محفل علمی رهپویان
🔰 آشنایی با فقه اقتصاد 🎙 حجتالاسلام کمیل قنبرزاده 💠 دوره «مقدمات علوم انسانی اسلامی» 📅چهارشنبه
آشنایی با
#فقه_اقتصاد
#فقه_تربیت
#فقه_سیاست
و...
در کانال پژوهشگاه فقه نظام (مجتمع عالی ولی امر قم) 👇
@jiiss_ir
#معرفی_دوره
#فقه_تخصصی
#معرفی_مجتمع 👇
http://najah.ir/
هدایت شده از تفکر و تمدن شبکهای| استاد واسطی
گزارش همایش بازخوانی حکمت و عرفان شیعی.pdf
367.9K
﷽
⚪️ گزارش اول مناظرات سهگانه استاد واسطی و دکتر نصیری در زمینه فلسفه و عرفان.
#مبانی #هستیشناسی #حکمت_متعالیه #عرفان #فلسفه
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
محفل علمی رهپویان
﷽ ⚪️ گزارش اول مناظرات سهگانه استاد واسطی و دکتر نصیری در زمینه فلسفه و عرفان. #مبانی #هستیشناسی
صوت جلسه ی اول و دوم و سوم داخل کانال مذکور موجود است.
خواندن اصطلاحات موجود در گزارش ، مفید است.
👈بحث علمی بدون صبر و انصاف ثمر نمیدهد.
#مناظره
هدایت شده از تفکر و تمدن شبکهای| استاد واسطی
﷽
⚪️ مبانی معرفتشناختی| بخش اول
موضوع بحث
بسته «معرفتشناسی» مبتنی بر هستیشناسی حکمت متعالیه، حاوی چه گزارههایی است؟
مساله بحث
باورهای صادق مُوجَّه چگونه بهدست میآیند و چگونه میتوان باورهای صحیح را از توهمات تفکیک کرد؟
فرضیه بحث
کلیه مسائل معرفتشناسی پاسخگوی ده مساله هستند:
۱. معرفت چیست؟
۲. سنگبنای معرفت چیست؟
۳. منابع معرفت کدامند؟
۴. صدق چیست؟
۵. مفاهیم چگونه کثرت و طبقهبندی پیدا میکنند؟
۶. قضایا چگونه تولید میشوند؟
۷. ملاک صدق و اعتبار در قضایا چیست؟
۸. عوامل زمینهساز معرفت کدامند؟
۹. معرفت، ضرورتاً نسبی است یا معرفتِ قطعی ممکن است؟
۱۰. صعود و نزول معرفتی چگونه حاصل میشود؟
بررسی این مسائل با دیدگاه فلاسفه و معرفتشناسان مسلمان به نتایج زیر میرسد:
۱. واقعیتی خارج از ذهن ما وجود دارد (ناوابسته به ذهن و اراده ما).
۲. دستیابی به این واقعیت ممکن است.
۳. حقیقت = ادراک مطابق با واقع.
۴. صدق = مطابقت با واقع.
۵. هر کسی مجموعهای از ادراکات یقینی را دارد (بدیهیات منطق و فلسفه)
۶. علم حضوری سنگبنای ادراکات انسان است.
۷. با استفاده از ابزار بدیهیِ شکل اول منطق و استدلالهای مباشر (عکس، عکسنقیض)، میتوان ادراکات یقینی دیگری را تولید کرد. (گسترشپذیری ادراکات یقینی)
۸. معرفت = ادراکات صادق موجّه.
۹. دستیابی یقینی به واقعیت، ممکن و معقول است = عقلانیت معرفت = رئالیسم (در برابر ایدهآلیسم بهمعنی ذهنگرایی)
بنابراین:
۱۰. واقعگرایی ممکن است
۱۱. ذهنگرایی یا سوبجکتیویسم ضروری نیست.
۱۲. پس پارادایم تفسیری تنها راه ممکن کشف واقع نیست.
۱۳. چهارچوبهای ذهنی (پارادایمها یا هر گونه پیشفرض وپیشداوری) سرنوشتساز نیستند و میتوان در همه آنها حقیقت ثابتی را کشف کرد.
۱۴. واقعیت ثابت است و ادراک ما از واقعیت قابل تغییر است.
۱۵. در علم حضوری نیز معرفت بالوجه ممکن است. (ضروری نیست که تمام المعلوم عندالعالم منکشف شود)
۱۶. منابع معرفت بشری منحصر در تجربه نیست.
۱۷. عقل و شهود و نقل هم کشف از واقع دارند.
۱۸. ساختار و قوانین طبیعت و فطرت، از منابع کشف واقع هستند.
۱۹. ادراک حسی فقط عوارض پدیدههای مادی را درک میکند.
۲۰. مهمترین منبع معرفتی انسان عقل است و دلیل موجه بودنِ آن، ابتناء بر بدیهیات یا مایصلالی البدیهی است. (ابتناء بر قضایای پیشینی)
۲۱. روند تولید معرفت و ایجاد کثرت در ادراکات، با پیگیری روند تولید مفاهیم و پیدایش کثرت در مفاهیم، کشف میشود.
۲۲. مفاهیم به مواردی مانند «حقیقی» ، «اعتباری» ،«جزیی» ، «کلی» ، «معقولات اولی» ،«معقولات ثانیه» ، «معقولات فلسفی» ، «معقولات منطقی» تقسیم میشوند.
۲۳. ابزار ایجاد معرفتهای ترکیبی، تفکر است. (فرآیند تولید تعریفها و فرآیند تولید حجتها)
۲۴. مفاهیم اعتباری و ارزشی میتوانند دارای منشاء انتزاع حقیقی باشند و تابعی از آن منشاء باشند.
۲۵. معیار صدقِ قضایای بدیهی، یا به دلیل ذاتی بودن محمول برای موضوع است یا به دلیل ارجاع آن بدیهی به علم حضوری.
۲۶. پدیدهها دارای ابعاد و سطوح و لایهها و مراتبی هستند، پس معرفت نیز میتواند در عین این که هسته ثابت دارد دارای مراتب و ابعاد باشد.
۲۷. به دلیل ذومراتب و ذواضلاع بودن پدیدهها، رئالیسم خام (یکسان و یکنواختانگاری دریافت اولیه از هر پدیده) غلط است و رئالیسم شبکهای (بررسی پدیده در شبکه هستی از ابعاد مختلف) بیشترین کشف از واقعیت را دارا میباشد.
۲۸. به دلیل رئالیسم شبکهای، پارادایمهای اثباتگرایی و تفسیری و انتقادی نمیتوانند به تنهایی کاشف از واقع باشند بلکه پارادایم شبکهای لازم است. (بررسی پدیده و کشف مختصات آن در شبکه هستی)
۲۹. پدیدهها از حیث وجودی محدودند لذا قرائتهای مختلف از یک پدیده بیپایان نیست و صدق و کذببردار است.
۳۰. استقراء وقتی به حد خاصی در پدیده برسد، مفید قطع روانشناختی است، لذا در کسب معرفت قابل استفاده است.
۳۱. گزارههای وحیانی و نقلی، مانند گزارههای علمی و فلسفی معنادار هستند و زبان آنها زبان توصیف و کشف واقع است.
۳۲. معیار ادراک صادق در علوم انسانی اسلامی، عبارت است از: مبناگرایی مبتنی بر بدیهیات + روش بدیهی تولید معرفتها + هماهنگی با اهداف و مقاصد شریعت + هماهنگی با گزارههای دینی.
#مبانی #معرفتشناسی #فلسفه_علم #علم #واقعیت #حقیقت #صدق
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
JRJ_Volume 6_Issue 3_Pages 33-59.pdf
520K
💢نظریۀ خطابات قانونی و نقش آن در فقه اجتماعی💢
نویسندگان :
علی خلف خانی
محمدعلی راغبی
سیدیوسف علوی وسوقی
#فقه_حکومتی
#خطابات_انحلالی
#خطابات_قانونی
#نظام_سازی
#مهم
http://jostar-fiqh.maalem.ir/article_69290.html
#معرفی_مقاله
هدایت شده از رهجو
✅ نوروز(1)
🔻در روایتی مدح نوروز از معلی بن خنیس از امام صادق علیه السلام نقل شده و در مقابل روایت ذمی از امام کاظم علیه السلام آمده است. علامه مجلسی ذیل این دو حدیث چنین بیان کرده است:
▪️هذا الخبر مخالف لأخبار المعلی و یدل علی عدم اعتبار النیروز شرعا و أخبار المعلی أقوی سندا و أشهر بین الأصحاب و یمکن حمل هذا علی التقیة لاشتمال خبر المعلی علی ما یتقی فیه و لذا یتقی فی إظهار التبرک به فی تلک الأزمنة فی بلاد المخالفین أو علی أن الیوم الذی کانوا یعظمونه غیر النیروز المراد فی خبر المعلی کما سیأتی ذکر الاختلاف فیه.
🔸این خبر(ذم) که مخالف اخبار معلّی است، دلالت دارد بر بی اعتباری نوروز در نظر شرع؛ ولی اخبار معلّی سندش قوی تر و میان اصحاب مشهورتر است و می توان این خبر را حمل بر تقیّه کرد؛ زیرا خبر معلّی مشتمل بر مطالبی است که پیرامون آن تقیّه صورت می گیرد و بنابر این در بلاد مخالفین، نسبت به اظهار تبرّک بدان در آن زمان ها تقیّه صورت می گرفته است؛ و یا اینکه می توان گفت مقصود از روزی که آن را بزرگ می داشته اند روز دیگری به جز نوروز، که در خبر معلّی آمده است، می باشد. کما اینکه ذکر اختلاف در آن را خواهیم آورد.
#نوروز
#اول_سال
#عید
@rahjoo_213
هدایت شده از خبرگزاری حوزه علميه خراسان
🔰مدیر حوزه ریاست حوزه علمیه خراسان از آمادگی ۵۰ مدرسه علمیه در استان های خراسان برای اسکان طلاب و خانواده های ایشان در ایام نوروز خبر داد.
💠بیشتر بخوانیم 👇
https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=47396
🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال خبرگزاری این حوزه دنبال کنید.
🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
179.4K
صوت یکی از دوستان درباره وقائع اخیر (ثبت نام سامانه سهام عدالت کلاهبرداری)
هدایت شده از علم الحدیث
نوروز در روایات.pdf
1.7M
مقاله بخوانیم⭐️
عنوان:نوروز در روایات
بحث نوروز و عید باستانی ایرانیان که جنبه تاریخی دارد و در منابع اسلامی و خصوصا شیعی ای احادیثی در مورد آن وارد شده است حتی اعمالی نیز مترتب بر این عید باستانی شده است.
از دیر باز احادیث در باب عید باستانی ایرانیان مورد بحث پژوهشگران بوده است.
مقاله حاضر نوشته آقای مهریزی از اساتید مطرح حدیث است که مطالعه آن در این ایام خالی از لطف نیست
#نوروز
#عید
#امام_زمان
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از محمد علی
#پای_درس_فلسفه_علم_رجال_آیت_الله_العظمی_بروجردی "ره"
ثم لا يخفى أن يونس(بن عبدالرحمن) من الطبقة السادسة، ومن متكلمي أصحابنا وثقاتهم، وإن ضعفه بعض. ومنشأ ذلك مزاولته للعلوم العقلية.
(نام کتاب : البدر الزاهر في صلاة الجمعة والمسافر-تقریرات درس خارج آیت الله العظمی بروجردی ؛ مقرر : المنتظري، الشيخ حسين علي ؛ صفحه : 182)
#تبیین : از جمله مسائل مهم علم رجال، "توثیق و تضعیف راویان احادیث" است. در این زمینه آشنایی با علل تضعیف راویان احادیث توسط رجالیون، ما را در مسیر پذیرش یا رد این تضعیفات یاری می رساند. در متن فوق از آیت الله العظمی بروجردی منشأ تضعیف جناب یونس بن عبدالرحمن توسط برخی اصحاب، "اشتغال این صحابی کبار به علوم عقلی" بیان شده است که با توجه به این ریشه یابی، می توان تضعیف ایشان را نپذیرفت.
#فلسفه_علم_رجال 👈 #مبادی_علم_رجال 👈 "ریشه یابی توثیقات و تضعیفات راویان توسط رجالیون" از مبادی مهم مبحث رجالی "توثیقات و تضعیفات راویان توسط رجالیون" است.
هدایت شده از رهجو
✅ نوروز(2)
✔️علامه مجلسی:
▪️و قُلْ كَثِيراً: يَا ذَا الْجَلاَلِ وَ الْإِكْرَامِ.
🔻و رَوَوْا فِي👈 غيْرِ الْكُتُبِ الْمَشْهُورَةِ قِرَاءَةَ الدُّعَاءِ التَّالِي عِنْدَ تَحْوِيلِ السَّنَةِ كَثِيراً، وَ قَالَ بَعْضُهُمْ بِقِرَاءَتِهِ 360 مَرَّةً:
🔸يا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَى أَحْسَنِ الْحَالِ.
🔹و بِرِوَايَةٍ أُخْرَى: يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ يَا مُدَبِّرَ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ يَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَى أَحْسَنِ الْحَالِ.
💢البته علامه در آخر باب این گونه آورده است: گر چه در خواندن دعا مانعی نیست، لیکن قرائت دعا اول- هرچند نمازش خوانده نشود- به جهت اینکه سند معتبری دارد، افضل می باشد.
👇منظور ایشان از دعا اول:
▪️... فَإِذَا فَرَغْتَ مِنْ صَلاَةِ الظُّهْرِ وَ الْعَصْرِ وَ نَوَافِلِهِمَا صَلِّ أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ بِسَلاَمَيْنِ وَ اقْرَأْ فِي الْأُولَى مِنْهُمَا بَعْدَ الْحَمْدِ سُورَةَ إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ عَشْرَ مَرَّاتٍ، وَ فِي الثَّانِيَةِ سُورَةَ قُلْ يٰا أَيُّهَا الْكٰافِرُونَ عَشْرَ مَرَّاتٍ، وَ فِي الثَّالِثَةِ بَعْدَ الْحَمْدِ سُورَةَ قُلْ هُوَ اللّٰهُ أَحَدٌ عَشْرَ مَرَّاتٍ، وَ فِي الرَّابِعَةِ بَعْدَ الْحَمْدِ سُورَةَ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ عَشْرَ مَرَّاتٍ وَ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النّٰاسِ عَشْرَ مَرَّاتٍ، ثُمَّ اسْجُدْ سَجْدَةَ الشُّكْرِ بَعْدَ الصَّلاَةِ وَ اقْرَأْ هَذَا الدُّعَاءَ: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْأَوْصِيَاءِ الْمَرْضِيِّينَ وَ صَلِّ عَلَى جَمِيعِ أَنْبِيَائِكَ وَ رُسُلِكَ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِكَ وَ بَارِكْ عَلَيْهِمْ بِأَفْضَلِ بَرَكَاتِكَ وَ صَلِّ عَلَى أَرْوَاحِهِمْ وَ أَجْسَادِهِمْ اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَارِكْ لَنَا فِي يَوْمِنَا هَذَا الَّذِي فَضَّلْتَهُ وَ كَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ عَظَّمْتَ خَطَرَهُ اللَّهُمَّ بَارِكْ لِي فِيمَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَيَّ حَتَّى لاَ أَشْكُرَ أَحَداً غَيْرَكَ وَ وَسِّعْ عَلَيَّ فِي رِزْقِي يَا ذَا الْجَلاَلِ وَ الْإِكْرَامِ اللَّهُمَّ مَا غَابَ عَنِّي فَلاَ يَغِيبَنَّ عَنِّي عَوْنُكَ وَ حِفْظُكَ وَ مَا فَقَدْتُ مِنْ شَيْءٍ فَلاَ تُفْقِدْنِي عَوْنَكَ عَلَيْهِ حَتَّى لاَ أَتَكَلَّفَ مَا لاَ أَحْتَاجُ إِلَيْهِ يَا ذَا الْجَلاَلِ وَ الْإِكْرَامِ. فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ غُفِرَتْ لَكَ ذُنُوبُ خَمْسِينَ سَنَةً.
📚زادالمعاد، 328
#نوروز
#اول_سال
#عید
@rahjoo_213
هدایت شده از اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
┈┅ ❁❁ ┅┈
♨️ سیر مطالعات نوروزشناسی (پاسخ به ابهامات تاریخی عید نوروز) + دانلود
🔰 دانلود مهمترین منابع: لطفا روی عناوین کلیک کنید.
✍️ بخش 1️⃣: کتابشناسی
1. کتابنامه نوروز / ناهید حبیبی آزاد
2. کتابشناسی نوروز، آیین ماندگار ایرانیان / خبرگزاری کتاب ایران
3. بسته پژوهشی نوروز (بنگرید به انتهای همان صفحه: فایل pdf) / اداره کل پژوهشهای سیما
4. کتابشناسی نوروز؛ (۱۶ کلیدواژه و محور در مطالعات نوروزپژوهی) / مریم ابراهیم زاده
5. کتابشناسی نوروز / نادر کریمیان سردشتی
6. نوروز؛ تاریخچه و مرجعشناسی / اذکائی
7. جستارهایی از نوروز در دانشنامه ایرانیکا / به کوشش و ترجمه مصطفی صداقترستمی
✍️ بخش 2️⃣ نسخههای خطی
النیروز / محمدابراهيم مدرس حسيني خادم اصفهاني (ز: 1092ق)
✍️ بخش 3⃣ نوروز از نگاه اسلام و شیعه و...
1. ارتباط نوروز با اديان توحيدي، هويت ايراني و بهداشت رواني / سيدمحمود طباطبایی
2. النیروز / عبدالسلام محمد هارون
3. نوروز اسلامی جعفری / محمد محیط طباطبایی
4. نوروز از دیدگاه اسلام / محمد محمدی اشتهاردی
5. نوروز در روایات اسلامی / مهدی مهریزی
6. جشن نوروز در تاریخ اسلام /سعید نفیسی
7. نوروز در تاریخ و اسلام / سید جواد مدرسی
8. بررسی احادیث شیعی درباره نوروز / سید محمدجواد شبیری زنجانی
9. نوروز در فرهنگ شيعه / رسول جعفريان
10. نوروز در آینه روایات / محمدرضا ضمیری
11. نظر فقهای بزرگ شيعه درباره نوروز / سیما میرقاسمی
12. نوروز و سنتهای آن از منظر فقهی / سید احمد حسینی خراسانی
13. حدیث النیروز فی کلام العلامه ابن فهد الحلی / رضا مختاری
14. مروری بر تطور نگاه فقهای شیعه به عید نوروز؛ از نیروز تا نوروز / علی اشرف فتحی
15. فلسفه «نوروز» و «روز نو»؛ بازخوانی اهمیت و جایگاه عید نوروز / کامران پورعباس
16. بازخوانی سند نوروز در روایات اسلامی (مطالعه موردی: روایت مُعَلّی بن خُنَیس) / حبیب زمانی محجوب
17. عید نوروز نزد ائمه (ع) و علمای شیعه و پاسخ به شبهات وهابیت / استاد حسینی قزوینی
18. نوروز از دیدگاه اهل سنت و وهابیت / پرسمان
19. نوروز در جاهلیت و اسلام / سید محمد محسن حسینی طهرانی
20. نوروز از دیدگاه اسلام / احمد محیطی اردکانی
✍️ محور 4️⃣ اعمال و ادعیه منسوب به نوروز
1. اعمال عید نوروز در مفاتیح الجنان / محدث قمی
2. آداب و اعمال منسوب به عید نوروز / خبرگزاری حوزه
✍️ محور 5⃣ نوروز از نظر آداب، اقوام و ادوار تاریخی
1. نوروزنامه / عمر خیام نیشابوری
2. نوروز در سفرنامه شاردن / محمد عباسی
3. مقالههای: نوروز و جشن نوروز (۱) و (۲)/ به قلم ذبیح الله صفا
4. نگاهی کوتاه به تاریخچه نوروز / فاطمه فراقی
5. آیین های نوروز باستان / فاروق صفیزاده
6. نمادها، اسطورهها و آیین های نوروزی (نقد و نظر: نوروز) / ژاله آموزگار
7. نوروز در تاریخ و ادبیات / عزیز عبدالحمید و محمدحسین ساکت
8. نوروز در منابع عرب / علی اکبر خان محمدی
9. عوامل پایداری نوروز در عصر اسلامی و بازتاب آن در شعر عربی در دوره عباسی / ابوالحسن امین مقدسی
10. نوروز در زمان ساسانیان / سعید نفیسی
11. جشن های ایرانی در دورة اول عباسی (132- 232 ق) / شکرالله خاکرند؛ زهرا زردشت
12. بررسی نقش مولفه های دینی عید نوروز در تقویت هویت ملی / زاهد غفاری و ملیحه سالم
13. زمینههای اجتماعی استمرار جشنهای ایرانی در قرون نخستین اسلامی / ابوالفضل رضوی؛ حمید اشرفی
14. جایگاه نوروز در کشورهای آسیای میانه / سید علیرضا هاشمی
15. نوروز در ادبیات عرب / معارف اسلامی (سازمان اوقاف) فروردین 1348 شماره 8
16. جشن نوروز در دربار تیموریان هند / جمشید نوروزی
17. تقـارن تاريخي غدير خم با نـوروز / غدیرستان کوثر نبی
18. جشن های دینی ایرانیان در دوره ساسانی / شمس الدین نجمی
19. مقایسه تطبیقی برپایی جشن های ایرانی در دوره ساسانی و عباسی تا پایان سده پنجم هجری / ماسوري روشنك
20. بازتاب فرهنگ و زبان ایرانی در زندگی سیاسی و اجتماعی عصر عباسی / كريمي فرد غلامرضا؛ ملك ميرزايي عليرضا؛ جرنگيان جواد.
21. بازتاب سنت و فرهنگ ایرانیان در شعر عصر عباسی / صیادی نژاد و عبداللهی
22. پدیده های ایرانی در زبان و ادبیات عرب / آذرتاش آذرنوش
23. نوروز و گاهشماری مغانی-مادی کهن غرب فلات ایران / مهرداد ملک زاده
24. نوروز در شرق آفریقا / امیربهرام عرب احمدی
◾️ معرفی منابع فوق، لزوما به معنی تایید دربست تمام آن نیست.
#سیر_مطالعات_تاریخ_اسلام
#سیر_مطالعات_تاریخی
#سیر_مطالعاتی #معرفی_کتاب
🆔 کانال اسرار تاریخ | طبق پیشنهاد محمدصادق ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir