💢 بهترین فرصت برای دعا
⏪ الآن اين جريان «کرونا» ازبهترين فرصتها است که انسان بگويد «يا اﷲ»شما مستحضريد که وقتي دانشجويان ما دانشگاهيان ما به هر حال متجددين ما غرب ميروند بر ميگردند؛ پارسال مشهد که بودم ديدم کسي آمد و ناله ميکند که من بچه اي تربيت کردم با نماز بود و الآن در دانشگاه است اصلاﹰ نماز را گذاشته کنار! او از کجا ياد ميگيرد؟ از دانشگاه غرب ياد ميگيرد.
⏪ غرب چرا مسجد را کنار زد و تبديل به کليسا کرد و کليسا را هم کنار زد تبديل به انبار کرد؟ براي اينکه علم زده است، همين که چهار تا ماهواره بر ارسال کرد و رفت به آسمان و آمد، خيال ميکند که مثلاﹰ همه چيز حل است. الآن يکي از کوچکترين ميکروب اين هشت ميليارد را فلج کرده است!
⏪ الآن بهترين فرصت است که بگويد »يا اﷲ«. اميدواريم به برکت اين دعاها افکار دانشمندان ما روشن شود تا حل کنند؛ گاهي ميفهمند که حلﹼ آن خيلي ساده است.
📼 درس خارج فقه ارث /جلسه سوم 21/8/99
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شمس الوحی تبریزی (۳) _ علامه و حق توحیدی انسان
اصرار مرحوم علامه (رضوان الله تعالی علیه) این است که: #فرهنگ_قرآن این است که هم #اخلاق را تبیین می کند، و هم #حیات را تشریح می کند. در نزد مردم حیات مهمترین حق #جامعه هست، ولی بیان #علامه این است: در #فرهنگ #قرآن_کریم مهمترین حق، #حق #توحید است نه حق حیات! #زندگی بی توحید، حق نیست؛ این بهره موجودات دیگر است. مهمترین حقی که انسان دارد، حق توحید است، و اخلاق در حقیقت همان #خلقت سازی است که به صورت بیان #خلق در آمده است.
✅ پیامبه همایش اخلاقِ علم و اخلاق کاربردی در مکتب #علامه_طباطبایی (ره) _ قم ؛ ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#شمس_الوحی_تبریزی
#علامه_طباطبائی
#المیزان
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۳۲ ـ ۳۱ #سوره_انعام
📌لقاء #اللّه
#سالک الی #اللّه بايد هدفش لقاء #خدای تعالی باشد و #نفس خود را برای رسيدن به اين مقام #تزکيه کند، #کمالات روحی را کسب نمايد والاّ روز به روز ضرر کرده و #قيامت ناگهان می رسد و #حسرت می برد که چرا خود را برای امروز مهيّا نکرده ام تا از لقاء پروردگارم بهره بردارم و بايد امروز بار #گناه و #غفلت خود را به دوش بکشم.
#سالک الی #اللّه بايد بداند که دنيا اگر مقدمه برای بندگی و رسيدن به #لقاء اللّه نباشد جز #بازی بيهوده چيزی نيست و تنها #زندگی اخروی است که برای اهل #تقوی ارزش دارد؛ چرا اين مردم از عقلشان استفاده نمی کنند؟!
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حیات قرآنی علامه طباطبایی
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#علامه_طباطبایی
#علامه_طباطبائی
#المیزان
#مفسر
#قرآن
#حیات_طیبه
#باز_نشر
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شمس الوحی تبریزی (۴) _ علامه و صدور انقلاب فرهنگی
علامه نه تنها نگذاشت مکتب های وارداتی مادی گری از دو بلوک شرق و غرب به ایران بیاید، بلکه کوشید با #مصاحبه ها، با #پیام ، با #نامه ، با جوابِ سئوال، با اعزام شاگردهای تربیت شده مکتبی، #فلسفه_اسلامی را به دو بلوک، مخصوصاً #غرب برساند. قبل از اینکه مساله #صدور_انقلاب فرهنگی مطرح شود، این پیرِ خِرد کوشید با نوشتن #شیعه_در_اسلام ، دانشکده #شیعه_شناسی غرب را تغذیه کند.
✅ سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران _ ۱۳۶۰/۰۸/۲۹
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#شمس_الوحی_تبریزی
#علامه_طباطبایی
#علامه_طباطبائی
#انقلاب_فرهنگی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
سه دقیقه در قیامت 73.mp3
25.46M
📚شرح و بررسی کتاب #سه_دقیقه_در_قیامت
📈تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم
🖇جلسه هفتاد و سوم 🔅🔅🔅
* ملکوت و مصادیق همراهی با ظالم
* تفاوت عذاب در دنیا و برزخ
* ملکوت و مصادیق غیبت کردن
* چه حرفی غیبت حساب میشود؟
* یکی از راههای دفع شیاطین و اجانین
* برخوردی که با عمل ما در برزخ میشود؟!
* اثر دائمالوضو بودن
* حفاظت روزه و وضو در برابر خطورات
* حس لامسه برزخی برای چه کسی است؟
* طهارت ملکوتی خود را نقض نکنیم!
* ملکوت سخنچینی
* مصادیق سخنچینی در فضای مجازی
* یکی از تفاوتهای برزخ و قیامت
* حیات برزخی آتشین مخصوص چه افرادی است؟
* ملکوت کظم غیظ کردن
* معنا و مصداق کظم غیظ
* ملکوت ظلم و تحقیر کردن فقیر
* آیا با توبه اثر اعمال حبط شده بر میگردد؟
* ملکوت رد کردن غیبت
* ملکوت تهمت دامن زدن
* ملکوت شراب خوردن!
* چه کسانی در گناه شراب خواری شریکاند؟
* ملکوت ربا خواری
📅99/07/11
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
سفارش #والدین به #نماز یکی از راههای اقامه ی نماز
#قرآن کریم در آیات مختلفی سفارش خانواده به نماز را از ناحیه ی پیامبران الهی مطرح نموده است. از جمله در مقام تمجید و تکریم از حضرت اسماعیل علیه السلام میفرماید: «و کان یأمر أهله بالصلوة و الزّکوة» [۱] ؛ جمله ی «و کان یأمر» دلالت بر استمرار و پیوستگی دارد؛ یعنی حضرت اسماعیل به طور مداوم خانواده ی خود را امر به نماز میکرد.
از این آیه استفاده میشود که بر خلاف نوع مردم توجه آن حضرت به امور دینی فرزندانش بیشتر از توجه به امور دنیوی آنها بوده است.[۲]
چه این که قرآن سفارش حضرت لقمان به فرزندش را موضوع نماز و سایر فرائض دینی بیان میکند: «یا بنیّ أقم الصلوة وامر بالمعروف وانه عن المنکر و اصبر علی ما أصابک» [۳]،
همچنین خطاب به پیامبر صلی الله علیه و آله میفرماید: «وامر أهلک بالصلوة و اصطبر علیها». [۴]هنگامی که این آیه نازل شد، بر طبق برخی از احادیث پیامبر صلی الله علیه و آله مدت ۹ ماه به هنگام نماز میآمدند در مقابل منزل حضرت علی علیه السلام و فاطمه علیهاالسلام میفرمودند: «السلام علیکم و رحمة الله و برکاته الصلاة الصلاة یرحمکم الله» [۵] .
این سیره ی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نشانگر اهمیت نماز و مسئولیت والدین نسبت به نماز فرزندان است با این که حضرت علی و فاطمه هیچ نیازی به این سفارش نداشتند در عین حال پیامبر تذکر میدهد و این درسی است برای امت اسلامی که نسبت به نماز نسل نو عنایت داشته باشند.
شخصی از حضرت رضا علیه السلام سؤال کرد: فرزندی دارم که هشت سال از عمرش گذشته ولی نماز نمی خواند. حضرت فرمود: «سبحان الله یترک الصلوة» بعد گفت اگر بچه مریض بود چه کند؟ حضرت فرمود: «یصلی علی نحو ما یقدر» [۶] ؛ به هر اندازه که میتواند نماز بخواند.
---------———-
1.وسائل / ج ۳ / ص ۱۳.
2.لقمان / ۱۷.
3.طه / ۱۳۲.
4.مجمع البیان ۷/۵۹.
5.مریم / ۵۵.
۶.تفسیر کبیر / ج ۲۱ / ص ۲۳۲.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 24 نهج البلاغه..mp3
2.83M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت 24 (کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 56.mp3
14.44M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 76
@rahighemakhtoom
📼 قسمت: پنجاه و ششم
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه
✳️عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی
و امنن علی بالصحة و الامن والسلامةِ فی دینی و بدنی
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا
🌴🌴🌴
احتیاط.mp3
1.71M
#بقیة_الله
#اهل_بصیرت
#وجه_الله
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1394/11/24
🆔 @a_javadiamoli_doross
🔅🔅🔅
💢دین تو برادر توست! 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#بقیة_الله #اهل_بصیرت #وجه_الله #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/11/24 🆔 @a
#بقیة_الله
#اهل_بصیرت
#وجه_الله
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1394/11/24
🆔 @a_javadiamoli_doross
🔅🔅🔅
💢دین تو برادر توست!
🔸 به ما فرمودند ﴿لَقَدْ كانَ لَكُمْ فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾ كه مخاطب اوّلی و اصلی آن همین حوزه های علمیه و دانشگاه ها هستند؛ خصوصیات آن بزرگوارها را معرفی كردند، فرمودند خصوصیت های آنها دو قسم است: یك قسم كه در دسترس احدی نیست این ﴿ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ یؤْتیهِ مَنْ یشاءُ﴾ است,[1] ﴿اللَّهُ أَعْلَمُ حَیثُ یجْعَلُ رِسالَتَهُ﴾[2] آن نبوّت است, آن امامت است, آن خلافت كبراست, آن عصمت كلیه است آنها كه در دسترس كسی نیست؛ اما فرمود آن بهره های رقیق از آن حقایق مقدور شما است؛ آنگاه كمالات اینها را شمردند فرمود آنها اهل بصیرت اند, آنها اهل علم الیقین اند, آنها اهل عمل اند, آنها ﴿أُولُوا الْأَلْبابِ﴾[3] هستند, آنها ﴿أُولِی الْأَبْصارِ﴾[4] هستند, آنها ﴿أُولِی النُّهی﴾[5] هستند, آنها ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾[6] هستند, آنها ﴿أُولُوا الْعَزْمِ﴾[7] هستند؛ همه این كمالات برای انسان ها مخصوصیاً حوزویان ممكن است.
🔸 ﴿أُولِی النُّهی﴾ گفتند عقل را «نُهیه» می گویند زیرا انسان را از زشتی نهی می كند ﴿أُولِی النُّهی﴾ این است. عقل را حِجر گفتند، برای اینكه عقل تحجیر می كند. دیدید در بیابان های وسیع اگر كسی خواست یك مقدار از این زمین ها را به خودش اختصاص بدهد و به عنوان احیای موات بگیرد تَحجیر و پرچین می كند؛ اینكه در كتاب های فقهی «حقّالتحجیر» را که ملاحظه كردید همین است. عقل, تحجیر می كند، جلوی بیگانه را می گیرد و مرزبندی می كند. این بیان نورانی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) كه احتیاط را معنا كرده است همین است، به كمیل فرمود كمیل! «أَخُوكَ دِینُكَ فَاحْتَطْ لِدِینِكَ»؛[8] فرمود برادرهای شناسنامه ای زیادند، ولی انسان یك برادر بیشتر ندارد و آن #دین است، «فَاحْتَطْ لِدِینِكَ» احتیاط كن! می گویند فلان شخص #محتاط است, محتاط است یعنی چه؟ یعنی وقتی زحمت كشید باغی درست كرد, درختی غرس كرد و این درخت ها به ثمر نشستند برای صیانت از این باغ، دور این باغ را حائط رسم می كند، یعنی دیوار می كشد. آدم محتاط, آدمی است كه دینش را مثل آن درخت پرثمر بداند, یك; دور این دینش را دیوار بكشد, دو; كه هر كسی نیاید به دلخواه خودش از میوه های دین او استفاده كند, سه. آدمی كه بی حائط است، یعنی بی دیوار است و دور دینش را دیوار نكشید آدم محتاطی نیست. حضرت فرمود: «أَخُوكَ دِینُكَ فَاحْتَطْ لِدِینِكَ». گاهی می فرماید: «خُذِ اَلْحَائِطَةَ لِدِینِكَ»؛[9] یعنی وقتی دین داری دورش را دیوار بكش! اگر باغی دورش دیوار نباشد، هر عابر و ره گذری از میوه آن استفاده می كند اینكه در دسترس دیگران قرار می گیرد و اینكه محفوظ نیست! ﴿هَلْ فی ذلِكَ قَسَمٌ لِذی حِجْرٍ﴾[10] همین است، ﴿أُولُوا الْأَلْبابِ﴾ همین است, «اولوا العقول» همین است, ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ همین است. الآن یكی از القاب نورانی وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) این است كه او #بقیة_الله است عنوان «بقیة الله» نظیر اسمای حسنای خدا توقیفی نیست. هر انسانی كه در اثر عنایت الهی از وجه اللّهی برخوردار باشد آن «بقیة الله» است؛ منتها بعضی ها در درجه یك و دو, بعضی در درجه صد [قرار دارند].
[1] . سوره مائده، آیه 54؛ سوره حدید، آیه 21.
[2] . سوره انعام، آیه 124.
[3] . سوره بقره، آیه 269؛ سوره آل عمران، آیه 7.
[4] . سوره حشر، آیه 2.
[5] . سوره طه، آیه 54.
[6] . سوره هود، آیه 116.
[7] . سوره احقاف، آیه 35.
[8] . امالی(للمفید)، متن، ص283.
[9] . بحار الانوار، ج2، ص259.
[10] . سوره فجر، آیه 5.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۳۹ #سوره_انعام
📌#صراط_مستقيم
#سالک الی #اللّه اگر می خواهد خدای تعالی او را دوست داشته باشد و او را در #صراط مستقيم راهنما باشد، بايد خود را از تاريکی #جهل و انحراف #نجات دهد و به راه راست که همان تمسّک به #قرآن و #عترت است برساند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
او هرگز نخواهد مُرد
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#علامه_طباطبایی
#علامه_طباطبائی
#شمس_الوحی_تبریزی
#المیزان
#رافت
#مهربانی
#آداب_زندگی
#حقوق_حیوانات
#حیوان_خانگی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#
🖌علامه #مصباح_یزدی
🔻اختیار چیست ؟
🔻نقش شناخت در #اختیار و انتخاب ؟
◻️آنچه ملاك ارزش افعال انسانى ست؛ #اختيار است. انسان نيرويى دارد كه با آن مىتواند از #حالت_انفعالى خارج شود و پا فراتر نهد و حاكم بر غرائز و جاذبههاى مختلف گردد و خواستهاى را فداى خواستهى ديگر كند و اينجاست كه با همين ترجيح يكى بر ديگرى، كار آدمى ارزش مىيابد؛ چنين ارزشى تنها در مورد موجودى صدق مىكند كه داراى #گرايشهاى_متضادّ باشد. يعنى گرايش هايى كه در مقام #عمل و #ارضاء، قابل جمع نيستند و با هم تزاحم می یابد بدين معنى كه انگيزههايى در انسان بوجود مىآيد كه ارضاء همهى آنها در يك آن و يكجا، امكان ندارد و بايد يكى را انتخاب كند، نمىتوان هم #خدا را راضى كرد و هم #شيطان و نفس را.البتّه گاهى امكان دارد انسان به كارى كه مورد رضاى خداست، #ميل هم داشته باشد مثل سحرى خوردن يا افطار كردن كه هم مستحب است(يعنى خدا از آن خشنود مىگردد) و هم نفس به آن تمايل دارد و اگر قصد قربت كند، عبادت كرده است. ولى گاهى تزاحم ايجاد مىشود: آدم گرسنه است و غذاى لذيذ امّا حرامى در دسترس است؛ در اينگونه موارد جمع بين دو خواسته و ارضاء آن، ممكن نيست، بايد يكى را انتخاب كرد.
◼️براى اينكه آدمى بتواند چيزى را #انتخاب كند و #مسئوليت آن را بپذيرد؛ شرائطى لازم است:
اولا اين كه شىء مورد تكليف را «بشناسد» و بداند كه نسبت به آن، چه مسئوليتى دارد.
ثانیا اينكهگرايش هاى متضادّى در زمينهى آن فعل داشته باشد تا زمينهاى براى انتخاب و اختيار، فراهم شود.
ثالثا قدرت و يارايى تصميمگيرى و انتخاب، داشته باشد تا بين گرايشهاى متضاد، يكى را انتخاب كند.
رابعا اينكه آنچه را انتخاب مىكند، بتواند به مراحلهى عمل در آورد يعنى شرائط انجام فعل و قدرت عمل كردن به آن، براى وى، آماده باشد.
◽️مايههاى سه شرط اولی از اين مقدّمات از #استعداد_شناخت و #تمايلات و #نيروى_تصميمگيرى و انتخاب، همه، در نهاد انسان به طور فطرى قرار داده شده است؛ امّاشرايط عمل مربوط به خارج از وجود انسان است. بايد در خارج شرائطى فراهم باشد علاوه بر ابزار عمل و دست و پا و ساير وسائل كه در انسان هست تا انسان بتواند كارى را انجام دهد.
#ادامه_دارد...
📚کتاب #انسان_سازی در قرآن
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
شاگرد اخلاص.mp3
1.44M
#سالگرد_علامه_طباطبایی_رضوان_الله_تعالی_علیه
#مقام_فنا
#علم_الوراثه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به سالگر علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه)
تاریخ: 1396/09/01
🔅🔅🔅
💢شاگرد اخلاص
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#سالگرد_علامه_طباطبایی_رضوان_الله_تعالی_علیه #مقام_فنا #علم_الوراثه #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 پی
#سالگرد_علامه_طباطبایی_رضوان_الله_تعالی_علیه
#مقام_فنا
#علم_الوراثه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به سالگر علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه)
تاریخ: 1396/09/01
🔅🔅🔅
💢شاگرد اخلاص
🔹 گرچه مفاخر ما در هر رشته ای حرفی برای گفتن و شنیدن داشته و دارند، لکن علامه سید محمد حسین طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) خصیصه ای که دارد این است که او فرزند فرآورده های عبادی و خلوصی خود است؛ بیش از آن مقداری که از اساتید استفاده کرده باشد، از درون خود جوشید.
▫️ مستحضر هستید که هم «علم الدراسه» را دین به رسمیت شناخته است که فرمود: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ»[1] و هم «علم الوراثه» را که در اثر پیوند با معلِّم چنین علمی نصیب انسان می شود. در «علم الوراثه» با وراثت های مال فرق جوهری دارد؛ در ارث مال، تا مورِّث نمیرد چیزی به وارث نمیرسد، [اما] در ارث علم، تا وارث نمیرد چیزی به او نمی رسد. اگر «مُوتُوا قَبْلَ أَنْ تَمُوتُوا»،[2] «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»،[3] «زِنُوا أَنْفُسَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا»،[4] مطرح شد، چنین انسانی که به #مقام_فنا بار یافت، از «علم الوراثه» سهمی می برد.
▫️ مرحوم علامه طباطبایی بیش از آن مقداری که از کتاب و کتیبه استفاده کند، از آن «علم الوراثه» استفاده کرد، چون اساتید ایشان در تبریز و در تهران مشخص بود و در نجف هم مشخص بود. بعضی از مراجع نجف که هم دوره با ایشان بودند، چند بار به ما می گفتند آنچه را که #علامه_طباطبایی دارد، برای خود اوست؛ زیرا اساتید او را ما می شناسیم، هرگز به این عظمت و جلال و شکوه نبودند. بنابراین مرحوم علامه این خصیصه را دارد که « مَنْ اِصْبَحَ لِلَّهِ اِرْبَعِینَ صَبَاحاً» یا «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً فَجَّرَ اللهُ ینَابِیعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِه»؛[5] او شاگرد اخلاص و نماز شب و توحید خود بود. این مطلب اول.
🔹 مطلب دوم: ره آوردهای نویی که ایشان داشت، گاهی به صورت تبیین وحی درآمد و گاهی به صورت تبیین عقل. عقل وحیانی آن است که بر اساس تجربه از یک سو و تجرید از سوی دیگر، بتواند به بارگاه وحی شناسی بار یابد؛ وحی را بشناسد، ضروری بداند، نبوت عام و خاص را ثابت کند، ولایت را ثابت کند، امامت را ثابت کند، [البته] در ضمن اثبات توحید، با همه أسما و صفاتش؛ این عقل می شود #وحیانی! عقلی که هم تجربه حسّی را بها بدهد، هم نیمه تجربی مثل ریاضی را و هم تجریدی محض مثل کلام، بالاتر از آن فلسفه، بالاتر از آن عرفان نظری را بها بدهد، چنین عقلی می تواند وحی را اثبات کند و وحی هم او را شکوفا کند که «وَ یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ».[6]
[1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص30.
[2]. بحارالانوار، ج69، ص59.
[3]. وسائل الشیعه، ج 16، ص99.
[4]. نهج البلاغه، خطبه89.
[5]. ملاذ الاخیار فی فهم تهذیب الاخبار، ج14، ص347.
[6]. نهج البلاغه، خطبه1.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (67)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅ آیه 1 - الم
📈 بحث روايى
روايات تفسيرى حروف مقطعه قرآن به چند گروه تقسيم مى شود:
☑ 7- رواياتى كه حروف مقطعه را ناظر به تحدى مى داند:
▫ - عن الحسن بن على بن محمد بن على بن موسى بن جعفر... (صلوات الله عليهم)... انه قال: كذب قريش واليهود بالقرآن و قالوا هذا سحر مبين تقوله. فقال الله: (الم ذلك الكتاب) اى يا محمد!هذا الكتاب الذى انزلته اليك هو الحروف المقطعه التى منها الف و لام وميم و هو بلغتكم و حروف هجائكم (فاتوا بمثله ان كنتم صادقين) واستعينوا بذلك بسائر شهدائكم. ثم بين انهم لايقدرون عليه بقوله: (قل لئن اجتمعت الانس والجن على ان ياتوا بمثل هذا القرآن لا ياتون بمثله ولو كان بعضهم لبعض ظهيرا)....
▫ عن الرضا (عليه السلام)... ثم قال: ان الله تبارك و تعالى انزل هذا القرآن بهذه الحروف التى يتداولها جميع العرب. ثم قال: (قل لئن اجتمعت الانس والجن على ان ياتوا بمثل هذا القرآن...).
⏪⏪ تذكر: اين حديث راجع به حروف مقطعه نيست، ليكن مندرج در برخى از نصوص همين گروه است كه حروف مقطعه را ناظر به تحدى مى داند.
========================
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نگاشت۱:معرفی اجمالی سوره انفطار
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انفطار
#سوره_انفطار #انفطار
🔅🔅🔅
▫ سوره انفطار هشتاد و دومین سوره و از سورههای مکی قرآن است که در جزء سیام قرآن جای دارد. این سوره را «إنفطار» مینامند چون در اولین آیه آن از انفطار به معنای پاره شدن و ازهم گسستن آسمان سخن به میان آمده است. سوره انفطار درباره وقوع قیامت، شرایط و نشانههای آن سخن میگوید و از سرنوشت ابرار (نیکان) و فُجّار (بدکاران) و جایگاه هر کدام خبر میدهد.
▫ در فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر (ص) نقل شده هر كس سوره انفطار را قرائت كند، خداوند به تعداد همه قبرها و ده برابر قطرههای برف و باران به او حسنه میدهد.
▫ این سوره را اِنفطار نامیدهاند؛ زیرا در اولین آیه آن، از انفطارِ آسمان، به معنای پارهشدن و ازهم گسستن آسمان به هنگام قیامت، سخن به میان آمده است. نام دیگر این سوره إنفَطَرَت است.
▫ سوره انفطار جزو سورههای مَکّی و در ترتیب نزول هشتاد و دومین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف نیز هشتاد و دومین سوره است. و در جزء سیام قرآن جای دارد.
▫ سوره انفطار ۱۹ آیه، ۸۱ کلمه و ۳۳۳ حرف دارد. این سوره به لحاظ حجمی جزو سورههای مفصلات (دارای آیات کوتاه) است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نگاشت2:محتوی کلی سوره انفطار
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انفطار
#سوره_انفطار #انفطار
🔅🔅🔅
سوره انفطار درباره وقوع قیامت و شرایط و نشانههای آن و حوادثی سخن میگوید که در پایان جهان رخ میدهد؛ همچنین انسان را به نعمتهای خداوند که سراسر وجود او را گرفته است توجه میدهد و با تقسیمبندی انسانها به دو گروه ابرار (نیکان) و فُجّار (بدکاران)، درباره سرنوشت و جایگاه هر کدام سخن میگوید و اینکه فرشتگانی گرامی (کِرامًا کاتِبِینَ) اعمال هر انسانی را ثبت و ضبط میکنند.
در تفسیر مجمع البیان از پیامبر (ص) نقل شده هر كس سوره انفطار را قرائت كند، خداوند به تعداد همه قبرها و ده برابر قطرههای برف و باران به او حسنه میدهد.همچنین از پیامبر(ص) آمده است هر کس خوش دارد در قیامت به من بنگرد، چنانکه با چشم سر میبیند، سورههای تکویر، انفطار و انشقاق را قرائت کند. شیخ صدوق در روایتی از امام صادق (ع) نقل میکند هر كس سوره انفطار و انشقاق را در نمازهای واجب یا مستحب خود قرائت کند، خداوند حاجتها و خواستههایش را روا میدارد و بین او و خداوند حجابی نخواهد بود و همواره خداوند با نظر عنایت به او مینگرد تا از حسابرسی مردم فارغ گردد.
در منابع حدیثی برای قرائت این سوره خواصی چون خلاصی از زندان،ایمنی از رسوایی روز قیامت و قویشدن دید چشم و برطرف شدن دردهای چشمی ذکر شده است.
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نگاشت3:محتوی کلی سوره انفطار
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انفطار
#سوره_انفطار #انفطار
🔅🔅🔅
💢 آیات مشهور
يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ (آیه ۶)
ترجمه: اى انسان، چه چيز تو را در باره پروردگار بزرگوارت مغرور ساخته؟
⏪ در تفسیر نمونه آمده است، هدف این آیه در هم شکستن غرور و بیدار کردن انسان از خواب غفلت است. در نهج البلاغه نیز خطبهای از امام علی(ع) درباره این آیه نقل شده است. امام(ع) در این خطبه انسان را مخاطب قرار میدهد و گلایه میکند چرا آدمی جرئت بر گناه یافته و مغرور شده است و اصلاً نگرانِ این دردش نیست و حال آنکه که در بسیاری از سختیها نگران دیگران است. چگونه بیمِ شبیخونِ خشم خداوند او را از این خواب غفلت بیدار نمیکند و چگونه با ناتوانی و ضعفش در مقابل پروردگارش جرئت معصیت دارد؛ پروردگاری که کریم است و احسان و فضلش را از بندهاش دریغ نداشته و او را لحظهای از لطفش محروم نکرده است.
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom