فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا ظهور نزدیک است؟
حضرت طبق روایات معتبر وقتی #ظهور می کند که #عقل ، یعنی عقل است و عقل است و عقل؛ عقل #مردم بالا بیاید!! با #فریب و #نیرنگ و #دروغ و #جعل یقینا ظهور به این نزدیکی ها نیست! در زمان ظهور ذات اقدس اله دستش به برکت #ولی_عصر (ارواحنا فداه) روی سر مردم می آید که کمل به احلامهم. عقل مردم که بالا آمد، سیصد و سیزده شاگرد مثل امام (#امام_خمینی (رض)) خدمت حضرت بودند؛ آنوقت #جهان چند میلیاردی را می شود به آسانی اداره کرد، و گرنه جهان را مگر با #کشتن می شود اداره کرد؟ جهان #بی_عقل را مگر می شود به #عدل دعوت کرد؟! وقتی حضرت ظهور می کند که عقل مردم کامل بشود، آنوقت است که می شود عدل را پیاده کرد؛ مگر بی عقل می شود عدل را پیاده کرد؟ 🔶 ر.ک الکافی / جلد 1 / صفحه 25
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ 1390/03/09
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_زمان
#بقیه_الله
#صاحب_الزمان
#مهدویت
#انتظار
#منجی
@rahighemakhtoom
إِلَهِی هَبْ لِی قَلْبا یُدْنِیهِ مِنْکَ شَوْقُهُ وَ لِسَانا یُرْفَعُ إِلَیْکَ صِدْقُهُ ...
خدایا! مرا قلبی بخش که شوق و عشق، به تو نزدیکش سازد، و زبانی عطا کن که صداقت و راستیاش به درگاهت بالا رود...
#مناجات_شعبانیه
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_قدر
📌 قسمت هفدهم: تفسیر آیه 5 سوره قدر
🔅🔅🔅
برای رساندن پیام خداوند با ما همراه شوید....بسم الله
☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_قدر
📌 قسمت هفدهم: تفسیر آیه 5 سوره قدر
🔅🔅🔅
سَلاَمٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ
(شب قدر)شبی است سرشار از سلامت (و برکت و رحمت) تا طلوع سپیده!
✅واژه نگاشت
🔹 «سَلامٌ»: سلام و درود. مراد درود فرشتگان بر مؤمنان است که طلب آمرزش و رحمت برای ایشان است.
سلامت. یعنی طاعت و عبادت در آن، موجب سلامت و در امن و امان ماندن مؤمنان از هر چیز است.
یا این که به معنی سالم، یعنی شبی است سالم و توأم با سلامت.
🔹 «مَطْلَعِ»: طلوع. دمیدن. وقت طلوع. هنگام دمیدن. مصدر میمی یا اسم زمان است.
🔹 یادآوری: شب قدر در مناطق مختلف، یکی است. چرا که شب همان سایه نیم کره زمین است که بر نیم کره دیگر میافتد، و این سایه همراه گردش زمین در حرکت است. یک دوره کامل آن در بیست و چهار ساعت انجام میپذیرد. این مدّت که تاریکی تمام نقاط زمین را به تدریج فرا میگیرد، شب کامل کره زمین و شب قدر آن است که با اختلاف چند ساعت زودتر و دیرتر، مهمان مردمان گوشه و کنار سراسر زمین میشود.
🌿🌿🌿
برای رساندن پیام خداوند با ما همراه شوید....بسم الله
☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_قدر
📌 قسمت هفدهم: تفسیر آیه 5 سوره قدر
🔅🔅🔅
سَلاَمٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ
(شب قدر)شبی است سرشار از سلامت (و برکت و رحمت) تا طلوع سپیده!
📋✏ نکته ها و پیام ها
✳ مراد از «سَلامٌ» در اين آيه، لطف و عنايت ويژه الهى نسبت به بندگان در شب قدر است كه سلامت و رحمت و بركت را به دنبال دارد و باب نقمت و عذاب را مىبندد، زيرا كيد و وسوسه شيطان در آن شب مؤثر واقع نشود. «تفسير الميزان»
✳ در شب قدر، فرشتگان به زمين نازل مىشوند و بر هر مرد و زنى كه در حال عبادت باشند، سلام مىكنند. «تفسير مجمع البيان.» چنانكه در قيامت نيز با گفتن سلام به استقبال بهشتيان مىروند: «سَلامٌعَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدِينَ» «زمر، 73.»
✳ شب قدر، شب سلامت فكر و روح آدمى و تعالى به سوى خداوندِ سلام است. «سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ»
✳ شب قدر، شب رحمت است و مىتوان با توبه، الطاف خداوند را به خود جلب كرد. «سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ»
✳ تقدير امور از سوى خداوند، بر اساس سعادت بشر است، مگر آنكه او خود جز اين بخواهد. «سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ»
🌿🌿🌿
برای رساندن پیام خداوند با ما همراه شوید....بسم الله
☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_قدر
📌 قسمت هفدهم: تفسیر آیه 5 سوره قدر
🔅🔅🔅
سَلاَمٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ
(شب قدر)شبی است سرشار از سلامت (و برکت و رحمت) تا طلوع سپیده!
📋✏ نکته ها و پیام ها
✳ شب قدر، سراسر خیر و سلامتى است. (سلم هى) «سلام»; یعنى، سلامتى و پاک بودن از هر عیب (صحاح).
🔹 «سلام»، نکره است و بر ناشناخته بودن مقدار عظمت آن دلالت دارد.
🔹 تقدیم خبر بر مبتدا - که بر حصر دلالت دارد - بر مبالغه افزوده است. بیان سلامتى شب قدر از امور ناپسند، گویاى آن است که در مقدرات الهى، «شرّ» اصالت ندارد.
✳ - سلامتى کامل شب قدر از هر امر ناپسند، نشان شرافت آن بر هزار ماه (خیر من ألف شهر ... سلم هى)
✳ هیچ شرّى، در مقدرات الهى وجود ندارد. (سلم هى) سلامتى شب قدر، به سالم بودن مقدرات الهى در آن شب است; در نتیجه خداى تعالى در مقدرات خویش، تنها خیر و سلامتى را تقدیر مى کند.
🔹 در احتمالى دیگر»، «من کلّ أمر» در آیه قبل، به «سلام هى» در این آیه مربوط است و مفاد آن چنین مى شود: «هى سلام من کلّ أمر». در این صورت باید پس از «بإذن ربّهم» وقف کرد و مراد از «کلّ أمر» امور ناخوشایند خواهد بود.
✳ شب قدر، تا سپیده دم به فضیلت خود باقى است. (سلم هى حتّى مطلع الفجر)
✳ سرشار بودن شب قدر از سلامتى، تا پایان سپیده دم ادامه دارد. (سلم هى حتّى مطلع الفجر) حرف «حتّى» - که براى بیان انتهاى غایت است - دلالت دارد که نکته قبل، شامل زمان طلوع فجر نیز مى شود.
✳ در نزول فرشتگان و روح تا سپیده دم شب قدر، وقفه اى پدید نمى آید. (تنزّل الملئکة و الروح فیها ... حتّى مطلع الفجر) حرف «حتّى»، مى تواند بیانگر غایت تمام امورى باشد که درباره شب قدر، مطرح شده است.
✳ - نزول قرآن در شب قدر، نشان سلامتى معارف آن از هر عیب و نقص است. (إنّا أنزلنه فى لیلة القدر ... سلم هى)
🌿🌿🌿
برای رساندن پیام خداوند با ما همراه شوید....بسم الله
☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#جمع_آوری_قرآن _11
👇👇👇
#مصحف
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
#جمع_آوری_قرآن
🔅🔅🔅
📚 جمع قرآن مجيد در يك مصحف (قرآن پيش از رحلت پیامبر)
🔹 قرآن مجيد كه سوره سوره و آيه آيه نازل مىشد، به سبب بلاغت و فصاحت خارق عادتى كه داشت آوازهاش در ميان اعراب كه عنايت شگفتآورى به بلاغت و فصاحت كلام داشته و شيفته آن بودند روز بروز بلندتر مىشد و براى شنيدن چند آيه از آن از راههاى دور پيش پيغمبر اكرم (ص) آمده چند آيهاى مىشنيدند و فرا مىگرفتند.
🔹 و همچنين بزرگان مكه و متنفذين قريش كه بتپرست و دشمنان سرسخت دعوت اسلامى بودند و تا مىتوانستند مردم را از نزديك شدن به پيغمبر اكرم (ص) صرف مىكردند و بعنوان اينكه قرآن سحر است اعراب را از گوش دادن و شنيدن آن ترسانيده كنار مىزدند.
🔹 با اينهمه در شب هاى تاريك از ظلمت شب استفاده نموده پنهان از همديگر و از بستگان و زيردستان خود مىآمدند و در نزديكى خانه پيغمبر اكرم (ص) در جائى نشسته به قرآنى كه آن حضرت تلاوت مىكرد گوش مىدادند.( در المنثور ج 4 ص 187)
🔹 البته مسلمانان نيز ازاين روى كه قرآن مجيد را كلام خدا و يگانه مدرك دينى خود مىدانستند و هم ازاين روى كه در فريضه نماز سوره حمد و مقدارى از ساير قرآن مىبايست بخوانند و هم ازاين روى كه پيغمبر اكرم (ص) مأموريت داشت كه قرآن مجيد و احكام اسلام را به آنان ياد دهد، در ياد گرفتن سور و آيات قرآنى و حفظ و ضبط آنها نهايت جديت به خرج مىدادند. (سوره نحل آيه 44 و آيات بسيار ديگر.)
@rahighemakhtoom
#جمع_آوری_قرآن _11
👇👇👇
#مصحف
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
#جمع_آوری_قرآن
🔅🔅🔅
📚 جمع قرآن مجيد در يك مصحف (قرآن پيش از رحلت پیامبر)
🔹 اين روش (یادگیری و حفظ و ضبط آیات قرآن) پس از آنكه پيغمبر اكرم به مدينه هجرت فرمود و جامعه مستقل اسلامى تشكيل داد منظمتر و متشكلتر گرديد و به دستور پيغمبر اكرم جمعيت قابل توجهى از ياران وى به قرائت قرآن و تعليم و تعلم احكام اسلام كه روز بروز نازل و تكميل مىشد موظف شدند و حتى طبق دستور صريح قرآن از شركت در جنگ و جهاد معذور شدند. (سوره توبه آيه 122)
🔹 و چون بيشتر ياران پيغمبر اكرم (ص) و مخصوصا صحابه كه از مكه به مدينه مهاجرت كرده بودند بىسواد بوده به خواندن و نوشتن آشنائى نداشتند به دستور پيغمبر اكرم (ص) از اسيران يهود براى ياد گرفتن خط كه آن زمان بسيار ساده و آسان بود استفاده مىشد و بدين ترتيب گروهى با سواد بوجود آمد.
🔹 ازاين جماعت كسانى كه به قرائت قرآن و حفظ و ضبط سور و آيات آن مشغول بودند قُرّاء ناميده مىشدند و ازاين گروه بود كه در واقعه و بئر معونه چهل تن يا هفتاد تن يكجا شهيد شدند. (اتقان ج 1 ص 72.) و آنچه از قرآن مجيد نازل شده بود و نيز تدريجا نازل مىشد در الواح و استخوان شانه شتر و سعف(چوب) خرما و نظاير آنها نوشته و ضبط مىشد.
🔹 آنچه هرگز قابل ترديد نيست و نمىشود انكار كرد اين است كه اكثر سُوَر قرآنى پيش از رحلت پیامبر(ص) در ميان مسلمانان دائر و معروف بودهاند، در دهها و صدها حديث از طرق اهل سنت و شيعه در وصف تبليغ پيغمبر اكرم (ص) يا يارانش پيش از رحلت و همچنين در وصف نمازهائى كه خوانده و سيرتى كه در تلاوت قرآن داشته نام اين سورهها آمده است.
🔹 و همچنين نامهائى كه براى گروه گروه اين سورهها در صدر اسلام دائر بوده مانند سور طوال و مئين و مثانى و مفصلات در احاديثى كه از زمان حيات پيغمبر اكرم حكايت مىكند بسيار بچشم مىخورد. (اتقان ج 1 ص 65)
🔅🔅🔅
بسم الله
☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#درنگ_تامل
#تلنگر
#انس_با_قرآن
🔹 علاّمه اقبال لاهوری ـ شاعر معروف پاکستانی ـ از آغاز عمر خود قرآن را با آواز بلند قرائت می کرد. روزی پدرش از کنار او گذشت و گفت: اقبال! روزی تو را نکته ای درباره قرآن خواهم گفت: چندی بعد هنگامی که اقبال مانند همیشه مشغول تلاوت قرآن بود، پدرش گفت:«قرآن را چنان بخوان که گویی هم اکنون از جانب خدا بر تو نازل شده». این سخن پرمعنی در دلش تأثیر عمیقی گذاشت.از این زمان به بعد اقبال قرآن را همیشه با لحن جالب و دلنشین و روح بخش قرائت می نمود و در آن حال گریه می کرد. به طوری که اوراق مصحف از اشک های وی تر می شد. این نسخه قرآن در کتابخانه اسلامیه کالج لاهور محفوظ است.
🔹 اقبال در نامه ای به خواهرش چنین نوشت:«هنگامی که به زندگی گذشته ام نگاه می کنم، بسیار تأسف می خورم که چرا بخش عمده ای از عمرم را پیرامون مطالعات فلسفه اروپا تلف کرده ام.خدا به من نیروی فکری عطا کرده بود. اگر این نیرو را در مسیر مطالعه و تحقیق علوم دینی صرف می کردم لااقل خدمتی به دین اسلام انجام داده بودم.
📗 آخرین کتاب اقبال لاهوری حواشی بر قرآن مجید نام دارد که به زبان انگلیسی نگاشته است.
نقش قرآن چون که بر عـالم نشسـت
نقشه های پاپ و کاهـن را شکسـت
فاش گویم آنچه در دل مضمر اسـت
این کتابی نیسـت چیـز دیـگر اسـت
چونکه در جـان رفت جان دیگر شود
جان که دیگر شـد جهـان دیـگر شود
🔅🔅🔅
بسم الله
☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#درنگ_تامل
#تلنگر
#انس_با_قرآن
🔅 پروفسور آرتور آربری که یکی از مترجمان مشهور قرآن به زبان انگلیسی است، می گوید: زمانی که به پایان ترجمه قرآن نزدیک می شدم، سخت در پریشانی به سر می بردم; اما قرآن آنچنان آرامش خاطری به من می بخشید که برای همیشه به خاطر خواهم داشت . من در حالی که مسلمان نیستم، قرآن را خواندم تا آن را درک کنم و به تلاوت آن گوش دادم تا مجذوب آهنگ های نافذ و مرتعش کننده اش شوم و تحت تاثیر آهنگش قرار گیرم و به کیفیتی که مسلمانان واقعی و نخستین داشتند، نزدیک گردم تا آن را بفهمم .
🔅🔅🔅
بسم الله
☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#درنگ_تامل
#تلنگر
📌 ممکن است برای شما این سؤال پیش آمده باشد که رهبر انقلاب کدام آیات را بیشتر در سخنرانیهای خود استفاده کردهاند؟
✅ آیهی «نصرت الهی» بیشترین تکرار را در بیانات منتشر شده در دوران رهبری ایشان داشته است:
«الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِن دِیَرِهِم بِغَیرِ حَقٍ إِلا أَن یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاس بَعْضهُم بِبَعْضٍ لَهُدِّمَت صوَمِعُ وَ بِیَعٌ وَ صلَوَتٌ وَ مَسجِدُ یُذْکرُ فِیهَا اسمُ اللَّهِ کثِیراً وَ لَیَنصرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِىُّ عَزِیزٌ» (آیهی ۴۰ سورهی مبارکهی حج)
🔅🔅🔅
«آنان که از خانههاى خود به ناحق اخراج شدند (و جرمى نداشتند) جز آنکه مىگفتند: «پروردگار ما خداى یکتاست» و اگر خداوند برخى از مردم را با برخى دیگر دفع نمىکرد (در هر عصرى کفار را از مجتمع دینى و امکنهی مذهبى به وسیلهی مؤمنین دفع نمىکرد) البته دیرهاى راهبان و کلیساهاى ترسایان و کنشتهاى جهودان و مسجدهاى مسلمانان که بسیارى از اوقات نام خدا در آنها ذکر مىشود ویران مىگردید. و بىتردید خدا هر که را که او را یارى مىکند یارى خواهد کرد، همانا خدا نیرومند و شکستناپذیر است.»
آیات ۳۹ تا ۴۶ سورهی مبارکهی حج
🔹 این آیه در مجموع بیانات منتشر شده از رهبر انقلاب، حدود ۶۷ بار تکرار شده است که اگر آیات هم مضمون با آن را نیز به این تعداد اضافه کنیم بر تعداد آنها افزوده خواهد شد.
📚 منبع:http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=26765
@rahighemakhtoom
📌 بهترین رهآورد #قرآن، آزادی انسان است/ آزادی عبد در کمال #عبودیت اوست
✳ جرعه ای از کوثر #وحی
🔅 گزیده ای از بیانات آیت الله جوادی آملی در درس تفسیر سوره مدثر
🔹 در اینجا قرآن یک حرف جهانی را ذکر میکند و آن این است که من آمدم مردم را آزاد کنم؛ ﴿ذِكْری لِلْبَشَرِ﴾.
🔹 بهترین رهآورد قرآن، آزادی انسان است، آزادی از بهترین نعمتهاست و هیچ انسانی نیست که از آزادی لذّت نبرد، لذا باید ببینیم چه عواملی آزادی انسان را از او می گیرد، به عبارت دیگر آزادی انسان به چیست؟ فرمود: ﴿كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَةٌ﴾، این زنجیر آهنینی که با دست خود آدم ساخته میشود و با دست خود آدم به گردن، پا و دستانش بسته میشود همان بداخلاقی، غرور، خودخواهی، دنیاطلبی و غارتگری است که آدم را گرفتار میکند. اگر هر کسی به حق خود قانع باشد؛ قطعا خوب زندگی خواهد کرد.
🔹 یک بیان نورانی از پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) رسیده است که حضرت فرمود: «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ»، تو مواظب زبانت باش، مواظب غرورت باش، نگو به من برخورد! نگو من این را میخواهم! نگو من آن را نمیخواهم! نگو من بهتر از او هستم! آنگاه راحت هستی؛ «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ». این حرف جهانی است.
🔹 در آخرین جمعه ماه پُر برکت شعبان پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در خطبه ای فرمود، مردم بدانید! «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُم وَ ظُهُورُكُمْ ثَقِیلَةٌ مِنْ أَوْزَارِكُمْ فَخَفِّفُوا»؛ فرمود خیلی از شماها در بند هستید، ماه مبارک رمضان ماه آزادی است، خودتان را آزاد کنید. خیلی از شما در گرو هستید. میبینید بعضی میگویند ما هر چه میخواهیم خودمان را کنترل کنیم، نمیتوانیم. می خواهیم زبان خودمان را کنترل کنیم، نمیتوانیم. چرا نمیتوانیم؟ چون در بند هستیم. انسانی که در بند است، برابر آن بند حرف میزند، نه برابر عقل. فرمود خیلی از شماها در بند هستید و ماه مبارک رمضان، ماه آزادی است. فرمود درباره دیون الهی خود انسان را گرو میگیرند و با استغفار، انسان می تواند خود را آزاد کند؛ «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُم» این است.
بندگی خداوند هم یک نوع محدودیت است
🔹 عبد محض که نمیتواند داعی ربوبیت داشته باشد. عبد باید عبد باشد. آزادی عبد در کمال عبودیت اوست. ما را آوردند، ما را میبرند، زمانی هم که هستیم در اختیار خودمان نیستیم. هیچ نفَسی از ما برنمیآید مگر به اذن او. ما که از یک مشت خاک بودیم، بعد هم خاک میشویم، ما را آوردند، ما را میبرند، آن که ما را آورد و ما را بُرد، باید در صراط او باشیم. این معنی آزادی است و ما برای اینکه راحت باشیم، ببینیم او از ما چه میخواهد تا جلو بیفتیم؛ بیان نورانی امام سجاد(سلام الله علیه) که در ظهرهای ماه پُر برکت شعبان آن را می خوانیم این است که «وَ اللَّازِمُ لَهُمْ لَاحِق»، آن که با شماست، در کنار شماست، تابع شماست، او به مقصد میرسد.
🔅🔅🔅
بسم الله
☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#جمع_آوری_قرآن _12
👇👇👇
#مصحف
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
#جمع_آوری_قرآن
🔅🔅🔅
📌 وضعیت جمع آوری قرآن پس از ارتحال پیامبر (ص)
🔹 پس از رحلت پيغمبر اكرم (ص) على (ع) كه به نص قطعى و تصديق پيغمبر اكرم (ص) از همه مردم به قرآن مجيد آشناتر بود، در خانه خود به انزوا پرداخته قرآن مجيد را به ترتيب نزول در يك مصحف جمع فرمود - اتقان ج 1 ص 59. –
🔹 و هنوز شش ماه از رحلت پیامبر(ص) نگذشته بود كه فراعت يافت و مصحفى كه نوشته بود بشترى بار كرده پيش مردم آورده نشان داد - مصحف سجستانى. -و پس از يك سال و خوردهاى كه از رحلت گذشته بود جنگ يمامه در گرفت و در اين جنگ هفتاد نفر از قراء كشته شدند مقام خلافت از ترس اينكه ممكن است جنگ ديگرى براى مسلمانان پيش آمد كند و بقيه قراء كشته شوند و در اثر از بين رفتن حمله قرآن خود قرآن از بين برود بفكر افتاد كه سور و آيات قرآنى را در يك مصحف جمعآورى كند. - اتقان ج 1 ص 59- 60. -
🔹 به دستور مقام خلافت جماعتى از قراء صحابه با تصدى مستقيم زيد بن ثابت صحابى سور و آيات قرآنى را از الواح و سعفها و كتفها كه در خانه پيغمبر اكرم (ص) به خط كُتّاب وحى يا پيش قُرّاء صحابه بود جمعآورى كرده در يك مصحف قرار دادند و نسخههائى از آن به اطراف و اكناف فرستاده شد.
🔹 پس از چندى در زمان خلافت خليفه سوم به اطلاع خليفه رسانيدند كه در اثر مساهله و مسامحهاى كه مردم در استنساخ و قرائت قرآن كردهاند اختلافاتى بوجود آمده و ازاين راه كتاب خدا با تحريف و تغيير به شدت تهديد مىشود. - اتقان ج 1 ص 61. -
🔹 مقام خلافت براى جلوگيرى ازاين خطر دستور داد كه مصحفى را كه براى اولين بار به امر خليفه اول نوشته شده بود و پيش حفصه زوجه پيغمبر اكرم (ص) و دختر خليفه دوم بود به امانت گرفتند و پنج نفر از قراء صحابه را كه يكى از ايشان باز زيد بن ثابت متصدى جمعآورى مصحف اول بود مأموريت داد كه نسخههائى از آن بردارند كه اصل ساير نسخ قرار گيرد و دستور داد كه قرآنهائى كه در ولايات در دست مردم است جمعآورى شده به مدينه فرستاده شود، ازين قرآنها هر چه به مدينه مىرسيد بامر خليفه مىسوزانيدند (يا بقول برخى از مورخين مىجوشانيدند).
🔹 بالاخره نسخه چندى نوشته شد كه يكى از آنها را در مدينه نگهداشتند و يكى از آنها را به مكه و يكى بشام و يكى به كوفه و يكى ببصره فرستادند و گفته مىشود كه غير از اين پنج نسخه يك نسخه نيز بيمن و يك نسخه ببحرين فرستادهاند و اين نسخهها است كه مصحف امام ناميده مىشوند و اصل ساير نسخهها مىباشند.
🔹 اختلافى كه اين نسخهها با مصحف اولى در ترتيب دارند تنها اينست كه در مصحف اول سوره برائت در ميان مئين گذاشته شده بود و سوره انفال نيز در ميان مثانى جاى داشت و در مصحف امام سوره انفال و برائت را يكجا در ميان سوره اعراف و سوره يونس ثبت كردند. - تقان ج 1 ص 62. -
🌿🌿🌿
در انتشار آموزه های قرآنی دریغ نورزید
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_علق(اقرا)
📌 بر اساس تفاسیر مشهور شیعه
🔅🔅🔅
بسم الله
☘در انجام کار خوب سبقت بگیریم .انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_علق(اقرا)
🔅🔅🔅
نگاشت 1: قرائت و ترجمه آیات سوره علق
یادآوری:
🔹 با خواندن آیات از ثواب تلاوت بهره ببرید
🔹 آیه پایانی دارای سجده واجب است فراموشمان نشود
✅ ترجمه نگاشت
به نام خدای بخشاینده مهربان
1⃣ بخوان به نام پروردگارت که بیافرید
2⃣ آدمی را از لخته خونی بیافرید
3⃣ بخوان، و پروردگار تو ارجمندترین است
4⃣ خدایی که به وسیله قلم آموزش داد،
5⃣ به آدمی آنچه را که نمی دانست بیاموخت
6⃣ حقا که آدمی نافرمانی می کند،
7⃣ هر گاه که خویشتن را بی نیاز بیند
8⃣ هر آینه بازگشت به سوی پروردگار توست
9⃣ آیا دیدی آن کس را که منع می کند
0⃣1⃣ بنده ای را که نماز می خواند؟
1⃣1⃣ چه می بینی اگر آن مرد بر طریق هدایت باشد؟
2⃣1⃣ یا به پرهیزگاری فرمان دهد؟
3⃣1⃣ چه می بینی اگر تکذیب کند و رویگردان شود؟
4⃣1⃣ آیا ندانسته است که خدا می بیند؟
5⃣1⃣ حقا، که اگر باز نایستد موی پیش سرش را می گیریم و می کشیم،
6⃣1⃣ موی پیش سر دروغگوی خطاکار را
7⃣1⃣ پس همدمان خود را بخواند
8⃣1⃣ ما نیز کارگزاران دوزخ را فرا می خوانیم
9⃣1⃣ نه، هرگز، از او پیروی مکن و سجده کن و به خدا نزدیک شو
🔅🔅🔅
بسم الله
☘در انجام کار خوب سبقت بگیریم .انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_علق(اقرا)
🔅🔅🔅
📌 نگاشت 2: سیمای سوره علق
🔹 اين سوره نوزده آيه دارد و در مكّه نازل شده است.
🔹 نام سوره برگرفته از آيه دوم است كه اشاره به خلقت انسان از علق (خون بسته) دارد.
🔹 اين سوره، اولين سورهاى است كه بر پيامبر نازل شده و سياق آياتش چنان به هم ارتباط دارد كه مىتوان گفت تمام سوره يكباره نازل شده است. «تفسير الميزان.»
🔹 اين سوره نظير سورههاى سجده، فصلت، نجم داراى سجده واجب است كه به عقيده شيعه در نماز نبايد خوانده شود و خواندن آنها در حال حيض يا جنابت ممنوع است.
🔹 در فضل آن از إبن بابويه مسندا از حضرت صادق (ع) فرمود:
(من قرأ في يومه او ليلته اقرأ باسم ربك ثم مات في يومه او في ليلته مات شهيدا و بعثه اللّه شهيدا و احياه شهيدا، و کان كمن ضرب بسيفه مع رسول اللّه (ص)
)
🔸 هرکس این سوره را در شبانه روز تلاوت کند و بمیرد شهید مرده و خداوند او را درگروه شهیدان راه خویش زنده گرداند و مانند کسی خواهد بود که در رکاب پیامبر شمشیر زده است.(البته بر قرائت مبتنی بر عمل )
🔸 و اخباري براي حفظ مال از سارق و حفظ از خطرات دريا در كشتي، و دارد که ثواب قرائت تمام سور مفصلات را دارد.(تفسیر اطیب البیان)
🔅🔅🔅
بسم الله
☘در انجام کار خوب سبقت بگیریم .انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
آیت الله#جوادی_آملی
📌 محاسبه اعمال
🔹 همه ما موظفم به محاسبه هستيم، به ما دستور دادند كه «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا».[1] آدم اگر الآن حسابش را بكند «يوم الحساب» قدري راحتتر است؛ لكن اينكه ميبينيد بزرگان خيلي روي ماه شعبان تكيه ميكنند و در همين «صلوات شعبانيه» كه «عند الزوال» مستحب است از وجود مبارك امام سجاد(سلام الله عليه) است، دارد كه وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) «يَدْأَبُ فِي صِيَامِهِ وَ قِيَامِه»[2] تمام سال كه حضرت نماز شبش را داشتند، اما درباره ماه شعبان دارد كه هر شب به فكر نماز، هر روز روزه.
چرا در ماه شعبان اين همه تلاش و كوشش ميكنند؟ براي اينكه آنها كه اهل سير و سلوكاند، سالشان از اول ماه مبارك رمضان شروع ميشود. اينكه #حافظ ميگويد:
«ماه شعبان مده از دست قدح كاين خورشيد ٭٭٭ از نظر تا شب عيد رمضان خواهد شد»[3]
براي همين است، ميگويد ماه #شعبان، ماه جائزهبخشي و محاسبه و دادن مُزد و اينهاست. ماه شعبان كه گذشت، وارد ماه مبارك #رمضان شديد، ديگر خبري از اين حرفها نيست. ماه مبارک رمضان ماه كار است، ماه مُزد نيست؛ ماه مُزد، شب عيد است و روز عيد که شب عيد فطر «ليلة الجوايز» است، روز عيد فطر «يوم الجوايز» است، جايزهها را آن روز ميدهند؛ وگرنه ماه مبارك رمضان ماه دويدن است، ماه كار است. ماه مبارک رمضان ماه جايزه نيست، ماه کار است. حرف حافظ اين است كه اين چند روز ماه شعبان را درياب، اگر اين چند روز را در نيافتي در ماه مبارك رمضان بايد بدوي، جايزهها را شب عيد فطر ميدهند؛ لذا ملاحظه فرموديد در جريان عظمت شب عيد فطر ميگويند اين همتاي شبهاي قدر است، براي اينكه جايزهها را شب عيد فطر ميدهند.
________________________________
[1]. وسائل الشيعه، ج 16، ص99.
[2]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص829.
[3]. ديوان حافظ، غزل164.
📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 226
تاریخ: 1396/02/03
@EsraTvEitaa
@rahighemakhtoom
#جمع_آوری_قرآن _13
👇👇👇
#مصحف
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
#جمع_آوری_قرآن
🔅🔅🔅
🔅 اهتمام و جدیت مسلمانان در امر قرآن مجید
🔅 واکنش امام علی علیه السلام به قران جمع آوری شده توسط عثمان
🔹 چنانكه پيشتر اشاره شد در زمان جمعآورى قرآن براى بار اول و بار دوم سور و آيات قرآنى در دست عموم مسلمانان بود و براى نگهدارى آنچه داشتند كمال جديت به خرج مىدادند علاوه بر آن گروه زيادى از صحابه و تابعين قارى قرآن كه كارى جز آن نداشتند و جمعآورى قرآن در يك مصحف جلو چشم همه انجام مىگرفت و همگان مصحفى را كه آماده نموده در دسترشان گذاشتند پذيرفتند و نسخههائى از آن برداشتند ورد و اعتراض نكردند.
🔹 و حتى در جمع عثمانى (جمع دوم) مىخواستند آيه كريمه{«وَ الَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ»} سوره توبه آيه 34 را در مصحف بدون واو ثبت كنند مانع شدند و ابى بن كعب «1» صحابى در مقام تهديد سوگند ياد كرد كه اگر واو را اسقاط كنند شمشير كشيده با ايشان خواهد جنگيد و بالاخره واو را ثبت كردند. (در المنثور جزء 3 ص 232.)
🔹 خليفه دوم در زمان خلافت خود روزى جمله{«وَ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ»} را در آيه{«وَ السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرِينَ وَ الْأَنْصارِ وَ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ»} سوره توبه آيه 100 بدون واو عطف خواند با وى به مقام مخاصمه بر آمدند تا بالاخره خليفه را وادار كردند كه با واو بخواند.( در المنثور جزء 3 ص 369)
🔅 واکنش امام علی علیه السلام به قران جمع آوری شده توسط عثمان
🔹 على (ع) با اينكه خودش پيش از آن قرآن مجيد را به ترتيب نزول جمعآورى كرده بود و به جماعت نشان داده بود و مورد پذيرش نشده بود و در هيچيك از جمع اول و دوم وى را شركت نداده بودند بااينحال هيچگونه مخالفت و مقاومت به خرج نداد و مصحف دائر را پذيرفت و تا زنده بود حتى در زمان خلافت خود دم از خلاف نزد.
🔹 و همچنين ائمه اهل بيت كه جانشينان و فرزندان آن حضرت هستند هرگز در اعتبار قرآن مجيد و حتى به خواص شيعيان خود حرفى نزدهاند بلكه پيوسته در بيانات خود استناد به- آن جستهاند و شيعيان خود را امر كردهاند كه از قرائت مردم پيروى كنند (وافى ج 5 ص 273 باب اختلاف القرآن.)
🔹 و به جرئت مىتوان گفت كه سكوت على (ع) با اينكه مصحف معمولى با مصحف او در ترتيب اختلاف داشت از اين جهت بوده كه در مذاق اهل بيت تفسير قرآن به قرآن معتبر است و در اين روش ترتيب سور و آيات مكى و مدنى نسبت به مقاصد عاليه قرآن تأثيرى ندارد و در تفسير هر آيه مجموع آيات قرآنى بايد در نظر گرفته شود زيرا كلامى كه جهانى و هميشگى باشد در كليات مقاصد و مطالب آن خصوصيات زمان و مكان و حوادث وقت نزول كه اسباب نزول ناميده مىشوند نبايد مؤثر باشد.
🔹 آرى در دانستن اين خصوصيات فوائدى را از قبيل روشن شدن تاريخ پيدايش معارف و احكام و قصص جزئى كه مقارن نزول بودهاند و چگونگى پيشرفت دعوت اسلامى در مدت بيست و سه سال روزگار بعثت و نظاير آنها مىتوان بدست آورد.
🔹 ولى حفظ وحدت اسلامى (چنانكه پيوسته منظور ائمه اهل بيت بوده) از اين فوائد جزئيه مهمتر مىباشد.
🔅🔅🔅
بسم الله
☘در انجام کار خوب سبقت بگیریم .انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
📌 ابديت
🔹 اينکه گفته شد: «حُبُّ الْوَطَنِ مِنَ الْإِيمَان»،[1] درست است که شيخ بهايي بزرگمردي است، اما اين حرف بالاتر از شيخ بهايي است؛ ايشان گفت:
اين وطن مصر و عراق و شام نيست ٭٭٭ اين وطن شهريست کان را نام نيست[2]
قبل از او شيخ اشراق که در اين راه جان داد، رسالهاي نوشت که اين «حُبُّ الْوَطَنِ مِنَ الْإِيمَان» برای سرزمين نيست، ما اهل هر جايي که هستيم بايد به آنجا علاقهمند باشيم، ما که از اين زمين نيامديم، ما از جاي ديگر آمديم ﴿نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحي﴾،[3] ما از آنجا آمديم و وطن ما هم همانجاست، «حُبُّ الْوَطَنِ مِنَ الْإِيمَان». در بيانات نوراني سيّدالشهداء(سلام الله عليه) در روز ترويه در مکه است که فرمود: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَي لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ»؛[4] يعني وطن او «لقاء الله» است.
🔹 ما يک وطن اصلي داريم و آن لقای خداست که با ابديت ماست. تا نفس ميکشيم علم، تا نفس ميکشيم تعليم، تا نفس ميکشيم عقل، تا نفس ميکشيم عدل. همين مرحوم فيض کاشاني(رضوان الله عليه) يک مثال خوبي در آن محجة دارد، فرمود: مبادا بگوييد: «خواهي نشوي رسوا همرنگ جماعت شو»، نه! «خواهي نشوي رسوا همرنگ حقيقت شو».
🔹 عالَم فراوان فراز و فرودي دارد، از لطيفترين تعبيرات جناب شيخ عطار همين عبارت فراز و فرود است.[5] اگر بد کردند ما ناچاريم نهي از منکر بکنيم و ميکنيم و ميگوييم و بايد بگوييم، اينها سرجايش محفوظ است؛ اما برنامه اصلي ما علم است و علم که غذاي ماست و با ابديت ما کار دارد.
____________________________________
[1]. مستدرک سفينة البحار، ج10، ص375.
[2]. شيخ بهايي، نان و حلوا، بخش9.
[3] . سوره حجر، آيه29؛ سوره ص، آيه72.
[4]. اللهوف علي قتلي الطفوف(فهري)، ص61.
[5] . ديوان اشعار، عطار، غزل شماره337؛ «ز سرگشتگی زير چوگان چرخ ٭٭٭ چو گويی ندانی فراز از فرود».
📚 ديدار گروهی از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه کاشان با حضرت استاد
تاريخ: 1397/03/27
@EsraTvEitaa
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_علق(اقرا)
🔅🔅🔅
📌 نگاشت 2: تفسیر آیه 1
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِي خَلَقَ
بخوان به نام پروردگارت که (جهان را) آفرید،
✅ «إِقْرَأْ ...»: از اوّل این سوره تا آخر آیه پنجم، نخستین آیاتی است که در غار حراء بر پیغمبر نازل شده است و با تابش اشعّه جدید وحی، فصل تازهای در تاریخ بشریّت گشوده گشته است. برابر فرمان الهی پیغمبر «قاری» شد ولی «کاتب» نشد (جزء عمّ شیخ محمّد عبده).
✅ پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: اولين بار كه جبرئيل بر من ظاهر شد، فرمود: بخوان، گفتم: نمىتوانم، بعد از سه بار مرا فشار داد، ديدم مىتوانم بخوانم. « تفسير نمونه.»
✅ آنجا كه به مسئله آفرينش انسان نظر دارد، خداوند، خود را كريم خوانده: «ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ الَّذِي خَلَقَكَ» « انفطار، 6- 7» ولى آنجا كه موضوع خواندن و يادگيرى و قلم مطرح است، خود را اكرم خوانده است. «اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ»- تفسير نوين –
✅ از افتخارات اسلام اين است كه كارش را با قرائت و علم و قلم شروع كرد و اولين فرمان خداوند به پيامبرش فرمان فرهنگى بود. خواندن لوحى كه براى اولين بار در برابر پيامبر باز شد، منظم و مكتوب بود.
🌿🌿🌿🌿🌿
🔅
بسم الله
☘در انجام کار خوب سبقت بگیریم .انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم.
@rahighemakhtoom
لوگوی تفسیر متنی.JPG
19.6K
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_علق(اقرا)
🔅🔅🔅
📌 نگاشت 3: تفسیر آیه 1
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِي خَلَقَ
بخوان به نام پروردگارت که (جهان را) آفرید،
📋✏ پیام نگاشت:
🔹 آغاز تحصيل علم بايد با نام خدا باشد. «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ» فارغ التحصيلان نيز بايد در راه او باشند. «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ وَ إِلى رَبِّكَ فَارْغَبْ»
🔹 قرائت قرآن بايد با نام خداوند آغاز شود. «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ»
🔹 اولين فرمان اسلام، فرمان فرهنگى است. «اقْرَأْ»
🔹 خواندن بايد جهت الهى داشته باشد. «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ»
خواندن قرآن وسيله رشد است. «اقْرَأْ وَ رَبُّكَ»
📚 نکته نگاشت:
۱ - پیامبر(ص)، مأمور دریافت قرآن و قرائت آن (اقرأ)
🔹 «قرائت»، ممکن است به تلفّظ یا مرور در ذهن انجام گیرد و در آیه شریفه - به این دلیل که پیش از آن چیزى نازل نشده بود تا پیامبر(ص) مأمور به قرائت آن شود - مراد دریافت و قرائت آیاتى است که بعد از فرمان «اقرء» نازل مى شود. این فرمان، شامل قرائت کلمه «اقرء» نیز مى باشد; نظیر آن که گفته شود: «آنچه را مى گویم، گوش کن» که شامل همین جمله نیز مى گردد.
🌿🌿🌿🌿🌿
🔅
بسم الله
☘در انجام کار خوب سبقت بگیریم .انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم.
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_علق(اقرا)
🔅🔅🔅
📌 نگاشت 3: تفسیر آیه 1
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِي خَلَقَ
بخوان به نام پروردگارت که (جهان را) آفرید،
📚 نکته نگاشت:
۲ - خداوند، در آغاز رسالت پیامبر(ص)، آن حضرت را به نزول آیاتى خواندنى (قرآن) وعده داد. (اقرأ) مشهور این است که سوره «علق» یا «پنچ آیه نخست آن»، اولین آیاتى است که بر پیامبر(ص) نازل گردید.
تعبیر «اقرء» در سر آغاز وحى، شروع مناسبى است که در خود دو نکته دارد:
الف- پس از این مطالبى به پیامبر نازل خواهد شد؛ب- آن مطالب خواندنى خواهد بود، نه این که به دانستن آن بسنده شود.
۳ - پیامبر(ص)، مأمور آغاز قرائت قرآن، با نام خداوند (اقرأ باسم ربّک)
۴ - ذکر نام خداوند، از آداب شروع تلاوت قرآن (اقرأ باسم ربّک)
۵ - آغاز کارها با نام خدا، شایسته و مطلوب است. (اقرأ باسم ربّک)
🔹 توصیه به آغاز قرائت قرآن با نام خدا و مطرح شدن ذکر نام او در اولین خطاب الهى به پیامبر(ص)، نشانگر اهمیت آن است و این نکته را به مخاطب القا مى کند که نام خداوند، باید سرآغاز هر کارى قرار گیرد.
۶ - خداوند، توانا سازنده پیامبر(ص) بر قرائت مکتوباتى خاص (اقرأ)
🔹 فرمان «اقرء» - به قرینه امّى و نانویسا بودن پیامبر(ص) تا زمان بعثت - فرمانى بود که در کنار تشریع حکم قرائت، تأثیر تکوینى در وجود آن حضرت داشت.
🔹 واژه «قرائت» - که در مورد نوشته ها به کار مى رود - بیانگر وجود مکتوباتى در برابر دیدگان آن حضرت است که گرچه خطّ و نوع کتابت آن براى ما مجهول مى باشد; ولى قابل قرائت بوده است.
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_علق(اقرا)
🔅🔅🔅
📌 نگاشت 3: تفسیر آیه 1
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِي خَلَقَ
بخوان به نام پروردگارت که (جهان را) آفرید،
📚 نکته نگاشت:
۷ - توانایى بر خواندن مکتوبات، امرى پسندیده و مطلوب در پیشگاه خداوند (اقرأ) اولین فرمان خداوند به پیامبر(ص)، فرمان «اقرء» است. بنابراین قرائت، از اهمیتى والا برخوردار است.
۸ - قرائت قرآن، بدون کمک گرفتن از نام خداوند، کامل نیست و تنها با ذکر نام او، قرائتى مطلوب خواهد بود. (اقرأ باسم ربّک)
۹ - لزوم توجه به صفات و نشانه هاى خداوند، هنگام قرائت قرآن (اقرأ باسم ربّک)
🔹 حرف «باء» در «باسم ربّک»، براى الصاق یا استعانت و یا مصاحبت است. و در صورت اخیر مفاد آیه شریفه لزوم همراه ساختن تمام لحظات قرائت با ذکر اسم خداوند است. در حقیقت مراد توجّه به صفات و نشانه هایى است که این اسم، بیانگر آن است.
۱۰ - خداوند، مربى پیامبر(ص) و تدبیرکننده شؤون رسالت آن حضرت است. (ربّک)
۱۱ - الزام پیامبر(ص) به قرائت قرآن در آغاز رسالت، مایه رشد و تعالى آن حضرت و از جلوه هاى ربوبیت خداوند بود. (اقرأ باسم ربّک)
۱۲ - خداوند، خالق تمامى مخلوقات است. (الذى خلق) ذکر نشدن مفعولى خاص براى فعل «خلق»، افاده عموم مى کند
۱۳ - ربوبیت (مالکیت و تدبیر امور)، ویژه خالق موجودات است.(ربّک الذى خلق)
۱۴ - توجّه به خالقیت خداوند و ربوبیت او، برانگیزاننده انسان به همراه ساختن کارها با ذکر نام او است. (اقرأ باسم ربّک الذى خلق)
📚 منبع:با استفاده از تفسیر المیزان- نمونه- نور و...
@rahighemakhtoom
💠 سطح معرفت
🔹 مرحوم کلينی نقل می کند که «اعْرِفُوا اللَّهَ بِاللَّهِ وَ الرَّسُولَ بِالرِّسَالَةِ وَ أُولِي الْأَمْرِ بِالْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَهی عَن المُنکَر»؛[1] بهترين راه خداشناسی خدايي را شناختن است، خدايی يعنی چه؟ اگر کسی «الوهيت» را بشناسد، «اله شناس» خوبی است. اگر کسی «نبوت» را بشناسد، «نبی شناس» خوبی است. اگر کسی «رسالت» را بشناسد، «رسول ¬شناس» خوبی است. اگر کسی «امامت» را بشناسد، «امام شناس» خوبی است؛ امّا امام شناسی تاريخی که فلان امام پسر فلان کس است اين امام شناسی نيست، شخصيت حقيقی را کسی نمی¬گويد، آن شخصيت حقوقی را می گويند امام. فرمود اول امامت را بشناس «الامامة ما هی؟» بعد امام را بشناس؛ امامت اين است، رسالت اين است، نبوت اين است، ولايت اين است. پس اگر اين چنين باشد ما موظفيم که بگوييم امامت يعنی چه؟ بعد شناختن امام آسان است، وقتی انسان امامت را بشناسد معلوم است که الآن تنها کسی که زير گنبد خضراء امام است، وجود مبارک ولیّ عصر(عجل الله تعالی فرجه الشريف) است. فرق ما که در حوزه و دانشگاه هستيم با توده مردم اين است که بالأخره ما عمری را صرف می کنيم بايد در سقف معرفت باشيم، نه در کف معرفت! البته پايان کار با کيست آن ديگر نه حوزه و دانشگاه معيار است و نه در سطح بازار.
🔹 حضرت امير(سلام الله عليه) در آن بيان نورانی ¬دارد که «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللَّهِ [تَعَالَی]»،[2] چه کسی توانگر است و چه کسی تهي دست است در روز حساب مشخص می شود. خيلی از کارگرهای ساده هستند که ممکن است از ما جلوتر بروند، اين فعلاً معيار نيست؛ آن جا معلوم می شود که چه کسی برنده است و چه کسی بازنده! دو رکعت نماز يک کارگری که با اين وضع دارد آبرويش را حفظ می کند، خيلی بيشتر از نمازهای مستحبی ما اثر دارد! «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللَّهِ [تَعَالَی]»، اما از نظر ظاهری ما که عمرمان را يا در حوزه يا در دانشگاه صرف می کنيم، با ديگران بايد فرق داشته باشيم. به ما گفتند که به کف معرفت اکتفا نکنيد، بلکه به آن سقف معرفت نگاه کنيد.
____________________________________
[1]. الكافي(ط ـ الإسلامية)، ج1، ص85.
[2]. نهج البلاغة(للصبحي صالح), حکمت452.
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
📚 سخنرانی حضرت استاد در جمع دانشجویان
تاريخ: 1391/02/20
@rahighemakhtoom
💠 اضافه تشريفی
🔹 يك خطبه نوراني از وجود مبارك رسول گرامي به ما رسيد اين خطبه هم از نظر محتوا خيلي بلند است هم از نظر سند, سندش بعد از بزرگان رجال ميرسد به وجود مبارك امام هشتم از امام هشتم تا پيامبر همهشان معصوماند.
🔹 در آخرين جمعه ماه شعبان, وجود مبارك رسول گرامي فرمود: مردم! ماه خدا به طرف شما آمده, به استقبال اين ماه برويد! «قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللَّه»؛[1] اين ماه به نام خداست, همانطوري كه كعبه به نام خداست و آن سرزمين, سرزمين ضيافت است; اين ماه هم ماه خداست, اين زمان, زمان ضيافت است, آن زمين, زمين ضيافت است, كساني كه توفيق حج يا عمره را دارند مهمانان خداي سبحان هستند كه در آنجا از حاجيان و معتمران به عنوان «ضيوف الرحمان» ياد ميشود. در ماه مبارك رمضان هم كه به عنوان شهر ضيافت است, از روزهدارها به عنوان «ضيوف الرحمان» ياد ميشود.
🔹 سنايي ميگويد كعبه احتياجي به پردههاي ابريشمي ندارد «ياي بيتي جمال كعبه بس است»;[2] كعبه يك «ياء» دارد كه خداي سبحان به ابراهيم و اسماعيل(سلام الله عليهما) فرمود: ﴿أَن طَهِّرَا بَيْتِيَ﴾؛[3] خانه مرا پاك كنيد! كعبه نيازي به ابريشم ندارد, بلکه «ياي بيتي جمال كعبه بس است».
🔹 اين «ياء» براي ماه مبارك رمضان هم هست كه شما ميگوييد «قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللَّه», اين يك «ياء» براي انسان هم هست كه فرمود: ﴿نَفَخْتُ فِيهِ مِن رُوحِي﴾[4] اگر انسان حرمت اين اضافه تشريفي را رعايت كند, قدر اين «ياء» را بداند همتاي كعبه ميشود, همتاي ماه مبارك رمضان ميشود, آن وقت سنايي ميگويد:
تو فرشته شوي ار جهد كني از پي آنك ٭٭٭ برگ توت است كه گشتست به تدريج اطلس[5]
____________________________________
[1] . الامالي (شيخ صدوق), ص93; عيون اخبار الرضا, ج1, ص295.
[2]. سير العباد الي المعاد(سنايي ـ چاپ تهران)، ص 101؛« كعبه را جامه كردن از هوس است ٭٭٭ ياء بيتي جمال كعبه بس است».
[3] . سورهٴ بقره, آيهٴ 125.
[4] . سورهٴ حجر, آيهٴ 29; سورهٴ ص, آيهٴ 72.
[5] . ديوان سنايي, قصيده 90.
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاريخ: 1391/04/29
@EsraTvEitaa
@rahighemakhtoom