برداشت از آيات ۳۷ ـ ۳۶ #سوره_توبه
📌ماه قمری
#سالک الی #اللّه بايد آنچنان مطيع #خدا و رسولش باشد که حتّی #ماه شمسی و ميلادی را بر ماه #قمری که خدای تعالی آن را برای تعيين #زمان قرار داده ترجيح ندهد و از #صراط مستقيم خارج نشود. زيرا خدای تعالی با اهل #تقوا است و ناسپاسان را #هدايت نمی کند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
اهمیت نماز شب در قرآن.استاد ملکی.Mp3
901.4K
#تدبر 📌 علوم مورد نیاز برای فهم قرآن
📼 استاد حجت الاسلام و المسلمین ملکی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
سرّ گفتن بسم الله الرحمن الرحیم.استاد ملکی.Mp3
575.3K
#تدبر 📌سر گفتن بسم الله الرحمن الرحیم
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین ملکی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
علوم مورد نیاز برای فهم و تفسیر قرآن.استاد ملکی.Mp3
840.3K
#تدبر 📌اهمیت نماز شب در قرآن
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین ملکی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مدرسه قبرستان
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#قبرستان
#مدرسه
#زیارت_اهل_قبور
#مردگان
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
☀️امام علی علیهالسّلام:
🌸به ریسمان #قرآن چنگ زن، و از آن نصیحت پذیر، حلالش را حلال، و حرامش را حرام بشمار، و حقّی را كه در زندگی گذشتگان بود تصدیق كن، و از حوادث گذشتەی #تاریخ، برای آینده #عبرت گیر، كه حوادث روزگار با یكدیگر همانند بوده، و پایان دنیا به آغازش میپیوندد، و همەی آن رفتنی است. نام خدا را بزرگ دار، و جز به #حق سخنی بر زبان نیاور؛ #مرگ و جهان پس از مرگ را فراوان به یاد آور، هرگز آرزوی مرگ مكن جز آن كه بدانی از نجات یافتگانی.
📚 نهج البلاغه، نامه ۶۹، بخش اول
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 33
#مثل
🔅🔅🔅
💢مثَل #چوپان_و_گوسفندان 5
(وَمَثَلُ الَّذِینَ کَفَرُواْ کَمَثَلِ الَّذِی یَنْعِقُ بِمَا لاَیَسْمَعُ إِلا دُعَآءً وَنِدَآءً صُمُّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَیَعْقِلُونَ) . (40)
((مثال (تو در دعوت ) کافران مثال کسی است که (گوسفندان و حیوانات را برای نجات از چنگال خطر) صدا می زند ؛ ولی آنها چیزی جز سر و صدا نمی شنوند ؛ (و حقیقت و مفهوم گفتار او را درک نمی کنند . این کافران ، در واقع ) کر و لال و نابینا هستند ؛ از این رو چیزی نمی فهمند ! )) .
⏪توضیح لغات :
⏹ ((یَنْعِقُ)) از ماده ((نعق )) در اصل به معنای صدای کلاغ است ، به صداهایی که در برابر حیوانات بروز داده می شود نیز ((نعق )) می گویند .
((نعیق )) بانگی است که چوپان برای راندن و ترساندن گوسفندان می زند .
((ناعق )) : یعنی آواز دهنده .
امام علی علیه السّلام طی سخنانی به کمیل بن زیاد نخعی فرمود :
((النّاسُ ثَلاثةٌ : فَعالمٌ رَبّانیٌّ ، وَمُتَعَلِّمٌ عَلی سَبیلِ نَجاةٍ وَ هَمَجٌ رَعاعٌ اءَتْباعُ کُلِّ ناعِقٍ یَمیلُونَ مَعَ کلِّ ریحٍ . . . (49) ؛ مردم سه دسته اند : یا دانشمند الهی است و یا دانشجویی که در راه رستگاری کوشاست و دسته سوّم فرومایگانی هستند که به دنبال هر ((ناعق )) و آواز دهنده ای می روند و همانند پشه های کوچک ، با هر بادی حرکت می کنند . . . )) .
⏹ ((عقل )) و ((عقال )) هر دو از یک ماده است ؛ عقال به ریسمانی گفته می شود که با آن زانوی شتر را می بندند . بنا بر این همان گونه که عقال شتر را نگه می دارد ، عقل نیز انسان را از خطا و لغزش حفظ می کند .
از نشانه های عقل سلیم ، عمیق نگری و ژرف اندیشی است ، چنان که حضرت علی علیه السّلام می فرماید:
((لَیْسَ الْعاقِلُ مَنْ یَعرِفُ الْخَیْر مِنَ الشَّرِّ وَلکِنَّ الْعاقِلَ مَنْ یَعرِفُ خَیْرَ الْشَّرَّین ؛ (50) عاقل آن نیست که خوبی را از بدی تشخیص دهد ، بلکه عاقل کسی است که بین دو بدی آن را که بدی اش کمتر است ، تشخیص دهد)) ؛ مثلاً : جنگ و کمبود و گرانی بد است ، ولی بدتر از آن ((وابستگی )) و ذلّت و ((زیر سلطه کفّار)) بودن می باشد . اگر امردایر شود بین تحمّل سختیها و کمبودها ، ولی تواءم با شرافت انسانی و عزّت اسلامی و بین فراوانی و ارزانی ، اما تواءم با وابستگی و ذلّت و توسری خوری ازکافران ، عاقل قسم اوّل را ترجیح می دهد .
◽️از رسول خداصلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده که فرمود :
((انَّما یُدرَکُ الْخَیْرُ کُلُّهُ بِالْعَقْلِ وَلا دینَ لِمَنْ لا عَقْلَ لَهُ ؛ (51) همه خوبیها به وسیله عقل نصیب بشر می شود، و کسی که عقل نداشته باشد ، دین ندارد)) .
◽️و مولوی می گوید :
این هوا پر حرص و حالی بین بود عقل را اندیشه یوم الدین بود و در جای دیگر نیز می فرماید :
هر که آخِر بین بود او مؤ منست
هر که آخور بین بود او بیدِنست (52)
یعنی افراد هوا پرست و حریص فقط زمان حال را می بینند و چشم شان تنها به دنیاست ، ولی افراد عاقل به ((قیامت )) و روز حساب (یوم الدین ) می اندیشند . بنا بر این هر کس آینده نگر باشدو نسبت به آخرت بیندیشد ، مؤ من است و هر کس همچون حیوان آخور بین باشد و فقط به دنیا بنگرد ، بی دین است.
=============
40-بقره / 171.
41-((داعی )): دعوت کننده ، خواهنده .
42-((رَمَه )): گلّه گوسفند و یا گاو.
43-((راعی )): چوپان .
44-((بهائم )): چهار پایان ، جمع بهیمه .
45-((نمط)): روش .
46-تفسیر صفی ، ج 1، ص 80.
47-تفسیر نمونه ، ج 1، ص 578.
48-گفتار فلسفی ؛ بزرگسال و جوان ، ج 2، ص 181.
49-نهج البلاغه فیض الاسلام ، حکمت 139.
50-بحار الانوار، ج 78، ص 6.
51-تحف العقول ، کلمات قصار پیامبرصلی اللّه علیه و آله و سلّم ، ح 143، ص 54.
52-مثنوی معنوی ، انتشارات کُلاله خاور، دفتر اوّل ، ص 27.
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
بدگمانی به خدا و خلق 57.mp3
4.97M
#سیر_و_سلوک (57)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼بد گمانی به خدا و خلق 4
🕑 زمان:41دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب ادب فنای #مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (13)
#نماز_مومنانه
🔅🔅🔅
⏪3. نمونه هايي از نمازهاي كامل
◽️نماز امام سجاد(عليهالسلام):
سيد ساجدان (عليهالسلام) نيز در حالتي مشابه حالت اميرمؤمنان (عليهالسلام) در پاسخ مي فرمود: آيا مي دانيد كه در برابر چه كسي مي خواهم بايستم؟: روي عن علي بن الحسين (عليهماالسلام) أنّه كان إذا حضر الوضوء [توضّأ] اصفرّ لونه فيقول له أهله: ما هذا الذي يعتادك [يعتارك ] عند الوضوء؟ فيقول: ما تدرون بين يدي مَن [اُريد أن ] أقوم؟[ عوالي اللئالي، ج 1، ص 324؛ المحجة البيضاء، ج 1، ص 351.]
🔹ابوحمزه ثمالي امام سجاد(عليهالسلام) را ديد كه در حال نماز عبا از دوشش افتاده است و آن حضرت به آن اعتنا نمي كند. پس از نماز از آن حضرت علت را پرسيد و امام سجاد(عليهالسلام) فرمود: واي بر تو! آيا مي داني در مقابل چه كسي ايستاده بودم؟ نماز بنده جز آن مقدار كه توجه قلبي دارد، پذيرفته نمي شود. ابوحمزه گفت: فدايت شوم! پس ما هلاك شديم. فرمود: نه؛ اين كمبودها را خداوند با نافله هايتان جبران مي كند: رأيت علي بن الحسين (عليهماالسلام) يصلّي فسقط ردائه عن منكبه فلم يسوّه حتّي فرغ من صلاته قال: فسئلته عن ذلك فقال: ويحك! أتدري بين يدي مَن كنت؟إنّ العبد لاتقبل منه صلاة إلاّ ما أقبل فيها. فقلت: جعلتُ فداك! هلكنا. قال (عليهالسلام): كلاّ! إنّ الله يتمّ ذلك بالنوافل.
[المحجة البيضاء، ج 1، ص 352؛ ر. ك: بحار الانوار، ج 81، ص 265 و 237 ـ 238؛ ر. ك: دعائم الاسلام، ج 1، ص 209 ـ 210.]
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۴۱ ـ ۳۸ #سوره_توبه
📌#جهاد
#سالک الی #اللّه بايد در مرحله #استقامت آنچنان خود را بسازد که اگر از طرف پروردگارش به او دستور جهاد داده شد کوتاهی نکند و #زندگی دنيای ناچيز را بر #آخرت ترجيح ندهد و چون می داند خدای تعالی بر او احاطه دارد، همه جا با او است و #پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله و #ائمه اطهار عليهم السلام او را می بينند و در کنار او هستند از چيزی محزون نشود، از #دشمن نترسد و با جان و مالش در راه خدای تعالی #جهاد کند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (96)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون
💢تفسير
⏪اقامه نماز، عامل اقامه دين
▫️اقامه نماز غير از خواندن آن است. خواندن نماز و تداوم بر آن عملى است واجب و در قرآن كريم از اوصاف مومنان شمرده شده است: (والذين هم على صلوتهم يحافظون)، (356) اما مهمتر از آن، اقامه و برپاداشتن نماز است كه از اوصاف تقوا پيشگان به شمار آمده و آن برپا داشتن حقيقت نماز است.
▫️بر پا داشتن حقيقت و روح نماز به اين است كه گذشته از تلفظ اذكار قرائت و كلمات ذكر ركوع، سجود، تشهد و مانند آن و صرف نظر از هيئتهاى خاص استوار و انحناى تام و غير تام و نشستن و نظير آن وقطع نظر از تصوير مفاهيم اذكار آن در ذهن، پيام اصلى آن از وجود لفظى و ذهنى بيرون آيد و به وجود عينى برسد و در محدوده روح نمازگزار متمثل گردد و سپس با سنت و سيرت مستمر او در جامعه جلوه كند و با تبليغ و تعليم و تزكيه نفوس مستعد ديگران، آنها نيز به عنوان روح متمثل نماز پرورش يابند، تا حقيقت چيزى كه در قرآن مجيد، به عنوان ناهى از فحشا و منكر (357) و به عنوان علاج و شفاى (358) درد هلوع و جزوع و منوع بودن انسان طبيعى ست، در متن جامعه بشرى متمثل گردد.
▫️دين الهى با خطوط كلى خود، انسانها را به قيام به قسط و قيام براى خدا فرا مى خواند: (لقد ارسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط)، (359) (قل انما اعظكم بواحده ان تقوموالله) (360) و كعبه كه از مظاهر دين است براى قيام انسانهاست: (جعل الله الكعبه البيت الحرام قياما للناس) (361) و انسان قائم و بپا خاسته كسى است كه همه عوامل سقوط را در عقيده و اخلاق و عمل از حريم وجود خويش دور سازد.
▫️چنين انسانى كه با الهام فطرى و رهنمود دينى قائم شده، مى تواند به نماز كه ستون دين است، ايستادگى بخشيد و چنين نمازى است كه درجات برتر قيام را براى انسان فراهم مى كند، زيرا نماز برپا ايستاده است كه مانع فحشا و منكر است: (ان الصلواه تنهى عنى الفحشا و المنكر) (362) و انسان را از بى قرارى در هنگام سختى و ندارى و از انحصارطلبى و بخل در هنگام توانگرى نجات مى بخشد: (ان الانسان خلق هلوعا# اذ مسه الشر جزوعا# و اذا مسه الخير منوعا# الا المصلين)، (363) ولى نماز افتاده، با سقوط در دوزخ نيز سازگار است: (فويل للمصلين # الذين هم صلاتهم ساهون) (364)
▫️انبياى بزرگ الهى هم به اقامه دين مامور بودند: (شرع لكم من الدين ما وصى به نوحا والذى اوحينا اليك و ما وصينا به ابراهيم و موسى و عيسى ان اقيموا الدين و لا تتفرقوا فيه) (365) و هم به اقامه نماز، چنانكه حضرت عيساى مسيح (عليه السلام) خود را موظف به نماز مى دانست: (و اوصينى بالصلواه و الزكوه ما دمت حيا) (366) و حضرت موساى كليم (عليه السلام) به اقامه آن مامور شد: (و اقم الصلواه لذكرى) (367) و حضرت ابراهيم خليل (عليه السلام) از خداى سبحان براى خود و فرزندش توفيق برپايى نماز خواست: (رب اجعلنى مقيم الصلوه و من ذريتى). (368)
▫️مناسبت و ارتباط اقامه دين و اقامه نماز اين است كه بهره گيرى از هدايت فطرت و رهنمودهاى ابتدايى دين و ايستادگى در برابر كفر و شرك، لازمه اقامه نماز است و اقامه نماز نيز عامل اقامه كامل دين است. بنابراين، اگر انسانها اهل قيام به قسط و قيام براى خدا باشند و در برابر شرك و كفر ايستادگى كنند، مى توانند نماز را كه ستون دين است بپا دارند تا خيمه دين به طور كامل برافرشته گردد و بدين جهت است كه در آيه محل بحث از ميان عبادات تنها اقامه نماز مطرح شده است ؛ زيرا اقامه نماز موجب اقامه دين است، چون دين به مثابه خيمه اى است كه عمود آن نماز است و اگر عمود خيمه، برپا شد، خيمه نيز برپاست.
=========
356- سوره مومنون ، آيه 9.
357- سوره عنكبوت ، آيه 45
358- سوره معارج ، آيات 19 - 35
359- سوره حديد، آيه 25
360- سوره سباء، آيه 46
361- سوره مائده ، آيه 97
362- سوره عنكبوت ، آيه 45
363- سوره معارج ، آيات 19 - 20.
364- سوره ماعون ، آيات 4 - 5
365- سوره شورى ، آيه 13
366- سوره مريم ، آيه 91
367- سوره طه ، آيه 14
368- سوره ابراهيم ، آيه 40.
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom