eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
776 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 شهادت امامت و حق طلبی ▪️ جریان حسین‌ بن‌علی به شخصیت حقوقی او برمی‌گردد، نه شخصیت حقیقی او! حسین‌بن‌علی از آن جهت كه یك شخص حقیقی است فرزند علی‌بن‌ابیطالب است مانند سایر فرزندان امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) یك انسان متعارف است كه مانند افراد دیگر محكوم ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾[1] است؛ یك شخصیت حقوقی به نام امامت دارد، آنها با خود حسین‌بن‌علی از آن جهت كه یك شخص عادی بود كه در نبرد نبودند، به ‌عنوان اینكه او فرزند پیغمبر است و داعیه امامت دارد در نبرد بودند. بنابراین دشمن ها با امامت درگیر بودند نه با شخص امام، این یك نكته؛ و وجود مبارك ابی‌عبدالله هم در همین جریان مدینه نفرمود كه وقتی یزید حاكم شد باید فاتحه اسلام را خواند، فرمود: «وَ عَلَی الْإِسْلَامِ‏ السَّلَامُ‏ إِذْ قَدْ بُلِیتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ یزِیدَ»،[2] جریان یزید تمثیل است نه تعیین؛ یعنی خصوصیتی برای یزید نیست، هر كسی یزیدی فكر می‌كند. خصوصیتی برای حسین‌بن‌علی(سلام الله علیه) نیست، هر كسی دارای مقام امامت است. خود ابی‌عبدالله فرمود اگر مثل یزید بر مردم حاكم بشود دیگر اسلامی نمی‌ماند. بنابراین براساس این دو نكته: یكی اینكه شخصیت حقوقی حسین‌بن‌علی(سلام الله علیه) به امامت برمی‌گردد، دوّم اینكه وجود مبارك حضرت وظیفه همه مسلمان ها را تا روز قیامت مشخص كرد كه اگر حاكمی مثل یزید شد نباید ساكت نشست؛ براساس این دو جهت امامت و حق‌طلبی شهید شد. بنابراین وجود مبارك سید‌الشهداء فرمود سخن من و یزید نیست، سخن از مثل یزید است؛ حالا هر كسی شد. سخن از حق و باطل و صدق و كذب و خیر و شرّ و حُسن و قبح و مانند آن است. ▪️ مطلب بعدی هم این بود كه وجود مبارك سیدالشهداء سه جهاد داشت: هم جهاد اصغر داشت كه با دشمنان جنگید، هم جهاد اوسط داشت كه با اوصاف نفسانی جنگید امام عادل بود و هم جهاد اكبر. چون جهاد اكبر معمولاً مطرح نیست این اوسط را اكبر می‌نامند و گرنه مبارزه با نفس، تهذیب نفس، تزكیه نفس، آدم عادل شدن، آدم متّقی شدن، آدم بهشتی شدن، این جهاد اوسط است نه جهاد اكبر! جهاد اكبر برای كسی است كه این مرز جهاد اوسط را گذرانده؛ یعنی آدمی است عادل، متقی، وارسته، اهل نماز شب، پاك، منزه، اهل بهشت، ولی می‌خواهد وارد حوزه جهاد اكبر بشود. جهاد اكبر این است كه انسان تلاش و كوشش بكند اینجا كه هست بهشت را ببیند، جهنّم را ببیند نه بهشتی بشود! اگر كسی تلاش و كوشش او این است كه بهشتی بشود این در جهاد اوسط هست. ▪️ خود سیدالشهداء (سلام الله علیه) بهشت را می‌دید و در شب عاشورا نشان یك عدّه هم داد، بنابراین جهاد اكبر این نیست كه آدم ایمان داشته باشد بهشتی هست و جهنمی هست. جهاد اكبر یعنی اینكه آن قدر تلاش و كوشش بكند در مال حلال، فكر حلال، غذای حلال، نماز شب، طهارت روح كه جز خدا نیاندیشد تا جهنّم را ببیند و بهشت را ببیند كه ـ إن شاء الله ـ امیدواریم در همین فضا حركت كنیم. ▪️ این ایام را با عظمت و جلال ما برگزار كنیم عزاداری و گرامی‌داشت جریان نهضت كربلا از مهم ترین اركان دین ماست، برای اینكه او حفظ كرده است. تا این خون هست تا این نام هست، مبارزه با ظلم هست، مبارزه با ستم هست، بیداری مسلمان ها هست. تلاش و كوشش كنیم كه این عزاداری را با جلال و شكوه برگزار كنیم. چیزی كه از عظمت این عزاداری كم می‌كند چیزی كه از جلال و شكوه این عزاداری كم می ‌كند، نه آن حرف ها را بزنیم، نه آن ابزار را به همراه داشته باشیم، نه آن حركت ها را امضا بكنیم؛ كاری بكنیم، حرفی بزنیم و عزاداری بكنیم كه واقعاً یكی از این جهادهای سه‌ گانه را به همراه داشته باشد. [1]. سوره آل عمران، آیه185؛ سوره أنبیاء، آیه35؛ سوره عنکبوت، آیه57. [2]. مثیر الاحزان، ص25. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1390/09/10 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
k-11 Eshgh khoonin.mp3
3.5M
🏴 عشق_خونین ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه یازدهم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
eshghe khoonin_ moharame 88_ 11 p2.pdf
168.8K
🏴 ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه یازدهم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
84.Inshiqaq.01-15.mp3
4.53M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت7:تفسیر صوتی سوره انشقاق ◀ استاد حجة الاسلام محسن قرائتی 📼جلسه اول 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
84.Inshiqaq.16-25.mp3
2.4M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت8:تفسیر صوتی سوره انشقاق ◀ استاد حجة الاسلام محسن قرائتی 📼جلسه دوم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
برنامه اصلی سالک شکستن خود و مخالفت با هوای نفس2.mp3
4.38M
(2) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:36 دقیقه 🌿🌿🌿 📼 برنامه اصلی سالک ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابالفضل العباس علیه السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
مائده 18.mp3
20.57M
18 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت زینب کبری علیها السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عقل سرخ (۱۱) _ ابراز نگرانی امام سجاد (علیه السلام) نسبت به دفن پدر وقتی و (سلام الله علیهما)، این عمه و برادر زاده کنار این نعش بی سر دارند می کنند، نقل کردند زین العابدین خیلی اظهار عاطفه کرد، (سلام الله علیهما) به او گفت: چرا اینقدر بی تابی می کنید؟ چون مسئول است، فرمود: اینها نگذاشتند ما ابدان شهدایمان را دفن کنیم، همین طور در بیابان رها کردیم، داریم می رویم و من مسئول دفن اجسادم! زینب کبری به امام سجاد عرض کرد که: (کَاَنّی بِاَسواق قَد حُفَّت حُولَ هذَا القَبرِ الشَّریف). اینجا فعلاً بیابان است، اما طولی نمی کشد که شهر می شود، زائران می آیند، و اینجا بعد از یک مدتی شهر عظیم می شود. 🔷️ ر.ک صحیفه الرضا (ع) / صفحه ۷۷ ✅ سخنرانی در جمع لشکر ۲۵ کربلا _ ساری ؛ اسفند ۱۳۸۱ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۱۶۴ 📌نقش اکرم صلی‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله در پيشرفت الی الی بايد از خدای تعالی که برای او پيامبری از بهترين فرستاده ممنون باشد. آن صلی ‏الله عليه‏ و‏ آله برای و سير او به سوی ، اول آيات را برای او می ‏خواند و به او راه نفس را نشان می‏ دهد، حقيقت ، و آن را به او می ‏دهد و در نتيجه و شناخت حقايق ا را به او ياد می‏ دهد و اگر اين نبود در کاملی بودند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 24 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴 70. مشاور ديگران: «إذا أنكرت من عقلك شيئاً فاقتد برأي عاقل يُزيل ما أنكرته»[ شرح غررالحكم، ج3، ص185.]؛ هر گاه مطلبي را با عقل خويش در نيابي، پيرو رأي عاقلي ديگر باش تا تو را در زايل كردن آنچه انكار مي‌كني، كمك كند. «حقٌ علي العاقل أن يضيف إلي رأيه رأي العقلاء و يضمّ إلي علمه علوم الحكماء»[ همان، ص408.]؛ بر عاقل است كه به رأي خود، آراي عقلا و به علم خود، علوم حكما را اضافه كند. «حقٌّ علي العاقل أن يستديم الإسترشاد و يترك الإستبداد»[ همان، ص410.]؛ سزاوار است كه عاقل، هميشه به دنبال مشورت و طلب رشد باشد و خودرأيي و استبداد را رها كند. 71. دست‌يابي به خيرات: «بالعقل تنال الخيرات»[ همان، ص205.]؛ با عقل مي‌توان به خيرات رسيد. ادب فناي مقربان جلد2،صفحه 51 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 237 🔅🔅🔅 📌 از پس آن پرده وصال است و بس ⏪ هفتم. دعا وقتي مستجاب مي شود كه به سمع خداوند سميع الدعا برسد و چون هيچ حجابي از ناحيه مجيب نيست، پس داعي بايد مقامي در نيايش پيدا كند كه بي پرده باشد. چنين دعاي نابي قرآن صاعد خواهد بود، زيرا هرچه طيّب است، صلاحيت صعود به سوي او را دارد: (إليه يصعد الكلم الطيّب و العمل الصالح يرفعه) [سوره فاطر، آيه 10.]؛ البته بعد از صعود نوبت مقام نيل و وصول است كه تقواي ويژه شايسته آن است: (لن ينال اللّه لحومها و لا دمائها ولكن يناله التقوي منكم) [سوره حجّ، آيه 37.]و اگر تقوا نائل شد، نشان وصول متّقي خواهد بود، زيرا ملكه تقوا جداي از قلبِ مالك آن نيست، چون هويّت مطلق(لا بشرط مقسمي) و نيز اكتناه اوصاف ذاتي كه عين ذات خداي سبحان است، هر دو از مناطق ممنوع و ممتنع محسوب مي شوند و احدي را به آن دو مقام بار نيست. ▫ تمام صعود و نيل و وصول ناظر به مقام وجه اللّه، فيض اللّه، (... فأينما تولّوا فثمّ وجه اللّه) [سوره بقره، آيه 115.]و مانند آن است و شهود آن بي پرده در دو حال ميسور است. در نتيجه دعاي ناب، در هر دو حال مسموع مجيبي كه سميع الدعا است، خواهد بود: يكي حال تقرّب تامّ عبد صالح واصل كه در اين وضع، هيچ حجابي اعم از ظلماني و نوراني يافت نمي شود و دعا در اين حالت به هيچ چيزي مشوب نيست و شايسته سمع ربوبي و دريافت پاسخ مناسب است و ديگري حال انكسار دل و اضطرار محض كه در اين وضع به استنادِ «أنا عند المنكسرة قلوبهم» [منية المريد، ص 123 و نيز ر.ك: بحار الانوار، ج 70، ص 157.]، نه تنها در دل شكسته چيزي غير از انقطاع تامّ به سوي خدا نيست، بلكه خود دل نيز كه خانه ناله و لانه لابه است، برچيده شد و فيض الهي در مقام فعل، به صورت كعبه دل ترسيم شد و نيايش در اين حالت به چيزي آميخته نيست و درخور اجابت مجيب مضطران است. البته اين دو حال اجتماع پذيراند؛ به اميد چنان نجوا و چنين لابه! در ره او جستن مقصود از او هم به سر او كه محال است و بس از همه خوبي كه بجويي ز دوست بوسه اي از دوست حلال است و بس پرده منم، پيش چو برخاستم از پس آن پرده وصال است و بس [ديوان حكيم سنائي، ص 900.] ▫ به شكرانه اقدام محقق بارع، جامع معقول و منقول، صاحب علم صائب و عمل صالح، جناب آقاي حاج شيخ حسن ممدوحي كرمانشاهي دامت معاليه، به شرح صحيفه سجاديه حضرت علي بن الحسين السجاد(عليهما‌السلام) مشتاقانه و مفتاقانه به تدوين اين مقدّمه وجيز موفق شدم؛ فاتحه كتاب خدا و خاتمه دعواي بهشتيان حمد خداست! جوادي آملي بهمن 1383 ـ قم المقدسه سروش هدايت جلد3، صفحه 51 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📈 «تدبر» و نفی تفسیر به رأی ▫ تفسیر به رأی قرآن، بدون تردید و بر­اساس قرآن و روایات، ممنوع؛ و با توجه به فتاوای مراجع تقلید، حرام است. ▫ مراد از تفسیر به رأی آن است که کسی در مقام تفسیر، بدون ضابطه و مطابق میل شخصی خود عمل کند. ▫ با توجه به توضیحات پیشین، دانستیم که موضوع تدبر، غیر از موضوع تفسیر است و صدق عنوان «تفسیر به رأی» بر مهارت «تدبر در قرآن کریم»، سالبه به انتفاء موضوع است. ▪ در این باره خوب است به بیانی از حضرت امام خمینی اشاره کنیم. ایشان فرموده­‌اند: «یکی از موانع بهره‌مندی از این صحیفه نورانی، اعتقاد به این است که جز آن­که مفسران نوشته یا فهمیده­‌اند، کسی را حق استفاده از قرآن شریف نیست و تفکر و تدبر در آیات شریفه را تفسیر به رأی تلقی کرده‌اند و به واسطه این رأی فاسد و عقیده باطل، فهم قرآن شریف را به واسطه جمیع فنون، ناممکن دانسته و آن را به کلی مهجور ساخته‌اند…»[ ر.ک: امام خمینی۱، آداب الصلوه (ترجمه سرّ الصلوه)، ص۱۹۹٫] ⏪ «تدبر» و نفی قرآن­‌بسندگی تقویت فرهنگ تدبر در قرآن کریم، به معنای ترویج قرآن­‌بسندگی نیست. ما بر این باوریم که: نه تنها بعضی از آیات صریح قرآن، بلکه بسیاری از نظام­‌واره‌­های سور قرآن، اثبات‌کننده ضرورت پیروی از انسان­‌های کامل و معصوم، یعنی همان اهل­ بیت عصمت و طهارت است. بدین معنی که بسیاری از سوره­‌های قرآن، در نظام ولایی به ولایت امری معصومان قابلیت اجرا دارد. باید قرآن را مبنا و اهل­ بیت عصمت و طهارت را مقتدای خود دانست و به ذیل هر دو رکن رکین اسلام متمسک بود و این تنها راه نجات و سعادت است. اکتفاء به قرآن و استغناء از سنت معصومان، نه تنها موجب سعادت نیست که مایه خسران ابدی است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🏴 نظام هستی از منظر امام سجاد علیه السلام ▪️ نمونهٴ اهتمام آن حضرت به تشكل حكومت و نظام اسلامی همان است كه در دعای عرفهٴ امام حسین (علیه السلام) هست و در دعای عرفهٴ خود امام سجاد، وجود مبارک سالار شهیدان در دعای عرفهٴ معروف خودشان به خدا عرض می ‌كنند پروردگارا تو را شكر كه در عهد جاهلیت مرا به دنیا نیاوردی تا جاهلیت سپری شد و نظام اسلامی مستقر شد و حكومت الهی سامان یافت و مرا در حكومت اسلامی و نظام دینی به دنیا ‌‌‌‌آوردی، من شاكر این نعمتم![1] همین مضمون كه در دعای عرفهٴ امام حسین (علیه السلام) هست، در دعای عرفهٴ وجود مبارک امام سجاد (سلام الله علیه) آمده که عرض می‌ كند برای هر عصر و مصری یك امام است كه حافظ دین توست و به من آن توفیق را بده كه امام شناس باشـم، در مسیر امام حركت كنم، او را دعا كنم و او را تأیید كنم؛[2] این اهتمام آن حضرت به یك نظام الهی حكومت دینی بود، این مطلب او‌‌‌‌‌‌‌‌ّل كه وظیفهٴ همهٴ ما این است كه نسبت به نظام اسلامی و حكومت دینی حق‌شناس باشیم و قدردانی بكنیم. ▪️ مطلب دوّم آن است كه ما وقتی در جهان زندگی عاقلانه و عالمانه خواهیم داشت كه نظام هستی را بشناسیم، جایگاه انسان را در نظام هستی بشناسیم، پیوند انسان و جهان را هم خوب ارزیابی كنیم و با سامان یافتن این مثلث وظیفه خود را بشناسیم. عدّه زیادی بر این باورند كه این نظام هستی به وسیله سلسله علل و معلول می ‌گردد و هر كاری یك علّتی دارد و خدای سبحان سر‌‌‌‌آغاز این علّت است، سلسله جنبان این علّت است، اوّلین علّت اوست بقیه علل و اسباب بعدی‌ اند و واقعاً بر اساس نظام علّی در جهان تكوین به بعضی از امور می‌ نگردند و همان تفكر جهان ‌بینی در مسائل اخلاقی اینها، سیاسی و اجتماعی اینها اثرگذار بوده و هست؛ یعنی گاهی كار را به دیگری واگذار می ‌كنند، او را به عنوان علّت قریب می ‌شناسند؛ گاهی نیازی دارند به كسی مراجعه می ‌كنند و از او به عنوان واسطه در فیض یا سسب قریب كمك می‌ طلبند، آن را سبب می ‌دانند گرچه مسبب همه اسباب خداست؛ این تقریباً یك نگاه عقلی است، از نظر موحّدان جهان‌بین یك نگاه میانی است؛ ولی وجود مبارك امام سجاد مانند سایر ائمه (علیه السلام) كل هستی را مظاهر و آیات الهی می ‌دانند و اگر از غیر خدا به عنوان سبب یاد می‌ شود بازگشتش به این است كه به نظر ما اینها سبب ‌اند، ولی سبب حقیقی و راستین همان خدای سبحان است كه ﴿وَ مَا بِكُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾.[3] ما لازم نیست راه های طولانی را طی بكنیم و بگوییم این شیء مسبب از آن سبب قریب است، آن مسبب از سبب دیگر است و چون تسلسل باطل است به رأس سلسله برسیم. آیا ما باید تسلسل را باطل كنیم و به نقطه آغازین برسیم یا در همین قدم اوّل می ‌توانیم خدا را ثابت كنیم؟ یعنی این مجاری واقعاً اسباب ‌اند، واقعاً علل‌اند، منتها خدا سبحان رأس علل است كه تا این سلسله را طی نكنیم به خدا نمی ‌رسیم؟ یا نه همه اینها مجاری فیض ‌اند، در عین حال كه خدای سبحان اینها را وسیله قرار داد خدای سبحان به هر كدام از اینها از كسی كه یا چیزی كه سبب قریب است نزدیك تر است. اهل‌بیت (علیه السلام) این راه دوّم را كه راه عرفان است نه راه فلسفه و كلام به ما آموختند و در دعای نورانی امام سجاد این مطلب شكوفاتر است. ▪️ برای اوحدی از اهل نظر راهی كه اهل‌بیت ارائه كردند خودشان می‌روند آن راه موثرتر است؛ زیرا خدای سبحان حقیقت نامتناهی است یك، ﴿وَ هُوَ مَعَكُمْ أَینَ مَا كُنتُمْ﴾[4] دو، لازم نیست ما سلسله را طی كنیم و بگوییم چون تسلسل باطل است در رأس سلسله خداست، بلكه خدا را در همین قدم باید مشاهده بكنیم و بیابیم. [1]. البلد الأمين و الدرع الحصين، ص251؛ «... لَمْ‏ تُخْرِجْنِي‏ لِرَأْفَتِكَ‏ بِي‏ وَ لُطْفِكَ‏ لِي‏ وَ إِحْسَانِكَ‏ إِلَيَ‏ فِي‏ دَوْلَةِ أَئِمَّةِ الْكُفْرِ الَّذِينَ نَقَضُوا عَهْدَكَ وَ كَذَّبُوا رُسُلَكَ...». [2]. صحیفه سجادیه، دعای47؛ «اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَيَّدْتَ دِينَكَ فِي كُلِّ أَوَانٍ بِإِمَامٍ أَقَمْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِكَ وَ مَنَاراً فِي بِلَادِكَ بَعْدَ أَنْ وَصَلْتَ حَبْلَهُ بِحَبْلِكَ وَ جَعَلْتَهُ الذَّرِيعَةَ إِلَى رِضْوَانِكَ وَ افْتَرَضْتَ طَاعَتَهُ وَ حَذَّرْتَ مَعْصِيَتَهُ وَ أَمَرْتَ بِامْتِثَالِ أَوَامِرِهِ...». [3]. سوره نحل, آيه53. [4]. سوره حدید, آيه4. 📚 پیام به همایش امام سجاد (علیه السلام) تاریخ: 1390/09/02 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برنامه اصلی انسان 3.wma
3.58M
(3) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:34 دقیقه 🌿🌿🌿 📼 برنامه اصلی انسان ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
مائده 19.mp3
22.14M
19 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌مردی که آیه ای از قرآن بر علیه او نازل شد ثعلبه بن حاطب انصاری به پیامبر (ص) عرض کرد: ▫️از خدا بخواه تا مالی رزویم کند، سوگند به خدائی که تو را به حق مبعوث کرد، اگر خدا به من مالی دهد، حق هر کس را به او خواهم داد. ▫️ پیامبر (ص) فرمود: خدایا مالی روزی ثعلبه گردان. ثعلبه گوسفندانی گرفت و آن گوسفندان زیاد شدند، تا آنجا که دیگر مدینه بر او تنگ آمده، پس از آن دور شد و در یکی از وادیها منزل کرد، گوسفندانش چندان زیاد شدند که دیگر از مدینه دوری می کرد و در نماز جمعه و جماعت حاضر نمی شد، پیامبر فردی را برای گرفتن صدقات نزد او فرستاد، امّا او سرباز زد و بخل ورزید. ▫️رسول خدا (ص) فرمود: وای بر ثعلبه، پس خداوند این آیه را نازل فرمود: «وَ مِنْهُمْ مَنْ عاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتانا مِنْ فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ وَ لَنَکُونَنَّ مِنَ الصَّالِحِینَ». یعنی: برخی از مردم کسانی هستند که با خدا عهد می بندند که اگر از فضلش به ما ببخشد، البتّه صدقه می دهیم و از نیکان خواهیم بود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. كسی كه از «حيات معقول» و حيات مستند به خدا اطلاعی ندارد، و يا با داشتن اطلاع، به علت سست‌عنصری و پيروی از خواسته‌های حيوانی، از آن زندگی اعلای انسانی خود را محروم ساخته است، همان زندگی طبيعی حيوانی را بالاترين آرمان تلقی می‌كند و همۀ توانایی‌های خود را در ادامۀ آن زندگی به كار می‌بندد. خلاصه، برای كسی كه زندگی را به معنای «حيات معقول» می‌داند كه از حكمت و عنايت ازلی خداوندی سرچشمه گرفته و تا پيشگاه خداوندی كشيده می‌شود، زندگی طبيعی محض يک وسيلۀ مناسب برای وصول به آن «حيات معقول» است كه شخص آگاه در راه به دست آوردن آن، حاضر است صدها بار دست از آن زندگی طبيعی محض بردارد. اين احساس باعظمت را در شب عاشورا، در ياران فداكار و آگاه امام حسین(ع) همگان نقل كرده‌اند. اگر كسی به خود اجازه دهد كه عظمت فداكاری و كشته شدن در راه جهاد و دفاع از جان‌ها و حيثيت و شرافت و آزادی معقول و دفاع از ارزش‌های والای انسانی را مورد ترديد قرار دهد، ما هيچ سخنی برای گفتن به اين‌گونه سفسطه‌بازان خودكامه نداريم. روی سخن ما با كسانی است كه برای حيات بشری، فوق خوردن و خوابيدن و اشباع شهوات و فوق حركت بر مبنای «من هدف و ديگران وسيله»، به معنايی والا معتقدند. بديهی است كه دفاع و جهاد، يعنی حركت در مرز زندگی و مرگ. شما اگر سخنان پيشتازان قافلۀ انسانيت و رشديافتگان نوع بشری را مورد مطالعه و تحقيق قرار بدهيد، خواهيد ديد كه اين كمال‌يافتگان، مرگ را بر زندگی ذلت‌بار و محدود و غوطه‌ور در جنب و جوش حيوانی، چنان ترجيح می‌دهند كه حيات را بر مرگ؛ زيرا زندگی پست از نظر آنان، بدتر از مرگ است. از جمله سخنان امام حسین(ع) در ذی‌حُسُم رو به كوفه چنين است: «من مرگ را جز سعادت، و زندگی با ستمكاران را جز دلتنگی و اضطراب و ملالت نمی‌بينم.» جعفری، محمدتقی. امام حسین(ع)، شهید فرهنگ پیشرو انسانیت. ص ۱۳۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عقل سرخ (۱۲) _ نهضت ماندنی (علیه السلام) توقیعی مرقوم فرمودند، همین یک جمله: (بَقیهُ السّیف اَبقَی عَدداً وَ اَکثَرُ وَلَداً). خانواده های شهداء منقرض نمی شوند، می مانند. خدا فرزندان فراوانی به اینها می دهد، نام اینها را خدا زنده نگه می دارد. شمشیر خیلی ها را از پا در آورد، یک چند نفری ماندند؛ اینها ماندنی اند! برکات اینها، فرزندان اینها به مقاماتی می رسند؛ نام اینها همیشه زنده است. خدا ممکن نیست، (وَ مَا کانَ رَبُّکَ نَسیّاً)؛ ... کاری انسان درباره خدا بکند، در راه خدا بکند، ممکن نیست که فراموش کند! وجود مبارک (سلام الله علیها) هم سوگند یاد کرد، فرمود: قسم به خدا نمی توانی ما را از پا در بیاوری، ما ماندنی هستیم؛ (فَوَ اللهِ لا تَمحُوا وَحیَنا وَ لا تُمیتُ ذِکرَنا). 🔷️ ر.ک نهج البلاغه / حکمت ۸۴ ، سوره مریم / آیه ۶۴ و بحار الانوار / جلد ۴۵ / صفحه ۱۳۵ ✅ درس اخلاق _ قم ؛ ۱۳۹۸/۰۸/۲۳ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۷۱ ـ ۱۶۹ 📌 الی همدوش است الی اگر تزکيه نفس کند مانند در آسمان چهارم در برزخی زنده است و در نزد پروردگارش می‏ خورد و مانند اولياء خدا ترسی ندارد و محزون نمی‏ شود، به ‏ های و تفضّلش بشارت داده می‏ شود و اجر او را ضايع نمی‏ کند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom