قضاها در حوزه دعا انجام می ‌گیرد، همین حرف‌ ها را بزرگان حکمت ما مثل مرحوم بوعلی و امثال ایشان آورده‌اند که دعا در قبال قانون علیت نیست، بلکه خودش در ردیف علل قرار می‌ گیرد. 🔹 دعا خودش است اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ اهل دعا نباشد مذموم است یک نحوه استکباری است، یک نحوه خودخواهی است که ﴿إِنَّ الَّذینَ یسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی‏ سَیدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرین﴾ گفتند کسی که دست او به دعا برنمی‌آید، لب او به دعا نمی‌جنبد، قلب او به دعا نمی ‌تپد، او خوی استکباری دارد. در بارگاه ذات أقدس الهی با دست لرزان و قلب تپنده عرض کنیم «یا رب العالمین إدفع عنّا کل بلاء»! 📚 پیام فرارسیدن نیمه شعبان 1441 @rahighemakhtoom
➰عارفی به شاگردانش گفت: بر سر دنیا کلاه بگذارید پرسیدند: چگونه..؟ گفت: نان دنیا را بخورید ولی برای آخرت کار کنید🌱 💟 @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره معارج 📝نگاشت: (21) تفسیر آیات 36 تا 39 🌱🌱🌱 ✅ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﻣﻌﺎﺩ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺻﻞ ﻣﻌﺎﺩ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺣﺘﻤﺎﻟﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺤﺚ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﻲ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺛﺮﻭﺕ ﻭ ﺭﻓﺎﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﺩﻟﻴﻞ ﻣﻘﺎم ﺑﻠﻨﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﺩﺭ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﻧﻴﺰ ﺍﻫﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ.ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺍﻳﻦ ﻫﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﻭ ﻧﻮﻋﻲ ﻣﻬﻠﺖ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺑﻬﺸﺖ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ، ﻧﻪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺛﺮﻭﺕ ﻭ ﻣﻘﺎم ﺩﻧﻴﻮﻱ. ✅اﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻃﻤﻊ ﻛﺎﺭ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﻧﻄﻔﻪ ﺍﻱ ﺑﻲ ﺍﺭﺯﺵ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﭘﺲ ﺍﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﻏﺮﻭﺭ ﻭ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﭼﻴﺴﺖ؟! ﺍﺭﺯﺵ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﭘﺲ ﻃﻤﻊ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ادامه دارد.... 📚تفسیر استاد اصفهانی 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom