eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
784 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌نگاشت 34:تفسیر صوتی سوره بروج 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدرآقای محسن قرائتی 📒 جلسه دوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام موسی کاظم سلام الله علیه 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
بروج 3.قرائتی.mp3
678.8K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 35:تفسیر صوتی سوره بروج 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدرآقای محسن قرائتی 📒 جلسه سوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام موسی کاظم سلام الله علیه 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۹۹ 📌سدّ راه بدترين کارها سدّ راه است، يعنی کسانی که نگذارند مردم به دين برسند و افکار را به آنها تزريق کنند، از چهارچوب آيات و خارج شوند و مطالب نادرست را به خورد مردم بدهند. سدّ راه کرده ‏اند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 تجلّی اعظم ▪️ فرا رسیدن محرم الحرام را به پیشگاه ذخیره عالم ولی عصر (ارواحنا فداه) تعزیت عرض می ‌كنیم. امیدواریم ذات اقدس الهی به همه ما توفیق حق‌ شناسی نهضت عاشورا را مرحمت كند و از این تجلّی اعظم حداكثر بهره را ببریم! ▫️ تجلّی یك فرق جوهری با تجافی دارد. امور مادی اگر كاری از آنها ساخته است در حدّ تجافی است، ولی امور معنوی و علمی كاری كه از آنها ساخته است با تجلّی همراه است. تجافی آن است كه اگر چیزی در جایی باشد هرگز در جای دیگر اثر نمی ‌كند مگر اینكه خودش آن جا را خالی كند و به جای دیگر منتقل بشود تا در آن جا اثر بگذارد، این خاصیت تجافی است كه در قلمرو طبیعت و موجودات مادی است؛ اما تجلّی عبارت از آن است كه یك موجود مجرد و شریف در عین حال كه در مقام رفیع خود موجود است، بدون تجافی و جا خالی كردن جای دیگری را روشن كند، حیات ببخشد، مشكل او را حل كند، بیماری او را برطرف كند، فقر فكری فرهنگی او را بزداید و مانند آن؛ مانند علم، حكمت و معارف الهی. علم این ‌چنین نیست كه از قلب یك عالم جدا بشود، تجافی كند، جا خالی كند و به ذهن جاهل برسد تا او را عالم بكند. ▪️ ذات اقدس الهی آیاتی دارد و سراسر عالم جلوه اوست، اما همه اینها یكسان نیستند، درجات و مراتبی دارند، حتی در بخش نبوت و رسالت هم مراتب وجود دارد ﴿تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ﴾[1] در بین این تجلّیات خاص، یعنی كتاب ‌های آسمانی و پیام ‌آوران غیبی انبیا و اولیا یك تجلّی، تجلّی اعظم است و آن تجلّی صادر اول است یا ظاهر اول است؛ آن انسانی است كه اكمل انسان هاست و آن وجود مبارك خاتم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) است. گرچه در آن نشئه بین چهارده معصوم (علیهم السلام) تفاوتی نیست، چون در آن جا نور واحدند[2] و كثرتی نیست تا كسی بر دیگری افضل باشد، اما این تفاوت در عالم طبیعت و ناسوت ظهور می ‌كند. ▪️ بنابراین گرچه همه انبیا تجلّی عظیم هستند و همه كتاب های آسمانی تجلّی عظیم است، ولی حضرت ختمی مرتبت تجلّی اعظم است و قرآن حكیم هم تجلّی اعظم؛ زیرا شخصیت حقوقی ختمی مرتبت (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) همتای قرآن كریم است كه هرگز از او جدا نبود و نیست و نخواهد شد، این می‌شود تجلّی اعظم. اما درباره غیر از حضرت ختمی مرتبت اگر كسی بخواهد دارای تجلّی اعظم باشد باید از پیغمبر باشد اولاً و پیغمبر هم از او باشد ثانیاً؛ لذا وجود مبارك حسین ‌بن‌ علی ‌بن ‌أبی ‌طالب (روحی و ارواح العالمین لمضجعه الشریف الفداء) او می ‌تواند تجلّی اعظم در جهان اسلام، بلكه در جهان بشریت باشد؛ زیرا هم از پیامبر است و هم پیامبر از اوست، هم «حُسَیْنٌ مِنِّی» آمده است هم «اَنَا مِنْ حُسَیْن»[3] آمده است. اگر وجود مبارك سید الشهداء از تجلّی اعظم است یعنی رسول گرامی و اگر رسول گرامی از حسین ‌بن‌ علی است، این هماهنگی نبوت و امامت مایه ظهور و شكوفایی و جلوه خاص ولایت است كه قدر مشترك بین رسالت و امامت است، آن مقام منیع ولایت می ‌شود جلوه أتَم، می‌ شود تجلّی اعظم و می‌ شود تجلّی اكبر. ============================ [1]. سوره بقره، آیه253. [2]. الغیبة للنعمانی، ص93؛ «...یا مُحَمَّدُ إِنِّی خَلَقْتُ عَلِیاً وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَینَ وَ الْأَئِمَّةَ مِنْ‏ نُورٍ وَاحِد...». [3]. کامل الزیارات، ص52. منابع اهل سنت: سنن الترمذی، ج5 ، ص658؛ «حدثنا الْحَسَنُ بن عَرَفَةَ حدثنا إسماعیل بن عَیاشٍ عن عبد اللَّهِ بن عُثْمَانَ بن خیثم عن سَعِیدِ بن رَاشِدٍ عن یعْلَی بن مُرَّةَ قال قال رسول اللَّهِ صلی الله علیه و سلم حُسَینٌ مِنِّی وأنا من حُسَینٍ أَحَبَّ الله من أَحَبَّ حُسَینًا حُسَینٌ سِبْطٌ من الْأَسْبَاطِ قال أبو عِیسَی هذا حَدِیثٌ حَسَنٌ». 📚 .سخنرانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه تجلّی اعظم تاریخ: 1382/12/13 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🏴 از سری تولیدات رسانه ای بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء: ▪️ «عشق خونین»؛ سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» 🔹پخش از شبکه قرآن و معارف سیما در دهه اول محرم 🔹هر شب ساعت ۲۱ 🔹تاریخ شروع پخش: پنجشنبه ۳۰ مرداد مصادف با شب اول ماه محرم گفتنی است این سلسله برنامه هر شب از شبکه های دو و چهار سیما نیز باز پخش خواهد شد. منبع: news.esra.ir 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 20 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴 ⏪ 61. استوارگويي: «من دلائل العقل النطق بالصّواب»[ همان، ص40.]؛ سخن صواب گفتن، از نشانه‌هاي عقل است. «يُستدلّ علي عقل كلّ امري ءٍ بما يجري علي لسانه»[ شرح غررالحكم، ج6، ص448.]؛ با آنچه بر زبان آدمي جاري مي‌شود، مي‌توان به عقل او پي برد. «يُستدلّ علي عقل الرّجل بحسن مقاله»[ همان، ص449.]؛ با نيك گفتاري انسان، مي‌توان بر ميزان عقل او استدلال كرد. «ينبي ء عن عقل كلّ امري ءٍ ما ينطق به لسانه»[ همان، ص471.]؛ آنچه بر زبان انسان جاري مي‌شود، خبر از عقل او مي‌دهد. «جميل القول دليل وفور العقل»[ همان، ج3، ص369.]؛ سخن زيبا گفتن (گفتار نيكو) دليل فراواني عقل است، «دليل عقل الرّجل قوله»[ همان، ج4، ص8.]؛ نشان دهنده عقل آدمي، گفتار اوست. «كلام العاقل قوتٌ»[ همان، ص626.]؛ كلام عاقل، غذاي جان انسان است. «كلام الرّجل ميزان عقله»[ همان، ص629.]؛ سخن آدمي، ترازوي سنجش عقل اوست. ⏪ 62. عدالت در عمل: «من علامات العقل العمل بسنّة العدل»[ همان، ج6، ص44.]؛ از نشانه‌هاي عقل، عمل به روش و طريقه عدل است. ⏪ 63. رعايت جايگاه خويش: «ما عقل من عدا طوره»[ همان، ص62.]؛ هر كس از حدّ و اندازه خويش تجاوز كند، عاقل نيست. ⏪ 64. دوستي با علما و نيكان: «ما ضادّ العلماء كالجهّال»[ همان، ج6، ص83.]؛ كسي مانند جهّال (نادانان) با علما دشمني نكرده است. «ينبغي للعاقل أن يكثر من صحبة العلماء والأبرار و يجتنب مقارنة الأشرار و الفجّار»[ شرح غررالحكم، ج6، ص446.]؛شايسته براي عاقل آن است كه معاشرت با علما و نيكان را زياد كند و از همراهي با بدان و گنهكاران دوري گزيند. فردوسي درباره تأثير مصاحبت و هم نشيني، چنين سروده است: به عنبر فروشان اگر بگذري شود جامه تو همه عنبري و گر تو شوي نزد اَنگِشت‌گر ازو جز سيا‌هي نيابي دگر ▫ اين معنا در سخن بلند امير بيان، حضرت علي(عليه‌السلام) كه رهنمود حكيمان و اديباني چونان فردوسي شد، چنين آمده است: «صحبة الأخيار تكسب الخير كالرّيح إذا مرّت بالطّيب حملت طيباً»[ همان، ج4، ص202.]؛ همنشيني با نيكان، سبب كسب خير مي‌شود؛ همانند باد كه وقتي بر بوي خوش مي‌گذرد، خوشبو مي‌شود. «صحبة الأشرار تكسب الشرّ كالرّيح إذا مرّت بالنّتن حملت نَتِناً»[ همان، ص205.]؛ همنشيني با بدان براي انسان كسب شرّ مي‌كند، همانند باد كه وقتي بر بوي بد مي‌گذرد، بوي بد مي‌گيرد. 🍀🍀🍀
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 231 🔅🔅🔅 📈 مقدمه بر شرح صحيفه سجاديه جناب آقاي حاج شيخ حسن ممدوحي ⏪ چهارم. رضاي به قضاي الهي و اعتماد به مقدّر آن، به معناي ترك كار و رها نمودن اسباب نيست و چون دعا و سؤال از علل تحقق اشياست، ترك دعا و رها نمودن طلب، به منزله گسستن از نظام علّت و معلول خواهد بود و چنين گسيختگي، نه معقول است و نه مقبول. ▫ مقام رضا آن است كه : 🔹 اولاً سالك صالح، طبق رهنمود عقل و نقل عمل كند، 🔹 و ثانياً اعتماد اصيل وي بر مسبب اسباب باشد؛ نه بر علل وسطيه كه سبب بودن آنها همانند اصل هستي و سعه وجود آنها در ظل تسبيب خداست، 🔹 و ثالثاً نتيجه جمع شرائط و رفع موانع در طول و عرض و حجم هندسه عليت و معلوليت، هرچه باشد، مورد رضاي او قرار گيرد، و چون دعا و طلب از شرايط شمرده شد، بنابراين ترك آن به مثابه انزجار از نظام علّي و معلولي است و چنين كراهتي با رضا هماهنگ نيست، زيرا رضايتمداري كار خداوند كه بدون اسباب كار نمي كند(اعم از سبب عادي و غير عادي، سبب مشهور يا مستور، سبب مُلكي يا ملكوتي)، در پرتو رضا به تمام مظاهر اسماي حسناي اوست كه جريان عليت و معلوليت از آن سنخ است. ▫ آري دعا و طلب مراتب دارد كه يكي از برجسته ترين مراحل آن اين است كه خواسته داعي اين باشد كه در قبال خواسته خداوند چيزي نخواهد. در اين مقام كه افعال چنين سالك كوي وصال، فاني در افعال الهي شد و اوصاف وي فاني در صفات حق شد و هيچ سهمي از بقاي شخصي او نماند و در طلب موحّد ناب شد و طالب و طلب محو گشت و فقط مطلوب ماند، سهم چنان دعا و طلبي، همانا بقاي بعد از فناست و با دعا و طلب الهي زنده است، چنان كه اگر سالكي به مقام منيع فنا نايل نشود و در مرتبه رضا بماند، باز بي دعا و طلب نخواهد بود، زيرا مدعو و مطلوب وي منزلت رضاست و همين را با لسان استعداد و زبان حال مي طلبد، چه اينكه گاهي آن را با زبان مقال جست وجو مي نمايد. كسي كه جز دعا مالك چيزي نيست: «لا يملك الاّ الدعاء» [الاقبال بالاعمال، ص 224.]، چگونه بدون دعا و طلب به سر مي برد. بنابراين نفي دعا، نسبي است؛ نه نفسي، و همّت والاي برخي داعيان در طلب اين است كه چيزي نخواهند و چنين قضيه اي به عنوان موجبه سالبة المحمول مطرح است؛ نه موجبه، و نه موجبه معدولة المحمول، و نه سالبه محضه. به هر تقدير، آنچه در بيت: قوم ديگر مي شناسم ز اوليا كه دهانشان بسته باشد از دعا از رضا كه هست رام آن كرام جستن دفع قضاشان شد حرام [مثنوي معنوي، دفتر سوم، بيت 1880 ـ 1881.] زهر در حلقومشان شكر بود سنگ اندر راهشان گوهر بود كفر باشد نزدشان كردن دعا كاي اله از ما بگردان اين قضا [مثنوي معنوي، ط ك، ص 167، ب 22 و 23 الي 25.] آمده است، بايد توجيه شود، چنان كه سراينده ابيات مزبور، خود معتقد به دعا و دعوت كننده به آن است: اي اخي دست از دعا كردن، مدار با اجابت يا رَدِ اويت چه كار [همان، دفتر ششم، بيت 2344.] ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 231 #آیت_الله_جوادی_آملی #سروش_هدایت #اسلام_شناسی #آموزه_
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 232 🔅🔅🔅 رحمتم موقوف آن خوش گريه هاست چون گريست از بحر رحمت موج خاست [همان، دفتر دوم، بيت 375.] تا نگريد ابر كي خندد چمن تا نگريد طفل كي جوشد لبن [مثنوي معنوي، دفتر پنجم، بيت 134.] اي برادر طفلْ طفل چشم توست كام خود موقوف زاري دان نخست [مثنوي معنوي، ص 192، دفتر دوم، بيت 443.] كام تو موقوف زاري دل است بي تضرّع كاميابي مشكل است گر همي خواهي كه مشكل حل شود خار محرومي به گُل مبدل شود گر همي خواهي كه آن خلعت رسد پس بگريان طفل ديده بر جسد [همان، ص 192، دفتر دوم، بيت 444] ▫ البته ريشه همه اين مطالب درست، گفتار نوراني اميرمؤمنان حضرت علي بن ابي طالب(عليه‌السلام) است كه فرمود: «سلاحه البكاء» [الاقبال بالأعمال، ص 224.]؛ يعني اگر در جنگ با دشمن بيرون، آهن سلاح بُرنده است، در نبرد با دشمن درون و اظهار عجز در پيشگاه خالق بي چون، سلاح برنده «آه» است. در اين كوي، خودستاني كمال است؛ نه خودستايي، عجز هنر است؛ نه قوّت: روي گردآلود بر زي او كه اندر راه او آبروي خود بري گر آب روي خود بري [ديوان حكيم سنائي، ص 657.] 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 32.mp3
9.64M
53 📼 قسمت: سی و دوم 📌واکاوی دعای 23 🌴🌴🌴 ☑ سلامتی جسمانی نعمتی عظیم و بسیار بزرگ امیرالمؤمنین علیه‌السلام لانِعمَةَ فی‌الدُّنیا اَعظمُ مِن طُولِ العُمرِ وَ صِحَّةِ الجَسَدِ. در دنیا نعمتی بالاتر از طول عمر و سلامتی بدن وجود ندارد. (شرح حدیدی، ج ٢٠، ص ٣٤١) ☑ فهم لذت خوردنی ها امیرالمؤمنین علیه‌السلام بِصِحَّةِ المِزاجِ تُوجَدُ لَذَّةُ الطَّعمِ. كسی لذّت غذا را می‌فهمد كه مزاجی صحیح و سالم داشته باشد. (فهرست غرر، ص ١٩٩). ☑ درک کمال لذت خوردنی ها امیرالمؤمنین علیه‌السلام بِالصِّحَّةِ تُستَكمَلُ الَّلذَّةُ. زندگی كه توأم با صحت و سلامتی باشد كمال لذّت و خوشی را خواهد داشت. (فهرست غرر، ص ١٩٩) ☑ مقایسه امام محمدباقر(علیه‌السلام) سلامَةُ الدّینِ وَ صِحَّةُ البَدَنِ خَیرٌ مِنَ‌المالِ. سلامتی دین و ایمان و تندرستی بدن، از هر چه مال و ثروت (برای انسان) بهتر و بالاتر است. (وسائل، ج ١١، ص ٤٥١) ☑ آفت بزرگ امیرالمؤمنین علیه‌السلام لاصِحّةَ مَعَ نَهَمٍ. با پرخوری و شكم‌پرستی هیچ‌وقت سلامتی وجود ندارد. (جلوه‌های حكمت، ص ٣٤١) 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
پیامبران برادرقومشان! استاد ملکی.Mp3
796.7K
@ostad_maleki 💢 پیامبران برادر قومشان! در سوره مبارکه شعرا، از بعضی پیامبران به عنوان برادر قوم شان یاد می شود. به چه جهت خداوند متعال این تعبیر را برای پیامبران نسبت به قوم شان فرموده است و ثانیا چرا در مورد حضرت موسی علیه السلام و حضرت شعیب این تعبیر نیامده است؟ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابراز انزجار از منکرات اگر یک کسی (خدای ناکرده) در خلافی می کند، همین که از اول خیابان حرکت کرده، به نیمه خیابان که رسیده خودش را جمع می کند؛ در صورتی که هر کس او را دیده ابرو ترش کرده باشد؛ همین!! این اولین مرتبه است، بعد از قلبی. اگر یک کسی است، است؛ یا مشکل دیگری دارد، یا دارد می کشد، وقتی از خیابان عبور می کند هر کس او را می بیند با ابروی ترش کرده نگاه بکند؛ این به نیمه خیابان که رسیده خاموش می کند! بالاخره او یک ای دارد! نه گفتن لازم است، نه برخورد لازم است؛ آنچه که لازم و (یعنی واجب فقهی) است بعد از انزجار قلبی، ابرو ترش کردن است، با قیافه آدم این شخص را ببیند. ✅ درس اخلاق _ ۱۳۹۳/۰۹/۰۶ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۰۱ ـ ۱۰۳ 📌 مرحله الی بايد در تقوا آن قدر پيشرفت و تمرين کند که خود را به مقام برساند اعتصام در امتناع است و از (عصم) گرفته شده؛ يعنی فرد با تقوا آن قدر خود را از گناه نگه می‏ دارد و معرفت ، رسول خدا و پيشوايان يعنی اطهار عليهم ‏السلام به او کمک می ‏کنند تا او از همه بدی‏ها نگه داشته می‏ شود و به مرحله ضعيف می‏ رسد؛ يعنی خودبخود نمی‏ کند و بلکه گناه را نمی ‏دارد و اگر همه مردم اين گونه شدند، تفرقه و جدايی در بين آنها نبوده و از لب گودال آتش هواهای نجات پيدا می ‏کنند و اين معنی در زمان حضرت ولی عصر روحی فداه صد درصد تحقّق پيدا می‏ کند زيرا همه اهل نفس می ‏شوند، و همه در مستقيم قرار می‏ گيرند و به تقوای حقيقی و واقعی موفّق می‏ گردند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ السلام علی الحسین ♦️ و علی علی بن الحسین ♦️ و علی اولاد الحسین ♦️ و علی اصحاب الحسین
سه دقیقه در قیامت 61.mp3
32.51M
📚 شرح و بررسی کتاب 📈 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 📼 جلسه شصت و یکم 🔅🔅🔅 * بخشش حق‌الناس * حق‌الناس سن و سال ندارد * داستان‌هایی جالب از شیخ حسین انصاریان پیرامون امانت و حق‌الناس * انواع امانت‌داری * اجازه در سه مورد لازم نیست * بشارت به افراد حریص در امانت‌داری * دو ویژگی که مقام امیر المومنین ع را نزد پیامبر اکرم ص را بالا برد * پیامدهای خطرناک خیانت در امانت در دنیا و آخرت * قابل توجه مستاجران و صاحب‌خانه‌ها * فضیلت جبران حق‌الناس * هاویه در قرآن * دچار حق‌الناس تاوان نشویم 📅99/04/20 🌷🌷🌷 تمام فایل ها با هشتگ در کانال قابل دریافت می باشد. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
D1737291T14183520(Web).Mp3
519.7K
@ostad_maleki 🔅🔅🔅 📌 با توجه به آیات قرآنی آیا علم نزد خداوند محبوب تر است یا عبادت؟ چه نوع علمی؟ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🏴 آرزوی شهادت ▪️ «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اُجُورَكُمْ] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ [عَلَیهِ السَّلَامْ] وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ [عَلَیهِ الصَّلَاةُ وَ عَلَیهِ السَّلَامْ]».[1] شعار رسمی مُحرم، همین جمله ‌هایی است كه شنیدیم؛ این شعار گذشته از اینکه ما را به یک عبادت دعوت می ‌کند، ما را به یک جهاد توان ‌فرسا هم هدایت می ‌کند. این دعا و شعار رسمی ما شیعه ‌هاست. این بخش دوم برای همیشه یك پیام زنده‌ای دارد و عاشورا را برای همیشه زنده نگه می‌ دارد. ما در این دعا از ذات اقدس الهی مسئلت می ‌كنیم، آن توفیق را به ما بدهد كه ما خون ‌بهای «حُسَین بْنِ عَلِی» را بگیریم. این شعار تنها برای ثواب نیست، این درس شهادت است! این درس جهاد است! بنابراین جریان كربلا و شهادت سالار شهیدان برای همیشه درس و پیامی برای گفتن دارد, این مطلب اول. ▪️ مطب دوم آن است كه «ریانِ بْنِ شَبِیب‏» كه خدمت امام رضا (سلام الله علیه) مشرّف شد، به حضرت عرض كرد که چرا غمگین هستید؟ حضرت فرمود امروز اوّل مُحرّم است و گریه بر سالار شهیدان فضایل فراوانی دارد، آنگاه دستورهای متعدّدی امام رضا به «ریانِ بْنِ شَبِیب‏» داد. وجود مبارك امام (سلام الله علیه) فرمود اگر خواستی گریه كنی برای سالار شهیدان گریه كن که چند جمله است، بخش دیگر سفارش ‌های امام رضا (سلام الله علیه) این است كه «یا بْنَ شَبِیب» هر وقت به یاد «حُسَین بْنِ عَلِی» و شهدای كربلا افتادی، به ذات مقدس «حُسَین بْنِ عَلِی» خطاب بكن و بگو: «فَقُلْ مَتَی مَا ذَكَرْتَهُ ﴿یا لَیتَنِی كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً﴾[2]»؛[3] هر وقت به یاد كربلا و «حُسَین بْنِ عَلِی» افتادی این ﴿یا لَیتَنِی﴾ را بگو، این یعنی چه؟ ما كه آن وقت كربلا نبودیم، ولی نه این پیام دارد! یعنی ای كاش من این فكر را می ‌داشتم و الآن هم این فكر را داشته باشم که در راه دین جهاد كنم و در راه دین شهید بشویم. این ﴿یا لَیتَنِی﴾ آرزوی شهادت است، آرزوی جهاد است و آرزوی مبارزه است، پس این پیام زنده است! این یك خیال و آرزوی باطل كه نیست، این یك دستور است و دستور هم یك اثر عملی است. فرمود هر وقت به یاد كربلا و به یاد سیدالشهداء بودی بگو ﴿یا لَیتَنِی كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً﴾. از آن طرف هم همین پیام هست، تنها به ما نگفتند كه به شهدا سلام بكنیم و بگوییم ای كاش ما با شما بودیم و راه شما را می‌رفتیم؛ به آنها هم گفتند كه بگویید ای كاش با ما بودید و می ‌فهمیدید که این‌جا چه خبر است![4] شهید هم همین حرف را دارد. [1]. مصباح المتهجد، ج‏2، ص772. [2]. سوره نساء, آیه73. [3]. الامالی (للصدوق), ص130. [4]. سوره یس, آیات26 و 27. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/07/15 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 33.mp3
9.45M
54 📼 قسمت: سی و سوم 📌واکاوی دعای 23 🌴🌴🌴 ✳️ عوامل عافیت سازو تامین کننده عافیت ....وامنن علیَّ بالصحة و الامن ..... ▫️ دعا عاملی است برای یادآوری و به خود آمدن که چه و که هستیم !نسبت ما با آفریدگار و رب مان چیست !و دارایی های ماندگار مان چیست !و چگونه باید در برابر آسیب ها و آفات باید از این دارایی مراقبت کنیم! ▫️ و برای حفظ و نگهداری از دارایی ها چگونه رفتار کنیم تا هزینه های زیان باری را متحمل نشویم. ▫️ بهترین راهکار برای پرهیز از هزینه های شکننده انتخاب سبک زندگی ایمانی و ارتباط ناگسستنی ؛عاشقانه و ژرف با خدا است . ⏪ فراموشی ناپسند امیرالمؤمنین علیه‌السلام إنْ صَحَّ (المریضُ) نَسِیَ وَعادَ وَاجْتَری عَلی مَظالِمِ العِبادِ! هرگاه كه (انسان) از مریضی بهبود یافت (بیماری خود را) فراموش می‌كند و به ارتكاب گناهانش باز می‌گردد و بر ظلم و ستم بندگان دلیر و گستاخ می‌شود! (مردم در حال تندرستی غافل از یاد خدا و شكرانة سلامتی خود به سر می‌برند)(شرح غرر، ج ٣، ص ١٥) 🌴🌴🌴 ✅بر قرائت با توجه دعاهای 7 و 23 صحیفه نورانی امام سجاد بطور روزانه مداومت داشته باشیم.التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
شعارهای ما در مجالس عزاداری اباعبدالله(ع) چگونه باید باشد؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عقل سرخ (۱) _ حیات و ممات در پرتو نهضت حسینی خیلی ها هستند که اند و از سایه خودشان فرار می کنند، و خیال می کنند زنده اند! کار و و ، زنده کردن است. یعنی آنکه شما می بینید در جریان ، بچه را در بغل می گیرد و می گوید: ( )، این است؛ آنکه زیر بار ستم می رود، او یک مرده ای است زنده نما! سفارت و رسالت کربلا این است؛ به کل جهانیان بفهماند این عالم بحق خلق شده است، و باطل در اینجا به هیچ وجه جا ندارد، و انسان هرگز با نمی پوسد که شهرداری آن را به زباله گورستان ببرد؛ این تنی است که خواه و ناخواه جابجا می شود. انسان با مردن از پوست به در می آید. ✅ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم _ آمل ؛ حسینیه ارشاد _ ۱۳۸۳/۱۱/۲۷ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۰۵ ـ ۱۰۴ 📌 مردم بدون ترديد همه افراد نمی ‏توانند ديگران باشند. حتّی علمايی را ديده‏ ايم با اينکه اهل معنی بوده ‏اند ولی نبوده ‏اند اما لازم است جمعی راه و روش ديگران را ياد گرفته و از خدای تعالی کمک بگيرند، مردم را به نفس و صحيح دعوت کنند و امر به معروف و نهی از منکر نمايند تا از ياران عصر روحی فداه شوند؛ در اين صورت حتّی اگر از رفتند روح آنها معين خواهد بود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom