eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 درنگ و تامل 📁چقدر خوب گفته است آن متفكّر انسان شناس که اگر یکصدم اشکهائی که برای شکم های گرسنه و بدن های برهنه ریخته می شود به ارواح گرسنه معرفت و برهنه از فضائل ، ریخته می شد ، هم گرسنگی ها و برهنگی های جسمانی از بین می رفت و هم گرسنگی ها و برهنگی های روحی زایل می گشت . 📜 ولی این زندگانی دنیوی بقدری مردم معمولی را سرگرم می کند که اگر یک عمر چند صد ساله را هم با تندرستی بدن و بیماری روانی سپری کنند ، متوجّه نمی شوند که با چه وضعی عمر خود را میگذرانند بهبود روانی و با اصطلاح دیگر صحّت روحی میتواند از ناحیه دو عامل در معرض خطر قرار بگیرد . 📚ترجمه و شرح نهج البلاغه علامه محمد تقی جعفری @rahighemakhtoom
حضرت امام حسن (عليه السلام) در خردسالي در پاسخ به پرسشي درباره «فاصله زمين و آسمان» فرمودند: «دعوة المظلوم و مَدُّ البَصَر» اگر پرسش تو درباره فاصله زمين با آسمان ظاهري است «تا آن جا كه چشم مي بيند» و اگر از غيب آسمانها مي پرسي «دعا و آه مظلوم» كه تا ساحت ربوبي پيش مي رود. اگر كسي جز از خدا چيزي طلب نكرد به يقين خداوند ناصر اوست. کتاب: تسنيم، جلد 1 شماره صفحه: 448 آیت الله جوادی آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
برشی از کتاب گرانسنگ (116) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📈 تفسير ✅ ملاقات انسان با خدا 📁 يكي از ويژگيهاي سلوك إلي الله اين است كه هدف و مقصد نهاييِ آن، خداي نامتناهي است و بنابراين، راه به سوي او نيز نامحدود خواهد بود و انسان در هر راهي گام بردارد به خدا مي رسد، ليكن او اسماي حُسناي فراواني دارد؛ هم «أرحم الرّاحمين» است و هم «أشدّ المعاقبين». برخي از انسانها به لقاي مهر أرحم الرّاحمين و گروهي از راهيان به لقاي قهر أشدّ المعاقبين مي رسند. 📁 قرآن كريم درباره‌ي ملاقات همه‌ي انسانها با خدا مي گويد: (يا أيّها الإنسان إنّك كادح إلي ربّك كدحاً فملاقيه فأما من أُوتي كتابه بيمينه فسوف يُحاسَب حساباً يسيراً وينقلب إلي أهله مسروراً وأما من أُوتي كتابه وراء ظهره فسوف يدعوا ثُبوراً ويَصلي سعيراً) [سوره‌ي انشقاق، آيات 126.]؛ گروهي كه نامه‌ي عملشان به دست راستشان سپرده شده با سهولت از موقف حساب گذشته، به سوي هم فكران خود باز مي گردند و گروه ديگر كه نامه‌ي عمل خود را از پشت سردريافت مي كنند، به آتشي افروخته افكنده مي شوند. اينان همان تبهكاراني هستند كه در دنيا قرآن را پشت سر انداختند: (فنبذوه وراء ظهورهم) [سوره‌ي آل عمران، آيه‌ي 187.]و دريافت كتاب از پشت سر، تمثّل اعمال آنان در دنياست. پس چنين نيست كه انسان به لقاي خدا نرسد؛ منتها بايد بكوشد به لقاي جمال خداي غفّار و ستّار برسد، نه به لقاي جلالِ خداي قهّار. 📁 انسانها در رسيدن به لقاي الهي همانند آبهايي هستند كه به سوي دريا روانند؛ رودخانه هاي بزرگ تا به عمق دريا به پيش مي روند ولي جويباران كوچك فقط به اوايل آن مي رسند. 📁 هيچ كس نمي تواند از لقاي خدا سر باز زند و او را عاجز و ناتوان كند: (والذين يسعون في آياتنا معاجزين أولئك في العذاب محضرون) [سوره‌ي سباي، آيه‌ي 38.]، (ولا يحسبنّ الذين كفروا سبقوا)[ سوره‌ي انفال، آيه‌ي 59.]. 📁 كافران نيز به هر سو كه رو كنند با عذابي مواجهند كه از هر عذابي دردناكتر است: (فيومئذٍ لا يعذّب عذابه أحد ولا يوثق وثاقه أحد) [سوره‌ي فجر، آيات 25 ـ 26.]؛ 📁 امّا در ميان همه‌ي راههايي كه به او منتهي مي شود، يك راه، مستقيم و ديگر راهها انحرافي است: (وأنّ هذا صراطي مستقيماً فاتّبعوه ولاتتّبعوا السُبُل)[ سوره‌ي انعام، آيه‌ي 153.]. جز راهي كه انسان را به «خداي رحمان» مي رساند و نمازگزار در اين آيه‌ي كريمه هدايت به آن را مي طلبد، ديگر راهها همه گمراهي و ضلالت است و به «خداي مُنتقم» منتهي مي شود. 📁 انسان گمراه وگم شده نيز به مقصد نهايي خود (جهنّم) هدايت مي شود: (فاهدوهم إلي صراط الجحيم)[ سوره‌ي صافات، آيه‌ي 23.]. گمراهان گرچه جمال خدا را ملاقات نمي كنند: (كلّا إنّهم عن ربّهم يومئذٍ لمحجوبون) [سوره‌ي مطففين، آيه‌ي 15.]، اما جلال و قهر الهي را ملاقات مي كنند؛ چون خود مي گويند: (ربّنا أبصَرنا وسَمِعنا)[ سوره‌ي سجده، آيه‌ي 12.]. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (117) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📈 تفسير ✅ معنا و مصداق صراط مستقيم 📝 معناي «صراط مستقيم» همان «راه استقامت» و در برابر «راه اِعوجاج» است. راه معوج آن است كه همراه با تخلف و اختلاف است و صراط مستقيم راهي است كه از اين دو آسيب مصون باشد. 📁 اما مصداق صراط مستقيم از نظر قرآن كريم همان «دين قيّم» است: (قل إِنّني هداني ربي إلي صراط مستقيم ديناً قِيَماً ملة إبراهيم حنيفاً) [سوره‌ي انعام، آيه‌ي 161.]و دين قيّم ديني است كه خود ايستاده است و ديگران را نيز برپا مي دارد و سرّ اين كه از دين قيّمي كه همان صراط مستقيم است به «ملّت ابراهيم» ياد مي شود و دين به روش او نسبت داده مي شود اين است كه برجسته ترين روش را ابراهيم خليل (عليه السلام) ارائه كرده است و «حنيف» به معناي كسي است كه در متن راه حركت مي كند و در مقابل «جنيف» و «متجانف»، يعني كسي است كه به راست يا چپ گرايش دارد. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
Al-Ghashiya01.mp3
5.88M
🔅🔅🔅 📌نگاشت4:تفسیر صوتی سوره الغاشیه 📼 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📼 جلسه اول ✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
تفسير سوره غاشیه جلسه 1.docx
52.5K
🔅🔅🔅 📌نگاشت5:تفسیرمتنی سوره الغاشیه 📼 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📼 جلسه اول ✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت6:نکته ها و پیام های آیات 1تا7 سوره غاشیه هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْغَاشِيَةِ*وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ خَاشِعَةٌ *عَامِلَةٌ نَّاصِبَةٌ *تَصْلَى‏ نَاراً حَامِيَةً *تُسْقَى‏ مِنْ عَيْنٍ آنِيَةٍ *لَّيْسَ لَهُمْ طَعَامٌ إِلَّا مِن ضَرِيعٍ *لَّا يُسْمِنُ وَلَا يُغْنِى مِن جُوعٍ‏ آیا خبر آن حادثه فراگیر به تو رسیده است؟*در آن روز، چهره‌هایى خوار و زبونند. *(با آنكه) تلاش كرده و رنج برده‌اند. *(امّا) به آتشى سوزان درآیند. *و از چشمه‌اى جوشان نوشانده شوند. *و خوراكى جز خار خشك و تلخ ندارند. *كه نه فربه كند و نه گرسنگى را از میان برد. 📝 نکته ها 🔹 «غاشیة» به معناى پوشاننده است، و منظور از آن، حادثه قیامت است كه همه را تحت پوشش قرار مى‌دهد. «عاملة» به معناى كوشنده و «ناصبة» به معناى كار پرمشقت است كه انسان را خسته مى‌كند. «حامیة» به معناى بسیار داغ و «ءانیة» نهایت درجه سوزندگى است. 🔹 ممكن است مراد از «وجوه»، صاحبان وجوه و چهره‌هاى برجسته باشد، یعنى چهره‌هاى شاخص هر یك از دو گروه نیك و بد. 🔹 «ضریع» به فرموده پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله چیزى است در دوزخ شبیه به خار كه از مردار بد بوتر و از آتش داغ‌تر و بسیار تلخ است.(تفسیر مجمع البیان. ) شاید گذاردن نام «ضریع» بر این خار به خاطر آن باشد كه خوردن آن انسان را به فریاد و تضرّع وادار مى‌كند. 🔹 كارهاى پر زحمت فراوانى در دنیا انجام مى‌شود ولى به خاطر آنكه اخلاص در آن نیست یا طبق دستور الهى انجام نشده است و یا با عجب و غرور و منت و گناه و شرك همراه بوده، حبط مى‌شود و هدر مى‌رود و در قیامت مورد بهره قرار نمى‌گیرد. 🔹 در جهان بینى الهى، عنصر كار باید با عنصر هدف و جهت و عنصر رهبرى هم‌سو و مقدّس باشند. 📁 پيام ها ✅ 1- حادثه قیامت چنان فراگیر است، كه همه باید به فكر آن باشند. «هل اتاك حدیث الغاشیة» ✅ 2- هر تلاش و زحمتى، در قیامت مفید نخواهد بود. «عاملة ناصبة» ✅ 3- تنها گروه مخلص از تلاش‌هاى خود بهره خواهند گرفت. «لسعیها راضیة» ✅ 4- معاد جسمانى است، زیرا مسئله چاقى و لاغرى تنها در مورد اجسام قابل قبول است. «لایُسمن» 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت7:نکته ها و پیام های آیات 8تا 11سوره غاشیه وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَّاعِمَةٌ * لِّسَعْيِهَا رَاضِيَةٌ * فِى جَنَّةٍ عَالِيَةٍ * لَّا تَسْمَعُ فِيهَا لاَغِيَةً در چنین روزى چهره‌هایى خرّم باشند. از كوشش خود خشنود. در بهشت برین (جاى دارند). در آنجا سخن بیهوده‌اى نشنوند. 📝 نکته ها 🔹 «ناعمة» به معناى در ناز و نعمت به سر بردن و «لاغیة» به معناى گفتار بیهوده است. 📁 پيام ها ✅ 1- شادى و خرّمى واقعى، در چهره منعكس مى‌شود. «وجوه... ناعمة» رنگ رخساره خبر مى‌دهد از سرّ ضمیر. ✅ 2- نعمت‌هاى بهشت و الطاف خاص الهى، از نتایج سعى و تلاش است. «ناعمة لسعیها» ✅ 3- سختى كار در دنیا زودگذر است ولى شادمانى و كامیابى دائمى در آخرت را به همراه دارد. «لسعیها راضیة» ✅ 4- بهشت، نقطه اعتلاى مادى و معنوى است. «جنّة عالیة» ✅ 5 - كسانى كه در دنیا از لغو دورى كنند، در سراى دیگر، در فضاى بدون لغو زندگى خواهند كرد.«لا تسمع فیها لاغیة» ✅ 6- در بهشت نه تنها لغو نیست بلكه كلامى كه به نحوى سبب پدید آمدن لغو هم شود وجود ندارد. «لا تسمع فیها لاغیة» 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
⁣ 🔸یاد خدا حد ندارد...⁣ ▪️هریک از عبادت های معمولی حد و نصابی دارد. ولی یاد خدا در دل و نام خدا بر لب حدی ندارد. برای کسی که زیاد به یاد خدا باشد، علاقه به خدا ملکه و او در تعلق به حق و تخلق به اخلاق الهی متخصص، مجتهد و صاحب ملکه می‌شود.⁣ 🔰آیت الله جوادی آملی حفظه الله⁣ ⁣@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۱۶) _ سکوت، بهترین راه در هر مجلسی مجبور نیستی حرف بزنی، تا ندانستی سخن مگو، تا ضرورت نبود سخن نگو؛ اگر خدای ناکرده چیزی را نمی دانستی، می خواستی بگویی؛ یا حرف می زنی، یا مبتلا به می شوی. اگر مربوط به حقائق تکوین باشد، چون از کسی خبر نمی دهی، فقط اظهار نظر می کنی؛ می شود . اگر مربوط به اشخاص و شخصیت های مردمی باشد، چون خبر نداری می شود کذب؛ یا جهل است، یا کذب. (وَ اَمسِک عَن طَریق اِذَا خِفتَ ضَلالَتَهُ)، راهی را که نمی دانی و احتمال می دهی، آن راه را نرو. (فَاِنَّ الکَفَّ عِندَ حَیرَهِ الضَّلالَه خَیر مِن رُکُوبِ الاَهوال). وقتی یک چیزی را نمی دانی، بهترین راه است و فراگیری . 🔶 ر.ک نهج البلاغه / نامه ۳۱ _ (وَصیتهُ لِلحسن بن علی (ع)) ✅ درس اخلاق _ قم ؛ ۱۳۹۰/۰۸/۲۶ @rahighemakhtoom
نکات جزء۱۶ سوره کهف ۱-آنچه را خداوند ا ز تو بگیرد، بهترش را به تو خواهد داد (۸۱) ۲- از تمام امکاناتی که خداوند به تو داده ، استفاده کن( ۸۴-۸۵) ۳- اگر می خواهی امور زندگی بر تو آسان شود، ایمان و عمل صالح انجام بده( ۸۸ ) ۴-زیانکارترین مردم نباش، کسانی که سعی شان در زندگی دنیا هدر رفته اما فکر می کنند کار نیک انجام می دهند( ۱۰۴) ۵- اگر امید به لقای پروردگار داری عمل شایسته انجام بده و کسی را در عبادت پروردگار شریک نکن (۱۱۰) سوره مریم ۶- سعی کن یکی از دغدغه های تو در زندگی، دغدغه حفظ دین باشد( ۵ ) ۷-هر کاری را قبول میکنی، با قدرت به دست بگیر (۱۲) ۸-فرزند خوب؛ مهربان، پاک، پرهیزگار، خوشرفتار نسبت به والدین میباشد و سرکش نمی باشد (۱۳ و ۱۴) ۹- رفتار و شخصیت پدر و مادر در تربیت بچه بسیار اثر دارد (۲۸) ۱۰- اگر میخواهی عمر با برکت داشته باشی بندگی خدا، عمل به قرآن ،عمل به رفتار اهل بیت علیهم السلام( ۳۱ ) ۱۱-اگر می خواهی به رحمت خدا برسی و فرزندان خوبی داشته باشی ,از بت‌ها و مشرکین کناره گیری کن (۴۹ ) ۱۲-نسل ناخلف، نسلی است که نماز را ضایع کند و دنبال شهوت رانی باشد (۵۹ ) ۱۳-در روز دو وعده غذا بخور ،صبح و بعد از ظهر (۶۲) ۱۴- اگر میخواهی تو را دوست داشته باشند و عاشق تو بشوند ایمان و عمل صالح انجام بده (۹۶) سوره طه ۱۵- معبود فقط خدای یگانه است پس او را عبادت کن و نماز را بپا دار تا همیشه به یاد خدا باشید( ۱۴) ۱۶- هر کاری می خواهی انجام بدهی خودت را و مقدمات آن را آماده کنی( ۲۵-۲۸) ۱۷-از روزی های پاکیزه خداوند بخور ولی طغیان نکن، نتیجه آن خشم الهی خواهد بود( ۸۱) ۱۸- اگر کسی دچار خشم الهی بشود سقوط خواهد کرد( ۸۱ ) ۱۹-اگر از یاد خدا اعراض کنی، روز قیامت بار گناهیت را بر دوش خواه کشید (۱۰۰) ۲۰-اگر از یاد خدا اعراض کنی، زندگی سختی خواهی داشت و روز قیامت نابینا محشور می شوی (۱۲۴ ) ۲۱- اگر در دنیا خدا را فراموش کنی ، در روز قیامت فراموش خواهی شد( ۱۲۶) ۲۲- به داشته ها و ثروت دنیا مداران توجه نکن، آنها برای آزمایش آنهاست و روزی پروردگار برای تو بهتر و پایدارتر است (۱۳۱ ) ۲۳-خانواده ات را به نماز امر کن و بر آن پایداری بنما( ۱۳۲) @feiz114
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 33 #گفتگو #مقالات #تفسیر #تفسیر_قرآن_به_قرآن #علامه_طباطبایی #المیزان #علامه_مصباح
34 🆔 @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 📃کلام در اين است که آيا روش تفسير اين است که به علم حروف و اعداد مراجعه کنيم، يا روش تفسير اين است که به روش تجربي استناد کنيم، يا روش تفسير اين است که به عرفان نظري يا به فلسفه تمسک کنيم؟ نه هيچ کدام از اينها روش تفسير نيست. روش تفسير اين است که قواعد عقلايي را در فهم کلام گوينده حکيم به کار بگيريم، و از بهترين کمک هايي که مي‌توان گرفت قرائن خود کلام است. در کلام هر حکيمي، از بخشي از آن براي فهم بخش ديگر مي شود استفاده کرد. اين معناي «‌يفسر القرآن بعضه ببعض‌» است. شواهد حافّ به کلام و قرائن مقاميه را بايد شناسايي کرد؛ آنها که يقيني هست به آنها استناد کرد؛ آنها هم که نيست گاهي ظني مي شود. وقتي يک مقدمه اش ظني شد طبعاً نتيجه هم ظني خواهد بود چون نتيجه هر استدلالي تابع اخس مقدمات است. اگر ما از مقدمه اي ظني استفاده کرديم نمي‌توان انتظار داشت که نتيجه يقيني باشد. 📃بنابراين روش تفسير قرآن با قرآن روش منسجمي است و نقضي ندارد. اين روش مخالف با روش اهل بيت صلوات الله عليهم اجمعين نيست، و مخالف با روش عقلا هم نيست؛ اما به اين معنا نيست که ما هيچ احتياجي به قرائن تاريخي يا کلام لغوي يا روايات نداريم؛ نه هيچ کدام از اينها نيست. به اين معنا هم نيست که وقتي نظري ابراز مي شود همه جا يک نظر قطعي و غير قابل نقض است! نه، يک نظري است مثل همه علوم ديگر كه عمده نظريات ظني است و ممکن است در آن اشتباهي هم واقع شود. 📝پی نوشت: [1]. سخنراني آيت‌الله مصباح يزدي در همايش مباني و روش تفسيري علامه طباطبايي [2]. شهيد محراب آية‌الله محمد صدوقي به سال 1284ش در يزد متولد شد. تحصيلات علوم ديني را در زادگاه خود آغاز كرد و پس از چند سال براي ادامه تحصيل به اصفهان رفت اما با گذشت يك سال راهي قم شد و در حين تحصل، در اداره امور حوزه با مراجع وقت همكاري داشت. در سال 1330ش با سفارش عالمان بزرك حوزه واستقبال بي‌نظير مردم به يزد بازگشت و زعامت مردم يزد را برعهده گرفت و به ويژه در جريان نهضت روحانيت به رهبري حضرت امام خميني? خوش درخشيد و از هيچ كوششي در اين راه دريغ نكرد تا آن كه در يازدهم تيرماه 1361 پس از برگزاري نماز جمعه به دست منافقي كوردل شربت شهادت نوشيد و به آرزوي ديرين خود رسيد. [3]. سوره كهف آيات 9ـ26. [4]. سوره كهف آيات 83ـ98. [5]. سوره انبياء آيه 96. [6]. سورة آل عمران، آيه 7. .[7] ر.ك. محمدباقر مجلسي، بحارالانوار، ج89، ص91. [8]. ر.ك. محمدباقر مجلسي، همان، ص78، باب 8 «‌ان للقران ظهراً و بطناً...‌» [9]. سوره نمل، آيه 82. [10]. سوره بقره، آيه 282 و 283. [11]. محيي‌الدين بن‌عربي (م637ق) از عارفان نامي است كه افزون بر طرح نكات عرفاني از آيات قرآن در نگاشته‌هاي عرفاني خود، تفسيري نيز به همين شيوه نوشته است. حاجي خليفه گفته است: وي تفسير بزرگي براساس طريقه متصوفه تأليف كرده است كه گفته‌اند شصت جلد و تا سوره كهف را دربرداشته است و تفسير كوچكي نيز در هشت جلد براساس شيوه مفسران داشته است. ر.ك: حاجي خليفه، كشف الظنون، ج1، ص438 اخيراً آثار تفسيري ابن‌عربي از جمله «‌ايجاز البيان في الترجمة عن القرآن‌» را محمود محمود غراب در مجموعه‌اي به نام «‌رحمة الرحمن في تفسير و اشارات القرآن‌» گرد آورده و انتشارات دارالايمان در دمشق منتشر كرده است. [12]. سوره احزاب، آيه 33. [13]. «‌الجواهر في تفسير القرآن الكريم نگاشتة طنطاوي بن جوهري (1287 ـ 1358ق) اين تفسير در 26 جزء (13 جلد) تنظيم شده و بارها در قاهره و بيروت چاپ شده است. [14]. سوره بقره، آيه 29. [15]. اين كتاب اثر سيد هبة الدين شهرستاني (م 1386ق) است و حاج سراج انصاري آن را به فارسي ترجمه كرده است. [16]. سوره بقره، آيه 255. [17]. سوره بقره، آيه 43. [18]. سوره نحل، آيه 44. [19]. ر.ك: محمدبن‌محمدبن‌النعمان (الشيخ المفيد)، الارشاد في معرفة حجج الله علي العباد، ج1، ص200. نيز: محمدبن‌فتوح الحميدي، الجمع بين الصحيحين البخاري و مسلم، ج1، ص55. [20]. سوره آل عمران، آيه 121. [21]. سوره آل‌عمران، آيه 138. [22]. سوره آل‌عمران، آيه 64. [23]. سوره مريم، آيه 31. [24]. سوره نحل، آيه 44. [25]. سوره طه، آيه 14. [26]. شيخ مفيد ره در تعريف اجتهاد آورده است: استفراغ الوسع في طلب تحصيل الظن بالاحكام الشرعية الفرعيه عن اذلتها المقبرة ... محمدبن‌محمدبن النعمان، اوائل المقالات في المذاهب و المختارات، جزء13، ص3. 🌿🌿🌿 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. ☘️☘️☘️
35 🆔 @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 🗓 آیه «أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآن‏» لزوم تفسیر قرآن به قرآن 📂یکی از آیاتی که به روش تفسیر قرآن به قرآن راه‌نمایی می‌نماید، آیه شریفه «افَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرانَ وَ لَوْ کانَ مِنْ عِنْد غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فیهِ اخْتِلافاً کَثیراً» است. از این آیه برداشت می‌شود که اولاً: قرآن به‌گونه‌ای است که فهم عادی بشر به آن می‌رسد و گرنه تشویق به تفکر در آن معنا نداشت. 📂ثانیاً: آیات قرآن می‌توانند مفسر یکدیگر باشند؛ زیرا یکی از موارد تدبّر آن است که وقتی می‌خواهیم حکمی را از قرآن استنباط کنیم، باید به همه آیاتی که در آن زمینه نازل شده‌اند، توجه کنیم و آنها را به یکدیگر ارجاع دهیم و تنها در این صورت است که مشخص می‌شود آیات با یکدیگر اختلافی ندارند. 🗓نگاه کامل تر 📐روش تفسیر قرآن به قرآن، مهم‌ترین شیوه تفسیری است که هم از خود قرآن و هم از احادیث پیامبر اکرم(ص) و امامان(ع) فهمیده می‌شود. در این روش، اصل در فهم قرآن، رجوع به خود قرآن است و برای فهمیدن مفهوم یک آیه، به آیات دیگر مراجعه می‌شود و حدیث و سخن معصومان(ع) در این روش مبیّن و مؤید است.[1] الف. آیاتی از قرآن کریم ما را به تفسیر قرآن به قرآن راهنمایی می‌کنند که آیه مورد پرسش یکی از آنها است: «افَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرانَ وَ لَوْ کانَ مِنْ عِنْد غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فیهِ اخْتِلافاً کَثیراً».[2] از این آیه فهمیده می‌شود که ▫️اولاً: قرآن به‌گونه‌ای است که فهم عادی بشر به آن می‌رسد و گرنه ترغیب به تفکر در آن معنا نداشت. ▫️ثانیاً: آیات قرآن می‌توانند مفسر یکدیگر باشند؛ زیرا یکی از موارد تدبّر آن است که وقتی می‌خواهیم حکمی را از قرآن استنباط کنیم، باید به همه آیاتی که در آن زمینه نازل شده‌اند، توجه کنیم و آنها را به یکدیگر ارجاع دهیم و تنها در این صورت است که مشخص می‌شود آیات با یکدیگر اختلافی ندارند.[3] 📂 همچنین در آیات دیگری می‌خوانیم:«اللَّهُ نَزَّلَ احْسَنَ الْحَدیثِ کِتاباً مُتَشابهاً مَثانِیَ».[4] ▫️در این آیه شریفه، قرآن به عنوان کتاب متشابه و مثانی معرفی شده است که برخی از آیات به برخی ‏دیگر شبیه و ناظرند و هر یک از آنها دیگری را بیان و شرح می‌کند، بدون این‌که اختلافی در آنان یافت شود و یکدیگر را نفی کنند.[5] «وَ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ».[6] خداوند در این آیه قرآن را تبیین کننده همه چیز معرفی نموده است، و کتابی که ‏درصدد بیان همه چیز است قطعاً بیان کننده آیات خود نیز هست و این عمل با ارجاع آیات به همدیگر امکان‌پذیر می‌شود. 🌿🌿🌿 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. ☘️☘️☘️
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 35 #مقالات #تفسیر #تفسیر_قرآن_به_قرآن #فهم_قرآن 🆔 @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 🗓 آیه «أَ
36 🆔 @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 🗓 آیه «أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآن‏» لزوم تفسیر قرآن به قرآن 📃اوصاف دیگر قرآن، همانند هدایت، نور، بیان، مبین و ذکر نیز بسان کلمه «تبیان» می‌توانند ما را به تفسیر قرآن به قرآن راه نمایند؛ مانند نور که مُظهِر غیر خود است و خود را نیز نشان می‌دهد. 📐ب. روایات فراوانی داریم که تأکید دارند خود قرآن مفسّر خود است و باید در تفسیر آیات از قرآن استفاده کرد. امام علی(ع) می‌فرماید: «کتاب خدا بعضی از آن، بعضی را تصدیق [7] و «بعضی از آیات تفسیر بعض دیگر، و برخی گواه برخی دیگر است».[8] امام باقر(ع) می‌فرماید: «هیچ مطلبی در کتاب خدا یافت نمی‌شود مگر این‌که در همان کتاب، دلیلی گویا از خداوند بر آن دلالت دارد، از چیزهایی که مردم نمی‌دانند».[9] امامان معصوم(ع) در عمل، این روش را پیش گرفته و آن‌را به شاگردانشان نیز آموخته‌اند. 📃علامه طباطبایی(ره)، برای اثبات بهترین روش تفسیری، یعنی تفسیر قرآن به قرآن، می‌نویسد: در تفسیر آیات قرآنی یکی از سه ‏راه را در پیش داریم: 🔹تفسیر آیه به تنهایی با مقدمات علمی و غیر علمی که در نزد خود داریم. 🔹تفسیر آیه به کمک روایتی که در ذیل آیه از معصوم رسیده است. 🔹تفسیر آیه با استمداد از تدبّر و استنطاق(به سخن درآوردن قرآن برای خود) معنای آیه از مجموع آیات مربوطه و استفاده از روایت در صورت امکان. ▫️طریق اول، قابل اعتماد نیست و در حقیقت از قبیل تفسیر به رأی می‌باشد مگر در جایی که با طریق سوم توافق کند. ▫️طریق دوم، روشی است که علمای صدر اسلام داشتند و قرن‌ها رایج و مورد عمل بود و تاکنون نیز میان اخباریین اهل سنت و شیعه مورد عمل می‌باشد و طریقه‌ای است محدود در برابر نیاز نامحدود؛ زیرا ما در ذیل شش هزار و چند صد آیه قرآنی صدها و هزارها سؤالات علمی و غیر علمی داریم، پاسخ این سؤالات و حل این معضلات و مشکلات را از کجا باید دریافت نمود؟ آیا به روایات باید مراجعه نمود؟ در صورتی که آنچه نام روایت نبوی می‌شود بر آن گذاشت از طریق اهل سنت و جماعت به دویست و پنجاه حدیث نمی‌رسد، گذشته از این‌که بسیاری از آنها ضعیف و برخی از آنها غیر قابل قبول می‌باشند و اگر روایات اهل بیت را که از طریق شیعه‏ رسیده در نظر آوریم درست است که به هزارها می‌رسد و در میان آنها مقدار قابل توجهی احادیث قابل اعتماد یافت می‌شود، ولی در هر حال در برابر سؤالات نامحدود کفایت نمی‌کند، گذشته از این‌که بسیاری از آیات وجود دارد که در ذیل آن از طریق عامه و خاصه حدیث وارد نشده است. ▫️طریق سوم همان روشی است که پیغمبر اکرم(ص) و اهل بیت او در تعلیمات خود به آن اشاره فرمودند.[10] 🌿🌿🌿 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. ☘️☘️☘️
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 36 #مقالات #تفسیر #تفسیر_قرآن_به_قرآن #فهم_قرآن 🆔 @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 🗓 آیه «أَ
پاورقی [1]. ر.ک: «پیشینه روش تفسیر قرآن به قرآن»، سؤال 42342. [2]. نساء، 82: «آیا درباره قرآن نمی‌اندیشند؟! اگر از سوی غیر خدا بود، اختلاف فراوانی در آن می‌یافتند». [3]. ر.ک: طباطبایی، سیدمحمد حسین، قرآن در اسلام‏، ص 85 – 100، تهران، ‏دار الکتب الاسلامیة، چاپ دوم، 1353ش.‏ [4]. زمر، 23: «خداوند بهترین سخن را نازل کرده، کتابی که آیاتش [5]. ر.ک: طباطبایی، سیدمحمد حسین‏، المیزان فی تفسیر القرآن‏، ج ‏17، ص 255 – 256، قم، اسماعیلیان‏، چاپ دوم، 1371ش. [6]. نحل، 89: «و ما این کتاب را بر تو نازل کردیم که بیانگر همه چیز است». [7]. «إِنَّ کِتَابَ اللَّهِ لَیُصَدِّقُ بَعْضُهُ بَعْضاً»؛ شیخ صدوق، التوحید، محقق، مصحح، حسینی، هاشم‏، ص 255، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1398ق. [8]. «وَ یَنْطِقُ بَعْضُهُ ببَعْضٍ وَ یَشْهَدُ بَعْضُهُ عَلَی بَعْض»؛‏ شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، صبحی صالح، خطبه 133، ص 192، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق. [9]. «لَیْسَ شَیْ‏ءٌ مِنْ کِتَاب اللَّهِ إِلَّا عَلَیْهِ دَلِیلٌ نَاطِقٌ عَنِ اللَّهِ فِی کِتَابهِ مِمَّا لَا یَعْلَمُهُ النَّاسُ»؛ برقی، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین،‏ ج ‏1، ص 270، قم، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1371ق. [10]. قرآن در اسلام‏، ص 87 – 89. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 178 پیام های حضرت به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی @rahighemakhtoom ✅مرقوم حضرت استاد در دفتر يادبود 🔅🔅🔅 بسم الله الرّحمن الرّحيم و إيّاه نستعين 📂آستان قدس رضوي(عليه‌السلام) بيت معموري است كه (فيه رجال يُحِبّون أنْ يَتَطهّروا).[ سوره توبه، آيه 108.]لازم است مسئولان عِمران چنين بَيْتي كه (اَذِنَ اللهُ اَنْ تُرْفَع) [سوره نور، آيه 36.]، فرشته وشَاني باشند كه از انديشه سره و انگيزه ناب دلمايه گرفته باشند، وگرنه «چو پرده دار به شمشير مي زند همه را» كسي مقيم حريم حَرَم نخواهد ماند. 📐سقايت زائران رضوي(عليه‌السلام) و عمارت فيزيكي ابنيه آن، خدمتي است مهمّ و نَشْرِ معارفِ قرآن و نَثْرِ مآثر عترت(عليهم‌السلام) از منظر عقلِ شكوفا شده، اطاعتي است اهمّ، به طوري كه نه اعتناي به مهمّ از اهتمام به اهمّ بكاهد و نه احرام براي اهمّ از حرمت مهمّ كاهش دهد. 📃علوم سه گانه «آيتِ محكم، فريضه عادلْ و سنّتِ قائم»، با تفسير جامع خويش، همه نيازهاي معرفت شناسانه احساس و تجربه اولاً، ودانش هاي استدلالي رياضي ثانياً، و براهين جهان بيني حكمت و كلام ثالثاً، و تبيين قلّه علوم و سلطان معارف و ملكه دانش ها، يعني وحي و الهام رابعاً را دربرمي گيرد، و بنياد محترم پژوهش هاي اسلامي توليت آن را به عهده دارد و فنّ آوري بديع را بر خدمات فرهنگي قبلي خويش مي افزايد و زيادت دانش را بر اساس (ربّ زِدني عِلْماً) [سوره طه، آيه 114.]با شدّت همه جانبه نيروي جزم نظري و عزم عملي هماهنگ مي كند؛ (عَلَّمَه شديدُ القُوي).[ سوره نجم، آيه 5.] 📂چون وحي الهي همانند مَهْبَطِ خود، يعني كعبه، نه زائر است و نه موزون، بايد تمام مكتب هاي اعتقادي جهان كه استطاعت عَرْض بر آن و توزين با آن را دارند، بر وحي الهي عَرضه شوند و با آن سنجيده گردند تا سره از ناسره جدا شود؛ فحل چنان عرض و سلحشور چنين توزين، بنياد پژوهشگري است كه قلمرو اطلاع مجتهدانه وي از همه عقائد مبرهنْ وسيع، و منطقه آگاهي متخصصانه او از همه «ايسم ها» گسترده و حوصله عَرْض و توزين وي به نصاب كامل رسيده باشد. مراحل ميانه اين اقدام فرهنگي در پرتو (و استعينوا بالصبر و الصلاة) [سوره بقره، آيه 45.]تأمين مي شود، ليكن معارج پاياني آن قيام قرآني و روايي در ظِل (استعينوا بالله و اصبروا) [سوره اعراف، آيه 128.]، حلّ شدني است. 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 178 پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گونا
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 179 پیام های حضرت به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی @rahighemakhtoom ✅مرقوم حضرت استاد در دفتر يادبود 🔅🔅🔅 📐آنچه محصول ديدار رهگذرانه ام از بنياد وزين پژوهش هاي اسلامي بود، مايه اميد رُقّي برتر و پايه عروج والاتر بود، همان طوري كه شفاهاً در جمع محققّان گرانقدر بنياد معروض شد، كتباً در اين دفتر ياد بنياد مرقوم مي شود كه : ⏪1. تفسير و حديث به عنوان درس رسمي حوزه اعلام گردد تا از متعلّمان اين فنّ عده اي براي كارآموزي بنياد انتخاب و افراد ويژه اي از بين مُنتخبان براي پژوهش و داوري و اظهار رأي نهايي اجتباء، تا بنيادمرجع رسمي فرهيختگان گردد. ⏪2. تحرير مناجات هاي معصومان(عليهم‌السلام)، شرح ادعيه مأثور از آن ذوات قدسي، تحليل عميق خطبه ها همراه با تبيين سياسي، اجتماعي... خطابه هاي دوده طاها و ياسين(عليهم‌السلام) ، تا بنياد ملجأ جدّي دلباختگان زمزمه با خدا و شيفتگان خدمت به بندگان وي شود. ⏪3. تخصيص لَجْنه اي جامع بين درايت و ولايت، جهت ميراث وَحياني حضرت صدّيقه كبرا فاطمه زهرا)صلوات الله عليها( كه از مُصحَف آن حضرتٍّ نقل شد و از خطبه و نيز خطابه آن مقام منيع پيرامون خلافت، فدك... بدست آمد و از كلمات حكيمانه به جا مانده از آن ذات قدسي است كه چنين تحقيق عريق و عميقي بيانگر اهتمام الهي به انزال حضرت جبرئيل بر او و مبادرت اميرمؤمنان علي بن ابي طالب(عليه‌السلام) به كتابت املاي آن بانوي ملكوتي است. پروردگارا! بر توفيق همگان بيفزا! حرّره بيمناه الداثره عبدالله الجوادي الطبري الاملي مرداد 1382، جمادي الثانية 1424 مشهد مقدّس 📚سروش هدايت جلد2، صفحه 238 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️
@rahighemakhtoom 💢ضیافت الهی 📂 روزی رسول خدا (علیه آلاف التحیة و الثناء) سخنرانی کرد خطبه ای ایراد کرد، فرمود «أَیهَا النَّاسُ‏ قَدْ أَقْبَلَ‏ إِلَیكُمْ‏ شَهْرُ اللَّهِ»،[1] این خطاب «أَیهَا النَّاس» یک هشدار عمومی است. فرمود مردم ماه خدا رو کرده! سخن از آمدن نیست، سخن از نزدیک شدن نیست، فرمود به طرف شما ماه خدا رو کرده و این ماه خدا با این همراهانش دارند می آیند «بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ»؛ این ماه با رحمت و برکت و مغفرت دارد می آید، مواظب باشید، به استقبالش بروید، آماده باشید که او را درست درک کنید! 📂برکت آن خیر مستدام است، چیزی که می ماند برکت هست. آن حوض ها و حوضچه های بیابان و آن گودال هایی که آب ها در آن جمع می شود و فرو نمی رود آن را برکه می گویند، برکه یعنی آن ظرفی که آب درش می ماند و نفوذ نمی کند و از بین نمی رود. چیزی که خیر است و با دوام است به او می گویند برکت، فرمود این ماه بابرکت روکرده دارد می آید، به همراهش رحمت است، به همراهش مغفرت است. رحمت و مغفرت تنها آمرزش از گناهان نیست، آن درجات عالیه را هم خدای سبحان رحمت می نامد، رحمت خاصه که مخصوص مومنین است ﴿إِنَّ رَحْمَتَ اللّهِ قَرِیبٌ مِنَ الْمُحْسِنِینَ﴾[2] در این ماه تحصیلش آسان است، این ماه با آن رحمت آمده است. 📂«شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ» این ماه از دیگر ماه ها افضل است، اما افضلیت آن را خدا تعیین کرده و پیش خدا افضل است. همان طوری که پیش خدا هر انسانی که با تقوا باشد پیش خدا گرامی تر است، هر ماهی که پربرکت تر و پررحمت تر و مغفرت تر باشد افضل است، «شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ» خود این ماه این چنین است. برای ماه مبارک رمضان دو دستور هست یکی دستور عمومی و یکی دستور خصوصی، دستور عمومی آن است که کل این ماه مبارک رمضان را انسان به عنوان یک واحد بداند و برای این واحد نیت کند و عبادت را در کل ماه مبارک رمضان قصد کند؛ در شب اول ماه مبارک رمضان می تواند قصد کند که تا آخر ماه مبارک رمضان یک ماه روزه بگیرد که یک وحدت این چنینی دارد؛ البته برای هر روزش هم یک تکلیف مستقل و جدایی است. 📂ماه هم روزت را شامل می شود و هم شب را، هم برکات روز را و هم برکات شب را «وَ أَیامُهُ أَفْضَلُ الْأَیامِ وَ لَیالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیالِی» تمام روزهای ماه مبارک رمضان از تمام ایام سال افضل است و تمام شب های ماه مبارک رمضان از تمام شب های ایام لیالی سال افضل است «وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ». 📂 در این جملهٴ شریفه فرمود «هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیافَةِ اللَّهِ» شما در این ماه مهمان خدایید، صاحب خانه را در دعاهای این ماه به ما معرفی کردند فرمود «یطْعِمُ‏ وَ لا یطْعَمُ‏ وَ یجِیرُ وَ لا یجارُ عَلَیهِ‏»[3] امثال ذالک «یهْلِک مُلُوکاً وَ یسْتَخْلِفُ آخَرِینَ»[4] اینها را به عنوان اوصاف برجستهٴ مهمان دار معرفی کردند، بعد به ما گفتند شما مهمان همچو خدایید! مهمان همچو خدایید! [1]. الامالی(للصدوق، ص93. [2]. سوره اعراف، آیه56. [3]. إقبال الأعمال(ط - القدیمة)، ج1، ص113. [4]. تهذیب الاحکام، ج3، ص110. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 8 تاریخ: 1363 ☘️☘️☘️ 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا تو کمک کن @rahighemakhtoom خودت خوب میدونی شدیدا گرفتاریم مشکل ما جهل نیست مشکل ما چشم پوشی از آگاهی هاست جَهل نیست نادانی نیست شُبهه نیست بَیِنَه ست (آشکاره) با بینه انکار کردیم این انکار ها نافع نیست (منفعتی نداره) شاهد ها از خود ماهستند ذره ذره وجودمون چشممون شهادت میده دل ما شهادت میده کار حرومی که میکنیم میخواییم کسی نفهمه ولی خودمون میفهمیم چشمِ ما میفهمه این خیانت رو قلب ما میفهمه، هار میشه قلب مگر تو درمانش کنی😔 توعنایت کنی یا طبیب القلوب نصف رمضان داره میگذره ذره ذره میگذره خدایا تو به ظلمی که ما به خودمون داریم میکنیم به آتیشی که به خرمنمون داریم میزنیم تو اجازه نده، تو دستمون رو بگیر تو مارو از ظلم به خودمون از جنایت به خودمون از سوختن هستی مون تو منع نکن تو درمان کن تو مداوا کن ☘️☘️☘️ 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 39 📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 17 📁 دعای 23 : دعا برای تندرستی ( وَ کَا
واکاوی دعای23 صحیفه سجادیه 18.mp3
14.37M
40 @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 📌واکاوی دعای 23 18 📁 دعای 23 : دعا برای عافیت ( وَ کَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ إِذَا سَأَلَ اللهَ الْعَافِیَةَ وَ شُکْرَهَا ) 📐 و از دعاهاى آن حضرت (ع) است چون از خداى تعالى تندرستى و بهبودى مى‏خواست و توفیق شکرگذارى بر عافیت مى‏طلبید اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَلْبِسْنِی عَافِیَتَکَ ، وَ جَلِّلْنِی عَافِیَتَکَ ، وَ حَصِّنِّی بِعَافِیَتِکَ ، وَ أَکْرِمْنِی بِعَافِیَتِکَ ، وَ أَغْنِنِی بِعَافِیَتِکَ ، وَ تَصَدَّقْ عَلَیَّ بِعَافِیَتِکَ ، وَ هَبْ لِی عَافِیَتَکَ وَ أَفْرِشْنِی عَافِیَتَکَ ، وَ أَصْلِحْ لِی عَافِیَتَکَ ، وَ لَا تُفَرِّقْ بَیْنِی وَ بَیْنَ عَافِیَتَکَ فِی الدُّنْیَا وَ الآْخِرَةِ . [1] خدایا درود بر محمد و آل او فرست و جامه عافیت در من پوشان که سراپاى مرا فراگیرد و مرا در حصار عافیت جاى ده و به عافیت گرامى دار و بى‏نیاز کن و بر من صدقه ده و مرا عافیت بخش، بستر عافیت براى من بگستر و آن را شایسته من گردان و میان من و عافیت در دنیا و آخرت جدائى میفکن‏ 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘☘☘
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 40 @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 18 📁 دعای 23 :
40 @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 📌واکاوی دعای 23 18 📁 دعای 23 : دعا برای عافیت وافرشنی عافیتک و اصلح لی عافیتک و لا تفرق بینی و بین عافیتک فی الدنیا و الاخره 📐 صلاح و فساد در مقابل یکدیگر بکار می روند ؛صلاح یعنی مفیدبودن ،کارابودن ،موثربودن و دارای خاصیت سودمند ؛اهلیت و شایستگی برای وجود و فساد یعنی مضر،بی خاصیت،تباهی. 📁 خدایا! مرا شایسته عافیت خود قرار بده.مرا صلاحیتی عنایت فرما تا شایسته دریافت عافیت و آن ساختار و نظام جامع سلامت مادی و معنوی ؛دنیوی و اخروی باشم. عافیتی عنایت فرما که به وسیله آن بتوانم مفید،موثر و کارا در زندگی باشم. 📈 ترکیب و عبارت و اصلح لی در متون دینی با نگاهی به مقوله اصلاح در متون و آموزه های دینی می یابیم که در خواست عافیت از خداوند که در دعای امام با عناوین گوناگونی ترکیب شده بسیار فراتراز درخواست عافیت جسمی و درخواست مصون ماندن از بیماری و ناخوش احوالی جسمانی است.در متون نیایشی رسیده از امامان معصوم علیهم السلام اصلاح همه جانبه خواسته شده است و این به معنی دریافت عافیت تمام عیار از خداوند است. همه امور فوق ریشه و شاخ و برگ های درخت وجود انسان هستند 📐 اصلاح نفس روایت امام صادق علیه السلام در قرب الاسناد «رَبِّ أَصْلِحْ لِی نَفْسِی فَإِنَّهَا أَهَمُّ الْأَنْفُسِ إِلَیَّ»؛ خدایا نفْسم را اصلاح فرما.چرا؟ فَإِنَّهَا أَهَمُّ الْأَنْفُسِ إِلَیَّ ؛زیرا جان من مهم‏ترین جان‌ها برای خودِ من است. یعنی، اینکه من نفْسم را از ملکات رذیله اصلاح کنم، بدونِ تعارف اهمیتش برای من بیشتر است تا اصلاحِ نفْسِ شما؛ چون در بحث اصلاحِ نفْس، جان من پیش خودم عزیزتر از جان دیگران است. 📐 اصلاح نسل و ذریه و فرزندان رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي(15 احقاف) پروردگارا! مرا توفيق ده تا نعمتى را كه بر من و بر پدر و مادر من لطف كردى، شكرگزارى كنم و عمل شايسته اى انجام دهم كه تو آن را بپسندى و فرزندانم را براى من صالح و شايسته گردان، 🔸 فرزند و نسل صالح، افتخارى براى والدين است. «أَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي» 🔸 بهترين دعا آن است كه انسان، هم به والدين و هم به فرزندان توجّه داشته باشد. عَلى والِدَيَ ... أَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي 📐 اصلاح دوستان و وابستگان و خویشان وَ كَانَ أَبِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَقُولُ فِي دُعَائِه‏: رَبِّ أَصْلِحْ لِي نَفْسِي فَإِنَّهَا أَهَمُّ الْأَنْفُسِ إِلَيَّ، رَبِّ أَصْلِحْ لِي ذُرِّيَّتِي فَإِنَّهُمْ يَدَيِ وَ عَضُدِي، رَبِّ وَ أَصْلِحْ لِي أَهْلَ بَيْتِي فَإِنَّهُمْ لَحْمِي وَ دَمِي، رَبِّ أَصْلِحْ لِي جَمَاعَةَ إِخْوَتِي وَ أَخَوَاتِي وَ مُحِبِّي فَإِنَّ صَلَاحَهُمْ صَلَاحِي‏ امام صادق علیه السلام: پدرم كه ـ رضوان خدا بر او باد ـ در دعاى خويش مى گفت: خدايا نفْسم را اصلاح فرما، زيرا با اهميت ترين كس براى من است. خدايا فرزندانم را اصلاح فرما زيرا آنان دست و بازوى منند. خدايا خانواده ام را اصلاح فرما، زيرا آنان گوشت و خونِ منند. خدايا جمع برادران و خواهران و دوستانم را اصلاح فرما، زيرا صلاح ايشان صلاح من است.( قرب الاسناد: 8 ح26؛ عنه البحار: 92 / 351 ضمن ح2) 📐 اصلاح دین و باورهای دینی 📐 اصلاح معاش و زندگی سالم برای زمینه سازی معاد مطلوب اِلهی اَصلِح لی دینی، الّذی هُوَ عِصمَةُ اَمری، وَ اَصلِح لی دُنیایَ الّتی فیها مَعاشی، وَ اَصلِح لی آخرتیَ الّتی الَیها مَعادی(دعای حضرت زهرا در تعقيب نماز عصر) اللَّهُمَّ أَصْلِحْ لِي دِينِي فَإِنَّهُ عِصْمَةُ أَمْرِي‏؛ خدايا دين مرا اصلاح فرما كه دين مايه حفظ همه شئون من است وَ أَصْلِحْ لِي آخِرَتِي فَإِنَّهَا دَارُ مَقَرِّي وَ إِلَيْهَا مِنْ مُجَاوَرَةِ اللِّئَامِ مَفَرِّي‏؛ و عالم آخرتم را اصلاح فرما كه آنجا منزل ابدى من است و جايگاه قرار من از آزار مردم پست دنيا است.(دعای روز سه شنبه) برای محافظت خود و جامعه از افتادن در فتنه ها و گمراهی های گوناگونی که سلامت اعتقادی و اخلاقی را به خطر می اندازد باید از خداوند درخواست کنیم و اصلح لی عافیتک 📐 اصلاح همه شئون زندگی و اصلح لی جمیع احوالی(دعای ابوحمزه ثمالی) ضرورت فراهم کردن زمینه های لازم برای اهلیت درخواست عافیت الهی فمن آمن و اصلح فلا خوف علیهم ولا هم یحزنون انعام 48 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘☘☘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۱۶) _ سکوت، بهترین راه در هر مجلسی مجبور نیستی حرف بزنی، تا ندانستی سخن مگو، تا ضرورت نبود سخن نگو؛ اگر خدای ناکرده چیزی را نمی دانستی، می خواستی بگویی؛ یا حرف می زنی، یا مبتلا به می شوی. اگر مربوط به حقائق تکوین باشد، چون از کسی خبر نمی دهی، فقط اظهار نظر می کنی؛ می شود . اگر مربوط به اشخاص و شخصیت های مردمی باشد، چون خبر نداری می شود کذب؛ یا جهل است، یا کذب. (وَ اَمسِک عَن طَریق اِذَا خِفتَ ضَلالَتَهُ)، راهی را که نمی دانی و احتمال می دهی، آن راه را نرو. (فَاِنَّ الکَفَّ عِندَ حَیرَهِ الضَّلالَه خَیر مِن رُکُوبِ الاَهوال). وقتی یک چیزی را نمی دانی، بهترین راه است و فراگیری . 🔶 ر.ک نهج البلاغه / نامه ۳۱ _ (وَصیتهُ لِلحسن بن علی (ع)) ✅ درس اخلاق _ قم ؛ ۱۳۹۰/۰۸/۲۶ @rahighemakhtoom