eitaa logo
✳️محفل تفسیر و قرآن شناسی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
728 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
08_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nasha`at_1401_01_21_Mashhade_Moghaddas.MP3
10.87M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان (قسمت هشتم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 ⏰ مدت زمان: ۳۳:۱۸ 📆1401/01/20 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰(قسمت نهم) 🔅🔅🔅 ☘️ كسى كه با قدم عبوديّت سير كند و داغ ذلّت بندگى را بر پیشانی خودگذارد، به عزّ ربوبيّت واصل می‌شود. ☘️ راه رسیدن به حقايق ربوبيّت، سير در مدارج عبوديّت است، و آنچه در عبوديّت از انّيّت و انانيّت مفقود شود، در ظلّ حمايت ربوبيّت آن را می‌یابد. ☘️ تا به مقامى رسد كه حق تعالى سمع و بصر و دست و پاى او شود، چنانچه در حديث صحيح مشهور بين فريقين وارد است.(۱) 🔻وقتی از تصرّفات خود گذشت. 🔻و مملكت وجود خود را يكسره تسليم حق كرد. 🔻و خانه را به صاحب خانه واگذار نمود. 🔻و فانى در عزّ ربوبيّت شد. ⬅️ صاحب خانه، خود متصرّف در امور گردد. به این ترتیب: 🔸تصرّفات او تصرّف الهى گرد. 🔸چشم او الهى شود و با چشم حق بنگرد. 🔸گوش او گوش الهى شود و به گوش حقّ بشنود. _ (۱) اشاره است به روايت «قرب نوافل»: «و انّه ليتقرّب إلىّ بالنافلة حتّى احبّه، فاذا احببته كنت سمعه الّذى يسمع به و بصره الّذى يبصر به و لسانه الّذى ينطق به و يده الّتى يبطش بها، ان دعانى اجبته و ان سألنى اعطيته ...» اصول كافى، ج ۴، ص ۵۳، «كتاب الايمان و الكفر» 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰در آیه ۲۷۳ سوره مبارکه بقره‌، منظور از «صدقه برای کسانی است که در راه خدا به تنگنا افتاده‌اند» چیست‌؟ و در این زمان حال شامل چه افرادی می‌شود‌؟ 🔹اگر چند آیۀ مرتبط با یکدیگر را با هم بخوانیم، بهتر مفهوم و مقصود را درک خواهیم نمود. در این آیه و آیات پیشین، بحث از "انفاق" می‌باشد و صدقه نیز یکی مصادیق بیان شده است: « وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُمْ مِنْ نَذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُهُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ» 🔖- و هر چيز را كه انفاق مى‌كنيد، يا (اموالى را كه) نذر كرده‌ايد (در راه خدا انفاق كنيد)، خداوند آنها را مى داند و ستمگران ياورى ندارند * «إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَإِنْ تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَيُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئَاتِكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ» 🔖- اگر انفاقها را آشكار كنيد، خوب است! و اگر آنها را مخفى ساخته و به نيازمندان بدهيد، براى شما بهتر است! و قسمتى از گناهان شما را مى‌پوشاند؛ (و در پرتو بخشش در راه خدا، بخشوده خواهيد شد ) و خداوند به آنچه انجام مى دهيد، آگاه است * «لَيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ وَمَا تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ» 🔖- اى پيامبر! هدايت آنان برعهده ى تو نيست، امّا خدا هركس را بخواهد هدايت مى‌كند و هر مالى كه انفاق كنيد به نفع خودتان خواهد بود، و جز براى جلب رضاى خدا انفاق مكنيد؛ و هرمالى را كه در راه خدا انفاق مى‌كنيد به طور كامل به شما داده مى‌شود و به شما ستم نمى‌شود * «لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِيمَاهُمْ لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ» 🔖- (انفاق‌ها، که صدقات را نیز شامل می‌گردند) براى نيازمندانى است كه در راه خدا از كسب معيشت بازمانده‌اند و نمى توانند براى به دست آوردن مخارج خود سفر كنند؛ كسى كه از حالشان خبر نداشته باشد، از شدّت عفافشان مى‌پندارد كه بى‌نيازند؛ تو آنان را از نشانه‌اى كه دارند مى‌شناسى؛ آن‌ها از مردم با اصرار درخواست نمى‌كنند و هرمالى (كه به اين گونه نيازمندان) انفاق مى‌كنيد، مسلّما خداوند بدان داناست. «الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ» (البقره، 270 تا 274) 🔖- آنها كه اموال خود را، شب و روز، پنهان و آشكار، انفاق مى‌كنند، مزدشان نزد پروردگارشان است؛ نه ترسى بر آنهاست، و نه غمگين مى‌شوند. 🖇●- "انفاق" به بخشش مقداری از مال گفته می‌شود و در این آیات و ده‌ها آیۀ دیگر، به اهمیت و ضرورت "انفاق" و آثار دنیوی فردی و اجتماعی و نتایج و اجر اخروی آن تصریح شده است. ادامه در پست پایین👇🏾👇🏾👇🏾 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
👆🏽👆🏽👆🏽 ☑️🗓نکات مهم در آیات انفاق در آیات فوق و سایر آیات دربارۀ "انفاق"، به چند نکته تصریح و تأکید شده است: ◾️یک – "انفاق" از مالی که خدا داده، یک امر مستحبی نیست، بلکه بر همگان واجب است که به هر شکلی و به هر مقداری که می‌توانند "انفاق" داشته باشند؛ هر چند بسیار اندک. چرا که "انفاق"، هم فواید شخصی دارد و هم اجتماعی و قوام جامعه به "انفاق" می‌باشد. ▫️*- این نَفَسی که فرو می‌رود، اگر بیرون نیاید، راه تنفس بسته می‌شود – یک ظرف 20 هزار لیتری، اگر خروجی نداشته باشد، پس از پر شدن دیگر ورودی نخواهد داشت، اما اگر خروجی داشته باشد؛ صدها میلیون لیتر آب را دریافت و صادر می‌کند و به جریان می‌اندازد. ◾️دو – "انفاق، صدقه و نذر"، به هر شکل و مقداری، باید در راه خدا و جلب رضایت او باشد، تا مقبول واقع شود و اجر داشته باشد (مانند هر عبادت فردی و اجتماعی دیگری). بنابراین، کسی که برای رضایت خودش، برای ریا نزد دیگران، برای سود جویی و ... انفاق می‌کند، اگر چه انفاق کار خوبی است، اما نباید انتظار قبول و پاداش الهی داشته باشد. ◾️سه – مقدار "انفاق" در راه خدا و چگونگی انجام آن، بستگی به شرایط و ضروریات دارد؛ لذا روز و شب ندارد، سرّ و عَلن هم ندارد. "انفاق" چه در شب و چه در روز، چه به صورت پنهانی و چه آشکار، ضروری می‌باشد. شاید کسی در شبی، همسایه‌ای را گرفتار ببیند و مستقیم و پنهانی "انفاق" کند؛ و یا در روز به او خبر از گرفتاری دیگری دهند که حتی او را نمی‌شناسد، و آشکارا "انفاق" نماید. ◾️چهار – در آیات فوق و آیات دیگر، به انواع مستحقان انفاق تصریح شده است؛ و مقصود از مستحق، کسی است که این انفاق حق اوست در اموال دیگران. لذا در مورد مؤمنان که حق‌شناس هستند و به حق عمل می‌کنند، فرمود: «الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ * وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ * لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ» (المعارج، 23 تا 25) - آنان كه همواره بر نمازشان مداوم و پايدارند * و آنها كه در اموالشان حق معلومى است * براى درخواست كننده و محروم * ادامه در پست پایین👇🏾👇🏾👇🏾 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
👆🏽👆🏽👆🏽 🔰و اما آیۀ 273 - لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ ... ●- "فقر"، صرفاً ناداری و ضعف مالی نیست، بلکه از "فقره" گرفته شده است، یعنی ستونی برای امکان "ایستادن و حرکت"، مانند ستون فقرات در بدن انسان. بنابراین، "فقیر" به کسی گفته می‌شود که از شدت ناداری، دیگر نمی‌تواند روی پای خود بایستد، قد علم کند، درآمدی کسب نماید؛ از جایی به امید کار و درآمد، به جای دیگری برود و ... . ●- "فقیر"، متکدی نیست و گدایی نمی‌کند، بلکه حتی ممکن است به خاطر شدت عفت و آبرو، چنان رفتار نماید که اگر کسی نشناسد، گمان می‌برد که او بی‌نیاز است؛ اما فرمود: «تو می‌توانی آنان را بشناسی»، یعنی باید از حال اطرافیان و دیگران آگاه باشی؛ نه این که منتظر بمانی تا از تو درخواست کمک نمایند. ●- "فقراء" در اطراف و جهان بسیارند، چرا که نظام سلطۀ سرمایه‌داری، مردمان جهان را به فقر کشانده است، و در حدّ توان باید به همۀ آنها کمک "انفاق" نمود، اما کسی که به خاطر خدا دچار فقر شده‌اند، در اولویت "انفاق" قرار دارند. دقت شود که فرمود: «الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ»، یعنی در راه خدا، دچار "حصر" شده و به محاصرۀ مشکلات افتاده است و دیگر نمی‌تواند ایستادگی و حرکت نماید. *** - بنابراین، اگر یک ملتی به خاطر اسلام‌شان در حصر اقتصادی قرار گیرند [تحریم اقتصادی شوند] – یا جنگی بر آنان تحمیل گردد که آنها را به فقر بکشاند – یا قحطی و خشکسالی آنان را فراگیرد و امکان کشاورزی و دامپروری و ... نداشته باشند و به فقر بیفتند – یا با دشمنان خدا و مردم و دشمنان دین رویارویی می‌کنند، اما دیگر توان و امکاناتی برایشان باقی نمانده است و ...، همه مصداق و مشمول همین «فُقَراء» می‌باشند. *** - و همین‌طور است راجع به افراد که ممکن است به هر علتی دچار فقر شده باشند، اما آبرو داری کنند و یا به ناچار رو بیندازند! که البته در این موارد، بستگان و خویشان، سپس همسایگان و دوستان، سپس همشهریان و هموطنان، سپس جمیع مسلمانان جهان، در اولویت قرار می‌گیرند؛ و اگر وضعیت اشخاص یا ملت مسلمانی حاد باشد، آنان در اولویت قرار می‌گیرند. مانند مسلمانان یمن و یا ... ؛ که همه به خاطر اسلام‌شان و رویارویی با نظام سلطۀ کفر، به فقر کشانده شده‌اند! 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام میلاد کریم اهلبیت امام حسن مجتبی را تبریک می‌گوییم. قالَ عليه السلام: وَ إنّ حُبَّنا لَيُساقِطُ الذُّنُوبَ مِنْ بَني آدَم، کَما يُساقِطُ الرّيحُ الْوَرَقَ مِنَ الشَّجَرِ. فرمود: همانا محبّت و دوستي ما (اهل بيت) سبب ريزش گناهان مي شود، همان طور که وزش باد، برگ درختان را مي‌ريزد. 📚 کلمه الامام حسن ج۷ص۲۵ @nasimehekmat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 امام حسن (علیه السلام) 🔸 در احتجاجات (سلام الله علیه) هتاکی ‌ها و بی ‌ادبی ‌هایی که اموی ‌ها نسبت به او داشتند یک بی ‌ادب را اجیر کردند که نسبت به (سلام الله علیه) اهانت بکند و او هم بی ‌ادبی کرد. حضرت گوش داد، بعد وقتی که خواست برود، فرمود تو مثل پشه ‌ای هستی که روی درخت خرما نشسته، وقتی که آمدی معلوم نبود که چه وقت آمدی! حالا که داری می روی به من می‌گویی محکم خودت را نگه دار من دارم می ‌روم!؟ 🔸 چه کسی می ‌تواند این حرف را بزند؟ کسی که مستقیم ریشه دار است. با آمدنِ یک تلخ، نمی ‌لغزد که با رفتنش بخندد! 🆔 @a_javadiamoli_esraآپارات: https://aparat.com/v/DeULj 📚 دیدار تاریخ: 1396/08/17
و اما باور ما 13.عبداللهی رمضان 1401.mp3
21.88M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -حقیقت و ملکوت ذکر الهی (قسمت 13) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 🔆گروه قرآنی رحیق https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
طرح حدیث خوانی رمضان.نماز یا افطار.mp3
9.08M
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🛑سلام و عرض ادب با عرض پوزش جهت تاخیر در اعلام برندگان این دوره از مسابقه هفتگی جواب سوال : عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله قَالَ اللّهُ عَزَّ وَجَلَّ لِمُوسَی بْنِ عِمْرَانَ یَا مُوسی لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَعَامِریهِنَّ عِنْدی وَالْأَرَضینَ السَّبْعَ فی کَفَّةٍ وَلا إلهَ إلّااللّهُ فی کَفَّةٍ مَالَتْ بِهِنَّ لا إلهَ إلّا اللّه «وسائل الشیعة: 7/ 209، باب 44، حدیث 9132؛ بحار الأنوار: 90/ 196، باب 5، حدیث 18؛ ثواب الأعمال: 15؛ التوحید: 30، باب 1، حدیث 34.» پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: خداوند عزّ و جل به موسی بن عمران فرمود: ای موسی! اگر آسمان‌ها و تمام ساکنینش و مجموع زمین‌های هفت گانه را در پیشگاه من به یک طرف ترازو و «لا اله الا اللّه» را در طرف دیگر بگذارند، به راستی که کفّه «لا اله الا اللّه» بر آن کفه ترجیح خواهد داشت. 🔆برندگان : جناب و جناب 🔆فردا هم مسابقه داریم که منتظر حضور گرم تون هستیم
حجر.5.mp3
14.97M
💢جلسه پنجم تفسیر سوره حجر (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مزمل-جلسه دوم.mp3.mp3
12.28M
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) جلسه دوم :تفسیر آیات 6 تا 8 📌موضوعات درسگفتار 🌴🌴🌴 ☑️دشواری عمل کردن به قرآن برای مومنین ☑️برکات عبادت در شب ☑️اهمیت و برکات نماز شب در روایات معصومین(ع) ☑️عوامل بی توفیقی درخواندن نماز شب ☑️توصیه قرآن به تلاش در روز ☑️مراحل سیر و سلوک ☑️اهمیت ذکر در قرآن ☑️مفهوم واژه تبتل ☑️مفهوم انقطاع الی الله قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره انسان آیه : 20 📝نگاشت (20) 🔅🔅🔅 وَ إِذَا رَأَيْتَ‌ ثَمَ‌ رَأَيْتَ‌ نَعِيماً وَ مُلْکاً کَبِيراً(20) و هنگامی که آنجا را ببینی نعمتها و ملک عظیمی را می‌بینی! و از آنجا كه نعمتهاى جهان ديگر به وصف نمى‏آيد هر قدر الفاظ گويا و رسا باشد ، در این آيه به صورت سربسته مى‏افزايد : و هنگامى كه آنجا را مى‏نگرى نعمتها و ملك عظيمى را مى‏بينى ! ( و اذا رايت ثم رايت نعيما و ملكا كبيرا ) . ▪️براى نعيم و ملك كبير تفسيرهاى زيادى شده ، از جمله در حديثى از امام صادق (عليه‏السلام‏) مى‏خوانيم معنى آيه اين است كه ملكى است كه هرگز زائل نمى‏شود و فنا نمى‏پذيرد. يا نعمتهاى بهشتى آنقدر گسترده است كه از نظر كثرت به وصف نمى‏آيد. ▪️يا اينكه ملك كبير آن است كه فرشتگان به هنگام دخول بر بهشتيان اذن مى‏گيرند ، و با سلام به آنها تحيت مى‏گويند. ▪️يا بهشتيان هر چه اراده كنند به آن دست مى‏يابند. ▪️يا پائين‏ترين فرد بهشتى قلمرو ملكش به اندازه است كه وقتى نگاه مى‏كند فاصله هزار سال راه را مى‏بيند ! يا به معنى ملك دائمى و ابدى و توام با تحقق تمام آرزوها است . ▪️واژه نعيم كه در لغت به معنى نعمتهاى فراوان است ، و ملك كبير كه از عظمت و وسعت باغهاى بهشتيان خبر مى‏دهد مفهوم وسيع و گسترده‏اى دارند كه همه تفسيرهاى فوق را شامل مى‏شوند. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره انسان آیه : 21 📝نگاشت (21) 🔅🔅🔅 عَالِيَهُمْ‌ ثِيَابُ‌ سُنْدُسٍ‌ خُضْرٌ وَ إِسْتَبْرَقٌ‌ وَ حُلُّوا أَسَاوِرَ مِنْ‌ فِضَّةٍ وَ سَقَاهُمْ‌ رَبُّهُمْ‌ شَرَاباً طَهُوراً(21) بر اندام آنها [= بهشتیان‌] لباسهایی است از حریر نازک سبزرنگ، و از دیبای ضخیم، و با دستبندهایی از نقره آراسته‌اند، و پروردگارشان شراب طهور به آنان می‌نوشاند! 🌱🌱🌱 ▪️تا اينجا به قسمتى از نعمتهاى بهشتى از قبيل مساكن و تختها و سايه‏ها و ميوه‏ها و نوشيدنيها و ظرفها و گروه پذيرائى كنندگان اشاره شد ، اكنون نوبت وسائل تزيينى بهشتيان است ، مى‏فرمايد : بر اندام آنها لباسهائى است از حرير نازك سبز ، و از ديباى ضخيم ( عاليهم ثياب سندس خضر و استبرق ) . ▪️سندس به معنى پارچه ابريشمين نازك است ، در حالى كه استبرق به معنى پارچه ابريشمين ضخيم است ، بعضى آن را از كلمه فارسى استبر يا ستبر مى‏دانند ، و بعضى احتمال داده‏اند كه از ريشه عربى برق به معنى تلالؤ گرفته شده. ▪️سپس مى‏افزايد : و آنها با دستبندهائى از نقره تزيين شده‏اند ( و حلوا اساور من فضة). ▪️نقره‏هائى شفاف كه همچون بلور مى‏درخشد ، و از ياقوت و در و مرواريد زيباتر است. ▪️اساور جمع اسورة ( بر وزن مغفرة ) و آن نيز به نوبه خود جمع سوار ( بر وزن غبار ) يا سوار(بر وزن كتاب ) است كه در اصل از كلمه فارسى دستوار به معنى دستبند گرفته شده ، و به هنگام نقل به زبان عربى مختصر تغييرى در آن پيدا شده است ، و به صورت سوار در آمده است. ▪️انتخاب رنگ سبز براى لباسهاى بهشتى به خاطر آن است كه رنگى است بسيار نشاط آفرين ، همانند برگهاى زيباى درختان ، و البته رنگ سبز انواع و اقسامى دارد و هر كدام خود داراى لطفى است. ▪️در بعضى از آيات قرآن مانند آيه 30 سوره كهف آمده است كه بهشتيان يا دستبندهائى از طلا تزئين مى‏شوند يحلون فيها من اساور من ذهب و اين منافاتى با آنچه در آيه مورد بحث آمده ندارد ، زيرا ممكن است از جهت تنوع ، گاه با اين تزيين كنند ، و گاه با آن . ▪️در اينجا اين سؤال پيش مى‏آيد كه مگر دستبند طلا و نقره زينت زنانه نيست ؟ چگونه براى مردان بهشتى اين زينت ذكر شده ؟ ولى جواب آن روشن است چرا كه در بسيارى از محيطها زينت طلا و نقره هم براى مردان است ، و هم براى زنان ( هر چند اسلام زينت طلا را براى مردان تحريم كرده ) ولى البته نوع دستبندهاى مردان و زنان متفاوت است ، و از آيه 53 سوره زخرف كه از قول فرعون نقل شده : فلو لا القى عليه اسورة من ذهب چرا به موسى دستبندهائى از طلا داده نشده ؟ بر مى‏آيد كه دستبند طلا براى مردان در محيط مصر نشانه عظمت محسوب مى‏شد . ▪️بعلاوه همانگونه كه بارها اشاره كرده‏ايم چون براى بيان نعمتهاى بهشتى الفاظ معمولى اين دنيا هرگز كافى نيست ، راهى جز اين وجود ندارد كه با اين الفاظ اشاراتى به آن نعمتهاى عظيم و توصيف‏ناكردنى شود. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
و اما باور ما 14.عبداللهی رمضان 1401.mp3
25.38M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -حقیقت و ملکوت ذکر الهی (قسمت 14) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 🔆گروه قرآنی رحیق https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
09_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nasha`at_1401_01_22_Mashhade_Moghaddas.MP3
17.13M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان (قسمت نهم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 ⏰ مدت زمان: ۳۳:۱۸ 📆1401/01/20 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰معرفی تفسیر «نمونه»(قسمت اول) 📚مؤلف: آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید و گروهی از دانشمندان به نامهای حجج الاسلام: محمد رضا آشتیانی، محمد جعفر امامی،عبدالرسول حسنی، سید حسن شجاعی، محمود عبداللهی، محسن قرائتی، محمد محمدی اشتهاردی و شهید سید نورالله طباطبائی نژاد. ⏪انگیزه تالیف تفسیر 🔸این تفسیر به این منظور تالیف شد که غذای معنوی و فکری مناسب و مفیدی برای نسل کنونی باشد و به همین علت مهمترین دیدگاهها و نظریات اسلام در زمینه‌های تربیتی و اخلاقی، متناسب با فهم همگان، در آن آورده شده است. 🔸استاد مکارم و همکارانش با ارائه این اثر، به نسلی که با عطش زیاد به دنبال فهم معارف قرآن و سیراب شدن از سرچشمه‌های گوارای آنند، خدمت بزرگ و ارزشمندی نمودند. 🔸در مقدمه این تفسیر آمده است: «هر عصری ویژگیها، ضرورتها و تقاضاهایی دارد که از دگرگون شدن وضع زمان و پیدا شدن مسائل جدید و مفاهیم تازه در عرصه زندگی سرچشمه می‌گیرد. همچنین هر روزگاری، مشکلات و پیچیدگی‌هایی دارد که لازمه تحول زندگی و گذشت زمان است. 🔸افراد پیروز و موفق، کسانی هستند که هم آن نیازها و تقاضاها را و هم این مشکلات و گرفتاریها را، که می‌توان مجموع آنها را «مسائل روز» نامید درک می‌کنند. رسالت دانشمندان هر دوره‌ای است که با هوشیاری کامل، این مسائل، تقاضاها، نیازها و این خلا روحی، فکری و اجتماعی را فورا دریابند و آنها را به شکل صحیحی پر کنند تا با امور دیگری پر نشود، زیرا خلا در محیط زندگی ما ممکن نیست. 🔸از مسائلی که ما به سهم خود به روشنی آن را دریافته‌ایم تشنگی و عطش نسل حاضر برای درک مفاهیم اسلام و مسائل مذهبی است، نه تنها درک، بلکه چشیدن و لمس کردن و بالاخره عمل کردن به این مفاهیم و اصول است. این مسائل، بخش مهمی از روح و جان آنان را فرا گرفته است، اما طبیعی است که همه این اشتغالات ذهنی، به صورت استفهام است و نخستین گام برای پاسخگویی به این خواسته‌ها، برگرداندن میراث علمی و فرهنگی اسلام و بیان کردن همه آن مفاهیم عالی به زبان روز و ریختن آن در کام روح و جان و عقل نسل کنونی است و گام دیگر، استنباط نیازها و تقاضاهای ویژه این زمان از اصول کلی اسلام است، و این تفسیر بر اساس همین دو هدف نگارش یافته است. 🔸مفسر محترم در مقدمه کوتاه خود بر جلد چهارم تفسیر با بیانی آشکار می‌نویسد: هدف از نوشتن این تفسیر، این بود که تفسیری به زبان فارسی برای قرآن مجید تهیه شود که هم «خواص» بتوانند از آن بهره گیرند، و هم برای «عموم» مفید باشد، تفسیری روان و دور از اصطلاحات پیچیده علمی، دور از شرح اختلافات مفسران و نقل اقوال پراکنده، بر اساس نزدیکترین مفاهیم قرآن به ذهن، و بر اساس دریافتها و برداشتهای تازه‌ای که در پرتو پیشرفت علوم گوناگون از قرآن می‌شود، و با استفاده از قرائن تاریخی و شان نزولها و احادیث متقن و ارزنده‌ای که در منابع اسلامی از پیشوایان بزرگ اسلام به ما رسیده است. 🔸تفسیری که در عین تفسیر بودن، جوابگوی پرسشها و مسائل عصری و حل ایرادهای گوناگون در اصول و فروع مباحث اسلامی (تا آنجا که وضع چنین تفسیری اجازه می‌دهد) بوده باشد. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 130 🔅🔅🔅 ⏪37- مَثَل دراز گوش (مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُواْ التَّوْرَلةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا کَمَثَلِ ا لْحِمَارِ یَحْمِلُ اءَسْفَارًا* بِئْسَ مَثَلُ ا لْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بَِایَتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لاَ یَهْدِی ا لْقَوْمَ الظَّلِمِینَ ) . (سورجمعه آیه 5) ((کسانی که مکلّف به تورات شدند ، ولی حق آن را ادا نکردند ، مانند درازگوشی هستند که کتابهایی حمل می کند ، (آن را بر دوش می کشد اما چیزی از آن نمی فهمد ! ) گروهی که آیات خدا را تکذیب کردند ، مثال بدی دارند ، و خداوند قوم ستمگر را هدایت نمی کند)) . 🌱🌱🌱 🔰عالم بی عمل ⚡️سعدی هم با اقتباس و استفاده از این آیات و روایات می گوید : علم چندانکه بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست نادانی نه محققّ بود نه دانشمند چارپایی بر او کتابی چند آن تهی مغز را چه علم و خبر که بر او هیزم است یا دفتر ⚡️امام خمینی قدّس سرّه در این باره می فرمود : ((علمی که تربیت در او نباشد ، تزکیه در او نباشد ، این علم فایده ندارد ، همانطوری که اگر الاغ و حمار ، اگر چنانچه الاغ به بار او کتاب باشد ، هر کتابی باشد ، کتاب توحید باشد ، کتاب فقه باشد ، کتاب انسان شناسی باشد ، هر چه باشد ، در بار او باشد و به دوش او باشد چطور فایده ندارد و آن حمار از او استفاده نمی کند ، آنهایی هم که انبار علم در باطنشان هست و باطنشان تمام علوم را فرض کنید ، تمام صناعات را ، تمام تخصصات را داشته باشند ، لکن تربیت و تزکیه نشده باشند ، آنها هم آن علومشان برای آنها فایده ندارد بلکه بسیاری از اوقات مضر است . . . ▫️چه بسا عالمانی که برای بشر تباهی هدیه می آورند ، آنها از جهال بدتر هستند و چه بسا متخصصانی که برای بشر هلاکت ایجاد می کنند ، تباهی ایجاد می کنند ، آنها از مردم عامی بدتر هستند ضررشان بیشتر است ، همان است که قرآن فرمود که ((کمثل الحمار)) و از آن هم بالاتر اینکه موجب صدمه به دیگران می شود . . . ▫️میزان علم را خدای تبارک و تعالی به وسیله انبیا ذکر فرموده است و واقع مطلب همین است که ((العلم نورٌ)) علم نوری است که خدا در قلوب مردم او را وارد می کند ، اگر نورانیت آورد ، برای انسان این علم است و اگر چنانچه حجاب شد برای انسان ، آن علم نیست ، آن حجاب است ((العلم هو الحجاب الاکبر)) . ◾️البتّه همان گونه که علم بی عمل بی فائده ، بلکه مضرّ است ، عمل بدون علم نیز بی ثمر است . ▪️چنانکه پیامبر گرامی اسلام در این باره می فرمایند : ((مَن عَملَ علی غیرِ عِلمٍ کان ما یفسده اءکثر مّما یصلح ؛ هر کس بدون علم عمل نماید ، فسادش بیشتر از اصلاح است )) . 📙صاحب کتاب ((تفسیر امثال القرآن )) در ذیل تمثیل آیه مورد بحث می نویسد : ((امروزه که اغلب مردم از معنویّات رو بر تافته و بیشتر به مادّیات و عوامل ظاهری روی آورده اند ، مرسوم چنین است : که در منازل یکی از وسائل مبلمان و زینت سالنها و ویترن هائی است زیبا که در آن دوره هایی از کتابهای نفیس از قبیل تفاسیر قرآن مجید ، دائرة المعارف ، کتابهای لغت به زبانهای مختلف با قطعهای برابر و جلدهای رنگارنگ چیده شده ، بدون آنکه صاحبان خانه ها و ساکنان منازل توانایی علمیِ استفاده از آن را داشته باشند و یا آن که مختصر اشتیاقی برای مطالعه آنها نشان دهند . این کتابهای مفید که در حقیقت محبوس شده و دیگران هم که سواد کافی و علاقه برای خواندن آنها را دارند از توفیق مطالعه آنها محرومند و فقط برای خود نمایی و تظاهر تهیه شده است )) . 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس نهم:اختلاف مصحف‌ها همانگونه كه گفته شد، دورۀ پس از وفات پيامبر صلى الله عليه و آله دورۀ جمع‌آورى قرآن به‌شمار آمده‌است. بزرگان صحابه بر حسب دانش و شايستگى خود به جمع‌آورى آيات و مرتب كردن سوره‌هاى قرآن دست زدند و هر يك آن‌را در مصحف خاص خود گرد آوردند. برخى كه خود از عهدۀ اين‌كار برنمى‌آمدند، از ديگران مى‌خواستند تا مصحفى براى آنان استنساخ كنند. با گسترش حكومت اسلامى و افزايش تعداد مسلمانان به نسخه‌هاى بيشترى از قرآن نياز بود؛ بنابراين تعداد مصحف‌ها رو به فزونى گذاشت. برخى از اين مصحف‌ها به تبع موقعيت جمع‌كنندۀ آن، اهميت ويژه‌اى داشت؛ مثلاً: مصحف عبداللّه‌بن‌مسعود - صحابى بزرگ رسول اللّه - مرجع اهل كوفه به‌شمار مى‌آمد. همچنين مصحف ابىّ‌بن‌كعب در مدينه، مصحف ابو موسى‌اشعرى در بصره و مصحف مقدادبن‌اسود در دمشق مورد توجه مردم بود. ◾️اختلاف مصحف‌ها چون جمع‌كنندگان مصحف‌ها متعدد بودند و هر يك اين كار را مستقل از ديگرى انجام داده بود و از طرفى، توانايى و صلاحيت آنان در اين امر يكسان نبود؛ هر كدام ازمصحف‌ها از نظر روش، ترتيب، قرائت و... با ديگرى فرق داشت كه اين اختلاف موجب اختلاف ميان مردم شد. چه بسا مسلمانان ساكن مناطق دور دست - كه براى شركت در جنگ يا امر ديگر گرد هم مى‌آمدند - بر اثر تعصبى كه به عقيده و رأى خود داشتند، يكديگر را محكوم كرده، همين امر به نزاع و جدال ميان آنان منجر مى‌شد. نمونه‌اى از اختلافات مردم دربارۀ مصحف‌ها و تعصب آنان نسبت به قرائت‌هاى صاحبان اين مصحف‌ها را در اينجا مى‌آوريم: (پست آینده) 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
و اما باور ما 16.عبداللهی رمضان 1401.mp3
11.32M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -حقیقت و ملکوت ذکر الهی (قسمت 16) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 🔆گروه قرآنی رحیق https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
آیینهای ذکر در روایات اسلامی و جایگاه و کارکرد اجتماعی آنها.docx
48.8K
43 🌴🌴🌴 📌 آیین های ذکر در روایات اسلامی و کارکرد اجتماعی آنها ▪️ مقاله ای مستدل و علمی برای علاقه مندان به مباحث معرفتی 🌱🌱🌱 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom