روشنگر مدیا
🔺از گلستان نگو!
✍️پوشیده نیست كه #فرقه نعمتاللهی سلطانعلی شاهی از زمان قطبیت «#نورعلی_تابنده» با سابقه گرایشهای فكری سیاسی(عضویت در نهضت آزادی و جبهه ملی)، وارد فاز تازهای از مبانی فكری-عملی شد. تأثیرگذاریهای قولی و فعلی تابنده بر مریدان، امری است انكارناپذیر منتها در باب مثبت یا منفی بودن این اثرگذاری در درازمدت بهویژه بر ماهیت فرقه، با قطعیت نمیتوان سخن گفت.
◀️شاید مهمترین تحولات و وقایع مرتبط با سلطانعلیشاهی دردوره زعامت وی و بهخصوص دو دهه اخیر رخ داد كه ورود به امور سیاسی-اجتماعی، ویژگی بارز آن است. اما یحتمل حتی خود #نورعلی_تابنده نیز حدس نمی زد كه بیموالاتیها و علایق سیاسیاش به فاجعهای همچون «#گلستان_هفتم اسفندماه 1396» ختم شود كه لكه ننگی بر دامن فرقه باقی ماند و با وجود گذشت سه سال از آن ماجرا،هنوز هم آثار و تبعاتش بر #دراویش، مترتب است.
💢شكست اتحاد و یكدستی درونی فرقه، مهمترین بعد این مسئله است كه شاید حتی از شكست وجهه بیرونی #دارویش نزد افكارعمومی نیز بیشتر برایشان هزینه برداشت. البته تخریب چهره صلحطلب و كًنده شدن برچسب «عرفان» از ایشان نیز به عنوان نتایج این حادثه ، در كنار ممزوج شدن نام دراویش با صفاتی چون «#هنجارشكنی»، «مخل نظم و امنیت عمومی» و امثالهم برای مدتها، گرفتاری زیادی بهخصوص به لحاظ روحی نصیب دراویش ساخت.
⚠️مجموعه این بحرانها در كنار مرگ تابنده و چالشهای تعیین قطبیت -كه هنوز هم عدهای مدعی آن هستند!- باعث شده دراویش سالهای نسبتاً دشواری را از گلستان به بعد سپری و درعین حال برای جبران مافات و بازگشت وجهه درویشی تلاش كنند و بهاصطلاح كمر راست كنند. بدینسان، #گلستان_هفتم بهواقع خاطرهای تلخ و برگی سیاه در دفتر این #فرقه است و رجوع و مرورش دردآور. واقعهای كه قاطبه دراویش با فراموشی و چال كردن در اعماق ذهن خود در پی امید برای چشمانداز بهتر آتیاند و میخواهند : «از #گلستان نگویند»!
@Feraghvaadyan
🕸فرا روانشناسي در خدمت فرقهها
✍️روانشناسی جدید از علومی است که در عالیترین سطح خود به استخدام #فرقههای_نوظهور درآمده و سهم شایانی در تعمیق و تعمیم تفکرات فرقههای مزبور داشته است.
↩️یکی از مهمترین آثار این #علم در پیشبرد و رشد فرقههای جدید، «ناشناخته و رمزآلود کردن» و «نوپدید ساختن» اندیشههای این فرقههاست. #فراروانشناسی را علم استعدادهای فوق روانی نیز نامیدهاند. استعدادهایی که انسان را قادر میسازد تا با دنیای اطراف خویش، بدون کمک احساسات و عضلات رابطه برقرار کند.
👈بر اساس ادعای این علم، انسانها قادرند از راههایی غیر از حواس پنجگانه اطلاعاتی به دستآورده و از طریق #ذهن خود بر رویدادهای طبیعی اثر بگذارند. در علم فرا #روانشناسی به پدیدههایی پرداخته میشود که نوعی فرایند تبادل اطلاعات و انرژی خوانده میشوند؛ اموری چون: «#تله_پاتی»، «روشنبینی»، «#تله_کینزی»، «#سایکومتری»(روانسنجی و استخراج اطلاعات نهفته در حافظه یا نهان اشیا)، «پیشآگاهی» و «#هاله_بینی».
⭕️فرا روانشناسی و معنویتوارههای نوظهور، ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر برقرار ساختهاند. ظرفیت دستیابی #انسان به ماوراء و نیروهای خارقالعاده درون انسان، یکی از موارد مشترکی است که هم مورد توجه فرا روانشناسی قرار دارد و هم راههای فعالسازی آنها در عرفانوارههای نوپدید قابل مشاهدهاست. به عبارت دیگر، #فرقههای_نوظهور به تبلیغ این علم پرداخته و بسترهای مناسبی برای آن مهیا میسازند و علوم فرا روانشناسی نیز ادعاهای ماورائی جریانهای فرقهای را پشتیبانی علمی میکنند. این تعامل و همکاری، شرایطی را فراهم ساخته تا افراد، بهخصوص جوانان را جذب نماید.
@Feraghvaadyan
🔺فرار از یک وضعیت نامطلوب؛ عاملي براي جذب به فرقهها
✍️عصر حاضر را دوره حیرانی، سرگشتگی و #تردید نام نهادهاند. یکی از ویژگیهای زیست در این وضعیت -که از محصولات #مدرنیته و پسامدرنیته میباشد- فرار به سوی ناکجاآباد است و هر سرابی، آب انگاشته شده و هر وهم و سودایی در مقام و جایگاه حق مینشیند. مشکلات عدیده زندگی در عصر #تکنولوژی و ناکارآمد بودن آن در برآوردن #کمال_معنوی، بشر را تشنه هر ساحتی کرده که مدعی برونرفت از وضعیت نامطلوب فعلی باشد.
↩️ادعای اغلب #فرقههای_نوظهور، ناظر بر چنین رهیافتی است. آنها مدعیاند راه علاج سرگشتگیها، امراض و مشکلات، تغییر نگاه به جهان هستی است. فِرَق مزبور در تبلیغات خود همواره بر این مسئله تأکید میورزند که گرفتاریهای انسان، برساخته #ذهن و درون اوست و واقعیت عینی ندارد، لذا با کنشگری در ذهن و هدایت و دلالت آن، میتوان جهان درونی خود را عینیت بخشید و جایگزین دنیای کنونی نمود. بدیهی است، این ادعا در جهان پر آلام کنونی، برای بسیاری از افراد، جذاب بوده و زمینهساز گرایش آنها به #جریانهای_فرقهای میگردد.
@Feraghvaadyan
⚖️دادگاه قانون اساسی اتریش ممنوعیت «حجاب اسلامی» را لغو کرد
⭕️دادگاه قانون اساسی #اتریش، ممنوعیت پوشش #روسری در مدارس ابتدایی این کشور را به دلیل مغایرت آن با #قانون_اساسی لغو کرد. طبق حکم دادگاه دولت باید در امور دینی به بیطرفی پایبند باشد.
🌐به گزارش دویچه وله، این قانون توسط دولت قبلی اتریش تصویب شده بود. قضات دادگاه قانون اساسی درباره تصمیم خود مبنی بر لغو قانون #پوشش_اسلامی در مدارس استدلال کردند که این قانون تنها مربوط به دین اسلام میشود و با ضرورت بیطرفی دولت اتریش مغایرت دارد.
↩️«کریستوف گرابنوارت»، رئیس دادگاه قانون اساسی اتریش ضمن بیان اصل برابری در ارتباط با حق #آزادی اندیشه و مذهب به اصل بیطرفی دولت اشاره میکند. او گفت در قانون یاد شده به استفاده از #حجاب اسلامی صراحتاً اشاره نشده اما در مورد مدارس، نیت و قصد قانونگذار روشن بیان شده و استفاده از روسری و پوشش اسلامی را بطور خاص ممنوع کردهاند.
🔹والدین کودکان معتقدند قانون حجاب، اصل #برابری مذهبی را در اتریش نقض میکند. آنها دلیل آوردند که حجاب ممنوع است اما کیپای یهودیان یا عمامه سیکها ممنوع نیست. گفتنی است، کنفرانس اسقفهای اتریش هم قانون ممنوعیت حجاب را پیش از اجرایی شدن آن “نامطلوب” توصیف کرده بود.
@Feraghvaadyan
May 11
🕎یک پزشک لبنانی، اولین خاخام رسمی در امارات متحده عربی
✴️امارات متحده عربی با تعیین اولین خاخام رسمی برای #یهودیان ساکن در این کشور موافقت کرد. روزنامه «#اورشلیم_پست» از خاخامی لبنانیالاصل به نام «ایلی ابادی» نقل کرد که امارات «پناهگاه امن جدیدی» برای یهودیان در جهان خواهد شد.
↩️خاخام ابادی که #پزشک نیز می باشد ادامه داد، یهودی ستیزی در اروپا و آمریکا، یهودیان به ویژه اگر عرب باشند را واخواهد داشت تا #امارات متحده عربی را به عنوان مکانی برای زندگی انتخاب کنند. ابادی که اصالتی لبنانی دارد #کنیسه یهودی «ادموند جیه سافرا» را در واشنگتن تأسیس کرد و پیشبینی میشود که او مسئول معنوی رسمی یهودیان در امارات در هنگام تکمیل اقدامات لازم در این امر شود.
@Feraghvaadyan
36.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹عیدی بسیج به ۵۰۰ خانواده اقلیتهای دینی
↙️معاون بینالملل #سازمان_بسیج_مستضعفین با بیان اینکه از دیماه به مناسبت سال جدید میلادی به خانوادههای نیازمند #اقلیتهای_دینی کمکرسانی خواهد شد، گفت: این کمکها با عنوان #عیدی #مسلمانان به دست این خانوادهها خواهد رسید.
📌متن کامل خبر: https://feraghvaadyan.com/?p=2849
@Feraghvaadyan
🔺سوءاستفاده از هنر
🌀تبلیغ بهائیت در حوزههای هنری
✍️تبلیغ اصلیترین رکن موجودیت و تداوم #بهائیت است. یکی از ابزارهای تشکیلات #بهائی استفاده از #هنر و مسائل هنری برای تبلیغات است. پوشش در قالب مدرس یا گروههای هنری در زمینه #موسیقی، نقاشی، خیاطی، عکاسی، گروه #تئاتر و... از جمله شیوههای پرکاربرد این #فرقه برای جذب در مناطق مختلف جهان است. مخصوصاً در کشورهایی که از فعالیت علنی و گسترده فرقههای مخربی چون #بهائیت جلوگیری به عمل میآید، این تشکیلات با برگزاری دورهها و فضاهای آموزشی آزاد هنری، مبلغان خود را در میان اقشار مختلف مخصوصاً #جوانان نفوذ میدهد.
📛حربه همیشگی این افراد بهائی نیز، خلق و خوی محبتآمیز و مثالزدنی است تا در میان دیگران شهره و بارز شوند. در گامهای بعد با صمیمی شدن و تشخیص اشخاص مستعد، آنها را به حلقههای تشکیلاتی کشانده و شرایط #جذب و بهائی شدنشان را فراهم میآورند.
⚠️در بسیاری از موارد مؤسسات #آموزشی هنرهایی چون موسیقی که عمدتاً با سنین پایین سر و کار دارند، کودکان را به سمت و سوی افکار بهائی دعوت میکنند. این گروههای هنری، حتی اگر به صورت شفاف از بهائیت نام نبرند، سعی دارند تفکر و خوی بهائی را در #کودکان نهادینه کنند. این مورد، تهدیدی جدی در پرورش نسل محسوب میشود که باید اعلام خطری جدی برای مسئولین مربوطه بوده و جلوی فعالیت گسترده #بهائیان در این حیطه گرفته شود.
@Feraghvaadyan
♾«اخوت» «صفیعلیشاهی» با سیاست!
✍️یکی از مهمترین مسائل درباره #فرقه «صفیعلیشاهی»، پیوند آن با دربار(سیاست) و جریانهای خارجی، بهویژه «#فراماسونری» است و درست از همین نقطه است که فرقه #صفی_علیشاهی، رنگ و بویی دیگر یافت و از منظری میتوان گفت، نقطه اوج تحرکات فرقه نیز در همان دوره تأسیس و فعالیتهای انجمن موسوم به «اخوت» بودهاست.
📁#انجمن_اخوت به سبب سوق دادن شمار زیادی از سیاستمداران و چهرهها به جرگه #دراویش صفیعلیشاهی - حتی به صورت ظاهری - و #نفوذ در عرصههای مختلف سیاسی(به سبب ارتباط تنگاتنگ سرانش با دربار ناصری)، فرهنگی(شکلگیری نخستین حلقههای شعر و موسیقی رسمی) و...، نقش انکارناپذیری در روند تحولات تاریخی #دوره_ناصری داشته و پیوندش با فرقه صفیعلیشاهی، آن را به مثابه یکی از مصادیق تحول ماهوی فرق درویشی و تبدیل نگرههای دنیاستیزانه #دراویش به دنیاگرایی در آنها، مطرح میسازد که از جهتی، سرآغازی بود بر سربرآوردن فرق درویشی از گوشه انزوای خانقاهها و تمایل به ارتباط با حاکمیت و قدرت.
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
✝️انجیل ثروت
✍️«#جوئل_اُستین» در ظاهر کشیشی #مسیحی است ولی یکی از عمده انتقاداتی که از طرف کشیشان مسیحی به وی وارد می شود آن است که وی مروج اندیشههای جنبش معنوی کلمه #ایمان (Word of Faith ) است. جنبش کلمه ایمان یک جنبشی مسیحی است که بر اساس آموزههای #تفکرنوین شکل گرفته است.
⚛️نظام باوری این #جنبش بر اساس چیزی است که آن را #الهیات_رفاه (Prosperity theology ) مینامند. دکترین اصلی این جنبش عبارتست از این که #ثروت و #سلامتی دو هدف اصلی در زندگی انسان است که از طریق اعتراف مثبت (positive confession) به دست میآید.
⏪یکی از آموزههای رایج در بسیاری از فرقههای مسیحی مسئله #اعتراف_به_گناه می باشد. جنبش کلمه ایمان می گوید به جای تمرکز بر بیان گناهان، به بیان مسائل مثبت بپردازیم. این مسائه در واقع برداشتی مسیحی گونه از آموزههای تفکر نوین همچون دعای مثبت، #قانون_جذب و .... می باشد.
➰پایه تفکر او بر مبنای ترویج #انجیل تندرستی و ثروت است که پیش از این توسط افرادی چون «#بنی_هین» ترویج پیدا کرده بود. آستین و دیگر مروجان تفکر "انجیل تندرستی و ثروت" در واقع میگویند: «خدا البته ترا یاری خواهد داد، ولی این خود تو هستی که تعیینکنندهای. تو هستی که باید مثبت بیاندیشی، اقدام کنی، و با اعتماد بهنفس قدم برداری.» در واقع در تفکر آستین بازهم انسان محوری غالب شده و باردیگر #اومانیسم خودنمایی میکند.
👁🗨بررسیها نشان میدهد این تفکر از سوی بسیاری از #مسیحیان زیر سئوال رفته تا جایی که برخی معتقدند بحران مالی که طبقات فرودست جامعه امریکا با آن مواجه شدهاند برخاسته از همین تفکر است.
@Feraghvaadyan
🔺نفی ذهن در فرقهها
✍در فرآیند تغییر #هویت، به عنوان یکی از محصولات عضویت در فرقهها، برخی محققان از بعدی شناختی تحت عنوان «بیاعتمادی به ذهن» یاد میکنند. براساس این مهم، «به اعضا #آموزش داده میشود که نمیتوانند به ذهن خوداعتماد کنند، چون فکر آن ها ناقص است.
🧠نفی ذهن، یکی از مبانی اساسی #جریانهای_فرقهای و معنویتوارههای نوپدید است و در برخی فرقههای عرفانی، اساس تفکر بهاصطلاح عرفانی فرقه را تشکیل میدهد.
👥👥🗣به اعضا گفته میشود: به اندازه کافی #عبادت نکردهاند، آنقدر که باید یوگا و #مدیتیشن انجام ندادهاند یا درمان کافی برای درست کردن افکار خودنداشتهاند. راهحلی که #فرقه برای این مشکل به اعضا ارائه میدهد، آن است که اجازه دهند #رهبر یا افراد قدیمیتر به جای آنها فکر کنند.
🤝دعوت به بیذهنی یا آوردن توجیهاتی از قبیل #ذهن ناقص کجفهم، دلیلی برای جلب اعتماد بیچون و چرای اعضا به #رهبرفرقه است.» به این ترتیب، هویت فرد با جذب به فرقه و طی آمیخته شدن آن با مرام فرقهای، در نگاهی خوشبینانه دستخوش تحولاتی میشود که در نهایت به تخریب یا طرد آن میانجامد. مرگ هویت، یکی از جدیترین آسیبهای فرقهای است که گاه، جبرانناپذیر مینماید.
@Feraghvaadyan
✝️جیزز اونلی
✍️«جیزز» (Jesus) در زبان #انگلیسی به معنی «#عیسی» بوده و قید «اونلی»(Only) به این معنی است که این #فرقه، حضرت عیسی(ع) را در جایگاه خدا قرار داده و بر این باور است که تنها مسیح(ع)، همه چیز است و غیر از او نمیتوان چیزی را به عنوان مبدأ آفرینش کائنات، متصور بود.
🔺فرقه مذکور، علاوه بر یگانهباوری و تضاد آشکار با #تثلیث مسیحی، رهبر کاتولیکهای جهان(پاپ) را نیز #تکفیر کرده و فردی بیدین میداند. #جیززاونلی به سبب اعتقادات خود از سوی مذاهب شناختهشده #مسیحی (کلیسای #کاتولیک، #پروتستان و #ارتدوکس)، معتبر نبوده و به عنوان جریانی بدعتگذار شناخته میشود.
↩️ تعلیمات جیزز اونلی -برآمده از نهضت #پنطیکاستی- از سوی برخی افراد و جریانها در نقاط مختلف جهان مورد بهرهبرداری قرار گرفته، پایه شکلگیری جریانهای نوظهور در #مسیحیت_تبشیری گشته است.
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
🔺تناقضی به نام «صلحکل» در فرقه #عرفان_حلقه
✍️در اصل 42 اساسنامه #فرقه «عرفانحلقه» آمده: «فرا كل نگری، نگرشی است نسبت به #انسان كه در آن به انسان به عظمت و وسعت جهان هستی دیده میشود. در این دیدگاه، انسان متشكل است از كالبدهای مختلف، مبدلهای انرژی، كانالهای انرژی، حوزههای #انرژی، شعورسلولی، فركانس ملكولی و... و بی نهایت اجزای متشكل ناشناخته دیگر».
💬خلاصه کردن حوزه تقدس و حریم احترام انسان در جنبه تكوینی، مساوی است با اینکه مكتب عرفانی، باورهای افراد، #دین، #مذهب و پایبندیهای آنان برای ارتباط با شعور الهی(در عرفانحلقه) مهم نباشد و «هر انسانی صرفنظر از نژاد، دین و ملت، تحولخواه و كمالپذیر بوده، میتواند در صراط مستقیم قرار بگیرد».(1)
⚠️بدیهی است، نگاه فراكلنگرانه به انسان كه در فرقه عرفان كیهانی مطرح است و بر پایه آن نوعی #عرفان پایهگذاری میشود، در واقع از باب به كارگیری یك عنوان خاص(عرفان) برای موضوع عام (انسان با نگاه فراكلنگرانه) است و آن «دینِ انسانی» که امثال #فرقه_عرفان_حلقه، تبلیغ میکنند، با «دین انسانیت» تفاوت دارد.
👤انسانیت عبارت است از بروز و ظهور و تجلى حقیقت قدسى نهفته در ذات آدمی عجینشده با روح و نفخ حقتعالی. دین برآمده از این مقوله (دین انسانیت) نمىتواند با تمام #ادیان، هماهنگ و همنوا و به تعبیر دیگر، «#صلح_كل» باشد، بر خلاف دین انسان.
👈بدینسان، دیدگاه جهانی و فرادینی، ضمن اینکه اساساً در درون، پوچ و واهی و دربردارنده نوعی «دین انسانی» است، در عینحال، با شعار صلح کل بودنشان نیز سرسازگار ندارد و صرفاً ظهوراتی در برابر ادیان و #مقدسات است که میتواند در طولانیمدت، بر حیطه نقش و اثرگذاریشان، تأثیرگذار باشد.
📚1. عرفان کیهانی، ص102.
@Feraghvaadyan
💢چوب حراج به آبروی فقری
⚠️سالگرد قتل «تابنده»؟!
♨️گویا افراطگری، مرز و حدی نمیشناسد و قدم گذاشتن در مسیر تندروی و تعصب، رفتن تا ته خط است!
⏮بارزترین مصداق این امر، آخرین اقدام طیف تندرو و مدرنگرای #دراویش فرقه سلطانعلیشاهی در افزودن مناسبتی تازه به تقویم خودساختهشان است؛ سالروز «قتل» قطب سابق فرقه!
🔺شاید خودِ «#نورعلی_تابنده» نیز تصورش را نمیکرد که شاگردانش دستپرورده مکتبش در این مسیر از وی پیشی گیرند و به قیمت ریختن بهاصطلاح آبروی #فقری، اهداف قدرتطلبانه خویش را پی گیرند.
👈تابنده که زمانی با ابداع روزی خودخوانده به نام درویش، بهنوعی پیشرو این مسئله بود، امروز باید نتیجه آموزههای غیرطریقتیاش را در بازی با مقام #قطبیت شاهد میبود. قطبیت؛ این خطقرمز درویشی، گویا این روزها دیگر معنای سابق را ندارد که شماری تندرو اینچنین آن را دستمایه مطامع خود قرار داده و به جای گرامیداشت یاد مراد قبلی، با سالگردسازی و اشاعه تئوری توطئه، آنهم از نوع قتل! آبروی #فقر و #درویشی را به بازی گرفتهاند.
🍂سایه خزان افتاده بر سر این #فرقه و متعاقب آن، مرگ تنیچند از چهرههای مطرح طیف سنتی(مانند یوسف مرادی و احمد شریعت)، در کنار منش سکوت قطب فعلی(علیرضا جذبی)، باعث شده تا جرگه مزبور تا حدی میدان را برای بازی باز ببینند؛ اما آیا #دراویش ایندست بازیها را برمیتابند؟ احتمال اتمام صبر طیف محافظهکار و تاختن به تندروها چقدراست؟ تنشها در این فرقه به کدام مسیر خواهد رفت؟
@Feraghvaadyan
🔺آموزههای عجیب «شاهدان یهوه»
✍️یکی از حواشی فرقه تبشیری «#شاهدان_یهوه»، آموزههای خاص آن در رابطه با مسائل بهداشتی-پزشکی است که اعضا را به مراقبتهای بهداشتی خاص، ملزم نموده و بهرهگیری از #خون را در هر شرایطی، حرام میداند. این مسئله تا به امروز، حرف و حدیثهای زیادی در محافل حقوقی به راه انداخته و به عنوان یکی از معضلات جدی این #فرقه، در قالب پروندههای قضایی، (از جمله پرونده جنجالی دختری 14 ساله که جانش به خطر افتاده بود) مورد بررسی قرار گرفتهاست.
↩️با این وجود، تا به امروز هیچ انعطاف یا تغییری در این رابطه از سوی مدیران فرقه لحاظ نشدهاست. به سبب اقدامات تبلیغی گسترده و نوع خاص فرایند #تبشیر(خانه به خانه)، همچنین سلسلهمراتب تشکیلاتی، تاکنون فعالیت این فرقه در برخی از کشورهای جهان از جمله #روسیه، #قفقاز، #تاجیکستان و #ارمنستان به صورت رسمی ممنوع شدهاست. از جمله دیوان عالی روسیه روز ۲۰ آوریل 2017، در پاسخ به درخواست وزارت دادگستری، فعالیت فرقه #شاهدان_یهوه را به عنوان گروهی افراطی، طبق قانون، ممنوع و کلیه 395 شعبه محلی آن را تعطیل اعلام کرد.
@Feraghvaadyan
May 11
🗓روایت شهید هاشمینژاد از تز مضحک انجمن حجتیه
🔹شهید هاشمی نژاد درباره انجمن حجتیه می گفت: برای شاه مهم بود که سر جوانان را یک جا گرم کند که کاری به سیاست نداشته باشند. یکی از سرگرمیها هم این بود که بروید با بهائیت مبارزه کنید.🔹
✍️روشنگر به نقل از خبرگزاری دانشجو/ در زمان رژیم پهلوی بالاخص پهلوی دوم، فرقه بهائیت رشد بسیار داشت و فرصتی پیدا کرد تا جمعیت خود را سه برابر کند و در دستگاه دولتی و شاه نفوذ فراوان بکند. رئیس رادیو تلویزیون وقت دکتر شاهقلی، وزیر بهداری، وزیر آموزش و پرورش و… هویدا نخست وزیر و بسیاری دیگر بهایی بودند و به سفارش اربابان و شاه در همه امور دخالت داشتند. در میان ملت، روحانیت و نیروهای مذهبی کشور به مقابله با بهائیت پرداختند از جمله حجت الاسلام محمدتقی فلسفی با اجازه آیت الله بروجردی علیه بهائیت شروع به سخنرانی میکند.
🔰علما نیز از جمله امام خمینی (ره)، پس از فوت آیت الله بروجردی به صورت فعال از سال ۱۳۴۰ شمسی با مشارکت فعال در اعتراض علیه لایحه انجمن ولایتی و ایالتی در صحنه حضور پیدا کرد و در مواقع مختلف برای آگاهی دادن مردم علیه بهائیان اقدام نمودند، از دیگر معترضین بهائیت در کشور، مرحوم شیخ محمود (ذاکر زاده) تولایی معروف به شیخ محمود حلبی بود.
↙️او از اعضای فعال انجمن تبلیغات اسلامی مشهد بود و مأموریت یافت درباره فرقه بهائیت تحقیق کند. وی در سال ۱۳۳۵ اقدام به تشکیل انجمن خیریه حجتیه مهدویه کرد.
🌐ادامه خبر: https://b2n.ir/748481
@feraghvaadyan
✍️مروری بر پیدایش، جغرافیای فعالیت و تاریخ بهاییت در ایران
↙️بهائیت در ایران، بر خط گسست فرهنگی سوار است
🔹گسست فرهنگی خطری است که متاسفانه درحال حاضر ایران را تهدید میکند و متاسفانه با توجه به گسست فرهنگی موجود زمینه حضور برای بهاییت افزایش پیدا کرده است؛ اساسا بهائیت به دنبال ایجاد گسست فرهنگی و سپس از خود بیگانگی فرهنگی است.
📌لینک قسمت اول مصاحبه: https://b2n.ir/027615
——————————————————————————————-
✍️برنامه بهاییت برای نسلهای جدید چیست؟
↙️تهی از عقلانیت
🔹بهاییت مباحثش عقلانی نیست بلکه بیشتر احساسی است و برانگیختگی ایجاد میکند؛ این ویژگی در نوجوان و جوان قابلیت بیشتری دارد به همین جهت برنامهریزیاش بیشتر برای این دسته افراد است. شعار اصلی بهاییت، عدم تعصب ملی، عدم تعصب خانواده، عدم تعصب جنسیتی و عدم تعصب مذهبی است؛ در اصل هدفش گرفتن هویت است.
📌لینک قسمت دوم مصاحبه: https://b2n.ir/120795
@feraghvaadyan
🔺چشتیه، از سماع و قوالی به درآمدزایی
✍️از آداب بسیار متداول #فرقه_چشتیه، #سماع است که در #هند، رشد بیشتری پیدا کرد و یکی از اصول مهم تعلیمات و آداب این فرقه شد. ابواحمد ابدال چشتی، ابویوسف چشتی، خواجهشریف زندنی، شیخقطبالدین بختیار کاکی، شیخ نظامالدین اولیاء، شیخعلی احمد صابر و بسیاری دیگر از مشایخ چشتیه به سماع اعتقاد داشتند و آن را یکی از اصول #طریقت میدانستند.
↩️امروزه در بسیاری از مراکز و خانقاههای #چشتیه، بهطور خصوصی یا عمومی، بهویژه در اعیاد و ایامِ عُرْس (سالگرد وفات مشایخ)، مجالس سماع برپا میشود و قوّالان در حضور مشایخ، غالباً اشعار عرفانی یا ابیاتی در مدح اهلبیت(ع) میخوانند و #ساز میزنند.
🌀اکثر مجالس #سماع و قوالی همراه با وَلیمه است. سرسلسله یا #قطب فعلی فرقه مزبور، «#سیدظریف_چشتی» نام دارد؛ فردی نسبتاً جوان که بر اریکه قطبیت تکیه زده و با تبلیغ و کسب درآمد از طریق شبكههای اجتماعی، رویهای متفاوت در #درویشی پیشه نموده.
@feraghvaadyan
💢سفیر پیشین واتیکان در فرانسه به جرم آزار جنسی ۵ مرد به حبس تعلیقی محکوم شد
✍️روشنگر به نقل از يورونيوز/«لیگی ونتورا»، سفیر سابق #واتیکان در #فرانسه روز چهارشنبه به جرم #تعرض_جنسی به پنج مرد در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به هشت ماه حبس تعلیقی و پرداخت ۱۳۰هزار یورو غرامت به چهار شاکی این پرونده محکوم شد.
📛رسوایی اخلاقی #کشیش ونتورای ۷۶ ساله در اواخر سال ۲۰۱۹ و پس از افشای تعرض جنسی به یک نفر از قربانیان در رسانههای فرانسوی آغاز شد. ماجرای محاکمه #لیگی_ونتورا بهدلیل برخورداری این کشیش از مصونیت دیپلماتیک، یکی از پروندههای پیچیده کیفری در فرانسه بود.
@feraghvaadyan
💢زنان در جنبشهای معنوی نوپدید
✍️یکی از علل گرایش #زنان به جنبشها، یافتن موقعیت #اجتماعی جدید در این فرقههاست. در جریان اشو، اکثر مبلغان و حلقه اولیه وی را زنان تشکیل میدهند. وی با اینکه تربیتشده در نظام کاستی #هند است و نگاه بسیار تحقیرانهای نسبت به زنان در متون هندو و #بودایی وجود دارد، اما برای پیشبرد اهداف خود نقش رهبری را به زنان میدهد و از مفاهیمی چون «انرژی زنانه» به عنوان ویژگی بارز #معنویتهای_نوپدید نام میبرد.
⏪شاید جالب توجه باشد که همزمان با پیدایش جنبشهای نوپدید معنوی در غرب، شاهد حضور زنان به عنوان #کشیش کلیسای یونیتی، مؤسس جامعه #تئوصوفی و رهبری جنبش تفکر نوین به عنوان مهمترین جنبشهای عصر جدید هستیم. نمونه بارز این ادعا را میتوان در کتاب «صد رهبر معنوی جهان» مشاهده کرد.
📕این کتاب، معرفی و شرح حال 24 تن از رهبران معنوی #زن جهان را در کنار #رهبران_معنوی دیگر مطرح کردهاست. هر کدام از این شخصیتها با تشکیل مؤسسات و انجمنها، همچنین چاپ #کتاب و برگزاری سمینارهای متعدد، نقش مهمی در هدایت #جنبشهای_معنوی_نوپدید ایفا میکنند. در این راستا باید به حضور 50 تن از رهبران معنوی زن در جنبش رهبران تکاملی یا نقش خانم باربارامارکس هابرد در هدایت رهبران معنوی جهان و نقش محوری وی در پروژه 2012 نیز اشاره داشت
@feraghvaadyan
🔺کنترل ذهن و مغزشویی در فرقهها
✍یکی از مهمترین شگردهای #جذب در فرقهها #کنترل_ذهن است. «مارگارت تالر سینگر» و «استیون حسن»، محققان جریانهای فرقهای در کتابهای خود(به ترتیب، «فرقهها در میان ما» و «مبارزه با کنترل ذهن فرقهها)، قائل به تفکیک میان کنترل ذهن و #مغزشویی هستند اما در بسیاری از دیگر آثار مرتبط با این حوزه، ایندو مقوله، یکی انگاشته شدهاند.
👈معتقدان به تفکیک، مغزشویی را عملی اجباری شمرده و بعضاً نوعی #شکنجه را در تحقق عمل مغزشویی دخیل میدانند اما تکنیک کنترل ذهن را عملی بهظاهر، اختیاری قلمداد میکنند که هدف با عامل کنترل ذهن، همکاری داشته و مقاومتی از خود نشان نمیدهد. در مغزشویی و #کنترل_ذهن، هدف، تغییر ارزشها و باورهای ذهنی گذشته فرد و جایگزین ساختن ارزشهای تازه در ضمیر شخص است.
☢همچنین در هر دو روش، هدف اصلی، منطبق ساختن فرد با شرایط جدید و اهداف #فرقه میباشد. تغییر #شخصیت و ایجاد فرمانبرداری در هر دو شیوه، صورت میگیرد اما تفاوت عمده در راهکارهای تحقق هدف است؛ اجبار شبهاختیاری یا اختیار ناخودآگاه.
⭕️#شستشوی_مغزی، پروسهای است که میتوان آن را یک قدم کوچک برای تأثیرگذاری در هر زمان نامید. بنابراین فرد، ذره ذره بیآنکه متوجه باشد، تغییر میکند. این درست، مانند مثال پختن یک قورباغه در یک دیگ است. اگر بهتدریج، دیگ را از حالت سرد به جوش برسانیم، #قورباغه بههیچوجه متوجه نمیشود چه اتفاقی در حال رخ دادن است و وقتی هم دریابد قضیه از چه قرار است، دیگر دیر شده، چراکه عضلاتش پخته شدهاند و دیگر برای جهیدن قابل استفاده نیستند..
⚠️نکته قابل تأمل آنکه، امر رایج در فرقهها، کنترل ذهن است نه مغزشویی، مگر اینکه ویژگی اجبار را در عمل مغزشویی نادیده بگیریم که در این صورت، تفاوتی با #کنترل_ذهن نخواهدداشت.
@Feraghvaadyan