eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
(26) @rahighemakhtoom ❇️ویژگی های کار : 7-فرجام نگری وبینش آن جهانی رَبِّ قَدْ آتَیتَنِی مِنَ الْمُلْكِ وَعَلَّمْتَنِی مِنْ تَأْوِیلِ الْأَحَادِیثِ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَنْتَ وَلِیی فِی الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ تَوَفَّنِی مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِی بِالصَّالِحِینَ«یوسف/101» پروردگارا! بخشی (عظیم) از حکومت به من بخشیدی، و مرا از علم تعبیر خوابها آگاه ساختی! ای آفریننده آسمانها و زمین! تو ولی و سرپرست من در دنیا و آخرت هستی، مرا مسلمان بمیران؛ و به صالحان ملحق فرما!» ☑️لزوم تسلیم شدن در برابر خداوند و احکام و مقدرات او (توفنى مسلمًا) «اسلام» (مصدر مسلماً) به معناى تسلیم شدن و انقیاد است. نیاوردن متعلق «مسلماً» براى رساندن شمول و عموم آن مى باشد ; یعنى ، تسلیم در برابر هر آنچه خداوند بخواهد فرمان دهد و یا تقدیر کند. ☑️تسلیم خدا بودن در تمامى عمر و در حال مردن ، از دعاها و درخواستهاى یوسف(ع) (مومنان)به درگاه خداوند (توفنى مسلمًا) تسلیم خدا بودن تا پایان عمر ، از نعمتهاى بزرگ الهى است. (توفنى مسلمًا) جمله «مرا در حال تسلیم بمیران» (توفنى مسلماً) کنایه از این است که من همواره تسلیم تو باشم به گونه اى که در هر لحظه و شرایطى که جان دادم ، با این وصف قرین بوده باشم. ☑️خداوند ، انسانها را مى میراند و جانشان را باز مى گیرد. (توفنى مسلمًا) «توفّى» به معناى گرفتن کامل و تمام است و مراد از آن میراندن مى باشد ; چون میراندن آدمى ، گرفتن جان و روح اوست. ☑️زیستن با صالحان در سراى آخرت از نعمتهاى گران سنگ الهى است. (و ألحقنى بالصلحین) جمله «ألحقنى» پس از «توفنى مسلماً» مى رساند که مراد از الحاق ، الحاق در قیامت و سراى آخرت است. ☑️ملحق شدن به صالحان در سراى آخرت ، از تقاضاهاى یوسف(ع)(مومنان) در نیایششان به درگاه خداوند (و ألحقنى بالصلحین) انسان باید براى تسلیم بودن در برابر خدا و عاقبت به خیر شدن و زیستن با صالحان در سراى آخرت ، دعا کرده و به درگاه خدا نیایش کند. (توفنى مسلمًا و ألحقنى بالصلحین) ☑️پذیرش ولایت خداوند ، زمینه ساز تسلیم شدن در برابر خدا و شایسته بودن براى همزیستى با صالحان در سراى آخرت (أنت ولىّ فى الدنیا و الأخرة توفنى مسلمًا و ألحقنى بالصلحین) 🌷🌷🌷 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
توبهٴ برخي افراد به اين است كه هم صالح شوند و هم مصلح, آن راه‌هاي فساد, آن نوشته‌ها, آن گفته‌ها و آن رفتارهايي كه باعث تيرگي و تاريكي جامعه شد را بايد اصلاح كنند....هر جايي كه تبليغ سوء كردند, شبهه‌اي ايجاد كردند و مشكلي ايجاد كردند، آنها را بيان كنند, حل كنند، چون به هر حال=حقّ‌الناس= است. 📼 درس تفسیر سوره شوری جلسه 3 آیت الله ☘☘☘ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا نفس می کشیم، باید کار کنیم در به هیچ وجه پذیرفته نیست، انسان تا نفس می کشد باید بکند. اگر آن توفیق را پیدا کرد که کارهای بکند، بفهمد و بفهماند، بنگارد و بخواند؛ طوبی له و حسن مآب. این نشد، کارهای دیگر! مگر آدم می شود نفس بکشد و باشد!! اینکه از در است! تا نفس می کشی، کار! پس در بسیار چیز خوبی است، در بسیار چیز بدی است؛ در تولید چیز بسیار بدی است، در مصرف چیز بسیار خوبی است. به ما گفتند در مصرف زاهد باش، نه در تولید و حل مشکل! این حرف را چه کسی گفت؟ کسی که بیل از دستش جدا نشد تا زمان ؛ وجود مبارک بیست و پنج سال بیل می زد، پنج سال هم شمشیر؛ بالاخره کار است! ✅ دیدار با مدیران بنیاد مستضعفان و جانبازان _ دماوند ؛ ۱۳۷۷/۰۴/۲۹ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۵۶ ـ ۵۵ 📌وظایف سالک الی اللّه الی باید دائماً را با و زاری، آهسته بخواند و نباشد زیرا را دوست نمی دارد. الی باید بکوشد که در روی زمین نکند و با و ؛ با خدا کند زیرا پروردگار به نزدیک است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (6) #نماز_مومنا
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (7) https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ⏪2. گناهاني مانند غيبت و... كه حتي پس از نماز نيز موجب ضايع شدن آن مي شود. ◽️بنابراين، اقامه نماز تنها به خواندن آن نيست، بلكه به رعايت مجموعه اي از آداب، شرايط و بايد و نبايدهاي شرعي قبل و بعد از آن، وابسته است و بايد مواظبت كرد تا روح نماز از بين نرود؛ يا از كمال آن كاسته نشود. [1] ◽️به سخن ديگر، كسي كه در مجموعه زندگي خود پاي بند احكام شرعي است و همواره خود را در محضر خداي سبحان مي بيند و به قول سوته دل همداني هميشه (در هر كاري) در حال نماز است [2]، مي تواند اقامه كننده نماز باشد؛ نه كسي كه تنها به حمد و قُل هُوَ اللهُ... كارشان بي خوشا آنان كه دايم در نمازند...بهشت جاودان بازارشان بي (رباعيات باباطاهر، ص 1)هنگام رو به قبله ايستادن و ركوع و سجده كردن، خود را در حال نماز مي داند. ◽️اين نماز است كه آدمي را از فحشا و منكر باز مي دارد: (واَقِمِ الصَّلوةَ اِنَّ الصَّلوةَ تَنهي عَنِ الفَحشاءِ والمُنكَر)[1] و اقامه آن در زيارت جامعه و ساير زيارت ها به عنوان يكي از ويژگي هاي ائمه اطهار(عليهم‌السلام) دانسته مي شود. ☘️☘️☘️ 👈🏾ادامه دارد👈🏾 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی)
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 263 رهنمود به مناسبت افتتاح رشكلا @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 💢اصل هویت انسان ◽️خداي سبحان انسان را با بينش صحيح و گرايش درست آفريد. هرچند قدرت حق گريزي و آزادي باطل پذيري را نيز به عنوان آزمون در نهادش به وديعت گذاشت و او را تكويناً آزاد، ولي تشريعاً بنده خود ناميد تا حجّت بر او تمام باشد، و بهترين موجودهاي نظام آفرينش را به عنوان پيك الهي،ترجمان دعوي و دعوت خويش قرار داد تا بشر را از درون و بيرون راهنمايي كنند؛ يعني عقل و فطرت را خليفه خود در درون و وحي و نبوّت را ترجمان خود از بيرون حوزه وجودي افراد، مأموريت داد تا صلاح و طلاح جامعه را به خوبي تبيين كنند. ◽️...هرگونه ارج و منزلتي كه براي مخلوق ثابت شود، مانند اصل هويّت او، در اثر اعطاي خداوند است، بايد بررسي كرد كه خالق يكتا به اين ذوات مقدّس (ائمه معصومین علیهم السلام)چه عطا نمود و وظيفه ديگران در فِناي آنان چيست. ◽️گرچه تمام نعمتهاي جهان آفرينش، خواه نعمت اصل وجود و خواه نعمت كمال آن، مرهون اعطاي خداست: (ما بكم من نعمة فمِن اللّه)؛ ليكن همگان از عطاي بدون واسطه برخوردار نيستند؛ چنان كه وسائط فيض خدا نيز يكسان نمي باشند. ◽️هر موجودي كه فيض را بدون واسطه دريافت نمايد، برتر از موجودهايي است كه با واسطه مستفيض مي شوند. آفرينش كه مهمّ ترين فيض خداست، گاهي بدون واسطه است و زماني با واسطه. خلقت انسانِ كاملْ از آدم تا خاتم انبياصلي الله عليه و آله و سلم و نيز خاتم اوصيا (عليه‌السلام)، همگي بدون واسطه صورت پذيرفته است؛ يعني خداوند در آفرينش خليفه كاملِ خود، شخصاً اقدام نموده و بادستان بي دستي خود او را آفريد و نموداري از اين آفرينش بدون واسطه را درباره حضرت آدم صفي(عليه‌السلام) چنين گزارش داد: (خَلَقتُ بيَدَي)؛ او را با دو دستم(جمال و جلال) آفريدم. ◽️چنين موجودي مسجود فرشته ها خواهد بود. خضوع ملائكه در پيشگاه معلّم اسماي حسناي الهي وظيفه فرشته وَشان را روشن مي كند كه آنها نيز در پيشگاه انسان كامل معصوم (عليه‌السلام) خاضع بوده و سعي در فراگيري معارف از آن مقام منيع نمايند: به جز پيشَتْ نخواهم سر نهادن اگر بالين نباشد آستان هست 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی ☘️☘️☘️
💠 دل شکسته 🔸 خدای سبحان گاهی مهمان‌ پذیر است، گاهی مهمان می ‌شود و گاهی هر دو. ▫️ گاهی مهمان‌ پذیر است، مثل اینكه ماه مبارك رمضان تمام روزه دار ها به عنوان ضیوف الرحمان[1] مطرح ‌اند؛ یعنی مهمانان الهی ‌اند یا در سرزمین وحی حاجیان و معتمران اینها جزء ضیوف ‌الرحمان[2] و مهمانان الهی ‌هستند. ▫️ گاهی خدا مهمان می ‌شود و افراد میزبان، فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُمْ‏»[3] من مهمان هر ‌ام، چون این دل شكسته به غیر خدا تكیه نمی ‌كند و هیچ پناهگاهی ندارد. فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُمْ‏» هر كسی دلش شكست ـ چون واقعاً انسان دل ‌شكسته هیچ پناهگاهی ندارد جز اینكه «یا الله» بگوید ـ فرمود من آن جا حضور دارم و من مهمان آن دل هستم. ▫️ اگر كسی بیمار بود و بود و در سرزمین وحی بود یا شب قدر بود یا ماه مبارك رمضان بود هم از طرفی مهمان است و هم از طرفی مهماندار، بگوید «یا الله» می ‌شنود! [1]. امالی(للصدوق)، ص93؛ «قَدْ أَقْبَلَ إِلَیكُمْ شَهْرُ اللَّهِ … هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیافَةِ اللَّهِ وَ ...‏». [2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج4، ص189؛ «...أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیهِ السَّلَام سُئِل ‏... قِیلَ لَهُ فَلِمَ حُرِّمَ الصِّیامُ أَیامَ التَّشْرِیقِ قَالَ لِأَنَّ الْقَوْمَ زُوَّارُ اللَّهِ وَ هُمْ فِی ضِیافَتِهِ وَ لَا یجْمُلُ بِمُضِیفٍ أَنْ یصَوِّمَ أَضْیافَه‏». [3]. منیة المرید، ص123. 📚 دیدار اعضای فرهنگستان علوم پزشکی با حضرت استاد تاریخ: 1392/08/30 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅🔅🔅 سوره نمل آیه ۶۰ : …وَأَنزَلَ لَکُم مِّنَ السَّمَاءِ مَاء فَأَنبَتْنَا بِهِ حَدَائِقَ ذَاتَ بَهْجَهٍ … … براى شما آبى از آسمان فرود آورد پس به وسیله آن باغهاى بهجت ‏انگیز رویانیدیم… ☘☘☘ 📌“اشاره به درمانی با ” 🌱طبق تحقیقات روانشناسان، نگریستن روزانه یک ساعت به طبیعت و رنگهای سبز، گلها و درختان، بسیار آفرین بوده و روشی موثر برای درمان ، نا امیدی و بسیاری از اختلالات روحی می باشد که در آیه فوق به آن اشاره گردیده است. 📚منبع : دانشگاه علوم پزشکی مشهد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
از نظر قرآن موفقيت‌ها و شكست‌ها، و خوشبختی‌ها و بدبختی‌ها در تاريخ بشر حساب دقيق و منظم دارد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۹۹ ـ ۹۶ 📌 الهی الی اگر با ایمان کامل نفس کند و خود را به مقام برساند، خدا از آسمان و زمین بر او باز می شود، که هم دنیای خوبی داشته باشد و هم خوبی برای او باشد. ولی اگر الی در سیر و به متوسل شوند و گردند خدای تعالی آنها را مؤخذه می کند و این افراد ناگهان حتّی وقتی که در خواب اند یا مشغول دنیایی هستند، مورد الهی واقع می گردند. ولی اگر قدم در راه برندارند و از پنهان کاری های خدای تعالی خود را در بدانند زیانکارند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢کار یا کار ◽️اين بيان نوراني حضرت امير که قرآن ناطق است به همين صورت تفسير و تبيين کرده، فرمود من اگر باشم به اينها هيچ روزی مهلت نمي‌دهم من نه فقر را اجازه مي‌دهم که باشد و نه ظلم را! من اگر فقر را ببينم گردن مي‌زنم. ◽️کارِ حضرت اميرکار عاطفي نبود،کار عقلي بود!کمک کردن به فقير عملی است که براي همه مردم روي زمين هست، شما از تاشکند تا واشنگتن، چه کشور اسلامي، چه غير اسلامي، چه الحادي و چه شرک هر جا برويد،مانند کميته امداد دارند،کشوري روي زمين نيست که حمايت از طبقه محروم را نداشته باشد. ◽️به کمک کردن کار اسلامي، عقلي وکار الهي نيست، اين يک کار عاطفي است که کافر و مُلحد هم اين کار را مي‌کند. آن کار اسلامي اين است که فقر را بردارند، نه به فقير کمک کنند! ◽️بيان نوراني حضرت امير اين است که=لو تَمثّل لِي الفقر رجلاً لَقَتلتُهُ=؛ من اگر ببينم کجاست گردن فقر را مي‌زنم، وگرنه کمک کردن به فقير را کافر و ملحد هم انجام می دهد، اين يک امر عاطفي است، اينکه هنر نيست! در جريان و ستم هم همين‌طور است، فرمود من ظلم را ببينم گردن مي‌زنم....(درس تفسیر سوره جلسه 5 ) 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (79) @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتقین 💢تفسير ⏪ سر اختصاص هدايت قرآن به پارسايان 📝تذكر: ◽️هدايت تكوينى فطرى همگانى است و همه انسانها از اين سرمايه هدايتى بهره مند هستند، جز اين كه عده اى نور هدايت فطرى را خاموش و فطرت حق جو و خدا طلب خو را زنده به گور مى كنند: (و قد خاب من دسيها) (286) و بر اثر دفن و دس فطرت، به هلاكت مى افتند و چون چشم و گوش و زبان فطرت خود را بسته اند در مقابل هدايت تشريعى قرآن به جاى هدايت، ضلالت مى خرند: (اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى ما ربحت تجارهم) (287) و از اين رو خداى سبحان به رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: اينان بر اثر كورى خاص خود، قابل هدايت نيستند: (و ما انت بهادى العمى عن ضلالتهم). (288) گرچه چشم ظاهرى آنان بيناست ولى بر اثر كورى چشم فطرتشان ، حقايق را نمى بينند: (وتريهم ينظرون اليك و هم لا يبصرون). (289) به طورى كه آنان اهل نظرند، نه اهل بصر، و نظر بى بصر همانند شجر بى ثمر است. ◽️منحرفان از مسير هدايت فطرى، همچنان مشمول دعوت و هدايت تشريعى قرآن هستند، ولى چون آن را نمى پذيرند به عنوان كيفر بر گمراهى خود مى مانند قرآن براى آنان نه تنها مايه هدايت، شفا و رحمت نيست، بلكه عامل خسران و ضرر است: (وننزل من القرآن ما هود شفاء ورحمه للمومنين و لا يزيد الظالمين لا خسارا) (290) پس كافران و منافقان نيز محفوف به دو گمراهى هستند: يكى گمراهى ناشى از دفن و دس فطرت و خروج از صراط مستقيم آن، و ديگرى گمراهى كيفرى كه بر اثر مخالفت با هدايت تشريعى قرآن دامنگير آنان مى شود و آيه شريفه (و ما يضل به الا الفاسقين) (291) اشاره به هر دو گمراهى دارد. ◽️حاصل اين كه، هدايت تكوينى و پاداشى قرآن كه هدايتى ثانوى است، بهره پارسايانى است كه سرمايه هدايت فطرى خود را نگهبانى و نگهدارى كرده باشند. آنان كه بر اثر همين نگهدارى بالفعل موصوف به وصف تقوايند. ⏪اين پاسخ نسبت به پاسخ اول دقيقتر است ؛ زيرا پس از پاسخ اول اين پرسش مطرح مى شود كه اگر هدايت قرآن عمومى است و بهره بردارى از آن خصوصى، سر اين كه گروهى خاص (متقين) از هدايت قرآنى بهره مى برند و ديگران از آن بى بهره اند چيست ؟ و آنگاه در پاسخ بدان پرسش نوبت به بيان دقيق استاد علامه طباطبايى (قدس سره) مى رسد. ولى جواب استاد علامه نيز چون مبتنى بر پذيرش اصل اشكال (تعارض ابتدايى آيات) است، ناتمام به نظر مى رسد و از اين رو پاسخ سوم را مى توان پاسخ صادق و بركننده بنيان اشكال دانست. =================== 286- سوره شمس ، آيه 10. 287- سوره بقره ، آيه 16 288- سوره نمل ، آيه 81 289- سوره اعراف ، آيه 198 290- سوره اسراء، آيه 82 291- سوره بقره ، آيه 26 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏
💠 مصادیق کوثر ◻️ چند نكته را سودمند است كه [باید] در نظر داشته باشیم. نكته اول آن است كه شناسایی بقاع و قبور متبرّكه امامزادگان سوره مباركه است. اگر ذات اقدس الهی در سوره مباركه كوثر [فرمود] ﴿إِنَّا أَعْطَینَاكَ الْكَوْثَرَ﴾،[1] برای كوثر مصادیق فراوانی ذكر شده است؛ حقیقت هست، حقیقت هست، حقیقت ، و مانند آن خواهد بود، اما آنچه با زمینه نزول این سوره مبار‌كه تناسب دارد و در ذیل این سور‌ه هم به آن زمینه اشاره شده است ﴿إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ﴾،[2] آن است كه دوده طه و اُسره یس (علیهم الصلاة و علیهم السلام) ـ كوثر یعنی ـ مانا و پویایند و تا قیامت این دودمان می ‌ماند. نام مبارك اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) است و وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) به عنوان بقیة الله مطرح خواهد بود، بنابراین شناخت این بقاع متبرّك و قبور پربركت سوره كوثر است. ◻️ نكته دوم آن است كه باید خیلی دقیق بود تا بیگانه ‌ای وارد نشود و آشنایی خارج نگردد، اگر دقیق نباشیم و بیگانه ‌ای به این حرم امن راه پیدا كند یا آشنایی از این حرم امن خارج بشود یك خسارتی است در تفسیر سوره . ◻️ نكته سوم آن است كه ما باید كاملاً بررسی كنیم تفاوت بین تكاثر و كوثر در چیست؟ آن كثرتی كه به ختم نشود، آن كثرتی كه از وحدت دلمایه نگیرد و آن كثرتی كه ما را به نرساند تكاثر مذموم می ‌شود. آن كثرتی كه هم از وحدت نشأت گرفته و هم به وحدت می ‌رسد و در راستای توحید ذات اقدس الهی است كه به وسیله قرآن و عترت معصومین (علیهم السلام) به ما تلقین شده است آن می ‌شود. 🔹 مطلب بعدی آن است كه این بزرگواران بودنشان در حیات و ممات محفوظ است. تكاثر می ‌میرد، ولی نمی‌ میرد، بلكه تكاثر در زمان حیاتش مرده است و كوثر بعد از مرگ هم زنده است بلكه اصلاً مرگ ندارد. این ذوات قدسی كه كوثر الهی ‌اند مشمول ﴿إِنَّ صَلاَتِی وَنُسُكِی وَمَحْیای وَمَمَاتِی لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ﴾[3] هستند، البته معصوم های آ‌نها در قلّه قرار دارند، عادل های آنها در مراحل میانی قرار دارند و شاگردان آنها در مراحل ابتدایی؛ به هر تقدیر محیای اینها محیای دینی بود و ممات اینها ممات دینی بود. اینها ناشران علوم اهل بیت بودند، اسامی حسنای اهل بیت (علیهم السلام) را، روش و منش آن ذوات مقدس را برای منطقه خود تبیین كردند و آنها هم تشیع را پذیرفتند و ولایتمدار شدند. ممات اینها هم بركت است، قبر اینها هم «رَوضهٌ مِن رِیاضِ الجَنَّة». [1]. سوره کوثر، آیه1. [2]. سوره کوثر، آیه3. [3]. سوره انعام، آیه162. 📚 پیام به همایش امامزاادگان تاریخ: 1390/11/30 🆔 @a_javadiamoli_doross
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت3:نگاهی اجمالی به محتوای کلی و نموداری سوره تکویر ▫ محتوای سوره نشان می‌دهد كه در اوایل بعثت نازل شده است؛ زیرا پیامبر(ص) را از تهمت‌های مشرکان منزه و دور می‌خواند. این محتوا را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد: ▫ بیان نشانه‌های روز قیامت و حوادث آن: آیات آغازین سوره درباره نشانه‌های قیامت و دگرگونی‌های پایان این جهان سخن می‌گوید؛از جمله در هم پیچیده شدن خورشید، سقوط ستارگان، راه‌افتادن کوه‌ها از شدت زلزله و وحشت مردم. ▫ بیان عظمت قرآن و و تنزیه جیرئیل: در بخش دوم سخن از عظمت قرآن و آورنده آن و تأثیرش بر نفوس انسانى است. در این بخش آمده است قرآن به‌وسیله فرستاده‌ای امین نازل شده که به‌خلاف ادعای مشرکان، شیطان در آن نفوذ ندارد. ⏪ از جمله فضیلت‌ها و خواصی که در روایات برای تلاوت سوره تکویر گفته شده این موارد است: در امان بودن از رسوایی هنگام گرفتن نامه اعمال.] بهبودی درد چشم یا چشم آسیب‌دیده. از خیانت دیگران در زیر پناه خداوند در امان می‌ماند ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom