eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
اعراف 8.mp3
10.8M
8 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن عسکری علیه السلام و حضرت محمد صلی الله علیه و آله...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
💢رعایت آداب ظاهری و باطنی در نماز دارای یک سلسله آداب ظاهری و باطنی است که هر مسلمانی باید آن‌ها را رعایت کند: الف لباس زیبا پوشیدن: قرآن کریم می‌فرماید: «خذوا زینتکم عند کلّ مسجد» [۲] . در روایت است که امام سجاد علیه السلام به هنگام بهترین لباس خود را می‌پوشید (لبس اجود ثیابه) و به آیه ی فوق استناد می‌نمود. [۳] ب مسواک زدن: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: فضیلت دو رکعت نماز با مسواک از هفتاد رکعت نماز بی مسواک بیشتر است؛ «رکعتین بسواک أفضل من سبعین رکعة بغیر سواک». [۱] ج عطر زدن: حضرت صادق علیه السلام فرمودند: شخصی که به هنگام نماز عطر استعمال کند فضیلت نمازش هفتاد برابر نمازی است که فاقد عطر باشد؛ «صلاة متطیّب أفضل من سبعین صلاة بغیر طیب». [۲] د رعایت اول وقت: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: بهترین اعمال نزد خداوند نماز اول وقت است؛ «أفضل الاعمال عند الله الصلاة فی أوّل وقتها». [۳] ه نماز خواندن در مساجد: قال علی علیه السلام: «لا صلاة لجار المسجد الاّ فی المسجد الاّ أن یکون عذر او به علّة». [۴] و دعا خواندن قبل از تکبیرة الاحرام: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله قبل از تکبیرة الاحرام عرضه می‌داشت: «وجّهت وجهی للّذی فطر السّموات و الأرض حنیفا و ما أنا من المشرکین * انّ صلاتی و نسکی و محیای و مماتی للّه ربّ العالمین». [۵] حضرت علی علیه السلام قبل از تکبیرة الاحرام عرضه می‌داشت: «یا محسن قد أتاک المسیئ و قد أمرت المحسن أن یتجاوز عن المسیئ، أنت المحسن و أنا المسیئ». [۶] ز پناه بردن به خداوند: ابو سعید خدری می‌گوید: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله قبل از قرائت، جمله ی شریفه «أعوذ باللّه من الشّیطان الرّجیم» را می‌فرمود. [۱] ح بلند گفتن «بسم الله»: امام حسن عسگری علیه السلام می‌فرمایند: یکی از نشانه‌های مؤمن این است که «بسم الله» در نماز را بلند بگوید. [۲] ---------- [۶]: ۶. فلاح السائل / ص ۱۵۵. [۱]: ۱. وسائل / ج ۶ / ص ۱۳۵. [۲]: ۲. تهذیب / ج ۶ / ص ۵۲. [۲]: ۲. وسائل / ج ۳ / ص ۳۱۵. [۳]: ۳. مسند / ج ۱۰ / ص ۳۱۶. [۴]: ۴. دعائم الاسلام / ج ۱ / ص ۱۴۸. [۵]: ۵. سنن ترمذی / ج ۵ / ص ۴۸۷. [۲]: ۲. اعراف / ۳۱. [۳]: ۳. وسائل / ج ۳ / ص ۳۳۱. [۱]: ۱. خصال / ۴۸۱. 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ostad_maleki 💢 معجزات انبیا به خاطر اثبات مدعای آنها بوده است 📼 حجت الاسلام و المسلمین استاد ملکی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
⏪ ...در بعضي از اين رسانه هاي کتبي و غير کتبي شما شنيديد که برخي‌ها گفتند خدايي که ـ معاذ الله ـ انسان را به آن صورت عذاب مي‌کند با «زقّوم» عذاب مي‌کند؛ مثلاً اين خداي انتقام‌جويي است و مانند اين حرفها، اينها اصلاً نمي‌دانند که اين آبروبردن مردم، اين نيش‌زدن به اين و آن، اين سلب حيثيت و اين بيت‌المال خودش «زقّوم» است؛ لذا فرمود اعمال شماست! ﴿فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ﴾، فرمود ما اينجا بساط آهنگري نداريم، شما خودتان به همراه خومي‌آوريد! اين‌طور نيست که ـ معاذ الله ـ ذات اقدس الهي در صدد انتقام باشد، فرمود اعمال شماست که به اين صورت درآمده است، ▫ شما نمي‌دانيد که آبروي را بردن يعني چه! شما نمي‌دانيد بيت‌المال يعني چه! شما نمي‌دانيد جوان را بيکار کردن و نکردن و جلوي ازدواج را گرفتن يعني چه! اين دست و پا بستن جامعه به صورت غُل درمي‌آيد! ⏪ بنابراين اين‌طور نيست که ذات اقدس الهي ـ معاذ الله ـ يک خدايِ خشنِ قهّارِ بي‌مهرِ نامهربان باشد؛ او رئوف و رحيم و «أرحم الراحمين» است که لطف و رحمت او نامتناهي است؛ ولي با غُل و زنجير به همراه خودش ميآورد. 📼 درس سوره غافر جلسه 32 حضرت استاد آیت الله
34.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خوبه گاهی وقت ها از خودمون بپرسیمِ! 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۱۱ 📌سير و سفر الی بايد چشم داشته باشد، در سير و سفر کند، به آثار گذشتگان دقت نمايد و ببيند عاقبت کنندگان رسولان الهی چه بوده است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
الفبای دین.mp3
1.38M
🔸 الفبای دین 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 👇🏼👇🏼👇🏼
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
🔸 الفبای دین #آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🔅تفس
📚 درس اخلاق تاریخ: 1387/10/26 🆔 @a_javadiamoli_doross 💢💢الفبای دین 🔸 یك جوان كه فقط تلاش و كوشش او این است كه خوب غذا بخورد، خوب بالندگی داشته باشد، خوب جامه در بر بكند و خوب آرایش بكند، این یک مرحله گیاهی است، كدام نهال است كه این چند كار را نمی ‌كند؟! [گیاه] جامه خوب در بر می کند، خوب رشد می ‌كند، خوب قد می كشد، خوب نمو می ‌كند، خوب غذا می‌ خورد. این «نامٍ بالفعل و حیوان بالقوه». وقتی قدری بالا آمد عواطف و احساسات و احترام به پدر و مادر و رعایت حقوق برادر و رعایت حقوق همسایگان و اینهاست، این از مرحله نباتی درآمده «حیوانٌ بالفعل و انسان بالقوه». مرحوم بوعلی می ‌فرمود آن كسی كه از زیر دستش حمایت نمی ‌كند، رسالتی ندارد و از حوزه خودش غفلت دارد، این حیوان هم نیست.[1] 🔸 آن وقت ها كه داشتن مرغ های طبیعی در خانه ‌ها رسم بود همه ما می‌ دیدیم، این مرغ تا مادر نشده بود هر كسی به طرف او می‌ رفت فرار می ‌كرد، اما همین كه مادر شده تا آخر می ‌ایستاد! می‌ گوید حوزه مأموریت من است و من باید از مسئولیتم دفاع بكنم. اگر كسی از حوزه مسئولیتش دفاع نكند ﴿بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾[2] می ‌شود. كدام حیوان است كه از حوزه مسئولیتش دفاع نمی ‌كند؟! اگر كسی از حوزه مسئولیت خودش دفاع نكند، نباشد و نباشد این حیوان نیست! این «نامٍ بالفعل و حیوان بالقوه». 🔸 به ما گفتند شما باشید. اگر كسی غیور نبود «حیوانٌ بالقوه» است و «نامٍ بالفعل»؛ او فقط بالندگی خوب دارد، این غیور نیست! اگر كسی ـ خدای ناكرده ـ در حوزه كار خودش امین نبود، او به تعبیر مرحوم بوعلی یك حیوان هم نیست؛ كلاب هراش، این سگ های هرزه بیابان گرد هر چیزی دستشان برسد می ‌خورند، اما سگ های شكاری كه كلب معلم است در این سینه ‌های كوه و در سنگلاخ ها آن شكارچی این كبك را شكار می ‌كند، این سگ شكاری تربیت شده نفس نفس زنان در این سنگلاخ ها می ‌رود و او را پیدا می ‌كند به دندان می ‌گیرد و به برمی ‌گرداند؛ صاحبش بعد از اینكه خورده یك مقدار استخوان هم به او می‌ دهد. این را این بزرگان می ‌گویند اگر كسی در بیت المال خیانت بكند حیوان هم نیست! اینكه در قرآن فرمود بعضی بدتر از حیوان است سرّش این است. كدام حیوان است كه تربیت بشود و بعد خیانت بكند؟! پس خائن هنوز حیوان نشده، چه برسد به انسان! اینها ابتدائیات و است! اگر این موارد را پشت سر گذاشته و كم كم وارد مرز ملكوت شد، انسان می‌ شود. [1]. الاشارات و التنبیهات، ص342؛ «فقد بان أنّ اللذّات الباطنة مستعلیة على اللّذات الحسّیة و لیس ذلك فی العاقل فقط، بل و فی العجم من الحیوانات؛ فإنّ من كلاب الصید ما یقتنص على الجوع، ثمّ یمسكه على صاحبه و ربّما حمله إلیه و المرضعة من الحیوانات تؤثر ما ولدته على نفسها و ربّما خاطرت محامیة علیه أعظم من مخاطرتها فی ذات حمایتها نفسها». [2]. سوره أعراف، آیه179؛سوره فرقان، آیه44. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢ترنج خوش طعم و بو امام صادق علیه السّلام فرمودند: من اوتي القرآن و الايمان فمثله الا ترجّه ريحها طيب و طعمها طيب و اَمَا الذي لم يؤت القرآن و الايمان مثله الحنظله طعمها سرّ و لاريح لها. کسی که به او قرآن و ایمان عطا شده باشد مثل او مثل ترنج است که بوی آن خوب و طعم آن هم خوب و پاک است و کسی که به او قرآن و ایمان عطا نشده باشد مثل آن مثل میوه حنظله است که طعم آن تلخ و بویی هم ندارد. 📚الکافی، ج 2، ص 442 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آفاتِ نبودِ 10 🌴🌴🌴 ⏮دهم. عقل وعايه و درايه را م يتوان در تدوين برنامههاي حياتي دوده طاها و ياسين)صلّي الله عليه وآله وسلّم( به خوبي يافت تا روشن گردد كه «أوُلوا الحجي» شدن، «أوُلوالألباب» بودن، عاقلان عقل وعايه و درايه بودن، به قامت موزون اين ذوات قدسي، مناسب است. ⏺حضرت امام زين العابدين)عليه السلام( كه در سپهر صبر و پايداري، قدر اوّل كوكب درّي و در برجاوج و عروج دعا و نيايش، بدر منير است، در تفزّع به درگاه كبريايي، از كارگاه هر دني، رهيده واز دونان كه براي دو نان چالشهاي منافي عزّت را پيش مي گيرند، تبرّي جسته و از قلمرو ناسوت پر كشيده و از منطقه ملكوت، اِسِراء نموده و از صحنه جبروت، فراتر رفته است؛ به طوري كه نه تنها از ماسوي قطع علاقه كرده و نه تنها از آنها منقطع شده، بلكه بر فراز قطع ايستاده، آنگاه انقطاع را به دست آورده و سپس انقطاع را زير پا نهاده و به كمال انقطاع رسيده است و از بام كمال انقطاع كه از آن با عنوان اخلاص انقطاع ياد مي شود به راهيان كوي توحيد كه در أنَّ طَلبَ المحتاج إلي المحتاج سَفهٌَ مِن رأيهِ و ضَلةٌّ من عقْله» ؛ يعني استعانت ممكن از غير واجب، تقاضاي مخلوق از مَخلوق، استدعاي نيازمند از موجود ممكنِ نيازمند ديگر، مطابق فتواي عقل نيست؛ زيرا حكم عقل به توحيدمداري در علم و عمل است ومعناي )ايّاك نستعين( جز حصر اعتماد بر خدا و استناد به او و عبادت براي خدا و تقاضا از او و... نيست. ⏺پس اگر در بخش «اولوا الألباب» بودن اهل بيت عصمت و طهارت)عليهم السلام( احاديث مبسوط عقل نقل شد، براي آن است كه نه تنها در حكمت نظري، هستي ممكن، از واجب است، بلكه در حكمت عملي نيز تأمين نيازهاي ممكن به واجب است و اين فتواي عقل ناب نَبوَي و عَلوَي است كه هم حكمت و كلام را تغذيه م يكند و هم اخلاق و حقوق را فربه م يسازد و در نتيجه، تعليم كتاب وحكمت را با تزكيه، قرين م ينمايد و هر چه غير اين باشد، سفاهت است و ضلالت؛ كه هر دو ناشي از نبودِ عقل كمياب و از دست دادن گوهر خردورزي است كه از كبريت احمر نادرتر است. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 256 پيام به زائر و مسئولان دفتر نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها سال 1384 🔅🔅🔅 💢مراقبت رکن سلوک ⏹چون مؤمن، به ويژه عالِم با ايمان، از شرحِ صدر برخوردار است و مقتضاي سِعه صدر در جريان معرفت شناختي، برائت از جمود حسّ گرايي و ركود تجربه گري محض بوده، بلكه جمع بين ره توشه عقل تجربي و زاد راه عقل تجريدي است تا هم از علوم تجربي طرفي ببندد و هم راه دانشهاي تجريدي را نبندد و از آن نيز بهره بهينه ببرد و در جريان جامعه شناسي نزاهت از فرد گرايي و قوم و تبار طلبي صرف بوده، بلكه جمع بين حيثيّت فردي و حيثيت اجتماعي انسان است تا هم حقوق فردي رعايت گردد و هم حقوق جمعي تباه نشود و در حراست از هر دو جهت كوشش مستمر لازم است، لذا بايد همراه فراگيري علوم مُتنوّع، در توسعه ظرف علم، يعني جان عالِم كه جام جهان نماست از يك سو و تطهير آن از رجس درون و رجز بيرون از سوي ديگر، رقيب عتيد خود شد، تا مبادا دل بلورين كه فقط صنيع الهي است، مورد تطاول سَلْم[1]و تور هوا و هوس داخل گردد يا مطمح نظر مغول و تتارِ خارج شود و چون دشمن هماره جاي فارغ را هدف مي گيرد و از آن رهگذر جاي پر را خالي از آشنا كرده و از بيگانه پُر مي سازد، از اين جهت مراقبت مهم ترين ركن خواهد بود. گفتم كجات جويم اي ماه دلستان گفتا قرارگاه مَنَتْ جان دوستان ========== [1]ـ تسليم شدن، به اختيار كسي درآمدن (فرهنگ فارسي، ج 2، ص 1913). 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
غرور 38.mp3
6.41M
(38) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:53 دقیقه 🌿🌿🌿 📼غرور 3 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
اعراف 9.mp3
11.68M
9 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن عسکری علیه السلام و حضرت محمد صلی الله علیه و آله...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شمس الوحی تبریزی (۱) _ علامه، غواص دریای قرآن اگر کسی عمری را در خدمت به سر برد، می فهمد علوم اولین و آخرین در سفره ای است که این مرد بزرگوار در کنار آن سفره آرمیده است. مرحوم جزو کسانی بود که عمری را در کنار مائده و مادبه کریم گذراند. قهراً به نوبه خود روح و ریحانی از علوم اولین و آخرین درک کرده است. علامه از نوادر مفسّرانی بود که وارد دریای قرآن شد، ماهرانه کرد و قادرانه ها را عرضه کرد و برای دیگران رهآورد فراوانی را آورد؛ چون همواره قرآن را با طاهرین هماهنگ می دید و هماهنگ می کرد. ✅ پیام تلویزیونی به مناسبت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی (ره) _ قم ؛ آبان ۱۳۷۵ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۲۴ ـ ۲۱ 📌تکذيب برداشت از آيات الهی بعض از چون به صفات رذيله گرفتار هستند و نفس خود را نکرده اند به خود می کنند، آيات الهی را که برای هدايت آنها نازل شده می کنند و به خدای تعالی می بندند؛ اينها هيچگاه رستگار نشده و به نمی رسند و روز وقتی از آنها سؤل می شود آنهايی را که شما به آنها اعتماد کرده بوديد و در مقابل تعالی برای آنها مستقلی قائل بوديد کجايند، آنها اين را هم منکر می شوند و می گويند ما نبوده ايم ببينيد که آنها چگونه به خودشان می بندند و را عوضی می روند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚 دیدار اعضای اتحادیه بین المللی امت واحده با حضرت استاد تاریخ: 1393/01/18 🆔 @a_javadiamoli_doross 💠 عدل و صلح 🔸 ما وقتی می‌توانیم درباره صلح و عقل و عدل جهان سخن بگوییم كه خود را بشناسیم; زیرا انسان یك موجود جهانی است و هرگز از بین نمی‌ رود. اگر بعد از مرگ خبری نبود و مرگ پایان راه بود، انسان می ‌توانست ددمنشانه زندگی كند و برابر قدرت و زوری كه دارد بر دیگران بتازد; ولی مرگ بین راه است، انسان با مُردن از پوست به در می ‌آید و برای ابد زنده است؛ اگر برای ابد زنده است، باید برای بعد از مرگ ره‌ توشه ‌ای تهیه كند. 🔸 ما برای اینكه نه بیراهه برویم و نه راه كسی را ببندیم, نه كسی جنگ را بر ما تحمیل كند و نه ما طبل جنگ بكوبیم، باید آن روح, روح و روح را فراهم كنیم تا بدانیم ما در برابر هر كاری مسئول هستیم و بعد از مرگ باید پاسخگوی آن باشیم. انبیا آمدند به ما بفهمانند انسان در رو در رویی با مرگ, انسان مرگ را می ‌میراند نه بمیرد! ما یك دشمن داریم به نام مرگ و در مصاف با مرگ, ما پیروز هستیم نه مرگ! ما مرگ را از پا در می‌ آوریم و وارد صحنه ‌ای می‌ شویم كه دیگر مرگ نیست. 🔸 ما برای اینكه در درونمان، و سامان بپذیرد باید آن غرور، خودخواهی و جاه‌ طلبی را تعدیل كنیم؛ غرور و خودخواهی ما دشمنی است كه هرگز با ما كنار نمی ‌آید، ما باید آن را سركوب كنیم. شما در جهان می ‌بینید که مار دشمن انسان است، اما خیلی ‌ها با مار كنار می ‌آیند، با آن زندگی می ‌كنند؛ عقرب دشمن انسان است و خیلی‌ ها با عقرب كنار می ‌آیند و با او زندگی می ‌كنند؛ اما با غرور و خودخواهی و نفس ‌پرستی هرگز نمی ‌شود كنار آمد كه او با ما كاری نداشته باشد، او از هر مار و عقرب و گزنده ‌ای بدتر است. ما هیچ چاره نداریم مگر اینكه این خودخواهی و غرور را رام كنیم و و بشویم آن‌ گاه دم از صلح بزنیم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(18) 🔅🔅🔅 ✳اصول کار ⏪ 2. اصل دوم تمسک به قرآن و سنت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ (79/آل عمران) وَ كَيْفَ تَكْفُرُونَ وَ أَنْتُمْ تُتْلى‏ عَلَيْكُمْ آياتُ اللَّهِ وَ فيكُمْ رَسُولُهُ وَ مَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (101/آل عمران) ▫ ازحدیث ثقلین می فهمیم که کتاب الهی وسنت و سیره رسول اعظم «ص» و ائمه علیهم السلام سندی متقن درسیاستگزاری و برنامه ریزی کلان فرهنگی جامعه اسلامی به شمار می آید. ▫▫ حال سوال اساسی فراروی کارگزاران نظام اسلامی این است که با وجود این سند فرهنگی انحراف چرا؟! 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (66) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 بحث روايى روايات تفسيرى حروف مقطعه قرآن به چند گروه تقسيم مى شود: ☑️ 6-رواياتى كه حروف مقطعه را ناظر به اجل امتها مى داند: ▫️ - عن محمد بن قيس، قال: سمعت ابا جعفر (عليه السلام) يحدث ان حيا وابا يا سر ابنى اخطب ونفرا من يهود اهل نجران اتوا رسول الله (صلى الله عليه وآله) فقالواله: اليس فيما يذكر فيما انزل عليك (الم)؟ قال: بلى. قالوا: اتاك بها جبرئيل من عندالله ؟ قال: نعم. قالوا: لقد بعثت انبياء قبلك و ما نعلم نبيا منهم اخبر ما مده ملكه و ما اجل امته غيرك. قال: فاقبل حى بن اخطب على اصحابه فقال: الالف واحد واللام ثلاثون و الميم اربعون، فهذه احدى و سبعون سنه، قال: ثم اقبل على رسول الله (صلى الله عليه وآله) فقال: يا محمد هل مع هذا غيره ؟ قال: نعم قال فهاته. قال (المص). قال: هذه اثقل والطول. الالف واحد واللام ثلاثون والميم اربعون والصاد تسعون. فهذه ماه واحدى و ستون. ثم قال لرسول الله (صلى الله عليه وآله): فهل مع هذا غيره ؟ قال: نعم. قال هاته. قال: (المر) قال: هذه اثقل اطول ؛ الالف واحده و اللام ثلاثون والميم اربعون والرا ماتان. ثم قال: مع هذا غيره ؟ قال: نعم. قال: قد التبس علينا امرك فما ندرى ما اعطيت. ثم قاموا عنه. ثم قال ابو ياسر لحى بن اخطب اخيه. ما يدريك لعل محمدا قد جمع له هذا كله و اكثر منه. قال: فذكر ابوجعفر (عليه السلام): ان هذه الايات انزلت فيهم (منه آيات محكمات هن ام الكتاب و اخر متشابهات) قال وهى تجرى فى وجه آخر على غير تاويل حى وابى ياسر واصحابهم(203) ▫️ - جاء رجل الى ابى جعفر (عليه السلام) فى مكه فسئله عن مسائل فاجابه فيها فذكر الحديث الى ان قال: فقال له: فما (المص)؟... فقال ابو جعفر (عليه السلام)...: امسك، الالف واحد واللام ثلاثون والميم اربعون والصاد تسعون. قلت: فهذه ماه واحدى و ستون. فقال: يا بالبيد اذا دخلت سنه احدى و ستون و ماه سلب الله قوما سلطانهم.(204) ▫️ - رحمه بن صدقه قال: اتى رجل من بنى اميه لعنهم الله و كان زنديقا الى جعفر بن محمد (عليه السلام) فقال له: قول الله عزوجل فى كتابه (المص) اى شى ء اراد بهذا واى شى فيه من الحلال والحرام واى شىء فيه مما ينتفع به الناس ؟ قال: فاغتاط (عليه السلام) من ذلك فقا: امسك و يحك، الالف واحد واللام ثلاثون والميم اربعون والصاد تسعون كم معك ؟ فقال الرجل: ماه واحدى و ستون. فقال (عليه السلام): اذا انقضت سنه احدى و ستين و ماه تنقضى ملك اصحابك . قال: فنظرنا فلما انقضت سنه احدى و ستون و ماه عاشورا دخل المسوده الكوفه و ذهب ملكهم. (205) - عن ابى جعفر (عليه السلام) قال: يا بالبيد (ابولبيد المخزومى) انه يملك من ولد العباس اثنى عشر يقتل بعد الثامن منهم اربعه فتصيب احدهم الذبحه فتذبحه. هم فئه قصيره ، اعمارهم، قليله مدتهم، خبيثه سيرتهم، منهم الفويسق الملقب بالهادى والناطق و الغاوى. با بالبيد ان فى حروف القرآن المقطعه لعلما جما. ان الله تعالى انزل (الم # ذلك الكتاب) فقام محمد (صلى الله عليه وآله) حتى ظهر نوره و ثبتت كلمته وولد يوم ولد وقد مضى من الالف السابع ماه سنه و ثلاث سنين. ثم قال: وتبيانه فى كتاب الله الحروف المقطعه اذا عددتها من غير تكرار وليس ‍ من حروف مقطعه حرف تنقضى الايام الا وقائم من بنى هاشم عند انقضائه. ثم قال: الالف واحد واللام ثلاثون والميم اربعون والصاد تسعون فذلك ماه واحدى و ستون. ثم كان بدء خروج الحسين على (الم # الله...) فلما بلغت مدته قام قائم ولد العباس عند (المص) و يقوم قائمنا عند انقضائهاب (الر). فانهم ذلك واكتبه. (206) ▫️ عن العسكرى (عليه السلام): ... و سيسفر لهم ينابيع الحيوان بعد لظى النيران لتمام (الم) و (طه) و (الطواسين) من السنين . (207) ============ 203- تفسير برهان ، ج 1، ص 54 204- تفسير برهان ، ج 2، ص 3 205- تفسير برهان ، ج 2، ص 3 206- تفسير برهان ، ج 2، ص 3 207- بحار، 52، ص 121 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مــرو راهــےکه با ريگےبلغــزے مشــو بيدے کہ با بادے بلرزے تــورا قدر و تورا قيمت گـران است مـکن کارے که يک ارزن نيرزے 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom
Al-Mutaffifin06.mp3
4.91M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 52:تفسیر صوتی سوره مطففین 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه ششم ⏪مي‌فرمايد اما أبرار مستحضريد به هر آدم خوبي نمي‌گويند أبرار اينکه مي‌فرمايد: ﴿ما فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ﴾[7] هر نهري را بحر نميگويند آنجا که آب خيلي فراوان باشد آن بحر است فرق نهر و بحر همين است خشکي‌ها يکسان نيستند آن خشکي‌هايي که خيلي وسيع است را مي‌گويند بَرّ وگرنه يک تکه زميني که به اندازه يک خانه است يا فلان، آن را بَرّ نمي‌گويند. «جاف» هست خشک هست بَرّ آن سرزمين خيلي وسيع است در قبال بحر است. أبرار کساني‌اند که برجستگي اينها عظمت اينها اخلاق اينها يا درياگونه است مي‌شود «بحر العلوم» يا صحراگونه است مي‌شود جزء أبرار، اينها که شرح صدر دارند يا خشکي حساب مي‌شوند مي‌شود أبرار يا دريايي حساب مي‌شوند مي‌شوند «بحر العلوم» و مانند آن. ﴿إِنَّ الْأَبْرارَ﴾ وضعشان اين است چه کار مي‌کنند؟ کتابي دارند که مرقوم است و مقرّبين اين کتاب را مي‌بينند. پس همه چيز تنظيم شده است هيچ چيزي از بين نمي‌رود. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
تفسير سوره مطفّفِين جلسه 6.docx
37.1K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 53:تفسیر متنی سوره مطففین 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه ششم مي‌فرمايد اما أبرار مستحضريد به هر آدم خوبي نمي‌گويند أبرار اينکه مي‌فرمايد: ﴿ما فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ﴾[7] هر نهري را بحر نميگويند آنجا که آب خيلي فراوان باشد آن بحر است فرق نهر و بحر همين است خشکي‌ها يکسان نيستند آن خشکي‌هايي که خيلي وسيع است را مي‌گويند بَرّ وگرنه يک تکه زميني که به اندازه يک خانه است يا فلان، آن را بَرّ نمي‌گويند. «جاف» هست خشک هست بَرّ آن سرزمين خيلي وسيع است در قبال بحر است. أبرار کساني‌اند که برجستگي اينها عظمت اينها اخلاق اينها يا درياگونه است مي‌شود «بحر العلوم» يا صحراگونه است مي‌شود جزء أبرار، اينها که شرح صدر دارند يا خشکي حساب مي‌شوند مي‌شود أبرار يا دريايي حساب مي‌شوند مي‌شوند «بحر العلوم» و مانند آن. ﴿إِنَّ الْأَبْرارَ﴾ وضعشان اين است چه کار مي‌کنند؟ کتابي دارند که مرقوم است و مقرّبين اين کتاب را مي‌بينند. پس همه چيز تنظيم شده است هيچ چيزي از بين نمي‌رود. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom