eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
797 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
واکاوی دعای23 صحیفه 7-1.99.mp3
8.3M
29 📌واکاوی دعای 23 7 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْبِسْنِی عَافِیتَک، وَ جَلِّلْنِی عَافِیتَک وَ حَصِّنِّی بِعَافِیتِک،... ✳️ انسان تنها موجودی که به پوشش و لباس نیاز دارد ✅ کارکرد لباس و پوشش: يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْرٌ ؛ ذَلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ( آیه 26 سوره اعراف) -تعبیر به انزلنا وآیه بودن حکایت از نعمت بودن - کارکرد عیب پوشی - آراستگی و زیبایی - محافظت در برابر سرما و گرما و زیان ها و زشتی های دیگری که ممکن است در بدن وجود داشته باشد و یا به جسم برسد وجعل لکم سرابیل تقیکم الحَرّو سرابیل تقیکم بأسکم (نحل/81) خدایا!عافیتت را بر من بپوشان چرا که با عافیت توست که این بدن و جسم ضعیف از آسیب های طبیعت در امان و سالم می ماند و اگر پوشش عافیت تو برجسم و جانم نباشد از زیبایی و آراستگی بی بهره خواهد بود. - امام علی علیه السلام هیچ جامه ای زیبا تر از سلامتی نیست. اگر دو لباس خدا بر ما پوشیده باشد یکی از بهترین آن دو تا عافیت است که بر قامت ما پوشیده است. - به حقيقت كه سلامتي دردين و دنيا، هر آينه نعمت با عظمت و موهبت بزرگي است. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (163) همايش بين المللي در سال و افتخار حسيني (عليه‌السلام) 🔅🔅🔅 ⏪ 5. امام حسين(عليه‌السلام) عنصر محوري پرهيز از پيروي حاكم جائر را لزوم تحرّز از ذلّت و وجوب حيازت عزّت دانست و اين اصل، يعني تولّي عزّت وتبرّي از ذلّت، اختصاصي به امام معصوم ندارد، بلكه اجراي آن بر هر متدين متعهدي لازم است. بيان آن حضرت در نزاهت از ذلّت و برائت از بردگي و فرار و صيانت از اقرار ذليلانه اين است: «ألا و إنّ الدّعيّ بن الدعيّ قد تركني بين السلّة و الذلّة و هيهات له ذلك هيهات منّي الذلّة، أبي الله ذلك ورسوله و المؤمنون و جدود طهرت و حجور طابت ان نؤثر طاعة اللئام علي مصارع الكرام».[ بحار الانوار، ج 45، ص 83.]مقصود آن حضرت(عليه‌السلام) از كلمه «منّا»، خصوص اهل بيت عصمت(عليهم‌السلام) نيست، زيرا لزوم تحرّز از سلطه بيگانه و مذلّت استبداد، از خصايص اَسْرَه عصمت(عليهم‌السلام) نيست؛ لذا فرمود: خداوند از ذلت ما اِبا دارد و پيامبر تأبّي دارد و مؤمنان امتناع مي ورزند . ⏪ 6. فرهنگ حسيني(عليه‌السلام) كه در ثناياي سيرت و سنّت آن حضرت و صحابه صهباي صهيب پرور وي بارز بود، نشان تعميم و توسعه آن در حوزه ديني است؛ مثلاً پرهيز از فَتْك و ترور «ابن زياد» توسط حضرت مسلم درخانه هاني كه «شريك بن اعور» بيمار در آن جا بستري بود و عبيدالله بن زياد به عيادت وي آمد، زيرا وقتي به آن حضرت پيشنهاد ترور ابن زياد را دادند و وي نپذيرفت، در جواب سؤال اعتراض آميز گفت: رسول خدا فرمود: «إنّ الإيمان قيد الفتك لايفتك مؤمن»؛[ بحار الانوار، ج 44، ص 343.]يعني ايمان مانع ترور كردن است و مؤمن كسي را ترور نمي كند. اين حكم اختصاصي به امام معصوم و نايب خاص او ندارد، بلكه وظيفه هر مسلمان است، و همچنين به پرهيز از آغاز جنگ در جريان برخورد «حرّ بن يزيد رياحي» با سالار شهيدان كه يك وظيفه همگاني است و اختصاصي به معصوم(عليه‌السلام) ندارد. 📐 همچنين تمام مطالب را با همراهان خود مطرح كردن و آنان را به دعوت مبهم و هدف مجهول سوق ندادن و خطر را از آنها مستور نكردن، از وظايف همگان است و توجه به آن در متن قيام امام حسين(عليه‌السلام) كاملاً مشهود است، زيرا آن حضرت به طور مكرّّر، جايگاه خطير اين نهضت را گوشزد مي كرد و با آگاهي از شهادت مسلم بن عقيل(عليه‌السلام)، اصحاب خود را مخيّر بين رفتن و ماندن نمود؛ چه اينكه در شب عاشورا آنان را آزاد گذاشت و مخيّر كرد. همه اين امور كه نشان عزّت و افتخار است، از اوصاف و نيز از وظايف مشترك ميان امام و امّت است. 🔅🔅🔅 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (164) همايش بين المللي در سال و افتخار حسيني (عليه‌السلام) 🔅🔅🔅 ⏪ 7. وظيفه امر به معروف و نهي از منكر، بدون اَشَر و بَطَر كه در وصاياي تاريخي امام حسين(عليه‌السلام) مي تابد، از رسالت هاي عمومي است و هيچ اختصاصي به انسان معصوم ندارد؛ چه اينكه تكليف اصلاح مفاسد اجتماعي ويژه آن حضرت نبوده و نيست؛ در بخشي از وصيتنامه مكتوب امام حسين(عليه‌السلام) چنين آمده است: «... و إنّي لم أخرج أشراً و لا بطراً و لا مفسداً و لا ظالماً و إنّما خرجت لطلب الإصلاح في أُمّة جدّي، أُريد أن آمر بالمعروف و أنهي عن المنكر و أسير بسيرة جدّي و أبي».[ بحار الانوار، ج 44، ص 328.]چه اينكه اِحْنَت و كينه طاغي باغي، مايه محنت و مِهانت عدالت پروران خواهد بود، و زندگي در چنين فضايي رنج آور، و مرگ عزيزانه و فاخرانه در آن سبب سعادت است؛ چه اينكه آن حضرت فرموده اند: «لا أري الموت إلّاسعادة و الحياة مع الظالمين إلّابرماً».[ همان، ص 192.] ⏪ اين بيان نوراني امام حسين(عليه‌السلام) رسالت همگان را تبيين مي كند؛ لذا بسياري از پيام هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، امام راحلِ كه با بنان يا بيان ايشان به امت گرانقدر اسلام مي رسيد، مزيّن به رهنمودهاي سيّد الشهداء(عليه‌السلام) بود، و مبارزان نستوه انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي، با مرثيه رساي آن حضرت، ايران زمين را از لوث استبداد و رَوْث استعمار تطهير كردند: با صبا در چمن لاله سحر مي گفتم كه شهيدانِ كِه اَند اين همه خونين كفنان؟[ ديوان حافظ.] و خامان ره نرفته به زاويه عيش رفيه خزيده اند: خامان ره نرفته چه دانند ذوق عشق دريادلي بجوي، دليري، سرآمدي[ديوان حافظ.] 📐 اكنون كه به پايان اين پيام مي رسم، به شما انديشوران و رياضي دانان فرهيخته مملكت كه دانش آموختيد و حكمت رياضي اندوختيد، عرض مي كنم: تيغ تهاجم آهيخته بيگانه را با تدبير حكيمانه غلاف كنيد، تا فضاي دل نواز و حريم دل انگيز دانشگاه هاي كشور امام زمان(عليه‌السلام)، همچنان از گزند هتك داخل و خارج، و از آسيب تطاول دشمنِ آگاه و دوستِ ناآگاه مصون بماند، و چون اين همايش عالمانه، در دانشگاه فردوسي فردوس مقام است، راقم اين سطور مطمئن است، اگر آن حكيم سترگ كه صدرالمتألهين شيرازي(قدس‌سرّه) در كتاب قيّم مبدأ و معاد خويش، بينش توحيدي وي را به عظمت ستود و شعر معروف وي را: خداوند بالا و پستي تويي ندانم چه اي، هر چه هستي تويي عارفانه و حكيمانه تفسير كرد نه صرفاً اديبانه، در عصر خفقان تشيع نمي زيست و در روزگار رهايي پيروان اهل بيت عصمت(عليهم‌السلام) در يوغ غم به سر نمي برد، به جاي سرودن شاهنامه و گفتنِ «عجم زنده كردم بدين پارسي»، شهادت نامه انشا مي فرمود و چنين مي سرود: «بشر زنده كردم بدين پارسي»؛ هر چند از بزرگ حكيمي چون ابوالقاسم فردوسي)رضوان الله عليه( كه تحميس و رزم آور است، به تنهايي بر نمي آيد كه نهضت عاشوراي سلطان دنيا و آخرت حضرت ابي عبدالله(عليه‌السلام) را منظوم و منضود نمايد؛ چه اينكه از عارف رومي، جلال الدين محمد بلخي، معروف به مولوي نيزساخته نبود كه به تنهايي تمام كتاب بسيط خود را به داستان آسماني كربلا اختصاص دهد؛ حتي اگر جلفاي فردوسي ضميمه يلداي مولوي مي شد، هنوز نصف زلف يار ما نمي شد [درازي شب يلدا و كوچه جلفا اگر غلط نكنم نصف زلف يار من است (نسخه: اگر بهم بنهم نصف زلف يار من است). ] 🔅🔅🔅 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
11 🔅🔅🔅 📈 امتحان جامعه اسلامي در کلام مولا علي عليه‌السلام 📐 در ادامه به چند نمونه از روايات هم اشاره مي‌کنم. اميرالمؤمنين عليه‌السلام مي‌فرمايد:أَلَا وإِنَّ بَلِيَّتَكُمْ قَدْ عَادَتْ كَهَيْئَتِهَا يَوْمَ‌ بَعَثَ‌ اللَّهُ‌ نَبِيَّهُ صلى‌الله‌عليه‌وآله وَالَّذِي بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَلَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَلَتُسَاطُنَ‌ سَوْطَ الْقِدر حَتَّى يَعُودَ أَسْفَلُكُمْ أَعْلَاكُمْ وَأَعْلَاكُمْ أَسْفَلَكُمْوَلَيَسْبِقَنَّ سَبَّاقُونَ كَانُوا قَصَّرُوا وَ لَيُقَصِّرَنَّ سَبَّاقُونَ كَانُوا سَبَقُوا؛[4] «‌همانا امتحان شما مانند روزى كه خدا پيغمبرش صلّى‌اللَّه‌عليه‌وآله را مبعوث ساخت رجوع كرده است. سوگند به آن كسي که او را به‌حق برانگيخت كه شما وساوس و آراء مختلف پيدا كنيد و غربال شويد، تا آنجا كه افراد پائين از شما بالا آيند و بالائي‌ها به‌زير روند و پيشى‌گيرندگانى كه كوتاهى مي‌كردند، به‌پيش تازند، و پيشى‌گيرندگانى كه پيش مي‌تاختند كوتاهى كنند.‌» ⏪ مولا علي عليه‌السلام قسم مي‌خورد به آن کسي که پيغمبر را به پيغمبري مبعوث کرد که شما زير و رو خواهيد شد و مثل حبوباتي مي‌شويد که در ديگ‌ غذا ريخته مي‌شوند. وقتي آب به جوش مي‌آيد آن حبوبات زير و رو مي‌شوند و مدام پاييني‌ها بالا و بالايي‌ها پايين مي‌آيند و از يک طرف به طرف ديگر مي‌روند. 📐 امام علي عليه‌السلام مي‌فرمايد: آن قدر شما را حرارت مي‌دهند که زير و رو مي‌شويد و کساني که در يک دوراني جزو سابقان و پيشگامان و راهنماي ديگران بودند عقب مي‌مانند و سقوط مي‌کنند و کساني که در گذشته اشتباهات و کوتاهي‌هايي‌ داشته‌اند در اثر اين فتنه‌ها و زير و رو شدن‌ها به پيش مي‌آيند و ترقي مي‌کنند. خداي متعال انسان‌ها را بي امتحان رها نمي‌کند؛أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُواأَن يَقُولُوا آمَنَّا؛ «‌آيا مردم گمان مي‌کنند که همين‌که بگويند ايمان آورديم رها مي‌شوند؟‌» گمان مي‌کنيد اگر گفتيم ما مؤمن، انقلابي و حزب‌اللهي هستيم کار تمام مي‌شودوَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ؟! خداي متعال مي‌فرمايد: ما اصلا اين عالم دنيا را براي همين امتحان کردن آفريديم. اشتباه مي‌کنيد اگر گمان کنيد که اين‌جا براي راحت زندگي کردن و خوش‌گذراني آفريده شده است. 🔅🔅🔅 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
12 🔅🔅🔅 📈 مدد الهي براي انتخاب انسان 📐 دنيا ابزاري براي امتحان است و وقتي از اين عالم برويد تازه زندگي شما شروع مي‌شود و براساس آن امتحان‌هايي که گذرانده‌ايد نتيجه خواهيد گرفت؛وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ؛[5] «‌وحيات واقعي همانا سراي آخرت است.‌» اصلا زندگي حقيقي آن زندگي است. ▪ اين دنيا مقدمه و آزمايشگاه است. چند روزي بايد در اين‌جا پرورش پيدا کنيد تا براي شما زمينه انتخاب فراهم شود و شما خود راه خويش را انتخاب کنيد و به لوازم آن انتخاب هم ملتزم شويد. خداي متعال هم به شما ظلمي نخواهد کرد و راه را به شما نشان خواهد داد و زمينه رشد‌ شما را هم فراهم مي‌کند و هر راهي را انتخاب کنيد زمينه پيشرفت در آن راه را برايتان فراهم مي‌کند؛ چه راه درست باشد چه راه غلط؛كُلاًّ نُّمِدُّ هَـؤُلاء وَهَـؤُلاء مِنْ عَطَاء رَبِّكَ وَمَا كَانَ عَطَاء رَبِّكَ مَحْظُورًا؛[6] «‌ هر دو دسته، اينان و آنان را از عطاى پروردگارت مدد مى‌بخشيم، و عطاى پروردگارت [از كسى‌] منع نشده است.‌» خداي متعال هم دنياپرستان را کمک مي‌کند و هم آخرت‌خواهان را. ☑ امداد الهي به اين بستگي دارد که انسان چه راهي را انتخاب کند. انسان هر راهي را انتخاب کند خداوند در همان راه به او کمک‌ مي‌کند و وسيله ترقي در همان راه را براي او فراهم مي‌کند. اگر انسان راه ابليس را انتخاب کند خداوند راه را براي او باز مي‌کند تا شخصي مثل صدام شود و اگر راه اولياي خدا و راه سيدالشهدا عليه‌السلام را انتخاب کند بعد از چندين سال هم که شده زمينه‌اي براي او فراهم مي‌کند تا مثلا به سامراء برود و در راه دفاع از حرم اهل‌بيت عليهم‌السلام به شهادت برسد. همه اين‌ها بستگي به انتخاب انسان دارد تا چه چيزي آرزو کند. خداي متعال زمينه امتحان را فراهم مي‌کند و انتخاب راه با انسان است و خداوند در راهي که انتخاب کرده او را مدد مي‌رساند. 🔅🔅🔅 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
📌 دو وظیفه اصلی اهل علم و پژوهش ◀️ تزکیه نفس در امور اجتماعی 🔸ما باید محکم حرف بزنیم، متقن حرف بزنیم، طوری که مردم بفهمند. 🔸خدا غریق رحمت کند مرحوم خواجه را! ایشان در نقد حرف‌های ابن‌رازی در شرح اشارات می‌گوید یک مؤلف، یک مصنّف، یک استاد وقتی می‌خواهد سخن بگوید، تألیفی داشته باشد، تدریسی داشته باشد باید این دو عنصر محوری را رعایت کند: 🔸یکی اینکه حرف طوری باشد که مخاطبان بفهمند. 🔸دوم اینکه محقّقان پشت پرده نتوانند نقد کنند. 🔸یعنی کسی که دارد یک جا سخنرانی می‌کند تنها مستمعان آن محفل را نبیند، بگوید در اینجا ده‌تا محقّق نشستند و این مردم هم نشستند، من باید طرزی حرف بزنم که هم مردم بفهمند، هم این محقّقین نقد نکنند. 🔸این طرز حرف زدن و کتاب نوشتن است که توده مردم بفهمند(یک عنصر)، محقّقین بپذیرند و نقد نکنند(این دو عنصر) 🔹گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره احزاب، آیات 53 الی 55 @rahighemakhtoom
082.mp3
4.7M
8 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید. 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد الشیخ محمد صدیق منشاوی 🕑 زمان: 27دقیقه 📈 این تلاوت شامل آیات ۱۵۸ تا ۱۷۶ سوره مبارکه بقره است . 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (95) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4) 📌 بحث روايي 📈 1 ـ معناي دين و گستره‌ي مالكيت خدا عن الصادق (عليه السلام): ... (مالك يوم الدّين)، قال: «يوم الحساب»[ نورالثقلين، ج1، ص19.]. عن الرضا (عليه السلام): (مالك يوم الدين) إقرار له بالبعث والحساب والمجازاة»[ من لا يحضر، ج 1، ص 269.]. (مالك يوم الدين)... وإيجاب ملك الآخرة له كإيجاب ملك الدنيا»[ نورالثقلين، ج1، ص19.]. 👈 اشاره: دين به معناي جزاي مطلق است و شامل جزاي دنيا و جزاي آخرت خواهد شد؛ گرچه شيوع جزا و كمال و تمام آن در قيامت است، ليكن مطلق، شامل فرد غير شايع هم خواهد شد، هر چند بر خصوص آن حمل نمي شود. نتيجه آن كه، آيات فراواني در قرآن راجع به جزاي نيك پرهيزكاران و همچنين جزاي زشت تبهكاران نازل شده است، مانند آيه‌ي 146 سوره‌ي اَنعام وآيات 80 و 105 و 110و 121 و 131 سوره‌ي صافات و مالك چنين روزي غير از خداوند نيست. پس معناي (مالك يوم الدين) جامع جزاي هر دو جهان است. ✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (96) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4) 📌 بحث روايي 📈 2 ـ اولياي خدا و «مالك يوم الدين» عن الزهرى، قال: كان علىّ بن الحسين (عليه السلام) إذا قرء (مالك يوم الدين) يكرّرها حتي يكاد أن يموت[بحار، ج 82، ص 23.]. عن داودبن فرقد، قال: سمعت أبا عبدالله (عليه السلام) يقراي مالا اُحصى (مَلِك يوم الدين)[ بحار، ج 82، ص 22.]. عن السّجاد (عليه السلام): «لو مات من بين المشرق والمغرب لما استوحشت لوكان القرآن معى»، وإذا قراي من القرآن (مالك يوم الدين) كرّرها وكاد أن يموت ممّا دخل عليه من الخوف[بحار، ج 82، ص 66.]. 📈 3 ـ قرائت مَلِك و مالك عن داودبن فرقد، قال: سمعت أبا عبدالله (عليه السلام) يقراي ما لا أُحصي (مَلِك يوم الدين)[ نور الثقلين، ج 1، ص 19؛ بحار، ج 82، ص 22.]. عن محمدبن علي الحلبى عن أبى عبدالله (عليه السلام) أنه كان يقرء (مالك يوم الدين) ✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم. @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت1:معرفی کلی تفسیر سوره قارعه ▫ سوره قارعه صد و یکمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن است که در جزء سی‌ام جای دارد. ▫ نام سوره از واژه «القارعه» در آیه اول گرفته شده که یکی از نام‌های قیامت و به معنای کوبنده است. ▫ سوره قارعه درباره قیامت و وقایع آن است و از پاداش کارهای نیک و مجازات گناهان سخن می‌گوید. ▫ در روایات آمده است، هر کس این سوره را تلاوت کند، پرونده اعمالش در روز قیامت پربار خواهد بود. ▪ نام سوره از واژه «القارعه» در آیه اول گرفته شده است. قارعه به معنای زدن بسیار سخت است و از نام‌های قیامت است. بعضى گفته‏ اند: بدين مناسبت قيامت را قارعه ناميده اند كه دلها را با فزع شديدش و دشمنان خدا را با عذابش می‏كوبد. ▪ سوره قارعه جزو سوره‌های مَکّی و در ترتیب نزول سی‌امین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، یکصدویکمین سوره قرآن است و در جزء سی‌ام قرار دارد. ▪ سوره قارعه ۱۱ آیه، ۳۶ کلمه و ۱۶۰ حرف دارد و جزو سوره‌های مُفَصَّلات است. ✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت2:محتوای نموداری تفسیر سوره قارعه 👈 این سوره از آغاز تا پایان از واقعهٔ قیامت سخن می‌گوید و سختی‌ها و احوال آن روز و سرنوشت انسان را بیان می‌کند که اگر کسی اعمال نیک او بیشتر و سنگین‌تر از اعمال بد و گناهانش باشد از زندگی خوش و جاودانه برخوردار می‌شود و اگر کسی اعمال بد و گناهان او بیشتر و سنگین‌تر از اعمال نیک او باشد، بازگشت‌گاه او دوزخ است و در آتشی بس سوزان خواهد بود. 📒 در تفسیر البرهان ذیل سوره قارعه روایت شده است هیچ چیز در ترازوی اعمال سنگین‌تر از صلوات بر محمد و آل محمد نیست. همچنین در برخی روایات آمده است، مراد از «فَأَمَّا مَن ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ»، امیرالمؤمنین(ع) یا کسی است که ولایت حضرت را پذیرفته است و مراد از «وَأَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ» کسی است که ولایت آن حضرت را انکار می‌کند. ☑ در حدیث اُبَی بن کَعب آمده است هر کس این سوره را بخواند، خداوند در روز قیامت پرونده او را سنگین می‌کند. همچنین از امام باقر(ع) نقل شده است هر کس القارعه را تلاوت کند، از فتنه دَجّال، اینکه به او ایمان بیاورد، و چرک جهنم در روز قیامت در امان خواهد بود. ✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
Al-qaaria01.mp3
11.18M
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت3:تفسیر صوتی سوره القارعه 📼 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی ✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
تفسير سوره قارعه.docx
48.1K
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت4: تفسیر متنی سوره القارعه 📼 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی ✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
💠 خلیفه الهی 🔸 مرد به تنهایی نمی‌تواند خلیفه خدا باشد، زن به تنهایی نمی ‌تواند خلیفه خدا باشد؛ یکی مظهر جلال الهی است و دیگری مظهر جمال الهی است، این دو با هم کار می‌ کنند. خدا یک قدرت و علمی دارد که معادل ندارد، رقیب ندارد؛ اما یک جلالی و جمالی دارد که این دو عالم را با هم اداره می ‌کنند. انسان به تنهایی آن توان را ندارد که خودش را اداره کند، چه رسد به اینکه خلیفه خدا باشد! 🔸 همه شما کم و بیش می ‌دانید که تای تأنیث در جایی است که برای فرق بین زن و مرد باشد. مرد را می ‌گویند عالم، زن را می ‌گویند «عالمة»، اگر این تای تأنیث باشد؛ اما مرد را نمی ‌گویند «عالمة». خدای سبحان فرمود: ﴿إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً﴾،[1] نه «خلیفاً»، این «تاء» تای تأنیث نیست، تای مبالغه است؛ مثل «علامة». انسان شایسته این است که خلیفه او باشد، خلیفه خدا نه بی‌ راهه می ‌رود و نه راه کسی را می ‌بندد و اگر این نشد: ﴿أُولئِكَ﴾،[2] کذا و کذا خواهد بود که جای آن تعبیر اینجا نیست. 🔸 ما را موظف کردند که او را نشان بدهیم و می ‌توانیم! فرشته‌ ها به تنهایی می‌ توانند او را نشان بدهند؛ اما انسان به تنهایی او را نشان نمی ‌دهد، فرشته ها نشان می ‌دهند، اما البته مظهر صفات تنزیهی خدای سبحان هستند. آن که جامع الاطراف باشد و همه جهات را نشان بدهد انسان است که در آغاز آفرینش در دنیا آدم و حوّا خلق شدند، در بهشت هم ﴿هُمْ وَ أَزْوَاجُهُمْ﴾[3] مطرح است. 🔸 بنابراین انسان باید طرزی زندگی کند که مواظب زبانش باشد، مواظب گفتارش باشد، توقع بی جا نداشته باشد، حرمت متقابل داشته باشد، حریم خود را حفظ بکند، زبان خود را حفظ بکند. این خانم یک انسان کاملی است در منزل، این شوهر یک انسان کاملی است در منزل؛ هرگز حرفی که برخلاف شئون انسانیت است، از زبان کسی صادر نشود! [1]. سوره بقره، آیه30. [2]. سوره اعراف، آیه179. [3]. سوره یس، آیه56. 📚 مراسم خطبه عقد تاریخ: 1397/01/11 🆔 @rahighemakhtoom
083.mp3
7.02M
9 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید. 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. @rahighemakhtoom
shabaniyeh9_p2.pdf
206.1K
حضرت آیت الله العظمی 📝 متن 🕑 جلسه نهم ▪️ تاریخ: 1370/04/29 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
shabaniyeh10_p2.pdf
144.3K
حضرت آیت الله العظمی 📝 متن 🕑 جلسه دهم ▪️ تاریخ: 1370/04/29 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
shabaniyeh11_p2.pdf
161K
حضرت آیت الله العظمی 📝 متن 🕑 جلسه یازدهم ▪️ تاریخ: 1370/04/29 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
💢غفران الهی ⏺ حضرت فرمود: «الْحَذَرَ الْحَذَرَ فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ حَتَّی كَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ»؛[1] گاهی انسان لغزشی دارد و خدا «ستّار العیوب» است و می ‌پوشاند؛ اما ما ستّار بودن را با غفّار بودن اشتباه نکنیم! ستّار بودن یعنی هست و مخفی است، غفّار بودن یعنی بخشوده شد، غفران «ذنب» است؛ البته یک بخشایشی است که با ستر همراه است. این کُله‌ خود را می ‌گویند «مِغفَر»، چون سر را می ‌پوشاند. غفران بخشی‌ از آن به ستر هست؛ اما سترش گاهی با ازاله همراه است، غفور است، رحیم است. فرمود ذات اقدس الهی در اوایل ممکن است اشتباهات انسان را مستور کند و آبروی او را حفظ کند؛ اما این طور نیست که این [ظاهر] باشد بلکه یک بیماری است که مستور است، یک وقت این زخم کهنه سرش باز می ‌شود. ⏺ این است که هر لحظه و هر روز به ما فرمودند حسابتان را بررسی کنید: «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»[2] و «زِنُوا أَنْفُسَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا»؛[3] قبل از اینکه شما را وزن کنند، به ما فرمودند خودتان را وزن کنید. قبل از اینکه یوم حساب برسد، خودتان حساب کنید؛ آن وقت انسان راحت است. از اینها عاقل ‌تر و حکیم ‌تر دیگر خدا خلق نکرد! ما می‌خواهیم راحت زندگی کنیم؛ طمع، غرور، خودخواهی و خودپسندی و مانند آن هرگز باعث رفاه ما نیست. فرمود: «الْحَذَرَ الْحَذَرَ» خدای سبحان او را «لَقَدْ سَتَرَ حَتَّی كَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ» که امیدواریم ـ إن‌شاءالله ـ همه به غفران الهی برسیم. [1]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، حکمت30. [2]. وسائل الشیعه، ج 16، ص99. [3]. نهج البلاغه, خطبه89. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/12/24 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
راه باز 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (165) همايش بين المللي در سال و افتخار حسيني (عليه‌السلام) 🔅🔅🔅 📐 سرّ ناكارآمدي اين گونه از حكيمان و عارفان اين است كه برخي از آنان در حماسه، رزم آوري، جنگجويي، كارزار و سلحشوري موفّق هستند و بعضي ديگر در عرفان، بزم سازي، نرم رفتاري، گذشت، عفو، صفح، صفا و وفا كامياب هستند، درحالي كه سفيران كربلا راهبان شب و شيران روز بودند؛ «رهبانٌ بالليل وأُسدٌ بالنهار»[ الكافي، ج 2، ص 232.]. مانند آنچه اميرمؤمنان(عليه‌السلام) در وصف يكي از ياران خاص خود فرمود: «كان يعظمه في عيني صغر الدنيا في عينه، وكان خارجاً من سلطان بطنه... وكان ضعيفاً مستضعفاً، فان جاء الجدّ فهو لَيْثُ غاب و صِلّ واد... » [نهج البلاغه، حكمت 289.]؛ چون دنيا در ديدگان او كوچك بود، او از منظر من بزرگ بود و او از سلطنت شكم آزاد بود، هر چند ظاهراً ناتوان به نظر مي رسد، ولي اگر كار جدّي فرا مي رسيد، همانند شير بيشه مي خروشيد وهمتاي مار بيابان مي جهيد. ☑ غرض آنكه موساوشي مي طلبد كه بين اژدهاي دمان و يد بيضا جمع كند؛ بنابراين، فقط انسان جامع بين منقول و معقول و مشهود به جمع سالم مجاز است كه اين احسنُ القِصَصِ بعد از ظهور اسلام را به احسنُ القَصَصْ تدوين نمايد؛ به اميد آن روز. چو رو نمود به منصور وصل دلدارش روا بود كه رساند به اصل دل، دارش 📐 نتيجه آنكه تنها دلمايه نيل به عزت و افتخار حسيني عشق به خداوند، قرآن و عترت(عليهم‌السلام) است. ⏪ روحاني بلند آوازه آمل، ملاّ محمّد دركايي دلارستاقي (غافل(ِ در رثاي آهنگين سالار شهيدان(عليه‌السلام) چنين سرود: ... شهرياري ز سرا پرده برون آمده فرد محو رويش زن و مرد شاهبازي پي پرواز، پر و بال گشود والي غيب و شهود، رو سوي جنگ نمود خُود تسليم به سر، موزه‌ي تمكين به پا با كمربند رضا چار آيينه ايمان به بر از چار حدود والي غيب و شهود تيغ تقوا به ميان، نيزه‌ي اخلاص به مشت سپر صبر به پشت جعبه‌ي قلب پر از تير و ز غم زهر آلود والي غيب و شهود از زنان كهنه لباسي، به غياثي طلبيد بر تن خود پوشيد قلب‌ها سوخت ازاين واقعه جان‌ها فرسود رو سوي جنگ نمود ... [مراثي اهل بيت(عليهم‌السلام)، ص 365.] 🔅🔅🔅 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom