واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 144.mp3
8.36M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 186
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
از دعاهای مأثور از امام #سجاد(ع) است که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. در این دعا از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه برده میشود.
▫️جلسه 144
🔈خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 185 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه از دعاهای مأثور
🔰موضوع :شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه 143
وَ أَنْطِقْ بِحَمْدِكَ وَ شُكْرِكَ وَ ذِكْرِكَ وَ حُسْنِ الثَّنَاءِ عَلَيْكَ لِسَانِي ، وَ اشْرَحْ لِمَرَاشِدِ دِينِكَ قَلْبِي
📌قلب گشاده و باز
▫️مراشد دین: مراشد صیغۀ جمع «مَرْشَد» است. و مَرشَد صیغۀ مصدر میمی، اسم مکان و اسم زمان است:
مصدر میمی: مَرشد= مکان رشد= محل رشد= مورد رشد.
مراشد= موارد رشد.
مراشد دینک= موارد دینت که رشد دهنده هستند.
▫️همه جای دین و همۀ موارد دین هم «رشد» است و هم «رشد دهنده». پس مراد امام علیه السلام که می گوید: قلب مرا به مراشد دینت بازکن. چیست؟ مراد مراتب و درجات فهم و برداشت افراد است، نه تقسیم دین به موارد رشد و موارد غیر رشد.
مراشد: جمع مرشد یعنى مقصود.
🔹شرح صدر و قلب یعنى گشاده گى آنها. سئوال شد از حضرت ختمى مآب (ص) شرح صدر چه چیز است؟ فرمود: نورى است که خداى عزوجل در قلب مومن داخل کند عرض نمودند: او را علامتى هست؟ فرمودند: بلى میل به آخرت داشتن و بى میل بودن به دنیا، اسباب مردن پیش از اینکه مردن بیاید مهیا نماید یعنى گشاده کن تو براى اینکه قبول نماید مقاصد دین تو را از روى میل و نشاط نه از روى کسل و ضجر و بى میلى.
قلبم را برای پذیرش هدایتهای دینت گشاده ساز. شرح صدر داشته باشم. وَ اشْرَحْ لِمَرَاشِدِ” مراشد یعنی مقاصد .شرح بده دلم را برای مقاصد دین خودت . گشایش بده . شرح صدر داشته باشم.
🔹خب در این فراز بعد از زبان میگوید قلب من را شرح بده. قلب من را رشد بده . قلب من آن قدر بزرگ شود که لایق این باشد که یعنی این گنجایش در آن به وجود بیاید که بتواند آن مقاصد عالی را درک کند و تحمل کند. قلب من زمینهساز تکامل من بشود. این با تنگی جور درنمیآید. شرح صدر میخواهد. گشایش دل میخواهد. هر قلبی یک گنجایشی دارد .همه گنجایش همه چیز را ندارند .در روایات دارد بین ابوذر و سلمان خیلی فرق هست. ایمانی که ابوذر دارد با ایمانی که سلمان دارد با هم خیلی فرق دارد. ظرفیتهای وجودی افراد با همدیگر متفاوت است. هر مطلبی و هر مفهومی را نمیشود به هر کسی یاد داد. افراد کم ظرفیت از درک مطالب بلند و مطالب عمیق عاجز هستند.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 186 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه از دعاهای مأثور
🔰موضوع :شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه 144
وَ أَنْطِقْ بِحَمْدِكَ وَ شُكْرِكَ وَ ذِكْرِكَ وَ حُسْنِ الثَّنَاءِ عَلَيْكَ لِسَانِي ، وَ اشْرَحْ لِمَرَاشِدِ دِينِكَ قَلْبِي
🔹رابطۀ انسان با دین (و نیز با هر بخشی از دین، و همچنین با هر گزاره ای از دین) بر دو نوع است:
1- رابطه با قلب باز و «شرح صدر».
2- رابطه با قلب بسته و بدون شرح صدر.
🔹و البته هر قلبی با هر سخن و متن پر معنی، چنین است و مسئله منحصر به رابطه با دین نیست.قلب بسته نیز با شنیدن یک سخن و پیام، معنای آن را می فهمد لیکن از درک «جان معنی» محروم می ماند؛ می شنود، می خواند، معنی می کند اما روح پیام آن را درک نمی کند.
🔹خداوند از نعمت هائی که به پیامبرش داده دو نعمت را به حدی برتر و ارجمند تر شمرده که برای هر کدام از آن ها یک سوره نازل کرده است:
1- اولاد و اهل بیت ارجمند و والامقام؛ که سورۀ کوثر را در تمجید این نعمت فرستاده است.
2- شرح صدر؛ که سورۀ شرح را به آن اختصاص داده است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ- أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ: آیا سینه ات را برایت باز نکردیم؟
وَ وَضَعْنا عَنْكَ وِزْرَكَ: و بار سنگین تو را از تو برنداشتیم؟
الَّذي أَنْقَضَ ظَهْرَكَ: باری که کمرت را می شکست-؟
وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ: و پیام تو را رسا نکردیم؟
گشادگی و بستگی قلب، نسبی است از کودن ترین فرد تا گیرنده ترین قلب.
🔹پیش از هر بحثی باید به این پرسش پرداخته شود: آیا صحت، سلامت و نیرومندی پیام مهمتر است یا نیروی گیرندگی مخاطب؟-؟اگر قلب بسته باشد؛ در غلافی غلافمند باشد، نیروی پیام گرچه خیلی قوی باشد، مفید فایده نمی شود، بل در مواردی نتیجۀ معکوس می دهد؛ چه پیامی قوی تر، پر نفوذ تر و بالاتر از کلام الله که خود می گوید «يُضِلُّ بِهِ كَثيراً وَ يَهْدي بِهِ كَثيراً». بنابراین گیرندگی پیام از خود پیام در نتیجه دهی و مثمر ثمر بودن، مهمتر است و لذا قرآن را بر انسان نازل کرده اند نه بر حیوان.
▫️انسان به هر نسبتی که از شرح صدر برخوردار باشد به همان نسبت در درجۀ انسانیت بالاتر است.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.دانش اندوزی 26.mp3
16.17M
#نگاشت_صوتی 187
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی (جلسه 26)
#فریضه_عمومی
#نشانه_های_حلال_و_حرام
#لوجه_الله
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #رجعت #امت
⁉️ آیا رجعت و بازگشت به دنیا در قرآن بیان شده و سابقهای در امتهای قبلی داشته است یا خیر؟
🔰 قرآن کریم بیان میکند یکی از اموری که در میان امتهای پیشین رخ داده، رجعت است که در این نوشتار به نمونههایی از آن در قرآن کریم و روایات اشاره میکنیم:
1️⃣ خدواند متعال میفرماید: «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ الله مُوتُوا ثُمَّ أَحْيَاهُمْ إِنَّ الله لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ[بقره/243] آيا از [حال] كسانى كه از بيم مرگ از خانههاى خود خارج شدند و هزاران تن بودند، خبر نيافتى؟ پس خداوند به آنان گفت: تن به مرگ بسپاريد، آنگاه آنان را زنده ساخت، آرى خداوند نسبت به مردم صاحب بخشش است، ولى بيشتر مردم سپاسگزارى نمىكنند.»
✅ امام صادق(علیهالسلام) فرمودند: «این کسانی که زنده شدند، هفتاد هزار خانواده از اهالی یکی از شهرهای شام بودند که بر اثر طاعون نابود شدند... .»
2️⃣ قرآن کریم میفرماید: «وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَى لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّى نَرَى الله جَهْرَةً فَأَخَذَتْكُمُ الصَّاعِقَةُ وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ ثُمَّ بَعَثْنَاكُمْ مِنْ بَعْدِ مَوْتِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ[بقره/55-56] و چون گفتيد اى موسى تا خدا را آشكارا نبينيم، هرگز به تو ايمان نخواهيم آورد؛ پس در حالى كه مىنگريستيد صاعقه شما را فرو گرفت. سپس شما را پس از مرگتان برانگيختيم، باشد كه شكرگزارى كنيد.»
3️⃣ رجعت ارمیا
👈 قرآن کریم میفرماید: «فَأَمَاتَهُ الله مِائَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قَالَ كَمْ لَبِثْتَ قَالَ لَبِثْتُ يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قَالَ بَلْ لَبِثْتَ مِائَةَ عَام [بقره/259] پس خداوند، او را (به مدت) صد سال ميراند. آنگاه او را برانگيخت، (و به او) گفت: (چقدر درنگ كردى؟) گفت: (يك روز يا پارهاى از روز را درنگ كردم) گفت: (نه) بلكه صد سال درنگ كردى... .» یعنی خداوند متعال او را بعد از صد سال زنده کرد.
4️⃣ زنده کردن مردگان توسط حضرت عیسی(علیهالسلام)
👈 حضرت كاظم(علیهالسلام) فرمودند: «خداوند در زمانى كه امراض فراوان شده بود و مردم به طب احتياج شديد داشتند، حضرت عيسى را فرستاد، نظير مطالب اطبا را آورد، و مردگان را زنده كرد و كور مادرزاد و پيسی را باذن خدا شفا داد ... .»
5️⃣ ماجرای گاو بنی اسرائیل و زنده شدن مرده
👈 حضرت رضا(علیهالسلام) فرمودند: «يك نفر اسرائيلى يكى از خويشانش را كشت، و گفت: قاتل او كيست؟ موسى علیه السلام دستور داد گاوى بياوريد، سرش را بريدند، و دمش را به كشته زدند، فورا زنده شد و گفت: اى پيغمبر خدا پسر عمويم منرا كشت، نه آنان كه متهمشان كرده... .»
_____________________
📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/106667
📎 #اعتقادات
📎 #راهنما_شناسی
📎 #امامت
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
Samavati.Qazal.19.mp3
649.2K
"الا که راز خدایی، خدا کند که بیایی
الا که راز خدایی، خدا کند که بیایی
تو نور غیب نمایی، خدا کند که بیایی
شب فراق تو جانا خدا کند به سرآید
سرآید و تو برآیی، خدا کند که بیایی
دمی که بی تو سر آید خدا کند که نیاید
الا که هستی مایی، خدا کند که بیایی
فسرده غنچه گلها فتاده عقده به دلها
تو دست عقده گشایی، خدا کند که بیایی
ز چهره پرده بر افکن به ظلم شعله در افکن
تو دست عدل خدایی، خدا کند که بیایی
نظام هر دو جهانی امام عصر و زمانی
یگانه راهنمایی، خدا کند که بیایی
تو مشعری عرفاتی، تو زمزمی تو فراتی
تو رمز آب بقایی، خدا کند که بیایی
دل مدینه شکسته حرم به راه نشسته
تو مروه ای تو صفایی، خدا کند که بیایی
به سینه ها تو سروری به دیده ها همه نوری
به دردها تو دوایی، خدا کند که بیایی
ترا به حضرت زهرا، بیا ز غیبت کبری
دگر بس است جدایی، خدا کند که بیایی
🌷🌷🌷
🔅صفحه قرآنی #رحیق صفحه امام زمانی ها
@rahighemakhtoom
📌 #جنگ_نرم
🌐 میدانیم که سالانه میلیاردها دلار از بودجه استکبار برای اجرای جنگ نرم در جمهوری اسلامی ایران هزینه میشود. جنگ نرم بر اساس هدف گیری فرهنگ و مذهب و ادراک مردم طراحی شده و هدفش نظام معرفتی و ارزشی انسان ها میباشد.
📡 تبلیغات دشمن همیشه وسیع و گسترده بوده و اگر کسی دارای زمینه مهدیباوری باشد اما اطلاعات کافی در این زمینه کافی نداشته باشد، ممکن است با دیدن صحبتها یا کلیپهای آنها تحت تاثیر قرار گرفته و جذب شود.
🔸 از مشکلات همیشگی ما عدم گسترش اطلاعات صحیح در این زمینه بوده، در نتیجه افراد با مطالب اشتباه اما به ظاهر زیبای جذب فرقههای مختلف میشوند.
🔻 مدعیان دروغین که فرقهٔ یمانی دروغین یکی از آنها میباشد همیشه قصد دارند با ادعاهای نادرست خود، احساسات الهی و ذاتی مردم بیاطلاع را تحریک کنند. آنها با فرستادن مریدان به مراکز مختلف و جمعآوری اخبار و اطلاعات از آن اماکن و تفسیر به رأی و تأویل آیات و احادیث و... اقدام به جذب افراد ناآگاه و زودباور کرده تا به اهداف شومشان برسند.
#مدعیان_دروغین
#جمعه_های_امام_زمانی
🌷🌷🌷
🔅صفحه قرآنی #رحیق صفحه امام زمانی ها
@rahighemakhtoom
📌 پاک زیستی
🔰 متأسفانه بعضی از #منتظران، بر خلاف این که عبادات ظاهری را به خوبی انجام میدهند، اما در فضائل اخلاقی، در پایینترین مرتبه هستند و این خود مانعی برای ظهور است.
🔹 تربیت اخلاقی به معنی پرورش فضایل اخلاقی، تقویت روحیهٔ ایمانی و ارزشگرایی در شخص منتظر است. ما باید بدانیم که با تقوی و اخلاق در مسیر هدایت قرار میگیریم و آسانتر به امام میرسیم.
فضایل اخلاقی آنچنان اهمیت دارد که پیامبر میفرمایند: من برای به #کمال رساندن اخلاق مبعوث شدهام.*۱
منظور از اخلاق گرایی، هم اخلاق فردی و هم اجتماعی است.
🔻 اخلاق نامناسب، گناه را در قلب پرورش داده و روح را تاریک میکند. پس باید مشکلات روحی و اخلاقیمان را بشناسیم و برای رفعِ آنها تلاش و روح و قلب خود را از آنها پاک کنیم.
در مرحلهٔ بعد باید خود را با اخلاق نیکو آراسته کنیم و مواردی که در مکتب مهدویت یاد گرفتهایم را در خود نهادینه کرده تا به ثبات اخلاقی برسیم.
🔅 باید همیشه خود را در محضر خدا و امام ببینیم، تا بتوانیم بر ترک گناه مواظبت کنیم.
فراموش نکنیم اگر میخواهیم به پاکترین فرد جهان برسیم، خودمان باشیم و پاک زندگی کنیم.
📚 ۱- مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۸
#تربیت_مهدوی
#جمعه_های_امام_زمانی
🌷🌷🌷
🔅صفحه قرآنی #رحیق صفحه امام زمانی ها
@rahighemakhtoom
📌 تطبیقِ علائم ظهور ممنوع!
❓وقتی اهلبیت ما را از تطبیق علائم ظهور منع کردهاند، پس این علائم به چه دردی میخورد؟
منظور از علائم ظهور، نشانههایی است که نزدیک شدن ظهور را نشان میدهد نه وقوع ظهور را، اما فوائدی نیز دارند که در ادامه به برخی از «آثار و فواید نشانههای ظهور» اشاره میکنیم:
🔰 با تحقق نشانههای ظهور، نور امید در دل منتظران زنده شده و مؤمنان خود را برای ظهور آمادهتر میکنند.
🔰 نشانههای ظهور میتواند هشداری برای منحرفان و گمراهان باشد تا گذشتهٔ خود را جبران کنند.
🔰 علائم ظهور، حوادثی در آینده است، پس میتوان برای مواجهه با آنها برنامهریزی کرد و با شناخت درست آنها، مدعیان دروغگو را شناسایی و از آنها دوری کرد.
🔅 اما اینکه گفته میشود نشانههای ظهور را تطبیق ندهید به خاطر این است که با وجود مشکلات سندی و محتوایی روایات و... مصداقیابی، کاری بسیار مشکل و نیازمند به تخصص است. از طرفی تطبیقهای غیر عالِمانه و غیرمستند، باعث آسیبهایی مانند توقیت (تعیین وقت برای ظهور یا عدم ظهور) و... میشود، که در نهایت موجب بروز شک و یا انکار مهدویت میشود.*۱
📚 ۱- مسیر یاری، ج ۱، ص ۱۵۹
#شبهه_شناسی
#تطبیق
#جمعه_های_امام_زمانی
🌷🌷🌷
🔅صفحه قرآنی #رحیق صفحه امام زمانی ها
@rahighemakhtoom
🔳 عرض ادب و احترام و خوش آمد گویی به اعضای محترم جدید الورود محفل ارزشمند قرآنی رحیق .
به محفل قرآنی خوش آمديد 💐
❄️در این صفحه آموزه ها و معارف اسلامی و پژوهش و تحقیق های قرآنی بر اساس منظومه فکری اسلام شناسان و مفسران بزرگ قرآن ارائه می شود.
تبلیغ و انتشار سخن حق با ما و توفیق من الله.
«واژه رحیق آیه 25 سوره مطففین»
🔅محفل قرآنی #رحیق
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۰ – ۹
#سوره_احزاب 📌نعمتهای الهی
#سالک الی #اللّه باید نعمت های خدا را همیشه متذکر باشد، بخصوص #نعمت هایی که مخفی است و با چشم دیده نمی شود و برای #انسان بسیار مفید است.
🌷🌷🌷
🔅صفحه قرآنی #رحیق صفحه قرآن پژوهان
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔰 دستان پسرم چه شد؟
💠 گفتند، #ام_البنین (سلام الله علیها) در مدینه، #مرثیه می خواند. گفت: من که در #کربلا نبودم، ولی به من گفتند پسر تو (عباس)، مَشکی به دندان گرفت؛ دستان پسرم چه شد که مشک را به دندان گرفت؟ مگر #مشک را به دندان می گیرند؟!* به من گفتند که عباسِ تو مشکی به دندان گرفت؛ این برای چه بود؟!
بعدها فرمود: (لا تدعونی ویک ام البنین)*. دیگر من را ام البنین نخوانید. در آن #قبرستان_بقیع چهار تا قبر به نام چهار فرزندش رسم کرد، فرمود: زنهای مدینه! دیگر من را ( ام البنین ) صدا نزنید، روزی من امالبنین بودم که مادرِ چند پسر بودم!!!
-------------------------------------------------
📌 مقتل الحسین (ع) ابومخنف / صفحه ۱۷۹ / پاورقی
📌 سفینه البحار / جلد ۳ / مرثیه ام البنین للعباس / صفحه ۳۰۸
📋 سخنرانی شب تاسوعای حسینی (ع)
📆 دماوند ؛ ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
✴️ سیزدهم جمادی الثانیه . سالروز وفات جناب ام البنین (سلام الله علیها)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#اباالفضل_العباس
#عباس_بن_علی
🌷🌷🌷
🔅صفحه قرآنی #رحیق صفحه قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(209)
آیه 16 - اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى فما ربحت تجارتهم و ما كانوا مهتدين.
🔅🔅🔅
📌لطایف و اشارات
⏪7- سرمايه اى علمى انسان
در بحث تفسيرى گذشت كه خداى سبحان انسان را با سرمايه هاى علمى و عملى آفريده است. سرمايه هاى علمى انسان داراى دو بخش است: علم حصولى و علم حضورى ؛ علم حصولى همان علم اكتسابى است كه از راه اندمهاى ادراكى، مانند چشم و گوش و ديگر حواس ادراكى به امامت و رهبرى عقل به دست مى آيد و انسان در آغاز تولد، تنها از ابراز تحصيل آن بهره مند است: (والله اخرجكم من بطون امهاتكم لا تعلمون شيئا و جعل لكم السمع والابصار والافئده لعلكم تشكرون) ولى از نظر علم حضورى و شهودى، خداوند انسان را با سرمايه اى گرانبها آفريده و آن تسويه جان آدمى و الهام فجور و تقوا به اوست: (وفس و ما سويها # فالهمها فجورها و تقويها).
🔰تسويه بدن آدمى به داشتن اندامهايى چون چشم و گوش و دهان و مانند آنهاست و انسان با نداشتن يكى از آنها معيوب است، ولى تسويه جان آدمى به آگاهى و معرفت او نسبت به فجور و تقواست. علم حضورى نظير علم حصولى نيست كه وصفى متمايز و جداگانه براى روح انسان باشد و با فقدان آن انسانيت انسان باقى بماند، بلكه علم حضورى در سازمان آفرينش او نقش دارد و اگر كسى سرمايه علم حضورى خويش را از دست داد، يعنى فطرت خود را در گور هواهاى نفسانى مدفون ساخت، ديگر از نعمت روح و نفس انسانى برخوردار نيست و معناى صحيح انسانيت بر او صدق نمى كند.
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (۱۲۲)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
🌴🌴🌴
32- شکیبایی و بردباری
فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُوْلُواْ الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِللَّهُمْ كَأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَ مَا يُوعَدُونَ لَمْ يَلْبَثُواْ إِلَّاسَاعَةً مِّن نَّهَارٍ بَلاَغٌ فَهَلْ يُهْلَكُ إِلَّا الْقَوْمُ الْفَاسِقُونَ(35/احقاف)
پس (اى پيامبر!) صبر كن همان گونه كه پيامبران اولوا العزم صبر كردند و براى (عذاب) آنان شتاب نكن. روزى كه آنچه را وعده داده شدهاند بنگرند، گويى جز ساعتى از روز (در دنيا) نماندهاند. (اين) ابلاغى است (براى همگان)، پس آيا جز گروه بدكار هلاك مىگردند؟
🔰«عزم»، هم به معناى اراده و تصميم است و هم به معناى عزيمة و شريعت و مراد از «أُولُوا الْعَزْمِ»، پيامبران صاحب شريعت است. پيامبران اولواالعزم عبارتند از: 1. حضرت نوح 2. حضرت ابراهيم 3. حضرت موسى 4. حضرت عيسى 5. حضرت محمد كه (آيه 7 سوره احزاب و 13 سوره شورى)
▫️صبر و تحمل لازمه کار فرهنگی است
▫️انسان نياز به الگو دارد و الگوها در رشد و سازندگى او نقشى مؤثّر دارند. «فَاصْبِرْ كَما صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ»
▫️مدیر فرهنگی و رهبر جامعه بايد سعه صدر داشته باشد. فَاصْبِرْ ... وَ لا تَسْتَعْجِلْ لَهُمْ
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Insan - 06 ss.mp3
5.92M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_انسان
#سوره_انسان #انسان
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره الانسان
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 6.docx
34.4K
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_انسان
#سوره_انسان #انسان
🔅🔅🔅
💢 تفسیرمتنی سوره الانسان
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 6.pdf
1.17M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_انسان
#سوره_انسان #انسان
🔅🔅🔅
💢 تفسیرمتنی سوره الانسان
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #سوره #انسان
#آیت_الله_جوادی_آملی
📌نیکی و نیکوکاران
اين سوره مبارکه «انسان» أبرار را معرفي ميکند. در بخشهايي از قرآن کريم خداي سبحان بِرّ را معنا کرد، بَرّ را معرفي کرد به عقيده صائب و عمل صالح؛ ﴿لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ﴾ و کذا و کذا. بِرّ و بَرّ هر دو را در آن آيه روشن کرد هم معناي بِرّ و نيکي را تبيين کرد و هم کساني که به اين معنا موصوفاند معرفي کرد بعد پاداش آنها را هم ذکر کرد اما اين سوره يک خصيصهاي دارد، اين سوره قبل از اينکه عمل خارجي اينها را ذکر بکند، بهشتمنشي بودن اينها را ذکر ميکند. بدون «واو» عطف بحث آخرت را با دنيا گره ميزند ميگويد أبرار کسانياند که از چشمههاي بهشت آب مينوشند به نذرشان وفا ميکنند مسکين را سير ميکنند اسير را سير ميکنند يتيم را سير ميکنند. چون اين چنين است خدا در قيامت پاداش فراواني به اينها ميدهد اوصاف بهشت را ذکر ميکند.
📼فرازی از #درسگفتار سوره الانسان جلسه پنجم
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #پلورالیزم #تکثرگرایی #دینی #پلورالیسم
🌷🌷🌷
🔰پلورالیزم و قرآن (6)
📌دیدگاه قرآن کریم درباره نظریه «پلورالیزم » (تکثرگرایی دینی ) چیست ؟
⏪۴ـ ادله نقلی
استاد شهید در تأیید مدعای خویش و ردّ تعدد ادیان در مواضع مختلف به آیات الهی تمسک کردهاند که برخی از آنها ذکر شد. در این جا به آیات دیگر اشاره میکنیم:
"وَمَن یَبْتَغِ غَیْرَ الاْءِسْلَـمِ دِینًا فَلَن یُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِی الْأَخِرَةِ مِنَ الْخَـسِرِینَ؛ (آلعمران، ۸۵) هر کس غیر از اسلام دین بجوید، هرگز از او پذیرفته نشود و او در جهان دیگر از جمله زیانکاران خواهد بود".
آیه دیگر که خطاب به اهل کتاب است که اگر آنان اسلام آورند در هدایت و صراط مستقیم هستند. "فَإِنْ أَسْلَمُواْ فَقَدِ اهْتَدَواْ" (آلعمران، ۲۰).
خداوند "اسلام" را دین حقیقی در نزد خود توصیف میکند: "إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللَّهِ الاْءِسْلَـمُ" (آلعمران، ۱۹).
"وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا وَ إِبْرَ هِیمَ وَ جَعَلْنَا فِی ذُرِّیَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ وَ الْکِتَـبَ فَمِنْهُم مُّهْتَدٍ وَ کَثِیرٌ مِّنْهُمْ فَـسِقُونَ * ثُمَّ قَفَّیْنَا عَلَی ءَاثَـرِهِم بِرُسُلِنَا؛ (حدید، ۲۶و۲۷) یعنی ما قبلاً نوح و ابراهیم را فرستادیم و در نسل این دو "پیامبری" و کتاب قرار دادهایم، بعضی از اینها هدایت شده و بیشترشان فاسق بودند، سپس ما پیغمبران خود را یک یک پشت سر یکدیگر قرار دادیم". استاد شهید از این آیه چنین نتیجهگیری میکند:
"کلمه فَفّینا مصدرش تقفیه و از ماده فقا است، قفا پشت گردن را میگویند. وقتی که افرادی ردیف و پشت گردن دیگری بایستند، مثل یک صف نظامی، چهره هر یک از آنها به پشت گردن دیگری است... جمله "ثم قفیّنا علی ءاثرهم" متضمن این نکته است که هر پیغمبر بعدی از همان راه رفته است که پیغمبران قبلی رفتهاند؛ یعنی کسی خیال نکند پیغمبران راههای مختلف دارند؛ راه یکی بوده، از نوح تا خاتمالانبیاء راه یکی است... "آثار" جمع "اثر" است و اثر یعنی جای پا، پیغمبران هر کدام آمدند پا جای پای دیگران گذاشتند... راه انبیا یک راه بیشتر نیست."
ادامه دارد...
========
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #پلورالیزم #تکثرگرایی #دینی #پلورالیسم
🌷🌷🌷
🔰پلورالیزم و قرآن (7)
📌دیدگاه قرآن کریم درباره نظریه «پلورالیزم » (تکثرگرایی دینی ) چیست ؟
🔰نقد ادله پلورالیستیکی
در این بخش از نوشتار، به تحلیل و نقد علامه شهید از شبهات طرفداران پلورالیسم میپردازیم.
⏪1- تمسک به آیات الهی
بعضی روشنفکران اسلامی برای توجیه نظریه پلورالیسم خواستند به اصطلاح برای مدعای خود دلیل قرآنی بیاورند و یا آیاتی را که خط بطلان بر پلورالیسم میکشد توجیه نمایند۱۵ که در اینجا به دو آیه اشاره میشود:
الف: "إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَالَّذِینَ هَادُواْ وَالصَّـبِـ?ونَ وَالنَّصَـرَی مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ وَعَمِلَ صَــلِحًا فَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ؛ (مائده، ۶۹) یعنی آنان که ایمان آوردهاند (مسلمانها) و یهودیان و صابئین و نصرانیها، همه کسانی که ایمان به خدا و روز رستاخیز داشته باشند و کار شایسته به جا آورند، بیترس و واهمه خواهند بود و غمگین نیز نمیگردند".
وجه استدلال: "در این آیه برای رستگاری و ایمنی از عذاب خدا سه شرط ذکر شده است: ایمان به خدا، ایمان به رستاخیز و عمل نیک، قید دیگری [مثل اسلام] نشده است."۱۶
🔹در پاسخ به استدلال به آیه فوق باید گفت که بین حق بودن یک دین و در صراط مستقیم گام برداشتن پیروان آن دین با رفع عقاب (حزن و خوف) نباید خلط کرد. آنچه از آیه فوق مستفاد میشود نه صحه گذاشتن قرآن کریم بر طریق اهل کتاب و صراط مستقیم خواندن آن، بلکه دلالت بر رفع عقاب در روزقیامت از اهل کتاب و حداکثر دلالت بر اعطای ثواب و پاداش به مؤمنان اهل کتاب است که در دنیا به خاطر روشن نشدن نور اسلام بر دین خود باقی ماندند؛ با این شرط که در اعتقادات خود مثل اکثر مسیحیان و یهودیان امروزه دچار شرک نشدند و از نظر اخلاقی نیز اعمال صالح انجام دادند.
🔘شهید مطهری میگوید:
"باید بگوییم که عدالت و نیکوکاری حتی از مردمان کافر به خدا و قیامت هم مقبول است. بنابراین کسانی که منکر خدا و قیامتند ولی خدمات بزرگ فرهنگی، بهداشتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به بشریت تقدیم میدارند، دارای اجر بزرگی خواهند بود."
🔹ب: "لا اِکراهَ فِی الدّین"
شاید بعضی برای اثبات عدم اجبار در گرویدن به اسلام و آزادی انتخاب ادیان دیگر به آیه فوق استناد کنند که هرگونه اجبار و اکراه را در دین نفی نموده است. مرحوم مطهری با اشاره به آیه مذکور مینویسد:
"این آیه به این معنا نیست که دین خدا، در هر زمان متعدد است و ما حق داریم هر کدام را که بخواهیم انتخاب کنیم، چنین نیست، در هر زمانی یک دین حق وجود دارد و... در این زمان اگر کسی بخواهد به سوی خدا راهی بجوید باید از دستورات دین او راهنمایی بجوید."
ادامه دارد...
========
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس ششم:سورههاى مكّى و مدنى
يكى از مسائل مهم علوم قرآنى، مسأله شناخت سورههاى مكّى و مدنى است. مكّى، سورههايى است كه در مكه و مدنى، سورههايى است كه در مدينه بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل گشته است.
🔹تشخيص سورههاى مكّى و مدنى به دلايل زير ضرورى است:
🔘الف) قسمتى از تاريخ اسلام و تشريعات اسلامى با تشخيص آيهها و سورههاى مكّى از مدنى قابل شناخت است.
🔘ب) فهم محتواى آيه در استدلالهاى فقهى و استنباط احكام، نقش اساسى دارد. چه بسا آيهاى به ظاهر مشتمل بر حكم شرعى است، ولى چون در مكه نازل شده و هنگام نزول آن آيه، هنوز حكم آن تشريع نشده بود، بايد يا راه تأويل را پيش گرفت يا بهگونۀ ديگرى آن آيه را تفسير كرد؛ مثلاً: مسألۀ تكليف كافران به فروع احكام شرعى، مورد بحث فقهاست؛ بيشتر فقها، آنان را در حال كفر، مكلف به فروع نمىدانند و در اين زمينه دلايل و روايات فراوانى در اختيار دارند، ولى گروه مخالف (كسانى كه كافران را در حال كفر، مكلف به فروع مىدانند) به آيۀ هفت سورۀ فصّلت تمسّك جستهاند؛ آنجا كه مشركان را بهدليل انجام ندادن فريضۀ زكات، مورد نكوهش قرار دادهاست. غافل از اينكه سورۀ فصّلت، مكّى و فريضۀ زكات در مدينه تشريع شدهاست؛ يعنى هنگام نزول آيۀ ياد شده، زكات حتى بر مسلمانان هم واجب نبوده است؛ پس چگونه مشركان را مورد عتاب قرار مىدهد؟
🔹اين آيه دو تأويل دارد:
🔘اول: مقصود از زكات در اينجا، تنها پرداخت صدقات بودهاست كه مشركان از آن محرومند؛ زيرا شرط صحت صدقه، قصد قربت است كه كافران از انجام آن عاجزند.
🔘دوم: مقصود، محروميت از اداى زكات است و آن بدان جهت است كه كفر مانع آنان شدهاست و اگر ايمان داشتند، از اين فيض محروم نبودند. ١ج) در استدلالات كلامى، آيات مورد استناد - مخصوصاً آياتى كه دربارۀ فضائل اهلبيت نازل شده - بيشتر مدنى است، چون اين مباحث در مدينه مطرح بودهاست. برخى آن سورهها يا آيات را مكّى دانستهاند كه در آن صورت نمىتواند مدرك استدلال قرار گيرد.
▫️بنابراين شناخت دقيق مكّى و مدنى بودن سورهها و آيات، يكى از ضروريّات علم كلام در مبحث امامت است.... ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
🔰#مثالهای_قرآن 114
#مثل #اصحاب #قریه #مرسلون #امثال #پیامبران #بشر #فال #تطیُّر #رحمن #مسرفون
⏪31- مَثَل اصحاب قریه
قَالُوَّاْ إِنَّا تَطَیَّرْنَا بِکُمْ لَبِن لَّمْ تَنتَهُواْ لَنَرْجُمَنَّکُمْ وَلَیَمَسَّنَّکُم مِّنَّا عَذَابٌ اءَلِیمٌ قَالُواْ طَّبِرُکُم مَّعَکُمْ اءَبِن ذُکِّرْتُم بَلْ اءَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ(یس 19)آنان به (رسولان ) گفتند : ما شما را به فال بد گرفته ایم (و وجود شما را شوم می دانیم ) و اگر (از این سخنان ) دست برندارید ، شما را سنگسار خواهیم کرد و مجازات دردناکی از ما به شما خواهد رسید . (رسولان ) در پاسخ گفتند : شومی و (نحسی ) شما از خود شماست اگر درست بیندیشید ، بلکه شما گروهی اسرافکارید))
🔅🔅🔅
⏪2- تاءثیر فال نیک و بد
فرستادگان الهی در پاسخ به اظهارات بت پرستان شهر ((انطاکیه )) که نسبت به ایشان فال بد زده و آنان را شوم می پنداشتند ، فرمودند (طائِرِکُمْ مَعَکُمْ) ؛ ((شومی و نحسی از ناحیه خود شماست )) ؛ یعنی همین عقیده خرافی که چوب ساخته دست خود را کار ساز و مشگل گشا می پندارید ، و نیز همین طرز تفکّری که تبلیغات دینی را به فال بد می گیرید ، خود بدترین نوع نحوست و تیره بختی است .
اصولاً فال نیک و بد که در میان بسیاری از ملّت ها و اقوام مختلف رایج است ، اثر روانی دارد . فال نیک غالباً مایه امیدواری و حرکت است ، ولی فال بد موجب یاءس و نومیدی و سستی و ناتوانی است . شاید به خاطر همین موضوع است که در روایات اسلامی از ((فال نیک )) نهی نشده ، اما ((فال بد)) به شدّت محکوم گردیده است . در حدیث معروفی از پیامبرصلی اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده که آن حضرت می فرماید :
((تَفَاءَّلُوا بِالْخَیْرِ تَجِدُوهُ ؛ کارها را به فال نیک بگیرید (و امیدوار باشید) تا به آن برسید)) .
🔹((دمیری )) که از نویسندگان قرن هشتم هجری است ، در یکی از نوشته های خود اشاره به همین مطلب کرده و می گوید :
پیامبرصلی اللّه علیه و آله و سلّم فال نیک را دوست می داشت ، به خاطر آن بود که انسان هر گاه امیدوار به فضل پروردگار باشد در راه خیر گام بر می دارد و هنگامی که امید خود را از پروردگار قطع کند ، در راه شرّ خواهد افتاد و فال بد زدن مایه سوء ظنّ و موجب انتظار بلا و بدبختی کشیدن است ))
🔹در روایتی از امام صادق علیه السّلام به این اثر روانی اشاره شده است که می فرماید :
((الطِّیَرَةُ عَلی ماتَجْعَلُها ، إِنْ هَوَّنْتَها تَهوَّنَتْ وَإِنْ شَدَّدْتَها تَشَدَّدَتْ وَإِنْ لَمْ تَجْعَلْها شَیْئا لَمْ تَکُنْ شَیْئا ؛ فال بد اثرش به همان اندازه است که آن را می پذیری ، اگر آن را سبک بگیری ، کم اثر خواهد بود و اگر آن را محکم بگیری پر اثر ، و اگر به آن اعتنا نکنی ، هیچ اثری نخواهد داشت )) .
میان اهل تاریخ معروف است که : ((هاشم )) ، با ((عبد شمس )) تواءم بوده و هنگام تولّد انگشت هاشم به پیشانی عبد شمس چسبیده بود . موقع جدا کردن ، خون سرشاری جاری شد و این پیشآمد سبب شد که مردم آن را به فال بد گیرند .
🔹حلبی در سیره خود می نویسد :
🔹
((که این فال بد ، اثر خود را بخشید . زیرا جنگ و خونریزی پس از اسلام ، میان بنی عباس از فرزندان هاشم و بنی اُمیّه که از صلب عبد شمس بودند حکم فرما بود)) .
گویا نویسنده سیره ، وقایع جانگداز فرزندان علی را نادیده گرفته است . در صورتی که آن صحنه های خونین که فرزندان امیّه با ریختن خونهای پاک فرزندان پیامبر بوجود آوردند ، زنده ترین گواه بر وجود خصومت میان این طایفه است . ولی معلوم نیست چرا نویسنده نامبرده از این جریانها نامی نبرده است ؟ ! )) .
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب #تفسیر_موضوعی #پیام_قرآن #آیت_الله_مکارم_شیرازی #مکارم_شیرازی #مکارم
🔰معرفی کتاب تفسیری پیام قرآن (5)
📌سیری درکتاب « پیام قرآن » اثر ارزشمند حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)
📝ویژگی ها و امتیازات کتاب «پیام قرآن»
🔹بهره گیری از احادیث به منظور روشنگری مباحث قرآنی
شکی نیست که تفسیر آمیخته به معارف اهل بیت علیهم السلام نسبت به تفاسیر گسسته از عترت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، آثار مطمئن به شمار آمده و مفسران و خوانندگان را از لغزش در وادی های نگران کننده باز می دارند. چه بسا برداشت های قرآنی که به دلیل بریدگی از مکتب ولایت، نتوانسته روشنگر راه و زندگی مسلمانان شود و آنان را به سرگردانی فزون تر رانده است.
حال در تفسیر موضوعی پیام قرآن در هر باب می توان احادیث گوناگون و بسیاری را نگریست که هر کدام به گونه ای، روشنگری پیرامون موضوعی قرآنی را مورد نظر می دهد.
به عنوان نمونه در حدیثی می خوانیم: هنگامی که وحی بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل می شد، صدای زمزمه آرامی نزدیک صورت خود می شنید» و باز در حدیثی آمده است که وقتی وحی بر آن حضرت نازل می شد، حتی در روزی که هوا کاملا سرد بود، از پیشانی مبارکش عرق جاری می شد.
از روایات استفاده می شود که وحی به اشکال مختلفی بر پیامبر اکرم نازل می شد و هر کدام اثاری به همراه داشته است و نیز استفاده می شود که جبرئیل گاه به صورت اصلی که خدا او را بر آن صورت آفریده بود، بر پیامبر نازل می شد و این احتمالاً در طول عمر پیامبر تنها دوبار انجام شد. همان گونه که در سوره نجم بنابر بعضی از تفاسیر به آن اشاره شده و گاه فرشته به صورت «دحیه کلبی» نمایان می گشت.
🌷🌷🌷
ادامه دارد....
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۴ – ۱۲ #سوره_احزاب
📌 #حقّانیت سخن خدا و رسول
#سالک الی #اللّه باید از این آیات این مسائل را یاد بگیرد:
☑ اول: #دستورات خدا و پیغمبر صلی الله علیه و آله را #فریب تصوّر نکند.
☑ دوم: باید در کارهای #اساسی خود از خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله #اجازه بگیرد.
☑ سوم: با #فریب از دستورات پیغمبر #فرار نکند.
☑ چهارم: در مقابل هجوم دشمن با استقامت باشد.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom