#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_نور
#قرائتی
#تفسیر_سوره_بروج
#سوره_بروج
🔅🔅🔅
📌نگاشت5:نکته ها و پیام های آیات 1 تا 9 سوره بروج
وَ السَّماءِ ذاتِ الْبُرُوجِ «1» وَ الْيَوْمِ الْمَوْعُودِ «2» وَ شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ «3» قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ «4» النَّارِ ذاتِ الْوَقُودِ «5» إِذْ هُمْ عَلَيْها قُعُودٌ «6» وَ هُمْ عَلى ما يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ «7» وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ «8» الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ «9»
📜 سوگند به آسمان كه داراى برجهاى بسيار است. به روز موعود سوگند.
به شاهد و مشهود سوگند. مرگ بر صاحبان گودال (پر آتش). همان آتش پر هيزم. آنگاه كه آنان بالاى آن نشسته بودند. و تماشاگر شكنجهاى بودند كه نسبت به مؤمنان روا مىداشتند. آنان هيچ ايرادى به مؤمنان نداشتند، جز آنكه به خداى عزيز و حميد ايمان آورده بودند. آن كه حكومت آسمانها و زمين براى اوست و خداوند بر هر چيز گواه است.
📜 «بروج» جمع «برج» به معناى امر ظاهر و آشكار است، چنانكه «تبرج» به معناى آشكار ساختن زينت است. اگر به عمارتهاى بلند و مرتفع، برج گفته مىشود، از آن جهت است كه در ميان ديگر ساختمانها، آشكارتر است. مراد از «بروج» در اين آيات، ستارگان آسمان است كه همچون برجى بلند، از دور آشكار و درخشان هستند. چنانكه در آيهاى ديگرمىفرمايد: «وَ لَقَدْ جَعَلْنا فِي السَّماءِ بُرُوجاً وَ زَيَّنَّاها لِلنَّاظِرِينَ» « حجر، 16.»
📜 براى آيه «شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ» حدود سى مصداق گفته شده است، از جمله اينكه شاهد، خداوند و مشهود، ما سوى اللّه است، يعنى سوگند به خالق و به كلّ هستى.
📜 امام حسن عليه السلام مىفرمايد: « تفسير نور الثقلين.» مراد از شاهد، پيامبر است به دليل آيه إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً ... « احزاب، 45.» و مراد از مشهود، قيامت است، به دليل آيه «ذلِكَ يَوْمٌ مَجْمُوعٌ لَهُ النَّاسُ وَ ذلِكَ يَوْمٌ مَشْهُودٌ» « هود، 103.»
🔹 «وقود» به معناى آتش گيرانه و مايه سوخت است.
🔹 «اخدود» به معناى گودال عميق است و مراد از «اصحاب الاخدود» كسانى هستند كه در زمين گودالى وسيع ايجاد كردند و آتشى بزرگ در آن افروختند و سپس مؤمنان را در آتش انداخته و آنان را زنده زنده سوزاندند. چنانكه در مورد حضرت ابراهيم نيز چنين عمل كردند.
🔹 امّا اينكه اين ستمگران و آن مؤمنان چه كسانى بودند، روايات گوناگونى وارد شده، ولى در قرآن ذكرى از آنها به ميان نيامده است.
⏪ التماس دعا ...ثواب انتشار و استفاده این سوره هدیه به پیشگاه مقدس امام جواد علیه السلام🌹
تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_نور
#قرائتی
#تفسیر_سوره_بروج
#سوره_بروج
🔅🔅🔅
📌نگاشت6:نکته ها و پیام های آیات 1 تا 9 سوره بروج
وَ السَّماءِ ذاتِ الْبُرُوجِ «1» وَ الْيَوْمِ الْمَوْعُودِ «2» وَ شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ «3» قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ «4» النَّارِ ذاتِ الْوَقُودِ «5» إِذْ هُمْ عَلَيْها قُعُودٌ «6» وَ هُمْ عَلى ما يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ «7» وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ «8» الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ «9»
📜 سوگند به آسمان كه داراى برجهاى بسيار است. به روز موعود سوگند.
به شاهد و مشهود سوگند. مرگ بر صاحبان گودال (پر آتش). همان آتش پر هيزم. آنگاه كه آنان بالاى آن نشسته بودند. و تماشاگر شكنجهاى بودند كه نسبت به مؤمنان روا مىداشتند. آنان هيچ ايرادى به مؤمنان نداشتند، جز آنكه به خداى عزيز و حميد ايمان آورده بودند. آن كه حكومت آسمانها و زمين براى اوست و خداوند بر هر چيز گواه است.
✅ 1- همه هستى در نزد خداوند ارزش دارد و قابل سوگند است، از جمله: آسمان و ستارگانش. «وَ السَّماءِ ذاتِ الْبُرُوجِ»
✅ 2- از قيامت غافل نباشيد كه ميعادگاه همه است. «الْيَوْمِ الْمَوْعُودِ»
✅ 3- شما وكارهايتان، همه زير نظر است، آن هم زير نظر خدا. «وَ شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ»
✅ 4- اعلام برائت و اظهار تنفّر از ستمگر لازم است. «قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ»
✅ 5- در نقل تاريخ، عبرتها مهم است نه جزئيات. (از مكان اخدود، زمان حادثه، نام و تعداد ستمگران و تعداد شهدا و ... سخنى به ميان نيامده است، چون اثرى در گرفتن عبرت ندارد.) «قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ»
✅ 6- تفكّر ظلم ستيزى و ظالمكوبى ارزش است، گرچه ظالم وجود نداشته باشد.
▪ (اصحاب اخدود امروز حضور ندارند، چنانكه ابولهب امروز نيست، روحيه تنفّر از آنان بايد همچنان زنده باشد. «تَبَّتْ يَدا أَبِي لَهَبٍ وَ تَبَّ») «قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ»
✅ 7- سوزاندن، سختترين نوع عذاب است و در ميان انواع كشتنها، خداوند نام در آتش انداختن مؤمنان را نام برده است. «النَّارِ ذاتِ الْوَقُودِ»
✅ 8- نقل ظلمها و مظلوميّتها و ذكر مصيبت و روضه خوانى، سابقه قرآنى دارد.
أَصْحابُ الْأُخْدُودِ النَّارِ ذاتِ الْوَقُودِ إِذْ هُمْ عَلَيْها قُعُودٌ ...
✅ 9- ارتكاب گناه يك مسئله است، ولى سنگدلى و نظارهگرى و رضايت بر آن، مسئله ديگر. «وَ هُمْ عَلى ما يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ»
✅ 10- ستمگرانى كه شاهد بر شكنجه مؤمنانند، بدانند كه خدا شاهد بر آنان و كار آنهاست. «شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ- هُمْ عَلى ما يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ»
✅ 11- پايدارى بر ايمان، تاوان دارد. «وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ يُؤْمِنُوا» (جمله «يُؤْمِنُوا» به جاى «آمنوا» رمز آن است كه كفّار از پايدارى مؤمنان ناراحت بودند و اگر دست بر مىداشتند شكنجهاى در كار نبود.)
✅ 12- منطق كافر، تهديد و انتقام است. «وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ»
✅ 13- در نزد كفّار، ايمان بزرگترين جرم است و جز با دست برداشتن از ايمان به چيز ديگرى راضى نمىشوند. وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ يُؤْمِنُوا ...
✅ 14- كافران بدانند كه حامى مؤمنين خداى عزيز است كه قدرت انتقام دارد.«يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ»
✅ 15- جاذبه اتّصال به خداى قادر، اشكالات وارده بر شهادت و از جان گذشتگى در راه خدا را حل مىكند. «يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ»
✅ 16- حكومت واقعى از آنِ خداوند است. «لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»
✅ 17- حكومت الهى همراه با علم و حضور اوست. «وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ»
⏪ التماس دعا ...ثواب انتشار و استفاده این سوره هدیه به پیشگاه مقدس امام جواد علیه السلام🌹
تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
مائده 05.mp3
14.56M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_مائده
#جلسه 5
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #مائده را می توانید گوش کنید.
☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام جواد الائمه علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۱۲ #سوره_بقره
زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَيَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا ۘ وَالَّذِينَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ وَاللَّهُ يَرْزُقُ مَن يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ.
ـــــــــــــــ
«زندگی #دنیا برای #کفّار»
زندگی #دنیا برای #کفّار زینت داده شده است و آنها #مؤمنین را مسخره می کنند. و کسانی که #تقوی دارند، در روز #قیامت بالاتر از آنها هستند. و #خدا هر کس را بخواهد، بدون #حساب #روزی می دهد.
🔅🔅🔅
برای #سالک الی #اللّه نباید دنیا و زندگی در #دنیا زیباتر از #تقوی و زندگی در #آخرت باشد که اگر این چنین نباشد #خدای تعالی بی حساب #روزی مادی و معنوی او را می رساند...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#اختلاف
📌اختلافی به رنگ عذاب خدا
اگر کسی خدای ناکرده #امانت الهی را حفظ نکند، در صدد تامین #رضایت_مردم نباشد، در صدد تامین رضای #خالق #مردم نباشد، #مشکلات مردم را حل نکند، در صدد #باند_بازی باشد؛ خدای سبحان دلها را از هم جدا می کند. فرمود: #بیراهه بروید، ما شما را به جان هم می اندازیم، مواظب خودتان باشید! این دیگر مربوط به #انگلیس و #آمریکا نیست تا دست #بیگانه در کار باشد!! نخیر، دستِ بی دستی خداست. اگر کسی بخواهد با #انقلاب بازی کند، اگر کیسه دوخته، اگر خدای ناکرده به دنبال من و ماست؛ این گرفتار همین تازیانه است؛ آنوقت ممکن است از این جریان دیگری هم سوء استفاده بکند. حتماً دست بیگانه در کار است ...؛ نخیر آقا! دستِ بی دستی خدا داخل است، مواظب باشیم که چوب نخوریم!
✅ نماز جمعه قم _ ۱۳۸۵/۰۴/۳۰
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آثار #عقل 10
⏪ 19. شناخت جايگاه و منزلت خويش:
🔹 «الجاهل من جهل قدره»[ همان، ج1، ص281.]؛ جاهل كسي است كه قدر خويش را نداند.
🔹 «يا هشام! إنّ أمير المؤمنين عليه السلام كان يقول: لا يجلس في صدر المجلس إلاّ رجل فيه ثلاث خصال: يجيب إذا سئل و ينطق إذا عجز القوم عن الكلام و يشير بالرّأي الّذي فيه صلاح أهله. فمن لم يكن فيه شي ءٌ منهنّ فجلس فهو أحمقٌ»[ بحار، ج1، ص141.]؛
اي هشام! امير المؤمنين(عليهالسلام) هماره ميفرمود: كسي كه در صدر مجلس مينشيند، بايد سه خصلت داشته باشد: جوابگوي پرسشها باشد، هنگامي كه ديگران از سخن گفتن بازماندند، بتواند سخن بگويد و نظر مشورتي براي ديگران داشته باشد. امّا كسي كه هيچ يك از اين ويژگيها در او نيست، اگر در صدر مجلس بنشيند، احمق است.
🔹 «أعظم الجهل جهل الإنسان أمر نفسه»[ شرح غررالحكم، ج2، ص387.]؛ بزرگترين جهل آن است كه انسان نسبت به جايگاه خويش جاهل باشد.
🔹 «أحمق النّاس من ظنّ أنّه أعقل النّاس»[ همان، ص416.]؛ احمقترين مردم كسي است كه گمان كند عاقلترين آنان است.
🔹 «أفضل العقل معرفة الإنسان نفسه»[ همان، ص442.]؛ افزونترين عقل، معرفت انسان نسبت به خويش است.
ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 219
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
📈 رساله اي به درخواست فرزندي صالح از دوده طاها
بسم اللّه الرحمن الرحيم
....اين رساله كوتاه به پيشنهاد فرزندي صالح از دوده طاها تنظيم مي شود. محور عنصري اين مرقوم، بيان نزديك ترين راه به خداست و عصاره مطالب آن در طي چند وَصْل ارايه خواهد شد.
⏪ يكم. عنوان قرب و بُعد، وصل و فصل و مانند آن، اگر در امور مادّي مطرح شوند، حتماً متضايف بوده و نسبت مساوي با يكديگر دارند؛ مثلاً اگر «الف» نسبت به «با» نزديك يا دور بود، «با» هم نسبت به «الف» همان نسبت نزديكي يا دوري را دارد؛ ولي اگر درباره مجرّد محض و نامحدود نسبت به موجود ديگر مطرح شود، ممكن است از قبيل اضافه يك جانبه باشد؛ نه تضايف دوجانبه و اگر از سنخ تضايف دوجانبه بود، از صنف متخالف الاطراف باشد؛ نه متوافق الاطراف؛ مثلاً خداي سبحان در اثر احاطه نامتناهي و قيّومي خود، به همه چيز نزديك است؛ ولي اشياي ممكن بر مبناي وجود رابط، چون فاقد ذات اند، صلاحيت طرف اضافه قرارگرفتن را ندارند و نمي توانند مضاف شوند و در اين صورت، تضايف دوجانبه منتفي است و اضافه يك جانبه بجاست، زيرا در اضافه اشراقي غير از مضاف اليه و اضافه صرف، چيز ديگري نيست، چنان كه قوام اضافه نيز به همان مضافٌ اليه است و بر مبناي وجود رابطي، چون واجد اصل ذات اند، هر چند مرتبط به خدايند و مي توانند طرف اضافه واقع شوند و مضاف محسوب گردند؛ ليكن ممكن است تضايف متقابل آنها با خداوند از صنف متخالف الاطراف باشد؛ نه متوافق الاطراف؛ يعني خداوند به آنها نزديك باشد و آنها از خداوند دور: (أولئك يُنادون من مكان بعيد).[ سوره فصّلت، آيه 44.]البته منشأ اين گونه از تفاوت به فقدان اصل وجود (كان تامّ) يا كمال وجود (كان ناقص) بر مي گردد. اگر زنده به مرده نزديك است و مرده از زنده دور است يا بينا به نابينا نزديك و نابينا از وي دور، از همين جهت است.
ادامه دارد👈
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تدبر
#فهم_قرآن
#قرآن
#امکان_فهم_قرآن
🔅🔅🔅
▫ تعریف و تفاوت تدبّر و تفسیر را جهت تقریب به ذهن میتوان در قالب مثال، این چنین بیان کرد:
🔹 قرآن از آن جهت که کتابی جهانی و جاودانه است، ناگزیر مانند قانون اساسی و سیاستهای کلی یک کشور، کلی و کلان است.
🔹 قانون اساسی و سیاستهای کلی یک کشور را لااقل در دو سطح میتوان مورد ارزیابی قرار داد؛ یکی، فهم تدبّری از آن که فهمی ظاهری، کلنِگر و مجموعی است و همهی شهروندان یک جامعه از این نوع فهم بهره دارند و سطح دیگر، استنباط تفسیری از آن که موجب تفصیل مباحث و بیان جزئیات اجرائی و عملیاتی آن میشود.
🔹 این سطح از استنباط، وظیفهی رهبران جامعه و مدیران کشور است و نیازمندِ توانائیهای علمی و روحی بیشتری میباشد. هر دو این موارد، کاری لازم و ضروری است، لذا اگر فهم تدبّری و مجموعی صورت نگیرد، آحاد جامعه از درکِ اهداف، مقاصد و برنامههای کلی کشور بیبهرهاند و معیاری برای صحت و سُقم ریز قوانین و آییننامهها باقی نمیماند و اگر استنباط تبیینی و تفصیلی انجام نگردد، قانون اساسی و فهم تدبّریِ آن، قابلیت اجراء در جامعه و مدیریتِ نظامات اجتماع را ندارد.
▫ قرآن کریم – البته بدون مقایسه با قانون بشری- قانون اساسی الهی است که مخاطب آن تمام مردم بوده و ایشان باید از یکسو، اصول و سیاستهای کلی آن را درک کرده و با ایمان آگاهانه زندگی خود را در جهت این اصول و سیاستها تنظیم نمایند و از سوی دیگر با تبعیت آگاهانه از رهبران الهی که جزئیات قوانین و برنامههای الهی و آییننامهها را استنباط و جامعه بشری را هدایت میکنند، در راستای عمل به قانون اساسی الهی گام بردارند.
◽ پس در واقع تدبّر در قرآن، فهم ضابطهمند و میسر تمام انسانها از قرآن کریم جهت دریافت هدایتهای بنیادین الهی بوده و با تبیین(تفسیر) استنباطی و اجتهادی قرآن که جهت تبیین جزئیات معارف و احکام قرآن انجام میگیرد، متفاوت است. تدبّر، تفهم و فهمیدن آن چیزی است که قرآن با زبان گویای الفاظ خود بدان ناطق است؛ اما تبیین و تفسیر، استنطاق(به نطق درآوردن) قرآن و استنباط از آن است.
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#قرآن #دین #اسلام #فقر #رفاه #تفسیر
#سوره_بقره
بسم الله الرحمن الرحيم
♨ رابطه رفاه و #دین داری
خداوند متعال در آیه 60 #سوره مبارکه بقره می فرماید که : " به یاد آر هنگامی که #موسی برای قوم خود طلب آب کرد و ما به او گفتیم که عصایت را بر آن سنگ بزن و او چنین کرد و دوازده چشمه از آن جوشید و آبشخور هر کدام از تیره های بنی اسرائیل مشخص گردید. و خداوند گفت از روزی خداوند بیاشامید و در زمین فساد و فتنه انگیزی نکنید." قوم بنی اسرائیل که دچار تشنگی شدند از #موسی طلب آب نمودند و #موسی برایشان دعا کرده و حاجت به نزد پرودگار خویش برد.خداوند نیز اجابت نموده و از دل سنگی خارا چشمه های بسیاری را جاری نمود.اما نکته مورد بحث ما قسمت آخر آیه هست که خداوند #هشدار می دهد که از #روزی خداوند بخورید و فساد ایجاد نکنید.
این کلام دو نوع هشدار دارد اول اینکه جامعه ای که در آن #فقر و فلاکت باشد و مردمی که گرسنه باشند نه تنها دین را نمی خواهند بلکه ناچارا دچار #فساد نیز می گردند.دزدی ها و نزاع بر سر منابع،خود فروشی و دین فروشی و هزاران مثال دیگر که در جامعه #فقیر بروز خواهد کرد.
#هشدار دوم این این است که جامعه متنعم و #ثروت مند نیز نباید سرمست #ثروت شود و خدای خودش را فراموش کند و به #فسادها آلوده شود.
جامعه اسلامی جامعه ای متوسط و بدون افراط و تفریط است. بنابراین خواهران و برادران این منطق #قرآن است که از سویی جامعه #فقیر را نفی می کند و از سوی دیگر جامعه متنعم #فاسد را نیز نمی پذیرد.
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
مائده 06.mp3
11.44M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_مائده
#جلسه 6
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #مائده را می توانید گوش کنید.
☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد بن علی الباقر علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
04. Shoae Velayat.mp3
1.72M
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 شعاع #ولایت
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد بن علی الباقر علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom