فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مواضع صریح امام جمعه پردیسان مبنی بر #خروجایران_از_برجام
امام جمعه پردیسان حجتالاسلام و المسلمین حامدی؛ روز گذشته-1400.11.29 :
اجرای نمایشهای مختلف سودی نخواهد بخشید.
خواسته شفاف ما از روز اول توسط هیأت مذاکره کننده گفته شده : رفع تحریم، راستیآزمایی و در نهایت بحث بر سر تعهدات.
با وجود این شرایط و ناز کردن کسانی که خودشان مذاکرات را به هم زدند این مقدار اصرار بر اینکه به توافق برسیم نوعی تحقیر است و باید از این توافق [برجام] دست برداریم.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید|| سخنرانی شنیدنی امام جمعه قروه در مسجد جامع النبی(ص) اهل سنت، به زبان کردی
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
بیانیه جامعه مدرسین حوزه پیرامون حواشی جشنواره فجر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسمالله الرحمن الرحیم
انقلاب اسلامی بهعنوان یک نظام دینی و مردمی یک ماهیت کاملاً فرهنگی دارد و فرهنگ دینی ما عنصر اصلی و محوری شعارهای انقلاب بوده است.
هویت دینی و فرهنگی ما بهموجب اینکه عامل اصلی اقتدار و قدرت ما بوده است؛ سالها آماج تهدیدها و تهاجمها قرارگرفته و براثر برخی ضعفها و تسامحها نیز با آسیبهایی مواجه شده است.
در کنار رویشهای شگفتآور در شجره طیبه انقلاب اسلامی و علیرغم «تعمیق معرفت دینی»، «تقویت ارزشهای اسلامی» و «رشد قدرت نرم فرهنگی» در نظام اسلامی؛ اما همچنان هجمههای پیدا و پنهان فرهنگی برقرار است و جنگ عظیم فرهنگی ادامه دارد و مقصد انقلاب یعنی مکتب اسلام را هدف گرفته است.
در این میان برخی منفعلانه در مقابل موج رسانهای و تبلیغاتی غرب، مرزبندی فرهنگی و مقاومت فرهنگی را ناممکن میدانند و در پوشش شعارهایی مانند آزادی، مرزها و حصارهای فرهنگی حافظ اخلاق و امنیت فرهنگی را زیر سوال میبرند و تخریب میکنند. برخی نیز استحاله شده و در بیفرهنگی و بیهویتی غربی، جذب و هضم شدهاند.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در راستای پاسداری از هویت دینی و فرهنگی جامعه اسلامی ناصحانه و خیرخواهانه لازم میداند محورهایی را جهت تذکر و ترویج معروف یادآوری کند:
۱. آنچه در ناهنجاریهای فرهنگی در حاشیه جشنواره فیلم فجر امسال واقع شد، اعم از بد پوششیها و نقض حجابِ معیار و حرمتشکنی در مورد احکام دینی نمونههایی از نفوذ نرم سبک زندگی و ابتذال فکری غرب به ساختارهای فرهنگی ماست.
گرچه وزیر مربوطه و مسئولان جشنواره در اقدامی آن ناهنجاریها را محکوم کردند؛ اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این موضوع موظف به #اقدامقاطع_و_موثرتر است.
۲. ما مسئولان و مدیران فرهنگی کشور را افرادی پایبند به ارزشهای دینی میدانیم، ولی قاطعانه اعلام میکنیم اگر آنچه از این گونه اتفاقات فاجعه آمیز و موارد مشابه آن بار دیگر تکرار شود، مردم متدین واکنش متناسب را نشان خواهند داد و برخورد انقلابی خواهند کرد. لذا باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سطح توانمندیهای خود برای مقابله با هنجارشکنیها و مبتذل سازی ها را ارتقا دهد و با تعبد به احکام اسلامی مقتدرانه از ارزشهای دینی پاسداری کند.
۳. دولت اسلامی باید نسبت به اشاعهی «فرهنگ اسلامی»، «هدایت فرهنگیِ جامعه»، ترویج «فضائل» و زدودن «رذائل» احساس مسئولیت نموده و خود را «متولی» قلمداد کند. باید «زمام» و «مهار» فرهنگ عمومی را در اختیار بگیرد و نگذارد انفعال و سستی، فرهنگ را دچار ولنگاری و بیقیدی کند. این فریضه باید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاملاً فهم و پیگیری شود. مجلس محترم نیز باید بدون مسامحه، دغدغه مندی های دینی و فرهنگی را از وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی مطالبه و مؤاخذه کند.
۴. ظهور رفتارهای غیر شرعی و ضد عرف نقاط مثبت جشنواره فیلم فجر را تحت شعاع قرار داده و این جشن بزرگ فرهنگی و هنری را دچار خدشه و آسیب میکند. باید با رویکردی جدی و غیر صوری پای در جبهه عمل برای تثبیت اقتدار فرهنگی کشور گذاشت و با بازآرایی و بازمهندسی فرهنگ و تقویت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی حقیقتاً جهاد کرد.
5. ضمن تمجید و تحسین فعالیتهای شبانهروزی دولت سیزدهم، همچنان بر ضرورت توجه ویژه به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم تأکید میکنیم .لازم است مدیران و کارگزاران دولت خدمتگزار، موج گسترده خدمترسانیها و تلاشها برای تحقق عدالت را همچنان ادامه دهند و در کنار آن خدمات، پیوستهای فرهنگی را نیز اجرا و پیگیری کنند. امروز اقتصاد و فرهنگ هر دو نیازمند بازسازیاند و هر دو به تحکیم ساخت درونی نظام کمک میکنند.
مردم در آستانه ورود به چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی منتظر تحول در عرصههای معیشت و فرهنگ در تراز شهروند جامعه اسلامیاند.
امیدواریم خداوند منّان خادمان دین و ملت را در جبهه خدمت دولت، یاری و نصرت فرماید و در مسیر عزت و توفیق مستدام بدارد. انشاءالله.
🔶حاشیه روزنه
موضع صریح جامعه مدرسین در مورد مسائل فرهنگی بسیار قابل تقدیر است.
نظر به پشتوانهسازی برخی معممین غرباندیش برای بعضی تهاجمها به فقه شیعه، انتظار آن است که مواضع قاطع مشابهی در مواجهه با آن افکار خطرناک نیز اتخاذ گردد.
به عنوان نمونه، مواضع اخیر #محقق_داماد در مورد رابطه فقه و قانون و ارائه دلیل برای کنار زدن فقه در مقام تقنین(ولو به طور اجمالی) قابل ذکر است.
طبعا در مراعات حریم فقه، انتظاری که از یک مدیر فرهنگی یا بازیگر داریم با انتظاری که از یک معمم مدعی اجتهاد و فقاهت داریم بسیار متفاوت است و بسیار بجاست که در نقد مواضع محقق داماد، تبیین صورت گیرد.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
محقق داماد و حریمشکنی فقه شیعه!
بازخوانی یادداشت موهن محقق داماد که در آن جایگاه فقه شیعه به چالش کشیده شده است!
امید است بزرگان حوزه بدان پاسخ دهند
[ص۱ از۳]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
این روزها شاهد پدیده ای بسیار هولناک بودیم. زنی جوان،حسب گزارش از منزل فرار کرده و به خارج از کشور رفته، پدر و سایر بستگان صرفاً برای کشتن او طراحی می کنند و با تمهید مقدمات او را به وطن برمیگردانند و سرانجام به دست شوهرش سرش بریده می شود. شوهر سر او را در دست می گیرد و به میان بازار می گرداند و بدین وسیله اظهار افتخار، غیرت و ناموس پرستی و دینداری می کند!
در این حادثه تلخ و هولناک چند نکته قابل توجه وجود دارد:
در مجموع ،این داستان، اعمال سرزده از افراد، تقصیر ارتکابی مقتوله، حرکات بستگان، قتل فجیع قاتل، در دست گرفتن سر و راه افتادن میان مردم، تشویق مردم و لااقل تایید با سکوت و تماشایشان همه و همه بدون شک نشان دهنده سقوط و انحطاط اخلاق انسانی در جامعه ماست، و شرمگین این سقوط و انحطاط در درجه نخستین عموم مربیان اخلاقی جامعه می باشند، آموزش و پرورش، مساجد، تکایا و بالاخره خطیبان، گویندگان، ارباب قلم، جراید، رسانه ملی با داشتن کانالهای متعدد و و و و.
آنچه به صاحب این قلم مربوط می شود طرح این سؤال است که آیا یکی از علل و ریشه های این بداخلاقی ها، کج اندیشی دینی و جهل همراه با لعاب تقدس نمی باشد؟ بی گمان پاسخ مثبت است. گواه بر این ادعا آن است که در این روزها به جای آنکه وجدان ملی جریجه دار گردد و فریاد سردهد، در گوشه و کنار شنیده می شود که برخی با چهره حق به جانب می گویند مجازات آن خانم مقتوله همین بوده است!! این گونه برخورد با ذهنیتی که برای آنان ساخته شده که در سطور آتی خواهیم گفت، کاملاً قابل پیش بینی و انتظار است.
مسئله از ابعاد مختلف قابل بررسی است، از قبیل بعد جامعه شناسی، علل و ریشه های نهادینه شدن خشونت علیه زنان، وضعیت حقوق خانواده عموماً و در جوامع قبیله ای خصوصاً و بسیاری مسائل دیگر ولی نگارنده این سطور برآن است که در این یادداشت کوتاه تنها در زمینه آشنائی و تخصص خویش بنگارد و مابقی را به دیگران وانهد.
اینجانب بر این نظرم که یکی از علل رواج بی اخلاقی وضعیت بد قانونگذاری در کشور است که در سطور آتی به اجمال بیان می گردد:
اینجانب نخست فقط چند ماده قانون مجازات اسلامی ایران را که برگرفته از فقه اسلامی است به نظر مبارکتان می رساند و سپس آثار فرهنگی و اجتماعی اینگونه قوانین را بحث خواهیم کرد:
الف- در ماده303 قانون مجازات اسلامی مصوب سال1392 بیان شده است که هرگاه مرتکب مدعی باشد که مجنیعلیه «مهدورالدم» است یا او با چنین تصوری مرتکب جنایت بر او شده است، این ادعا باید طبق موازین در دادگاه ثابت شود و دادگاه موظف است ابتدا به ادعای مذکور رسیدگی کند.
اگر ثابت شود که واقعا مجنیعلیه مهدورالدم است، قصاص و دیه از مجازات قاتل برداشته می شود و فقط به حبس تعزیری محکوم می شود.
اگر ثابت نشود که مجنیعلیه مهدروالدم است و نیز ثابت نشود که مرتکب بر اساس چنین اعتقادی مرتکب جنایت شده است مرتکب به قصاص محکوم می شود ولی اگر ثابت شود که مقتول، مهدورالدم نبوده و قاتل به اشتباه و با چنین اعتقادی دست به جنایت زده علاوه بر پرداخت دیه، به حبس نیز محکوم می شود.
این ماده در این قانون بسیار تلطیف شده و قبلاً بسیار تند تر و خشن تر بود که در همان سال تصویب، اینجانب در یک سخنرانی آن را مورد انتقاد قرار دادم.
ب- بر اساس ماده630 همان قانون: «هرگاه مردی همسر خود را در حال زنا با مرد اجنبی مشاهده کند و علم به تمکین زن داشته باشد، می تواند در همان حال آنان را به قتل برساند»
در اینکه این مواد از فقه اسلامی گرفته شده تردیدی نیست، ولی سئوال این است که بر فرض بودن سوابق این احکام در فقه با تبدیل آن به قانون و انشای آنها در قانون مملکتی برای اجرا، آیا به جای ترغیب به گذشت و خویشتنداری، و توصیه به رعایت نظم و انضباط و پناه دانستن دستگاه قضائی، افراد را تشویق به قتل و آدمکشی خودسرانه بدون مراجعه به دستگاه قضائی ننموده است؟!
آیا وجود این گونه مواد نوعی نقض قوانین و اخلال در نظم عمومی را تحت عناوینی مانند «امر به معروف و نهی از منکر» و «یا غیرت دینی» آموزش نمی دهد؟ شوهر قاتل در همین پرونده اگر مدعی شود که من زنم را مهدورالدم شناختم و او را کشتم آیا نه چنین است که قاضی نباید او را مجازات سنگین کند؟
آیا وجود این قوانین این اتهام را متوجه نظام حقوق اسلامی نمی سازد که نظام برای نظم و مصونیت جان و امنیت شهروندان اهمیتی قائل نیست و افراد عادی می توانند به صرف اعتقاد به مهدورالدم بودن شخصی، مبادرت به قتل او کنند؟
آیا نمی توان گفت که وجود اینگونه مقررات و در کنارش خطابه های تحریک آمیز و بی محتوا، موجب فروپاشی و انحطاط اخلاق و رخ دادن همین گونه جنایات هولناک می گردد؟
@rozaneebefarda
محقق داماد و حریمشکنی فقه شیعه!
بازنشر یادداشت موهن محقق داماد که در آن جایگاه فقه شیعه در تقنین به چالش کشیده شده است.
[ص ۲ از ۳]
اینها نمونه ای بود از قوانینی که پس از انقلاب اسلامی توسط افرادی که به یقین با خلوص و حسن نیت تهیه کرده و توسط نمایندگان محترم تصویب و شورای نگهبان هم با مطالعه حد اقل و یا حد اکثر تحریرالوسیله عدم مغایرت آن را با شرع اعلام و به عنوان قانون به رسمیت شناخته شده است. اما و هزار اما ....!
اولا آیا فقیهان صاحب منصب یعنی آنان که امروز سمت رسمی در مناصب کشور دارند و نظر آنان نقش مؤثر در زندگی مادی و معنوی ملت دارد نباید آگاه به ارزشهای زمان خویش و توالی مترتبه بر نظرات خویش باشند و با توجه به تعبیر بسیار پرمعنای به کار رفته در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «اجتهاد مستمر» منابع فقه را باز خوانی نمایند و حکم حوادث واقعه را بیان فرمایند؟ راستی معنا و مفهوم جمله مقبوله عمربن حنظله که بسیاری آن را نه مقبوله بلکه از مسلمات غیر قابل انکار و حجت اقوا دانسته و به استناد آن بر جان و مال انسانها خود را مسلط می دانند چیست که چنین می گوید: «ممن کان روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و عرف احکامنا» معنای نظر و معرفت چیست؟ به یقین معنای نظر و معرفت همان است که قرآن درباره آن دو واژه آورده «تدبر» و «استنباط». تدبر را درباره فهم قرآن و استنباط را در فهم حدیث در آیات زیر:
أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها (محمد/24)
آیا در قرآن نمی اندیشند یا بر دلهایشان قفلهاست؟ (24)
وَ إِذا جاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذاعُوا بِهِ وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَی الرَّسُولِ وَ إِلی أُولِی الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذینَ یَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّیْطانَ إِلاَّ قَلیلاً (نساء/83)
و هنگامی که خبری از پیروزی یا شکست به آنها برسد، (بدون تحقیق،) آن را شایع می سازند؛ در حالی که اگر آن را به پیامبر و پیشوایان -که قدرت تشخیص کافی دارند- بازگردانند، از ریشه های مسائل آگاه خواهند شد. و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، جز عدّه کمی، همگی از شیطان پیروی میکردید (و گمراه می شدید) (83).
جالب است توجه فرمایید که در آیه نخست افرادی که ظواهر قرآن را می نگرند و «تدبُّر»یعنی «ژرف اندیشی» در آیات قرآن نمی کنند ملامت می فرماید و در آیه دوم کسانی را مورد نکوهش قرار می دهد که به هر خبر، حدیث و روایتی هرچند مربوط به امنیت اجتماعی باشد و موجب شایعه پراکنی و ایجاد خوف و نآرامی در جامعه شود ترتیب اثر می دهند و عمل «استنباط» بر روی آنها انجام نمی دهند.
ارکان اصلی اجتهاد همین دو عنصری است که در فوق اشاره شد، یعنی تدبر در قرآن و استنباط در اخبار و البته در کنار آنها اصل تعقل و تفکر که از اصول قرآنی است.
فقیهی که می توان به گفتارش اعتنا کرد بنا بر حدیث منتسب به امام(ع) شخصی است که نظر و معرفت یعنی نیروی تدبر و استنباط داشته باشد. چه می شد که فقیهان عالی مقام بار دیگر خبری را که منبع فتاوای فوق شده و به قوانین لازم الاجرای کشور وارد گردیده مورد «استنباط» قرار می دادند و با پافشاری بر این فتوای رسیده از قدما و در واقع تقلید از آنان پای نمی فشردند که موجب اضاعه خوف و ناامنی اجتماعی گردد؟
خبر مورد فتوای اصحاب در حکم فوق با قطع نظر از مواجه بودن با اشکالات سندی و وجود اخبار معارض (الکافی , جلد۷ , صفحه۱۷۶) مشکل اصلی آن برای شخص مجتهد اهل استنباط و تدبر، ملاحظه مقتضیات زمان و مکان و توالی مترتب در جامعه متمدن کنونی و ویران سازی تمام اصول و موازین قضائی است. مجتهد صاجب نظر و معرفت در حلال و حرام در زمان ما وظیفه بسیار سنگینی دارد و بدون داشتن قدرت استنباط و نظر، ادعای اجتهاد ادعائی گزاف خواهد بود.
مولوی در قرن هفتم در دیوان خود این حقیقت را چنین بیان کرده است:
نه هر کلکی شکر دارد نه هر زیری زبر دارد
نه هر چشمی نظر دارد نه هر بحری گهر دارد!
در آغاز غزل هم بر همین اساس چنین توصیه کرده است:
دلا نزد کسی بنشین که او از دل خبر دارد
«به زیر آن درختی رو که او گلهای تر دارد»
ثانیاً برفرض که در فقه اسلامی این گونه احکام وجود داشته باشد، مگر لازم است هر چه در فقه است در قانون مملکتی بیاید؟ برای پاسخ دادن به این سئوال بهتر است قانونگذاران به یک قرن قبل بازگردند و سری به قوانین آغاز مشروطیت و تشکیل دادگستری نوین بزنند.
@rozaneebefarda
محقق داماد و حریمشکنی فقه شیعه!
بازنشر یادداشت موهن محقق داماد که در آن جایگاه فقه شیعه در تقنین به چالش کشیده شده است.
[ص ۳ از ۳]
قانون مدنی ایران از فقه شیعه اقتباس شده ولی انتخاب احکام و نوع نگارش به نحو اعجاب انگیزی دقیق و منطبق با مصالح و مقتضیات زمان است . شاهد این مدعا آنکه چند ماده آن که پس چندین دهه اخیراً دست خورد چنان مشکلات قضائی برای قضات محترم فراهم ساخت که با هزار آب وحدت رویه و تفسیر، زدون آنها میسور نمی باشد. هم چنین بد نیست نگاهی به نحوه برخورد مرحوم آیت الله سید حسن مدرس(ره) با قوانین موجود در فقه و تصویب قوانین کیفری ایران در زمان خودش یعنی آن زمان که یکی از مجتهدین طراز بود بیندازیم که چگونه مصالح ملی، مقتضیات زمان و حیثیت اسلام را مد نظر قرار می داد و با شجاعت تصمیم می گرفت. خداوند او را غریق رحمت و با اجدادش محشور فرماید که فقیهی بود واقعاً تشنه خدمت، نه طالب شهرت و قدرت.
اینجانب سالها در تهیه لوایح قضائی دخالت داشتم. نسبت به لوایح تهیه شده در آن دوران کاملاً پاسخگو هستم، چه لوایح دوران شورای انقلاب و چه لوایح پس از آن. گروه تهیه کننده تشکیل می شد از شخصیتهای بالای حقوقی و فقهی که اگر بخواهم نمونه هائی از مباحث مطروحه در گروه را مطرح کنم سخن به درازا می کشد ولی الان وقتی در ذهنم عبور می دهم متوجه می شوم که افراد دارای تجربه چگونه به آثار ناشی از قوانین توجه داشتند و این است آثار تجربه. اما، خداوند رحمت کند یکی از اعضای شورای عالی قضائی که با آمدنش در شورا همه ضوابط را ویران ساخت و گفت این قوانین را دور بریزید و همین کتاب تحریرالوسیله را ترجمه کنید و تصویب شود!! ما خدا حافظی کردیم و شد آنچه که شد! آری این چنین بود ای برادر!
سخن را با بیتی از غزل عماد خراسانی به پایان می برم :
از ما گذشت نیک و بد اما تو روزگار/ فکری به حال خویش کن این روزگار نیست! (والسلام)
🔶حاشیه روزنه
#سکوت عموم حوزویان، خصوصا بزرگان و برخی نهادهای معتبر حوزوی، در قبال این قبیل اظهارات چالشبرانگیز و بعضا موهن، بسیار معنادار است و ممکن است تلقیهای ناصوابی را در محافل نخبگانی و افکار عمومی یه دنبال داشته باشد.
@rozaneebefarda
روزنه
ما و #برجام! قابل تأمل @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 #برجامنافرجامفعلی (مرده، محتضر یا حتی احیا شدهاش)
#تلنگر_برجامی!
آنگونه که در یادداشت (ما و برجام) به تاریخ ۷ بهمن ۱۴۰۰ هم اشاره شد، موضع ما در قبال برجام و آمریکا، همان است که قبلا بود!
چرایش هم کاملا محرز است؛ نه ماهیت و رویکرد آمریکا عوض شده و نه ماهیت برجام!
حالا #بایدن(این کدخدای مفلوک غربپرستهایایرانی) تحریمهای جدیدی وضع کرده است!
آنهم در کوران مذاکرات!
قبلتر هم کنگره آمریکا دست رد زده بود به برجام!
آنهم دقیقا هنگامی که آقای امیرعبداللهیان امضای کنگره(!!!) را تضمين دانسته بود!
روزینامههای غربزده داخلی، متحیر و سردرگم ماندهاند که چگونه این لگد ارباب به جسم بیجان برجام مقدسشان را ماستمالی کنند!
یکی شان تیتر زده که ایران و آمریکا باید از لج بازی دست بردارند تا گره توافق باز شود!
ممکن است توجیهگران رابطه خصمانه و سلطهجویانه آمریکا با ایران در روزهای آتی بازهم به تردستیهای سیاسی و استدلالهای تخیلی روی بیاورند! باید خیلی مراقب این جماعت بود.
مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با مردم آذربایجان، ضمن نقد رویکرد پیشین در مورد برجام، از رویکرد جدید در دستگاه سیاست خارجی تمجید کردند. امری که سرمایهای ارزشمند برای وزارت خارجه در کوران مذاکرات خواهد بود.
تیم قبلی هم از حمایت کامل ولی فقیه برخوردار بود ولی قدر نداست و نتوانست یا نخواست بر اساس الگوی حکیمانه ایشان عمل کند. حالا نوبت متصدیان جدید است. باید از سرگذشت اسلاف شان عبرت بگیرند؛ در تیم تصمیمسازی متولیان وزارت خارجه، باید معلوم شود چه کسانی موثر اند و آن گلوگاه راهبردی تا چه میزان از عناصر واداده و غربزده، پالایش شده است.
اگر غربزدگان در مسندهای مهم تصميم سازی باقی بمانند، مدیران و مجریان متعهد/متخصص نیز هرگز نخواهند توانست بر اساس فرامین رهبری و آرمانهای انقلاب اسلامی و منافع ملی پیش بروند.
ارتباط پویا و نهادینهشده وزارت خارجه با مجموعههای نخبگانی و خصوصا متخصصان انقلابی، نشانگر تغییر ریل است. و البته تا کنون نشانههای این تغییر مشاهده نمیشود!
@rozaneebefarda
هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
منشور روحانیت - نمودار .pdf
169.9K
📊 نمودار - منشور روحانیت
📌 بازنشر بهمناسبت سالگرد انتشار پیام حضرت امام خمینی (رضواناللهعلیه) خطاب به روحانیون، مراجع، مدرسین، طلاب و ائمهی جمعه و جماعات
🆔 متن کامل پیام
@qom_khamenei_ir
تئوریسین عصیانگری و سلطهپذیری در کسوت تفسیر مکتب فقهی امام خمینی!
سروش محلاتی را در سالهای اخیر به تندروی و رادیکالیسم عریان با لعاب فقهی میشناسیم
او همان کسی است که در ماجرای آشوبهای کور و نا آرامیهای چند سال قبل، تلاش کرد عصیانگری اجتماعی را با طرح علنی موضوع #محاربمضطر و #باغیمضطر، تئوریزه کند! بعد از این ماجرا برخی اندیشمندان متعهد او را پیرو چارچوب #فقهخوارجی نامیدند:
https://tn.ai/2163403
سروش محلاتی همان کسی است که تمایلات شخصی و اغراض سیاسیاش را #فقهمالی میکند:
https://hawzahnews.com/x9kjp
او کسی است که با اظهاراتی عجیب و غریب و با تمسک نابجا به برخی قواعد از جمله لاحرج، سلطهپذیری و ظلمپذیری و تسلیمطلبی در مقابل آمریکا را امری فقهی قلمداد کرد!
سروش محلاتی کسی است که طعنههای تلخ سیاستزده او علیه افکار و آثار و مواضع رهبری معظم انقلاب اسلامی از شماره در رفته است.
با این سوابق مشعشع، حالا باید موسسه تنظیم و نشر توضیح دهد که چنین فرد بدسابقه و غربزدهای چه نسبتی با امام خمینی دارد؟!
او اصلا چه نسبتی با فقه و فقاهت دارد؟!
این اقدام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام را میتوان یکی از بزرگترین مصادیق #تحریف و #اجحاف به امام برشمرد.
آیتالله سازی حضرات هم البته در جای خود خندهدار است اما باید برای پیشگیری از تحریف آشکار اندیشه امام خمینی فکری اساسی کرد؛ زیرا مؤسسه نشر صلاحیت حداقلی هم برای صیانت از افکار امام را ندارد.
نقد سخنان تحریفآمیز اخیر محلاتی را به زودی در روزنه بخوانید.
🔘روزنه؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جرعهای از زمزم الهینامه علامه حسنزاده آملی
🔘روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
متن و حاشیه از #منشور_روحانیت
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
سوم اسفند، سالگرد صدور پیام تاریخی امام خمینی خطاب به روحانیان است.
این پیام تاریخی با نام #منشور_روحانیت، در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۶۷ صادر شده است.
امام در این متن ماندگار، ابتدا به تجلیل از خدمات روحانیت پرداخته اند. در بخش دوم ایشان به آسیب شناسی حوزه و روحانیت بر اساس خطر #نفوذ و #سکولاریسم پرداخته، آنگاه، با تحلیل شرایط حال و آینده، به ترسیم خطوط حرکت روحانیت پرداختهاند.
نکته مهمی که در بازخوانی این متن راهبردی مغفول مانده، شأن صدور و سبب صدور آن است؛
منشور روحانیت حدود ده روز بعد از سخنرانی تلخ و آکنده از سیاهنمایی #منتظری در ۲۲ بهمن ۶۷ نوشته شده و به نوعی، پاسخ به طعنههای تلخ اوست که تا آن زمان هنوز بر کرسی قائممقامی رهبری، از زبان اپوزسیون و ضدانقلاب سخن میگفت؛ جنگ و جبهه و مبارزه و دستاوردهای انقلاب را زیر سؤال برده بود و خون به دل خانواده شهدا و جانبازان و مجاهدان راه خدا کرده بود.
متن سخنان سیاه منتظری را اگر کسی بخواند و آنگاه متن منشور را مرور کند، معنای سخنان حکیمانه و گلایههای جانسوز امام را بهتر درک خواهد کرد.
جالب آنکه فیلم این سخنان، اصلا معلوم نیست کجاست و #بیت_منتظری از انتشار متن و فیلم کامل این سخنان، ابا و امتناع دارد!
راستی، چرا آنان این سخنان را #سانسور میکنند؟!
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
سخنرانی سیاه منتظری در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سبب صدور #منشور_روحانیت_امام!
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
سوم اسفند، سالگرد صدور پیام تاریخی امام خمینی خطاب به روحانیان است.
این پیام تاریخی با نام #منشور_روحانیت، در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۶۷ صادر شده است.
امام در این متن ماندگار، ابتدا به تجلیل از خدمات روحانیت پرداخته اند. در بخش دوم ایشان به آسیب شناسی حوزه و روحانیت بر اساس خطر #نفوذ و #سکولاریسم پرداخته، آنگاه، با تحلیل شرایط حال و آینده، به ترسیم خطوط حرکت روحانیت پرداختهاند.
نکته مهمی که در بازخوانی این متن راهبردی مغفول مانده، شأن صدور و سبب صدور آن است؛
منشور روحانیت حدود ده روز بعد از سخنرانی تلخ و آکنده از سیاهنمایی #منتظری در ۲۲ بهمن ۶۷ نوشته شده و به نوعی، پاسخ به طعنههای تلخ اوست که تا آن زمان هنوز بر کرسی قائممقامی رهبری، از زبان اپوزسیون و ضدانقلاب سخن میگفت؛ جنگ و جبهه و مبارزه و دستاوردهای انقلاب را زیر سؤال برده بود و خون به دل خانواده شهدا و جانبازان و مجاهدان راه خدا کرده بود.
متن سخنان سیاه منتظری را اگر کسی بخواند و آنگاه متن منشور را مرور کند، معنای سخنان حکیمانه و گلایههای جانسوز امام را بهتر درک خواهد کرد.
جالب آنکه فیلم این سخنان، اصلا معلوم نیست کجاست و #بیت_منتظری از انتشار متن و فیلم کامل این سخنان، ابا و امتناع دارد!
راستی، چرا آنان این سخنان را #سانسور میکنند؟!
بازخوانی منشور روحانیت بدون توجه به قرائن و مصادیق خارجی، هرگز گرهگشا نخواهد بود و نخستین نکته در بازخوانی منشور توجه به سبب صدور آن است.
با این مقدمات، فهم دقیق و عمیق از منشور روحانیت امام، وابسته به بازخوانی عالمانه و دقیق ماجرای منتظری است.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کدیور هم #خطامامی بودن #سروش_محلاتی را تأیید کرد!
چشم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی روشن!
سروش محلاتی را برای تبیین مکتب فقهی امام دعوت کردهاند:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10555
وقتی ضدانقلاب فراری و عضو ارشد حلقه منتظری، از سروش محلاتی به عنوان استاد درس خارج خط امامی یاد میکند و از همفکری و همگرایی در تحلیل(بخوانید #تحریف #علامه) با او سخن میگوید!
لازم به ذکر است طیفی از مریدان فکری-سیاسی آقای منتظری از دهه شصت در دفتر امام حضور داشتند که مع الاسف بعد از عزل نیز همانجا ابقا شدند و در دهه هفتاد خود را به عنوان مفسران اندیشه امام جا زدند تا بدانجا که افراد رادیکالی همچون عماد باقی داعیهدار امامشناسی شدند!
هماهنگی سیاسی/فکری مؤسسه تنظیم و نشر با طیف رادیکال جریان منتظری و ارجاع دوطرفه به همدیکر را در همین فضا باید تحلیل کرد.
پ.ن:
سروش محلاتی و کدیور هر دو از مریدان فکری-سیاسی منتظری هستند! در عین حال از مواهب هاشمی برخوردار بودهاند؛ یکی در مرکز بررسیها و دیگری در حلقه روزنامه جمهوری.
و هر دو نفرشان #خاطراتمخدوش #منتظری و #هاشمی را بعنوان پایه اصلی تحلیلهای سیاسی خود قرار دادهاند! البته با فاصلهگذاری و ژست استقلال و گاهی نزاع زرگری.
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
سوم اسفندماه سالگرد پیام تاریخی امام خمینی به حوزویان گرامی باد.
متن کامل #منشور_روحانیت را در روزنه بخوانید
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10562
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
منشور روحانیت.pdf
1.23M
متن کامل منشور روحانیت امام خمینی
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
اندک اندک جمع مستان (بخوانید #برجامپرستان) میرسند!
هدایتالله بهبودی؛ نویسنده کتاب پرتحریف الف لام خمینی (که در دوران روحانی جایزه کتاب سال و جایزه جلال گرفت) هم ماهیت برجامیاش را رو کرد!
عجیب آن که بهبودی در تحلیلی زمانپریشانه، برای #تطهیر_برجام_و_برجامیان از #شهید_مدرس چهرهای سازشکار ارائه کرد و او را همسنگ حسن روحانی ساخت!
البته از کسی که در «الف لامش» از امام چهرهای لیبرال و سازشکار بسازد و مزدش را نقداً از دولت شیخ حسن روحانی بگیرد جز این برنمیآید اما شناخت ماهیت واقعی این عناصر، برای بدنه و نخبگان جریان حزباللهی و انقلابی، خصوصا حوزویان ارجمند بسیار مغتنم است!
بسیار بایسته و بجاست که متولیان محترم حوزه علمیه و عالمان روشنضمیر در دفاع از ساحت مقدس شهید مدرس، به تبیین سیره سیاسی_مبارزاتی آن روحانی مجاهد بپردازند و ضمنا تفاوتهای ماهوی و زمینههای تاریخی/اجتماعی این دو ماجرا را شفافسازی کنند که مبادا خدای ناکرده چهره رجال مجاهد حوزوی همچون شهید مدرس مخدوش شود.
▫️حاشیه روزنه
بعد از نشست پرحاشیه صد سالگی حوزه که در ضمن آن تفسیری سکولار از حوزه و زعمای روحانیت(خاصه آیات عظام حائری و بروجردی) ارائه شد، حالا نوبت به شهید مدرس رسیده است!
اگر فکر اساسی نشود، این سیر قهقرایی ادامه خواهد یافت.
طبعا و قطعا برخوردهای سلبی صرف یا مواجهه سخت یا برخورد خطابی و شعاری با این وقایع پیچیده چندلایه، جوابگو نیست بلکه راه چاره همان است که رهبری حکیم انقلاب اسلامی فرمودند؛ #جهاد_تبیین.
🔹#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
درس اخلاق استاد غلامرضا فیاضی(دامت برکاته)
به همراه مراسم سالگرد رحلت حضرت آیتالله #خوشوقت (رحمة الله علیه)
🔶 زمان: چهارشنبه، ۴ اسفند ۱۴۰۰، بعد از نماز مغرب و عشا
🔶 مکان: دفتر مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در قم، حسینیه امام خمینی(ره).
(با رعایت دستورالعملهای بهداشتی)
🔹#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فهم حاملان فقه خوارجی از دین، بنیادگرایانه است!
📄 نقدی بر انگارههای رادیکال #شبهفقهی جریان سکولار حوزوی (خاصه #سروشمحلاتی) در گفتوگوی «فرهیختگان» با حجت الاسلام و المسلمین #سیدسجاد_ایزدهی
▫️متن کامل گفتگوی را در صفحه #اندیشه #روزنامهفرهیختگان بخوانید:
farhikhtegandaily.com/newspaper/3542/14
🔹#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
تطهیر پهلوی در شبکه افق!
در برنامه هاشور #خسرو_معتضد را آوردهاند؛
معتضد که چهرهای وابسته به دربار و مذبذب بوده، بعد از آنکه به خاطر عملگرایی برخی عناصر انقلابی در رسانه ملی تریبون پیدا کرده و جایگاه خود را تثبیت کرده، هر از گاهی ماهیت درونی اش را رو میکند!
مثلا در برنامه هاشور چهره خبیث یک عنصر وابسته و خیانتکار مانند #اردشیر_ریپورتر را تطهیر میکند و او را فردی #نیکوکار معرفی میکند!
این فقط یک نمونه است؛ موارد دیگر هم هست. متخصصان برنامه را ببینند روشن میشود.
حافظه تاریخی ملت را نباید گروگان عملگرایی و محاسبات غلط قرار داد.
آقایان به زودی جبران کنند.
@rozaneebefarda
کوتاه از جنگ روسیه و اوکراین
-طرفدار دولت روسیه هستید؟
+خیر، روسیه به فکر منافع خودش است.
-طرفدار دولت اوکراین هستید؟
+خیر به ما دخلی ندارد.
-از چه ناراحتید؟
+از آسیبی که مردم اوکراین در جنگ میبینند؛ هرچند یک هزارم آسیب جنگ یمن هم نیست.
-از چه خوشحالید؟
+شکست غربگرایان داخلی، ضربه به حیثیت پوشالی آمریکا وناتو، افزایش تنش بین روسیه و غرب، افزایش قیمت نفت و…
@rozaneebefarda
پرونده ویژه روزنامه فرهیختگان پیرامون #فقه_خوارجی
حاوی نقدهای صریح و مصداقی در مواجهه با تحلیلهای شبهفقهی و سیاستزده امثال #سروشمحلاتی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️نقد روششناسی یک جریان فقهی در گفتوگوی «فرهیختگان» با سیدسجاد ایزدهی
فهم حاملان فقه خوارجی از دین، بنیادگرایانه است
👇
http://fdn.ir/69885
▫️در نشست «نقد و بررسی دستگاه فقه خوارجی» با حضور داوود مهدویزادگان و احمد رهدار مطرح شد:
فقه خوارجی امتداد و مکمل سکولاریسم است
تذبذب و غرض سیاسی در فقه خوارجی مشهود است
👇
http://fdn.ir/69886
▫️علی ذوعلم در گفتوگو با «فرهیختگان»:
جریان فقه خوارجی بهدنبال تقلیل و تقطیع و تحریف امام(ره) است
👇
http://fdn.ir/69887
▫️تاملی بر کنشگری در دستگاه «فقه خوارجی»
سیاستورزی خودویرانگر
👇
http://fdn.ir/69888
▫️فقه خوارجی علیه فقه امام و رهبری
👇
http://fdn.ir/69902
🔹#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
اسامی نویسندگان و آثار برگزیده بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اسامی نویسندگان و آثار برگزیده و شایسته تقدیر بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه به شرح ذیل است:
آثار برگزیده:
۱. کتاب «روایت جذب: علل گرایش و جذب به جنبشهای جهادگرای سلفی»، نوشته هادی معصومی زارع
۲. پایان نامه با موضوع «نقد و بررسی مبانی انسان شناختی اندیشههای اخلاقی روشن فکری معنویت گرای معاصر ایران»، نوشته محمدجواد فرج نژاد
۳. کتاب «طرح کلی اندیشه مقاومت»، نوشته علی مهدیان
آثار شایسته تقدیر:
۱. کتاب «نقش پیش دانستهها و علایق مفسر در تفسیر قرآن»، نوشته علی اوسط باقری
۲. پایان نامه با موضوع «فقه المرأة و اشکالیات القرآنیین الحجاب نموذجا (تحلیل و نقد)»، نوشته علی سلمان
۳. کتاب «مکتب های عرفانی حوزههای علمی شیعه در هند و پاکستان»، نوشته غلامرضا جلالی
۴. کتاب «خمس در بستر تاریخ»، نوشته محمدسعید نجاتی
۵. کتاب «مشروطه اسلامی»، نوشته علیرضا جوادزاده
۶. پایان نامه با موضوع «سنجش انفکاک ناپذیری دوگانه انگاری جوهری از دوگانه انگاری ویژگی»، نوشته محمدحسن فاطمی نیا
۷. پایان نامه با موضوع «نقش توجیهی داده ی تجربی در مبناگرایی و تأثیر آن بر نزاع درون گرایی و برون گرایی»، نوشته محسن ابراهیمی
۸. کتاب «روش شناسی علم کلام»، نوشته علی ربانی گلپایگانی
۹. کتاب «اخلاق جنسی و حقوق خانواده»، نوشته فرج الله هدایت نیا
۱۰. کتاب «سیاست الهیه در حکمت متعالیه»، نوشته مرتضی جوادی آملی
۱۱. کتاب «آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم»، نوشته سیدکاظم سیدباقری
۱۲. کتاب «چیستی فلسفه سیاسی مشاء»، نوشته مرتضی یوسفی راد
۱۳. کتاب «نذر کتاب و نذرهای فرهنگی»، نوشته احمد صادقی اردستانی
۱۴. کتاب «مبانی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت»، نوشته حمیدرضا شاکرین و همکاران
۱۵. کتاب «تنوع و تمدن در اندیشه اسلامی»، نوشته حبیب الله بابائی
۱۶. پایان نامه با موضوع «طراحی و تبیین الگوی ارتباطات همسایگی در زندگی شهری»، نوشته علی ملکوتی نیا
۱۷. پایان نامه با موضوع «تحلیل فرهنگی-انتقادی کنش متظاهرانه مبتنی بر سیره ارتباطی امام رضا علیه السلام»، نوشته محمدرضا انواری
۱۸. پایان نامه با موضوع «تأثیر ملاک ارزش گذاری اخلاقی بر اصول حاکم بر سیاستگذاریهای اقتصاد اسلامی»، نوشته سید محمدعلی موسوی
۱۹. کتاب «اختیارات و وظایف اقتصادی دولت اسلامی»، نوشته علیرضا لشکری
۲۰. پایان نامه با موضوع «مدل ارتباط والد-فرزند بر اساس منابع اسلامی و تدوین طرح نمای درمانی و امکان سنجی آن در کاهش نشانگاه اختلال سلوک در نوجوانان ۱۲ تا ۱۶ سال»، نوشته علی صادقی سرشت
۲۱. کتاب «شرح انوارالملکوت فی شرح الیاقوت»، نوشته فاضل عرفانی
۲۲. کتاب «الفوائدالمکیة: شرح الاستبصار»، نوشته علی فاضلی
۲۳. کتاب «اخبارالنحویین البصریین و مرائیهم و اخذ بعضهم عن بعض»، نوشته رافد الفتال
۲۴. کتاب «سلام بر ابراهیم (اسپانیولی)»، نوشته محسن ربانی خراسانی
تقدیر ویژه
مهدی صباحی به پاس تحقیق و نگارش آثار متعدد در موضوع حضرت ابوطالب علیه السلام
🔶حاشیه روزنه
تحریریه روزنه ضمن عرض خداقوت به برگزارکنندگان کتاب سال حوزه، موفقیت برگزیدگان این رویداد علمی را تبریک میگوید و برای ایشان آرزوی توفیقات روزافزون دارد.
امید است در حوزه #علومسیاسی، در حوزه داوری آثار، سلائق مختلف، خصوصاً جریان انقلابی حوزه نیز لحاظ شود! تحلیل نتایج ارزیابیهای مرتبط با حوزه علوم سیاسی در رویدادهای علمی حوزوی، بسیار قابل تامل و راهگشاست. صدالبته در سایر محورها، تنوع و تکثر سلائق و رویکردهای فکری-سیاسی، کاملاً قابل دفاع و قابل تقدیر است.
🔹#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
عالم طفیل حضرت موسی بن جعفر است
مشهد سریر دولت موسی بن جعفر است
این جاده ازبهشت خدا می رسد زمین
ایران مسیر رحمت موسی بن جعفر است
درلوح سرنوشت سپیدم ، خدا نوشت :
این بنده زاده،قسمت موسی بن جعفر است
ایوان طلا ،حرم، قم و مشهد ، نماز صبح...
اینها تمام ، برکت موسی بن جعفر است
اصلا گره به کار من و تو اگر که نیست
از لطف و جود و همت موسی بن جعفر است
امشب برای صبح قیامت دعا بخوان
آنجا که غرق منت موسی بن جعفر است
آنجا که می شویم بهشتی، به این ندا:
این خانه زاده حضرت موسی بن جعفر است
@rozaneebefarda
خانه های آن کسانی می خورد در بیشتر
که به سائل می دهند از هر چه بهتر بیشتر
عرض حاجت می کنم آن جا که صاحبخانه اش
پاسخ یک می دهد با ده برابر بیشتر
گاه گاهی که به درگاه کریمی می روم
راه می پویم نه با پا بلکه با سر بیشتر
زیر دِین چارده معصومم اما گردنم
زیر دِین حضرت موسی بن جعفر بیشتر
گردنم در زیر دینِ آن امامی هست که
داده در ایران ما طوبای او بَر ، بیشتر
@rozaneebefarda
▪️مراسم سوگواری شهادت حضرت امام کاظم علیه السلام▪️
🔸در دفتر مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)- قم
حسینیه امام خمینی (رحمة الله علیه)🔸
▫️سخنران: حجت الاسلام و المسلمین صمدی یزدی
▫️مداح: حجت الاسلام والمسلمین شحیطاط
🔅زمان: یکشنبه، ١۴۰۰/١٢/۸، راس ساعت ۱۰ صبح
(با رعایت دستورالعملهای بهداشتی)
🔹#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053