eitaa logo
🔅 صفحه قرآنی رحیق🔅
2.8هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
1.7هزار ویدیو
830 فایل
«رحیق» یعنی نوشیدنی گوارا و ناب ویژه بهشتیان. ۲۵مطففین . مقصد و مقصود ما درک و دریافت عمیق تر کتاب خداست. از محتوای لقمه ای و عموم پسند و صرفا انگیزشی استقبال نمی کنیم.همراهان ما اندکند لیکن ژرف نگرند. @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
🆔 @a_javadiamoli_esra 💠 مهمترین رهاورد انبیاء 🔸 مهمترین رهاورد انبیاء و همچنین سیّد آنان وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء)، است؛ این تحقیق دو عنصر محوری و را به همراه دارد. یک محقّق کارش این است که مورد عمل را به خوبی بررسی می کند و اگر آن مورد عمل مطابق با قانونمندی عالم حرکت می کرد، آن را حفظ می کند و اگر در خِلاف قانونمندی نظام حرکت می کرد، آن را دگرگون می کند و به جای اصلی اش بر می گرداند. 🔸 جهان و انسان به وسیله انبیاء شدند. یعنی انبیاء آمدند، جهان را به آن وضع اوّلی اش تفسیر کردند و دگرگون کردند، انسان ها را با آن وضع اوّلی شان کردند و دادند. اگر کسی مفسّر محض باشد، محقّق نیست و اگر کسی مُغیّر محض باشد، محقّق نیست. محقّق کسی است که بر اساس حقّ، بینش بدهد و بر اساس حقّ، منش ایجاد کند. آن که تفسیرش بی تغییر است یا تغییرش با تفسیر صحیح همراه نیست، او نیست. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1374/09/30 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
آزمون زندگی.شوخی و مزاح.عبداللهی 9121400.mp3
زمان: حجم: 15.03M
در روايت آمده است كه پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ شوخي مي كردند ولي در همان شوخي هم جز حق نمي گفتند. چگونه پيامبر شوخي مي كردند ولي جز حق نمي گفتند ؟ مزاح يعني شوخي و در مقابل آن جديت است. مزاح وقتي از حالت شرعي و عادي خارج نشده و باعث خوشحالي مومنان شود خوب است اما وقتي از چارچوب شرع خارج شده و به اذيت مومنين يا تمسخر آنان كشيده شود حرام، و يكي از رذايل اخلاقي به حساب مي آيد . امّا تا وقتي از اعتدال و محدوده ي آن كه انسان را سبك نكند خارج نشده، تفريح مناسب و مشروع وحي است. پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ گاهي مزاح مي كردند و مزاح هاي مشروع كه تعجب و تبسم را بر لب مومنان مي نشاندند كه به چند نمونه اشاره مي شود. 📝 روزي حضرت با امير مومنان علي ـ عليه السلام ـ خرما مي خوردند حضرت ازسر شوخي هسته هاي خرما را جلوي امير مومنان مي گذاشت. در پايان فرمود: يا علي، تو چقدر خوردي كه اينقدر هسته خرما در مقابل تو جمع شده علي در پاسخ عرض كرد: يا رسول الله هر كس با هسته اش خورده زياد تر خورده است.... 🔈 خادم صفحه قرآنی 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 شب و روز مبعث، تجلی اعظم خدا 💠 یکی از فیض های عمیق و عریق دهه سوّم ماه پربرکت ، در است. آنها که جوانند، قدرت بدنی شان مناسب هست؛ حیف است که از این روز بی بهره باشند. درس و بحث گوشه ای از کارها را به عهده دارد، عمده آن راز و نیازی است که با دارد. خدای سبحان خود را به عنوان (معلّم) معرفی کرد؛ (و علّم الانسان ما لم یعلم)*. و برنامه درسی خودش را هم معرفی کرد، اعم از و صامت که همین کریم را بیان می کنند. یک مقدارش درس و بحث هست، یک مقدارش هم در ، در روزه های این ایام (که) روز را روزه بگیرد. شما در فضائل روزه روز مبعث نگاه کنید، دعای را که مرحوم هم نقل کرده است*، ببینید. در دعای شب مبعث ما خدا را سوگند می دهیم، یا به بارگاه الهی عرض می کنیم: خدایا! به تجلّی اعظم تو*، یعنی از این تجلّی دیگر عظیم تر که خدا ندارد! اصل جهان را وجود مبارک جلوه حق می داند، در این خطبه نورانی فرمود: (الحمد لله المتجلّی لخلقه بخلقه)*. صدر و ذیل عالم آینه حقند؛ فرمود: خدا در این آینه تجلّی کرده است. (الحمد لله المتجلّی لخلقه بخلقه). آن وقت در این عالم هیچ آئینه ای به اندازه وجود مبارک نیست! ( ) است؛ این دعای شب بیست و هفتم است. دعای روز بیست و هفتم هم شبیه همین است؛ این نشان می دهد به اینکه از شب های عظیم در طول سال است. اینها کمک می کند که انسان بشود. ----------------------------------------------- 📌 سوره علق / آیه ۵ 📌 ر.ک کلیات مفاتیح الجنان / صفحه ۲۴۶ 📌 ر.ک المصباح للکفعمی / صفحه ۵۳۵ 📌 نهج البلاغه / خطبه ۱۰۸ 📋 درس اخلاق 📆 قم ؛ ۱۳۹۶/۰۱/۳۱ قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈خادم صفحه قرآنی 📌هم زمانی رسول اعظم و نزول ☑️نزول تدريجي و دفعي قرآن ☑️بعثت و آغاز نزول تدريجي ☑️لیله قدر نزول دفعي قرآن ☑️اقوال هشت گانه در زمان بعثت نبی اعظم الهی 🔹دیدگاه مکتب اهل بیت علیهم السلام در باره زمان بعثت پيامبر اسلام و نزول قرآن ▫️برابری روزه ۲۷ رجب با ۶۰ ماه 🌷🌷🌷 مبعث جریان توحید و برون رفت از ولایت طاغوت است. این عید گوارای جانتان @rahighemakhtoom
🔰معرفی کتاب تفسیری منشور جاوید (قسمت چهارم- پایانی) 📌دیدگاه‌ها در باره کتاب پژوهشگران علوم قرآنی، استفاده از شیوه مطالعه تطبیقی بین شیعه و اهل سنت [۲۱] و حرکت به‌سمت استقلال تفسیر موضوعی از تفاسیر ترتیبی را از نقاط قوت منشور جاوید دانسته‌اند.[۲۲] همچنین این کتاب را علت بالندگی تفاسیر موضوعی در دوران معاصر دانسته‌اند.[۲۳] درمقابل، نقدهایی هم بر کتاب وارد شده است. برای نمونه به‌کاربردن شیوه تفسیر موضوعیِ درون‌قرآنی در این تفسیر را دارای آسیب‌هایی نظیر مشکل دور و حصرگرایی دانسته‌اند.[۲۴] همچنین گفته‌اند باتوجه به اینکه ترتیب آیات و سوره‌ها در قرآن توقیفی بوده است، تفسیر موضوعی قرآن، با اینکه به‌لحاظ علمی مفید است، از منظر ارشادی مفید نیست.[۲۵] انتشار و ترجمه منشور جاوید را نخستین بار انتشارات کتابخانه امیرالمؤمنین(ع) در سال ۱۳۶۰ش در دوازده مجلد چاپ کرد.[۲۶][منبع بهتری نیاز است] همچنین در سال ۱۳۸۳ش در چهارده مجلد در انتشارات امام صادق(ع) به چاپ رسید.[۲۷] بخش‌هایی از این کتاب هم به‌صورت جدا با نام مؤلف چاپ شده است؛ مانند کتاب اندیشه‌های جاوید که پاسخ به پرسش‌های عقیدتی و برگرفته از تفسیر منشور جاوید است.[۲۸] کتاب اندیشه‌های جاوید با نام الفکر الخالد فی بیان العقائد به عربی ترجمه شده است.[۲۹] برخی گفته‌اند کتاب مفاهیم القرآن ترجمه کتاب منشور جاوید به‌زبان عربی است؛[۳۰] اما محمدهادی معرفت مفاهیم القرآن را تفسیری مستقل دانسته است.[۳۱] خود نویسنده هم این دو کتاب را دو اثر جدا از هم معرفی کرده که مباحث متفاوتی دارند.[۳۲] ====================== 21. رضایی اصفهانی، «شیوه‌های تفسیر موضوعی قرآن کریم»، ص۳۱. 22.غلامی و علوی مهر، «چیستی تفسیر موضوعی و تفاوت آن با تفسیر قرآن به قرآن»، ص۸۷. 23. رضایی اصفهانی، «شیوه‌های تفسیر موضوعی قرآن کریم»،ص۳۰. 24. رضایی اصفهانی، «شیوه‌های تفسیر موضوعی قرآن کریم»، ص۳۲-۳۴. 25. حجتی، «گفت‌وگو با دکتر سید محمدباقر حجتی»، ص۱۱۲. 26. «کتاب منشور جاوید قرآن»، تارنمای دائرة المعارف اسلامی طهور. 27.خویشوند، «روش‌شناسی، مقایسه و نقد دو تفسیر موضوعی منشور جاوید و التفسیر الموضوعی للقرآن الکریم با محوریت قصص الانبیاء»، ص۳۳، ۱۳۹۴ش. 28. سبحانی، اندیشه جاوید، ج۱، ص۱. 29. سبحانی، الفکر الخالد فی بیان العقائد، ۱۴۲۵ق، ج۱، ص۱. 30. مؤدب، روش‌های تفسیر قرآن، ۱۳۸۰ش، ص۲۸۴؛ طالبی، «بررسی تطبیقی مبانی و شیوه‌های تفسیری آیت اله جوادی آملی و آیت الله سبحانی در تفسیر موضوعی»، ص۱۴۱، ۱۳۹۰ش. 31. معرفت، تفسیر و مفسران، ۱۳۷۹ش، ج۲، ص۵۳۲. 32. طالبی، «بررسی تطبیقی مبانی و شیوه‌های تفسیری آیت الله جوادی آملی و آیت الله سبحانی در تفسیر موضوعی»، ص۱۴۱، ۱۳۹۰ش. . 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰اسلام؛ آزادی زن ؛اجتماع و خانواده و حد و مرزها ؟! از نظر اجتماعی ، زن و مرد از آزادی یکسان برخوردار هستند ، اما در محیط خانواده ، خداوند سرپرستی و اختیار زن را در مواردی به عهده همسر و مرد قرار داده است . باید توجه داشت که خانواده یک واحد کوچک اجتماعی است و همانند یک اجتماع بزرگ رهبر و سرپرست واحدی می خواهد که قرآن مرد را سرپرست و زن را معاون و مشاور او قرار داده و این تعبیر ، استبداد و اجحاف و تعدی نیست ; چون این موقعیت به دلیل وجود خصوصیاتی است که در مرد وجود دارد ; مانند: ۱ . غلبه قدرت تفکر بر نیروی عاطفه و احساسات او (به عکس زن که از عواطف بیشتری بهره مند است ) ۲ . داشتن بنیه و نیروی جسمی بیشتر که با اولی بتواند بیندیشد و با دومی از حریم خانواده خود دفاع کند . ۳ . تعهد او در برابر زن و فرزندان نسبت به پرداختن هزینه های زندگی ، مهریه و تأمین زندگی و به همین جهت در آیه می فرماید یکی از علل سرپرست بودن مرد ، تعهداتی است که در مورد انفاق مال برای خانواده دارد ; به هر حال ، این مسؤولیت ، دلیل بر برتری وجودی و شرفی مرد نیست .۱ امّا اینکه چرا در جامعه اسلامی حقوق زنان پایمال می شود ، ربطی به اسلام ندارد . اسلام تمام احکام و قوانینش بر مبنای حکمت ، عدالت و توانایی انسان است و اگر افراد این حقوق را رعایت نمی کنند ، اسلام مقصر نیست . ۱ . تفسیر نمونه ، ج ۳ ، ص ۳۶۹ـ۳۷۱ . 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 121 ⏪34- مَثَل خوردن گوشت برادر مرده ( . . . وَلاَ یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا اءَیُحِبُّ اءَحَدُکُمْ اءَن یَاءْکُلَ لَحْمَ اءَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ . . . ) . (سوره حجرات آیه12) ((و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند ، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد ؟ ! (به یقین ) همه شما از این امر کراهت دارید)) . 🌱🌱🌱 📌چند نکته 🔹1- غیبت ((غیبت ))چنانکه از اسمش پیداست ، این است که در غیاب کسی سخنی گویند ، منتها سخنی که عیبی از عیوب او را فاش سازد ، خواه این عیب جسمانی باشد ، یا اخلاقی ، در اعمال او باشد یا در سخنش و حتّی در اموری که مربوط به او است ، مانند لباس ، خانه ، همسر و فرزندان و مانند اینها . بنا بر این اگر کسی صفات ظاهر و آشکار دیگری را بیان کند ، غیبت نخواهد بود ، مگر اینکه قصد مذمّت و عیبجویی داشته باشد که در این صورت حرام است ، مثل اینکه در مقام مذمّت بگوید آن مرد نابینا ، یا کوتاه قد ، یا سیاه رنگ یا کوسه ! به این ترتیب ذکر عیوب پنهانی به هر قصد و نیّتی که باشد غیبت و حرام است . و ذکر عیوب آشکار اگر به قصد مذمّت باشد آن نیز حرام است ، خواه آن را در مفهوم غیبت وارد بدانیم یا نه . اینها همه در صورتی است که این صفات واقعاً در طرف باشد ، اما اگر صفتی اصلاً وجود نداشته باشد ، داخل در عنوان ((تهمت )) خواهد بود که گناه آن به مراتب شدیدتر و سنگین تر است . . . ▫️و از اینجا روشن می شود عذرهای عوامانه ای که بعضی برای غیبت می آورند ، مسموع نیست ، مثلاً گاهی غیبت کننده می گوید این غیبت نیست ، بلکه صفت او است ! در حالی که اگر صفتش نباشد ، تهمت است نه غیبت . یا اینکه می گوید : این سخنی است که در حضور او نیز می گویم ، در حالی که گفتن آن پیش روی طرف نه تنها از گناه غیبت نمی کاهد بلکه به خاطر ایذاء ، گناه سنگین تری را به بار می آورد)) . 🔘بعضی برای توجیه عمل زشت خود در آغاز سخن می گویند : غیبتش نباشد ، آنگاه شروع می کنند به غیبت کردن ! خیال می کنند این جمله ((غیبتش نباشد)) مجوّز غیبت است ! و آن را حلال می کند . بعضی دیگر با ژست مقدّس مآبی غیبت می کنند ، مثلاً می گویند : فلانی چه آدم خوب و درستکاری است ، ولی افسوس ! دلم آنقدر برایش می سوزد که چرا آدم به این خوبی با زن و بچّه اش سازگار نیست ! آنگونه مقدمه چینی و تظاهر به دلسوزی می کند تا این گونه به او نیش بزند ! و علمای علم اخلاق گفته اند : این نوع غیبت خطرناکترین غیبت هاست و گناهش شدیدتر است ، زیرا با ریاکاری و تظاهر به دین داری شنونده را فریب می دهد که دلسوزی و درد دین مرا واداشت که پشت سر او حرف بزنم ! و این در حقیقت دو گناه مرتکب شده : گناه ((ریا و خودنمایی )) و گناه ((غیبت )) . ▫️این نکته نیز قابل توجّه است که نه تنها غیبت کردن حرام است ، گوش دادن به غیبت و در مجلس غیبت حضور یافتن نیز حرام و گناه کبیره است ، بلکه طبق پاره ای از روایات بر شنونده واجب است که ردّ غیبت کند و از حیثیّت برادر مسلمانی که غیبتش شده ، دفاع نماید و چنانچه توان دفاع داشته باشد و دفاع نکند ، گناهش از گناه غیبت کننده بیشتر است . با کمال تاءسف بعضی ها نه تنها دفاع نمی کنند ، بلکه با سخنی و ذکری طرف را بیشتر تشویق به ادامه غیبت می کنند ؛ مثلاً : وقتی سخنی از غیبت کننده می شنوند ، می گویند : ((سبحان اللّه ! )) ، ((لا إِله الاّ اللّه )) ، ((اءَسْتَغْفِرُ اللّهَ)) و . . . . 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
06-ahamiyate namaz.mp3
زمان: حجم: 9.27M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع اهمیت نماز(7) 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
3.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🔰 نماز برای چه کسانی سنگین است؟ 💠 اینکه ذات اقدس اله در فرمود: (و استعینوا بالصّبر و الصّلاه و انّها لکبیره الّا علی الخاشعین)*، سرّش این است که فرمود: اگر کسی اهل نبود، برای او بسیار سنگین است؛ با اینکه شاید بیش از یک ربع وقت نخواهد، ولی فرمود: نماز خیلی سنگین است!! برای اینکه او نمی فهمد با چه کسی دارد حرف می زند. یک کلماتی را باید بگوید؛ نه می فهمد، نه برای او دلپذیر است؛ برای او احساس سختی است! امّا یک عدّه، نور چشم شان در نماز است. وجود مبارک (علیه و علی آله آلاف التحیه و الثناء) فرمود که (روشنی چشم من در نماز است)*. ------------------------------------------------ 📌 سوره بقره / آیه ۴۵ 📌 بحار الانوار / جلد ۷۹ / صفحه ۱۹۴ 📋 جلسه پاسخ به سئوالات برادران دانشجوی شرکت کننده در همایش آموزشی _ فرهنگی دانشجویان سراسر کشور 📆 مشهد مقدّس ؛ مرداد ۱۳۸۰ قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۵۹ چادر زن های الی نباید لباسی بپوشند که حجم بدنشان دیده شود. بلکه های بلندی ﴿یعنی ﴾ روی لباسشان بیندازند تا به عفّت شناخته شوند و افراد بد آنها را نکنند. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom