eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
771 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
💢زینت انسان ...فرمود: ﴿إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَی الأرْضِ زِینَةً لَّهَا﴾، نه «لَکُم»! در هر حال شما زمین را زینت دادید، یک آدم عاقل باید بفهمد که اگر باغ و راغی ساخت، خانهای ساخت و باغی درست کرد، زمین را مزیّن کرد، نه خود را! ﴿إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَی الأرْضِ زِینَةً لَّهَا﴾ نه «لَکُم»! شما ﴿خُذُوا زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ﴾؛ شما زینتتان در عبادت است و توحید است و عقاید است و علم است و فهم، زینت شما آن‌جاست! اگر کسی کاری کرد، باغی درست است و برجی درست کرد، زمین را مزیّن کرده، نه خود را! بر فرض برود آسمان، راه شیری را هم مالک بشود، باید بفهمد که ﴿وَ زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ﴾. بر فرض «شمس و قمر» را هم مالک بشود، این زینت او نیست. «شمس و قمر» زینت «سماء» است، نه زینت انسان! زینت انسان چیز دیگری است؛ ﴿یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَةَ﴾ است، ﴿خُذُوا زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ﴾[33] است، ﴿حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمَانَ وَ زَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُمْ﴾ و مانند آن است. زینت انسان این است که انسان با آن مهاجرت بکند، چیزی را که باید بگذارد و برود و باید مسئولِ داشتنِ آن باشد و در برابر آن باید پاسخگو باشد که دیگر زینت نیست؛ اینها را همه انبیا آمدند گفتند، گفتند چیزی که جدای از جان انسان است، زینت انسان نیست. در سوره «کهف» فرمود: ﴿إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَی الأرْضِ زِینَةً لَّهَا﴾؛ ولی در سوره «حجرات» فرمود: ﴿حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمَانَ وَ زَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُمْ﴾؛ این اعتقاد و ایمان صحیح زینت‌های شماست.(درس تفسیر سوره زخرف جلسه 10) آیت الله العظمی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Takwir05.mp3
7.25M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 31تفسیر صوتی سوره تکویر 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه پنجم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسیر متنی سوره تکویر.جوادی.docx
47.2K
🔅🔅🔅 📌نگاشت32:تفسیر متنی سوره تکویر 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه پنجم 🌴🌴🌴 📜 فرازی از متن درس در جريان ﴿وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ﴾آيا حيوان‌ها محشور مي‌شوند يا نه؟ مستحضريد که دو حشر در قرآن کريم است: يک حشر معروف که معاد است اين برای انسان است و جنّ که مکلّف‌اند شريعتي دارند ديني دارند ﴿وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنسَ إِلاّ لِيَعْبُدُونِ﴾ اينها بهشت و جهنم دارند، اينها مسئول‌اند اينها اگر جفايي کردند زير سؤال مي‌روند. حشر دوم که بالاتر از حشر اول است اين برای کل ماسواست که ﴿إِلَي اللَّهِ تَصِيرُ الْأُمُورُ﴾ است؛ هر چيزي به طرف خدا برمي‌گردد. در آن حشر اول فرمود: ﴿وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنسَ إِلاّ لِيَعْبُدُونِ﴾؛ اما در آن حشر اکبر، هر موجودي تسبيح‌گوي اوست. در سوره «إسراء» فرمود: ﴿إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ﴾هيچ چيزي نيست مگر اينکه هم «سبحان الله» دارد هم «الحمد لله». تسبيح او در صحابت تحميد است و تحميد او مصاحب با تسبيح است. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
📌جامعیت جهانشمولی امام رضوان الله علیه 💠 دوازدهم بهمن. سالروز ورود حضرت امام خمینی (ره) به میهن اسلامی و آغاز ایام الله دهه فجر 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(41) 🔆🔆🔆 💢 راهبردهای فرهنگی 11. کارگروهی (یارگیری) وَ اجْعَلْ لي‏ وَزيراً مِنْ أَهْلي‏،هارُونَ أَخي‏،اشْدُدْ بِهِ أَزْريوَ أَشْرِكْهُ في‏ أَمْري( 29تا34 طه) قال عيسى ابن مريم للحواريين من انصاري الى الله قال الحواريون نحن انصار الله فامنت طائفة من بني اسرائيل و کفرت طائفة فايدنا الذين امنوا على عدوهم فاصبحوا ظاهرين(14/صف) قال ما مکني فيه ربي خير فاعينوني بقوة اجعل بينکم و بينهم ردما( 95/کهف) ترجمه:(ذو القرنين) گفت: «آنچه پروردگارم در اختيار من گذارده، بهتر است (از آنچه شما پيشنهاد مى‏کنيد)! مرا با نيرويى يارى دهيد، تا ميان شما و آنها سدّ محکمى قرار دهم! 📝 نکته: • کارگزاران فرهنگی لايق، به كمك علم، هنر، سوز و تعاون، از ساده‏ترين افراد و ابزار، بهترين كارها را توليد مى‏كنند، بنا بر اين اگر مدير لايق باشد، كارگران ساده مهم‏ترين پروژه‏ها را انجام دهند. «فَأَعِينُونِي ... فَمَا اسْطاعُوا» ... (تفسیرنورج 7ص227) 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
(101) 🔅🔅🔅 ✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون 💢 لطايف و اشارات ⏪3- اختلاف منكران غيب ⏹منكران غيب مختلفند: عده اى از آنان توجيه گران مكاتب الحادى هستند، مانند مادى گرايان كنونى كه همانند قوم بنى اسرائيل مى گويند: چون خدا را با حواس نمى توان ادراك كرد، پس وجود ندارد يا قابل ستايش نيست: (لن نومن لك حتى نرى الله جهره) (384) و قرآن كريم در پاسخ آنان رهنمود مى دهد كه معيار شناخت عقل است، نه صرف احساس و تجربه ؛ زير در عالم شهادت نيز كه شناخت تجربى ارزشمند است، پشتوانه آن عقل است و سر انكار ملحدان نسبت به الهيات و معارف غيبى اين است كه معيار شناخت را تنها تجربه مى دانند و معارف ماوراى طبيعت محسوس را مهمل مى پندارند، اين اين رو مى گويند: (ارنا الله جهره). (385) ⏹گروهى ديگر از منكران غيب توده مردمى هستند كه بر اساس عادات و رسوم سنتى و تقليد از نياكان خود، غيب را انكار مى كنند: (انا وجدنا اباءنا على امه و انا على اثارهم مقتدون) (386) و خداى سبحان آنان را ارشاد مى كند كه مقلد نيز بايد در تقليد خود محقق باشد و بداند از چه كسى و با چه شرايطى تقليد كند: (او لو كان اباؤ هم لا يعقلون شيئا و لا يهتدون).(387) ⏹گروه سوم مستكبرانى هستند كه با وجود يقين به حقانيت وحى رسالت، غيب را انكار مى كنند: (فلما جاءتهم اياتنا مبصره قالوا هذا سحر مبين)، (388) (وجحدوا بها و استيقنتها انفسهم)، (389) (قال لقد علمت ما انزل هولاء الا رب السموات والارض بصائر) (390) و چون اينان انكارى زروگويانه دارند، پاسخ خداى قهار به آنان نيز جز شمشير و زور نيست: (فقاتلوا ائمه الكفر). (391) البته در بحثهاى جهاد، معلوم مى شود كه جهاد ابتدايى براى دفاع از حقوق انسانيت و حظوظ فطرت ناب است، نه از باب تحميل عقيده. ============ 384- سوره بقره ، آيه 55 385- سوره نساء، آيه 153 386- سوره زخرف ، آيه 23 387- سوره بقره ، آيه 170. 388- سوره نمل ، آيه 13 389- سوره نمل ، آيه 14 390- سوره اسراء، آيه 102 391- سوره توبه ، آيه 12 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 🌹 📌حدیث پنجم؛ حسادت 🔰بعضی از مفاسد حسد؛ بخش اول . . . . حسد یکی از بیماریهای مهلک قلبی است و بیماری‌های قلبی و مفاسد فراوان دیگر از آن پدید می آید. مفاسد آن بسیار است. امام صادق (ع) فرموده است: آفة الدین الحسد والعجب والفخر: آفت دین عبارت است از: حسد، عجب و فخر. و حضرت باقر (ع) فرموده است: ان الرجل لیأتی بأی بادرة فیکفر و ان الحسد لیأکل الایمان کما تاکل الناس الحطب همانا مرد، هر لغزشی را مرتکب می شود و آمرزیده می شود و همانا حسد، ایمان را می خورد، آن گونه که آتش، هیزم را می خورد. دلیل آن روشن است، ایمان نوری الهی است که دل را تجلی گاه حق می‌سازد و این نور معنوی قلب را وسیع تر از همه ی موجودات می‌کند و با آن تنگی و تاریکی که در اثر این صفت پست برای دل پیش می‌آید ناسازگار است. . . . . 📚چهل حدیث امام خمینی . . . @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۷۲ ـ ۷۱ 📌 الی به قدری ايمانش را محکم کند که به تمام دينی اش بدون هيچ مشکلی موفّق شود، امر به کند، نهی از نمايد، را بپا دارد، را بدهد و خدا و رسولش را کند تا خدای تعالی او را مورد خاصش قرار دهد و مشمول وعده های الهی در آخرت که خلد و جنات عدن و از همه بالاتر مورد خدای تعالی واقع شود واقعاً اين بزرگی است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌میهمان سفره خدا ◽️....یک وقت است که یک کاسب هر روز دخل و خرج میکند، خیال میکند که کسب او رازق اوست؛ اما یک وقت کسی اصلاً به دخل و خرج خودش کاری ندارد و وظیفهٴ خودش را انجام میدهد، او میداند که مهمان رزق الهی است. ◽️فرمود موحّد همیشه با ما سر و کار دارد و هرگز هم از تحریم و غیر تحریم هراسی ندارد، چون ما رازق او هستیم: ﴿وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَهُ مَخْرَجاً ٭ وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لاَ یَحْتَسِبُ﴾؛ ▫️این شخص (موحد مومن)دو روزی دارد: هم روزی او تأمین است و هم رزق توحید نصیب او شده است! از راهی که گمان نمیکند ما او را تأمین میکنیم، تا روزنهٴ توحید او قوی بشود. ◽️یک وقت است که کسی تمام امید او به همین مغازه است، این شخص روزی را میگیرد و نماز خودش را هم میخواند، اما آن لذت ﴿مِنْ حَیْثُ لاَ یَحْتَسِبُ﴾ را نمیبرد؛ ولی کسی که متّقی بود، فرمود ما روزی او را میدهیم، اما نه از راهی که او خیال میکند، بلکه از راهی که نمیداند، تا بداند کار از راه غیب به دست دیگری است: «دستی از غیب برون آید و کاری بکند»، همیشه برای او همین‌طور است! ﴿وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَهُ مَخْرَجاً ٭ وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لاَ یَحْتَسِبُ﴾ 📼درس تفسیر سوره زخرف جلسه 13 آیت الله 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
35 🔅🔅🔅 💢 مثَل بذر پر برکت 3 (مَثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ اءَمْوَا لَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ اءَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنبُلَةٍ مِّاْ ئَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ یُضَعِفُ لِمَن یَشَآءُ وَاللَّهُ وَا سِعٌ عَلِیمٌ) . (53) ((مثل کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند ؛ که در هر خوشه ، یکصد دانه باشد ؛ و خداوند آن را برای هرکس بخواهد (وشایستگی داشته باشد) ، دو یا چند برابر می کند ؛ و (فضل و بخشش ) خدا وسیع و (او به همه چیز) آگاه است )) . 📝نکته ها : ⏪ب - وسوسه شیطان به هنگام انفاق در ذیل آیه (الشَّیْطَنُ یَعِدُکُمُ ا لْفَقْرَ . . . )(59) از امام صادق علیه السّلام روایت شده است که فرمود : ((شیطان به هنگام انفاق انسانها را وسوسه می کند که اگر انفاق کنید ، خودتان فقیر و محتاج خواهید شد)) . (60) 🗓شهید دستغیب می فرماید : ((در انوار جزایری آمده است که در سالی قحطی ، واعظی بالای منبر می گفت : هنگامی که آدمی می خواهد صدقه بدهد ، هفتاد شیطان به دستش می چسبند که نگذارند صدقه بدهد . مؤ منی پای منبر وقتی این سخنان را شنید ، تعجّب کرد و گفت : صدقه دادن که این قدر مشکل نیست و من گندمی اضافه دارم و هم اکنون می روم آنرا به مسجد می آورم و به فقیرها می دهم . وقتی به منزلش رفت و خواست گندم را بیاورد زنش شروع کرد به سرزنش او و گفت : در این سال قحطی رعایت زن و بچّه ات را نمی کنی ؟ شاید قحطی طولانی شد ، آنوقت از گرسنگی بمیریم و . . . خلاصه به قدری او را وسوسه کرد که وی دست خالی به مسجد بازگشت ! دوستانش از او پرسیدند : چه شد که گندم را نیاوردی ؟ دیدی هفتاد شیطانک به دستت چسبیدند و مانعت شدند ! مرد مؤ من پاسخ داد : من شیطانها را که ندیدم لیکن مادرشان را دیدم که نگذاشت ، خلاصه مرد می خواهد که در برابر وسوسه ها و توجیه های شیطانی مقاومت کند ، می بینید گاهی به زبان زن یا رفیق مصلحت اندیشی می کند و نمی گذارد)) . (61) ================= 59-بقره / 268. 60-تفسیر المیزان ، ج 2، ص 204. 61-استعاذه ، ص 40، با کمی تصرف در عبارات . 62-اقتباس از تفسیر امثال القرآن ، ص 338. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
4_5828119794305468339.pdf
415.1K
💠 🔘 ♻️کتاب دعا و کارکرد آن در زندگی ♻️استاد وحید واحد جوان ✅روان و جذاب و مفید 🌺 ✅فقط 60 صفحه @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روح الله، قائم به عقل و علم برای حل های جمعی و سیاسی، (قرآن) فرمود: یک گروه می توانند مشکل را حل کنند و آن (لقوم یعقلون)، (لقوم یعلمون). ما قوم عقل مثل قوم عرب یا عجم نداریم، ما قوم عقل مثل شرقی یا غربی نداریم؛ (قوم عقل) یعنی (( قائم بالعقل )) مثل ، (( قائم بالعلم )) مثل روح الله. از هر عالمی ساخته نیست که یک فرمان صادر کند، هزاران کشور را روح ببخشند! آنکه قائم به است مثل روح الله، توان این را دارد که ایران‌را کعبه کند. ✅ آئین نکوداشت شخصیت برگزیده قرآنی آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله العالی) در عرصه بین المللی به همراه اختتامیه بیستمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث _ قم ؛ مدرسه علمیه امام خمینی (ره) _ ۱۳۹۳/۱۱/۱۶ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ✅اصل دهم 📃کسی که قرآن می‌خواند به گنج‌هاي بي‌نهايتي دست مي‌يابد. ▫️قَالَ سَمِعتُ عَلِيَّ بنَ الحُسَينِ علیه السلام يَقُولُ آيَاتُ القُرآنِ خَزَائِنُ فَكُلَّمَا فَتَحتَ خِزَانَةً يَنبَغِي لَكَ أَن تَنظُرَ مَا فِيهَا ▫️آيات قرآن گنجينه‏هايند و هر زمانى كه گنجينه‏اى گشودى، بر تو سزاوار است كه نگاه كنى در آن چيست. ⏪روایت برایم گفت که: ☑️بیشتر به قرآن و خزائن آن توجه کنم. ☑️از کنار هر مصحف قران که رد می شوم به او نظری افکنم و از او بخواهم برایم از خزائنش بگوید. ☑️درونم را برای دریافت خزائن قرآن آماده کنم. 👈🏾در تو بعد از خواندن این روایت چه تغییراتی رخ داد؟ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب ادب فنای حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (14) ⏪3. نمونه هايي از نمازهاي كامل ◽️نماز امام باقر و امام صادق (عليهماالسلام): 🔹 امام باقر و امام صادق (عليهماالسلام) هنگامي كه به نماز مي ايستادند، رنگ چهره شان گاهي سرخ و گاهي زرد مي شد و مناجاتشان به گونه اي بود كه گويا خدا را مي ديدند: كان أبوجعفر و أبوعبدالله (عليهماالسلام) إذا قاما إلي الصلاة تغيّرت ألوانهما حمرة و مرّة صفرة و كأنّما يناجيان شيئاً يريانه. [علل الشرايع، ج 1، ص 271؛ بحار الانوار، ج 81، ص 236] 🔹صادق آل محمدصلي الله عليه و آله و سلم در اثناي نماز مدهوش مي شد و چون به حالت عادي بازمي گشت در پاسخ به سؤال اطرافيان در توجيه اين مدهوشي مي فرمود: آيه كريمه (اِيّاكَ نَعبُدُ واِيّاكَ نَستَعين)[ سوره حمد، آيه 5.]را آن قدر تكرار كردم كه گويا از قائل آن (تبارك و تعالي) شنيدم: روي أنّه (عليه‌السلام) كان يصلّي في بعض الأيام فخرّ مغشياً عليه في أثناء الصلاة! فسئل بعدها عن سبب غشيته؛ فقال (عليه‌السلام): مازلت اُردّد هذه الآية حتّي سمعتها من قائلها**[مفتاح الفلاح، ص 372؛ فلاح السائل، ص 107.]، 🔹چنان كه امام سجاد(عليه‌السلام) نيز هنگامي كه به آيه (ملِكِ يَومِ الدّين)[ سوره حمد، آيه 4.]مي رسيد آن قدر آن را تكرار مي كرد كه بيننده گمان مي كرد آن حضرت در آستانه مرگ قرار گرفته است: انّ مولانا زين العابدين (عليه‌السلام) و هو صاحب المقام المكين كان إذا قال (ملِكِ يَومِ الدّين) يكرّرها في قرائته حتّي [كان ] يظنّ مَن يراه أنّه أشرف علي مماته. [فلاح السائل، ص 206؛ بحار الانوار، ج 81، ص 247. تبيين اين گونه احاديث به كمك اصول برآمده از حديث قرب نوافل دشوار نيست.] ============== ** برخي از بزرگان اهل معرفت گفته اند كه زبان امام صادق (عليه‌السلام) در آن هنگام همانند درخت وادي طور بود كه اِنّي اَنَا الله‌ي (قصص، 30) از آن شنيده مي شد. عارف شبستري در اين باره چنين سروده است: درآ در وادي ايمن كه ناگاه/درختي گويدت اِنّي اَنَا الله‌/ روا باشد «أنا الحق» از درختي /چرا نبوَد روا از نيك بختي؟ (گلشن راز، ص 50) 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۷۴ ـ ۷۳ 📌 با کفّارومنافقان الی بايد دارای تبرای شديد عليه و کسانی که در مقابل پروردگار اند، داشته باشد آنها به قدری از مستقيم منحرف اند که به ذات مقدّس پروردگار دروغ می خورند و در عين حال به اهدافشان نمی رسند. اگر کفّار به سوی خدا برگردند، در مستقيم قرار بگيرند و نفس کنند، برای آنها بهتر است. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره بقره.mp3
4.16M
📌بررسی کوتاه سوره بقره کاری از مدرسه تعالی 📼استاد هانی چیت چیان 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
ارزش انسان، فراتر از جنسیت او 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌هرچیز را در دنیا دیدند در آخرت می بینند ...(ذات اقدس الهی)میفرماید: اینها که آن چشم باطن را باید باز کنند که نکردند، گوش باطن را باید باز کنند که نکردند، در دنیا خیلی چیزها بود! مسجد و حسینیه و مراکز فرهنگی و حوزه ها و مانند اینها بود که اینها را نمیدیدند، مراکز فساد بود که اینها را میدیدند! اینها کور به آن معنا نیستند، اینکه دارد: ﴿وَ مَن کَانَ فِی هذِهِ أَعْمَی فَهُوَ فِی الْآخِرَةِ أَعْمَی وَ أَضَلُّ سَبِیلاً﴾، اینها که کور نیستند، کاملاً بینا هستند؛ منتها بهشت را نمیبینند، اولیا را نمیبینند، انبیا و مؤمنین را نمیبینند، فقط جهنم را میبینند! در دنیا که قرآن می‎فرماید اینها کور هستند، چرا کور می‌باشند؟ برای اینکه این همه مساجد و مراکز و محفل قرآن و تربیتهای دینی و مانند اینها را نمیبینند، آن مراکز فساد را میبینند، در قیامت هم همینطور هستند! این‌طور نیست که کور باشند! ﴿وَ مَن کَانَ فِی هذِهِ أَعْمَی فَهُوَ فِی الْآخِرَةِ أَعْمَی وَ أَضَلُّ سَبِیلاً﴾، همینها هیچ خبری از بهشت و مردان الهی ندارند و آنها را نمیبینند، همینها به جهنم که رسیدند به آنها میگویند: ﴿أَ فَسِحْرٌ هذَا أَمْ أَنتُمْ لاَ تُبْصِرُونَ﴾، میگویند: ﴿رَبَّنَا ابْصَرْنَا وَ سَمِعْنَا﴾، همین کورها میگویند! معلوم میشود که اینها جهنم و آن فرشته های مأمور عذاب را میبینند، برای اینکه قرآن دارد وقتی به اینها میگویند: ﴿أَ فَسِحْرٌ هذَا أَمْ أَنتُمْ لاَ تُبْصِرُونَ﴾، آنها میگویند: ﴿رَبَّنَا ابْصَرْنَا وَ سَمِعْنَا﴾؛ ما جهنم را میبینیم! همان دلیلی را که مسجد و حسینیه را نمیدیدند و مراکز فساد را میدیدند، جبهه و جهاد را نمیدیدند و مراکز فساد را میدیدند، عدل و عقل را نمیدیدند و اختلاس را میدیدند، در قیامت هم همین‌طور هستند! الآن مراکز مذهب کم نیست، جاهای «صلاح» و «سداد» کم نیست، او این‌جا را نمیبیند؛ اما آن‌جا را میبیند؛ در قیامت هم همین‌طور است، این‌طور نیست که ﴿وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَعْمَی﴾، أعمی از چه چیزی؟ اگر واقعاً کور است، پس چطور شما جهنم را نشان میدهید؟ میگویید: ﴿أَ فَسِحْرٌ هذَا أَمْ أَنتُمْ لاَ تُبْصِرُونَ﴾ و آنها هم میگویند: ﴿رَبَّنَا ابْصَرْنَا وَ سَمِعْنَا﴾؟ هم سمیع و هم بصیر هستند. 📼درس تفسیر سوره زخرف جلسه 15 آیت الله 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(102) 🔅🔅🔅 ✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون 💢 لطايف و اشارات ⏪4- رابطه عقيده، اخلاق و عمل ⏹از سياق آيه مورد بحث كه پس از ايمان به غيب، بر پا داشتن نماز و انفاق را از صفات پرهيزكاران ذكر كرده، برمى آيد كه در كمال هدايت و تقوا، افزون بر اعتقاد، عمل به احكام نيز لازم است و چون اخلاق و اوصاف نفسانى واسطه ميان اعتقاد و عمل است (وگرنه ارتباط عقيده و عمل گسيخته مى شود)، براى تحقق تقوا كه ملكه اى نفسانى و متعلق هدايت است، افزون بر اعتقاد قلبى و عمل جوارحى، اوصاف نفسانى (اخلاق) نيز لازم است و اين سه ركن در طور يكديگر است، نه در عرض هم. ⏹گرچه اعتقاد با اخلاق و عمل تاثير متقابل دارد و به ميزان كه معرفت و اعتقاد قويتر و عميقتر باشد، عمل خالصتر مى شود، چنانكه عكس آن نيز صادق است، ولى از آنجا كه معرفت وصف جان انسان است و جان، اصل و حقيقت انسان بوده و بر اثر تجرد، موجودى ابدى است و از سوى ديگر عمل، وصف اعضا و جوارح بدن، و بقاى آن نيز محدود است، معلوم مى گردد كه در داورى و ارزيابى بين معرفت و خلق و عمل، اصالت از آن معرفت است. ⏹انسان تنها در دنيا مكلف به عمل است و عالم برزخ و قيامت ظرف حساب است، نه ظرف عمل و در آن عوالم جان آدمى ثمره عمل خود را مشاهده مى كند و عاليترين لذت را مى برد و بدن در همه اين مراحل تابع و مرتبه نازل جان است و در آخرت نيز به سهم خود از بهشت بهره مى برد؛ گرچه ادراك در همه مراحل از آن روح است و بدن ابزار آن محسوب مى شود. ⏹بنابراين، هر خلق و خويى كه تخلق انسان بدان توصيه شده و هر عملى كه بر انسان واجب يا مستحب شده، براى شكوفا شدن معرفت آدمى است: (واعبد ربك حتى ياتيك اليقين) تا جان او بالا رود و به ملاقات خداى سبحان نايل گردد: (اليه يصعد الكلم الطيب والعمل الصالح يرفعه) و نور خدايى كه نور آسمانها و زمين است: (الله نور السموات والارض) در آيينه جان شفاف او بتابد. پس، شهود معرفتى انسان، اصيل است و تداوم آن نامحدود. از اين رو نه تنها اعمال بدنى او براى شكوفايى شهود اوست، بلكه اعمال قلبى و اخلاقى او نيز براى همان شهود است، گرچه گرايشهاى اخلاقى او نيز از اصالت نسبى برخوردار است. ================== 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
(42) 🔆🔆🔆 💢 راهبردهای فرهنگی ⏪12. آرامش بخشی به پذیرش گران و همراهان خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّيهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ (103/توبه) 📝نکته: ☑️تشويق‏ها لازم نيست، هميشه مادّى باشد، گاهى تشويق معنوى كارسازتر است. «إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ» ☑️تشويق، سنگينى تكليف را سبك مى‏كند. «سَكَنٌ لَهُمْ» تفسیر نور ج5ص138 در مقام تعليل آمده كه دعاى تو مايه آرامش آنهاست چنان كه «سميع و عليم» بودن خدا نيز آرامش ديگر است كه خدا دعاى آن حضرت را مى‏شنود و از اعمالشان آگاه است‏.تفسیر احسن الحدیث ج 4ص304 ☑ دستور خدا به دلجویى کردن پیامبر (ص) از گنهکاران نادم، با قبول صدقه شان و دعا براى آنان (خذ من أمولهم صدقة ... و صل علیهم إن صلوتک سکن لهم) ☑ لزوم توجّه به عواطف و ارج نهادن به روحیات مردم، در اعمال قوانین اجتماعى و دینى (خذ من أمولهم صدقة ... و صل علیهم إن صلوتک سکن لهم) 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ به حول و قوه الهی تفسیر سوره به پایان رسید و از امروز به ارائه تفسیر سوره مبارکه می پردازیم. همانطور که قبلا گفته ایم در این صفحه مبحث و را از سوره "الناس"آغاز کرده ایم و در حقیقت تفسیراز پایان قرآن شروع شده است. ↪️ سیر بحث ما : *معرفی اجمالی سوره *ویژگی های سوره *محتوای کلی *تفسیر ساده و روان آیات با استفاده از تفسیر نور جناب آقای قرائتی *تفسیر آیه ای بر مبنای ارائه نکته های تفسیر هر آیه (سطح میانی) *تفسیر تخصصی بر مبنای جلسات درس خارج تفسیر حضرت علامه مفسیر بزرگ جناب آیت الله جوادی آملی 📎 کلیه مباحث تفسیری به صورت صوتی و متنی ارائه می گردد و عموما متن ها در قالب word تقدیم می شود تا دسترسی ها به مفاهیم و جستجوها آسان شود. با تشکر از همراهی شما فرهیختگان خوشحال می شویم معرف این صفحه ارزشمند به دوستان و کانال ها و گروههای ارزشی باشید🌹🌹 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت۱:معرفی اجمالی سوره عبس ▫️ سوره عَبَس هشتادمین سوره قرآن و از سوره‌های مَکّی که در جزء سی‌ام قرآن جای گرفته است. این سوره را «عَبَسَ» می‌نامند چون با کلمۀ عَبَسَ به معنای «چهره در هم كشيد» آغاز شده است. ▫️ سوره عبس درباره ارزش و اهمیت قرآن، ناسپاسی انسان در برابر نعمت‌های پروردگارش و حوادث تکان‌دهنده قیامت و سرنوشت انسان‌ها در آن روز سخن می‌گوید. ▫️ در آیات ابتدایی این سوره خداوند کسی را که با فرد نابینا با ترشرویی برخودر کرد توبیخ می‌کند. درباره اینکه فرد توبیخ‌شده، پیامبر(ص) بوده یا دیگری، بین مفسران اختلاف است. ▫️ از آیات مشهور این سوره آیات ۳۴ تا ۳۷ است که صحنه محشر را توصیف می‌کند و می‌گوید انسان‌ها از نزدیکانشان (برادر، پدر، مادر، همسر و فرزند) فرار می‌کنند. در روایات آمده است هر کس سوره عبس را تلاوت کند، در روز قیامت در حالی خواهد آمد كه شادمان و خندان است. 👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢اجرای عدالت ⏺ بعضی از کارهاست که با همین مصطلح حلّ می ‌شود، چه اینکه در سوره مبارکه «نحل» فرمود: ﴿إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسَانِ﴾.[1] کسی که می ‌خواهد پیش نماز بشود، همین عدل مصطلح کافی است؛ انجام واجبات و ترک محرّمات. اما یک وقت کسی می‌ خواهد مسئولیت قضایی و غیر قضایی را به عهده بگیرد، این عدالتی که در پیش نماز هست برای او کافی نیست. این عدالتی که در سوره مبارکه «حدید» آمده که ﴿لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾[2] [نیاز است]، نه اینکه عادل باشد، بلکه باشد. ⏺ گاهی آدمی قُرص و متقن است، عدالتش فوق عدالت امام جماعت است؛ اما پرونده پرونده اختلاسی است! برای این منظور نه عدالتی که در نماز جماعت معتبر است و راه گشاست، نه عدالتی که در قضای قاضیان عادی هست راه گشاست؛ در این موارد ﴿قَوَّامینَ بِالْقِسْطِ﴾[3] «قوّام بالقسط» باید باشد نه «قائم بالقسط». پرونده میلیاردی را او باید حلّ کند. وگرنه یا با تهدید یا با تطمیع از بین می ‌رود. اینکه فرمود: ﴿وَ أَقِیمُوا الشَّهَادَةَ لِلَّهِ﴾، یا در سوره مبارکه «نساء» آیه 135 فرمود: ﴿كُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّهِ﴾. اینکه می ‌بینید خیلی از جاها مشکل حلّ نمی‌ شود، برای این است که ما خیال می ‌کنیم با عدالت نماز جماعتی آن حلّ می ‌شود. ⏺ جان جهان به فدای این پیغمبر! این [روایت] را هم سنّی نقل کرد، هم شیعه نقل کرد؛ فرمود من آیه ‌ای بلدم که اگر مردم بدان عمل بکنند خواهد بود. من یک این را مکرّر می ‌فرمود! آن کدام آیه است؟ همین آیه محل بحث که ﴿وَ مَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً﴾،[4] فرمود اگر کسی باتقوا باشد هیچ مشکلی ندارد.[5] الآن این مشکل جامعه ما یا به خاطر احتکار بود، یا به خاطر اختلاس بود یا به خاطر سکه خریدن بود یا به خاطر ارز خریدن بود، همه اینها بود! چیزی هم در این مملکت کم نیست، همه چیز هست! بیگانه نقشش بی‌ اثر نیست، اما این مشکلات درون برای این است که در کار نیست. فرمود شما راه کسی را نبندید و بیراهه نروید، ممکن نیست خدا شما را تنها بگذارد، ﴿وَ مَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً﴾. از این قرآن راستگوتر! ما حرف این را گوش ندهیم، پس حرف چه کسی را گوش بدهیم؟! فرمود شما اگر بیراهه نروید، به دنبال حرام نروید، هرگز نمی ‌مانید. اگر اهل حوزه و دانشگاه باشد، هیچ شبهه‌ ای برای او نمی‌ ماند «مِنْ شُبُهَاتِ الدُّنْیا».[6] شبهات علمی نمی ‌ماند، شبهات مالی نمی ‌ماند، مشکلات سیاسی نمی ‌ماند. ﴿وَ مَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً﴾، «مِنْ شُبُهَاتِ الدُّنْیا» «وَ مِنْ غَمَرَاتِ الْمَوْتِ» در هنگام فشار مرگ مشکلی ندارد. ⏺ آدم وقتی دو سال در یک خانه بود حالا اثاث‌ کشی می‌ خواهد بکند، می ‌بیند که متأثّر است، برای اینکه با این خانه اُنس گرفته است. حالا شصت ـ هفتاد سال ما با این پیکر اُنس گرفتیم و حالا می‌خواهیم این را رها کنیم، چه پیش می ‌آید؟ مگر فشار مرگ آسان است؟! حضرت فرمود اگر کسی باتقوا باشد، راحت جان می‌ دهد. ما می‌ خواهیم راحت زندگی کنیم، نمی ‌خوهیم اشرافی زندگی کنیم، راهش اینهاست! =================== [1]. سوره نحل، آیه90. [2]. سوره حدید، آیه25. [3]. سوره نساء، آیه135. [4]. سوره طلاق، آیه2. [5]. مکارم الاخلاق، ص468؛ مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج‏35، ص436. [6]. تفسیر الصافی، ج‏5، ص188. 📚 سوره مبارکه طلاق ـ جلسه 4 تاریخ: 1397/07/10 ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom