eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
776 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
(97) 🔅🔅🔅 ✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون 💢تفسير ⏪نقش انفاق در بهره مندى از هدايت قرآن ▫️انفاق كه سومين صفت متقين در اين آيه كريمه است، هم باعث تحكيم پيوند بندگان با خداست و هم در پرتو توجه به خدا در تحكيم پيوند بندگان با يكديگر موثر است. لازم است توجه شود كه حقيقت انفاق منحصر به بذل مال نيست، بلكه ايثار جان در راه خدا نيز مشمول آن است ؛ گرچه عنوان انفاق عرفا بر آن اطلاق نشود؛ زيرا عناوين ديگر مانند بيع و شراء و اشتراء درباره بذل جان به زندگى اجتماعى بدون تعاون، احسان و ايثار اعضاى آن نسبت به يكديگر تحقق نمى پذيرد و كمال فردى كه در پرتو زندگى جمعى بايد حاصل شود به دست نمى آيد. ▫️از جمله (و مما رزقناهم ينفقون) در آيه مورد بحث استظهار مى شود كه اولا، پرهيزكاران بخشى از روزى خود را انفاق مى كنند، نه همه آن را (اگر من براى تبعيض باشد) و اين تعديل و پرهيز از افراط و تفريط دستور قرآن كريم درباره مقدار انفاق است: (و لا تجعل يدك مغلوله الى عنقك و لا تبسطها كل البسط فتقعد ملوما محسورا). (369) ▫️و ثانيا، بايد آنچه را انفاق مى كنند روزى خدا بدانند، نه مال خوئد (رزقنا) و اين بينش توحيدى را قرآن كريم به انسانها مى دهد: (و ما بكم من نعمه فمن الله)، (370) (واتوهم من مال الله الذين اتيكم). (371) ▫️انسان مالك حقيقى چيزى نيست، بلكه نماينده مالك حقيقى است و بايد مطابق فرمان او در مال خود تصرف كند: (وانفقوا مما جعلكم مستخلفين فيه) (372) و اگر كسى بگويد: من با كوشش خود مال فراهم كرده ام، گفتار او همان منطق باطل قارونى است كه مى گفت: (انما اوتيته على علم عندى). (373) ▫️خداى سبحان از لحاظ تشريع، اصل مالكيت اعتبارى انسانها را امضا كرده، در بسيارى از آيات اقتصادى، مانند آيات مربوط به تجارت، ارث، و تاديه وجوه شرعى ، انسانها را مالك مال دانسته و اموال را به آنان اسناد داده است، ليكن از لحاظ بينش تكوينى و اعتقادى، آيات حاكمى نازل كرده است كه دلالت بر سلب مالكيت تكوينى و حقيقى از آنان دارد. پس آيات مثبته ناظر به مالكيت جعلى و اعتبارى و آيات فيه ناظر به مالكيت تكوينى و حقيقى است. ▫️ثالثا، انفاق بايد از مال حلال باشد؛ چون مال حرام رزق الله نيست، بلكه مبغوض خداست. از اين رو قرآن كريم مى فرمايد از طيبات انفاق كنيد: (انفقوا من طيبات ما كسبتم) (374) گرچه اصل مال روزى خداست، ولى مال حلال هر كس روزى خاص اوست و خداوند دستور انفاق از رزق خاص ‍ انفاق كننده داده است. ======================== 369- سوره اسراء، آيه 29. 370- سوره نحل ، آيه 53 371- سوره نور، آيه 33 372- سوره حديد، آيه 7 373- سوره قصص ، آيه 78 374- سوره بقره ، آيه 267 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (97) #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #تفسیر #تسنیم #آیت_الله_جوادی_آملی 🔅
(98) 🔅🔅🔅 ✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون 💢تفسير ⏪نقش انفاق در بهره مندى از هدايت قرآن ▫️رابعا، انفاق نبايد محدود به مال باشد، بلكه علم، عقل، قدرت، جاه و جان نيز مرود انفاق است ؛ زيرا همه اينها از مصاديق رزق الهى است كه به بنده خود عطا كرده است و اين مطلب در بحث روايى روشنتر مى شود، و از اين رو در ابن بخش از آيه فرمود: (مما رزقناهم) و نفرمود: من اموالهم . بنابراين، متقين نه تنها از مال، كه از هر چه خداى رزاق روزيشان كرده انفاق مى كنند و چنين انفاقى است كه زمينه بهره گيرى از هدايت قرآنى را فراهم مى سازد. خلاصه آن كه، آيات ناظر به انفاق چند دسته است: برخى تصريح به انفاق مال دارد، هر چند مدار دلالت آنها حصر انفاق در مال نيست. برخى ديگر دلالت بر انفاق خير يا محبوب دارد كه عنوان خير يا محبوب شامل غير مال نيز مى شود، گرچه مصداق بارز آن، مال است و دسته اى دلالت بر انفاق رزق دارد كه عنوان رزق شامل غير مال هم مى شود و برخى بدون ذكر متعلق است كه حذف متعلق نشانه عموميت آن است (375) و چون در حقيقت انفاق، عنوان مال اخذ نشده، اگر در موردى دستور انفاق مطلق بود و متعلق آن حذف شد، مى توان به اطلاق آن تمسك كرد و آياتى كه خصوص انفاق مالى را مطرح كرده، مقيد اطلاق مزبور نيست ؛ چون اين دو دليل از قبيل مثبتين است و در چنين موردى مجال تقييد اطلاق نيست. نشانه اين كه در حقيقت انفاق، خصوصيت مال اخذ نشده، اطلاق آيه (بل يداه مبسوطتان ينفق كيف يشساء) است ؛ (376) زيرا انفاق الهى شامل همه نعمتهاى مادى و معنوى است، و همچنين ظاهر آيه (و سئلونك ماذا ينفقون قل العفو) (377) عدم اختصاص انفاق به مال است ؛ زيرا گرچه مال زائد، مصداق عفو است و رفاه متراكم مالى، زمينه صدق عفو را در آيه (ثم بدلنا مكان السيئه الحسنه حتى عفوا) (378) فراهم مى كند، ليكن مفهوم عفو مرادف معناى مال نيست. بنابراين، گذشت اخلاقى نيز از مصاديق انفاق است. =============== 375- ر.ك آيات 272 بقره و 92 آل عمران و... 376- سوره مائده ، آيه 64 377- سوره بقره ، آيه 219. 378- سوره اعراف ، آيه 95 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
(38) 🔆🔆🔆 💢 راهبردهای فرهنگی 8. القاء آسان و روان وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ (17،22،32،40/قمر) ترجمه:ما قرآن را براى تذكّر آسان ساختيم آيا كسى هست كه متذكّر شود؟! 📝 نکته : آسان كردن قرآن براى ذكر آنست كه مطابق فهم همگان القا شده،عالم و جاهل مى‏توانند از آن بهره برند، نه مثل كتابهاى ديگر كه فقط خواص و اهل فن از آن فائده مى‏برند.تفسیر احسن الحدیث ،ج 10 ،ص 447 ☑ بیدارگرى و غفلت زدایى، رسالت اصلى فعالان فرهنگ قرآنی ☑ بهره گیرى از رهنمودهاى قرآن، در گرو هشیارى و به دور بودن از غفلت (و لقد یسّرنا القرءان ... فهل من مدّکر) این که خداوند اهل ذکر و هشیاران را به تأمل در قرآن فرامى خواند، روشن مى شود که اهل غفلت، شایستگى درک معارف آن را ندارند. ☑ به پیروی از قرآن، فعالیت های فرهنگ قرآنی بایدآسان ودر عین حال از سستی به دور باشد. (در چند آيه قبل خوانديم كه آيات قرآن‌ «حِكْمَةٌ بالِغَةٌ»، يعنى سخنان محكم و استوار است.) «يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ» 👈 ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
At-Takwir -02 ss.mp3
6.24M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 24تفسیر صوتی سوره تکویر 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه دوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسیر متنی سوره تکویر.جوادی.docx
42.2K
🔅🔅🔅 📌نگاشت26:تفسیر متنی سوره تکویر 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه دوم 📜 فرازی از متن درس در رواياتي که صاحب وسائل نقل مي‌کند اين است مي‌فرمايد کسي که مدام بُرج بسازد و بالا برود منتظر است که گران بشود و بفروشد ديگران بي‌مسکن هستند به هر حال زائد بر نياز خودش مرتّب بُرج مي‌سازد. در روايات مسکن کتاب وسائل در آنجا حضرت فرمود فرشتگاني هستند که مي‌گويند: «يَا أَفْسَقَ الْفَاسِقِينَ‏ أَيْنَ‏ تُرِيدُ»اين شخص انسان است يا درخت؟ حتماً يعني حتماً اين روايات باب مسکن را ببينيد، اين روايت بوسيدني نيست؟ «يَا أَفْسَقَ الْفَاسِقِينَ‏ أَيْنَ‏ تُرِيدُ». اقتصاد يعني چه؟ يعني پول‌ها را، در روايات هم هست همين‌ها فرمودند: «سَلَّطَ اللَّهُ‏ عَلَيْهِ‏ الْبِنَاءَ وَ الْمَاءَ وَ الطِّين‏» کسي که درختي فکر مي‌کند کسي که آن انسانيت اصيل خودش را از دست داد، خدا سنگ و گِل را بر او مسلط مي‌کند؛ فرشته‌ها حق دارند بگويند: «يَا أَفْسَقَ الْفَاسِقِينَ‏ أَيْنَ‏ تُرِيدُ» يا نه؟ اين ﴿عَلِمَتْ نَفْسٌ ما أَحْضَرَتْ﴾ يعني اين! چيز ديگري که نيست، يعني همين حرف‌هايي که قرآن فرمود و ائمه فرمودند همين حرف‌ها را آن شخص ﴿عَلِمَتْ﴾. «إعاذنا الله من شرور أنفسنا و سيئات أعمالنا». ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۵۴ ـ ۵۳ 📌 الی نبايد فکر کند که تنها با کردن می تواند خود را به روحی برساند. زيرا اگر انفاقش روی باشد و وقتی می خواند و يا با بايد انس بگيرد با باشد و در دل ريا کند و در حقيقت باشد، خدا از او انفاقش را قبول نمی کند و آنها را می داند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
34 🔅🔅🔅 💢 مثَل بذر پر برکت 1 (مَثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ اءَمْوَا لَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ اءَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنبُلَةٍ مِّاْ ئَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ یُضَعِفُ لِمَن یَشَآءُ وَاللَّهُ وَا سِعٌ عَلِیمٌ) . (53) ((مثل کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند ؛ که در هر خوشه ، یکصد دانه باشد ؛ و خداوند آن را برای هرکس بخواهد (وشایستگی داشته باشد) ، دو یا چند برابر می کند ؛ و (فضل و بخشش ) خدا وسیع و (او به همه چیز) آگاه است )) . در مثل آنان که از اموالها می کنند انفاق در راه خدا حبّه ای باشد کز او روید بعدّ هفت خوشه و زهر آن یک دانه صد می نماید حقّ فزون بر هر که خواست واسع و دانا چو او بر ما سِواست منفقین را آگه است از سرّ حال کزچه نیّت می کنند انفاق مال می دهد وسعت به قدر نیّتش می فزاید بر نوا و نعمتش (54) ============ 53-بقره / 261. 54-تفسیر صفی ، ج 1،ص 122 123. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
34 🔅🔅🔅 💢 مثَل بذر پر برکت 1 (مَثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ اءَمْوَا لَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ اءَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنبُلَةٍ مِّاْ ئَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ یُضَعِفُ لِمَن یَشَآءُ وَاللَّهُ وَا سِعٌ عَلِیمٌ) . (53) ((مثل کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند ؛ که در هر خوشه ، یکصد دانه باشد ؛ و خداوند آن را برای هرکس بخواهد (وشایستگی داشته باشد) ، دو یا چند برابر می کند ؛ و (فضل و بخشش ) خدا وسیع و (او به همه چیز) آگاه است )) . ⏪وجه تشبیه ▫️طبق نظر بسیاری از مفسّران ، مالی که در راه خدا انفاق شود ، در این آیه به بذر گندمی تشبیه شده که هفت خوشه از آن بروید و در هر خوشه یکصد دانه گندم باشد و در نتیجه محصول هفتصد برابر اصل می شود . ▫️بنا بر این تفسیر ، آیه شریفه دارای کلمه محذوفی است ؛ بعضی کلمه ((صدقات )) را قبل از الّذین در تقدیر گرفته اند که در این صورت معنای آیه چنین خواهد بود : ((مثل (صدقات ) کسانی که در راه خدا انفاق می کنند ، همانند بذری است که در زمین مساعد افشانده شود و از بوته های هر کدام هفت خوشه برویاند و در خوشه یکصد دانه باشد)) . ▫️بعضی قبل از ((حبّه )) کلمه ((باذر)) در تقدیر گرفته اند . ▫️و جمعی از مفسّران معاصر می گویند : ((هیچ دلیلی بر حذف و تقدیر در آیه نیست . (زیرا) در این آیه ، خود کسانی که در راه خدا انفاق می کنند به دانه پر برکتی که در زمین مستعدی افشانده شود ، تشبیه گردیده اند نه انفاق آنان . و تشبیه افراد انفاق کننده به دانه های پر برکت ، تشبیه جالب و عمیقی است ، قرآن می خواهد بگوید عمل هر انسانی پرتوی از وجود اوست ، و هر قدر عمل ، توسعه پیدا کند وجود آن انسان در حقیقت توسعه یافته است ، مگرنه این است که اعمال انسان تغییر شکلی از قوا و موادّ جسمی اوست ؟ ! و به عبارت روشن تر قرآن کریم عمل انسان را از وجود او جدا نمی داند ، و هر دو را اشکال مختلفی از یک حقیقت معرفی می کند ، بنا بر این بدون هیچ گونه حذف و تقدیر ، آیه قابل تفسیر است و اشاره به یک حقیقت عقلی است ، یعنی این گونه افراد نیکوکار همچون بذرهای پر ثمری هستند که به هر طرف ریشه و شاخه می گسترانند و همه جا را زیر بال و پر خود می گیرند . ▫️جالب توجه این که چندین سال قبل که سال پر بارانی بود در مطبوعات این خبر انتشار یافت که در نواحی شهرستان ((بوشهر)) در بعضی از مزارع بوته های گندمی بسیار بلند و پر خوشه دیده شده که گاهی در یک بوته در حدود چهار هزار دانه گندم وجود داشت و این خود می رساند که تشبیه مزبور یک تشبیه کاملاً واقعی و حقیقی است نه تشبیه فرضی )) . (55) ▫️به هر صورت وجه شباهت در این تشبیه ((پر برکت بودن و رشد و فزونی )) است . بعضی از مفسّران گفته اند : چون دنیا ((مزرعه آخرت )) است ، عمل خیر انسان به بذر تشبیه شده است . ========== 55-اقتباس از تفسیر نمونه ، ج 2، ص 234 235. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب ادب فنای حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (13) 🔅🔅🔅 ⏪3. نمونه هايي از نمازهاي كامل ◽️نماز امام سجاد(عليه‌السلام): 🔹امام سجاد(عليه‌السلام) در حال نماز بود كه يكي از فرزندان آن حضرت در چاه افتاد. مادر بچه سر چاه رفت و با گريه و زاري استغاثه مي كرد و از آن حضرت كمك مي خواست؛ اما آن امام همام با آنكه صداي گريه و اضطراب طفل و مادرش را مي شنيد، نماز خود را قطع نمي كرد... پس از آنكه نمازش را كامل به پايان رساند، سر چاه رفت و با آنكه عمق آن زياد بود، دستش را دراز كرد و كودك را در حالي كه مي خنديد از چاه بيرون آورد، بي آنكه لباس يا بدن بچه تر شده باشد؛ آن گاه به مادر طفل فرمود: ... اگر مي دانستي كه در مقابل چه كسي ايستاده بودم [انتظار نداشتي كه نمازم را رها كنم ]؛ اگر من از او رو برمي گرداندم او نيز از من رو برمي گرداند. آيا پس از او ترحم كننده ديگري مي توان يافت: ... لو علمتِ أنّي كنتُ بين يدي جبّار لو ملتُ بوجهي عنه لمال بوجهه عنّي؛ أفمن يري راحم بعده؟[ مناقب آل ابي طالب، ابن شهرآشوب، ج 4، ص 148؛ بحار الانوار، ج 81، ص 261.] 🔹امام صادق (عليه‌السلام) نيز فرمود: امام سجاد(عليه‌السلام) هنگامي كه به نماز مي ايستاد، رنگش تغيير مي كرد و هنگامي كه به سجده مي رفت سرش را بلند نمي كرد تا آنكه عرق مي كرد: كان علي بن الحسين (عليهماالسلام) إذا قام في الصلاة تغيّر لونه فإذا سجد لم يرفع رأسه حتّي يرفضّ عرقاً. [الكافي، ج 3، ص 300؛ المحجة البيضاء، ج 1، ص 352.] 🔹همچنين از پدر خود امام باقر(عليه‌السلام) نقل كرده است كه مي فرمود: پدرم امام سجاد(عليه‌السلام) هنگامي كه به نماز مي ايستاد، گويا ساقه درختي بود كه هيچ حركتي از خود نداشت، جز آن مقدار كه باد حركتش مي داد: كان أبي (عليه‌السلام) يقول: كان علي بن الحسين ـ صلوات الله عليهما ـ إذا قام في الصلاة كأنّه ساق شجرة لايتحرّك منه شي ءٌ إلاّ ما حرّكه الريح منه. [الكافي، ج 3، ص 300، كتاب الصلاة، باب الخشوع في الصلاة... ، ح 4.] 🔹ابان بن تغلب به امام صادق (عليه‌السلام) گفت: علي بن الحسين (عليهماالسلام) را ديدم كه وقتي به نماز مي ايستاد رنگش دگرگون مي شد. فرمود: چون مي دانست در مقابل چه كسي مي ايستد: إنّي رأيت علي بن الحسين (عليهماالسلام) إذا قام في الصلاة غشي لونه لون آخر فقال (عليه‌السلام) لي: والله! إنّ علي بن الحسين كان يعرف الذي يقوم بين يديه. [علل الشرايع، ج 1، ص 271؛ بحار الانوار، ج 81، ص 236.] 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
غیرت 59.mp3
5.06M
(59) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼غی—-رت 🕑 زمان:41دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ✅اصل هشتم 📃قرآن سبب فعال شدن تفكر حقيقي و حيات‌بخش است. ▫️عن أَبِي عَبدِ الله علیه السلام قَالَ إِنَّ هَذَا القُرآنَ فِيهِ مَنَارُ الهُدَى وَ مَصَابِيحُ الدُّجَى فَليَجلُ جَالٍ بَصَرَهُ وَ يَفتَح لِلضِّيَاءِ نَظَرَهُ فَإِنَّ التَّفَكُّرَ حَيَاةُ قَلبِ البَصِيرِ كَمَا يَمشِي المُستَنِيرُ فِي الظُّلُمَاتِ بِالنُّور ▫️امام صادق علیه السلام فرمودند: همانا اين قرآن (كتابى) است كه در آن است جايگاه نور هدايت و چراغ‌هاى شب تار، پس شخص تيزبين بايد در آن دقت كند و براى پرتوش نظر خويش را بگشايد، زيرا كه انديشه كردن، زندگانى دل بينا است، مانند آنكه جوياى روشنى است که در تاريكى‏ها به سبب نور راه پيمايد. ⏪بعد از خواندن کلام امام فهمیدم که: ☑️تفکر حیات بخش است. ☑️با تفکر می توانم زندگی ام را حیاتی دوباره ببخشم. ☑️از امام بخواهم که تفکر را به من بیاموزد. ☑️جویای بصیرت و قلب بصیر باشم. قلبی که به واسطه تفکر در قرآن راه خود را می یابد. 👈🏾امام برای تو از قرآن چه گفت؟ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 رابطه طرفینی 🔹 وجود مبارک حضرت ابراهیم (علیه السلام) عرض کرد خدایا! دین مردم از طرف شما حق است، مشروعیت حق است، مردم باید بنده خدا باشند و همه ما هم بنده خداییم؛ ولی تا جامعه نپذیرد و ما را همراهی نکند، مشکل است. با اینکه حضرت ابراهیم معمار کعبه بود، با اینکه قربانی را به آن صورت انجام داد، با اینکه آتش برای او گلستان شد، با اینکه ﴿فَجَعَلَهُمْ جُذَاذاً إِلاّ كَبِیراً لَّهُمْ﴾،[1] همه این کارها را کرد! عرض کرد به هر حال باید نصیب بشود تا مردم با ما باشند، ﴿فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیهِمْ﴾؛[2] خدایا! ما کعبه را ساختیم، همه کارهایی که دستور دادی انجام دادیم و آتش هم برای من گلستان شد، ولی تا دل های مردم با ما نباشد، کار آسانی نیست! ﴿فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیهِمْ﴾؛ دل های مردم به طرف بچه های ما باشد؛ یعنی بچه های ما هم کاری بکنند که دل های مردم را جذب بکنند! پس دو طرفه باید باشد؛ هم ما کاری بکنیم که دل های مردم را جذب کنیم؛ بی راهه نرویم، راه کسی را نبندیم و هم مردم به دستورات دینی احترام بگذارند. است! 🔹 البته حرف همه انبیا همین طور بود! اینکه فرمود: ﴿أَنْ أَدُّوا إِلَی عِبَادَ اللَّهِ﴾،[3] مردم باید بدانند درست است که مخلوق و بنده خدا هستند، اما این حرمت را هم دارند که «أمانة الله» می باشند، این یک ارزش است! یعنی خودمان مخلوق و بنده خدا هستیم درست است؛ اما ما را خدا رها نکرده است! همه ما البته هستیم! امروز وجود مبارک امین ماست، ما اگر باور بکنیم که حضرت ماست و خودمان را به اذن خدا در تحت رهبری آن حضرت قرار بدهیم، إن شاء الله ـ نظام ما ـ «إِلَی یوْمِ الْقِیامَةِ» محفوظ خواهد بود.(📚 سوره مبارکه دخان ـ جلسه 8 تاریخ: 1394/11/19) [1]. سوره انبیاء، آیه58. [2]. سوره ابراهیم، آیه37. [3]. سوره دخان، آیه18. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برداشت از آيات ۵۷ ـ ۵۵ 📌 کفّار الی نبايد ثروت، ، فرزندان سالم و زياد کفّار، سالک را متعجب کند. زيرا خدای تعالی ايجاب می کند و ثوابی که احياناً آنها در از کارهای خوب انجام داده اند به آنها بدهد تا در روز از خدای تعالی اجری نخواهند. بلکه خدای تعالی آنها را در دنيا بوسيله همان و ممکن است کند و جان آنها را بگيرد. آنها به قدری منافقند که با اصرار و قسم می خواهند خودشان را جزء الی بدانند ولی بين مسلمانان ايجاد می کنند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
انفال ۱.mp3
19.25M
1 (آغاز تفسیر سوره انفال) 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑ ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(99) 🔅🔅🔅 ✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون 💢 لطايف و اشارات ⏪ 1- غيب مطلق و نسبى ▫ بر دو قسم است: مطلق و نسبى، غيب مطلق آن است كه در همه مقاطع وجودى و براى همگان پوشيده و مستور است ؛ مانند ذات خداوند كه معرفت كنه ذات او براى احدى مقدور نيست و نسبت به همگان غيب است، گرچه براى خودش مشهود است. از اين جهت، مطلق، كه حتى براى خود همان شى ء نيز غيب باشد، هرگز وجود ندارد، بلكه معدوم محض است كه حتى براى خود نيز معدوم است، چون خودش عين عدم است ؛ يعنى، خودى ندارد تا چيزى براى او معلوم باشد، خواه خود غير خود. ▫ غيب نسبى آن است كه در برخى مقاطع وجودى و يا براى برخى افراد غيب است ؛ مانند اخبار گذشتگان: (ذلك من انباء الغيب نوحيه الليك) (379) و يا قيامت و فرشتگان ؛ زيرا مشهود برخى انسانهاست . نيز تمثلش براى برخى انسانها ممكن است: (فتمثل لها بشرا سويا) (380) و مشاهده اش ميسور انبيا و اولياى الهى است. البته همگان، حتى كافران در حال احتضار و در برزخ و قيامت، بعضى از فرشتگان را مشاهده مى كنند: (يوم يرون الملائكه لا بشرى يومئذ للمجرمين). (381) ▫ در برابر غيب مطلق و نسبى، مطلق و نسبى است، كه اصل وجود آنها مانند معناى آنها در اثناى مطلب فوق روشن شد. شهادت مطلق نظير اصل واقعيت است كه نسبت به هيچ موجودى غايب و محجوب نيست. ▫ اما موجودهاى مادى محسوس، گرچه وجود آنها در نشئه شهادت قرار دارد، ليكن چون برزخى از موجودهاى نشئه مزبور از برخى ديگر غايب است همه شهادتهاى عالم حس از يك غيب نسبى برخوردار است. لازم است توجه شود كه تقسيم موجود به غيب و شهادت، به لحاظ معرفت است، نه به لحاظ اصل ذات خود شى ء، يعنى، نظير تقسيم موجود به واجب و ممكن نيست، كه امر عينى است، نه معرفتى، چون اگر معرفت اصلا مطرح نباشد، تقسيم به غيب و شهادت نيز روا نيست. البته ملزوم آن، يعنى تقسيم موجود به مجرد و مادى، يك امر نفسى و عينى است، نه نسبى و علمى، ولى لازم تجرد و ماديت كه غيب و شهادت است، امرى معرفتى و علمى است. ================= 379- سوره آل عمران ، آيه 44 380- سوره مريم ، آيه 17 381- سوره فرقان ، آيه 22 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
(39) 🔆🔆🔆 💢 راهبردهای فرهنگی ⏪ 9. تغییر فرهنگ و باور برمبنای آزادی و انتخاب آگاهانه لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏ لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ (256/بقره) لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ (22/غاشیه) «تو سلطه‏ گر بر آنان نيستى كه (بر ايمان) مجبورشان كنى» نکته • در مسائل تکوین اکراه و اجبار وجود ندارد • درتشریع و حفظ وصیانت جامعه اجبارو رعایت قوانین وجود دارد. • دينى كه برهان و منطق دارد، نيازى به اكراه و اجبار ندارد. «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» • تأثير زور در رفتارها ست، نه در افكار و باورها. «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» • راه حقّ از باطل جدا شده، تا حجّت بر مردم تمام باشد. روشن شدن راه حقّ، با عقل، وحى و معجزات است. «قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» اسلام دين رشد است. • فرهنگ اسلامی، مايه‏ ى رشد انسانيّت است. «قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» • اين جمله روشن مى‏كند كه در دين تحميلى نيست انبياء و مخصوصا پيامبر اسلام مردم را به چيز ناشناخته ‏اى دعوت نكرده‏ اند و نگفته ‏اند چه بفهميد و چه نفهميد بايد بپذيريد، بلكه به حكم «قد تبين الرشد من الغی » به چيز شناخته شده‏اى خوانده‏اند على هذا مراد از اكراه آنست كه به كسى بگويند قبول كن اگر چه نمى‏فهمى تقليد كن و دم نزن. تفسیر احسن الحدیث ج1،ص479 👈 ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
💢کودکان سالمند ﴿جَعَلَ لَکُمُ الأرْضَ مَهْداً﴾، گهواره را «مَهد» میگویند، برای اینکه به انسان بفهمانند که تا زمینی فکر میکنی کودک هستی! «مَهد» یعنی آماده و جای امن که درست هم هست، اما همه مطالب قرآن اینها نیست، چیزهای دیگری هم هست. آن‌که قدری الهی فکر میکند، میگوید مادامی که انسان به زمین بسته است کودک است؛ حالا یا کودک هشتاد ساله یا کودک نُه ساله، فرقی نمیکند! «صَبیٌ یَتَشَیَّخْ»![1] وقتی شما آرام در مجالس بعضی از پیرمردها بنشینید، میبینید که اینها مدام از جوانیشان میگویند که این‌قدر میخوردیم این‌قدر راه میرفتیم این‌قدر میدویدیم و مانند آن، همه حرف آنها همین است! دیگر حالا چه فهمیدیم، چه بزرگانی را دیدیم و مانند آن را نمی‌گویند. اگر ساکت بنشینید، چهار تا پیرمرد که دارند حرف میزنند، حرف آنها همین است! اینها کودکان هشتاد ساله یا نود ساله هستند. فرمود مادامی که زمینی فکر میکنید، اهل «مَهد» و گهواره هستید؛ مادامی که آسمانی فکر میکنید حساب دیگری دارد.(تفسیر سوره زخرف جلسه ششم) 1[لغت‌نامه دهخدا؛ «شیئان عجیبان هما ابرد من یخ ٭٭٭ شیخ یتصبّی و صبی ٌیتشیخ».] 👈 ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
💢هنر زن ﴿وَ اخْفِضْ جَنَاحَکَ لِمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ﴾ ..... تو این پَرها را پهن کن و این مردم را زیر پَر بگیر! اگر چه این آیه برای پیغمبر است؛ ولی علما هم باید این‌چنین باشند و مردم هم باید نسبت به فرزندان خود این‌چنین باشند. وقتی کسی زیر پَر بودن را یاد گرفت، وقتی پدر و مادر او پیر شدند او هم پَر پهن میکند و اینها را زیر پَر میگیرد. من این قصه را چند بار در همین مسجد عرض کردم، من چند سال قبل در دماوند دیدم کسی که تقریباً سنّ او نزدیک به شصت سال بود و با چه عجله ای آمده، دیدم یک مقدار آب در دست او هست، گفت حاج آقا این را دَم بزن! گفتم برای چه؟ گفت مادرم مریض است و در خانه بستری است. کسی که شصت ساله است، مادر او نزدیک نود سال است! از راه دور هم آمده! حالا اسم شهر آن بزرگوار را هم نمیبرم، این معلوم میشود تربیت شدهٴ قرآن است! کسی که این همه راه را میآید و میگوید که این آب را دَم بزن برای اینکه مادرم مریض است، برای اینکه خود او هفت سال دانشگاهِ رَحم و محبت و عاطفه دید! چنین کسی هرگز حاضر نیست که مادر و پدر خود را به خانه سالمندان بدهد؛ اما آن‌که مَهد کودکی است که عاطفه نچشیده است! یکی از پیامدهای مسئله طلاق فراوان هم همین است، برای اینکه این هفت سال، هفت سال عاطفه است! عاطفه را که در حوزه و دانشگاه یاد نمیگیرند، عاطفه که یاد گرفتنی نیست، عاطفه چشیدنی است! این را باید در آغوش مادر بچشد. فرمود این بچه ها را با عاطفه تربیت کنید و مواظب باشید! این کار، کارِ مرد نیست! این هنر، هنرِ زن است! آن‌قدر ذات اقدس الهی به این زن سرمایه داد که او بتواند این ریاست دانشگاه هفت ساله را طیّ کند.(تفسیر سوره زخرف جلسه ششم) 👈 ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Takwir03.mp3
6.15M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 27تفسیر صوتی سوره تکویر 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه سوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسیر متنی سوره تکویر.جوادی.docx
40.2K
🔅🔅🔅 📌نگاشت28:تفسیر متنی سوره تکویر 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه سوم 🌴🌴🌴 📜 فرازی از متن درس فرمود اين مال عامل قيام شماست مواظب باشيد به دست هر کسي ندهيد. بخواهيد رأي بدهيد انتخابات داشته باشيد نماينده انتخاب بکنيد، نماينده‌اي که نه بيراهه برود نه راه کسي را ببندد مردم را ويلچري نکند همين! مواظب باشيد که مردم ويلچري نشوند همين! اين وظيفه شماست وظيفه همه ماست ﴿لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ﴾ چه بگويد قرآن؟ چگونه شفاف‌تر بگويد؟ فرمود: ﴿وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ﴾ نفرمود براي ترس از گدايي، فرمود: ﴿خَشْيَةَ إِمْلاقٍ﴾ ملتي که جيبش خالي است کيفش خالي است او اهل املاق است املاق يعني تملّق و چاپلوسي. وقتي کسي جيبش خالي است مدّاحي اين بکند ثناخواني آن را بکند يا به خيال اين بدِ او را بگويد خوبي اين را بگويد، فرمود اين تملّق است؛ انسان بزرگ‌تر از آن است که تملّق بکند، انسان برتر و شريف‌تر از آن است که أهل املاق باشد. شما براي ترس املاقتان اين کار را نکنيد؛ ما کسي که جيبش خالي است را نمي‌گوييم چاپلوس ولي قرآن مي‌گويد چاپلوسي مي‌آورد إملاق تملّق مي‌آورد عظمت و جلال و شکوه انسانيت را از انسان مي‌گيرد. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom