هدایت شده از پژوهشگاه فقه نظام
✅ دو کتاب «فقه کارگزاران حکومت اسلامی» و «شاخصهای دولت مطلوب اسلامی» تألیف حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم دولابی؛ ریاست پژوهشگاه فقه نظام در «چهارمین جشنواره کتاب سال حکومت اسلامی» به عنوان «اثر شایسته ی تقدیر» انتخاب شدند.
◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فقه نظام
کمیل قنبرزاده03.mp3
زمان:
حجم:
45.97M
محفل علمی رهپویان
🔰 آشنایی با فقه اقتصاد 🎙 حجتالاسلام کمیل قنبرزاده 💠 دوره «مقدمات علوم انسانی اسلامی» 📅چهارشنبه
آشنایی با
#فقه_اقتصاد
#فقه_تربیت
#فقه_سیاست
و...
در کانال پژوهشگاه فقه نظام (مجتمع عالی ولی امر قم) 👇
@jiiss_ir
#معرفی_دوره
#فقه_تخصصی
#معرفی_مجتمع 👇
http://najah.ir/
هدایت شده از تفکر و تمدن شبکهای| استاد واسطی
گزارش همایش بازخوانی حکمت و عرفان شیعی.pdf
حجم:
367.9K
﷽
⚪️ گزارش اول مناظرات سهگانه استاد واسطی و دکتر نصیری در زمینه فلسفه و عرفان.
#مبانی #هستیشناسی #حکمت_متعالیه #عرفان #فلسفه
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
محفل علمی رهپویان
﷽ ⚪️ گزارش اول مناظرات سهگانه استاد واسطی و دکتر نصیری در زمینه فلسفه و عرفان. #مبانی #هستیشناسی
صوت جلسه ی اول و دوم و سوم داخل کانال مذکور موجود است.
خواندن اصطلاحات موجود در گزارش ، مفید است.
👈بحث علمی بدون صبر و انصاف ثمر نمیدهد.
#مناظره
هدایت شده از تفکر و تمدن شبکهای| استاد واسطی
﷽
⚪️ مبانی معرفتشناختی| بخش اول
موضوع بحث
بسته «معرفتشناسی» مبتنی بر هستیشناسی حکمت متعالیه، حاوی چه گزارههایی است؟
مساله بحث
باورهای صادق مُوجَّه چگونه بهدست میآیند و چگونه میتوان باورهای صحیح را از توهمات تفکیک کرد؟
فرضیه بحث
کلیه مسائل معرفتشناسی پاسخگوی ده مساله هستند:
۱. معرفت چیست؟
۲. سنگبنای معرفت چیست؟
۳. منابع معرفت کدامند؟
۴. صدق چیست؟
۵. مفاهیم چگونه کثرت و طبقهبندی پیدا میکنند؟
۶. قضایا چگونه تولید میشوند؟
۷. ملاک صدق و اعتبار در قضایا چیست؟
۸. عوامل زمینهساز معرفت کدامند؟
۹. معرفت، ضرورتاً نسبی است یا معرفتِ قطعی ممکن است؟
۱۰. صعود و نزول معرفتی چگونه حاصل میشود؟
بررسی این مسائل با دیدگاه فلاسفه و معرفتشناسان مسلمان به نتایج زیر میرسد:
۱. واقعیتی خارج از ذهن ما وجود دارد (ناوابسته به ذهن و اراده ما).
۲. دستیابی به این واقعیت ممکن است.
۳. حقیقت = ادراک مطابق با واقع.
۴. صدق = مطابقت با واقع.
۵. هر کسی مجموعهای از ادراکات یقینی را دارد (بدیهیات منطق و فلسفه)
۶. علم حضوری سنگبنای ادراکات انسان است.
۷. با استفاده از ابزار بدیهیِ شکل اول منطق و استدلالهای مباشر (عکس، عکسنقیض)، میتوان ادراکات یقینی دیگری را تولید کرد. (گسترشپذیری ادراکات یقینی)
۸. معرفت = ادراکات صادق موجّه.
۹. دستیابی یقینی به واقعیت، ممکن و معقول است = عقلانیت معرفت = رئالیسم (در برابر ایدهآلیسم بهمعنی ذهنگرایی)
بنابراین:
۱۰. واقعگرایی ممکن است
۱۱. ذهنگرایی یا سوبجکتیویسم ضروری نیست.
۱۲. پس پارادایم تفسیری تنها راه ممکن کشف واقع نیست.
۱۳. چهارچوبهای ذهنی (پارادایمها یا هر گونه پیشفرض وپیشداوری) سرنوشتساز نیستند و میتوان در همه آنها حقیقت ثابتی را کشف کرد.
۱۴. واقعیت ثابت است و ادراک ما از واقعیت قابل تغییر است.
۱۵. در علم حضوری نیز معرفت بالوجه ممکن است. (ضروری نیست که تمام المعلوم عندالعالم منکشف شود)
۱۶. منابع معرفت بشری منحصر در تجربه نیست.
۱۷. عقل و شهود و نقل هم کشف از واقع دارند.
۱۸. ساختار و قوانین طبیعت و فطرت، از منابع کشف واقع هستند.
۱۹. ادراک حسی فقط عوارض پدیدههای مادی را درک میکند.
۲۰. مهمترین منبع معرفتی انسان عقل است و دلیل موجه بودنِ آن، ابتناء بر بدیهیات یا مایصلالی البدیهی است. (ابتناء بر قضایای پیشینی)
۲۱. روند تولید معرفت و ایجاد کثرت در ادراکات، با پیگیری روند تولید مفاهیم و پیدایش کثرت در مفاهیم، کشف میشود.
۲۲. مفاهیم به مواردی مانند «حقیقی» ، «اعتباری» ،«جزیی» ، «کلی» ، «معقولات اولی» ،«معقولات ثانیه» ، «معقولات فلسفی» ، «معقولات منطقی» تقسیم میشوند.
۲۳. ابزار ایجاد معرفتهای ترکیبی، تفکر است. (فرآیند تولید تعریفها و فرآیند تولید حجتها)
۲۴. مفاهیم اعتباری و ارزشی میتوانند دارای منشاء انتزاع حقیقی باشند و تابعی از آن منشاء باشند.
۲۵. معیار صدقِ قضایای بدیهی، یا به دلیل ذاتی بودن محمول برای موضوع است یا به دلیل ارجاع آن بدیهی به علم حضوری.
۲۶. پدیدهها دارای ابعاد و سطوح و لایهها و مراتبی هستند، پس معرفت نیز میتواند در عین این که هسته ثابت دارد دارای مراتب و ابعاد باشد.
۲۷. به دلیل ذومراتب و ذواضلاع بودن پدیدهها، رئالیسم خام (یکسان و یکنواختانگاری دریافت اولیه از هر پدیده) غلط است و رئالیسم شبکهای (بررسی پدیده در شبکه هستی از ابعاد مختلف) بیشترین کشف از واقعیت را دارا میباشد.
۲۸. به دلیل رئالیسم شبکهای، پارادایمهای اثباتگرایی و تفسیری و انتقادی نمیتوانند به تنهایی کاشف از واقع باشند بلکه پارادایم شبکهای لازم است. (بررسی پدیده و کشف مختصات آن در شبکه هستی)
۲۹. پدیدهها از حیث وجودی محدودند لذا قرائتهای مختلف از یک پدیده بیپایان نیست و صدق و کذببردار است.
۳۰. استقراء وقتی به حد خاصی در پدیده برسد، مفید قطع روانشناختی است، لذا در کسب معرفت قابل استفاده است.
۳۱. گزارههای وحیانی و نقلی، مانند گزارههای علمی و فلسفی معنادار هستند و زبان آنها زبان توصیف و کشف واقع است.
۳۲. معیار ادراک صادق در علوم انسانی اسلامی، عبارت است از: مبناگرایی مبتنی بر بدیهیات + روش بدیهی تولید معرفتها + هماهنگی با اهداف و مقاصد شریعت + هماهنگی با گزارههای دینی.
#مبانی #معرفتشناسی #فلسفه_علم #علم #واقعیت #حقیقت #صدق
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
JRJ_Volume 6_Issue 3_Pages 33-59.pdf
حجم:
520K
💢نظریۀ خطابات قانونی و نقش آن در فقه اجتماعی💢
نویسندگان :
علی خلف خانی
محمدعلی راغبی
سیدیوسف علوی وسوقی
#خطابات_انحلالی
#خطابات_قانونی
#فقه_تمدن_ساز
#مهم
http://jostar-fiqh.maalem.ir/article_69290.html
#معرفی_مقاله
هدایت شده از رهجو
✅ نوروز(1)
🔻در روایتی مدح نوروز از معلی بن خنیس از امام صادق علیه السلام نقل شده و در مقابل روایت ذمی از امام کاظم علیه السلام آمده است. علامه مجلسی ذیل این دو حدیث چنین بیان کرده است:
▪️هذا الخبر مخالف لأخبار المعلی و یدل علی عدم اعتبار النیروز شرعا و أخبار المعلی أقوی سندا و أشهر بین الأصحاب و یمکن حمل هذا علی التقیة لاشتمال خبر المعلی علی ما یتقی فیه و لذا یتقی فی إظهار التبرک به فی تلک الأزمنة فی بلاد المخالفین أو علی أن الیوم الذی کانوا یعظمونه غیر النیروز المراد فی خبر المعلی کما سیأتی ذکر الاختلاف فیه.
🔸این خبر(ذم) که مخالف اخبار معلّی است، دلالت دارد بر بی اعتباری نوروز در نظر شرع؛ ولی اخبار معلّی سندش قوی تر و میان اصحاب مشهورتر است و می توان این خبر را حمل بر تقیّه کرد؛ زیرا خبر معلّی مشتمل بر مطالبی است که پیرامون آن تقیّه صورت می گیرد و بنابر این در بلاد مخالفین، نسبت به اظهار تبرّک بدان در آن زمان ها تقیّه صورت می گرفته است؛ و یا اینکه می توان گفت مقصود از روزی که آن را بزرگ می داشته اند روز دیگری به جز نوروز، که در خبر معلّی آمده است، می باشد. کما اینکه ذکر اختلاف در آن را خواهیم آورد.
#نوروز
#اول_سال
#عید
@rahjoo_213
هدایت شده از خبرگزاری حوزه علميه خراسان
🔰مدیر حوزه ریاست حوزه علمیه خراسان از آمادگی ۵۰ مدرسه علمیه در استان های خراسان برای اسکان طلاب و خانواده های ایشان در ایام نوروز خبر داد.
💠بیشتر بخوانیم 👇
https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=47396
🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال خبرگزاری این حوزه دنبال کنید.
🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
زمان:
حجم:
179.4K
صوت یکی از دوستان درباره وقائع اخیر (ثبت نام سامانه سهام عدالت کلاهبرداری)
هدایت شده از علم الحدیث
نوروز در روایات.pdf
حجم:
1.7M
مقاله بخوانیم⭐️
عنوان:نوروز در روایات
بحث نوروز و عید باستانی ایرانیان که جنبه تاریخی دارد و در منابع اسلامی و خصوصا شیعی ای احادیثی در مورد آن وارد شده است حتی اعمالی نیز مترتب بر این عید باستانی شده است.
از دیر باز احادیث در باب عید باستانی ایرانیان مورد بحث پژوهشگران بوده است.
مقاله حاضر نوشته آقای مهریزی از اساتید مطرح حدیث است که مطالعه آن در این ایام خالی از لطف نیست
#نوروز
#عید
#امام_زمان
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi