برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (41)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅ آیه 1 - الم
📈 تفسير
◽ آراى مفسران
(درباره حروف مقطعه قرآن)
☑ راى ششم
▫ حروف مقطعه سوگندهايى است كه خداوند ياد كرده است بر اين كه قرآن كلام و كتاب اوست و سر سوگند به اين حروف آن است كه حروف الفبا داراى شرافت و حرمت است ؛ زيرا كتب آسمانى و اسماى الهى از همين حروف تشكيل شده است. (115)
⏪ پاسخ: اين احتمال نيز گرچه استحاله عقلى ندارد، ليكن از يك سو، هيچ گونه دليل معتبرى آن را تاييد نمى كند و از سوى ديگر، احتمال مزبور تفسير حروف حروف مقطعه محسوب نمى شود. اگر بپذيريم كه يس به معناى سوگند به يس است همچنان اين پرسش باقى است كه مراد از اين مقسم به چيست ؟ و آنچه به عنوان سر، ياد شد، اختصاصى به حروف چهارده گانه ندارد.
▫ آنچه در قرآن كريم بدان سوگند ياد شده، اعم از جمادات مانند: خورشيد و ماه يا غير آنها مانند: اسماى حسناى خداوند، معنايش روشن است، ولى معناى حروف مقطعه روشن نيست. پس در اين راى دو ابهام وجود دارد: يكى در اصل سوگند بودن حروف مقطعه و ديگرى در معناى مقسم به.
▫ مخاطبان سوگند بايد بدانند لفظى كه بدان سوگند ياد شده چه معنايى دارد. قسم براى كسى است كه در صحت دعوى مدعى شك داشته باشد و گوينده بخواهد با سوگند، شك او را بزدايد.
▫ رسول اكرم و ساير معصومان (عليهم السلام) كه به راز و رمز اين حروف آگاهند، چون در صحت دعوى الهى شك ندارند نيازى به سوگند ندارند و ديگران كه بر اثر شك نيازمند اين سوگندها هستند به معناى آنها راه ندارند.
======================
115- مجمع البيان ، ج 1، ص 112؛ البرهان فى علوم القرآن ، ج 1، ص 173
🌴🌴🌴
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (42)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅ آیه 1 - الم
📈 تفسير
◽ آراى مفسران
(درباره حروف مقطعه قرآن)
☑ راى هفتم
▫ اين حروف بر اساس حساب ابجد (116) اشاراتى است به مدت بقاى اقوام و امتها و اجل آنها و نعمتها و بلاها؛ (117) چنانكه در روايات آمده است كه المص ناظر به انقراض دولت اموى است. اين راى از برخى روايات گرفته شده است.
⏪ پاسخ: رواياتى كه مويد اين قول است، اعتبارش معلوم نيست. (118) گرچه اعتبار علم حروف و خواص هر حرف مانند علم اعداد و آثار ويژه هر عدد، نزد مدعيانش پذيرفته است و دليلى بر بطلان آنها نيست. آنچه در اين جا مطرح است اين است كه آيا مدلول حروف مقطعه اشاره به تحديد برخى اقوام و تهديد به زوال و انقراض بعضى امت هاست ؟ كه ظاهرا مدعايى بى دليل است.
========================
116- در حساب ابجد حروف الفباى عربى به اساس ترتيب خاص است كه در كلمات زير تنظيم شده است : ابجد، هوز، حطى كلمن ، سعفص ، قرشت ، ثخذ، ضظع و هر يك از اين حروف داراى ارزش عددى و رياضى خاصى بدين ترتيب :
اء 1، ب = 2، ج = 3،د = 4، ه = 5، و = 6، ز = 7، ح = 8، ط =9، ى = 10، ك = 20،ل = 30، م = 40،ن = 50، س = 60، ع = 70، ف = 80، ص = 90، ق = 100، ر =200، ش = 300، ت = 400، ث = 500، خ = 600، ذ = 700، ض = 800، ظ = 900، غ= 1000.
117- مجمع البين ، ج 1، ص 113،؛ تفسير كبير، ج 2، ص 7
118- مفسرانى مانند طبرى (در جامع البيان ، ج 1، ص 68) و ابن كثير (در تفسير القرآن العظيم ، ج 1، ص 40) به بررسى برخى از اين احاديث پرداخته و آن را ضعيف و فاقد اعتبار لازم دانسته اند.
🌴🌴🌴
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
انعام 9.mp3
12.28M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_انعام
#جلسه 9
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #انعام را می توانید گوش کنید.
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام محمد باقر علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره انشقاق جلسه 3.docx
31.1K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
#تفسیر_متنی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 28:تفسیر متنی سوره انشقاق
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه سوم
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد باقر سلام الله علیه
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
Al-Inshiqaq03.mp3
5.63M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 29:تفسیر صوتی سوره انشقاق
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه سوم
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد باقرسلام الله علیه
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره انشقاق.docx
19.3K
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#پویش_موضوعی
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
📌 نگاشت 30: پویش موضوعی سوره انشقاق
✅فایل متنی پویش موضوعی سوره انشقاق حاوی بیش از 300 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند.
🔰ثواب انتشار و استفاده این فایل را به پیشگاه امام محمد باقر علیه السلام هدیه کنیم.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
ادامه مداهنه و سستی در امر به معروف و نهیاز منکر18.mp3
6.2M
#سیر_و_سلوک (18)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🕑 زمان:51دقیقه
🌿🌿🌿
📼مداهنه و سستی در امر به معروف و نهی از منکر 3
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام محمد باقر علیه السلام...التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
جامعه معطّر.mp3
1.9M
#آغاز_هفته_دفاع_مقدس
#سرزمین_طیب
#امر_به_معروف
#اصلاح_جامعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🏴 جامعه معطّر
▪️ اگر کسی اهل رشوه بود، اهل تخلّف بود، وقتی می بیند در هر کوی و برزنی، در هر جامعه ای، در هر حسینیه و مسجدی او را با چشم نفرت می بینند، او خودش را اصلاح می کند. امر به معروف این نیست که حالا حتماً انسان با زبان بگوید، اگر کسی مقدورش نبود این مقدار که از ما بر می آید. بنابراین بر همه واجب است که راهی راه سالار شهیدان باشیم و از ذات أقدس الهی هم مسئلت می کنیم که خون بهای حسین بن علی را ما بگیریم: «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاکمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِه»
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
#آغاز_هفته_دفاع_مقدس
#سرزمین_طیب
#امر_به_معروف
#اصلاح_جامعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🏴 جامعه معطّر
▪️ اگر کسی گرفتار خلافی شود، در کوی و برزن همه با یک چهره نفرت آوری او را نگاه کنند ـ همین ـ لازم نیست به او فرمان بدهند, همین که عبوسانه او را ببینند او کنار می کشد. این حدّ اقلّی است که بر همه ما واجب است. اگر ما هم سر خود را خم کردیم و رد شدیم ما هم معصیت کردیم، او هم معصیت کرده است. غرض آن است که امر به معروف اگر وظیفه عمومی است و انسان عبوسانه و متنفّرانه کسی را نگاه بکند، این زن یا این مردِ تبهکار از آغاز تا انجام خیابان که می گذرد شرمنده می شود, می بیند در این جامعه نمی تواند گناه کند. بنابراین این حداقل است و اگر جامعه ما این حداقل را انجام بدهد مشکل حل است، این بر همه ما واجب است. آن وقت چنین جامعه ای معطّر می شود.
▪️ ما الآن در ایام سوگ سالار شهیدان حسین بن علی (صلوات الله و سلامه علیهما) هستیم. وجود مبارک سید الشهدا روی زمین آرمیده است؛ به برکت سید الشهدا طهارتی نصیب کلّ زمین شد، اما نتیجه آن جریان کربلا این بود که ما در #دفاع_مقدس_هشت_ساله بهترین عزیزان ما به ابی عبدالله لبیک گفتند و به خون آرمیدند. این زیارت «وارث» برای ما مدرسه است، اینکه به ما گفتند مرتّب بخوانید همین است. در بخشی از این زیارت های #شهدا عرض می کنیم: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»؛[1] شما ایران را طیب و طاهر کردید، شما این سرزمین را پاک کردید، باور ما این است! دین ما این است! عقیده ما این است! آن وقت چگونه حاضر هستیم این سطل های زباله در سرزمین پاک باشد؟! پارک جای طیب و طاهر, کنار چشمه های کوثری، جا برای این آلودگی نیست! «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ». آن گاه این صغرای مسئله که حل شد در خدمت کبرای مسئله که قرآن کریم است می رویم که مشخص می کند ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ﴾،[2] سرزمین طیب که میوه او به اذن خدا می روید همان میوه طهارت است، میوه علم است، میوه قداست است، میوه استقلال است، میوه آزادی است، میوه #جمهوری_اسلامی است، همین تحقّق شعارهاست. اگر خداست حرفش این است که میوه را کشورهای طیب می دهد، اگر سنّت است حرفشان این است که سرزمین شهدا طیب است; ما هم صغرا را داریم هم کبرا را داریم, هم مقدمه اُولیٰ را داریم, هم مقدمه دوم را داریم، چرا نتیجه نمی گیریم؟! بنابراین اگر همه ما به حدّاقلّ وظیفه خود عمل بکنیم جامعه ما معطّر خواهد شد و چنین نیست که اگر کسی گناه کرد بر اساس حجاب و امثال حجاب یا روی رشوه و ارتشا، ما می دانیم که فلان شخص اهل رشوه است، در مجالس با او برخورد متنفّرانه داشته باشیم این بر ما واجب, واجب یعنی واجب است، در «سلام و علیک» ها این چنین باشیم؛ عبوسانه, متنفّرانه, غضبان او را نگاه کنیم.
▪️ اگر کسی اهل رشوه بود، اهل تخلّف بود، وقتی می بیند در هر کوی و برزنی، در هر جامعه ای، در هر حسینیه و مسجدی او را با چشم نفرت می بینند، او خودش را اصلاح می کند. امر به معروف این نیست که حالا حتماً انسان با زبان بگوید، اگر کسی مقدورش نبود این مقدار که از ما بر می آید. بنابراین بر همه واجب است که راهی راه سالار شهیدان باشیم و از ذات أقدس الهی هم مسئلت می کنیم که خون بهای حسین بن علی را ما بگیریم: «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاکمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِه».[3]
[1]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص723.
[2]. سوره اعراف، آیه58.
[3]. كامل الزیارات، ص175.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1390/09/24
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
آیاتی از سورزمر، غافر، شمس و علق.استاد حامد شاکر نژاد.mp3
5.74M
#قرآن
#اسلام
#استاد_حامد_شاکر_نژاد
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_زمر #غافر#شمس #علق
🔅🔅🔅
📌 تلاوت استاد حاج حامدشاکر نژاد
🕑 زمان:32دقیقه
⏪ قرائت سوره زمر آیه 73 تا آخر و سوره غافر آیه 1 تا 3 و کل سوره شمس و سوره علق آیه 1 تا 5 "
شاید بدون اغراق بتوان گفت مطرح ترین قاری حال حاضر در کشور، جوان برومندی است از خطه مشهد مقدس؛ حامد شاکرنژاد که با تلاوتهای متفاوت و قدرتمند خود جایگاه ویژه ای در میان هنرجویان قرائت قرآن به دست آورده است.
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره ای از اخلاص یک رزمنده
من یک روزی به اتفاق بعضی از علماء (خدا رحمتشان کند)، رفتیم #جبهه ؛ تابستان هم بود. وارد #امیدیه شدیم، همین که وارد شدیم آنجا، دما پنجاه درجه بود، و برای ما خیلی سخت بود. گفتند باید به #سنگر بروید، بعد از ظهر بیرون بیائید؛ ما رفتیم سنگر. آنوقت زمان #حمله نبود، بر خلاف آنوقتی که به #هفت_تپه رفتیم که آنجا خطرناک بود. هفت تپه هم #خاطرات فراوان خاص خودش را دارد. در امیدیه، به سنگر رفتیم، گفتند باید پنج بعد از ظهر بیرون بیائید، ما پنج بعد از ظهر بیرون آمدیم، زمان هم زمان حمله نبود. من دیدم یک جوانی ما را همراهی می کند که من کجا وضو بگیرم. این مرتب این طرف و آن طرف را نگاه می کند. گفتم: اینجا امن است و حمله نیست، کجا را نگاه می کنید؟ گفت: نه حاج آقا! می خواهم ببینم باد گرم از کجا می آید که صورتم را جلو ببرم، به شما نخورد!! اینها رفتند ....!!!
✅ دیدار با هنرمندان بسیجی و مسئولین فرهنگی هنری استان قم _ ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#دفاع_مقدس
#جنگ_تحمیلی
#رزمندگان
#رزمنده
#هفته_دفاع_مقدس
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۴۸ #سوره_نساء
📌شرک
#سالک الی #اللّه بايد بکوشد که #دل خود را از صفت شرک صد در صد پاک کند. زيرا #خدا ممکن است هر گناهی را ببخشد ولی #شرک را به خاطر آن که #گناه بسيار بزرگی است و #اهانت به پروردگار است هرگز نمی بخشد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرائت زیبای این مرد کارگر شنیدنی ست 🌸👌
اگر لذت بردید لطفاً برای دوستان خود بفرستید ⬅️
.
.
.
#حفظ_قرآن #حافظ #حافظ_قرآن #ایمان #کتاب_آسمانی #قرائت #قاری
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 عمل به باور
▪️ جود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) فرمود سیدالشهداء (سلام الله علیه) قیام كرد برای اینكه هم در قلمرو اندیشه دست مردم را باز كند مردم خوب بفهمند، هم در بخش انگیزه آن حوزه عزم و اراده و نیت را باز كند؛ مثل اینكه دوتا جرّاحی باید میكرد: یكی اینكه چشم كور را با جراحی بینا می كرد، یكی اینكه دست و پای فلج را با جراحی درمان می كرد؛ به اینها اندیشه داد كه بفهمند، انگیزه داد كه قیام كنند «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیرَةِ الضَّلالَةِ»؛[1] یعنی كاری كه حسین بن علی (سلام الله علیه) كرد این بود كه مردم را دانشمند كرد (یك)، مردم را با عزم و اراده كرد كه ﴿إِنَّ ذلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ﴾[2] (دو)، بعد طولی نكشید كه جریان قیام مختار و امثال اینها پیش آمد و اسلام را حفظ كردند.
▪️ ما با داشتن این سرمایه های سنگین الهی هیچ نگرانی نباید داشته باشیم، باید تمام تلاش و كوششمان را در همین دو محور داشته باشیم: یكی نجات از جهل علمی، دوم آزادی از جهالت عملی؛ یعنی خوب بفهمیم، خوب تصمیم بگیریم. یك آدم بفهم با چه كسی می تواند اختلاف داشته باشد؟! ما برای اینكه جامعه ما متّحد باشد و از گزند اختلاف محفوظ باشد اولاً باید با خودمان كنار بیاییم و با خودمان اختلاف نداشته باشیم، یعنی چه؟ یعنی زبان ما با عمل ما، حرف ما با آن نیت ما یكی باشد. خب كسی كه با خودش اختلاف دارد یقیناً با هم شهری اش با هم روستایی اش هم اختلاف دارد! مگر می شود كسی مؤمن باشد و با دیگری اختلاف داشته باشد؟! این شخص با خودش كنار آمده، یعنی آنچه را كه باور دارد همان را عمل می كند، چنین شخصی نه بیراهه می رود و نه راه كسی را می بندد.
▪️ فرمود اگر شما درصدد یاری دین باشید خدای سبحان یقیناً شما را یاری می كند و هرگز اجازه نمیدهد كه دشمن بر شما مسلّط بشود.[3] دشمن الآن سال هاست كه در خاورمیانه است و كارش هم جز خونریزی كار دیگر نیست. سالیان متمادی در افغانستان عزیز مظلوم این كار را كرد، در پاكستان هم می بینید هر روز چه كار می كنند، همسایه غربی ما عراق سال هاست كه الآن دارد كشته می دهد، كشورهای دیگر هم همین طور است. بنابراین اگر جامعه اسلامی برابر همین زیارت اربعین سالار شهیدان حسین بن علی (سلام الله علیه) این دو حوزه را حفظ بكند هیچ مشكلی ندارد. فرمود اینها باید عاقل بشوند (یك) عازم بشوند (دو) «وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیرَةِ الضَّلالَةِ».
[1] . تهذیب الأحكام, ج6, ص113.
[2] . سوره شوری، آیه43.
[3] . سوره محمد(ص)، آیه7؛ ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ ینصُركُم وَیثَبِّت أَقدامَكُم﴾.
#کنار_آمدن_با_خود
#مختار
#یاری_دین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار فعّالان فرهنگی مناطق صفر مرزی استان سیستان و بلوچستان با حضرت استاد
تاریخ: 1390/10/24
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آثار #عقل 32
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
☑ 107. ورع: «العاقل من تورّع عن الذنوب و تنزّه من العيوب»[ شرح غررالحكم، ج2، ص36.]؛ عاقل كسي است كه از گناهان بپرهيزد و از عيبها(ي اخلاقي) منزّه باشد.
☑ 108. كياست و زيركي: «الكيّس أصله عقله»[ همان، ص37.]؛ اصل و ريشه زيركي، عقل است.
☑ 109. عمل نيكو و بجا: «العاقل من أحسن صنائعه و وضع سعيه في مواضعه»[ همان، ص51.]؛ عاقل كسي است كه كارهايش را نيكو كند و تلاشهايش را بجا انجام دهد. «العاقل من وضع الأشياء مواضعها و الجاهل ضدّ ذلك»[ همان، ص79.]؛ عاقل كسي است كه هر چيزي را در جاي خودش بگذارد و جاهل، ضد آن است. قيل له عليه السلام: صف لنا العاقل فقال عليه السلام: «هو الّذي يضع الشي ء مواضعه» فقيل: فصف لنا الجاهل فَقال عليه السلام: «قد فعلتُ»[ نهج البلاغه، حكمت 235.]؛ به علي(عليهالسلام) گفته شد: عاقل را براي ما تعريف كن. فرمود: عاقل كسي است كه هر چيزي را در جاي خودش بگذارد. گفتند: اكنون جاهل را معرفي كن. فرمود: معرفي كردم.
⏪ تذكّر: معرفت يك شي ء، گاهي با شناخت اجزاي حَدّي آن است و زماني با معرفت آثار و عوارض آن. اينگونه از شناختهاي مستقيم، در برهان يا خطابه كارايي دارد و سودمند است و گاهي از راه شناخت مقابل آن است كه در اين باره گفته ميشود: «تُعْرَفُ الأشياء بأضدادها»؛ يعني بعد از معرفت يكي از دو ضد از راه حدّ يا رسم، ميتوان ضدّ آن را از راه مقابل شناخت. اين گونه از معرفتهاي غير مستقيم، در فنّ جدل كار آمد است، ليكن مفيد يقين منطقي نخواهد بود، مگر آنكه با شواهدي ديگر همراه باشد كه در پيدايش يقين منطقي مُؤثر باشد.
📚 ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 60
🌿🌿🌿
#کارگزاران_فرهنگی (1)
#قرآن
#کارگزاران
#فرهنگی
🔅🔅🔅
❇ مبنای برنامه ریزی و مهندسی فرهنگی
✳ کتاب و عترت(ثقلین) مبنای کار فرهنگی
وَكَیفَ تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَى عَلَیكُمْ آیاتُ اللَّهِ وَفِیكُمْ رَسُولُهُ وَمَنْ یعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِی إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ.
«آل عمران/101»
و چگونه ممکن است شما کافر شوید، با اینکه (در دامان وحی قرار گرفتهاید، و) آیات خدا بر شما خوانده میشود، و پیامبر او در میان شماست؟! (بنابر این، به خدا تمسک جویید!) و هر کس به خدا تمسک جوید، به راهی راست، هدایت شده است.
⏪ زمينه هاى انحراف و كفر، يا فقدان راه است و يا فقدان راهنما. امّا با وجود كتاب و سنّت و قوانين و رهبر الهى ديگر انحراف چرا؟ «كيف تكفرون و... »
⏪ وجود قانون به تنهايى براى جلوگيرى از كفر و انحراف كفايت نمىكند، رهبر نيز لازم است. «وفيكم رسوله...»
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌ژرف اندیشان
امام سجاد علیه السّلام فرمودند:
ان الله - عزوجل - علم انه يكون في آخر الزمان اقوام متعمقون فانزل الله قل هوالله و الايات من سورة الحديد ؛
چون خداوند - عزوجل - می دانست که درآخرالزمان اقوامی به دنیا می آیند که در مسائل عقیدتی و علمی متفکر و متعمق اند سوره توحید و آیاتی از سوره حدید رانازل فرمود.
📚نورالثقلین ، ج 5، ص 706.
☘☘☘
📎با همراهی این صفحه قرآنی؛ محققان و مروجان فرهنگ وحیانی را حمایت و تشویق کنید.
در پناه قرآن باشید
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تباعد و تهاجر19.mp3
5.84M
#سیر_و_سلوک (19)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🕑 زمان:48دقیقه
🌿🌿🌿
📼تباعد و تهاجر
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام محمد باقر علیه السلام...التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
انعام 10.mp3
13.76M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_انعام
#جلسه 10
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #انعام را می توانید گوش کنید.
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام محمد باقر علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
آیاتی از سوره نازعات.استاد مصطفی اسماعیل.Mp3
600.9K
#قرآن
#اسلام
#استاد_مصطفی_اسماعیل
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_نازعات
🔅🔅🔅
📌 تلاوت استاد مصطفی اسماعیل
🕑 زمان:5 دقیقه
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 244 (پيام علمي به دهمين همايش #كوثر)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
💢عدل محوری کائنات
▫ عدل از ضروري ترين مسائل حقوقي است كه در صدر فرائض قرار دارد نه در ذيل نوافل؛ نظير آب آشاميدني سالم و هواي استنشاقي پاك و غذاي بهداشتي كه بدون آنها ادامه حياتْ ميسور نيست. جامعه فاقد عدل، از هرگونه تمدّنِ ناب كه در تديّنِ اصيلْ تعبيه شده است، محروم است، لذا در فرهنگ قرآن حكيم، جامعه اي كه دادْ در آن مطرود و بيداد در آن مقبول است، زنده نيست: (استجيبوا لِلّه وللرسول إذا دعاكم لما يحييكم).[ سوره انفال، آيه 24.]
▫ راز ضرورت مداري عدل اين است كه اولاً شئون علمي و عملي انسان بايد هماهنگ با ساختار هويّتي وي و ثانياً همتاي با نظام آفرينش منظومه سپهري و زمين و ثالثاً همسان با كيفيّت پيوند تكويني بين او و جهان خارج باشد، وگرنه از هر ضلعي از اضلاع سه گانه مثلّث مزبور آسيب مي بيند.
درباره عدل محوري نظام كيهاني آمده است: «بالعدل قامت السموات والأرضُ» [عوالي اللئالي، ص 103.]، و درباره عدل مداري خلقت انسان آمده است: (الذي خَلَقَك فسوّيك فعدلك) [سوره انفطار، آيه 7.]و درباره عدل جويي پيوند عالم و آدم چنين آمده است: «العدلُ يَضَعُ الاُمور مَواضِعَها... والعدلُ سائسٌ عام»[ نهج البلاغه، حكمت 437.]. همين عدل عامْ مورد فرمان خداست: (إنّ الله يأمر بالعدل والإحسان... ) [سوره نحل، آيه 90.]و نشانِ چنان امر مولوي، سخن اميرمؤمنان(عليهالسلام) است: «اتّقوا اللهَ في عباده وبلاده؛ فإنّكم مسئولون حتّي عن البقاع والبهائم»[ نهج البلاغه، خطبه 167.].
▫ اگر انسان در برابر دام و بوم مسئول است، تنها كاميابي وي هنگام پاسخگويي، رعايت عدل عام در همه شئون است.
▫ درباره آسيب پذيري كسي كه از صراط مستقيم عدل جدا شد و كژراهه ظلم را پسنديد و به تباهي فقر و فساد و فاصله مباهات نمود، خدايي كه عدل است و عدالت گستر، دشمن او خواهد بود: «وأشهد أنّه عَدْلٌ عَدَلَ... » [نهج البلاغه، خطبه 214.]، «من ظَلَمَ عبادَالله كان اللّهُ خَصْمَه» [نهج البلاغه، نامه 53.]و اگر خداوند خصم كسي شد، سراسر گيتي و مينو، عليه او خواهند بود، زيرا: (لله جنود السموات والأرض).[ سوره فتح، آيه 4 و 7.]
دور فلكي يكسره بر منهج عدل است
خوش باش كه ظالم نبرد راه به منزل
[ديوان حافظ، غزل 304.]
........ادامه دارد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#رحیق_قرآنی
فرمود دري را كه خدا طِبق رحمت باز ميكند، هيچ كسي نميتواند ببندد، اينها حرفهاي روز است، نياز روز است، زندگي روز است، باور روز است و ما موحّد هستيم و ميگوييم: «لا هادي الا هو، لا مضلّ الا هو، لا فاتح الا هو، لا ممسك الا هو» که همه اينها در «لا اله الا الله» مندرج است. اينكه ميگويند: «لا اله الا الله» بگوييد «اله» را در اين آيات كاملاً مشخص كرده، فرمود: دري را كه او باز كند، چه كسي ميتواند ببندد.
پس اگر ما با «الله» رابطه داشته باشيم، بگوييم اين درِ رحمت را باز كند، نه غرب ميتواند ببندد، نه شرق ميتواند ببندد، مشكل ما اين است كه ما به طرف «الله» نرفتيم؛ به تعبير دوست عزيزمان حاج آقا حسن زاده(حفظه الله) فرمود: به مجاز اين سخن نميگويم، به حقيقت نگفتهاي «الله». اين از اشعار لطيف ايشان است: به مجاز اين سخن نميگويم، به حقيقت نگفتهاي «الله». اگر باور كرده باشيم كه «لا كاشف الا هو، لا ممسك الا هو» اين «لا اله الا هو» را خوب با جان و با قلب خود عرض ارادت میكنيم: ﴿إِنْ أَرادَنِيَ اللّهُ بِضُرِّ هَلْ هُنَّ كاشِفاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرادَني بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِكاتُ رَحْمَتِهِ﴾ آنها كه جواب ندارند بدهند، تو جواب بگو: ﴿قُلْ حَسْبِيَ اللّهُ عَلَيْهِ يَتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ﴾.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom