eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
784 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
برداشت از آيات ۳۷ ـ ۳۶ 📌ماه قمری الی بايد آنچنان مطيع و رسولش باشد که حتّی شمسی و ميلادی را بر ماه که خدای تعالی آن را برای تعيين قرار داده ترجيح ندهد و از مستقيم خارج نشود. زيرا خدای تعالی با اهل است و ناسپاسان را نمی کند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
اهمیت نماز شب در قرآن.استاد ملکی.Mp3
901.4K
📌 علوم مورد نیاز برای فهم قرآن 📼 استاد حجت الاسلام و المسلمین ملکی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سرّ گفتن بسم الله الرحمن الرحیم.استاد ملکی.Mp3
575.3K
📌سر گفتن بسم الله الرحمن الرحیم 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین ملکی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
علوم مورد نیاز برای فهم و تفسیر قرآن.استاد ملکی.Mp3
840.3K
📌اهمیت نماز شب در قرآن 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین ملکی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
☀️امام علی علیه‌السّلام: 🌸به ریسمان چنگ زن، و از آن نصیحت پذیر، حلالش را حلال، و حرامش را حرام بشمار، و حقّی را كه در زندگی گذشتگان بود تصدیق كن، و از حوادث گذشتە‌ی ، برای آینده گیر، كه حوادث روزگار با یكدیگر همانند بوده، و پایان دنیا به آغازش می‌پیوندد، و همە‌ی آن رفتنی است. نام خدا را بزرگ دار، و جز به سخنی بر زبان نیاور؛ و جهان پس از مرگ را فراوان به یاد آور، هرگز آرزوی مرگ مكن جز آن كه بدانی از نجات یافتگانی. 📚 نهج البلاغه، نامه ۶۹، بخش اول 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
33 🔅🔅🔅 💢مثَل 5 (وَمَثَلُ الَّذِینَ کَفَرُواْ کَمَثَلِ الَّذِی یَنْعِقُ بِمَا لاَیَسْمَعُ إِلا دُعَآءً وَنِدَآءً صُمُّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَیَعْقِلُونَ) . (40) ((مثال (تو در دعوت ) کافران مثال کسی است که (گوسفندان و حیوانات را برای نجات از چنگال خطر) صدا می زند ؛ ولی آنها چیزی جز سر و صدا نمی شنوند ؛ (و حقیقت و مفهوم گفتار او را درک نمی کنند . این کافران ، در واقع ) کر و لال و نابینا هستند ؛ از این رو چیزی نمی فهمند ! )) . ⏪توضیح لغات : ⏹ ((یَنْعِقُ)) از ماده ((نعق )) در اصل به معنای صدای کلاغ است ، به صداهایی که در برابر حیوانات بروز داده می شود نیز ((نعق )) می گویند . ((نعیق )) بانگی است که چوپان برای راندن و ترساندن گوسفندان می زند . ((ناعق )) : یعنی آواز دهنده . امام علی علیه السّلام طی سخنانی به کمیل بن زیاد نخعی فرمود : ((النّاسُ ثَلاثةٌ : فَعالمٌ رَبّانیٌّ ، وَمُتَعَلِّمٌ عَلی سَبیلِ نَجاةٍ وَ هَمَجٌ رَعاعٌ اءَتْباعُ کُلِّ ناعِقٍ یَمیلُونَ مَعَ کلِّ ریحٍ . . . (49) ؛ مردم سه دسته اند : یا دانشمند الهی است و یا دانشجویی که در راه رستگاری کوشاست و دسته سوّم فرومایگانی هستند که به دنبال هر ((ناعق )) و آواز دهنده ای می روند و همانند پشه های کوچک ، با هر بادی حرکت می کنند . . . )) . ⏹ ((عقل )) و ((عقال )) هر دو از یک ماده است ؛ عقال به ریسمانی گفته می شود که با آن زانوی شتر را می بندند . بنا بر این همان گونه که عقال شتر را نگه می دارد ، عقل نیز انسان را از خطا و لغزش حفظ می کند . از نشانه های عقل سلیم ، عمیق نگری و ژرف اندیشی است ، چنان که حضرت علی علیه السّلام می فرماید: ((لَیْسَ الْعاقِلُ مَنْ یَعرِفُ الْخَیْر مِنَ الشَّرِّ وَلکِنَّ الْعاقِلَ مَنْ یَعرِفُ خَیْرَ الْشَّرَّین ؛ (50) عاقل آن نیست که خوبی را از بدی تشخیص دهد ، بلکه عاقل کسی است که بین دو بدی آن را که بدی اش کمتر است ، تشخیص دهد)) ؛ مثلاً : جنگ و کمبود و گرانی بد است ، ولی بدتر از آن ((وابستگی )) و ذلّت و ((زیر سلطه کفّار)) بودن می باشد . اگر امردایر شود بین تحمّل سختیها و کمبودها ، ولی تواءم با شرافت انسانی و عزّت اسلامی و بین فراوانی و ارزانی ، اما تواءم با وابستگی و ذلّت و توسری خوری ازکافران ، عاقل قسم اوّل را ترجیح می دهد . ◽️از رسول خداصلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده که فرمود : ((انَّما یُدرَکُ الْخَیْرُ کُلُّهُ بِالْعَقْلِ وَلا دینَ لِمَنْ لا عَقْلَ لَهُ ؛ (51) همه خوبیها به وسیله عقل نصیب بشر می شود، و کسی که عقل نداشته باشد ، دین ندارد)) . ◽️و مولوی می گوید : این هوا پر حرص و حالی بین بود عقل را اندیشه یوم الدین بود و در جای دیگر نیز می فرماید : هر که آخِر بین بود او مؤ منست هر که آخور بین بود او بیدِنست (52) یعنی افراد هوا پرست و حریص فقط زمان حال را می بینند و چشم شان تنها به دنیاست ، ولی افراد عاقل به ((قیامت )) و روز حساب (یوم الدین ) می اندیشند . بنا بر این هر کس آینده نگر باشدو نسبت به آخرت بیندیشد ، مؤ من است و هر کس همچون حیوان آخور بین باشد و فقط به دنیا بنگرد ، بی دین است. ============= 40-بقره / 171. 41-((داعی )): دعوت کننده ، خواهنده . 42-((رَمَه )): گلّه گوسفند و یا گاو. 43-((راعی )): چوپان . 44-((بهائم )): چهار پایان ، جمع بهیمه . 45-((نمط)): روش . 46-تفسیر صفی ، ج 1، ص 80. 47-تفسیر نمونه ، ج 1، ص 578. 48-گفتار فلسفی ؛ بزرگسال و جوان ، ج 2، ص 181. 49-نهج البلاغه فیض الاسلام ، حکمت 139. 50-بحار الانوار، ج 78، ص 6. 51-تحف العقول ، کلمات قصار پیامبرصلی اللّه علیه و آله و سلّم ، ح 143، ص 54. 52-مثنوی معنوی ، انتشارات کُلاله خاور، دفتر اوّل ، ص 27. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
بدگمانی به خدا و خلق 57.mp3
4.97M
(57) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼بد گمانی به خدا و خلق 4 🕑 زمان:41دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب ادب فنای حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (13) 🔅🔅🔅 ⏪3. نمونه هايي از نمازهاي كامل ◽️نماز امام سجاد(عليه‌السلام): سيد ساجدان (عليه‌السلام) نيز در حالتي مشابه حالت اميرمؤمنان (عليه‌السلام) در پاسخ مي فرمود: آيا مي دانيد كه در برابر چه كسي مي خواهم بايستم؟: روي عن علي بن الحسين (عليهماالسلام) أنّه كان إذا حضر الوضوء [توضّأ] اصفرّ لونه فيقول له أهله: ما هذا الذي يعتادك [يعتارك ] عند الوضوء؟ فيقول: ما تدرون بين يدي مَن [اُريد أن ] أقوم؟[ عوالي اللئالي، ج 1، ص 324؛ المحجة البيضاء، ج 1، ص 351.] 🔹ابوحمزه ثمالي امام سجاد(عليه‌السلام) را ديد كه در حال نماز عبا از دوشش افتاده است و آن حضرت به آن اعتنا نمي كند. پس از نماز از آن حضرت علت را پرسيد و امام سجاد(عليه‌السلام) فرمود: واي بر تو! آيا مي داني در مقابل چه كسي ايستاده بودم؟ نماز بنده جز آن مقدار كه توجه قلبي دارد، پذيرفته نمي شود. ابوحمزه گفت: فدايت شوم! پس ما هلاك شديم. فرمود: نه؛ اين كمبودها را خداوند با نافله هايتان جبران مي كند: رأيت علي بن الحسين (عليهماالسلام) يصلّي فسقط ردائه عن منكبه فلم يسوّه حتّي فرغ من صلاته قال: فسئلته عن ذلك فقال: ويحك! أتدري بين يدي مَن كنت؟إنّ العبد لاتقبل منه صلاة إلاّ ما أقبل فيها. فقلت: جعلتُ فداك! هلكنا. قال (عليه‌السلام): كلاّ! إنّ الله يتمّ ذلك بالنوافل. [المحجة البيضاء، ج 1، ص 352؛ ر. ك: بحار الانوار، ج 81، ص 265 و 237 ـ 238؛ ر. ك: دعائم الاسلام، ج 1، ص 209 ـ 210.] 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۴۱ ـ ۳۸ 📌 الی بايد در مرحله آنچنان خود را بسازد که اگر از طرف پروردگارش به او دستور جهاد داده شد کوتاهی نکند و دنيای ناچيز را بر ترجيح ندهد و چون می داند خدای تعالی بر او احاطه دارد، همه جا با او است و اکرم صلی الله عليه و آله و اطهار عليهم السلام او را می بينند و در کنار او هستند از چيزی محزون نشود، از نترسد و با جان و مالش در راه خدای تعالی کند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(96) 🔅🔅🔅 ✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون 💢تفسير ⏪اقامه نماز، عامل اقامه دين ▫️اقامه نماز غير از خواندن آن است. خواندن نماز و تداوم بر آن عملى است واجب و در قرآن كريم از اوصاف مومنان شمرده شده است: (والذين هم على صلوتهم يحافظون)، (356) اما مهمتر از آن، اقامه و برپاداشتن نماز است كه از اوصاف تقوا پيشگان به شمار آمده و آن برپا داشتن حقيقت نماز است. ▫️بر پا داشتن حقيقت و روح نماز به اين است كه گذشته از تلفظ اذكار قرائت و كلمات ذكر ركوع، سجود، تشهد و مانند آن و صرف نظر از هيئتهاى خاص ‍ استوار و انحناى تام و غير تام و نشستن و نظير آن وقطع نظر از تصوير مفاهيم اذكار آن در ذهن، پيام اصلى آن از وجود لفظى و ذهنى بيرون آيد و به وجود عينى برسد و در محدوده روح نمازگزار متمثل گردد و سپس با سنت و سيرت مستمر او در جامعه جلوه كند و با تبليغ و تعليم و تزكيه نفوس مستعد ديگران، آنها نيز به عنوان روح متمثل نماز پرورش يابند، تا حقيقت چيزى كه در قرآن مجيد، به عنوان ناهى از فحشا و منكر (357) و به عنوان علاج و شفاى (358) درد هلوع و جزوع و منوع بودن انسان طبيعى ست، در متن جامعه بشرى متمثل گردد. ▫️دين الهى با خطوط كلى خود، انسانها را به قيام به قسط و قيام براى خدا فرا مى خواند: (لقد ارسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط)، (359) (قل انما اعظكم بواحده ان تقوموالله) (360) و كعبه كه از مظاهر دين است براى قيام انسانهاست: (جعل الله الكعبه البيت الحرام قياما للناس) (361) و انسان قائم و بپا خاسته كسى است كه همه عوامل سقوط را در عقيده و اخلاق و عمل از حريم وجود خويش ‍ دور سازد. ▫️چنين انسانى كه با الهام فطرى و رهنمود دينى قائم شده، مى تواند به نماز كه ستون دين است، ايستادگى بخشيد و چنين نمازى است كه درجات برتر قيام را براى انسان فراهم مى كند، زيرا نماز برپا ايستاده است كه مانع فحشا و منكر است: (ان الصلواه تنهى عنى الفحشا و المنكر) (362) و انسان را از بى قرارى در هنگام سختى و ندارى و از انحصارطلبى و بخل در هنگام توانگرى نجات مى بخشد: (ان الانسان خلق هلوعا# اذ مسه الشر جزوعا# و اذا مسه الخير منوعا# الا المصلين)، (363) ولى نماز افتاده، با سقوط در دوزخ نيز سازگار است: (فويل للمصلين # الذين هم صلاتهم ساهون) (364) ▫️انبياى بزرگ الهى هم به اقامه دين مامور بودند: (شرع لكم من الدين ما وصى به نوحا والذى اوحينا اليك و ما وصينا به ابراهيم و موسى و عيسى ان اقيموا الدين و لا تتفرقوا فيه) (365) و هم به اقامه نماز، چنانكه حضرت عيساى مسيح (عليه السلام) خود را موظف به نماز مى دانست: (و اوصينى بالصلواه و الزكوه ما دمت حيا) (366) و حضرت موساى كليم (عليه السلام) به اقامه آن مامور شد: (و اقم الصلواه لذكرى) (367) و حضرت ابراهيم خليل (عليه السلام) از خداى سبحان براى خود و فرزندش توفيق برپايى نماز خواست: (رب اجعلنى مقيم الصلوه و من ذريتى). (368) ▫️مناسبت و ارتباط اقامه دين و اقامه نماز اين است كه بهره گيرى از هدايت فطرت و رهنمودهاى ابتدايى دين و ايستادگى در برابر كفر و شرك، لازمه اقامه نماز است و اقامه نماز نيز عامل اقامه كامل دين است. بنابراين، اگر انسانها اهل قيام به قسط و قيام براى خدا باشند و در برابر شرك و كفر ايستادگى كنند، مى توانند نماز را كه ستون دين است بپا دارند تا خيمه دين به طور كامل برافرشته گردد و بدين جهت است كه در آيه محل بحث از ميان عبادات تنها اقامه نماز مطرح شده است ؛ زيرا اقامه نماز موجب اقامه دين است، چون دين به مثابه خيمه اى است كه عمود آن نماز است و اگر عمود خيمه، برپا شد، خيمه نيز برپاست. ========= 356- سوره مومنون ، آيه 9. 357- سوره عنكبوت ، آيه 45 358- سوره معارج ، آيات 19 - 35 359- سوره حديد، آيه 25 360- سوره سباء، آيه 46 361- سوره مائده ، آيه 97 362- سوره عنكبوت ، آيه 45 363- سوره معارج ، آيات 19 - 20. 364- سوره ماعون ، آيات 4 - 5 365- سوره شورى ، آيه 13 366- سوره مريم ، آيه 91 367- سوره طه ، آيه 14 368- سوره ابراهيم ، آيه 40. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره تکویر.docx
31.3K
📌 نگاشت 22: پویش موضوعی سوره تکویر ✅فایل متنی پویش موضوعی سوره تکویرحاوی بیش از 400نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند. 🔰ثواب انتشار و استفاده این فایل را به پیشگاه امام جعفر بن محمد الصادق علیه السلام هدیه کنیم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
At-Takwir -01 ss.mp3
5.25M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 23تفسیر صوتی سوره تکویر 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه اول ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسیر متنی سوره تکویر.جوادی.docx
54.7K
🔅🔅🔅 📌نگاشت24:تفسیر متنی سوره تکویر 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه اول 📜 فرازی از متن درس روح عمل چون نيت است اين با ما هست، هر روز مي‌توانيم آن را اصلاح کنيم هميشه مي‌توانيم آن را اصلاح کنيم، نگوييم گذشته گذشت؛ اين روح عمل با ما هست منتها در يک صحنه‌اي حاضر مي‌کنيم اين را فوراً مي‌توانيم ترميم بکنيم اين راه علاج باز است؛ او هم با يک «يا الله» مي‌بخشد، اين قدر رئوف و مهربان است اين قدر اهل گذشت است؛ منتها يکي از بهترين دستوراتي که امام سجاد و ساير ائمه دادند اين است که ما در دعا موحد باشيم، فرمود اگر در دعا موحد باشيد ممکن نيست دعاي شما مستجاب نشود در دعا موحد باشيد يعني چه؟ يعني کسي مثلاً سعه رزق مي‌خواهد روزي حلال مي‌خواهد، چشم او به اين و آن باشد بعد بگويد «اللهم الرّزقني» اين دعاي مشرکانه است؛ فرمود يقين بدان کار از غير خدا ساخته نيست، اگر کسي بيماري دارد خواست شفا پيدا کند بگويد: «اللهم اشف مريضي، اللهم اشف مرضانا» و فلان، چشم او به طبيب و دارو باشد، اين دعا، دعاي مشرکانه است خدا و دارو، خدا و طبيب خدا و بيمارستان اين مشرکانه است. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
(37) 🔆🔆🔆 💢 راهبردهای فرهنگی 7. استحکام و استواری يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَديداً (70/احزاب) ترجمه:اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! تقواى الهى پيشه كنيد و سخن حق بگوييد . 📝نکته: سخن سديد آن است كه خالى از دروغ و تهمت و ناروا و در عين حال مفيد باشد، در الميزان از درّ منثور از سهل ساعدى نقل شده: «قال ما جلس رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله على هذا المنبر الا تلى هذه الاية يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِيداً.(تفسیراحسن الحدیث/ج4/ص400) 👈 ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
اعراف 35.mp3
13.78M
35 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔷چند نکته حائز اهمیت و گفتگویی با اعضا سلام و عرض ادب خدمت تشنگان معارف قرآن و عترت.🌷 ◾عزیزان ! مطالبی که بارگذاری میشود در صفحه قرآنی رحیق دارای یک خط سیر منظم و یک اسلوب خاصی هست که اعضای محترم حتما در جریان این امر مهم باید قرار بگیرند و از ابهام خارج بشوند و خیال نکنند مطالب به طور فله ای به اشتراک گذاشته میشود ! ▪️گرامیان ! مباحث مطروحه از یک ثقالت و رزانت خاص و تفصیل در مباحث قرآنی برخوردار است که خود یک نوع احترام به مخاطب محسوب میشود و به دور از مباحث کلیشه ای و لقمه ای و ناقص است و پیشنهاد میکنم این فرصت موجود را مغتنم بشمارید. ▪️در آخر از همراهی شما عزیزان قدردان هستیم و محتاج دعای خیر شما هستیم .🌹 به زودی منتظر هشتک های مطالب مطروحه در صفحه قرآنی رحیق باشید
برداشت از آيات ۴۱ ـ ۳۸ 📌 الی بايد در مرحله آنچنان خود را بسازد که اگر از طرف پروردگارش به او دستور داده شد کوتاهی نکند و دنيای ناچيز را بر ترجيح ندهد و چون می داند خدای تعالی بر او احاطه دارد، همه جا با او است و اکرم صلی الله عليه و آله و اطهار عليهم السلام او را می بينند و در کنار او هستند از چيزی محزون نشود، از نترسد و با و مالش در راه خدای تعالی کند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای۲۳صحیفه سجادیه ۷۳.mp3
15.07M
93 📼 قسمت: هفتادو سوم 73 📌واکاوی دعای 23 ☑️ عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی ☑️ حالات گوناگون قلب(شاخصه های بیمار دلان) ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ «بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ » 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌فرازی‌ بی‌ نظیرو زیبا استاد محمود شحات انور سوره‌ مبارکه‌ شمس 🔅تفسیر وقرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢سوال کلید علم ▫️شما می‌بینید که چه در بین شیعه ها و چه در بین اهل سنّت، تفسیرهای متنوّعی نوشته شده، اما فاصله این تفسیرها زیاد نیست. ▫️مرحوم شیخ طوسی(رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَیْهِ‌) در مثلاً هزار سال قبل تبیان را مرقوم فرمود، بعد از چند سال مرحوم امین الاسلام مجمع البیان را مرقوم فرمودند، فاصله مجمع البیان و تبیان آن‌قدر نیست، بعد از تقریباً چهار صد سال ـ چند قرن ـ مرحوم فیض(رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَیْهِ‌) تفسیر صافی را نوشتند، ایشان هم نکات برجستهٴ همان قبلیها را بازگو کردند، بعد از مرحوم فیض چهار صد سال گذشت تا المیزان آمد، المیزان با صافی خیلی فرق دارد، المیزان با مجمع البیان خیلی فرق دارد و همچنین المیزان با تبیان خیلی فرق دارد. ▫️اگر آنها هم جنگ جهانی اوّل و جنگ جهانی دوم و جریان مشروطه و انقلاب و امثال آن را میدیدند، سؤالهای تازه ای طرح میکردند و پاسخهای جدیدی از قرآن میگرفتند. شما میبینید که در کتابهای اهل سنّت هم همین‌طور است، تفسیری که صاحب المنار نوشته با تفسیرهای سابق اهل سنّت هم خیلی فرق میکند؛ این سؤالها برکت جنگ است! سؤالهایی مانند اینکه حق زن چیست؟ حق مردم چیست؟ کشور را چگونه میشود اداره کرد؟ نظر قرآن دربارهٴ حقوق بشر چیست؟ نظر قرآن دربارهٴ فضای زندگی چیست؟ نظر قرآن دربارهٴ محیط زیست چیست؟ نظر قرآن دربارهٴ روابط بین الملل چیست؟ این نظر قرآن در این موارد چیست، المیزان و المنار را به آن صورت درآورد. ▫️اگر حادثه ای پیش می آید، انسان از این حادثه حداکثر استفاده را باید ببرد، سؤال را ببرد نزد قرآن کریم و پاسخ را دریافت بکند. کسی که اهل سؤال نیست، پاسخ هم دریافت نمیکند؛ فرمود کلید مطالب علمی سؤال است.(تفسیر سوره زخرف جلسه اول) آیت الله 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 50 نهج البلاغه.mp3
1.02M
📚شرح و تفسیر حکمت50 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
حکمت 51 نهج البلاغه.mp3
3.52M
📚شرح و تفسیر حکمت51 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۴۵ ـ ۴۲ 📌 الی نبايد در راه تنها برای کارهای آسان و زودگذر از خود آمادگی نشان دهد و در کارهای سخت و تن از زير بار در ببرد. زيرا افراد اين چنينی برای در استقامتشان عذرهايی می آورند و می خواهند به هر وسيله ای که شده ضعف خود را به علتی و چيزی نسبت بدهند و راه فراری برای خود پيدا کنند. ولی اگر آنها قاطعيت داشته باشد، به هيچ وجه و برای هيچ عذری نمی گذارد آنها سستی کنند. شما مؤمنين و اهل نفس را ببينيد که هر پيشنهادی به آنها از طرف شرع مقدّس می شود، هر چه باشد ولو در جنگ حاضر شدن و کشته شدن باشد؛ می پذيرند و با آغوش باز از آن استقبال می کنند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom