eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
770 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
اخلاص 33.mp3
4.59M
(33) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:37دقیقه 🌿🌿🌿 📼اخلاص 2 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن عسکری علیه السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
اعراف 2.mp3
14.8M
2 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن عسکری علیه السلام و حضرت محمد صلی الله علیه و آله...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۸ 📌استقامت و الی باید آنچنان دارای و پایداری باشد و را محکم حفظ کند که دشمنی های دیگران او را روی به بی عدالتی، به آنها و اعتراف نکردن به حق، وادار نکند. الی باید آنچنان و میانه رو باشد که به هیچ وجه نداشته باشد که این به تقوی نزدیکتر است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
 [یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - ۱۷ اذان و اقامه در نماز - صفحه ۲۶]  📌 اذان و اقامه در نماز از آیات کریمه ی قرآن می‌توان جملاتی که در اذان و اقامه گفته می‌شود استفاده کرد: الف «اللّه اکبر»؛ «و کبّره تکبیرا». [۴] ب «أشهد أن لا اله الاّ اللّه»؛ «فاعلم أنّه لا اله الاّ اللّه». [۱] ج «أشهد أن محمّدا رسول الله»؛ «یس * و القرءان الحکیم * إنّک لمن المرسلین». [۲] د «أشهد أن امیر المؤمنین علیّا ولیّ الله»؛ «انّما ولیّکم الله و رسوله و الّذین ءامنوا الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة و هم راکعون» [۳]، که به اتفاق مفسران این آیه در شأن حضرت علی علیه السلام بوده و ولایت او در کنار ولایت خدا و پیامبرش مطرح شده است. ---------- [۴]: ۴. اسراء / ۱۱۱. [۱]: ۱. محمد / ۱۹. [۲]: ۲. یس / ۱ ۳. [۳]: ۳. مائده / ۵۵. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
 [یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - ۱۷ اذان و اقامه در نماز - صفحه ۲۷]  ه «حی علی الصلوة»؛ آیات «أقیموا الصلوة». و «حی علی الفلاح»؛ «قد أفلح من تزکّی * و ذکر اسم ربّه فصلّی». [۴] قرآن کریم می‌فرماید: «یا أیّها الّذین ءامنوا اذا نودی للصلوة من یوم الجمعة فاسعوا إلی ذکر اللّه» [۵]، مقصود از «ندای برای نماز»، اذان است. الف قال الصادق علیه السلام: «انّ اوّل من سبق إلی الجنة بلال... لانّه أوّل من اذّن»؛ بلال نخستین فردی است که به سوی بهشت سبقت گرفت به دلیل این که نخستین فردی بود که اذان گفت. [۶] قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «قم یا بلال فارحنا بالصلوة». [۷] ب قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «سیأتی علی الناس زمان یترکون الاذان علی ضعفائهم»؛ زمانی خواهد آمد که مردم اذان را به افراد ناتوان می‌سپارند. [۱] ج قال علی علیه السلام: «اغتنموا الدعاء عند اربع؛ عند قرائة القرآن و عند الاذان و عند نزول الغیث و عند التقاء الصفّین للشهادة»؛ در چهار زمان دعا را غنیمت بشمارید که مستجاب می‌شود: هنگام قرائت قرآن و هنگام اذان و هنگام نزول باران و هنگام رو برو شدن دو لشکر مؤمنین و کفار برای جنگ. [۲] د قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «لو علم الناس ما فی النداء و الصفّ الاول لاستهموا علیه»؛ اگر مردم ارزش اذان گفتن و شرکت در جماعت را می‌دانستند، هر آینه برای این کار قرعه کشی می‌کردند. [۳] ه قال علی علیه السلام: «من سمع النداء فلم یجبه من غیر علّة فلا صلاة له»؛ هر کس صدای اذان را بشنود و بدون علت به آن پاسخ ندهد پس نمازی برای او نیست [۴]، البته سیاق این حدیث مانند «لا صلوة لجار المسجد الا فی المسجد» است که ناظر به نفی کمال است نه نفی صحت. یعنی نماز انسان کامل نیست نه اینکه صحیح نباشد. و قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «الدعاء بین الاذان و الاقامة لا یردّ»؛ دعای بین اذان و اقامه رد نمی شود. [۵] ز مؤذن هم باید عارف به وقت باشد هم خوش صدا باشد؛ قال الصادق علیه السلام: «لا یستقیم الاذان و لا یجوز ان یؤذّن به الا رجل مسلم عارف». [۱] ح قال علی علیه السلام: «لیؤذّن لکم افصحکم». [۲] ط حضرت علی علیه السلام فرمود: هر کس صدای اذان را بشنود و از مسجد خارج شود، منافق است مگر این که قصد برگشت داشته باشد. [۳] ی کسی که یک سال با نیت صادق اذان بگوید، روز قیامت حق شفاعت دارد. [۴] ک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: به یهود و نصاری سلام کنید، به یهود و نصاری امت من سلام نکنید و آن کسی است که اذان را بشنود و به نماز جماعت نرود. [۵] ل «اجابة المؤذن یزید فی الرزق» [۶] و «اجابة المؤذن کفّارة الذنوب». [۷] ---------- [۴]: ۴. اعلی / ۱۴ ۱۵. [۵]: ۵. جمعه / ۹. [۶]: ۶. وسائل / ج ۴ / ص ۶۱۴. [۷]: ۷. کنز العمال / ۲۰۹۵۱. [۱]: ۱. کنز العمال / ج ۷ / ص ۶۹۰. [۲]: ۲. وسائل / ج ۴ / ص ۱۱۱۴. [۳]: ۳. بحار / ج ۸۸ / ص ۲۰۰. [۴]: ۴. وسائل / ج ۵ / ص ۳۷۵. [۵]: ۵. وسائل / ج ۴ / ص ۱۱۱۴. [۱]: ۱. فروغ کافی / ج ۳ / ص ۳۰۷. [۲]: ۲. بحار / ج ۸۴ / ص ۱۶۱. [۳]: ۳. وسائل / ج ۴ / ص ۶۲۱. [۴]: ۴. مستدرک / ج ۴ / ص ۲۲. [۵]: ۵. لئالی الاخبار / ج ۴ / ص ۲۰۴. [۶]: ۶. بحار / ج ۸۴ / ص ۱۷۷. [۷]: ۷. مستدرک / ج ۱ / ص ۲۲۷. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 251 (پيام به همايش مسئولان دفتر نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها) 🔅🔅🔅 💢مهندسی آفرینش و هندسه خلقت ▫️هندسه ربوبيّت الهي انسان، جهان و پيوند آنها را منظوم آفريد و بدون رسيدن به نَضْدِ چنين معماري تحسين برانگيز، نه تمدّنِ صحيح ميسور است و نه تديّن ناب. ▫️علم حصولي به آنها هرچند بي اثر نيست؛ ليكن اثر معلوم خارجي را ندارد، چون دانش ذهني همچون حقيقتِ عيني مؤثّر نيست و از وفور آثار علم نبايد مغرور شد، زيرا در برابر آثار بي شمار معلوم، «چو شبنمي است كه بر بحر مي كشد رقمي».[1] ▫️هشدار قرآن كريم درباره اندك بودن علم بشر، هرچند «به زير آورد چرخ نيلوفري را» [2]اين است: (...و ما اُوتيتُم منَ العلم إلاّ قليلاً) [3]؛ دانش كمي بهره شماست و همين علم خُرد را از خود نداشتيد، بلكه به شما داده شد و دانش كلان كه با نيل به معلوم همراه است، نصيب انسان كامل معصوم، يعني حضرت رسول اكرم (عليه و علي آله آلاف التّحيّة و الثنا)ست كه تعبير قرآن مجيد در اين باره چنين است: (...و اَنزَل الله عليك الكتابَ و الحكمة و عَلمك ما لم تكن تَعلَم و كان فضلُ اللهِ عليكَ عَظيماً).[4] ▫️چيزي را كه خداوندْ عظيم بداند، بسيار بزرگ خواهد بود، چنان كه بارزترين مصداقِ فضلِ خدا در اين آيه، همانا علوم وَحياني وافر است كه بهره پيامبر گرامي صلي الله عليه و آله و سلم شد. در ساحت چنان پيام آور جهاني بهترين كار صَمْت، انصات و استماع است: (اذا قري القرانُ فاستَمِعوا له و اَنصِتوا).[5] مصطفا اندر جهان، آنگه كسي گويد كه عقل آفتاب اندر سَما آنگه كسي گويد سُها[6] =========== [1]ـ ديوان حافظ، غزل 471. [2]ـ ديوان ناصر خسرو، ص 70. [3]ـ سوره اسراء، آيه 85. [4]ـ سوره نساء، آيه 113. [5]ـ سوره اعراف ، آيه 204. [6]ـ ديوان حكيم سنائي، ص 43. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آفاتِ نبودِ 5 🌴🌴🌴 ⏪ 18] امور بي معنا و بي ثمر: «بترك ما لا يعنيك يتمّ لك العقل»]8؛ با رها كردن اموري كه براي تو مهمّ نيست، عقلت كامل مي شود. «تعْرَف حماقةُ الرّجل في ثلاث: في كلامه فيما لا يعنيه و جوابه عمّا لا يسئل عنه و تهوّره في الامُور»] 9[ ؛ در سه چيز، كم عقلي انسان روشن م يشود: سخنان بي خاصيت، جواب گفتن به چيزهايي كه از او پرسش نشده و بي باكي و بی احتياطي او در كارها. ⏪ 19. بدمستي در نعمت و خواري در محنت: «تعُرف حماقةُ الرجل بالأشر في النعمة و كثرة الذلّّ في المحنة]»1[ ؛ حماقت آدمي از بدمستي او به هنگام دستيابي به نعمت و خواري فراوان او در محنت شناخته م يشود. «رزانة العقل تختبر في الرضا و الحُزن»]2[ ؛ سنگيني عقل را در خشنودي ها و اندوه ها ميتوان آزمود. ⏪ 20 . كبر: «شرّ آفات العقل الكبر»]3[ ؛ بدترين آفت عقل تكبرّ است. «التكبرّ عين الحماقة»]4[ ؛ كبر ورزي، عين حماقت و كم خردي است . ⏪ 21. طمع و آرزو: «عند غرور الأطماع و الآمال تنخدع عقول الجهّال و تختبر ألباب الرجال»]5[ ؛ هنگام طمعها و آرزوها، عقل انسانها فريب مي خورد و خرد آنان در چنين اوقاتي آزمايش مي شود . ⏪ 22 . اصرار بر خطا و اشتباه: «الجاهل لا يرعوي]»6[ ؛ جاهل )از جهالت هاي خود( باز نمي گردد. ⏪ 23. ترديد و دودلي: «الشك ثمرة الجهل]»7[ ؛ ترديد و دودلي، ميوه ناداني و جهالت است. ⏪ 24. غفلت: «الغفلة شيمة النوّْكي»]8[ ؛ غفلت، شيوه و خوي احمقهاست . =========== ]8[ـ شرح غرر الحکم،ج6؛ ص226. ]9[ـ شرح غررالحكم، ج6، ص303. ]1[ـ شرح غررالحكم، ج3، ص295. ]2[ـ همان، ج4، ص101. ]3[ـ همان، ص178. ]4[ـ همان، ج1، ص224. ]5[ـ همان، ج4، ص325. ]6[ـ همان، ج1، ص168. ]7[ـ همان، ص189. ]8[ـ همان، ص225. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
اساس عبادت.mp3
2.1M
▪️ اساس عبادت 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚 پیام به کنگره ملی امام حسن عسکری (علیه السلام) تاریخ: 1391/02/11 🔅🔅🔅 🏴 اساس عبادت ▪️ وجود مبارك امام عسكری (سلام الله علیه) همانند سایر انبیا و اولیای الهی سعی و تلاششان این بود كه رهبری جوامع بشری را در سفر ملكوتی به عهده بگیرند، همان طوری كه رهبری سیاسی و اجتماعی دنیا را به عهده داشتند. انسان از منظر قرآن كریم یك سفر ملكوتی دارد كه تا «لقاء الله» آرام نمی ‌گیرد ﴿إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَی رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاَقِیهِ﴾.[1] برخی به جمال و رحمت و عنایت الهی بار می‌ یابند، برخی به جلال و قهر و انتقام الهی می رسند كه ﴿إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنتَقِمُونَ﴾،[2] برای اینكه سالكان الهی این راه را بشناسند و صریح و سریع این راه را طی كنند، وجود مبارك امام عسكری (سلام الله علیه) سه عنصر محوری را برای همه سالكان ضروری دانست؛ یكی از آن عناصر مسئله است، دوم مسئله است، سوم مسئله و مقصدشناسی و مقصودشناسی و مقصودیابی است. ▪️ در جریان چه در سوره مباركه بقره چه در سایر سوَر و همچنین در روایات ما را تشویق كردند به اینكه تقوا زاد شماست ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾.[3] اجتناب از معاصی، امتثال از واجب ‌ها، توفیق انجام مستحبّات و توفیق ترك مكروهات، اینها ره توشه ماست. یك مسافر زادی می ‌طلبد، كاری كه از تقوای مصطلح ساخته است، كاری كه از عدل مصطلح ساخته است و كاری كه از عمل صالح ساخته است همین است كه توشه راه باشد. ▪️ عنصر دوم عنصر است، برخی این راه را پیاده می ‌روند و برخی سواره می ‌روند؛ آنها كه این راه را سواره طی می ‌كنند آسان ‌تر و سریع ‌تر طی می ‌كنند. امام عسكری (سلام الله علیه) طبق نقل مرحوم مجلسی (رضوان الله تعالی علیه) فرمود: «اِنَّ الوُصُولَ اِلَی اللهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا یدرَكُ اِلّا بِامتطاءِ اللَّیلِ»؛[4] یعنی رسیدن به لقای پروردگار یك سیر ملكوتی است كه بدون مَطیه و مركب میسور نیست، آن مَطیه و مركب عبارت از نماز شب است. فرمود نماز شب، مركب راهوار خوبی است كه راكبش را تا به بارگاه منیع پروردگار می ‌رساند، پس اگر كسی باتقوا بود آن توشه را تهیه كرد و اگر اهل نماز شب بود این راحله را فراهم كرد سواره این راه را طی می ‌كند. پس این مركب و آن توشه زمینه می‌ شود كه سالك ملكوتی آسان ‌تر و زودتر و بهتر خود را به مقصد برساند. ▪️ اما عنصر سوم كه به مقصد برمی ‌گردد و مشاهده آن مقصود در مقصد مطرح است، از وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) رسیده است و همین ‌طور از وجود مبارك امام حسن عسكری (سلام الله علیه) رسیده است كه «لَیسَتِ الْعِبَادَةُ كَثْرَةَ الصِّیامِ وَ الصَّلَاةِ وَ إِنَّمَا الْعِبَادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ فِی أَمْرِ اللَّهِ»؛[5] عبادت در این نیست كه انسان نمازهای زیاد بخواند و روزه ‌های زیاد بگیرد، البته نماز واجب مشخص است، نماز مستحب و نافله هم مشخص، اما بیش از آن مقدار انسان باید وقت را صرف در معرفت بكند. فرمود اساس عبادت آن تفكّر است، آن مقصدشناسی و مقصودیابی است، بحث‌ های توحیدی، معرفت خدا، اسمای حسنای الهی، صفات ذاتی حق، معنای تجلّی و فعل خدا، معنای حضور خدا در كنار افعال و مانند آن مهم است كه فرمود اساس عبادت تفكّر و درایت است؛ این درایت اگر با عمل همراه باشد، انسان هم راه را طی می ‌كند، هم به مقصد می ‌رسد و هم مقصود را به اندازه خود مشاهده می ‌كند. [1] . سوره انشقاق، آیه 6. [2] . سوره سجده، آیه 22. [3] . سوره بقره، آیه 197. [4] . بحارالأنوار، ج75، ص380. [5] . تحف العقول، ص442 و 448. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
👇👇👇
📌 پرنده گورکن «پس از آن خداوند کلاغی را برانگيخت زمين را می کند تا به او (به قابيل) نشان دهد "چگونه پيکر برادر خود را به خاک بسپارد"، (قابيل) گفت: ای وای بر من! آيا من ناتوان تر از آن بودم که مانند اين کلاغ بوده پيکر برادرم را به خاک بسپارم. به اين تزتيب پس از آن از پشيمانان گشت». 💢 کلاغ مرده را خاک سپاری می کند: چرا خداوند کلاغ را برای آموختن خاک سپاری مرده به انسان می فرستد؟ پژوهش های انجام شده روی پرندگان نشان می دهد که کلاغ فهميده ترين پرندگان است و ويژگي هائی دارد که آنرا از ديگر پرندگان جدا می کند، از مهمترين آنها يکی اينکه حجم مغز آن نسبت به بدنش نسبت به ساير پرندگان بزرگتر است، و ديگر اينکه مرده خود را بخاک می سپارد. ⏪ وقتی کسی از کلاغها می ميرد، کلاغ ديگر با منقار و چنگال های خود گور می کند و پس از آن بالهای کلاغ مرده را گرد می کند و به کنار بدن آن می آورد (همانگونه که ما با مرده خود می کنيم)، و پس از آن مرده را با احترام بلند می کند و در گور خود می گذارد و بعد روی آن خاک می ريزد. حتی کلاغی که گناهی می کند و در دادگاه کلاغان گناهکار حساب شده و به اعدام محکوم می شود و او را با منقارهای خود می کشند نيز توسط يکی از کلاغها برای خاکسپاری برده می شود و بهمان ترتيب بخاک سپرده می شود. (کلاغ ويژگيهای ديگری از جمله ابزار سازی و بکارگيری ابزار برای رسيدن و دست يافتن به خواسته خود چنانکه در تصوير می بينيم نيز دارد ولی از آنجا که موضوع آيه نيست به آنها نمی پردازيم). 💢 مرده می بايست به خاک سپرده شود: فرستادن کلاغ برای آموزش دادن خاکسپاری مرده به انسان، به اين معنی است که مرده می بايست به خاک سپرده شود. و مرده ضمن اينکه خوراکی برای درندگان می شود و می گندد و خاک سپردن آن احترامی به فرد مرده است، هنگاميکه تحليل می رود و در جو پراکنده می شود بيماريهائی را ايجاد می کند. بنابر اين چنانکه آيه مطرح نموده، دين از دير زمان به انسان ياد داده بوده که مرده را می بايست به خاک سپرد. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۱ 📌نعمت های الهی الی باید های الهی را دائماً متذکر باشد، بخصوص نجات از بلاها و هایی که متوجّه او بوده اند و او را از آنها نجات داده است. لذا به شکرانه آن ها باید را اهمیت بیشتری بدهد و در تمام امور به خدا کند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
[یکصد و چهارده نکته از کریم درباره نماز - ۱۸ شرافت نماز - صفحه ۲۹] 📌 شرافت کریم در توصیف مؤمنان می‌فرماید: مؤمنان کسانی هستند که علاوه بر پاسخ مثبت به ندای الهی را اقامه می‌کنند؛ «والّذین استجابوا لربّهم وأقاموا الصلوة و أمرهم شوری بینهم». [۱] مرحوم رضی الله عنه می‌فرماید: اگر از میان همه ی تکالیف اسلامی خداوند نام نماز را بیان کرد و فرمود: را بر پا می‌دارند، از باب ذکر خاص بعد از عام است که دلالت بر اهمیت و نماز دارد. [۲] ---------- [۱]: ۱. شوری / ۳۷. [۲]: ۲. المیزان / ج ۱۸ / ص ۹۶. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢قرآن نوری خاموش ناشدنی 🗓امام علی علیه السّلام فرمودند: ثم انزل عليه (انزل علي نبيه محمد) الكتاب نوراً لا تطفاً مصابيحه و سراجاً لا يخبوا توقُّدُهُ و بحراً ليدرك قعرُهُ و منهاجاً لا يُضل نهجه و شعاعاً لايظلم ضَوؤُهُ و فرقاناً لا يخمه برهانه و تبياناً لا تهدم اركانه. سپس خداوند قرآن را بر پیامبر - صلّی الله علیه و آله - نازل فرمود، قرآن نوری است که خاموشی ندارد، چراغی است که درخشندگی آن زوال نپذیرد، دریایی است که ژرفای آن درک نشود، راهی است که روندة آن گمراه نگردد، شعله ای است که نور آن تاریک نشود، جدا کنندة حق و باطلی است که درخشش برهانش خاموش نگردد، بنایی است که ستون های آن خراب نشود. 📚نهج البلاغه، خطبه198 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حیات و ممات عاقلانه در پرتو شناخت امام زمان عج 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (61) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 بحث روايى روايات تفسيرى حروف مقطعه قرآن به چند گروه تقسيم مى شود: ☑️2- رواياتى كه اين حروف را به نحو غالب ناظر به اسماى الهى و به نحو اجمال ناظر به مظاهر ويژه آن مى داند: ◽️عن جويريه عن سفيان الثورى قال: قلت للصادق (عليه السلام): يابن رسول الله ما معنى قول الله عزوجل: (الم والمص والر و المر و كهيعص و طس و طسم و يس و ص و حم و حمعسق وق ون ؟ قال (عليه السلام): اما (الم) فى اول البقره فمعناه انا الله الملك و اما (الم) فى اول آل عمران فمعناه انا الله المجيد و المص معناه انا الله المقتدر الصادق و (الر) معناه انا الله الرؤ ف و (المر) معنا انا الله المحيى المميت الرزاق و (كهيعص) معناه انا الله الكافى الهادى اولى العالم الصادق الوعد واما (طه) فاسم من اسماء النبى (صلى الله عليه وآله) و معناه يا طالب الحق الهادى اليه... و اما (طه) فاسم من اسماء النبى (صلى الله عليه وآله) و معناه يا ايها السامع لوحيى... و اما (ص) فعين تنبع من تحت العرش و هى التى توضا منها النبى () لما عرج به و... اما (حم) فمعناه الحميد المجيد و اما (حمعسق) فمعناه الحليم المثيب العالم السميع القادر القوى و اما (ق) فهو الجبل المحيط بالارض و خضره السماء منه و به يمسك الله الارض ان تميد باهلها واما (ن) فهو نهر فى الجنه... قال سفيان: فقلت له يابن رسول الله بين لى امر اللوح والقلم و المداد فضل بيان...فقال: يابن سعد لولا انك اهل للجوب ما اجبتك. فنون ملك يؤ دى الى القلم و هو ملك... ثم قال: قم يا سفيان فلا آمن عليك . (168) ◽️- عن الصادق (عليه السلام): الالف حرف من حروف دل على قولك الله و دل باللام على قولك الملك العظيم القاهر للخلق اجمعين و دل بالميم على انه المجيد المحمود فى كل افعاله و جعل هذا القول حجه على اليهود و ذكلك ان الله لما بعث موسى بن عمران ثم من بعده من الانبياء الى بنى اسرائيل لم يكن فيهم قوم الا اخذوا عليهم العهود والمواثيق لومنن بمحمد العربى الامى المبعوث بمكه الذى يهاجر الى المدينه ياتى بالكتاب بالحروف المقطعه افتتاح بعض سوره تحفظه امته فيقرؤ نه قياما و قعودا (169) -◽️ عن الصادق (عليه السلام) قال:) معناه: انا الله المقتدر الصادق. (170) ========================================== 168- بحار، ج 89، ص 373 169- تفسير برهان ، ج 1، ص 54 170- همان ، ج 2، ص 2 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (62) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 بحث روايى روايات تفسيرى حروف مقطعه قرآن به چند گروه تقسيم مى شود: ☑️2- رواياتى كه اين حروف را به نحو غالب ناظر به اسماى الهى و به نحو اجمال ناظر به مظاهر ويژه آن مى داند: ▫ - قال: قلت لجعفر بن محمد بن على بن الحسين بن على بن ابيطالب (صلوات الله عليهم): ما معنى (الر) قال: انا الله الروف . (171) - قال: قلت لجعفر محمد...: يابن رسول الله ما معنى (المر)؟ قال: (المر) معناه: انا الله المحيى المميت الرازق. (172) ▫ - سفيان بن سعيد الثورى قال: قلت لجعفر بن محمد... (عليه السلام): يابن رسول الله ما معنى (كهيعص)؟ قال: معناه انا الكافى الهادى الولى العالم الولى العالم الصادق الوعد. (173) ▫ روى عن اميرالمومنين (عليه السلام) انه قال فى دعائه: اسالك يا (كهيعص).(174) ▫ النبى (صلى الله عليه وآله): و اسئلك باسمك التام العالم الكامل يا الله و اسئلك باسمك (ص) و (يس) والصافات و (حم عسق) و (كهيعص) يا الله و اسالك باسمك (الم # الله لا اله الا هو الحى القيوم) يا الله.... (175) -... قال: حضرت عند جعفر بن محمد (عليهم السلام) فدخل عليه رجل سئله عن (كهيعص) (عليه السلام): كاف كاف، هاء هاد لهم، يا ولى لهم، عين عالم طاعتنا، صاد صادق لهم وعده حتى يبلغ بهم المنزله وعدها اياهم فى بطن القرآن. (176) ▫ - عن الصادق (عليه السلام) قال: (كهيعص) هذه اسماء الله مقطعه و اما قوله (كهيعص) قال الله هو الكافى و الهادى العالم الصادق ذوالايادى العظام الصابر على الاعادى و هو قوله كما وصف نفسه تبارك و تعالى.(177) ▫ - عن الصادق (عليه السلام) (فى قول الله عز و جل طس و طسم) قال: و اما (طس) فمعناه انا الطالب السميع و اما (طسم) فمعناه انا الطالب السميع المبدء المعيد. (178) ▫ عن سفيان بن سعيد الثورى عن الصادق (عليه السلام) قال له اخبرنى يابن رسول الله (صلى الله عليه وآله) عن (حم) و (حم عسق) قال: اما (حم) فمعناه الحميد المجيد و اما (حم عسق) فمعناه الحليم المثيب العالم السميع القادر القوى. (179) ================================== 171- همان ، ص 206 172- همان ، ص 277 173- همان ، ج 3، ص 2 174- نور الثقلين ، ج 3، ص 320. 175- بحار، ج 90، ص 262 176- تفسير برهان ، ج 3، ص 3 177- همان ، ص 3 178- همان ، ص 179. 179- همان ، ج 4، ص 90. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت38 :تفسیر آیه23 و24و25سوره مطففین ✳ عَلَى‌ الْأَرَائِکِ‌ يَنْظُرُونَ‌ ☑ ۱ - نیکوکاران در قیامت، بر تخت هاى تزیین شده آرمیده و به تماشاى منظره ها خواهند پرداخت. (على الأرائک ینظرون) «أریکة» (مفرد «أرائک») به تختى گفته مى شود که تزیین یافته و در خیمه یا خانه اى نهاده شود. هم چنین به جایگاه آرمیدن و لمیدن - اعم از تخت، یا تخت عروس و یا تخت خواب - اطلاق مى شود. (قاموس) ☑۲ - چشم نیکوکاران در آخرت، بى نیاز از خواب است و حتى به هنگام آرمیدن بر تختخواب، نظاره گر زیبایى نعمت ها است.* (على الأرائک ینظرون) «أرائک» (تخت خواب ها)، به معناى محل خوابیدن است که در آیه شریفه محل نظاره گرى معرفى شده است. شاید این تعبیر، به نبود خواب در بهشت اشاره داشته باشد. ☑۳ - نعمت هاى آخرت، زیبا و تماشایى است. (لفى نعیم ... ینظرون) ☑۴ - نیکوکارى، مایه رفع نگرانى و آسودگى خاطر در آخرت است. (على الأرائک ینظرون) 🔅🔅🔅 ✳ تَعْرِفُ‌ فِي‌ وُجُوهِهِمْ‌ نَضْرَةَ النَّعِيمِ‌ ☑۱ - وفور، خرمى و طراوت نعمت هاى آخرت، نیکوکاران را شاداب و داراى رخسارى درخشان خواهد ساخت. (تعرف فى وجوههم نضرة النعیم) «نعیم» به معناى نعمت فراوان، «نضرة» به معناى زیبایى و «نضرة النعیم» به معناى درخشندگى آن است (مفردات راغب). مراد از آن به قرینه «تعرف فى وجوههم»، تابناکى چهره بر اثر نعمت وافر است. ☑۲ - تلألؤ نور و زیبایى در رخسار نیکوکاران بر اثر نعمت هاى آخرت، بر هر بیننده اى آشکار و مشهود است. (تعرف فى وجوههم نضرة النعیم) «تعرف»، خطاب به نوع است و هر مخاطبى را شامل مى شود. 🔅🔅🔅 ✳ يُسْقَوْنَ‌ مِنْ‌ رَحِيقٍ‌ مَخْتُومٍ‌ ▫ «رَحِیقٍ»: شراب خالص. «مَخْتُومٍ»: مهر شده. سربسته. این تعبیر تأکیدی بر خلوص و پاکی و دست‌نخوردگی شراب بهشت است که هوش و عقل و نشاط و عشق و صفا می‌آفریند. ☑۱ - نیکوکاران در آخرت، با گواراترین باده و شرابى ناب، پذیرایى خواهند شد. (یسقون من رحیق مختوم) «رحیق»، به باده خالص یا گواراترین نوع آن گفته مى شود. (قاموس) ☑۲ - جام مى نیکوکاران در آخرت، سربسته و مهرخورده و محفوظ از هرگونه دخل و تصرف است. (رحیق مختوم) ☑۳ - در آخرت، ساقى شراب، در خدمت نیکوکاران و عهده دار باده نوشاندن به آنان خواهد بود. (یسقون) فعل مجهول «یُسْقَون» بیانگر این است که در آخرت فرد یا افرادى، باده ریز و شرابدار محفل مى گسارى نیکوکاران خواهند بود. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت38 :تفسیر آیه 26؛27 و28 سوره مطففین ✳️خِتَامُهُ‌ مِسْکٌ‌ وَ فِي‌ ذٰلِکَ‌ فَلْيَتَنَافَسِ‌ الْمُتَنَافِسُونَ‌ ☑️۱ - معطّر بودن آخرین جرعه ها و مشک انگیز بودن آن، از ویژگى هاى باده بهشتى است. (ختامه مسک) «ختام» به معناى نهایت و پایان است (مفردات راغب). جمله «ختامه مسک» بیانگر صفاى شراب بهشتى است; به گونه اى که حتى آخرین قطرات آن نیز نوشیده مى شود و مانند ته نشین شراب دنیایى دور ریخته نخواهد شد; زیرا به خوشبویى مشک است. ☑️۲ - صُراح باده بهشتى نیکوکاران، با مشک لاک و مهر شده است. (ختامه مسک) برخى از اهل لغت، «ختام» را به معناى وسیله ختم و علامت گذاشتن مى دانند و مى گویند: تنگ شراب را در آخرت، با مشک ممهور مى کنند; نه این که مانند صُراح (تنگ شراب) دنیا، آن را با گل و امثال آن سربسته سازند. راغب این معنا را با آیه شریفه مناسب نمى داند. ☑️۳ - به کار گرفتن تمام تلاش براى رقابت با دیگران، تنها شایسته خوش گذرانى و شراب خوارى در جهان آخرت است. (و فى ذلک فلیتنافس المتنفسون) «تَنافُس»; یعنى، هر یک از رقابت کنندگان، نیروى نَفْس خویش را در برابر دیگرى آشکار سازد (مقاییس اللغة). «ذلک»، به محتواى آیات «على الأرائک ینظرون» و «یسقون» اشاره دارد. ☑️۴ - خداوند، انسان ها را به تلاش براى ربودن پاداش هاى آخرت از یکدیگر، دعوت و ترغیب کرده است. (و فى ذلک فلیتنافس المتنفسون) ☑️۵ - دنیا، عرصه تلاش براى رسیدن به لذت هاى آخرت است. (فلیتنافس المتنفسون) 🔅🔅🔅 ✳️وَ مِزَاجُهُ‌ مِنْ‌ تَسْنِيمٍ‌ ☑️۱ - باده هاى بهشتى نیکوکاران، با شربتى از چشمه «تسنیم» آمیخته است. (و مزاجه من تسنیم) به هر یک از عناصر مخلوط شده با چیز دیگر، «مزاج» گفته مى شود. «تسنیم» نام چشمه اى است که مقرّبان در بهشت از آن مى نوشند. ممکن است این نام، از ماده «سنم» - که به معناى علوّ و ارتفاع است - مشتق باشد و بر ارزش والاى آن چشمه دلالت کند. ☑️۲ - چشمه «تسنیم»، داراى شربتى برتر از باده هاى بهشتى است. (و مزاجه من تسنیم) آیه شریفه، در مقام مدح شراب بهشتى از امتزاج آن با نوشیدنى چشمه «تسنیم» سخن گفته و این امتزاج را از مزیت هاى باده بهشتى قرار داده است. بنابراین شربت تسنیم، لذیذتر و ارجمندتر از شراب بهشتى است. 🔅🔅🔅 ✳️عَيْناً يَشْرَبُ‌ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ‌ ☑️۱ - چشمه «تسنیم» سیراب کننده مقرّبان درگاه خداوند است. (عینًا یشرب بها المقرّبون) «عیناً» حال براى «تسنیم» است و «باء» در «بها» - که براى استعانت مى باشد - قرینه است بر این که در فعل «یشرب» علاوه بر نوشیدن، معناى «سیراب شدن» نیز تضمین شده است. برخى آن را به معناى «من» گرفته و تضمین معناى سیراب شدن را ضرورى نمى دانند. ☑️۲ - مقرّبان درگاه خداوند، داراى مقامى برتر از نیکوکاران اند. (إنّ الأبرار ... عینًا یشرب بها المقرّبون) ☑️۳ - آشامیدنى مقرّبان درگاه الهى، تنها از چشمه تسنیم و خالص و ناب خواهد بود. (تسنیم . عینًا یشرب بها المقرّبون) در جمله «یشرب بها المقرّبون»، سخنى از امتزاج به میان نیامده است; با آن که درباره «رحیق» ابرار گفته شده: «مزاجه من تسنیم». بنابراین نوشیدنى مقربان، با چیزهاى دیگر آمیخته نخواهد بود. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom