eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
سفارش به یکی از راه‌های اقامه ی نماز کریم در آیات مختلفی سفارش خانواده به نماز را از ناحیه ی پیامبران الهی مطرح نموده است. از جمله در مقام تمجید و تکریم از حضرت اسماعیل علیه السلام می‌فرماید: «و کان یأمر أهله بالصلوة و الزّکوة» [۱] ؛ جمله ی «و کان یأمر» دلالت بر استمرار و پیوستگی دارد؛ یعنی حضرت اسماعیل به طور مداوم خانواده ی خود را امر به نماز می‌کرد. از این آیه استفاده می‌شود که بر خلاف نوع مردم توجه آن حضرت به امور دینی فرزندانش بیشتر از توجه به امور دنیوی آن‌ها بوده است.[۲] چه این که قرآن سفارش حضرت لقمان به فرزندش را موضوع نماز و سایر فرائض دینی بیان می‌کند: «یا بنیّ أقم الصلوة وامر بالمعروف وانه عن المنکر و اصبر علی ما أصابک» [۳]، همچنین خطاب به پیامبر صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «وامر أهلک بالصلوة و اصطبر علیها». [۴]هنگامی که این آیه نازل شد، بر طبق برخی از احادیث پیامبر صلی الله علیه و آله مدت ۹ ماه به هنگام نماز می‌آمدند در مقابل منزل حضرت علی علیه السلام و فاطمه علیهاالسلام می‌فرمودند: «السلام علیکم و رحمة الله و برکاته الصلاة الصلاة یرحمکم الله» [۵] . این سیره ی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نشانگر اهمیت نماز و مسئولیت والدین نسبت به نماز فرزندان است با این که حضرت علی و فاطمه هیچ نیازی به این سفارش نداشتند در عین حال پیامبر تذکر می‌دهد و این درسی است برای امت اسلامی که نسبت به نماز نسل نو عنایت داشته باشند. شخصی از حضرت رضا علیه السلام سؤال کرد: فرزندی دارم که هشت سال از عمرش گذشته ولی نماز نمی خواند. حضرت فرمود: «سبحان الله یترک الصلوة» بعد گفت اگر بچه مریض بود چه کند؟ حضرت فرمود: «یصلی علی نحو ما یقدر» [۶] ؛ به هر اندازه که می‌تواند نماز بخواند. ---------———- 1.وسائل / ج ۳ / ص ۱۳. 2.لقمان / ۱۷. 3.طه / ۱۳۲. 4.مجمع البیان ۷/۵۹. 5.مریم / ۵۵. ۶.تفسیر کبیر / ج ۲۱ / ص ۲۳۲. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت 24 نهج البلاغه..mp3
2.83M
📚شرح و تفسیر حکمت 24 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 56.mp3
14.44M
76 @rahighemakhtoom 📼 قسمت: پنجاه و ششم 📌واکاوی دعای 23 ✳️عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی و امنن علی بالصحة و الامن والسلامةِ فی دینی و بدنی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
احتیاط.mp3
1.71M
📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/11/24 🆔 @a_javadiamoli_doross 🔅🔅🔅 💢دین تو برادر توست! 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#بقیة_الله #اهل_بصیرت #وجه_الله #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/11/24 🆔 @a
📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/11/24 🆔 @a_javadiamoli_doross 🔅🔅🔅 💢دین تو برادر توست! 🔸 به ما فرمودند ﴿لَقَدْ كانَ لَكُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾ كه مخاطب اوّلی و اصلی‌ آن همین حوزه ‌های علمیه و دانشگاه‌ ها هستند؛ خصوصیات آن بزرگوارها را معرفی كردند، فرمودند خصوصیت ‌های آنها دو قسم است: یك قسم كه در دسترس احدی نیست این ﴿ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ یؤْتیهِ مَنْ یشاءُ﴾ است,[1] ﴿اللَّهُ أَعْلَمُ حَیثُ یجْعَلُ رِسالَتَهُ﴾[2] آن نبوّت است, آن امامت است, آن خلافت كبراست, آ‌ن عصمت كلیه است آنها كه در دسترس كسی نیست؛ اما فرمود آن بهره‌ های رقیق از آن حقایق مقدور شما است؛ آن‌گاه كمالات اینها را شمردند فرمود آنها اهل بصیرت‌ اند, آنها اهل علم‌ الیقین ‌اند, آنها اهل عمل ‌اند, آنها ﴿أُولُوا الْأَلْبابِ﴾[3] هستند, آنها ﴿أُولِی الْأَبْصارِ﴾[4] هستند, آنها ﴿أُولِی النُّهی﴾[5] هستند, آنها ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾[6] هستند, آنها ﴿أُولُوا الْعَزْمِ﴾[7] هستند؛ همه این كمالات برای انسان‌ ها مخصوصیاً حوزویان ممكن است. 🔸 ﴿أُولِی النُّهی﴾ گفتند عقل را «نُهیه» می ‌گویند زیرا انسان را از زشتی نهی می ‌كند ﴿أُولِی النُّهی﴾ این است. عقل را حِجر گفتند، برای اینكه عقل تحجیر می ‌كند. دیدید در بیابان‌ های وسیع اگر كسی خواست یك مقدار از این زمین‌ ها را به خودش اختصاص بدهد و به عنوان احیای موات بگیرد تَحجیر و پرچین می ‌كند؛ اینكه در كتاب ‌های فقهی «حقّ‌التحجیر» را که ملاحظه كردید همین است. عقل, تحجیر می ‌كند، جلوی بیگانه را می‌ گیرد و مرزبندی می ‌كند. این بیان نورانی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) كه احتیاط را معنا كرده است همین است، به كمیل فرمود كمیل! «أَخُوكَ دِینُكَ فَاحْتَطْ لِدِینِكَ»؛[8] فرمود برادرهای شناسنامه ‌ای زیادند، ولی انسان یك برادر بیشتر ندارد و آن است، «فَاحْتَطْ لِدِینِكَ» احتیاط كن! می‌ گویند فلان شخص است, محتاط است یعنی چه؟ یعنی وقتی زحمت كشید باغی درست كرد, درختی غرس كرد و این درخت‌ ها به ثمر نشستند برای صیانت از این باغ، دور این باغ را حائط رسم می‌ كند، یعنی دیوار می ‌كشد. آدم محتاط, آدمی است كه دینش را مثل آن درخت پرثمر بداند, یك; دور این دینش را دیوار بكشد, دو; كه هر كسی نیاید به دلخواه خودش از میوه‌ های دین او استفاده كند, سه. آدمی كه بی‌ حائط است، یعنی بی‌ دیوار است و دور دینش را دیوار نكشید آدم محتاطی نیست. حضرت فرمود: «أَخُوكَ دِینُكَ فَاحْتَطْ لِدِینِكَ». گاهی می ‌فرماید: «خُذِ اَلْحَائِطَةَ لِدِینِكَ»؛[9] یعنی وقتی دین داری دورش را دیوار بكش! اگر باغی دورش دیوار نباشد، هر عابر و ره گذری از میوه‌ آن استفاده می‌ كند اینكه در دسترس دیگران قرار می ‌گیرد و اینكه محفوظ نیست! ﴿هَلْ فی‏ ذلِكَ قَسَمٌ لِذی حِجْرٍ﴾[10] همین است، ﴿أُولُوا الْأَلْبابِ﴾ همین است, «اولوا العقول» همین است, ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ همین است. الآن یكی از القاب نورانی وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) این است كه او است عنوان «بقیة الله» نظیر اسمای حسنای خدا توقیفی نیست. هر انسانی كه در اثر عنایت الهی از وجه ‌اللّهی برخوردار باشد آن «بقیة ‌الله» است؛ منتها بعضی‌ ها در درجه یك و دو, بعضی در درجه صد [قرار دارند]. [1] . سوره مائده، آیه 54؛ سوره حدید، آیه 21. [2] . سوره انعام، آیه 124. [3] . سوره بقره، آیه 269؛ سوره آل عمران، آیه 7. [4] . سوره حشر، آیه 2. [5] . سوره طه، آیه 54. [6] . سوره هود، آیه 116. [7] . سوره احقاف، آیه 35. [8] . امالی(للمفید)، متن، ص283. [9] . بحار الانوار، ج2، ص259. [10] . سوره فجر، آیه 5. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۳۹ 📌 الی اگر می خواهد خدای تعالی او را دوست داشته باشد و او را در مستقيم راهنما باشد، بايد خود را از تاريکی و انحراف دهد و به راه راست که همان تمسّک به و است برساند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
# 🖌علامه 🔻اختیار چیست ؟ 🔻نقش شناخت در و انتخاب ؟ ◻️آنچه ملاك ارزش افعال انسانى ست؛ است. انسان نيرويى دارد كه با آن مى‌تواند از خارج شود و پا فراتر نهد و حاكم بر غرائز و جاذبه‌هاى مختلف گردد و خواسته‌اى را فداى خواسته‌ى ديگر كند و اينجاست كه با همين ترجيح يكى بر ديگرى، كار آدمى ارزش مى‌يابد؛ چنين ارزشى تنها در مورد موجودى صدق مى‌كند كه داراى باشد. يعنى گرايش هايى كه در مقام و ، قابل جمع نيستند و با هم تزاحم می یابد بدين معنى كه انگيزه‌هايى در انسان بوجود مى‌آيد كه ارضاء همه‌ى آنها در يك آن و يكجا، امكان ندارد و بايد يكى را انتخاب كند، نمى‌توان هم را راضى كرد و هم و نفس را.البتّه گاهى امكان دارد انسان به كارى كه مورد رضاى خداست، هم داشته باشد مثل سحرى خوردن يا افطار كردن كه هم مستحب است(يعنى خدا از آن خشنود مى‌گردد) و هم نفس به آن تمايل دارد و اگر قصد قربت كند، عبادت كرده است. ولى گاهى تزاحم ايجاد مى‌شود: آدم گرسنه است و غذاى لذيذ امّا حرامى در دسترس است؛ در اينگونه موارد جمع بين دو خواسته و ارضاء آن، ممكن نيست، بايد يكى را انتخاب كرد. ◼️براى اينكه آدمى بتواند چيزى را كند و آن را بپذيرد؛ شرائطى لازم است: اولا اين كه شىء مورد تكليف را «‌بشناسد‌» و بداند كه نسبت به آن، چه مسئوليتى دارد. ثانیا اينكه‌گرايش هاى متضادّى در زمينه‌ى آن فعل داشته باشد تا زمينه‌اى براى انتخاب و اختيار، فراهم شود. ثالثا قدرت و يارايى تصميم‌گيرى و انتخاب، داشته باشد تا بين گرايش‌هاى متضاد، يكى را انتخاب كند. رابعا اينكه آنچه را انتخاب مى‌كند، بتواند به مراحله‌ى عمل در آورد يعنى شرائط انجام فعل و قدرت عمل كردن به آن، براى وى، آماده باشد. ◽️مايه‌هاى سه شرط اولی از اين مقدّمات از و و و انتخاب، همه، در نهاد انسان به طور فطرى قرار داده شده است؛ امّاشرايط عمل مربوط به خارج از وجود انسان است. بايد در خارج شرائطى فراهم باشد علاوه بر ابزار عمل و دست و پا و ساير وسائل كه در انسان هست تا انسان بتواند كارى را انجام دهد. ... 📚کتاب در قرآن 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
شاگرد اخلاص.mp3
1.44M
📚 پیام به سالگر علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) تاریخ: 1396/09/01 🔅🔅🔅 💢شاگرد اخلاص 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#سالگرد_علامه_طباطبایی_رضوان_الله_تعالی_علیه #مقام_فنا #علم_الوراثه #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 پی
📚 پیام به سالگر علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) تاریخ: 1396/09/01 🔅🔅🔅 💢شاگرد اخلاص 🔹 گرچه مفاخر ما در هر رشته ‌ای حرفی برای گفتن و شنیدن داشته و دارند، لکن علامه سید محمد حسین طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه‏) خصیصه ‌ای که دارد این است که او فرزند فرآورده ‌های عبادی و خلوصی خود است؛ بیش از آن مقداری که از اساتید استفاده کرده باشد، از درون خود جوشید. ▫️ مستحضر هستید که هم «علم الدراسه» را دین به رسمیت شناخته است که فرمود: «طَلَبُ‏ الْعِلْمِ‏ فَرِیضَةٌ»[1] و هم «علم الوراثه» را که در اثر پیوند با معلِّم چنین علمی نصیب انسان می ‌شود. در «علم الوراثه» با وراثت ‌های مال فرق جوهری دارد؛ در ارث مال، تا مورِّث نمیرد چیزی به وارث نمی‌رسد، [اما] در ارث علم، تا وارث نمیرد چیزی به او نمی ‌رسد. اگر «مُوتُوا قَبْلَ‏ أَنْ تَمُوتُوا»،[2] «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»،[3] «زِنُوا أَنْفُسَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا»،[4] مطرح شد، چنین انسانی که به بار یافت، از «علم الوراثه» سهمی می ‌برد. ▫️ مرحوم علامه طباطبایی بیش از آن مقداری که از کتاب و کتیبه استفاده کند، از آن «علم الوراثه» استفاده کرد، چون اساتید ایشان در تبریز و در تهران مشخص بود و در نجف هم مشخص بود. بعضی از مراجع نجف که هم دوره با ایشان بودند، چند بار به ما می ‌گفتند آنچه را که دارد، برای خود اوست؛ زیرا اساتید او را ما می ‌شناسیم، هرگز به این عظمت و جلال و شکوه نبودند. بنابراین مرحوم علامه این خصیصه را دارد که « مَنْ اِصْبَحَ لِلَّهِ اِرْبَعِینَ صَبَاحاً» یا «مَنْ أَخْلَصَ‏ لِلَّهِ‏ أَرْبَعِینَ‏ صَبَاحاً فَجَّرَ اللهُ ینَابِیعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِه‏»؛[5] او شاگرد اخلاص و نماز شب و توحید خود بود. این مطلب اول. 🔹 مطلب دوم: ره آوردهای نویی که ایشان داشت، گاهی به صورت تبیین وحی درآمد و گاهی به صورت تبیین عقل. عقل وحیانی آن است که بر اساس تجربه از یک سو و تجرید از سوی دیگر، بتواند به بارگاه وحی ‌شناسی بار یابد؛ وحی را بشناسد، ضروری بداند، نبوت عام و خاص را ثابت کند، ولایت را ثابت کند، امامت را ثابت کند، [البته] در ضمن اثبات توحید، با همه أسما و صفاتش؛ این عقل می‌ شود ! عقلی که هم تجربه حسّی را بها بدهد، هم نیمه تجربی مثل ریاضی را و هم تجریدی محض مثل کلام، بالاتر از آن فلسفه، بالاتر از آن عرفان نظری را بها بدهد، چنین عقلی می‌ تواند وحی را اثبات کند و وحی هم او را شکوفا کند که «وَ یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ».[6] [1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص30. [2]. بحارالانوار، ج69، ص59. [3]. وسائل الشیعه، ج 16، ص99. [4]. نهج البلاغه، خطبه89. [5]. ملاذ الاخیار فی فهم تهذیب الاخبار، ج14، ص347. [6]. نهج البلاغه، خطبه1. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (67) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 بحث روايى روايات تفسيرى حروف مقطعه قرآن به چند گروه تقسيم مى شود: ☑ 7- رواياتى كه حروف مقطعه را ناظر به تحدى مى داند: ▫ - عن الحسن بن على بن محمد بن على بن موسى بن جعفر... (صلوات الله عليهم)... انه قال: كذب قريش واليهود بالقرآن و قالوا هذا سحر مبين تقوله. فقال الله: (الم ذلك الكتاب) اى يا محمد!هذا الكتاب الذى انزلته اليك هو الحروف المقطعه التى منها الف و لام وميم و هو بلغتكم و حروف هجائكم (فاتوا بمثله ان كنتم صادقين) واستعينوا بذلك بسائر شهدائكم. ثم بين انهم لايقدرون عليه بقوله: (قل لئن اجتمعت الانس والجن على ان ياتوا بمثل هذا القرآن لا ياتون بمثله ولو كان بعضهم لبعض ظهيرا).... ▫ عن الرضا (عليه السلام)... ثم قال: ان الله تبارك و تعالى انزل هذا القرآن بهذه الحروف التى يتداولها جميع العرب. ثم قال: (قل لئن اجتمعت الانس ‍ والجن على ان ياتوا بمثل هذا القرآن...). ⏪⏪ تذكر: اين حديث راجع به حروف مقطعه نيست، ليكن مندرج در برخى از نصوص همين گروه است كه حروف مقطعه را ناظر به تحدى مى داند. ======================== 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نگاشت۱:معرفی اجمالی سوره انفطار (تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 ▫ سوره انفطار هشتاد و دومین سوره و از سوره‌های مکی قرآن است که در جزء سی‌ام قرآن جای دارد. این سوره را «‌إنفطار‌» می‌نامند چون در اولین آیه آن از انفطار به معنای پاره شدن و ازهم گسستن آسمان سخن به میان آمده است. سوره انفطار درباره وقوع قیامت، شرایط و نشانه‌های آن سخن می‌گوید و از سرنوشت ابرار (نیکان) و فُجّار (بدکاران) و جایگاه هر کدام خبر می‌دهد. ▫ در فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر (ص) نقل شده هر كس سوره انفطار را قرائت كند، خداوند به تعداد همه قبرها و ده برابر قطره‌های برف و باران به او حسنه می‌دهد. ▫ این سوره را اِنفطار‌ نامیده‌اند؛ زیرا در اولین آیه آن، از انفطارِ آسمان، به معنای پاره‌شدن و ازهم گسستن آسمان به هنگام قیامت، سخن به میان آمده است. نام دیگر این سوره إنفَطَرَت‌ است. ▫ سوره انفطار جزو سوره‌های مَکّی و در ترتیب نزول هشتاد و دومین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف نیز هشتاد و دومین سوره است. و در جزء سی‌ام قرآن جای دارد. ▫ سوره انفطار ۱۹ آیه، ۸۱ کلمه و ۳۳۳ حرف دارد. این سوره به لحاظ حجمی جزو سوره‌های مفصلات (دارای آیات کوتاه) است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نگاشت2:محتوی کلی سوره انفطار (تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 سوره انفطار درباره وقوع قیامت و شرایط و نشانه‌های آن و حوادثی سخن می‌گوید که در پایان جهان رخ می‌دهد؛ همچنین انسان را به نعمت‌های خداوند که سراسر وجود او را گرفته است توجه می‌دهد و با تقسیم‌بندی انسان‌ها به دو گروه ابرار (نیکان) و فُجّار (بدکاران)، درباره سرنوشت و جایگاه هر کدام سخن می‌گوید و اینکه فرشتگانی گرامی (کِرامًا کاتِبِینَ) اعمال هر انسانی را ثبت و ضبط می‌کنند. در تفسیر مجمع البیان از پیامبر (ص) نقل شده هر كس سوره انفطار را قرائت كند، خداوند به تعداد همه قبرها و ده برابر قطره‌های برف و باران به او حسنه می‌دهد.همچنین از پیامبر(ص) آمده است هر کس خوش دارد در قیامت به من بنگرد، چنان‌که با چشم سر می‌بیند، سوره‌های تکویر، انفطار و انشقاق را قرائت کند. شیخ صدوق در روایتی از امام صادق (ع) نقل می‌کند هر كس سوره انفطار و انشقاق را در نمازهای واجب یا مستحب خود قرائت کند، خداوند حاجت‌ها و خواسته‌هایش را روا می‌دارد و بین او و خداوند حجابی نخواهد بود و همواره خداوند با نظر عنایت به او می‌نگرد تا از حسابرسی مردم فارغ گردد. در منابع حدیثی برای قرائت این سوره خواصی چون خلاصی از زندان،ایمنی از رسوایی روز قیامت و قوی‌شدن دید چشم و برطرف شدن دردهای چشمی ذکر شده است. 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نگاشت3:محتوی کلی سوره انفطار (تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 آیات مشهور يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّ‌كَ بِرَ‌بِّكَ الْكَرِ‌يمِ (آیه ۶) ترجمه: اى انسان، چه چيز تو را در باره پروردگار بزرگوارت مغرور ساخته؟ ⏪ در تفسیر نمونه آمده است، هدف این آیه در هم شکستن غرور و بیدار کردن انسان از خواب غفلت است. در نهج البلاغه نیز خطبه‌ای از امام علی(ع) درباره این آیه نقل شده است. امام(ع) در این خطبه انسان را مخاطب قرار می‌دهد و گلایه می‌کند چرا آدمی جرئت بر گناه یافته و مغرور شده است و اصلاً نگرانِ این دردش نیست و حال آنکه که در بسیاری از سختی‌ها نگران دیگران است. چگونه بیمِ شبیخونِ خشم خداوند او را از این خواب غفلت بیدار نمی‌کند و چگونه با ناتوانی و ضعفش در مقابل پروردگارش جرئت معصیت دارد؛ پروردگاری که کریم است و احسان و فضلش را از بنده‌اش دریغ نداشته و او را لحظه‌ای از لطفش محروم نکرده است. 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شمس الوحی تبریزی (۵) _ علامه و استقبال از شبهات سالروز رحلت (رضوان الله تعالی علیه) است که این بزرگوار در طی این نیم قرن، در آن بخش های و و و تقریباً سفره ای پهن کرده است که اکثری دست به ها عائله ایشان هستند. ماهی دو بار سوار اتوبوس می شد، به تهران می رفت تا با این برادران عزیز بنشیند، های آنها را بشناسد و پاسخ بدهد. این پیرمرد سوار ماشین کرایه ای بشود، به گاراژ برود، تنها برود و تنها بیاید؛ این کارها، کارهای عادی نیست! انسان تا شبهه را نشناسد که نمی تواند پاسخ بدهد! به استقبال شبهه بروید، شبهه برکت الهی است؛ اینها شرّ بالعرض است، شرّ بالذات نیست. ✅ نماز جمعه قم _ ۱۳۷۶/۰۸/۲۳ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فایل نصبی دردانه.apk
11.42M
🔰 🔰 📚عنوان : نرم افزار دردانه 📖موضوع نرم افزار : فرهنگی 📌 فقط با ذکر منبع مجاز است 💢 به کتابخانه عمومی ایتا ( کتابیتا ) بپیوندید : 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
(19) 🔅🔅🔅 ✳️اصول کار ⏪3. اصل سوم شرح صدروبرخورداری از روحی بزرگ المص،كِتابٌ أُنْزِلَ إِلَيْكَ فَلا يَكُنْ في‏ صَدْرِكَ حَرَجٌ مِنْهُ لِتُنْذِرَ بِهِ وَ ذِكْرى‏ لِلْمُؤْمِنينَ (2/اعراف) كتابى است كه بر تو نازل شده، در دل تو از آن ترديدى نباشد، تا به آن بيم دهى و مؤمنان را پندى باشد. ◽️بی شک یکی از شرایط اساسی در کارگذار فرهنگی داشتن شرح صدر است و پایبندی به اصول مذکور در کتاب و سنت (سند فرهنگی) عامل بی بدیل موفقیت کارگزاران می باشد. ⏮4. اصل چهارم توفیق الهی ضرورتی انکارناپذیر برای ضمانت تاثیرگذاری فعالیت فرهنگی انكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ 56/قصص تو هر كس را كه بخواهى هدايت نمى‏كنى. خداست كه هر كه را بخواهد هدايت مى‏كند و او هدايت يافتگان را بهتر مى‏شناسد. 📃پيام‏ها: ☑️1-وظيفه‏ى انبيا ابلاغ پيام‏هاى الهى و ارائه راه است. پذيرفتن يا عدم پذيرش مردم ربطى به آن بزرگواران ندارد. «إِنَّكَ لا تَهْدِي» ☑️2- پيامبران، براى هدايت منحرفان سوز و شور داشتند. «مَنْ أَحْبَبْتَ» ☑️3- هدايت، كار خداوند است كه فقط شامل دلهاى پاك و آماده مى‏شود 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
بسم الله الرحمن الرحيم راه مستقیم یکی از آفت هایی که ادیان الهی را همواره مورد تهدید قرار می دهد، تحریف و ساخت نسخه های جعلی و بدلی است.عده ای برای رسیدن به دنیا، برخی به جهت داشتن دلی پر از مرض و... مردم را از مسیر مستقیم الهی دور می کنند. اما خداوند متعال در اینجا از باب حکمت خویش، امامان و جانشینانی برای پیامبر (ص) تعیین نموده و آنها را به سلاح علم و عصمت مجهز کرده است. تا مردم به وسیله ی آنها به صراط مستقیم رفته و وارد در کوره راه های کفر و نفاق نگردند.به عنوان مثال یکی از بزرگترین درگیری ها و محل های اختلافات مسلمین در مباحث اعتقادی توحیدی است.برخی به نام اشاعره به تعبد به آیات قرآنی روی آورده و عقل را در مواجهه ی با آیات الهی تعطیل نمودند، گروهی دیگر به اسم معتزله به عقل منزلتی بسیار رفیع تر از حد معمول بخشیدند. قومی که به خوارج مشهور شدند، بنای به تحجر و خشک مقدسی با توحش را برداشته و قس علیهذا.در اینجا خاندان پیامبر (ص) که داناترین مردم به کتاب الهی بودند، مسیر تعبد صحیح را به مسلمین آموخته و اسلام واقعی را از اسلام های دروغین و بدلی که دستاویز حاکمان بود؛ ممتاز و متمایز ساختند. چنانکه امام رضا (علیه السلام ) در حدیثی گهربار فرمود: اى ابن ابي محمود! وقتى مردم به چپ و راست مي روند تو ملازم طريقه ما باش، زيرا هر كس با ما همراه شود ما با او همراه خواهيم بود، و هر كس از ما جدا شد ما نيز از او جدا خواهيم شد.[1] بنابراین امر امامت برای هدایت مردم به صراط مستقیم که تنها یکی هست، از باب حکمت و لطف بر خداوند واجب می باشد. وگرنه با این همه اختلاف عقیده و انحراف برآمده ی از دنیا طلبی حاکمان ستمگر، غرض اصلی از بعثت انبیا که همانا هدایت مردم است، نقض می شد. حال آنکه خداوند حکیم است و کار بیهوده انجام نمی دهد. ......................................................... عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏1، ص 303 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۴۸ 📌رسيدن به مقام اولياء الهی و تمام عليهم السلام برای آنکه مردم را به ها بشارت دهند و از ها بترسانند مبعوث شده و فعاليت می کنند که اگر کسی راه ، اعتقادات، نفس، اصلاح و اعمال خود را در پيش بگيرد حتماً به مقام خدا که نه آنها را می گيرد و نه می شوند، خواهد رسيد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا