حمیدرضا سپهر:
🗓سالروز قیام ملت عراق علیه انگلیس
🏳بارهبری و فتوای میرزایشیرازیدوم
🏳مرجعمجاهدآیةاللهمحمدتقیشیرازی
💠امام خمینی
‼️دشمنهای اسلام تزریق کردهاند که «آخوند مرتجع» تا شما را از آخوند جدا کنند. این قلمهایی که آخوند را مرتجع میداند و مینویسد، یا ادراک ندارد و مطالعه ندارد و یا غرض دارد و قلم او اجیر است؛ این عراق را یک آخوند نجات داد، میرزا محمدتقی شیرازی سلام الله علیه با یک فتوا عراق را از حلقوم انگلستان بیرون کشید! ۵۸/۳/۲۶
‼️اگر تاریخ این صد سالۀ اخیر مطالعه کنیم خواهیم دید که برای چه است که گروههایی از خارج و داخل توطئه میکنند و به ضد روحانیت مینویسند و صحبت میکنند، وقتیکه انگلیسها به عراق تجاوز کردند و عراق را در معرض استعمار قرار داده بودند، یک پیرمرد به مردم حکم دفاع داد و قیام کردند مردم و ملت عراق را نجات دادند. این یک قدرتی بود از یک پیرمرد، و آن میرزای شیرازی دوم، مرحوم آقا میرزا محمدتقی رضوان الله علیه بود! ۵۹/۸/۲۶
💠رهبرانقلاب
‼️فتوای میرزای شیرازی دوم در مقابله با انگلیسیها، و فتوای تحریم انتخابات قلابی انگلیسیها در عراق، نمونه حضور علما در سیاست است! ۷۰/۱۲/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
اعظامالوزاره: «حاج میرزا #حسن_رشدیه، نظر به سابقه در رشت، ... مرا به مدرسهی #سنلویی [تهران] معرفی کردند. در هفته چهار روز قبل از ظهرها برای تدریس و تعلیم خط میرفتم. در آن مدرسه ... یک معلم انگلیسی به نام فریبرز که اصلاً #زردشتی بود ولی #بهایی شده بود، با من از نقطهنظر اینکه علاقهمند به خط فارسی بود، اظهار دوستی [کرده] و تقاضا داشت که خط تعلیم بگیرد. من هم حاضر شدم. این بود که در روزهای مدرسه ایشان هم چند دقیقه که سر کلاس من نبود، بهاصطلاح در زنگِ تنفس تعلیم میگرفتند. ... یکی از روزها وارد صحبت مذهبی گردید و خواست از درِ تبلیغ با من وارد مذاکره گردد. به ایشان گفتم: اگر میخواهید که من به شما تعلیم خط بدهم، از این مقوله با من صحبت ننمایید، چون تمام اینها را از مؤسس و غیره میشناسم. ولی شما حق دارید، چون #زردشتی بودهاید و حالا قبول این مسلک نمودهاید. شما هم از نقطهنظر سیاسی قبول کردهاید. خندهای کردند و گفتند: آقای میرزا حسن! مثل اینکه شما خوب وارد هستید.»
(خاطرات من، ج 1، ص 257)
https://eitaa.com/risheh/179
🔴 قیام گوهرشاد، قربانی خیانت سانسور
🔹🔸جامعه ایرانی مدت هاست در معرض یک #ترور_بیولوژیك برای از دست دادن حافظه تاریخی و دچار شدن به آلزایمر، قرار گرفته است. انسانی که حافظه اش را از دست می دهد، اولین اتفاقی که برایش می افتد سرگردانی در حال است. اگر پروفسور هم باشد وقتی آلزایمر بگیرد راه منزلش را گم می کند. جامعه بزرگ ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اگر دچار فراموشی تاریخی و فرهنگی و هویتی شود، در ابتدای امر «قطب نما》خود را گم می کند و نمی تواند از تجربیاتی که با هزینه های سرسام آور بدست آورده، برای رفتن به سمت آینده ای درخشان استفاده کند. ماجرای پرداختن به #قیام_گوهرشاد از لحاظ تئوريك بر چنین گزاره ای مبتنی است.
♦️وقتی هویت یک ملت کمرنگ شود و برای امروز بازآفرینی نشود به راحتی هر بلایی سرش می توان آورد. بنابراین باید تلاش کنیم دسترسی مردم به خصوص نسل جوان به این گنج بزرگی که در مشهد با نام قیام گوهرشاد وجود دارد، تسهیل شود. برای آشنایی گسترده مردم با این واقعه ورود هنر به این عرصه ضروری است.
♦️اگر در هر شهر بزرگ دنیا طی یک شب صدها نفر را به خاطر یک #مطالبهیفرهنگی، به خاک و خون کشیده بودند، 80 سال بعد حتما در مورد آن واقعه به اندازه یک موزه ؛ آثار هنری وجود داشت. ولی تا 80 سال بعد از قیام گوهرشاد، حتی یک کارت پستال هم راجع به واقعه گوهرشاد پیدا نمی کنید. این واکنش ما مبهوت کننده است. در سینما فقط مرحوم علی حاتمی است که در یک سکانس در فیلم مادر به سرپیچی یکی از نظامیان از دستور رضاخان برای قتل عام مردم و تبعیدش به بحرین اشاره می کند.
♦️یکی از افتخارات ایران، فردوسی است. بعضی با یک نگاه سیاست زده و ابزاری می گویند آن قدر که شایسته فردوسی بوده ما او را ارج ننهاده ایم، که این ادعایی کاملا درست است. بزرگترین قصور جدی راجع به فردوسی بی اعتنایی و بی حرمتی به مرام و سبك و مکتب و دغدغه فردوسی است. کسانی که برای دویست هزار شهید قهرمان این ملت یک بیت نسروده اند و افتخارشان این است که حتی یک صفحه راجع به دفاع مقدس ننوشته اند، مگر می توانند دم از فردوسی بزنند؟!! دغدغه فردوسی این بود که حماسه های ملت و قهرمانان ملت گم نشوند. اگر فردوسی بود اجازه نمی داد واقعه گوهرشاد این گونه #سانسور شود.
✍ #وحید_جلیلی
✅ #قرارگاه_سایبری_عمار
🆔 @amarha
اعترافات «جک استراو»؛ ایرانیها حق دارند از «روباه استعمارگر» خشمگین باشند
وزیر خارجه اسبق انگلیس:
🔹ایران هرگز مستعمره بریتانیا نبوده، اما این به معنی نیست که ما از این کشور برای رسیدن به ثروت و قدرت، بهرهکشی نکردهایم.
🔹آنها دلایل خوبی دارند تا از «روباه حیلهگر و استعمارگر» - لقبی که به ما دادهاند - خشمگین باشند.
🔹در طول قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰، ما با رشوه و فریب، ایران را به انجام خواستههایمان واداشتیم و هر وقت هم که اینها نتیجه نداد، در این کشور نیرو پیاده کردیم.
🔹ما در جنگ اول جهانی به این کشور تجاوز کردیم و با این کار به شکلگیری یک قحطی فاجعهبار کمک کردیم.
🔹ما در سال ۱۹۴۱ شاه را کنار گذاشتیم و پسر ضعیفتر و حرفشنوتر او را سر کار آوردیم.ما به تقویت شاه در نیمه و اواخر دهه ۱۹۷۰ کمک کردیم.
🔹در دهه ۱۹۸۰، زمانی که صدام تصمیم گرفت بدون هرگونه توجیهی به ایران حمله کند، تمام غرب - آمریکا، فرانسه، انگلستان و روسیه - از عراق حمایت کردند.
🔹برای هشت سال، ایران عملا تنها بود. این کشور توانست از شکستی سنگین فرار کند.
🔹پس از دو قرن تحقیر، ایران بیش از هرچیز به دنبال احترام و به رسمیت شناخته شدن است.
fna.ir/dauyob
@Farsna
ریشهها
اعترافات «جک استراو»؛ ایرانیها حق دارند از «روباه استعمارگر» خشمگین باشند وزیر خارجه اسبق انگلیس:
گزارش شهید #رئیسعلی_دلواری از نبرد دلوار در جنگ جهانی اول: «#انگلیسیها پس از اینکه در جنگ خشکی با دلواریان #مغلوب شدند، چهار فروند #کشتی _جنگی آنها در مقابل دلوار لنگر انداخت و چند روز متوالی علیالاتصال دلوار را گلولهباران کردند و متجاوز از هزار گلولهی توپ به دلوار افکندند. ما یکی از گلولهها را وزن کردیم، بیستوچهار منِ بوشهر بود. چون از این کار سودی نبردند، ناچار یک عدهی هزار نفری تحت فرماندهی یک نفر سلطان #انگلیسی پیاده، شروع به جنگ کردند و پس از کشته شدن صاحبمنصب مذکور و نیمی از قشون آنها، بقیه #فراراً به کشتی پناهنده شدند. از ما معدودی بیش زخمی و تلف نشدهاند که آنها در خشکی و دریا مغلوب شدهاند. دیگر نمیدانم اینبار از کدام طرف حمله خواهند کرد. چیزی که هست، «از هرجا حمله آورند جز اینکه مغلوب و منکوب شوند، چارهای نخواهند داشت». #اجساد_مقتولین_انگلیسی در خارج دلوار در گوشهی باغ #افتاده. اگر مایل باشید، تشریف بیاورید ببینید.»
(مبارزات خالوحسین دشتی، صص 66-67، به نقل از: کاوه بیات، اسناد جنگ جهانی اول در جنوب ایران، ص 179؛ همچنین ن.ک: محمدحسین رکنزاده آدمیت، فارس و جنگ بینالملل، ص 60.)
#نفتکش_انگلیسی
#مقاومت
https://eitaa.com/risheh/182
▪️ رنج دوران دیدنها و خون دل خوردنها جواب داد!
ضرب شست مقتدرانه توقیف کشتی دولت انگلیس، بعد از شکار پهپاد فوق مدرن دولت آمریکا، که هر یک به نوعی حریم ایران و ایرانی را نقض کرده بودند، نقطه عطفی در تاریخ دویست ساله ایران در مواجهه با دولتهای بیگانه علیالخصوص دولت انگلیس است!
باید تحقیرهای بعد از شکستهای سنگین ایران در دو جنگ با روسیه و تحمیل شدن قراردادهای خفتبار گلستان و ترکمنچای را چشیده باشیم تا لذت این روزها را درک کنیم.
باید تلخی قراردادهای ۱۹۰۷ و ۱۹۱۵ مابین روسیه و انگلیس را که ایران را بین خود تقسیم کرده بودند، در ژرفای جان احساس کرده باشیم تا شیرینی فتح و ظفر این روزها را بفهمیم.
باید اندوه فلاکت ایران و ایرانی را در تحملِ گذاشتن و برداشتن شاه این مملکت به دست بیگانگان (انگلیس) در دوره پهلوی اول و دوم را تا عمق روح و جانت احساس کرده باشیم تا برق شادی این روزها در چشمانمان تجلی کند.
باید رنج ناکامی نهضت ملی شدن صنعت نفت با کودتای آمریکایی و انگلیسی آژاکس در ۲۸ مرداد سال ۳۲ را بر چهره تکیدهی وطن درک کرده باشیم تا بتوانیم خوشی این لحظات را تا اعماق وجودمان امتداد بدهیم.
باید در غم مظلومیت ۱۵ خردادها و ۱۷ شهریورها و ۱۶ آذرها و کاپیتولاسیونها شریک شده باشیم تا احساس اقتدار این روزها در جانمان بنشیند.
باید جنایت ناو وینسنس آمریکایی در پرپر کردن مردان و زنان و کودکان عروسک به دست وطنت وجدانمان را بیتاب و بیقرار کرده باشد که امروز به ضرب شست کوبنده فرزندان خمینی و خامنهای افتخار کنیم و مرحبا و آفرین بگوییم!
خلاصه در یک کلام باید به پدرانمان و مادرانمان در این تاریخ دویست ساله بگوییم رنج دوران دیدنها و خون دل خوردنها بالاخره جواب داد و شد آنچه باید میشد.
📝 پرویز امینی
-
کانال #فارس_پلاس:
@Fars_plus
افغانها و اشغال ایران؟ (1)
به مناسبت افاضات گهربار #نماینده_تربت_جام ، بخشی از گفتار استاد #عبدالله_شهبازی دربارهی عوامل سقوط صفویه را تقدیم میداریم (بدیهی است، سخن آن نماینده مشتمل بر اغلاط، اکاذیب و اتهاماتی است که ما در اینجا در صدد بیان همهی آنها نیستیم):
«تاريخنگاری جديد غرب، از دوران پس از مشروطه و بهويژه در دوران حکومت پهلوی، بر تاريخنگاری ايران سايهی سنگين خود را گسترد و قالبهايی متصلب پديد آورد. يک نمونه را مثال میزنم: سقوط صفويه در اوائل سدهی هيجدهم ميلادی.
تصوير غالب و رايج اين است که حکومت صفويه با تهاجم محمود افغان، و در پی محاصرهی اصفهان، بهسادگي سقوط کرد و عامل اصلی اين سقوط، بیکفايتی شاه سلطان حسين صفوی بود. اين تصوير تا بدان حد رواج يافته که نام «شاه سلطان حسين» به تمثيلی از بیکفايتی بدل شده. واقعيت چيست؟
نخست: تهاجم از سوی مردم افغان نبود؛ تهاجم از سوی سپاهی بود به رهبری محمود از طايفهی غِلزايی يا غَلزايی، از قوم پشتو، و همراهان غيرافغان او که در شهرهايی چون اصفهان و يزد کارگزاران پنهان و دسيسهگر داشتند. همين کارگزاران بودند که میخواستند نيمهشب دروازهی يزد را به روی سپاه محمود بگشايند، ولی توطئهشان ناکام ماند و به دست مردم يزد قتلعام شدند و سپاه محمود از يزديان شکستی سخت خورد. در پايتخت، اصفهان، نيز خيانتکاران درباری و صاحب مقام اندک نبودند. افغانها همه در سپاه محمود نبودند. دليل اين مدعا آنکه ايل ابدالی، قدرتمندترين رقيب ايل غلزايی، حامي صفويه بود. هزاران تن از ابداليان در قشون صفويه حضور داشتند و سران اين ايل سرداران و امرای نادر بودند. پس از قتل نادر، رئيس ايل ابدالی با نام احمد شاه دُرّانی حکومت خود را تأسيس کرد. احمد شاه ابدالی يا دُرّانی، را «پدر افغانستان جديد» میدانند و افغانها او را «احمد شاه بابا» میخوانند.
دوّم: در فروپاشی صفويه، فقط با تهاجم سپاه محمود غلزايی مواجه نيستيم؛ با تهاجم نظامی گسترده و عظيم از سوی سه سپاه مواجهيم: محمود غلزايی، پطر کبير روسيه و قشون عثماني. تهاجم محمود و پطر همزمان انجام گرفت. اندکی بعد، در بهار 1723، تهاجم عثمانی فروپاشی دولت صفوی را تکميل کرد. چنين نبود که فروپاشي کامل دولت صفوی و خلأ دولت مرکزی در ايران، بهطور طبيعی، روسيه و عثمانی را به طمع اشغال انداخته باشد.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/risheh/185
ریشهها
گزارش شهید #رئیسعلی_دلواری از نبرد دلوار در جنگ جهانی اول: «#انگلیسیها پس از اینکه در جنگ خشکی با
احمد اخگر: «... با نهایت سرعت خود را به #برازجان رسانیدم. معلوم شد صدای توپ که به ما خبر میدادند، از بندر بیحفاظ #دلوار بود که انگلیسیها با پنج فروند #کشتی_جنگی و 6 میترالیوز، 850 سرباز، سه شبانهروز آنجا را بمبارده کردند و با وجود آنکه #رئیسعلی شهید با هفتاد نفر تفنگچی روز اول بیش نبود و با کمکی که روز دوم و سوم به او رسیده بود، بیش از 170 نفر نشده بودند، #انگلیسیها پس از انداختن سههزار و دویست تقریباً گلوله توپهای بزرگ که کوچکترین آنها دوازده، متوسط هجده و بزرگ 25 من بود، با دادن 550 نفر #تلفات و گم کردن اسباب یک میترالیوز مجبور به فرار شدند.»
(مبارزات خالوحسین دشتی، ص 67، به نقل از: احمد اخگر، زندگی من در هفتاد سال تاریخ معاصر ایران، ص 146.)
#نفتکش_انگلیسی
#روباه_پیر
#مقاومت
#رئیسعلی_دلواری
https://eitaa.com/risheh/186
ریشهها
احمد اخگر: «... با نهایت سرعت خود را به #برازجان رسانیدم. معلوم شد صدای توپ که به ما خبر میدادند، ا
احمدعلی سپهر: «پنجشنبه نوزدهم اوت ۱۹۱۵ [م]: #انگليسها عايدى تلگرافخانهی #بوشهر را مأخوذ داشته و اعلانى منتشر نمودند مشعر بر اينكه بهواسطهی بینظمى اين حدود، مجدداً قشون وارد بوشهر خواهيم نمود و شهر را منظم خواهيم كرد. از غُرهی شوال ۱۳۳۳ [ه.ق] انگليسها #چندين_مرتبه به بندر بوشهر هجوم آورده و در مقابل آنها اردوى #شيخ_حسين_چاهكوتاهى و #زائرخضر و #رئيسعلی خان با ايلات #تنگستانى ايستادگى كردهاند. اهالى #شيراز بهواسطهی اين حركات انگليسها، هيجان نموده، اردویی از #علماء و #تجار در بيرون شهر گرد آورده، در خيال عزيمت به طرف بوشهر هستند.»
(ایران در جنگ بزرگ 1918 ـ 1914، ص 198.)
#دلیران_تنگستان
#رئیسعلی_دلواری
#زائرخضر_خان
#مقاومت
#اسلام_سیاسی
#علمای_بلاد
#نفتکش_انگلیسی
@risheh
شیخ_فضل_الله_ها_مقاومت_میکنند__346687975_2069282536.mp3
1.62M
🔴 #سرمشق_انقلابیون برای انقلابیگری و انقلابی ماندن
🔴 در باور و اعتقاد قلبی، کلامی و عملی امام خامنه ای (حفظه الله)
در آستانه سالگرد شهادت مرجع شهید، علامه شیخ فضل الله نوری(ره) زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه(مشروعه) به دست مزدوران انگلیس/ ۱۱مرداد ۱۲۸۸
🆘 @Roshangari_ir
ریشهها
🔴 #سرمشق_انقلابیون برای انقلابیگری و انقلابی ماندن 🔴 در باور و اعتقاد قلبی، کلامی و عملی امام خامنه
#یک_پیشنهاد
هفتهای که در پیش داریم، یادآور حوادثی است که هر یکی را میتوان از نقاط عطف تاریخ معاصر ایران دانست؛ شهادت شیخ فضلالله نوری (1288 ه.ش)، صدور فرمان مشروطیت (1285 ه.ش)، و آغاز جنگ جهانی اول (1293 ه.ش).
حال، یک پیشنهاد: با توجه به تأکیدات مکرر امام خامنهای (دام ظله) بر لزوم مطالعهی تاریخ معاصر، این ایام تابستانی را میتوان فرصتی هر ساله برای #بازخوانی_تاریخ_معاصر قرار داد و با تولید پویشی در این موضوع، و نیز تولید پیوستهای مختلف چندرسانهای، گامی مهم در جهت ایجاد #بصیرت_تاریخی در جامعه برداشت.
#یک_هفته_بازخوانی_تاریخ
#مشروطه_خوانی
https://eitaa.com/risheh/186
ریشهها
#یک_پیشنهاد هفتهای که در پیش داریم، یادآور حوادثی است که هر یکی را میتوان از نقاط عطف تاریخ معاصر
امام خامنهای: «نمیدانم آيا جوانان نسل ما و نسل انقلابى، تاريخچهى اين صدوپنجاه، دويست سال را درست خواندهاند يا نه؟ من #همه_ی_دغدغه_ام اين است كه #جوان_انقلابى امروز، نداند ما بعد از چه دورانى، امروز در ايران مشغول چنين حركت عظيمى هستيم. تاريخچهى اين #صدوپنجاه_دويست_سال_اخير از دوران #اواسط_قاجار به اين طرف؛ از دوران #جنگ_های_ايران_و_روس به اين طرف را بخوانيد و ببينيد چه حوادثى بر اين كشور گذشته است.»
(بیانات در ديدار وزير، معاونين و رؤساى مناطق آموزش و پرورش سراسر كشور؛ 21/ 5/ 1371)
#یک_هفته_بازخوانی_تاریخ
#مشروطه_خوانی
https://eitaa.com/risheh/190
⭕️ یادی از گذشته براى فريفتگان فرهنگ غرب
🔸 20 سال از جنگ و نسل کشی صربها علیه مسلمانان بوسنی درقلب اروپا گذشت. جنگی که در آن 300 هزار مسلمان شهید و 60 هزار زن و دختربچه را به زور ربودند، و یک و نیم میلیون نفر ناچار به مهاجرت شدند.
❓آیا بیاد میاوریم؟ یا فراموش کردهایم؟! یا چیزی درباره آن نمیدانیم؟!
🔸 گزارشگر شبکه CNN یادی میکند از کشتار مسلمانان بوسنی و از (کریستین امان پور) خبرنگار مشهور میپرسد:
آیا تاریخ بار دیگر تکرار میشود؟
امانپور تحلیلی بر واقعه بوسنی ارائه میکند:
جنگی قرون وسطایی بود. قتل، محاصره، و گرسنگی مسلمانان؛ و اروپا دخالت برای پایان جنگ را رد کرد و گفت: این یک جنگ داخلی است.
و این بهانهی مسخرهای بود!
🔸 هولوکاست مسلمانان نزدیک به 4 سال در این سرزمین ادامه یافت.
صربها بیش از 800 مسجد را منهدم کردند که بنای بعضی به قرن 16ميلادى میرسید. کتابخانه تاریخی سارایوو را به آتش کشیدند. سازمان ملل بعد از مدتی دخالت کرد و نیروهای خود را در دروازههای شهرهای مسلمان نشین مستقر کرد. اما این شهرها در محاصره و آتش میسوخت و نیروهای سازمان ملل کاری نمیکردند.
صربها هزاران مسلمان را در اردوگاهها زندانی کردند که بعلت گرسنگی و شکنجه مانند اسکلت شده بودند،
وقتی از فرمانده صربها پرسیده شد: چرا؟ جواب داد: چون آنها حاضر نبودند گوشت خوک بخورند.
🔸در آن زمان روزنامه گاردین نقشه اسارتگاه زنان که 17 اردوگاه بود را منتشر کرد.
گاردین عکس دختر بچهی اسیری را که خون از پاهایش سرازیر بود چاپ کرد و نوشت جرم این دختر این است که مسلمان است.
رهبر صربها از رهبر مسلمانان منطقه زیبا جهت مذاکره دعوت کرد، و به او سیگار تعارف کرد و خندید و سپس دستور قتلش را داد، و سپس شنیع ترین کارها را با مردم این منطقه کردند.
🔸 اما بدترین جنایتها در منطقه سربنتیسا انجام شد درحالیکه این شهر در محاصره نیروهای سازمان ملل بود، این نیروها همراه صربها به عیش و نوش میپرداختند و بعضی از آنها از زنان مسلمان میخواستند در برابر لقمهای نان شرفش را بدهد.
🔸صربها منطقه سربنیتسا را دو سال محاصره کردند و یک لحظه بمباران متوقف نمیشد. صربها حتی کمکهای خیرخواهانه را هم میربودند.
سپس غربیها تصمیم گرفتند که منطقه را به گرگهای تیپ هلندی که قرار بود حمایت کننده مردم باشند، تحویل دهند، ولی این تیپ بجای حمایت از مردم، با صربها دست به یکی کردند.
🔸به مسلمانان فشار آوردند که اسلحه خود را زمین بگذارند و امان نامه بگیرند. نتیجهی تسلیم آنها، تصرف شهر سربنیتسا به دست صربها بود و صربها هم 12000 مرد جوان آنها را جدا کرده و سر بریدند و سپس اجساد آنها را تکه تکه کردند.
صربها بر روی جسد مردان مسلمان می ایستادند و بر چهره آنها با خنجر صلیب میکشیدند.
اما زنها، به شرف آنها تجاوز شد و برخی را کشتند و سوزاندند.
🔸کشتار مسلمانان روزها ادامه یافت تا اینکه سقوط این شهر درتابستان 1995 اتفاق افتاد، و این کشتار و نسل کشی بیرحمانه فقط به جرم مسلمانی اتفاق افتاد!
🔸مادر دست سرباز صرب را میگرفت تا کودک خود را نجات دهد، ولی سرباز صرب دست مادر را قطع میکرد و سپس کودک را پیش چشمان مادرش سر میبرید.
بعد از کشتار سربنیتسا "رادوان کارادیو"ی آدمکش، فاتحانه وارد شهر شد و اعلام کرد که این شهر متعلق به صربستان بوده و خواهد بود. صربها زنان مسلمان را پس از تجاوز 9 ماه زندانی میکردند و میگفتند میخواهیم بچه صرب برایمان بزایند.
🔺ما این جنایتها را به یاد میآوریم و میگوییم:
ما فاجعه بالکان را فراموش نمیکنیم!
ما غرناطهی اسپانیا را فراموش نمیکنیم!
ما فلسطین را فراموش نمیکنیم!
و در برابر جنایات اروپاییان در بوسنی میگوییم:
هرگز فراموش نمیکنیم! هرگز نمیبخشیم! و هرگز شعارهای فریبنده "حقوق بشری" آنها را باور نداریم.
🔸و یادی کنیم از آن پیر خرفت، یعنی (پطرس غالی، دبیر کل سازمان ملل) در آن زمان ، که بیطرفی را کنار گذاشت و ننگِ همراهی با جبههی ظالم را تا ابد بر پیشانی خود نهاد.
🔸 اما ما پس از 20 سال هنوز درس نگرفتهایم. صربها علما را میکشتند و مساجد را ویران میکردند. یکی از مسلمانان میگوید: هرگاه مسجد منهدم میشد مجبور بودیم که محل را ترک کنیم، زیرا مسجد همه چیزمان بود.
🔸در آن زمان یک روزنامهی انگلیسی در مورد نسل کشی در بوسنی نوشت: جنگی در قرن بیستم با شیوهای قرون وسطایی.
✅ کانال مصاف
@Masaf
ریشهها
امام خامنهای: «نمیدانم آيا جوانان نسل ما و نسل انقلابى، تاريخچهى اين صدوپنجاه، دويست سال را درست
امام خامنهای: «من نمیدانم شما چقدر از #تاريخ_معاصر اطّلاع داريد و چقدر آن را خواندهايد. چقدر خوب است كه شما در #تابستان كه قدرى فراغت پيدا میكنيد، واقعاً برنامهريزى كنيد و قدرى از تاريخ معاصر، از جمله همين #قضيه_ی_تنباكو را مطالعه كنيد. كتابهايى هم دربارهى اين موضوع نوشته شده كه مناسب است آنها را بخوانيد. البته مطالعهى #كتاب_های_امين را میگويم. بعضيها هستند كه چون پاى #روحانيت و دين در ميان است، از عنادى كه با دين دارند، حاضر نيستند به افتخار به اين بزرگى اعتراف كنند و آن را مطرح نمايند.» (بيانات در جمع دانشجويان دانشگاه تهران؛ 22/ 02/ 1377.)
#یک_هفته_بازخوانی_تاریخ
#مشروطه_خوانی
https://eitaa.com/risheh/192
ریشهها
امام خامنهای: «من نمیدانم شما چقدر از #تاريخ_معاصر اطّلاع داريد و چقدر آن را خواندهايد. چقدر خوب
بسم الله
پیرامون #کتاب_های_امین
فراواناند کسانی که وقتی نسبت به ضرورت مطالعهی تاریخ معاصر متقاعد شده یا به هر نحو به آن علاقهمند میشوند، در جستوجوی کتابی مناسب برمیآیند.
باید دانست که برای آشنایی با تاریخ معاصر، راههای متعددی وجود دارد؛ کتاب، مستند، اطلاعنگاشت (اینفوگرافیک)، موشنگرافی، صوت تدریس اساتید، و حتی فیلم. هر کدام اینها ویژگیها و مخاطبان خودشان را دارند، ولی واضح است که هیچکدام جایگزین کتاب نمیشوند. ما به مناسبت #یک_هفته_بازخوانی_تاریخ سعی داریم نمونههای مناسبی از هر کدام معرفی کنیم.
#یک_هفته_بازخوانی_تاریخ
#مشروطه_خوانی
https://eitaa.com/risheh/194
ریشهها
بسم الله پیرامون #کتاب_های_امین فراواناند کسانی که وقتی نسبت به ضرورت مطالعهی تاریخ معاصر متقاعد
پیرامون #کتاب_های_امین
(2)
کتابها، از چند جهت قابل دستهبندی اند. برای اینکه راحتتر بتوانیم کتاب مورد نیاز خود پیدا کنیم، ابتدا باید با توجه به این دستهبندیها، گونهی آن کتاب را بیابیم.
الف: تقسیم کتب بر اساسِ سطح: ابتدایی (جهت آشنایی کلی)، متوسط، تخصصی
ب: تقسیم کتب بر اساس موضوع و گسترهی آن: کتب حادثهمحور، کتب شخصیتمحور (اعم یک شخصیت یا گروهی از شخصیتها)، کتب جریانشناسی (یک یا چند جریان)، کتب شهرمحور، کتب کشورمحور، تاریخ تمدن، و ...
ج: تقسیم کتب بر اساس روشهای تاریخنگاری: تاریخ مکتوب یا تاریخ شفاهی، خام، تحلیلی یا نیمهتحلیلی، و ...
د: تقسیم بر اساس زمان نگارش نسبت به واقعهی تاریخی: روزنوشت یا پسینی، و ...
ه: تقسیم بر اساس گرایشهای فکری-سیاسی مصنف: مارکسیستی، ناسیونالیستی، اسلامی، غربگرا و ...
و تقسیمبندیهایی از این دست.
آشنایی با این دستهبندیها ما را نسبت به کتب دارای بصیرت میکند و انتخاب آنها را آسانتر و دقیقتر.
#یک_هفته_بازخوانی_تاریخ
#مشروطه_خوانی
https://eitaa.com/risheh/195
پیرامون #کتاب_های_امین
(3)
یکی دیگر از راههای یافتن #کتاب_های_امین ، شناخت نویسندگان، ناشران و کتابفروشیهای متعهد و متخصص است. (البته روشن است که تعهد و تخصص هم امری نسبی و دارای مراتب است.)
معرفی چند نویسنده در موضوعات تاریخ معاصر:
1. مرحوم حجةالاسلام علی ابوالحسنی (منذر)
2. دکتر موسی نجفی
3. استاد عبدالله شهبازی
4. دکتر موسی فقیه حقانی
5. دکتر محمدقلی مجد
6. دکتر یعقوب توکلی
7. استاد شهریار زرشناس
8. حجةالاسلام سید حمید روحانی (زیارتی)
9. حجةالاسلام مهدی ابوطالبی
10. محمدعلی الفتپور
(تذکر: اولاً واضح است که این بزرگواران، همهی تلاشگران این عرصهی پردامنه نیستند و نامنبردن از دیگر بزرگواران، شاید از ناآشنایی بنده ناشی شود یا از عدم شهرت یا کثرت نگاشتههایشان. ثانیاً ترتیب بیان اسامی، بیانگر اولویت نیست.)
#یک_هفته_بازخوانی_تاریخ
#مشروطه_خوانی
#چه_بخوانیم
#تاریخ_نویسان
https://eitaa.com/risheh/196
ریشهها
پیرامون #کتاب_های_امین (3) یکی دیگر از راههای یافتن #کتاب_های_امین ، شناخت نویسندگان، ناشران و کت
پیرامون #کتاب_های_امین
(4)
مجموعهها و ناشرانی که فعالیت تخصصی در موضوع تاریخ معاصر دارند و کتابهای مفید تاریخ معاصر را بیشتر میتوان از طریق این ناشران به دست آورد:
1. مؤسسهی مطالعات تاریخ معاصر ایران
2. مؤسسهی مطالعات و پژوهشهای سیاسی
3. مرکز اسناد انقلاب اسلامی
4. مؤسسهی کیهان
5. مؤسسهی فرهنگی هنری قدر ولایت
6. بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامهی انقلاب اسلامی
7. مؤسسهی اطلاعات
8. خانهی بیداری اسلامی (خانهی مشروطهی اصفهان/ اندیشکدهی تمدن اسلامی/ نشر آرما)
(تذکر: همچنان که در معرفی اساتید گفتیم، مجموعهی گفتهشده، شامل همهی فعالان این عرصه نیست. ثانیاً معرفی یک ناشر، به معنی تأیید همهی منشورات آن نیست.)
#یک_هفته_بازخوانی_تاریخ
#مشروطه_خوانی
#چه_بخوانیم
#ناشران
https://eitaa.com/risheh/197
هدایت شده از اسلام سیاسی | مومنی
♨️ با توجه به نزدیک شدن به ۱۱ مرداد
سالروز شهادت #شهید_شیخ_فضل_الله_نوری
و
نزدیک شدن به ۱۴ مرداد
سالروز صدور فرمان #مشروطیت توسط #مظفر_الدین_شاه
قصد دارم تا به #بازخوانی_مشروطه
‼️پرونده ای که همچنان باز است‼️
بپردازم...
@eslamesyasi
هدایت شده از اسلام سیاسی | مومنی
#معرفی_کتاب
📖 کتاب «بازخوانی نهضت مشروطه ایران»
📝 نوشته آقای اسلام افضلی
📌 نشر اشراق حکمت
🔖 چاپ اول کتاب فوق در سال ۱۳۹۶ میباشد.
🔖 این کتاب شامل شش فصل و در ۹۰۰ صفحه تهیه و تنظیم شده است.
@eslamesyasi
معرفی #کتاب_های_امین (1)
کتاب «تاریخ معاصر ایران» اثر #موسی_فقیه_حقانی و #موسی_نجفی با موضوع بررسی تاریخ معاصر ایران توسط #نشر_آرما منتشر شده است.
این کتاب در مقایسه با دیگر کتب تاریخ معاصر، با زبانی روان و موجز، نقاط تاریخی مهم عصر صفوی تا انقلاب اسلامی را روایت میکند. از دیگر امتیازات «تاریخ معاصر ایران»، بیان فرازها و حکایتهای مهم تاریخی در قالب میانبخشهایی همچون «برگ زرین»، «عبرت و طنز تاریخی»، «بیشتر بدانید»، «برگی از تاریخ» است.
این کتاب به وقایع و رویدادهای پنج قرن اخیر ایران از صفویه تا انقلاب اسلامی میپردازد. در خلال این رصد تاریخی تلاش نویسندگان بر آن است که تاریخ نقلی و تاریخ تحلیلی را با افق تاریخ فکر و اندیشه توأمان نگاه کنند.
در قسمتی از مقدمهی این کتاب آمده است: «سعی ما در نگارش این کتاب بر این نکته متمرکز بوده است که راهی هرچند کوتاه بر عمق تاریخ قرون اخیر ایران زده و مسائل را در این نقب فکری–تاریخی مورد بررسی قرار دهیم. مشکل بزرگ در فهم تاریخ ایران این است که تحلیلی کلی و نگاهی که بتواند نسبتها و ارزشها و شاخصها را با هم بسنجد، کمتر وجود دارد و این اثر سعی نموده مروری کلی بر این مهم داشته باشد.»
(توضیحات از وبگاه «سبحان کالا»، تصویر از «شهر کتاب آنلاین»)
#یک_هفته_بازخوانی_تاریخ
#مشروطه_خوانی
#چه_بخوانیم
#معرفی_کتاب
https://eitaa.com/risheh/201
یک پیشنهاد جدی:
قبل از اجرای حکم قصاص #محمدعلی_نجفی ، خاطراتش رو ضبط کنند. حتماً این دم آخری، ملاحظات کمتری برای گفتن خیلی مسائل مهم دارد. او حالا یک قاتل است، ولی در دورههای مختلف مناصب و ارتباطات مهمی داشته، حتماً حرفهای مهمی هم دارد که میتواند خیلی از گرههای تاریخ جمهوری اسلامی را بگشاید. همچنان که خاطرات کسانی چون حسین فردوست، توانست ابواب جدیدی را برای تاریخ پهلوی باز کند. این فرصت را نباید از دست داد.
#تاریخ_شفاهی
#کارگزاران
#اصلاحات
https://eitaa.com/risheh/202
معرفی #کتاب_های_امین (2)
مجموعهی «روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تا کنون» تهیه شده توسط «معاونت مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان» و منتشر شده توسط «دفتر #نشر_معارف » در سال 1391، شاید بهترین کتاب در موضوع #تاریخ_تمدن باشد.
این کتاب در پنج جلدِ کمحجم منتشر شده که هر کدام، مقطعی از تاریخ را در بر میگیرند:
1. آسمان به زمين الصاق شد (از آغاز تا پايان #قرون_وسطی)
2. دوباره به آسمان نگاه کن (از ظهور اسلام تا #تمدن_اسلامی)
3. من به قدرت رسيد (از #رنسانس تا #روشنگری)
4. اين عصر قرمز است (از #مدرنيته تا #جنگ_جهانی_دوم)
5. در جهت عکس حرکت کن (از اعتراضهای مدرن تا کنون)
از مزایای این اثر:
- روان بودن متن
- خلاصه بودن
- جامعیت موضوع
- مصور بودن
- نگرش نوین به تاریخ تمدن
- غربشناسی انتقادی
بهزودی به بررسی محتوای مجلدات این مجموعه میپردازیم.
#یک_هفته_بازخوانی_تاریخ
#مشروطه_خوانی
#چه_بخوانیم
#معرفی_کتاب
https://eitaa.com/risheh/205
معرفی #کتاب_های_امین
روایت تفکر، فرهنگ و تمدن (1): «آسمان به زمین الصاق شد»
در بخشی از مقدمهی اين کتاب آمده است: «ما از دوران ابتدایی تا دبيرستان، با تمدنهای بشریِ سراسر جهان آشنا میشويم، اما تنها با حوادث و رخدادها. در کتابهای دوران تحصيل، تحليل، بررسی و ريشهيابی حوادث جايي ندارند و درسآموزی از آنها سخت است. متاسفانه «تاريخ» برای جوانان نوشته نمیشود و بيشتر وقايعنگاری صورت میگيرد. در وقايعنگاری، تنها اتفاقات تاريخی و مشخصات دقيق آنها مهم است. در اين شيوه نمیتوان يک سير مناسب و بههمپيوسته، که نتيجهی خاصی داشته باشد، رسيد. در حالي که علم تاريخ نشان میدهد چگونه وقايع مختلف تاريخی يکديگر را توجيه میکنند و تحليلهای پنهان در پس وقايع ظاهری را عيان میسازند.»
نوشتار حاضر دربردارندهی چهار بخش با عنوانهايی چون «فرهنگهای مشرقزمينی»، «يونان»، «روم باستان»، «از مسيح تا مسيحيت» و «قرون وسطی به پايان میرسد» است.
«تمدنهای مهم مشرقزمين»، «ويژگیهای مشترک تمدنهای مشرقزمين»، «فلسفه»، «جنگ با ايران»، «ميلاد مسيح»، «اپيکوریها»، «راه و راهسازی»، «آغاز انحطاط»، «جمهوری رومی»، «از مسيحيت تا تمدن مسيحی»، «دين و کليسا»، «جنگهای صليبی»، «معماری و موسيقی» از موضوعات اين کتاب بهشمار میروند.
(توضیحات از وبگاه دیدبان)
#یک_هفته_بازخوانی_تاریخ
#چه_بخوانیم
#معرفی_کتاب
https://eitaa.com/risheh/206