#شبهه #پرسش #معارف #قرآن #قرآنی
📌 چرا خداوند متعال برخی مواقع انسان را اذیت کرده و به درد و بلا و مصیبت گرفتار میکند؟
🔰 قرآن که کتاب آسمانی و هدایت بشریت است، برای هدایت انسانها و راهنمایی آنان به مسیر درست و سعادت واقعی، در آیهای بسیار زیبا، همه خوبیها و سعادتمندی واقعی را به خداوند متعال نسبت میدهد و از ما میخواهد خوبی و سعادت را تنها از او تقاضا کنیم. لذا در سوره آل عمران آیه 26 میفرماید: «تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ: هر كس را بخواهى عزت میدهى، و هر كه را بخواهى خوار میكنى. تمام خوبیها به دست توست، تو بر هر چيزى قادرى.»
👈 این آیه به صراحت بیان میکند عزیز شدن و عزت آدمی تنها و تنها در دست خداوند متعال است. سپس در ادامه میفرماید: «بِيَدِكَ الْخَيْرُ» باید توجه داشت که «الف و لام» در «الخیر» الف و لام استغراق است و تمام نیکیها را در بر میگیرد؛ همچنین مقدم شدن خبر بر مبتدا (زيرا بيدك الخير فرموده نه الخير بيدك) نشانه حصر این کار است، یعنی تمام خيرها و بركات و نيكها و خوبيها، تنها در دست خدا است.
🔶 از این آیه به روشنی میتوان استفاده کرد که برای سعادت و خوشبختی در دنیا و آخرت تنها و تنها باید از خداوند متعال مدد گرفت و آنچه از جانب او به انسان میرسد، خیر است و برای انسان مفید خواهد بود، و لو اینکه در ظاهر مناسب نبوده و با طبع آدمی سازگاری نداشته باشد، مثلاً ممکن است انسان بیمار شود و یا در مسیری دچار تصادف یا هر گرفتاری دیگری شود، در اینصورت هم باید با دید مثبت به آن نگاه کرد و بدانیم که اگر از جانب خداوند متعال بوده باشد، قطعا خیر است و سعادت انسان در همان عمل است.
❇️ درست مانند شخص بیماری که بهبودی او منوط است به استفاده از دارویی تلخ، یا بیمار خطرناکی که ناچار است برای رهایی از بیماری عمل جراحی انجام دهد، داروی تلخ و جراحی هر دو درد آور و نامناسب است ولی برای بهبودی انسان لازم و ضروری است.
🔺 حال ممکن است انسان مبتلا به بیماری خطرناک معنوی شده باشد و دوای او نیز تنها آن گرفتاری خاص باشد، در اینجا خداوند حکیم که انسان و سلامتی او را دوست دارد، وی را به آن گرفتاری مبتلا میکند تا بیماری او التیام پیدا کند.
💠 البته به این مسئله هم باید دقت کرد که نباید بیتدبیری و عملکرد نادرست آدمی را به پای خداوند متعال نوشت، مثلاً اگر کسی در رانندگی احتیاط نکرده و بدون رعایت موارد لازم، دچار تصادفی شود، یا مثلاً معتاد شود، یا در حق کس دیگری ظلم کند، نباید این موارد را به خداوند متعال نسبت داد.
_________________
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
هرمونتیک و جواز تفسیر قرآن.docx
48.9K
#مقاله 42
#هرمونتیک
#تفسیر
#جواز_تفسیر
#قرآن
🌴🌴🌴
📌 هرمونتیک و جواز تفسیر قرآن
▪ مقاله ای برای پژوهشگران
🌱🌱🌱
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#نکته
📌خوشا آنان که دائم در نمازند
◽ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله
لا تَزالُ مُصلِّياً قانِتاً ما ذَكَرتَ اللّه َ، قائماً و قاعِداً أو في سُوقِكَ أو في نادِيكَ أو حَيثُما كُنتَ
🌱🌱🌱
تا وقتى به ياد خدا باشى، ايستاده يا نشسته، در بازار يا در محفل صميمى و يا هر كجا كه باشى، پيوسته در حال نماز و عبادت هستى.
📚 كنز العمّال : 1927
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۲۷ – ۲۲۱ #سوره_شعرا
📌 اغوای #شیطان
#سالک الی #اللّه باید با خبر باشد که #شیطان بر چه افرادی نزول می کند و چه مردمی را بیشتر گول می زند:
☑ اوّل: بر کسی که به دیگران #تهمت می زند.
☑ دوّم: بر کسی که به شنیدنی ها گوش می دهد که اکثر شنیدنیها #دروغ است.
☑ سوّم: #شاعرانی که از گمراهان پیروی می کنند و علامتش این است که آنها به هر وادی سرگردانی وارد می شوند.
☑ چهارم: کسانی که به آن چه می گویند عمل نمی کنند و اگر ایمان به خدا و روز قیامت بیاورند و عمل صالح کنند و زیاد به یاد خدا باشند و از خدا در مقابل ظلمی که شیطان و #شیطان_سیرتان به آنها می کنند، کمک بخواهند، خدا #ظالمین را منقلب می کند و خدا به آنها می فهماند که #نتیجه ظلمشان چه بوده است.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
6492418_-210634.mp3
4.39M
✳️#مجموعه_سوره_ها
#تدبر #سوره_کهف #کهف #معرفی_سوره
🔰معرفی کوتاه سوره کهف
🔈سخنران:استاد هانی #چیت_چیان
▫️کاری از #مدرسه_تعالی
♤♤♤
🍂 تدبری زیبا در بخشی از سوره کهف
🍃 با متد و روش زیبا
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#المیزان
یمنون: منت در اصل به معنای نعمت دادن است و سپس به معنای به رخ کشیدن و بیان کردن نعمت به کار رفته است. در زبان فارسی نیز منت نهادن به همین معنای دوم به کار می رود.
۱. اى پيامبر بر تو منت مىگذارند كه اسلام آوردهاند، و چه خطای بزرگی در اين منت گذارى خود مرتكب شدهاند! زيرا
اولا آن چیزی که باید بر آن منت نهاد "ایمان" است که امری قلبی است و موجب سعادت دنیا و آخرت می شود نه "اسلام" که امری ظاهری است.
ثانيا همين اسلام را هم نبايد بر پيامبر منت بگذارند، براى اينكه آن جناب از طرف خداى تعالى مامور شده تا اسلام را به شما برساند نه از اسلام آوردن شجا چيزى عايد او مىشود و نه اسلام نياوردن شما ضرری به او می رساند، پس احدى از مسلمانان بر او منتى ندارد.
ثالثا اگر بناست کسی منت بگذارد این خداست که باید بر شما منت بگذارد که توفیق داد ایمان بیاورید و اساسا دین از آن اوست و خود او هم از دينش بهرهمند نمىشود تا هر كس دين او را پذيرفت بر او منت بگذارد، بلكه بهرهمند از دين او در دنيا و آخرت مؤمنين هستند، زيرا خداى تعالى غنى على الاطلاق است و این مردم هستند که به او نیازمندند.
۲ به طور کلی انسان باید متوجه باشد که همه هستی او لحظه به لحظه وابسته به عنایت خداوند است و هر کار خوبی هم که انجام می دهد با لطف و توفیق اوست فلذا این نهایت جهالت است که انسان در مقابل حق تعالی روحیه طلبکارانه داشته باشد و به خاطر عبادات و نیکی هایی که انجام داده بر خدا منت بگذارد؛ ما همه محتاج عنایات اوییم و بدون توفیق او قدمی نمی توانیم برداریم.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (111)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
⏪ 18-اقرار به فضیلت وتوانمندی های دیگران
وَ أَخي هارُونُ هُوَ أَفْصَحُ مِنِّي لِساناً فَأَرْسِلْهُ مَعي رِدْءاً يُصَدِّقُني إِنِّي أَخافُ أَنْ يُكَذِّبُونِ (34/قصص)
وبرادرم هارون زبانش از من فصيحتر است اورا همراه من بفرست تا ياور من باشد و مرا تصديق كند مىترسم مرا تكذيب كنند.
☑ اقرار به كمالات ديگران، خود يك كمال وارزش است. «هُوَ أَفْصَحُ مِنِّي» حضرت موسى با اين كه پيامبر اولوالعزم بود، به كمال برادرش اقرار كرد.
☑ هر نيرويى را در جاى خود بكار بگيريم. «هُوَ أَفْصَحُ» (هارون داراى بيانى شيوا بود و در اين مأموريّت تبليغى، سخنرسا نقش اساسى داشت، لذا حضرت موسى از خداوند همراهى او را درخواست كرد.)
☑ لازم نيست كه مسئولان، در همهى كمالات، برترين باشند، بلكه بايد من حيث المجموع لايق باشند. «هُوَ أَفْصَحُ مِنِّي» (با اينكه مسئول اصلى موسى بود، ولى در بعضى جهات هارون قوىتر بود.)
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(185)
تفسیر آیه 11و 12سوره بقره
واذا قيل لهم لا تفسدوا فى الارض قالوا انما نحن مصلحون
الا انهم هم المفسدون و لكن لا يشعرون
⏪گزيده تفسير
منافقان بر اثر فريبكارى نفس، بر اين پندار باطلند كه واقعا مصلحند و از اين رو كذب آنان در اين مورد خبرى است نه مخبرى بر خلاف اظهار ايمان آنان كه هم كذب خبرى است و هم كذب مخبرى.
خداى سبحان از دروغ منافقان پرده برداشته با تاكيد آنان را مفسد مى خواند. سِّر جهل منافقان به اِفساد خويش آن است كه عقل نظرى آنان در دست و هم خيال و عقل عملى آنان در چنگ شهوات و غصب اسير است.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #سوره_نباء #نباء
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (5)
🌱🌱🌱
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #سوره_نباء #نباء
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (۶)
🌱🌱🌱
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت #تفسیر_قرآن #تفسیر_سوره_نباء #سوره_نباء #نباء
💢 نگاشت 22: نکته های تفسیری آیه 23 و 24 سوره نباء
🌷🌷🌷
لاَبِثِينَ فِيهَا أَحْقَاباً
مدّتهای طولانی در آن میمانند!
▫️«لابِثِینَ»: ماندگاران. حال است.
▫️«أَحْقَاباً»: جمع حُقُب، و آن هم جمع حِقْبَة است، به معنی مدّت زمان نامحدود . روزگاران پیاپی و بینهایت ؛سالهای سال. مفعولٌفیه است.
🌱🌱🌱
۱ - درنگ طغیان گران در جهنم، داراى دوره هایى پیاپى و زمانى طولانى است. (لبثین فیها أحقابًا) «أحقاب»، جمع «حقب» بر وزن «فعل» است. براى «حقب» چندین معنا ذکر شده است; از قبیل: «دهر» و «یک سال» و «دو سال» و «هشتاد سال» (لسان العرب). مراد از «أحقاب» لزوماً زمان محدود نیست; بلکه با آمدن هر «حُقب» در پى دیگرى تا بى نهایت نیز سازگار است که در آن صورت با خلود در آتش تنافى ندارد.
۲ - عذاب طغیان گران و فرورفتگان در گناه، داراى مراحل گوناگونى است. (لبثین فیها أحقابًا) «لابثین» حال براى «الطاغین» در آیه قبل است. تعدد حُقب (مرحله زمانى)، نشانگر تفاوت هر مرحله با مراحل دیگر است.
۳ - درنگ دوزخیان در جهنم، همراه با بى نوایى و محرومیت از خواسته ها است. (لبثین فیها أحقابًا) تمام مشتقات «حقب»، به یک اصل و ریشه برمى گردد که به معناى حبس است. درباره سالى که باران در آن بند آمده باشد، گفته مى شود: «حقب العام» (مقاییس اللغة). «أحقاب» - چنان که زمخشرى گفته - ممکن است جمع «حَقِب» باشد; یعنى، کسى که به کمیابى خیرات و رزق گرفتار شده است.
🌱🌱🌱
لاَ يَذُوقُونَ فِيهَا بَرْداً وَ لاَ شَرَاباً
در آنجا نه چیز خنکی میچشند و نه نوشیدنی گوارایی،
🌱🌱🌱
۱ - طغیان گران در دوزخ، از هر گونه احساس خنکى و تخفیف حرارت سوزان جهنم، محروم خواهند بود. (لایذوقون فیها بردًا) «ذوق»; یعنى، درک مزه (مصباح)، این واژه در رابطه با اجسام به طور حقیقت و در مورد معنویات، به طور مجاز استعمال مى شود. در آیه شریفه بین معناى حقیقى و مجازى آن جمع شده است; زیرا تعبیر چشیدن براى احساس سردى مجاز است. مراد از «بَرْد» - به قرینه تقابل آن با نوشیدنى - هر گونه احساس سردى است; هر چند با سایه و امثال آن باشد.
۲ - دوزخیان طغیان گر، از تسکین عطش خود و حتى از چشیدن طعم آب، محروم خواهند بود. (لایذوقون فیها ... و لا شرابًا)
۳ - محرومیت طغیان گران از مایعات و کاهش و حرارت در جهنم، سالیانى فراوان ادامه خواهد یافت. (لبثین فیها أحقابًا . لایذوقون فیها بردًا و لا شرابًا) چنانچه جمله «لایذوقون...» حال براى ضمیر «لابثین» باشد، مى توان به دست آورد که درنگ دوزخیان، همراه با حالت محرومیت از سرما و آب، دائمى نیست; زیرا ممکن است کلمه «أحقاباً» در آیه قبل، به سال هاى محرومیت آنان نظر داشته باشد; گرچه پس از گذشت آن دوران، بقاى آنان در دوزخ به شکل دیگرى ادامه خواهد یافت.
۴ - انسان پس از معاد، نیازمند آب و هواى مطبوع و داراى ویژگى هاى جسمانى است. (لایذوقون فیها بردًا و لا شرابًا)
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت #تفسیر_قرآن #تفسیر_سوره_نباء #سوره_نباء #نباء
💢 نگاشت 23: نکته های تفسیری آیه 25 و 26 سوره نباء
🌷🌷🌷
إِلاَّ حَمِيماً وَ غَسَّاقاً
جز آبی سوزان و مایعی از چرک و خون!
🌱🌱🌱
۱ - تنها نوشیدنى موجود براى دوزخیان طغیان گر، آب جوشان و زردابه چرکین و بد بوى زخم ها است. (إلاّ حمیمًا و غسّاقًا) «حمیم»; یعنى، آب داغ و «غسّاق»، آب زردى است که از زخم جارى مى شود. به مایع بدبو نیز «غسّاق» گفته مى شود. (قاموس)
۲ - طغیان گران در دوزخ، گرفتار عطش شدید و طاقت فرسا خواهند بود. (إلاّ حمیمًا و غسّاقًا) «إلاّ» براى استثناى «حمیم» و «غساق» از «شراباً» است; بنابراین دوزخیان این دو مایع را خواهند آشامید. تن دادن به این نوشیدنى ها، نشانه شدّت تشنگى آنان است.
🌱🌱🌱
جَزَاءً وِفَاقاً
این مجازاتی است موافق و مناسب (اعمالشان)!
۱ - جهنمیان به میزان کردار خویش، کیفر خواهند شد. (جزاء وفاقًا) «جزاء» مصدر است و نصب آن، یا براساس مفعول مطلق بودن آن است; یعنى، «یجزون جزاءً» و یا با تأویل به مشتق رفتن، حال براى «حمیم» و «غسّاق» است. در صورت اول، مراد این است که کیفر آنان، کیفرى مناسب و به میزان گناه آنان خواهد بود و در صورت دوم، همان «حمیم» و «غسّاق» کیفر مناسب آنان است. هر یک از دو احتمال، مى تواند مبناى برداشت یاد شده باشد. «وفاقاً» گرچه مصدر است; ولى چون صفت مى باشد، به معناى «موافقاً» خواهد بود.
۲ - نوشاندن آب جوشان و خونابه زخم به دوزخیانِ طغیان گر، کیفرى هم طراز با طغیان گرى آنان است. (إلاّ حمیمًا و غسّاقًا . جزاء وفاقًا) چنانچه کلمه «جزاء» حال براى «حمیماً و غسّاقاً» باشد، نکته بالا قابل استفاده است.
۳ - سرنوشت انسان در آخرت، براساس کردار او در دنیا است. (جزاء وفاقًا)
۴ - تناسب عذاب و گناه، در نظام کیفرى خداوند (جزاء وفاقًا)
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
یوسف 22.mp3
14.36M
#استاد_رنجبر #رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_یوسف
💢جلسه بیست و دوم
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #یوسف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#سوره_نمل
برداشت از آیات ۵ – ۱
💢#ایمان به #قرآن
#سالک الی #اللّه باید آیات #قرآن را روشنگر و #راهنما و بشارت دهنده برای خود بداند و این اعتقاد حاصل نمی شود مگر با #ایمان کامل و #یقین به آخرت و اگر این گونه ایمانی برای او پیدا شود طبعا #نماز را بر پا می دارد و #زکات می دهد. ولی اگر ایمان به #آخرت نداشته باشد #اعمال بیهوده اش برایش جلوه می کند و در #سرگردانی فرو می رود و #عذاب بدی در دنیا برای او خواهد بود و در #آخرت معلوم می شود که چه ضرری کرده است.
☘☘☘
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
72_joshan_saghir_farahmand.mp3
9.75M
💢دعای جوشن صغیر
🔈با صدای آقای محسن فرهمند
📚این دعا در کتابهای معتبر به شرحی گستردهتر از شرح جوشنکبیر نقلشده و کفعمی در حاشیه کتاب «بلدالامین» فرموده:
این دعایی است بس بلند و پُر ارزش و هنگامی که هادی عبّاسی کشتن حضرت موسی بن جعفر را قصد کرد، آن حضرت این دعا را خواند، در نتیجه جدّش رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) را در خواب دید که به ایشان فرمود: حقتعالی دشمن تو را هلاک خواهد کرد.
🔅این دعا در کتاب «مهج الدعوات» سید ابن طاووس نیز روایت شده ولی بین نسخه کفعمی و سید تفاوت وجود دارد که من (صاحب مفاتیح الجنان ) آن را مطابق کتاب «بلد الامین» نقل میکنم.
☘☘☘
@rahighemakhtoom
#نکته
💢معیار تشخیص ولی خدا
🔰رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله:
أولياءُ اللّه ِ الذينَ إذا رُؤوا ذُكِرَ اللّه ُ
♤♤♤
اوليا و دوستان خدا كسانى هستند كه مشاهده آنها، خدا را به ياد آورد.
📚كنز العمّال : 1783
♤♤♤
@rahighemakhtoom
روزهای #پنجشنبه و #جمعه در صفحه قرآنی #رحیق در خدمت و محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌱🌱🌱
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
صوت جلسه دوم.mp3
6.68M
#زبور_اهل_بیت
💢شرح دعای دعای هفدهم #صحیفه_سجادیه
💢موضوع دعا
دعای هفدهم از دعاهای مأثور از امام سجاد(ع) در پناه بردن به خدا از شرّ شیطان است. حضرت سجاد(ع) در این دعا به بیان انواع دشمنیها و نیرنگهای #شیطان پرداخته و به راههای جلوگیری از ورود او به حریم دل اشاره میکند. #خوارشدن انسان بهواسطه بیتوجهی به عبادت الهی، درخواست مقام مخلصین جهت نجات از #وسوسه_شیطان و خیرخواهی برای دیگران از موضوعات مطرح شده در این دعا است.
👈جلسه دوم
🔈سخنران:استاد حجت الاسلام والمسلمین #مجاهدی
#مدرسه_تعالی
♤♤♤
🔅تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 121.mp3
12.42M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی ۱۵٢
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
از دعاهای مأثور از امام #سجاد(ع) است که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. در این دعا از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه برده میشود.
▫️جلسه ١٢۲
🔈سخنران:خادم صفحه قرآنی #رحیق
♤♤♤
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
روزهای #پنجشنبه و #جمعه در صفحه قرآنی #رحیق در خدمت و محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌱🌱🌱
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
حکمت 122 نهج البلاغه.mp3
14.52M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۲۲(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom
حکمت ۱۸۳و۱۸۴ استاد صادقی.mp3
5.22M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۸۳و۱۸۴(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.دانش اندوزی ۱۳.m4a
9.53M
#نگاشت_صوتی 153
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی (جلسه ۱3)
#فریضه_عمومی
#نشانه_های_حلال_و_حرام
#لوجه_الله
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
جلسه هفدهم.MP3
14.44M
#المیزان
#علامه_طباطبایی
#سبک_زندگی
#زندگی_مومنانه
🌱🌱🌱
📌سبک زندگی از دیدگاه تفسیر المیزان جلسه هفدهم
💢سخنران:حجت الاسلام والمسلمین مصطفی امینی خواه
🔰بسیار زیبا و کاربردی
🔰انتشار حد اکثری به همت همه علاقه مندان به ترویج آموزه های قرآنی
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#نکته
🔰بی نشاط
«به انسانى كه ملول و رنجيده خاطر است اعتماد مكن»؛ (وَ لَا تَأْمَنَنَّ مَلُولاً) .
دليل آن روشن است؛ افرادى كه به هر دليل رنجيده خاطر شدهاند، نشاط عمل در آنها مرده است به همين دليل نمىتوان به آنها اعتماد كرد. آنها منتظر بهانهاى هستند تا از كار فرار كنند و هرگز نمى توان استقامت و پشتكار را كه لازمۀ پيشرفت است از آنها انتظار داشت.
📚نهج البلاغه حکمت ۲۱۱
@rahighemakhtoom