◼️ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ الْبَرَّ التَّقِيَّ الْإِمَامَ الْوَفِيَّ
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
🆔@rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آثار #عقل 8
⏪ 14. گزيده گزيني:
🔹 «يا هشام! إنّ العاقل رضي بالدّون من الدنيا مع الحكمة ولم يرض بالدّون من الحكمة مع الدنيا، فلذلك ربحت تجارتهم»[ بحار، ج1، ص138.]؛ اي هشام! عاقل به مقدار كم از دنيا كه با حكمت همراه باشد، راضي است و به اندك از حكمت، اگر با دنيا همراه باشد، راضي نميشود. از اين رو (از كساني است كه) تجارتشان پرسود است.
🔹 «الحمق يوجب الفضول»[ شرح غررالحكم، ج1، ص232.]؛ حماقت سبب ميشود كه انسان به كارهاي بيثمر بپردازد و گزينش و حُسن انتخاب نداشته باشد.
⏪ 15. قناعت:
🔹 «فمن عقل قنع بما يكفيه و من قنع بما يكفيه استغني و من لم يقنع بما يكفيه لم يدرك الغني أبداً»[ بحار، ج1، ص139.]؛ كسي كه عاقل شد، قناعت ميكند به چيزي كه كفايتش كند و كسي كه به قدر كفايت قناعت كرد، بينياز ميگردد و كسي كه به قدر كفايت قناعت نورزد، هرگز به غنا و بينيازي نخواهد رسيد.
⏪ 16. زهد در دنيا و رغبت به آخرت:
🔹 «يا هشام! إنّ العقلاء زهدوا في الدّنيا و رغبوا في الآخرة لأنّهم علموا أنّ الدّنيا طالبة و مطلوبة، فمن طلب الآخرة طلبته الدّنيا حتّي يستوفي منها رزقه و من طلب الدّنيا طلبته الآخرة فيأتيه الموت فيفسد عليه دنياه و آخرته»[ بحار، ج1، ص139.]؛ اي هشام! عاقلان نسبت به دنيا زهد پيشه ميكنند و به آخرت رغبت دارند؛ زيرا ميدانند دنيا دو قسم است: طالب و مطلوب؛ يعني كسي كه در پي آخرت است، دنيا طالب اوست تا وي روزي خود را از دنيا استيفا كند، ولي كسي كه دنيا مطلوب اوست و آن را ميطلبد، آخرت، وي را تعقيب ميكند تا آنكه مرگ به سراغ او ميآيد؛ در نتيجه، دنيا و آخرتش را خراب ميكند.
🔹 «من عَمَر دار إقامته فهو العاقل»[ شرح غررالحكم، ج5، ص269.]؛ كسي كه خانه اقامت (آخرت) خود را آباد كند، عاقل است.
🔹 «سبب فساد العقل حبّ الدّنيا»[ شرح غررالحكم، ج4، ص125.]؛ حبّ دنيا موجب فساد عقل است.
🔹 «شيمة ذوي الألباب و النُّهي الإقبال علي دار البقاء و الإعراض عن دار الفناء و التّولّه بجنّة المأوي»[ شرح غررالحكم، ج4، ص125.]؛ شيوه خردمندان، روي آوردن به خانه بقا (آخرت) و روي گرداندن از خانه فنا (دنيا) و شيفتگي نسبت به جنّت المأوي (بهشت) است.
ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 217
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📈 مناجاتنامه
▫ پروردگارا! از عَهْد مَهْد تا كنون بندگيم را پذيرفتي، از الان تا لقاي خودت مرا بنده نگهدار.
▫ خدايا! از غير تو بريدم، غيرتت مرا از پيوند به غير حفظ فرمايد.
▫پروردگارا! قرآن كه حبلِ متين توست به آن متمسّك شدم، مرا از آويختن به شرق يا آميختن به غرب برَهان.
▫بارالها! عترت طاهرين(عليهمالسلام) كه همتاي قرآن حكيم اند قُدْوَه من اند، عنايتي فرما كه از آن ذوات قدسي جدا نشوم.
▫خدايا! عبد آبِق (فراری و گریزان)و فقير وقير (فروتن)ره توشه اي جز كرم تو ندارد، اميد او را به يأس مُبدّل نكن.
▫پروردگارا! نظام اسلامي، امّت مسلمان و ايران عزيز را در ظلّ ثقلين تا ظهور بقيّة الله (ارواح من سواه فداه) حفظ فرما.
جوادي آملي
آذر 1384
سروش هدايت جلد3، صفحه 10
🌱🌱🌱
🔅 در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
#تدبر
#فهم_قرآن
#قرآن
#امکان_فهم_قرآن
📌 مفهوم تدبر
اگر فرد عاقلی با شما چند جمله سخن بگوید، آیا جملات سلسله وار او را، تک تک و مجزا مورد توجه قرار می دهید و یا با نظر به ارتباط جملات پیوسته، به مقصود وی از طرح مجموعه جملات می رسید؟ پاسخ روشن است: برای درک مقصود گوینده باید به مجموع جملاتش توجه کرد.
▫ منظور از «تدبر»، همین فهم پیوسته کلمات، جملات و پاراگرافهای یک کلام است. آیا کلام الهی که اوج و تجلی نظم و حکمت است از این مطلب استثناست؟ آیا نظم آیات در درون سوره ها لغو است؟ آیا گوینده آن از طرح سلسله وار این آیات، هدفی ندارد؟ قطعاً جواب منفی است.
▪ تدبر در قرآن یا همان فهم پیوسته کلمات، جملات و آیات قرآنی در کنار هم، این نظم الهی را برای ما نمایان خواهد کرد.
📌 معنای لغوی تدبر
🔹 کلمه «تدبر» از ماده «دبر» و هیئت «تفعُّل» ترکیب شده است.
🔹 معنای «دبر»: همه لغتنامههای زبان عربی، معنای این ریشه را «پشت و پشت سر اشیاء» دانستهاند. گفتنی است که این ماده، چهل و چهار بار و در یازده هیئت در قرآن کریم استعمال شده است و مفهوم پیشگفته، با همه آنها سازگار است.
🔹 معنای «تفعُّل»: کتابهای معتبر واژهشناسی و علم صرف، معنای این هیئت را «مطاوعه یا همان اثرپذیری هیئت تفعیل» و مفهوم هیئت تفعیل را نیز «تعدیه یا اثرگذاری» دانستهاند. نتیجه اینکه برای فهم معنای «تدبر»، ابتدا باید معنای «تدبیر» را بدانیم.
🔹 تدبیر به معنای «پشت سر هم قرار دادن» و در نتیجه، «تدبر» به معنای «پشت سر هم دریافت کردن» است.
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تدبر #فهم_قرآن #قرآن #امکان_فهم_قرآن 📌 مفهوم تدبر اگر فرد عاقلی با شما چند جمله سخن بگوید، آیا جم
#تدبر
#فهم_قرآن
#قرآن
#امکان_فهم_قرآن
📌 معنای اصطلاحی تدبر در قرآن
▫ «تدبر در قرآن کریم» دریافت یا همان پذیرش آگاهانه «تدبیر موجود در قرآن کریم» است.
▫تدبیر خدای حکیم در قرآن کریم، سطوحی دارد و در قبال هر سطح از آن، سطحی از تدبر برای ما فرض است.
▫تدبیر، شأن هر حکیمی به هنگام سخن گفتن؛ و تدبر، شأن هر عاقلی به هنگام شنیدن سخن حکیمانه است. اینجانب به عنوان نویسنده این متن، در حال تدبیر و پشت سر هم قرار دادن کلمات، جملات و پاراگرافها هستم و به این ترتیب، یک متن علمی را سامان میدهم و شما به عنوان مطالعهکنندگان این متن، در حال تدبر و پشت سر هم دریافت کردن کلمات، جملات و پاراگرافها هستید و به این ترتیب این متن علمی را میفهمید.
▫خدای حکیم نیز کلمات، آیات و حتی سورهها را تدبیر فرموده و اینگونه با ما سخن گفته است و ما عاقلان هم برای استفاده از سخن او، باید تدبر کنیم و کلمات، آیات و حتی سورهها را پشت سر هم و منسجم دریابیم، نه پراکنده و بیربط.
▫با توجه به آنچه گذشت، میتوان تدبر را اینگونه تعریف کرد:
🔹 «دریافت پیدرپی کلمات هر آیه که به فهم منسجم آن آیه منتهی میشود؛
🔹 و دریافت پیدرپی آیات هر سوره که به فهم منسجم آن سوره منتهی میشود؛
🔹 و دریافت پیدرپی سورههای قرآن کریم که به فهم منسجم همه قرآن کریم منتهی میشود.»
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#دعا
#انسان
#عجول
📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
بدی ها و خدا.docx
18.2K
بدی ها و خدا.pdf
355.8K
.
ازدواجی ساده با ساز و برگی اندک، اما صفا و صمیمیتی بسیار صورت گرفت که تحسین همگان را برانگیخت و اسوهای برای آیندگان شد.
آن پیوند ساده و بیریا جز پیوند دو معصوم و برگزیده، #علی و #فاطمه، نبود.
سالروز پیوند این دو نور آسمانی بر همگان مبارک باد.
۱- یک پیراهن سفید
۲- یک عبا
۳- یک حولۀ سیاه خیبری
۴- یک روسری بزرگ
۵- یک تختخواب که از پوست درخت خرما بافته شده بود.
۶- دو عدد تشک کتانی سبزرنگ که یکی با پشم گوسفند و دیگری با لیف خرما پر شده بود.
۷- چهار عدد بالش از پوست میش طائف که با گیاهی به نام ادخر پر شده بود.
۸- یک قطعه حصیر هجری
۹- یک عدد پوست برای فرش
۱۰- یک پردۀ پشمی
۱۱- یک عدد آسیای دستی
۱۲- یک عدد کاسۀ مسی
۱۳- یک مشک چرمی برای آبکشی
۱۴- یک تشت برای شست و شوی لباس
۱۵- یک عدد کاسه
۱۶- یک ظرف آبخوری
۱۷- یک مطهره
۱۸- یک سبوی گلی سبزرنگ
۱۹- دو کوزۀ سفالین
این، تمام جهاز دختری بود که مادرش ثروتمندترین زن عرب بود و روزی کاروانهای تجاریاش از شام تا یمن در حرکت بودند و او تمام این ثروت را در راه #اسلام نثار کرد، و پدرش پیامبر خدا بود و فرمانروای #مدینةالنبی.
هنگامی که جهاز #فاطمه را آوردند، اشک در چشم پیامبر حلقه زد و گفت: خداوندا! این پیوند را برای کسانی که اکثر ظروفشان سفالین است، مبارک گردان.
استاد محمدرضا #حکیمی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۷۲ #سوره_بقره
📌مرحله #شکر
وقتی #سالک الی #اللّه مراحل #تزکیه نفس را به پایان رساند و مرحله #عبودیت را کامل کرد باید برای نجات از صفات رذیله که #خدا به او توفیقش را مرحمت فرموده #شکر کند و در مرحله #شکر مدتی را بگذراند و از #غذاهای بدنی و روحی استفاده کند...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_بروج
#سوره_بروج
🔅🔅🔅
📌نگاشت1:معرفی کلی تفسیر سوره بروج
▫ سوره بُروج، هشتاد و پنجمین سوره قرآن و جزو سورههای مَکّی است که در جزء سیام قرآن جای گرفته است. این سوره را به این مناسبت بروج مینامند که با سوگند به آسمانی شروع میشود که دارای برجهاست. سوره بروج درباره سرگذشت اصحاب اُخدود و سرنوشت مؤمنان به خدا در روز قیامت سخن میگوید و به تکذیبکنندگان قرآن هشدار به عذاب میدهد و در آخر، قرآن را در لوح محفوظ میداند. لوحی که تمام اتفاقات عالم، همراه با جزئیات کامل در آن ثبت است و به هیچ وجه قابل تغییر و دگرگونی نیست. در روایات آمده است پیامبر(ص) به قرائت این سوره در نمازهای روزانه سفارش کرده است.
▫ بروج جمع بُرج و به معنای قصرهاست. این سوره را به این مناسبت بروج مینامند که با سوگند به آسمانی شروع میشود که دارای برجهاست: «وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الْبُرُوجِ».
▫ سوره بروج از سورههای مکی و در ترتیب نزول بیست و هفتمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف هشتاد و پنجمین سوره است و در جزء سیام قرآن جای دارد.
▫ سوره بروج ۲۲ آیه، ۱۰۹ کلمه و ۴۶۸ حرف دارد. این سوره از سورههای مُفَصَّلات (درای آیات کوتاه) و از جمله سورههایی است که با سوگند آغاز میشوند.
تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_بروج
#سوره_بروج
🔅🔅🔅
📌نگاشت2:معرفی کلی تفسیر سوره بروج
▫ سوره بروج با سوگند به آسمان و روز قیامت و تأکید بر وقوع آن آغاز میشود و درباره سرگذشت اصحاب اخدود که مومنان را میآزردند و خود هلاک شدند سخن میگوید؛ سپس به سرنوشت مؤمنان، پاداش آنان در روز جزا و صفات و افعال خداوند، میپردازد و به داستان فرعون و ثمود و علم خدا و احاطه علمی او بر اعمال و حرکات و نیت انسانها و عظمت قرآن اشاره میکند.
▫ آیات چهارم تا هشتم سوره بروج درباره اصحاب اخدود سخن میگوید. «اخدود» به معناى گودال بزرگ یا خندق است.منظور از این واژه در این سوره، گودالهایی است که مملو از آتش بود تا مؤمنان را در آنها بیندازند و بسوزانند.درباره اینکه این ماجرا مربوط به چه زمان و چه قومى است، بین مفسران و مورخان اختلاف وجود دارد. معروفترین نظر آن است که این داستان مربوط به «ذو نواس» یهودی آخرین پادشاه «حمیر» در سرزمین یمن است. این پادشاه یهودی، مسیحیان نجران را به آیین یهودیت فرا خواند؛ اما آنان نپذیرفتند و ذونواس دستور داد گودالهایی پر از آتش آماده کنند و مؤمنان مسیحی را زنده زنده در آن بیندازند. عدهای را نیز با شمشیر کشتند. قرآن درباره این مؤمنان میگوید هيچ ايرادى بر آنان (مؤمنان) نداشتند جز اينكه به خداوند عزيز و حميد ايمان آورده بودند..
تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_بروج
#سوره_بروج
🔅🔅🔅
📌نگاشت3:معرفی کلی سوره بروج
▫ آیه پایانی سوره بروج، قرآن را در لوح محفوظ میداند. این لوح صفحهای است که تمام اتفاقات عالم، همراه با جزئیات کامل در آن ثبت است و به هیچ وجه قابل تغییر و دگرگونی نیست.علامه طباطبایی در تفسیر این آیات مینویسد خداوند بیان میکند علت اینکه کفار موعظه نمیپذیرند، در واقع اصرارشان بر تکذیب قرآن نیست، بلکه این است که کفار، قرآن را از ناحیه خدا نمیدانند و حال آنکه چنین نیست، بلکه قرآن کتابی خواندنی و دارای معانی والا و در لوح محفوظ است؛ لوحی که از دستبرد باطل و شیاطین محفوظ است.
▫ در فضیلت این سوره از پیامبر(ص) نقل شده هر کس سوره بروج را قرائت کند ده برابر روزهای جمعه و روزهای عرفه ای که درک کرده است به او پاداش داده میشود. همچنین آن حضرت به قرائت این سوره در نمازهای مختلف روزانه سفارش کرده است. از امام صادق (ع) هم نقل شده است هر کس سوره بروج را در نمازهای واجب خود بخواند در محشر و موقفهایی که در پیش خواهد داشت، همراه با پیامبران و رسولان و صالحان خواهد بود؛ زیرا سوره بروج سوره پیامبران است.
در تفسیر برهان برای این سوره خواصی از جمله برطرف کننده ترس و سختی از انسان و راحتی خواب و آسوده جدا کردن کودک از شیر مادر ذکر شده است.
تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_بروج
#سوره_بروج
🔅🔅🔅
📌نگاشت4:تلاوت و ترجمه سوره بروج
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الْبُرُوجِ ﴿١﴾ وَالْيَوْمِ الْمَوْعُودِ ﴿٢﴾ وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ ﴿٣﴾ قُتِلَ أَصْحَابُ الْأُخْدُودِ ﴿٤﴾ النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ ﴿٥﴾ إِذْ هُمْ عَلَيْهَا قُعُودٌ ﴿٦﴾ وَهُمْ عَلَىٰ مَا يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ ﴿٧﴾ وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَن يُؤْمِنُوا بِاللَّـهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ ﴿٨﴾ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ وَاللَّـهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ ﴿٩﴾ إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِيقِ ﴿١٠﴾ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۚ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْكَبِيرُ ﴿١١﴾ إِنَّ بَطْشَ رَبِّكَ لَشَدِيدٌ ﴿١٢﴾ إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَيُعِيدُ ﴿١٣﴾ وَهُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ ﴿١٤﴾ ذُو الْعَرْشِ الْمَجِيدُ ﴿١٥﴾ فَعَّالٌ لِّمَا يُرِيدُ ﴿١٦﴾ هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْجُنُودِ ﴿١٧﴾ فِرْعَوْنَ وَثَمُودَ ﴿١٨﴾ بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي تَكْذِيبٍ ﴿١٩﴾ وَاللَّـهُ مِن وَرَائِهِم مُّحِيطٌ ﴿٢٠﴾ بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَّجِيدٌ ﴿٢١﴾ فِي لَوْحٍ مَّحْفُوظٍ ﴿٢٢﴾
به نام خداوند رحمتگر مهربان
سوگند به آسمان آكنده از برج، (۱) و به روز موعود، (۲) و به گواه و مورد گواهى، (۳) مرگ بر آدمسوزان خندق. (۴) همان آتش مايهدار [و انبوه]. (۵) آنگاه كه آنان بالاى آن [خندق به تماشا] نشسته بودند. (۶) و خود بر آنچه بر [سر] مؤمنان مىآوردند، گواه بودند. (۷) و بر آنان عيبى نگرفته بودند جز اينكه به خداى ارجمند ستوده ايمان آورده بودند. (۸) همان [خدايى] كه فرمانروايى آسمانها و زمين از آن اوست و خدا[ست كه] بر هر چيزى گواه است. (۹) كسانى كه مردان و زنان مؤمن را آزار كرده و بعد توبه نكردهاند، ايشان راست عذاب جهنم، و ايشان راست عذاب سوزان. (۱۰) كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند، براى آنان باغهايى است كه از زير [درختان] آن جويها روان است؛ اين است [همان] رستگارى بزرگ. (۱۱) آرى، عقاب پروردگارت سخت سنگين است. (۱۲) هم اوست كه [آفرينش را] آغاز مىكند و بازمىگرداند. (۱۳) و اوست آن آمرزنده دوستدار [مؤمنان]. (۱۴) صاحب ارجمند عرش. (۱۵) هر چه را بخواهد انجام مىدهد. (۱۶) آيا حديث [آن] سپاهيان: (۱۷) فرعون و ثمود بر تو آمد؟ (۱۸) [نه،] بلكه آنان كه كافر شدهاند در تكذيباند؛ (۱۹) با آنكه خدا از هر سو بر ايشان محيط است. (۲۰) آرى، آن قرآنى ارجمند است، (۲۱) كه در لوحى محفوظ است. (۲۲)
⏪ التماس دعا و تلاوت این سوره هدیه به پیشگاه مقدس امام جواد علیه السلام🌹
تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(171)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين
(آیه 7،سوره حمد)
📌بحث روایی
⏪ 3- وحدت مصداقى ضال و مغضوب
🔹 عن اءميرالمؤ منين (عليه السلام ): كل من كفر بالله فهو مغضوب عليه و ضال عن سبيل الله (بحار، ج 25، ص 274)
🔹 عن الرضا (عليه السلام ): من تجاوز باءميرالمؤ منين (عليه السلام ) العبودية فهو من المغضوب عليهم و من الضالين. (نور الثقلين، ج 1، ص 25)
👈 اشاره:
همان طور كه تطبيق وصف كمال بر اهل بيت عصمت (عليهم السلام ) از باب جرى مصداقى است، نه تفسير مفهومى، تطبيق وصف نقص بر مخالفان و معاندان و غاصبان حقوق آنان نيز از باب جرى مصداقى است، نه تفسير مفهومى ؛ زيرا قرآن كريم گروهى را مغضوب و ضال مى شمارد كه قبل از نزول قرآن رخت بربستند.
اثبات غضب و ضلالت براى كافران و اهل غلو در اين احاديث نشانه آن است كه تقسيم انسانها به منعم عليهم، مغضوب عليهم و ضالين در آيه پايانى سوره حمد، مقتضى تقابل نيست، بلكه هر منحرف از حقى، هم ضال است و هم مغضوب.
⏪ 4- مصاديقى از ضال و مغضوب
🔹 عن معاوية بن وهب قال: ساءلت ابا عبدالله (عليه السلام ) عن قول الله: غير المغضوب عليهم و لا الضالين، قال: هم اليهود و النصارى (تفسير عياشى، ج 1، ص 24)
🔹 عن اميرالمؤ منين (عليه السلام ): (غير المغضوب عليهم )، قال: هم اليهود الذين قال الله فيهم: (... من لعنه الله و غضب عليه (سوره مائده، آيه 60.)
و لا الضالين، قال: و هم النصارى الذين قال الله فيهم:... قد ضلوا من قبل و اءضلوا كثيرا (- بحار، ج 25، ص 274 (سوره مائده، آيه 60 )
🔹 عن الصادق (عليه السلام ): المغضوب عليهم النصاب، و الضالين الشكاك الذين لا يعرفون الامام (نور الثقلين، ج 1، ص 24)
👈 اشاره:
معرفى يهود به عنوان مغضوب عليهم و مسيحيان به عنوان ضالين در روايات از باب جرى و تطبيق است، نه تفسير؛ چون هر دو گروه هم مورد غضبند و هم گمراه ؛ گرچه در هر كدام، يكى از آن دو صفت بارزتر است اما اين دو از هم جدا نيستد، بلكه هر گمراهى به ميزان گمراهيش گرفتار غضب الهى است و هر مغضوبى به اندازه مغضوب بودنش گمراه است.
تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#صبغه_ملكوتی_ازدواج
#حفظ_دین
#خیرخواهی
#لباس_یکدیگر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 خطبه وصل
❇ جریان ازدواج در همه ملتها و نِحلهها هست، هیچ قومی نیست كه بدون ازدواج بتواند زندگی كند؛ اما حرفی كه انبیا (علیهم السلام) آوردند مخصوصاً وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم)، فرمود ما یك حرف جدیدی آوردیم و آن این است كه «النِّکَاحُ سُنَّتِی»؛[1] نكاح سنّت من است و از همین منظر فرمود: «مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أَحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ»؛[2] اگر كسی ازدواج كرد نیمی از دین خود را حفظ كرد, پس ازدواجی كه در ملت ها و نِحله های دیگر هست آن صِرف اجتماع مذكّر و مؤنث است، اما ازدواجی كه در اسلام هست صِرف ازدواج و اجتماع مذكّر و مؤنث نیست، یك صبغه ملكوتی دارد كه با آن نصف دین حفظ می شود.
❇ زن و شوهر كه با هم نزدیك شدند به منزله لباس بدن یكدیگرند، همان طوری كه لباس به بدن انسان چسبیده است و انسان را از سرما و گرما حفظ می كند و هیچ كسی از بدن انسان خبر ندارد چون لباس پوشاك است, تن پوش است و حافظ بدن است، زن و شوهر حافظ یكدیگرند, حافظ آبروی یكدیگرند، اسرار یكدیگر را خودشان می دانند. شوهر, اسرار همسر را برای خانواده خودش هم نقل نمی كند؛ خانم او, اسرار شوهر را برای خانواده خودش هم نقل نمی كند ﴿هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ﴾؛[3] فرمود زن و شوهر, لباس یكدیگرند كه آبروی یكدیگر را حفظ می كنند, یك; یكدیگر را در سردی و گرمی روزگار حفظ می كنند, دو.
❇ وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در مراسم خطبه خوانی و مقدمه عقد وجود مبارك حضرت امیر و حضرت زهرا (سلام الله علیهما) مطلبی را فرمود كه وجود مبارك امام جواد هم همان مطلب را در مراسم ازدواج خودشان ذكر كردند؛ فرمودند مسئله ازدواج این طور نیست كه دو نفر بخواهند به عنوان مذكر و مؤنث كنار هم جمع بشوند، این طور نیست. در تعبیرات عرفی ما معمولاً فامیل ها را به دو قسم تقسیم می كنیم، می گوییم فامیل نَسبی داریم و فامیل سببی, دایی و عمو و خاله و اینها را میگوییم فامیل های نسبی اند, بستگان عروس و داماد را می گوییم فامیل های سببی اند، ما اینها را جزء انساب می دانیم و آنها را جزء اسباب می دانیم؛ ولی در آن خطبه نورانی فرمود: « «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی جَعَلَ الْمُصَاهَرَةَ نَسَباً لَاحِقا»»،[4] مسئله دامادی ملحق به نسب است تقریباً این دو خانواده ارحام هم میشوند برای اینكه دو خانواده محفوظ بماند. اگر «جَعَلَ الْمُصَاهَرَةَ نَسَباً لَاحِقا» شد؛ آن وقت عروس را پدرشوهر و مادرشوهر به منزله دختر خودشان می دانند, داماد را پدر عروس و مادر عروس به منزله پسر خودشان می دانند، آن وقت خیرخواه او هستند، فرمود این مثل نَسب است مثل رحامت است ـ خدای ناكرده ـ مشكلی پیش آمد فوراً خودشان حل می كنند، دیگر مسئله سبب نیست فامیل سببی نیستند فامیل نسبی اند.
[1] . جامع الاخبار( للشعیری)، ص101.
[2] . امالی(طوسی) متن، ص518.
[3] . سوره بقره، آیه187.
[4] . روضه الواعظین(ط ـ قدیم)، ج1، ص147.
📚 مراسم خطبه عقد
تاریخ: 1392/10/15
تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۷۴ #سوره_بقره
إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتَابِ وَيَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۙ أُولَٰئِكَ مَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّارَ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
«کتمان #حقّ»
قطعا کسانی که آنچه #خدا از کتاب نازل فرموده #کتمان می کنند و آنها را به قیمت کمی می فروشند، آنها چیزی نمی خورند و در شکمشان جز آتش نخواهد بود و خدا روز قیامت با آنها حرف نمی زند و آنها را در آن روز #تزکیه نفس نمی کند و برای آنها #عذاب دردناکی خواهد بود
(سورة البقرة، آیه ۱۷۴)
📌شرط #تزکیه نفس
یکی از شرایط برای آنکه #خدای تعالی روز قیامت در #تزکیه نفس به آنهایی که در دنیا #تزکیه نفس نکرده اند کمک کند این است که آنچه خدا از حقایق در #قرآن نازل فرموده برای مردم بگویند که اگر این حقایق را نگویند #خدا روز #قیامت با آنها حرف نمی زند و #تزکیه شان نمی کند بلکه #عذاب دردناکی متوجّه آنها خواهد فرمود...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آثار #عقل 9
⏪ 17. خوف از خدا:
🔹 «إنّه لم يخف الله من لم يعقل عن الله»[ شرح غررالحكم، ج4، ص125.]؛ كسي كه از خدا بهره عقلي ومعرفت عاقلانه نبرد، هراسي از او ندارد.
⏪ 18. مروّت و مردانگي[مروت و مردانگي عبارت است از انسانيتي كه جامع مكارم اخلاق و آداب نيك باشد.
]:
🔹 «يا هشام! لا دين لمن لا مروّة له و لا مروّة لمن لا عقل له»[ [5]ـ بحار، ج1، ص141.]؛ اي هشام! كسي كه مروّت و مردانگي ندارد، دين ندارد و كسي كه عقل ندارد، مردانگي نخواهد داشت.
«لا تكمل المروّة إلاّ للبيب»[ شرح غررالحكم، ج6، ص377.]؛ مردانگي، جز براي خردمندان كامل نميشود.
ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تتمه_اربعین_کلیمی
#اربعین_کلیمی
#نماز_شب
#تأسی_به_انبیاء
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 برقراری پیوند
⏪ دهه پربرکت ذی حجّه تتمه اربعین کلیمی است. ذات اقدس الهی دستور داد به وجود مبارک ابراهیم خلیل که فرزندان انبیای ابراهیمی را او بپروراند تا اینکه نوبت به موسای کلیم رسید. فرمود باید چهل شب مهمان من باشید تا ره آوردی داشته باشید. گرچه چهل شبانه روز موسای کلیم در طور بود؛ اما تعبیر قرآن این است که او چهل شب مهمان ما بود: ﴿وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً﴾.[1]
⏪ آن فیضی که در نماز شب هست، در اشتغالات روز نیست. برهان قرآن کریم هم این است که ﴿إِنَّ ناشِئَةَ اللَّیلِ هِی أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قیلاً ٭ إِنَّ لَكَ فِی النَّهَارِ سَبْحاً طَوِیلاً﴾؛[2] اشتغال روزانه آن حضور قلب را منع می کند؛ ولی نشئه شب یک ناشئه مستقلی است. این اربعین، «اربعین لیله» است؛ برای اینکه قسمت مهم فیض در همان نماز شب هست، خلوص شب است و مانند آن. آنهایی که از اوّل ذی قعده راه کلیم الهی را طی کرده اند، توفیقی دارند که این نماز دهه ذی حجه را به عنوان تتمه آن سی روز بخوانند: ﴿وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ﴾ و اگر کسی سی روز ذی قعده را در حدّ ریاضت کلیمی به سر نبرد، باز هم این فیض برای او هست.
⏪ مرحوم ابن طاوس در اقبال نقل می کند که ائمه قبلی (علیهم السلام) قبل از اینکه به مقام شامخ امامت برسند، مطیع امام قبلی بودند. ابن طاوس این را در زمان غیر امامت امام صادق نقل می کند؛ لذا می گفت پدرم این چنین دستور داد. پدرم به من فرمود که صادق! اگر بخواهی ثواب حج حاجیان در نامه عمل تو نوشته بشود، این نماز دو رکعت بین مغرب و عشا را ترک نکن که بعد از «حمد» و سوره «توحید»، این ﴿وَ وَاعَدْنَا﴾ مطرح است.[3]
⏪ اینها برای چیست؟ برای آن است که انبیای الهی، ذوات قدسی آنها سمت هایی ویژه دارند، نبوت دارند، عصمت دارند، معجزه دارند، اینها برای آنهاست؛ اما بنده خدا هم هستند! این بندگی آنها مراتبی دارد. کمالاتی که در سایه بندگی نصیب آنها می شود، آن را به ما گفتند شما می توانید تأسّی کنید. اینکه گفتند: ﴿لَقَدْ كانَ لَكُمْ فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾[4] اختصاصی به ذات مقدس حضرت ندارد، به همه انبیا ما می توانیم تأسّی کنیم؛ منتها قلمرو تأسّی مشخص است؛ یعنی نبوت، رسالت، ولایت، عصمت، اینها محدوده منطقه ممنوعه است که برای اینهاست. کسی با درس خواندن و بحث کردن و زحمت کشیدن پیغمبر نخواهد شد؛ این چون راه فکری ندارد، راه علمی ندارد. یعنی در حوزه ها و دانشگاه ها مسئله نبوت و رسالت و ولایت و معجزه و اینها مطرح نیست؛ یعنی راه علمی ندارد، نمی شود به یک پیغمبر گفت چه کار کردی پیغمبر شدی؟ این به قداست روح وابسته است. اینکه می گویند علما ورثه انبیا هستند[5] و انبیا از ذات اقدس الهی می برند: ﴿أَنَّ الأرْضَ یرِثُهَا﴾[6] کذا، ارث پیوند می خواهد، پیوند راه فکری ندارد، راه درسی ندارد؛ یعنی اگر کسی رحلت کرد، سرمایه ای گذاشت، بچه او ارث برد، نمی شود گفت تو چه کار کردی که این مال به تو رسید، این تجارت نیست، راه فکری و اقتصادی ندارد، یک پیوند لازم دارد. «علم الدراسه» راه فکری دارد. «علم الوراثة» یک نماز شب می خواهد، یک جان کَندن می خواهد، یک پیوند می خواهد، آن راه فکری ندارد. اینکه می گویند: «الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیاء»،[7] مستحضرید این جمله خبریه به داعی انشا القا شده؛ یعنی «أیها العلماء!»، آن راه درس و بحث یک کار قضیه است، بکوشید پیوند برقرار کنید. اینکه جمله خبریه به داعی انشا القا شد معلوم می شود مقدور ما هست.
⏪ بنابراین میشود کسی مکه نرود و ثواب مکی را ببرد! گفتند اینها را بخوان، این راه باز است. وقتی این راه باز شد، ما چرا این راه را نرویم؟ این راهی است رفتنی و خدا فرمود ما به همه می دهیم. وقتی فرمود ما به همه می دهیم، کسی که نماز شب بخواند، در نماز شب چهل نفر را دعا می کند، بلند نمی شود که روز مشکلی برای چهل نفر ایجاد کند.
[1] . سوره اعراف، آیه142.
[2] . سوره مزمل، آیات6 و7.
[3]. إقبال الأعمال (ط ـ القدیمة)، ج1، ص317.
[4]. سوره احزاب, آیه21.
[5]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص32.
[6] . سوره أنبیاء، آیه105.
[7]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص32.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1397/02/25
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
استاد #علی_صفایی_حائری
کتاب #صراط، صفحه ۱۵۹
📌 انعام يافته ها
◾️كسانى كه به عبوديت و اطاعت رسول مى رسند،
اينها انعام مى گيرند. انعامى گسترده كه از بخشش ها و نعمت ها و از كوثر و عافيت، بهره مند مى شوند.
◾️آنچه ما از نعمت ها و بخشش هاى خدا داريم،
همه تنعيم و بهره مند ساختن و زمينه فراهم كردن اوست. هنگامى كه در برابر اين تنعيم و بخشش، كارى بكنيم، به انعام مى رسيم و اين انعام گاهى به صورت بخشش هاى جديد و گاهى به صورت كوثر و عافيت به انسان مى رسد؛ انعام نعمت و انعام كوثر.
◾️ چه كسانى از سعادت و بهره مندى سهم بيشترى دارند،
آيا آنهايى كه نعمت و امكانات زيادتر دارند؟ راستى كدام يك به نتيجه مى رسند و ادامه مى يابند، آنها كه از موقعيت و امكانات و نعمت هاى بيشتر بهره مند هستند، يا آنها كه از نعمت هاى كم بهره بردارى زيادتر دارند
و در هر موقعيت، موضع گيرى خود را مى شناسند و حتى از بدى ها خوب استفاده مى كنند؟
◾️هنگامى كه چند قطره بنزين در جايگاه خودش مى سوزد، حركت ايجاد مى كند، در حاليكه يك درياى بى حساب فقط حرارت مى آورد.
◾️به تعبير قرآن، حجم عمل و حجم نعمت ها نبايد چشم تو را پر كند،
چون آنها كه در جايگاه خود ننشستند، امكانات و فعاليت شان به آنها ثمرى نمى رساند. كارهاشان به خاكسترى مى ماند در باد و در دست طوفان كه به جايى نمى رسد.
◾️ آنها كه در صراط هستند به اين انعام گسترده راه مى يابند، نه تنها از نعمت كه از كوثر بهره مند مى شوند و اين است كه با امكانات كم پيروز مى شوند و جلو مى افتند و ديگران ابتر مى مانند و به نتيجه نمى رسند كه، از كوثر بهره نگرفته اند،
◾️ چون كوثر به معناى كثير النعمه نيست، كثير الخير است. كوثر امكانات و نعمت هاى زياد نيست. بهره بردارى، حتى از امكانات كم و نعمت هاى محدود است.
◾️ رسول از جهت امكانات و نعمت ها در چشم ديگران كوچك بود، ولى از اين كوثر بهره داشت و اين بود كه ادامه يافت. اما سرشارها و بهره مند ها، ابتر و بى ادامه ماندند.
📝 استاد #علی_صفایی_حائری
📚 کتاب صراط، صفحه ۱۵۹
▶️ @einsad
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 218
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
📈 پاسخ به نامه آقاي عبدالرضا نعمت پور
بسم الله الرحمن الرحيم
و ايّاه نستعين
حمد خداي را سزاست كه ارشاد ناصحان مخلص را شفاي صدر مشروح مستعدان جَذْبه قرار داد. تحيّت تامّ پيامبرگرامي صلي الله عليه و آله و سلم و اهل بيت عصمت(عليهمالسلام) را رواست كه با ارائه جَذْوه، مشتاقان شعله نار را به نور كمال نائل مي كنند و درود بي كران بر حضرت ختمي امامت مهدي موجود موعود(عليهالسلام) كه به يُمْنِ وجود او همگان بهره منداند. به اين ذوات قدسي تولّي داريم و از معاندان لَدود آنان تبرّي مي جوييم.
📜 عزيزم، چاره صيانت از دسيسه بيرون و وسوسه درون از كسي خواستي كه خود خواسته اي در ظلّ توحيد ناب، جز اين ندارد. درمان درد توانفرساي هجران را از مهجوري طلبيدي كه هجر مستمر او به حِجر مَحْجور تبديل شد. علاج شوق لقاي دوست را از كسي انتظار داري كه ابر رحمت دوست «به كشتزار جگر تشنه اش نداد نمي».
📜 عزيزم، قلم هنگامي عَلَم مي شود و به دستور پيشنهادي شما رقم مي زند كه لوح قلب راقم آن مشمولِ (...كتب في قلوبهم الإيمان و اَيّدهم بروحٍ منه... ) [سوره مجادله، آيه 22.]باشد. خامه خامْ، مكتوبِ پخته ندارد و ني هوامدار اگر بنوازد آهنگ داودي نمي سازد و اگر بنگارد زبور داودي نمي نويسد. مرقوم هر قلمي سوگند (... و الْقَلمِ و ما يَسطُرون) [سوره قلم ، آيه 1.]را مصداق نخواهد شد:
چون سبزه شو پياده، زيرا در ين گلستان
دلبر چو گل سوار است، باقي همه پياده
[ديوان شمس، ص 894، ش 2389.]
📜 عزيزم، از تَعداد ذكر يونسي پرسيدي، اگر سالكْ يونسي شد يك بار نيز نتيجه مي دهد و گرنه بايد كوشيد ايمان يونسي يا شبيه آن فراهم نمود:
نزديك تر است از تو، بايد چه رَوِي بيرون
چون برف گدازان شو، خود را تو ز خودي شو
[همان، ص 815، ش 2171.]
📜 سلسله سفراي الهي پيشگامان اهل صلاح و فلاح اند. قافله سالار نبوّت و رسالت كه همه كمالات و كمال همه آنان را به طور جمع سالم حيازت نمود حضرت ختمي مرتبت است كه ائتسا به دوده طاها و ياسين آن حضرت جامع ذكر و فكر و شكر است.
📜 عزيزم، شما كه بنده رضا و پور نعمت ايد آگاهيد كه:
نمايد چرخ بيت العنكبوتي
چو بنمايد مقام بي مقام او
همه عالم گرفت است آفتابي
زهي كوري كه مي گويد كدام او
[همان، ص 819، ش 2180.]
آنچه براي نسل جوانِ متورّع و پارسا سودمندتر است، حضور خالصانه است:
اگر جز تو سري دارم سزاوار سردارم
و گر جز دامنت گيرم، بريده باد اين دستم[ديوان شمس، ص 532، ش 1419.]
آمل، محرّم 1425، اسفند 1382
جوادي آملي
📚 سروش هدايت جلد3، صفحه 13
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تدبر
#فهم_قرآن
#قرآن
#امکان_فهم_قرآن
📌 تدبر در سوره
دستیابی به فهم منسجم سورههای قرآن کریم، نقشی مهم در استفاده ما از هدایت الهی این کتاب آسمانی دارد، زیرا سورههای قرآن کریم، اصلیترین واحد هدایتی این کتاب عزیز است.
⏪ آنچه این ادعا را ثابت میکند، تحدی قرآن نسبت به سورههاست؛ یعنی خدای حکیم وقتی اراده فرموده که معجزه بودن قرآن را اثبات فرماید، همگان را به آوردن سورههایی مانند سورههای قرآن فرمان داده است تا ناتوانی خویش را با تمام وجود دریابند و در برابر حقانیت کلام خدا سر تعظیم فرود آورند. (مانند: وَإِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَهٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ: و اگر در آنچه بر بنده خود نازل کردهایم شک دارید، پس اگر راست مىگویید سورهاى مانند آن بیاورید و گواهان خود را غیر خدا فراخوانید(بقره،۲۳)). این بیان و مانند آن، نشان دهنده جایگاه ویژه سورههای قرآن در مهمترین جلوه اعجاز، یعنی هدایت است.
📌 تفاوت تدبر در قرآن و تفسیر قرآن
تدبّر در قرآن، فهم مجموعی و منسجم کلمات، عبارات و آیات قرآن و سورههای آن است که برای عموم مردم میسر بوده و نتیجهی آن، فهم خطوط و چارچوب اصلی و کلان دین است؛ اما تفسیر قرآن، فهم لایههای معرفتی قرآن و کشف جزئیات و مصادیق آیات قرآن و استنباط فروعات احکام الهی است. تفسیر قرآن بِالاصاله مختص معصومان(ع) است که به تمام حقائق قرآن دسترسی دارند و با تعلیم ایشان و بهرهگیری از روایاتشان برای عالمان دینی بالتبع میسر است.
⏪ از این رو، دستیابی به چارچوب زندگی الهی در ابعاد بینشی، گرایشی و رفتاری و خطوط اصلی و محوری اعتقادات، اخلاقیات و احکام برای آحاد انسانها و به وسیله تدبر در قرآن میسر است، اما کشف فروعات دین در عرصه اعتقاد، اخلاق و احکام و استنباط جزئیات عملیاتی و اجرائی آن، جز با تفسیر قرآن با مدد از روایات، توسط متخصصان و مجتهدان میسر نیست.
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 در داد و ستد نعمت ها چی در ما حاصل میشه؟!!
#موشن
🔅تفسیرو قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🌐www.einsad.ir
برداشت از آیات ۲۰۷ ـ ۲۰۳ #سوره_بقره
📌#یقظه و بیداری
📐کسانی که می خواهند به کمالات روحی برسند باید #قلب و دلشان با ظاهرشان یکی باشد، نه آنکه در دل با کسی #دشمن سرسخت بوده و در ظاهر با او اظهار دوستی کنند. ولی اگر این گونه نبودند و مایه #فساد و از بین بردن منافع #مردم شدند هیچ گاه به کمالات روحی نمی رسند زیرا خدا فساد و مردم #مفسد را دوست ندارد و به آنها برای رسیدن به کمالات کمک نمی کند. اینها به سخنان و مواعظ صحیح توجّه ندارند و آن قدر نادانند که با راهنمایی های صحیح به سوی #تقوی که در همه جا گفته شده آن را رعایت کنید لجاجت می کنند و این لجاجت، آنها را به #گناه می کشاند و از حقیقت دورشان می نماید.
📎کسانی که بخواهند در راه کمالات موفّق شوند باید از حضرت #امیر_المومنین علیه السلام پیروی کنند و جان خود را در راه رضایت #خدا تقدیم نمایند چنان که آن حضرت در «لیله المبیت» این کار را انجام دادند...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom