برشی از کتاب ادب فنای #مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (15)
#نماز_مومنانه
⏪3. نمونه هايي از نمازهاي كامل
◽️نماز امام كاظم (عليهالسلام):
به گفته جاسوس دستگاه عباسي امام كاظم (عليهالسلام) پس از آنكه وارد زندان هارون الرشيد شد مكرّر در دعاي خود مي گفت كه خدايا! تو مي داني كه من پيوسته از تو مي خواستم كه فراغتي براي من فراهم كني تا تو را عبادت كنم.
خدايا! اين فراغت در زندان برايم فراهم شد پس تو را بر اين نعمت شكر مي كنم: كثيراً يقول في دعائه و هو محبوسٌ: اللّهمّ! إنّك تعلم أنّي كنت أسئلك أن تفرّغني لعبادتك، أللّهمّ و قد فعلتَ فلك الحمد[الارشاد، ج 2، ص 240، باب ذكر السبب في وفاته.]، از اين رو در زندان هارون پيوسته به عبادت مشغول بود به گونه اي كه تمام شب را به نماز، تلاوت قرآن و دعا مي گذراند و چهره اش را از محراب برنمي گرداند و بيشتر روزها را روزه مي گرفت: كان (عليهالسلام) مشغولاً بالعبادة يحيي الليل كلّه صلاةً و قرائةً للقرآن و دعاءً و اجتهاداً و يصوم النهار في أكثر الأيام و لايصرف وجهه من المحراب. [الارشاد، ج 2، ص 240، باب ذكر السبب في وفاته.]
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#شب_ولادت_مادر
نه مثل سارهای و مریم! نه مثل آسیه و حوّا!
فقط شبیه خودت هستی! فقط شبیه خودت زهرا!
اگر شبیه کسی باشی، شبیه نیمهشب قدری!
شبیه آیۀ تطهیری! شبیه سورۀ «اعطینا»!
ولادت حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها را محضر متدینان متمدن تبریک عرض میکنم. 🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پوشش رحمت فاطمه (س) برای اهل محشر
در بعضی از دعاها اینچنین آمده است که دست ما از ریشه چادر بی بی کوتاه نشود. این بر اثر یک روایتی است که وجود مبارک بی بی (سلام الله علیها) در #قیامت چادری بر سر می کند که ریشه ها و دامنه های او به تمام افراد شایسته #اهل_محشر می رسد.
منظور این چادر ظاهری است یا پوشش #رحمت است؟ اگر کسی طبق بیان #پیغمبر که فرمود: (اَنتِ مِنّی وَ اَنَا مِنکِ)، به منزله پیغمبر شد؛ قهراً چنین بانویی مظهر رحمت جهانشمول ذات اقدس اله خواهد بود.
🔷️ ر.ک تفسیر الامام العسکری (ع) / صفحه ۴۳۴ و بحار الانوار / جلد ۴۳ / صفحه ۳۳
✅ سخنرانی به مناسبت سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در اجتماع بانوان _ قم ؛ ۱۳۷۴/۰۸/۲۴
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#حضرت_فاطمه
#حضرت_زهرا
#فاطمه_الزهرا
#شفاعت
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۸۰ ـ ۷۹ #سوره_توبه
📌#تمسخر
#سالک الی #اللّه نبايد #مسخره کن و #عيب گيرنده از مردم #مؤمنی که در راه خدای تعالی #صدقه می دهند باشد.
زيرا خدای تعالی آنچنان از اين صفت زشت به #غضب می آيد که برای آنها #عذاب دردناکی منظور فرموده و به پيامبرش می فرمايد که اگر هفتاد مرتبه برای آنها #استغفار کنی؛ هرگز خدای تعالی آنها را نمی آمرزد و آنها را #فاسقی می داند که #هدايت نمی شوند.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
انفال ۴.mp3
12.94M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_انفال
#جلسه ۴
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #انفال را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (103)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون
💢 لطايف و اشارات
⏪5- انفاق عامل پيوند عبد با خدا
⏺برخى پنداشته اند جمله (يقيمون الصلواه) در آيه مورد بحث بيانگر رابطه انسان با خداست و جمله (و مما رزقناهم ينفقون) تنها مبين پيوند انسان با مردم است. (395) اين سخن ناتمام است ؛ زيرا در قرآن كريم به دادن مال و جان در راه خدا و براى احياى كلمه الهى، انفاق گفته شده و در چنين موردى، سخن از رابطه انسانها با يكديگر نيست: (و مثل الذين ينفقون اموالهم ابتغاءمرضات الله)، (396) (و انتقوا فى سبيل الله و لا تلقوا بايديكم الى التهلكه) (397) در بحث تفسيرى نيز گذشت كه انفاق در مرحله اول مايه تحكيم ارتباط بندگان با خداست و در مرحله بعد و در پرتو توجه به خدا، در تحكيم پيوند با يكديگر موثر است.
⏺غرض آنكه، گاهى اتفاق مالى مانند تاسيس و تعمير مسجد كمك مصطلح مردمى نيست و گاهى براى رفع نيازهاى فردى يا اجتماعى صورت مى پذيرد، و چنين انفاق مالى در صورتى در تحكيم پيوند مردمى اولا و ايجاد تقرب الهى ثانيا، سودمند است كه تنها براى ابتغاء وجه الله باشد، يعنى سهم، حقيقى در انفاق مالى براى پيوند با خداست، گرچه در برخى موارد، انتفاع جامعه نيز مطرح است.
==================
395- تفسير نمونه ، ج 1، ص 73
396- سوره بقره ، آيه 265
397- سوره بقره ، آيه 195
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (43)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
💢 راهبردهای فرهنگی
⏪ 13 . فرهنگ سازی ازخانواده و خویشاوندان
وَ أَنْذِرْ عَشيرَتَكَ الْأَقْرَبينَ ( 214/شعرا)
وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها (طه/132)
☑ لزوم پرداختن به اصلاح نزدیکان خود، قبل از اقدام به اصلاح جامعه و تودهاى مردم (فلاتدع مع اللّه ... و أنذر عشیرتک الأقربین) با توجه به این که رسالت پیامبر(ص) جهانى است ولى در این آیات خداوند نخست انذار بستگان را فرمان داده است، مى توان مطلب یاد شده را به دست آورد.
☑ رهبر جامعهى اسلامى نبايد از خانواده خود غافل باشد. «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ»
☑ لزوم پایدارى و تلاش افزون تر مبلغان، در عمل به توصیه هاى خود (وأمر أهلک بالصلوة واصطبر علیها )
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت2:معرفی اجمالی و ویژگی های سوره عبس
▫ این سوره را عَبَس (به معنای ترشرویی) نامگذاری کردهاند؛ زیرا با همین کلمه شروع شده است. از دیگر نامهای این سوره أعمی و سَفَرَه است که اولی در آیه دوم و دومی در آیه پانزدهم آمده است. «اعمی» به معنای نابیناست و «سَفَرَه» که جمع سفیر است اشاره به فرشتگانی دارد که اعمال آدمی را ثبت می کنند.
▫ سوره عبس جزو سورههای مکی و در ترتیب نزول بیست و چهارمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، هشتادمین سوره است و در جزء سیام قرآن جای دارد.
▫ سوره عبس ۴۲ آیه، ۱۳۳ کلمه و ۵۵۳ حرف دارد. این سوره به لحاظ حجمی جزو سورههای مفصلات (دارای آیات کوتاه) و نسبتاً کوچک است.
👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت3:معرفی اجمالی و ویژگی های سوره عبس
⏪ در شأن نزول این سوره دو دیدگاه متفاوت میان مفسران وجود دارد:
1️⃣ . مفسرین اهل سنت نقل کردهاند که عدهای از سران قریش نزد پیامبر(ص) بودند و پیامبر مشغول دعوت آنان به اسلام بود و امید داشت که در دل آنان مؤثر باشد. در این هنگام عبدالله ابن ام مکتوم که نابینا و ظاهرا فقیر بود وارد مجلس شد و از پیامبر خواست آیاتی از قرآن را برای او بخواند و به او تعلیم دهد و پیوسته سخن خود را تکرار میکرد. او آنقدر سخن پیامبر(ص) را قطع کرد که حضرت ناراحت شد و آثار ناخشنودی در چهرهاش نمایان شد و در دل گفت این سران عرب پیش خود میگویند پیروان محمد(ص) نابینایان و بردگاناند؛ بنابراین روی از عبدالله برگرداند و به سخنان با آن گروه ادامه داد پس این آیات نازل شد و پیامبر را توبیخ کرد. پیامبر(ص) پس از آن، عبدالله را همواره گرامی میداشت و میگفت «مرحبا به کسی که پروردگارم به سبب او مرا عتاب کرد».
2️⃣ مفسرین شیعه نقل کردهاند که این آیات درباره مردی از بنیامیه نازل شده است که نزد پیامبر(ص) نشسته بود. در همان حال عبدالله بن ام مکتوم وارد شد و هنگامی که آن مرد چشمش به عبدالله افتاد خود را جمع کرد. مثل اینکه میترسید آلوده شود و قیافه در هم کشید و صورت خود را برگرداند. پس خداوند در این آیات او را سرزنش کرد. این شأن نزول در حدیثی از امام صادق(ع) نقل شده است.
🔹🔹 بسیاری از عالمان شیعه از جمله سید مرتضی و علامه طباطبایی شأن نزول اول را نادرست دانستهاند. علامه طباطبایی معتقد است آیات این سوره دلالت روشنی ندارند که مراد از آن شخصِ عتاب شده، پیامبر(ص) باشد، بلکه شواهدی وجود دارد که میرساند منظور، فرد دیگری است؛ مانند اینکه پیامبر(ص) حتی با کفار نیز عبوس نبود چه برسد با مؤمنان. ضمن آنکه خداوند در سوره قلم که پیش از سوره عبس نازل شده، اخلاق پیامبر(ص) را عظیم شمرده است.
▫️ همچنین پیش از این در آیات بسیاری به پیامبر دستور داده بود در برابر مؤمنان متواضع باشد و اعتنایی به زرق و برق دنیا نکند. علاوه بر این ترشرویی به فقرا از نظر عقلی قبیح است و ممکن نیست از پیامبر سر بزند.
👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
#زینت #کعبه #هوس #سنایی
💢یای تشریف
جناب سنایی حرف خوبی دارد می گویند: عدّه ای خواستند کعبه را با زر و زیور و پارچه های پرنیانی مزین کنند، گفتند این پارچه مشکی و اینها چه ارزشی برای کعبه دارد؟ این اتفاق در عصر سنایی بود، گفت: «کعبه را جامه کردن از هوس است» شما میخواهید کعبه را زر و زیور بدهید برای چه؟
کعبه را جامه کردن از هوس است
یای بیتی جمال کعبه بس است [32]
کعبه یک زینت دارد و آن یک دانه «یاء» است که خدا به ابراهیم و اسماعیل فرمود: ﴿أَن طَهِّرَا بَیْتِیَ﴾،[33] این «یاء» زینت کعبه است! شما میخواهید به این زر و زیور بدهید؟ آن زر و زیور جای «یاء» را نمیگیرد! آن یک دانه «یاء» را خدا به انسان هم داد، فرمود: ﴿وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی﴾،[34] آن «یاء» که ﴿وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی﴾ را دارد، میتواند عظمت کعبه را درک کند.
===========
[32]. سیر العباد الی المعاد(سنایی ـ چاپ تهران)، ص 101.
[33]. سوره بقره, آیه125.
[34]. سوره حجر, آیه29؛ سوره ص, آیه72.
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۸۹ ـ ۸۱ #سوره_توبه
📌فعّاليّت #دشمنان
#دشمنان کوشش می کنند که #سالکين الی #اللّه را از راه راست و انجام وظايفشان باز دارند و آنها را حتّی از سرما، گرما و هر ناملايمی می ترسانند. اين افراد به قدری منفورند که نبايد حتّی به #مرده آنها هم رحم کرد.
زيرا آنها #فاسقند و #فهم ندارند ولی کسانی که در کنار #رسول اکرم صلی الله عليه و آله و دستورات آن حضرت با #اموال و جانهايشان #جهاد می کنند، همه خوبی ها مال آنها است، همان ها رستگارند، برای همان ها #بهشت جاودان آماده شده و به #فوز بزرگی می رسند.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سرچشمه -1
#قرآن_شناسی
#تفسیر
💢اصول كلي شناخت قرآن
براي ورود در مباحث تفسيري و بهره جستن از قرآن، شناخت معيارها و اصول كلي لازم است كه در اين مقال بدانها پرداخته شده است:
◽️1. خداي سبحان كه متكلم قرآن و نازل كنندهي آن است، از هر موجود ديگري قرآن را بهتر مي شناسد و در تعريف او شايسته تر از هر صاحب نظر ديگر است؛ بلكه سزاوار بودن ذات اقدس الهي قابل سنجش با صلاحيت ديگران نيست؛ زيرا آنان يا اصلاً قرآن شناس نيستند و يا در پرتو معرّفي خداوند آن را شناخته و مي شناسند؛ بنابراين، برجسته ترين تعريف، همانا تعريفي است كه خداوند دربارهي اين كتاب عظيم آسماني نموده است.
◽️2. خداي سبحان، قرآن كريم را به عنوان نور به جهانيان شناسانده و چنين فرمود: (يا أيّها الناس قد جاءكم برهانٌ من ربّكم و أنزلنا إليكم نوراً مبيناً)[ سورهي نساء، آيهي 174.]؛ (قد جاءكم من اللّه نور و كتاب مبين).[ سورهي مائده، آيهي 15.]
خاصيت نوراني بودن قرآن آن است كه هم معارف آن روشن و مصون از ابهام و تيرگي است و هم جوامع بشري را از هرگونه تاريكي اعتقاد يا تيرگي اخلاقي يا ابهام در شناخت يا سرگرداني در انتخابِ راه يا تحيّر در ترجيح هدف و مانند آن مي رهاند و به شبستان روشن صراط مستقيم و هدف راستينِ بهشتِ «عدن» مي رساند؛ (كتاب أنزلناه إليك لتخرج الناس من الظلمات إلي النور).[ سورهي ابراهيم، آيهي 1.]
تناسب تجلّي خداي سبحان در قرآن كريم، اقتضاي چنين سمتي را براي اين كتاب آسماني دارد؛ زيرا كلام مبدئي كه (نور السموات و الأرض)[ سورهي نور، آيهي 35.]است، حتماً بايد روشن و روشنگر باشد.
👈🏾ادامه دارد
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سرچشمه -2
#قرآن_شناسی
#تفسیر
💢اصول كلي شناخت قرآن
▫️3. خداي سبحان، قرآن كريم را به عنوان تبيان همه چيز به انسانها شناسانده و چنين فرموده است: (و نزّلنا عليك الكتاب تبياناً لكلّ شي ء و هديً و رحمةً و بشري للمسلمين)؛[ سورهي نحل، آيهي 89.]
يعني هر چيزي كه در تأمين سعادت انسان سهم مؤثر دارد، در اين كتاب الهي بيان شده است و اگر انجام كاري عامل فراهم نمودن سعادت بشر است، در آن آمده و اگر ارتكاب عملي مايهي شقاوت بشري مي گردد، پرهيز از آن به صورت يك دستور لازم در آن تعبيه شده است.
اشتمال قرآن بر همهي معارف و اخلاق و اعمال الهي و انساني به طور رمز يا ابهام يا معمّا و مانند آنها كه از قانون محاوره و اسلوب تعليم و تربيت جداست، نمي باشد؛ بلكه به طور روشن است؛ زيرا خداي سبحان ازجامعيّت قرآن نسبت به همهي اصول اسلامي به عنوان «تبيان» ياد كرده است.
پس هيچ گونه كمبودي در اين كتاب نيست تا از خارج جبران شود؛ نه كمبود قانون و دستورهاي انساني و نه كمبود شناخت و معارف اسلامي و نه قصور در تبيين آنها؛ يعني هم از لحاظ محتوا و مضمون، بي نياز از مطالب بيگانه است و هم در تعليم و تفهيم آنها بياني رسا و لساني گويا دارد كه از زبان ديگران بي نياز و از قلم بيگانگان مستغني است؛ زيرا خاصيت «تبيان كل شي ء» بودن، همين است.
▫️4. خداي سبحان خود را معلّم بالذات و بالإصالهي اين كتاب آسماني مي داند: (الرّحمن علّم القران خلق الإنسان علّمه البيان)[ سورهي الرحمن، آيات 1 ـ 4.]
و در اهميّت علوم قرآني مي توان به اين نكته استشهاد كرد كه خداي سبحان، سرآغاز همهي نعمتهاي مادّي و مجردِ ظاهري و باطني را كه در سورهي «الرحمن» يادآور شده و همهي مكلفان را به اعتراف فرا خوانده و راه هرگونه تكذيب منكران را مسدود كرده، نعمت تعليم قرآن و نيز تعليم بيان انسان كه محصول آموزش قرآن كريم است، مي شمارد.
اسم شريف رحمان كه حاكي از جامعيت همهي شئون رحمت است و در مشهد بعضي از ارباب شهود، اين نام همانند نام مبارك «اللّه» از عظمت خاص برخوردار است و جامع همهي اسماي حسناي ديگر مي باشد، مبدأ تعليم قرآن قرار گرفت تا انسانها در مكتب خداي رحمان درس رحمت مطلقه بياموزند و از قيد انتقام آزاد شوند و از بند غضب رها گردند و از دام سَخَط پرواز كنند و از زندان ستم بيرون آيند و همچون آورندهي اين كتاب، (بالمؤمنين رءؤف رحيم)[ سورهي توبه، آيهي 128.]شوند و همچون همراهان و اصحاب راستين او (رحماء بينهم)[ سورهي فتح، آيهي 29.]گردند و قبل از رحمت به ديگران بر جان خويش ترحّم نمايند و بر بدن ناتوان خود رحم كنند كه نه جان را طاقتِ (نار اللّه الموقدة الّتي تطّلع علي الأفئدة)[ سورهي همزه، آيات 6 ـ 7.]است و نه جسم را توانِ تحمّلِ (كلّما نضجت جلودهم بدّلناهم جلوداً غيرها ليذوقوا العذاب)[ سورهي نساء، آيهي 56.]مي باشد.
👈🏾ادامه دارد
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 60 نهح البلاغه.mp3
1.76M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت60 (کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🍀🍀🍀
@rahighemakhtoom
حکمت 61 نهج البلاغه.mp3
8.46M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت61 (کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🍀🍀🍀
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تدبر
💢قران خودش را معرفی می کند
📼حجتالاسلام والمسلمین علینژاد
کوتاه و شنیدنی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
#شئون_نفس
📌 امیر سوء امیر حسن
▫ این بیان نورانی حضرت امیر است که فرمود: «کَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیرٍ تَحْتَ هَوَی أَمِیرٍ» اگر اسیر شد، آن وقت آن نفس میشود «امّارهٴ بالسّوء»، اینطور نیست که از اول «امّارهٴ بالسّوء» باشد ﴿إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ﴾؛ ولی ما میتوانیم همین نفس را «امّارهٴ بِالحُسن» بکنیم که ما را به نیکی دعوت کند، به خیر دعوت کند و امر کند! ببینید بعضیها همین که اول وقت شد اصلاً بیتاب هستند و یک چیز گمشده ای دارند، تا نماز اول وقت نخوانند یا مثلاً روزه های مستحبی را نگیرند گمشده ای دارند یا مشکلی اگر برای کسی پیدا شد تا حلّ نکنند خوابشان نمیبرد!
▫ این همان است، این میشود «امّارهٴ بِالحُسن». شما الآن میبینید که خیلی کم اتفاق میافتد انسان بتواند به این بهزیستی برود این بچه ها و این عزیزان را ببیند و یک ساعت تحمّل بکند؛ اما بعضی اصلاً شیفته این کار هستند، این یعنی چه؟ تمام آن بد و بیراهی که آن بچه ها میگویند، او لذت میبرد، اینها شیفتهٴ این کار هستند، این میشود «امّارهٴ بِالحُسن»، پس میشود این کار را کرد!
▫ یعنی در درون ما میتوانیم به کسی رأی بدهیم که «امّارهٴ بِالحُسن» باشد نه «امّارهٴ بالسّوء». ما که قبلاً امیری نداشتیم، این انتخابات است! ما خودمان امیر درست میکنیم، ما خودمان اسیر درست میکنیم و ما خودمان مُسَوِّل درست میکنیم! اگر «امّارهٴ بِالحُسن» بتوانیم درست کنیم، چرا نکنیم؟!
▫ مگر ذات اقدس الهی در درون ما «امّارهٴ بالسّوء» گذاشته؟ ما را که براساس فطرت آفریده است: ﴿فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقْوَاهَا﴾ بود و ما امیری نداشتیم؛ اما به ما گفت شما میتوانی امیری داشته باشید، حالا چرا امّاره بالسّوء داشته باشی؟! اماره به حُسن داشته باش! فرمود شیطان راهتان را نبندد!
درس تفسیر سوره زخرف جلسه 19
آیت الله #جوادی_آملی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش
#تدبر #راهکارها
📜 از نگاه قرآن یکی از بهترین کارهای نیک، آزادی بردگان است، در این روزگار که بردهای به شکل گذشته وجود ندارد، چه چیزی معادل آزادی بردگان است؟
▫️ با توجه به تأثیر زمان و مکان و شرایط دیگر، در مورد ارزشگذاری و اهمیت کارهای نیک، نمیتوان در این رابطه یک قالب و یک قاعده کلی ارائه نمود، چه بسا در همان زمانی که بردهداری رواج داشت، در برخی موارد، امور مهمتر از آن نیز وجود داشت؛ لذا در اینجا به برخی موارد که به نظر میرسد از اهمیت بسزایی برخوردار باشند اشاره میکنیم.
⏪ ۱. روایتی از امام رضا(ع) بیانگر آن است که حتی در زمانی که بردهداری نیز رواج داشت، کمک به گرسنگان - که در آیه بعدی سوره بلد بدان اشاره شده است - به عنوان بهترین جایگزین برای آن در نظر گرفته شده است. با توجه به این روایت، به نظر میرسد اکنون که بردهداری از بین رفته است، سیر کردن شکم گرسنگان بهترین جایگزین خواهد بود.
▫️ معمر بن خلاد میگوید: امام هشتم (ع) را دیدم غذا میل مینمود و این آیه را خواند: «درگیر نشده در گردنه و چه دانى که گردنه چیست؟ آزاد کردن بنده است».[1] ... سپس فرمود: خدا میدانست که همه آفریدگانش(انسانها) نمیتوانند بنده آزاد کنند، با اطعام طعام برایشان راهى به بهشت گشود (یعنى ثواب آزاد کردن بنده را دارد).[2]
⏪ ۲. تهیه مسکن برای کسانی که عائلهمند هستند و سرپناهی از خودشان ندارند. امام صادق(ع) فرمود: هر کس داراى خانهاى باشد (که به آن نیاز ندارد) و مؤمنى براى سکونت در آن نیاز پیدا کند، ولى او دریغ کند، خداوند عز و جل به فرشتگان خود خطاب مىفرماید: اى فرشتگان من! بنده من نسبت به بنده دیگر من، از خانهاى (که به آن نیازى نداشت) دریغ کرد و بخل ورزید، به عزت و جلالم سوگند که هرگز او را در بهشت سکونت نخواهم داد.[3]
▫️ اگرچه حدیث پیرامون کسی است که خانه اضافی داشته باشد، اما به نظر میرسد کسی که سرمایهای داشته باشد که مورد نیازش نباشد و بتواند با آن برای دیگران خانهای تهیه کند، مورد و مشمول این حدیث واقع میشود.
⏪ ۳. تهیه اثاثیه و جهیزیه برای جوانانی که در سن ازدواج هستند، امّا به دلیل فقر قادر به ازدواج نیستند. امام صادق(ع) فرمود: هر کس عزب و شخص مجردی را به همسرى برساند، از جمله کسانى است که خداى بزرگ در روز قیامت به او نظر خواهد کرد.[4] روشن است که کمک به شخص مجرد برای رسیدن به همسر از راههای متعدد ممکن است؛ مانند معرفی همسر شایسته و مناسب، وساطت در امر ازدواج در صورت نیاز، همچنین در صورت امکان، کمک برای تهیه وسائل ضروری زندگی.
۴. ادای بدهکاری و دین بدهکاران و مدیونینی که توانایی پرداخت آن را ندارند، خواه گرفتار زندان باشند و یا نباشند.
▫️ امام رضا(ع) در ضمن بیان فضائل و اعمال ماه مبارک رمضان میفرماید: کسی که به مؤمنی کمک کند خداوند وی را در عبور از پل صراط کمک میکند روزی که قدمها درآن میلغزند.[5] اگرچه امام(ع) این را در اعمال ماه مبارک رمضان فرمودند، امّا روشن است که این کمک کردن، اولاً: اختصاص به آن ماه ندارد، ثانیاً: اینکه تحقیقاً این کمک شامل کمک مالی و پرداخت دیون نیز میشود.
==================
[1]. بلد، 11 – 13.
[2]. برقى، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین، ج 2، ص 389، دار الکتب الإسلامیة، قم، چاپ دوم، 1371 ق.
[3]صدوق، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 241، دار الشریف الرضی للنشر، قم، چاپ دوم، 1406 ق.
[4] کلینی، کافی، محقق، مصحح، غفارى، على اکبر، آخوندى، محمد، ج 5، ص 331، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، تهران، 1407 ق
[5] مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 93، ص 341، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🍃 🌹
📌حدیث ششم؛حب دنیا
🔰توضیحات ابتدایی حدیث
.
.
.
ابن ابی یعفور گوید: حضرت صادق (ع) فرمود:
《مَن أصبَحَ وَ أمسى وَ الدّنيا أكبَرُ هَمّهِ جَعَلَ اللهُ الفَقرَ بَينَ عَينَيهِ وشَتَّتَ أمرَهُ وَلَم يَنَل مِنَ الدّنيا إلا ما قُسِمَ لله. وَمَن أصبَحَ وَأمسى وَالآخِرَةُ أكبَرُ هَمِّهِ، جَعَلَ اللهُ الغِني في قَلبِهِ وَجَمَعَ لَهُ أمرَهُ》
《کسی که صبح و شام کند، در حالی که دنیا بزرگترین هم او باشد، خداوند فقر را بین دو چشمش قرار می دهد و کارش را پریشان می سازد و از دنیا جز آنچه برای او قسمت شده، برخوردار نمی گردد. و کسی که صبح و شام کند، در حالی که بزرگ ترین همّ و فکر او آخرت باشد، خداوند بی نیازی را در دل او قرار می دهد و کار او را برایش گرد می آورد و سامان می بخشد.
***
بدان که برای دنیا و آخرت و حقیقت آنها، تعریف های مختلفی است که وارد آن مباحث نمی شویم. آنچه در این باب مهم است، فهم دنیای مذموم برای انسان آخرت طلب است، تا آگاهانه از آن پرهیز کند.
.
.
.
📚بر کرانه شرح چهل حدیث امام خمینی (ره)
.
.
.
.
.
#خمینی #آیت_الله_خمینی #امام_خمینی
#چهل_حدیث #چهل_حدیث_امام
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
.
🔰 تفسیر سوره #حمد
غایت #عبادت...
💢تذکر شدید، غایت عبادات است- چنانچه خدای تعالی در خلوت انس و محفل قدس به کلیم خود موسی بن عمران فرمود: انَّنِی انَا الله لا الهَ الَّا انَا فَاعبُدنِی وَ اقِمِ الصَّلاةَ لِذِکرِی، غایت اقامه صلاة را ذکر خود قرار داد- پس، بعد از تذکّر شدید، راه دیگر از معارف به قلب عارف باز شود.
📚 کتاب تفسیر سوره #حمد، ص۱۹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#عکس_نوشت
📌سوگند خدا به #قلم علماء
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#قلم
#علماء
#تربیت
#شهداء
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
org.crcis.noorhadith(1.4.1).apk
12.82M
🔰#نرم_افزار🔰
📚عنوان : نسخه جدید نرم افزار جامع الاحادیث
📖موضوع: نرم افزار
#نرم_افزار
#جامع_الاحادیث
💢کتابخانه عمومی ایتا ( کتابیتا )
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢رفتار تبلیغی
«آیات کریمهی قرآن دربارهی پیغمبر و دربارهی تعالیمی که به پیغمبر میدهد و بنای جامعهی اسلامی نوپا را قدم به قدم و کلمه به کلمه به پیغمبر تعلیم میدهد، خیلی زیاد است.
✅ #توصیهی ما به خودمان، به #جوانهایمان، به #مبلّغین امور دینی، به کسانی که سررشتههای فکر مردم دست اینها است، این است که به همهی این #آیات مراجعه کنند، همهی این مفاهیم را در #قرآن ببینند؛ یک مجموعه است، یک #مجموعهی_کامل است. اشکال کار ما این است که ما از مجموعهی کامل تعالیم الهی خطاب به پیغمبر و توصیفی که خدا از پیغمبر میکند، غفلت میکنیم.
اگر این مجموعهی کامل را مقابل نظر قرار بدهیم، آنوقت آن رفتار درست، آن صراط مستقیمی که پیغمبر بر آن قرار داشته، جلوی پای ما ظهور پیدا خواهد کرد. اِنَّکَ عَلیٰ صِراطٍ مُستَقیم؛(زخرف۴۳) این صراط مستقیم را باید پیدا کرد.»
#آیت_الله_خامنه_ای
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom