کشتی غرور و استکبار انگلیسی ها برای نخستین بار در خلیج فارس به گل نشست!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸دولت محلی و کوچولوی جبل الطارق بالاخره با اشارت ارباب استعمارگرش کشتی ایرانی را آزاد کرد.
🔹این اتفاق وقتی رخ داد که آنان اعلام کرده بودند امکان و احتمال ادامه توقیف کشتی ایرانی بیش مدت اولیه نیز وجود دارد اما با اقدام متقابل ایران در عرصه دریایی، این اما و اگر ها یکباره پایان یافت و خبر آزادی کشتی ایرانی زنگ پایان زورگویی و راهزنی دریایی غرب استعمارگر را به صدا درآورد.
🔹از عصر صفوی که نخستین گروه از اروپائیان استعمارگر وارد خلیج فارس شدند و اخراج پرتقالی ها از جنوب تا کنون، این نخستین بار است که ایران توانسته در مواجهه دریایی با یک قدرت فرامنطقهای، به پیروزی مطلق دست یابد.
🔸خدای متعال بر ما منت نهاد و این قدرت نظامی و اقتدار در پرتو رهبری حکیمانه حضرت آیتالله العظمی خامنهای در عصر جهموری اسلامی موجب شد تا امروز به اینجا برسیم که بعد از چند قرن شنیدن حرف زور از غربیها و انگلیسیها، با همان زبان با آنها سخن بگوییم.
🔸این ثمره تلاش تاریخی امام و بیدار کردن ملت ایران از خوابی طولانی بود که با احیای روح اعتماد به نفس ملی به دست آمد. این اتفاق بزرگ همچنین ثمره خون شهدای عزیز ا ایران از ابتدای نهضت تا کنون است.
🔹واقعه آزادی کشتی ایرانی با اقتدار دریایی ایران، نقطه عطفی در مناسبات منطقهای و جهانی است که در ماه ها و سالهای آتی از آن بیشتر خواهیم گفت و شنید.
@rozaneebefarda
تضعیف و تکثر مرجعیت شیعه به بهانه آزادی و استقلال؛ مسأله این است!
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹همزمان با علنی شدن و گسترش دامنه اعتراضات حوزویان نسبت به انتشار غیرقانونی رساله و اعلان نامتعارف مرجعیت توسط برخی سران نشست اساتید(که البته این امور محدود به آنان نبوده ممکن است در سایر طیفها هم بروز کند)، برخی بزرگان حوزه از جمله دبیر محترم جامعه مدرسین نیز اظهارات صریحی ابراز داشت که در محافل حوزوی بعنوان نقد صریح رویه جناب آقای #علوی_بروجردی، تفسیر شد.
🔹به فاصله چند روز، فیلمی از آقای علوی توسط رسانههای نزدیک به نشست انتشار یافت که به نظر می رسد در مقام پاسخ بدان اشکالات و انتقادات است.
🔸فارغ قضاوت پیرامون اصل چنین رویکردی که به نظر برخی خود اقدامی نامتعارف محسوب می شود و در سیره بزرگان شیعه مسبوق به سابقه نیست که به تئوری پردازی جهت دفاع از عملکرد انتقاد آمیز خود بپردازند (بلکه این امر معمولا توسط دیگران انجام شده یا کریمانه از کنار نقدها می گذشتند)، پیرامون مطالب مطرح شده در این فیلم چهار دقیقه ای، نکاتی به شرح ذیل قابل ذکر است:
۱)ارائه فراتحلیل از سیره بزرگان تشیع تنها در صورتی پذیرفتنی است که منشأیی در تاریخ حوزه و روحانیت داشته باشد لذا ارائه تفسیرهای پسینی با هدف توجیه اقدامات شخصی و انتساب آن به تاریخ شیعه و بزرگان دین، اصلا درست و پسندیده نیست.
۲) جناب آقای علوی بروجردی احتمالا بدون آنکه از عواقب گسترده چنین فراتحلیلی آگاه باشند، برخی از مهم ترین اصالت های حوزوی را منکر شده یا کمرنگ جلوه داده اند؛ مرجعیت گریزی، تلاش برای مطرح کردن دیگران بجای تمهید مقدمات مرجعیت شخصی، خط ممتد مرجعیت عامه و زعامت و رئاست دینیه در ادوار مختلفه، ظرفیت نقد پذیری و تلاش برای جبران، حفظ اقتدار مرجعیت شیعه با پرهیز از تشتت و انشقاق، پرهیز از هر نوع تزاحم راهبردی با فقیه حاکم و زعیم و حتی مرجع عام شیعه، برخی از این اصالت هاست.
۳) حوزه مقدسه شیعی یک نهاد تهذیب محور است که تربیت انسانهای تکلیف مدار از بزرگترین کارکردهای آن است اما از یاد نبریم که در تشخیص وظیفه برای پذیرش مسئولیت های خطیر چون مرجعیت، همواره با وسواس و احتیاطی عجیب قرین بوده است. لذا بزرگان شیعه اولا خود را از معرض ریاست دینیه دور نگه می داشتند، ثانیا بدون تعاضد قرائن و حجج متکثره، هرگز به تکلیف نمی رسیدند! صرف احساس تکلیف برای ورود به عرصه مرجعیت منطق ندارد و منطبق با سیره بزرگان تشیع نیست.
جناب ایشان شاید اگر کمی درنگ می فرمودند، ای بسا برخی از فضلا و بزرگان حوزوی در مطرح کردن ایشان برای مرجعیت اقدام می کردند اما پیشگام شدن شخص ایشان برای ورود به عرصه ریاست مذهبی، چندان موجه به نظر نمی رسد.
۴) اذعان به سیاسی بودن ذات مذهب شیعه توسط ایشان اگرچه متضمن مطلب جدیدی نیست اما به مثابه یک اعتراف تاریخی است که نشان از عمق راهبردی گفتمان امام خمینی دارد! و نشان می دهد امروز کسی نیست که بتواند با حذف سیاست، به ریاست دینی بیاندیشد.
حال باید از جناب آقای علوی پرسید، اگر چنین است که می فرمایید، جنابعالی و همفکران حوزوی تان از عصر مبارزات نهضت امام تا کنون که وارد دهه پنجم استقرار جمهوری اسلامی شدهایم، چه کارنامه قابل دفاعی در عرصه سیاست ورزی داشته اید؟!
آیا کسانی با این سابقه، ولو اینکه بخواهند، به یکباره می توانند علمدار عرصه سیاسی شوند؟
۵)مسئله پدری برای شیعه، از حوزه گرفته تا توده مردم، گرچه کلمه حقی است اما اراده ناروا از آن ممکن است تالی فاسدهای فراوانی در پی داشته باشد؛ خبرگان و نخبگان و بلکه عموم مردم نیک می دانند که ادعای پدری بدون ارائه کارنامه روشن در این زمینه، به مثابه خطبه خوانی های انتخاباتی است که صرفا کارکرد تبلیغاتی دارد! اکنون با وجود انواع مشکلات داخلی و بینالمللی برای تشیع، این سؤال مطرح است که برخی از مدعیان پدری تشیع، چه کارنامه و سابقه ای در این زمینه داشته اند!
۶) اگر ملاک ورود در عرصه مرجعیت، صرفا تشخیص شخصی و تصمیم فردی افراد باشد، آیا در بلندمدت با نوعی #آنارشیسم_حوزوی مواجه نخواهیم شد؟!
فرض کنید از صبح فردا هر کدام از فضلای ارجمند استاد درس خارج یا غیر از آنان که خود را مجتهد می پندارند، بخواهند تشخیص دهند که وجود آنان در عرصه مرجعیت لازم و تکلیف شرعی است؛ چه اتفاقی خواهد افتاد؟!
به نظر می رسد برهم زدن ساختارهای تاریخی و نظام نانوشته نهاد روحانیت شیعه، خسارتهای جبران ناپذیری به دنبال دارد که نباید آن را العیاذبالله در پای منافع گروهی و جناحی قربانی کرد.
@rozaneebefarda
May 11
روزنه
تضعیف و تکثر مرجعیت شیعه به بهانه آزادی و استقلال؛ مسأله این است! 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹ه
بازتاب/۱
ما حتی بلد نیستیم در تقلید های کور کورانه از اجانب نیز، درست عمل کنیم!!!؟
آنروز که اطرافیان یکی از زعمای شیعه، از جمله دامادش، به تقلید از شیوه های واتیکانی، وی را با کالسکه تک نفره به نمایش عموم می گذاشتند! پایه های بدعتی نامیمون رقم خورد!
اگر قرار به تقلید بود چرا در مبانی اصلی واتیکانی و در شیوه انتخاب کردن پاپ، این تقلید انجام نشد و نمی شود؟!
مگر غیر از این است که در مکتب و مرام مسیحیت کاتولیک، با توجه به گستره وسیع آن در پهنه جهانی! فارغ از اختلافات ریشه ای و عمیق درون مکتبی!
نمایندگانشان در واتیکان جمع می شوند و برای مصلحت مکتب کاتولیک، در محفلی به بحث می نشینند و بهترین و شایسته ترین شخص را از دیدشان، به عنوان پاپ بر می گزینند و پس از انتخابش همگی در جهت تقویت و تأیید آن یکصدا و هم قسم می شوند!
آنها بقای خود را در وحدت یافتند و در انتخاب پاپ اصلح، آنرا به ساده ترین و مؤثرترین شیوه به جهانیان نشان می دهند!
ولی مکتب حقه جعفری، دستخوش اختلافاتی است که حتی حاضر بر توافق بر روی یک فرد نیستند.
چرا؟ چرایش را از درون سیستم حوزه باید جستجو کرد که اجازه تأثیر پذیری از خارج حوزه را نیز به خود داده است!
تکثر مرجعیت در واقع نوعی آفت است که به جان تشیع افتاده است یا آفتی است که به عمد! به جان تشیع انداخته اند! واگر زود تر فکری به حالش نشود! افراد ناصالح به لحاظ علمی و تقوایی، ریشه خود را چنان مستحکم خواهند نمود که کندن آن ریشه هرز! کار هر کس نخواهد بود!
@rozaneebefarda
روزنه
تضعیف و تکثر مرجعیت شیعه به بهانه آزادی و استقلال؛ مسأله این است! 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹ه
بازتاب/۲
🔸مصطفی:
اختلاف مرجعیت در شیعه اختلاف نا مبارکی نیست. هر کس باید آزاد باشد تا از آنکس که برای او از طریق شرعی ثابت شده اعلم است پیروی کند. و نمیتوان مجتهدین را از راه انداختن کار مقلیدین منع کرد و همه را ارجاع به یک نفر داد.
فقط در امور اجرایی وحدت رویه شرط عقل است که با وجود ولی فقیه این امر محقق است.
اما اگر قانونی برای قاعده مند کردن این موضوع وضع شده باید تبعیت شود تا هر کسی بدون صلاحیتهای لازم ادعای اجتهاد و مرجعیت نکند.
@rozaneebefarda
روزنه
🔸جناب آقای سیدمحمد جواد علوی بروجردی از بنیان گذاران تشکل نوپدید حوزوی موسوم به #نشست_اساتید:👇 🔸مرج
جبرگرایی افراطی و سلب مسئولیت از نخبگان حوزوی در مقوله مرجعیت شیعی
نقدی بر انگارههای نوبروز جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی_بروجردی
💥اختصاصی/پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹یکی از سنت های قطعی ائمه معصومین(علیهم السلام) مراقبت از وحدت جامعه شیعیان در برابر جریان کفر و نفاق است. آنجا که با تربیت فقهای برجسته در عصر صادقین(علیهماالسلام) و شبکه سازی و اتصال و احاله شیعیان به این طبقه فرهیخته در عصر امام کاظم(علیهالسلام) و سایر ائمه متأخر، این مهم را تحقق بخشیدند. مسیری که در دوران حضرت ولی عصر(عجل الله فرجه) با توقیعات مکرر در تایید نواب خاص و برخورد با مدعیان و عالمان تهی از عمل ادامه پیدا کرد.
🔹در رتبه بعد هم این مهم توسط فقها و نخبگان علمی حوزه های علمیه ادامه پیدا کرد؛ اخراج رواتی که در تلقی روایات سهل اندیش بوده اند و صدور حکم تکفیر در مورد بابیان ملبس به لباس روحانیت یا رد صلاحیت و مرجعیت مرحوم #سیدمحمد_شیرازی توسط آیات عظام #خویی و #شاهرودی هم نمونه های واضحی از همین دست است.
🔸نظر به مطالب پیشگفته، انکار نقش نخبگان در هدایت جامعه شیعیان و #سپردن_امور_بنیادین_تشیع_به_عوام، بدترین آفت نظام تشیع و فرآیند اجتهاد و تقلید است.
چیزی که جناب آقای #علوی_بروجردی با قهری دانستن مرجعیت ناخودآگاه در ورطه آن افتاده اند.
آنجا که ایشان مرجعیت را امری #قهری دانسته، بر منتقدان و مخالفان نهیب می زند که احدی حق تعیین تکلیف ندارد!
🔸 راقم این سطور کاری به #اشتهای_عجیب بعضی از اساتید و شاگردان مراجع عظام موجود برای مرجع شدن ندارد که خب این فصلی جدا می طلبد و روضه ای درخور مخاطب می خواهد اما مسئله مهم در این صحبت ها، #جبرگرایی_مفرط در مناصب اجتماعی فقیه و انکار نقش و وظیفه نخبگان و خبرگان حوزوی برای روشنگری و سرپرستی جریان دیانت مردم است.
🔹اگر رجوع به دو نخبه و خبره برای اعلم دانستن یک فرد برای یک جامعه چند صد میلونی کارایی دارد، لا محالة تشخیص و اعلان عدم صلاحیت مرجعیت یک فرد توسط یک جامعه متشکل از مدرسین و نخبگان و خبرگان حوزوی کارایی افزون تری خواهد داشت.
🔸آقای علوی بروجردی احتمالا منکر این نقش خبرگان و نخبگان نیستند اما با #خلط توفیقات ربانی و امدادهای حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) با انکار نقش برجستگان حوزوی، من حیث لا یشعر ضرورت وجود یک نهاد حوزوی برای مراقبت از نظام تقلید را نادیده گرفته اند.
🔹سخن آخر اینکه در همین فاصله چهل ساله از تشکیل نخستین حکومت اصیل اسلامی در عصر غیبت، تجربه های تلخ همکاری بعضی اهل علم با جریانات ضد نظام را پشت سر گذاشته ایم که نمی توان و نباید از کنارش به آسانی گذشت!
آن مرجعی که انقلاب نوپای اسلامی را تضعیف می کرد و با ضد انقلاب جدایی طلب هم آوا شده بود و سرآخر هم از کودتای نوژه سردرآورد یا فقیهی که مدعی شاگردی امام راحل بود ولی ابتدا برای حمایت از یک تیم تروریستی از نزدیکانش سینه سپر کرد، مدتی بعد در جرگه حامیان سازمان تروریستی منافقین پیوست و در سال پایانی عمرش نیز پشت سر جریان #فتنه_سبز برای تخریب ولی فقیه موضع منفی گرفت.
اگر نبود نقش نخبگان حوزوی و جامعه مدرسین، معلوم نبود که جریان رسانه ای مقابل، چند عمامه به سر و مرجع لیبرال برای مردم مومن انقلابی تراشیده بودند.
🔹ارجاع به جبر اجتماعی و قهری دانستن مرجعیت راه درستی برای حذف نخبگان نیست، چه اینکه این خود شمشیری دو لب است که زودتر از حریف، صاحب شمشیر را از پای در می آورد!
🔶پی افزود
تلاش برای کپی پیست از نسخه جامعه مدرسین نیز تاکنون ناموفق بوده است؛ بعد از شکست تجربه #مجمع_محققین که اکنون به یک گروهک غیرقانونی تنزل کرده، تجربه #نشست_اساتید نیز در آستانه پانزده سالگی اش نتوانسته اعتماد نخبگان و بدنه حوزه را چنان جلب کند که به جبهه سازی در مقابل جامعه مدرسین بیانجامد.
علی کرمزاده
سخنان آقای علوی بروجردی را اینجا ببینید؛
https://eitaa.com/rozaneebefarda/1616
یادداشتی دیگر در نقد سخنان آقای علوی بروجردی؛
https://eitaa.com/rozaneebefarda/1618
🔹فرهیختگان حوزوی را به روزنه دعوت فرمایید👇
@rozaneebefarda
May 11
کسی که دنبال مرجع شدن می رود، صلاحیت مرجعیت ندارد
بیانات آیت الله یزدی در دیدار با مسئول و معاونین مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم(۲۰_۵_۱۳۹۸)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹متاسفانه گرایش به عناوین، ظواهر و القاب زیاد شده است. بعضی، ضوابط حوزوی بزرگان زیرپا گذاشته شده است سلف صالح ما از پذیرش جایگاه مرجعیت احتراز داشتند.
🔸بطور کلی اگر کسی دنبال مرجع شدن برود خود همین کافیست که نباید مرجع شود چون در متن روایات از اهل بیت علیهم السلام به ما رسیده که باید کسی که از او تقلید میشود تارکا لهواه باشد (مَنْ کانَ مِنَ الْفُقَهاءِ صائِناً لِنَفْسِهِ حافِظاً لِدینِهِ تارِکاً لِهَواهُ مُطیعاً لِامْرِ مَوْلاهُ)
🔸کسیکه هوای مرجع شدن را دارد و دنبال مرجع شدن میرود برفرض، ملا و صاحب فتوا بوده و پول و مقلد هم داشته باشد ائمه فرمودند این نمیتواند مرجع باشد.
🔸از سیرۀ علمای بزرگ میشنویم که فلان مرجع وقتی فهمید که نمازش کمی شلوغ شده و فلان اقا و فلان اقا به نمازش آمده اند، نماز جماعتش را ترک کرد و این آیه را خواند تِلكَ الدّارُ الآخِرَةُ نَجعَلُها لِلَّذينَ لا يُريدونَ عُلُوًّا فِي الأَرضِ وَلا فَسادًا ۚ وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ.
🔸بعضی اگر یک روزی رسما اعلام مرجعیت کنند اگر زنده باشم رسما جلویش را میگیرم و اعلام رسمی هم میکنم واقعا در حوزه چه کسی باید با این مساله(مراجع خودخوانده) برخورد کند؟
🔸یک طلبه را به تلویزیون بعنوان کارشناس آورده بودند هر روز رنگ عبا و قبایش یک رنگ بود! مثل گزارشگر کذایی! یا فلان طلبه ای که تادیروز یک پژو هم نداشت حالا سوار ماشین قیمت بالا میشود و میگوید حلال است! هرحلالی برای شما که الگوی جامعه هستید حلال نیست روحانیت باید از بسیاری از حلالها انصراف دهد. چه کسی مسئول این وضعیت است!؟هیچ مسئولی ندارد!
🔹در مساله ولایت معتقدم که هر چند در مساله ای نظر ولی فقیه خلاف عقیده من باشد موظفم که اطاعت کنم. چون ضررش کمتر از شکستن حرمت ولایت و حاکمیت است!
🔹فلانی میگوید اگه این کار را نکنید نجف می روم! خوب بروید آیا با رفتن شما قم بهم می خورد؟ شما در قم بودنتان هم خیلی مؤثر نبود چه رسد که نجف بروید.
رییس یک دفتری که 10 سال یک جای مهم را اداره کرده دستگیر می شود بعد اعتراض میکند که چرا گرفتی!؟ به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند! آیا ارث پدرت بود از کجا آوردی ساختی؟
🔸با بعضی از کارهای عده ای، وضع تفکر طلبه عوض میشود! من نمیگویم الان زندگیات مثل زندگی امام صادق(ع) بشود میگویم مثل زندگی متعارف مردم باشد نه متعارف مترفین.
🔹صیانت از مرجعیت باید رعایت شود، کمیسیون صیانت از مرجعیت مصوب جامعه مدرسین و مورد تایید پنج عضو مرجع است که یکی از آنها مقام معظم رهبری است و حتی مراجع اخیر هم که فوت شدند در آن زمان تایید کردند لذا پنج مرجع تایید کرده اند و ۷، ۸عضو هم دارد
#نوه_مرجع بودن که دلیل شرعی برای مرجعیت نیست کسی نگفته هرجا فلانی نوه مرجع شد میتواند مرجع باشد.
🔸مدیر کل ارشاد را خواستم و رفته با او صحبت کرده و ایشان هم اول بدش آمد و ناراحت شده ولی صریحا به ایشان گفته شما نه از ارشاد و نه از مدیریت و نه از جامع مدرسین اجازه ندارید؛
اگر کسی توان علمی او محرز نشود و وارد این عرصه شود مجبور میشوم رسما اعلام کنم که ایشان حق ادعای مرجعیت ندارند چون هیچ جایی توان علمی او را تایید نمیکند؟
🔹مگر میشود هر روز یک نفر ادعای مرجعیت کند اگر چنین فردی تابلو هم بزند تابلویش را پایین میآوریم هیچ تعارفی هم نداریم چون مرجعیت نمیتواند بازیچه باشد؛ ۴، ۵مرجع داریم که از طرق شرعی مرجع شدهاند کافی هستند جزاهمالله.
🔸همه که نباید فقیه و مرجع بشوند ما به مورخ، فیلسوف و رجالی و غیره هم نیاز داریم الان در رجال تقریبا هیچ کس را نداریم درحد بالا تاحدی آقای شبیری از بقیه بالاتر هستند یا مقام معظم رهبری آنقدر که من میشناسم از بقیه قویترند درحالیکه رجال یکی از پایه های مهم است ولی در اصول میبینیم که زیاد تدریس و بحث میشود و کتاب اصول هم زیاد نوشته میشود که تکرار همان بحثهای قبلی است.
🔸حوزه را شما به کمک اساتید انقلابی که بعضیشان را میشناسم میتوانید کمک بدهید و به کمک اینها نگذارید حاکمیت آهسته آهسته تحت الشعاع قرار بگیرد.
🔸نگذارید حکومت اسلامی تضعیف شود و حوزه یک حوزه مخالف حکومت که نه بلکه حتی بی تفاوت نسبت به حکومت بشود. درحالیکه حوزه باید بهترین و بیشترین پشتیبان حاکمیت باشد.
چطور کسی که تنفیذ ولایت را دارد جرأت کرده و کارهای خلاف امر رهبری را میکند مثل مخالفت درباره فضای مجازی و.. اگر نمیتوانی مملکت را اداره کنی برو کنار!
این برو کنار را چه کسی باید بگوید؟ در درجه اول حوزه باید بگوید بعد از نظر قانونی باید دیوان عالی قضایی بگوید بعدش هم مجلس بگوید ولی متأسفانه میبینیم مجلس هم وضعیت دیگری دارد
@rozaneebefarda
May 11
💥تحلیلی بر بازتاب جهت دار بیانات #آیتالله_یزدی توسط #فرید_مدرسی
🔸متن تحلیل را در روزنه بخوانید👇
@rozaneebefarda
💥تحلیلی بر بازتاب جهت دار بیانات #آیتالله_یزدی توسط #فرید_مدرسی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸فرید مدرسی خبرنگار اصلاح طلب، عضو حلقه #محمدقوچانی و گماشته مخصوص او در قم است.
🔹آنچنان که خود گفته از ابتدای دهه هشتاد که مأموریت حضور خبری در قم را یافته با کمک افرادی چون #رسول_جعفریان، توانسته با بیش از دویست نفر از رجال حوزوی ارتباط وثیق بهم بزند و نتیجه این روابط حساب شده، ساعت ها مصاحبه جهت دار و اعتراف گیری از این جماعت ناآشنا به رسانه بوده است.
احتمالا برخی از رجال به دلیل مواضع خاص خود در این مصاحبهها، مجبور شده اند خطوات بعدی را نیز طی کنند و اکنون در اردوگاه مخالفان انقلاب قرار بگیرند.
بعد از افشای ماهیت اختلاف افکن این فعال رسانهای، مدتی است عملیات رسانهای وی پیچیده تر شده اما همچنان او بعنوان یک نیروی سوخته رسانهای، قصد ترک زمین بازی را ندارد!
🔹حساسیت ویژه او نوعا معطوف به دو طیف خودی و غیرخودی است؛ او از همه حامیان #حوزه_سکولار با تمام وجود حمایت می کند البته اگر مدتی است که کمتر توفیق می یابد به دلیل ظرفیت های رو به زوال اوست نه کاهش حجم اقداماتش یا چیز دیگر.
راهبرد حفظ وحدت، اجماع بر موارد اشتراکی و هم افزایی رسانهای و تشکیلاتی به شدت مورد توجه وی قرار دارد.
🔹در مقابل، جریان انقلابی قم نیز به طور جدی توسط او و امثال او رصد می شوند و در پوشش اخبار این جبهه، راهبرد اختلاف افکنی و هزینه تراشی، در دستور کار قرار می گیرد و تا کنون بارها نتیجه داده است که دلیل اصلی آن هم عدم آشنایی #انقلابیون_قم با عملیات چندوجهی جریان #ضدانقلاب_قم و #رخنه_های_نفوذ در این جبهه بوده است.
🔸در یادداشت اخیر (https://eitaa.com/rozaneebefarda/1627)، مدرسی با کاربست چند تکنیک ساده رسانهای، عملیات روانی پرحجم و پیچیدهای طراحی شده است که در ادامه، برخی ابعاد آن واگویه خواهد شد:
🔹او تلاش کرده در مقابل آیت الله یزدی و جامعه مدرسین به جبهه سازی بپردازد و ریاست قوه مجریه، رییس مجمع تشخیص و عضو ارشد #نشست_اساتید را در یک جبهه نشان دهد.
شاید برخی بر اساس بعضی شواهد و اخبار،نظر به وجود چنین رابطهای در عالم واقع داشته باشند که جای بحث و بررسی بسیار دارد اما مدرسی فارغ از اصل وجود یا عدم وجود چنین رابطهای تلاش دارد همزمان نهادهای عالی نظام و تشکلهای زاویه دار حوزوی را در ذیل یک چتر رسانهای جمع کند و علیه جامعه مدرسین بشوراند!
🔸تکذیب گاه و بی گاه بیانات آیتالله یزدی توسط روابط عمومی این تشکل اصیل نیز دقیقا تکمیل کننده پازل امثال فرید مدرسی است و نه تنها کمکی به جمع شدن ماجرا نمی کند که نوعی انفعال را نشان می دهد که دقیقا مدتهاست که پاشنه آشیل مورد سوءاستفاده جریان غیرانقلابی و ضدانقلاب قم است.
اگر واقعا آیتالله یزدی آن سخنان را نفرمودهاند چرا بلافاصله بعد از انتشار و قبل از دستمایه شدن توسط مخالفان، #تکذیبیه صادر نمی شود و اگر گفته شده و اکنون مصالحی درمیان است، جای درنگ و تأمل جدی وجود دارد که با کدامین قوه عاقله ای به اعتبار تاریخی یک نهاد اصیل و دبیر محترمش ضربه وارد می کنند؟!
🔹یکی از خطوط ثابت در هجمه های گاه و بیگاه اصلاحطلبان در قم به معاونت تبلیغ حوزه و شخص آقای نبوی است. فرید مدرسی مدتهاست انگار نذر کرده که در هر مطلب مرتبط و غیر مرتبطی به لگدپراکنی علیه چهرههای خدوم و اصیل حوزه بپردازد.
یک جستجوی ساده در کانال شخصی او، مدعا را اثبات خواهد کرد.
به راستی اگر یک مسئول حوزوی در مدتی طولانی در یک منصب قرار دارد، فارغ از درستی یا نادرستی این مسئله، چرا باید برای چند ریش تراش غیرحوزوی درس ناخوانده طرفدار فتنه ۸۸ اینقدر مهم باشد؟! چرا سایر افراد با شرایط مشابه مورد تهاجم نیستند؟!
🔶پی نوشت
گفته می شود برخی چهرههای رسانهای اصلاحطلب با بعضی نهادهای خاص مرتبط اند و رانت خبری و حمایت حقوقی و نفوذ سیاسی روزافزون این جماعت، مرهون همین ارتباطات خاص است.
فارغ از تأیید را رد این سنخ اخبار، آن نهادهای ارجمند نباید فراموش کنند که روزگاری یک شکارچی نیمه خبره برای شکار خرس راهی جنگل شده بود اما در اولین مواجهه، شکار خرس شد!
اجیر شدن برخی فعالان رسانهای غیرحرفهای توسط یک جریان ورشکسته سیاسی برای انتخابات ۱۴۰۰ نیز مساله دیگری است که باید در مورد آن بیشتر بنویسیم اما اجمالا باید درنظر داشت که از طریق همین نیروهای سوخته رسانهای می توان راهبردهای سیاسی همین جریان غرب اندیش شکست خورده را تحلیل کرد و از این رو، پی جویی ابعاد حوزوی عملیات روانی و تشکیلاتی اعتدالگرا یان غرب اندیش، کار آسانی خواهد بود. البته تنها برای اولوالالباب!
@rozaneebefarda
همه پازل های یک حمله سازمان یافته جدید علیه آیتالله یزدی
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹شواهد حکایت از شکل گیری یک هجوم پوشالی سازمان یافته تازه علیه آیتالله یزدی دارد.
لذا بازشناسی برخی مخالفان سنتی و مشتریان دائمی تخریب جبهه انقلاب و جامعه مدرسین و شخص آیتالله یزدی، بسیار حیاتی و راهگشاست.
🔸سایت #انتخاب که گفته می شود منسوب و مربوط به آن دولتمرد سایه نشین #آشناست، صحنه گردان تخریب علیه آیتالله یزدی شده است.
دیری نمی گذرد که #ایرنا و #ایسنا و #خبرآنلاین(رسانه نزدیک به #علی_لاریجانی) و #شفقنای #ابوالفضل_فاتح(که به حق #ایسنای_حوزوی می خوانیمش و توسط آقای #شهرستانی تغذیه می شود) هم وارد خواهد شد. #جماران و #جمهوری اسلامی #مسیح_مهاجری و احتمالا چند رسانه کوچولو مثل #خیمه و #حریم_امام، سرخط های رسانهای تولیدی را دنبال خواهند کرد؛ شرق و ایران و امثالهم هم پروپاگاندای رسانهای را عهده دار خواهند شد تا سر و صدای ماجرا بالا بگیرد. یابد دید مصلحت طلبی ها و تشتت ها و ترس های موجود در جبهه رسانههای انقلابی، چقدر مانع از مواجهه مردانه با این جدال جدید خواهد شد.
در سطح حوزه، عملکرد #خبرگزاری_حوزه و در مرتبه بعدتر #رسا، باید به دقت رصد شود. در سطح عمومی هم فارس و تسنیم و رجا و از روزنامه ها هم کیهان و جوان و صبح نو و فرهیختگان و برخی دیگر باید زود به خط شوند.
🔸اعضای #مجمع_محققین و برخی سران #نشست_اساتید هم حتمن فرصت را مغتنم می شمارند و شمشیر را از رو خواهند بست!
🔹برخی چهرههای همیشه کارشناس هم که قبل از همه اظهار نظر کرده اند؛ #زائری و #سعید_جوادی نمونه اش!
🔹عملکرد چهره ها و رسانههای انقلابی در ماجرای نامه ناصحانه آیتالله یزدی، اصلا قابل قبول نبود، پذیرفته نیست که بار دیگر بعد از فرونشستن گرد و غبار لشکر متخاصم و مهاجم، خود را برسانند که کار از کار گذشته باشد.
🔶حاشیه
سخنان آیتالله یزدی مانند هر نمونه مشابه دیگر، قابل #اصلی_و_فرعی کردن است. اصل فرمایشات ایشان مربوط به خطر #مرجع_سازی در حوزه است و در ضمن آن برخی مسائل دیگر (از جمله انتقاد ناصحانه از رویه نامناسبات یکی از فضلای صاحب منصب) نیز مطرح شده است.
نشانههای اولیه حکایت از آن دارد که جریان متخاصم تلاش دارد مسائل اصلی و فرعی را جابجا کند و در یک وارونه نمایی آشکار، نوک پیکان حمله ایشان که متوجه #روحانیون_سکولار بود را به سمت رییس مجمع تشخیص نشانه رود تا در میان نیروهای نظام جبهه باز شود.
طبعا نتیجه این عملیات فریب، مصون ماندن سکولارهای حوزوی از هر نوع نقد خواهد بود.
گرچه سیره حکمرانی، عملکرد سیاسی و مبانی فکری آقای لاریجانی نیز در جای خود قابل نقد و بررسی جدی است اما از نظر نباید دور داشت که مسأله اصلی و دغدغه بنیادین آیتالله یزدی، خطر #مرجع_تراشی و #سکولاریسم_حوزوی است که نمی توان و نباید از آن غفلت کرد.
@rozaneebefarda
حمزه قربانی، مدیر روابط عمومی جامعه مدرسین، سخنان منتسب به آیتالله یزدی را فاقد مستند خواند
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹قربانی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس درباره متنی که در فضای مجازی به آیتالله یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، منتسب شده است، گفت: بارها اعلام کردهایم که تنها مرجع اخبار مربوط به آیتالله یزدی، رئیس جامعه مدرسین، پایگاه اطّلاعرسانی این تشکل است.
🔸وی تصریح کرد: سخنانی که امروز در فضای مجازی به آیتالله یزدی منتسب شده است، سندیّت ندارد و تنها مرجع معتبر در این زمینه، پایگاه اطّلاعرسانی جامعه مدرسین است.
پیوند مرتبط:
http://fna.ir/dbfiyo
🔶حاشیه
گرچه مدیر جدید و جوان روابط عمومی جامعه مدرسین در گفتگو با فارس زیرکی به خرج داده و بدون تکذیب ماجرا، از تعبیر فاقد سندیت استفاده کرده، اما اگر فایل صوتی جلسه که اکنون در دسترس افراد خاص قرار دارد منتشر شود و با متن منتشر شده تطابق کامل داشته باشد، قطعا به حیثیت یک تشکیلات حوزوی معتبر لطمه خواهد خورد اما اگر این سخنان بطور نادرست انعکاس یافته باشند خب بجای مجمل گویی انتظار آن است که متن، فیلم، عکس و صوت کامل جلسه توسط پایگاه جامعه مدرسین منتشر شود تا بعد از این کسی به خود جرأت نقل غیردقیق ندهد.
در همین ساعت اولیه داغ شدن ماجرا، آقای #مقتدایی که طبعا مسوولیتی در مورد صحت سنجی نظرات آیتالله یزدی ندارند، در گفتگو با برخی رسانههای خاص، مضمون سخنان آقای یزدی را تأیید کرده است که ضمن ضربه به اعتبار حقوقی روابط عمومی جامعه مدرسین، خوراک لازم را برای تمرکز رسانههای مخالف بر بخشی خاص از سخنان آیتالله یزدی فراهم کرده است.
@rozaneebefarda
اخبار مرتبط با بیانات روشنگرانه اخیر آیتالله یزدی از روزنه پی بگیرید👇
@rozaneebefarda
جناب آقای #مرتضی_مقتدایی در گفتوگو با #ایرنا ضمن تأیید اجمالی مضمون سخنان آیتالله یزدی، به انتقاد ضمنی از ایشان پرداخت!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
💥جناب آقای #مرتضی_مقتدایی از اعضای جامعه مدرسین در گفتوگو با ایرنا پیرامون برخی بیانات آیتالله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین در مورد عملکرد رئیس سابق قوه قضاییه چنین اظهارنظر کرده است:
🔸در مردادماه جلسات جامعه مدرسین تعطیل است. ما از یک هفته قبل از مرداد اصلاً جلسه نداشتیم.
🔹آقای یزدی این گونه مطالب را که در ذهنشان بود گاهی در جلسات جامعه مدرسین مطرح میکردند و حالا علنی آن را بیان کردهاند.
اگر با من مشورت میشد میگفتم طرح علنی این مسائل به مصلحت نیست، ولی حالا خودشان صلاح دیدند. ولی من در این قضیه بهطورکلی وارد نمیشوم.
🔹مقتدایی درباره اینکه وقتی فردی از سِمَت خود کنار میرود و عدهای شروع به انتقاد از عملکرد او در زمان مسئولیت میکنند میگوید:
بله؛ به نظرم همین شخص اگر کار خلافی داشته، اگر صلاح میدانستند، همان وقت تذکر میدادند، ولی اگر صلاح نمیدانند و سکوت کردند، باید همیشه سکوت کنند.
🔸اگر کسی سر پستی بود و رفت، بعد انتقاد کنند این کار درستی نیست. به نظر من هم این کار صحیحی نیست.
پیوند مرتبط:
https://plus.irna.ir/
🔶حاشیه
آنگونه که قبلا تذکر داده شد، تلاش جریان خاص بر برجسته سازی مسائل فرعی در بیانات منتسب به آیتالله یزدی است تا اولا سخنان اصلی فراموش شوند ثانیا با تحریک آقای لاریجانی و ایجاد جبهه بین مسوولین عالی نظام، جریان سکولار در امان بماند!
در مورد سخنان آقای مقتدایی نیز گفتنی آنکه اولا ایشان در زمین ایرنا بازی کرده، ثانیا قبلا نیز همصدا با آقای #حسن_روحانی، منتقدان برجام را با #نتانیاهو مقایسه کرده بودند که مثل او خوشحالی می کنند!
ثالثا این چه منطقی است که اگر کسی در حین مسوولیت به هزار دلیل و بهانه، مورد نقد قرار نگرفت، بعد از آن تا همیشه کسی متعرض او نشود. اگر اینطور باشد بعد از گرفتن مسوولیت افراد وارد حصن حصین شده اند الی یوم القیامه!
رابعا اگر ایشان بنای وارد شدن در این مسائل را نداشته اند چرا در سر بزنگاه به یک رسانه زاویه دار با جریان انقلابی چنین خوراکی داده اند؟!
خامسا اگر ایشان نقدی نسبت به آقای یزدی دارند آیا بجای طرح آن در ایرنا، بهتر نبود که با خود ایشان در جلسات خصوصی مطرح نمایند؟! آیا أین رویه با شوون آخوندی سازگار است؟!
@rozaneebefarda
زائری: مرجع ما #علوی_بروجردی است!/آیتالله یزدی با تاریخ حوزه آشنا نیست/شما همه چیز را نابود کردید!
اظهار نظر #محمدرضا زائزی و بازتابش در سایت #انتخاب!
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸محمدرضا زائری در اینستاگرام خود نوشت: آیت الله محمد یزدی تهدید کرده اند که در صورت اعلام مرجعیت آیت الله علوی بروجردی، به میدان خواهند آمد و بساط را به هم خواهند ریخت و تابلوی دفتر ایشان را پایین خواهند آورد!
🔹به گزارش «انتخاب»، او در ادامه پست اینستاگرامی خود نوشته است:
راستش اگر تا حالا تردیدی هم در شایستگی حضرت آیت الله علوی بروجردی داشتم با صحبتهای آقای یزدی اطمینان کامل پیدا کردم که #مرجع_آینده_ما حضرت آیت الله #علوی_بروجردی هستند و مورد اقبال قرار خواهند گرفت!
🔹تا کنون فکر میکردیم آقایان از جامعه بی خبرند و میزان محبوبیت و جایگاه اجتماعی خود در افکار عمومی اطلاعی ندارند، اما الآن معلوم شده که اصلا از تاریخ روحانیت و حوزههای علمیه نیز آگاه نیستند!
🔸در طول قرنها کجا مرجع تقلید مردم با دستور و فرمایش تعیین شده؟ در طول قرنها کجا کسی یا نهادی به مردم گفته که از چه کسی تقلید بکنند و از چه کسی تقلید نکنند؟
🔹این همه روایت توصیه به مردم داری و جلب محبت خلق مثل "جرّوا مودة الناس إلیکم و إلینا" مگر نبوده که در مسیر حفظ تماسک اجتماعی و تقویت جامعه دینداران رابطهای عاطفی و معنوی میان مرجع تقلید و عالم دین با مردم ایجاد میکرده است؟
🔸اگر هوش و دانش ارتباط مؤثر با مردم ندارید، اگر ذوق و ظرافت زیبا حرف زدن ندارید، اگر حوصله و طاقت زحمت کشیدن و تلاش کردن و عرق ریختن برای جلب دلهای مردم را ندارید، صادقانه و صریح به ناتوانی خود اعتراف کنید و زبان به کام بگیرید!
🔹آقایان شما که همه چیز را نابود کردید! دین مردم را از آنان گرفتید و باورهای مردم را به باد دادید! شما را به خدایی که میپرستید بگذارید همین چهار نفر و نصفی که تقلید میکنند و خمس میدهند و التزام دینی دارند برای آینده اسلام باقی بمانند.
🔶حاشیه
محمدرضا زائری که از او بعنوان #زیباکلام_معمم یاد می شود، مدتی است از جانب جریان های زاویه دار مورد استقبال واقع شده و این تشویق های مجازی، در شدت گرفتن او در جهت فاصله با ارزش ها بسیار مؤثر افتاده است.
زائری چندی است در چنبره ارتباطات خاص قرار گرفته و چون متخصص ارتباط مؤثر است(!!)، توسط یک عده قلیلی از اصلاحطلبان خبرنویس جوان خاصه #فرید_مدرسی، #دهباشی و دیگران، شکار شده و کاملا از این طیف خط می گیرد!
او پیشتر در نشریه اش به نام #خیمه، از چند تن از سران #نشست_اساتید و از جمله از جناب #علوی_بروجردی بعنوان #مراجع_آینده نام برده بود و به نظر می رسد اکنون از تحقق خبرسازی خود خوشنود است و این خشنودی را در قالب خشونت علیه یکی از استوانههای حوزوی بروز داده است.
آقای زایری خوب است بفرمایند در زمینه تاریخ حوزه و روحانیت چه مطالعات و تخصصی دارند؟! لینک مقالات علمی یا نشانه کتب تخصصی شان را بدهند.
اگر خود هم چیزی ننوشته اند، لا اقل نشانه آثار علمی دیگران در اثبات مدعاهای واهی خود را بدهند تا مخاطبان شان فکر نکنند که این قبیل اظهارات احساسی و موسمی از قبیل تئوریهای معدوی است!
@rozaneebefarda
سخنان آقای یزدی در مورد آقای علوی بروجردی #صرفا_سیاسی و #غیر_مفید است!!
مرتضی/سعید جوادی آملی هم وارد کارزار علیه #آیتالله_یزدی شد!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
💥مرتضی جوادی آملی در گفت و گو با #جماران، در خصوص سخنان آیتالله یزدی گفت:
🔹اینگونه صحبت ها جز ایجاد تنش برای نظام و حوزه و روحانیت نخواهد داشت و فکر نمی کنم دامن زدن به این صحبت ها بتواند خیلی موثر باشد. زمانی فردی در جایگاهی علمی قرار دارد و سخنانش می تواند سازنده و نقش آفرین باشد که در این صورت فرد اظهار نظر می کند؛ اما برخی صحبت ها صرفا جنبه سیاسی دارد و نه تنها در جهت سازندگی نظام و کشور نیست بلکه مفید هم نیست.
🔸 به نظر نمی رسد که پرداختن به این جور صحبت ها برای جامعه مفید باشد. ایشان به هرحال در شرایطی هستند و اظهار نظرهایی هم دارند اما به نظر می رسد که فصل این جور ادبیات و سخن گفتن ها تمام شده و باید در جهت اصلاح ساختار حرف زد و ادبیات هم باید با این فضا سازگار باشد.
🔸مرتضی جوادی در پاسخ به این سوال که آیا مرجعیت یک نهاد مردمی نبوده است و این مردم نیستند که باید مرجع را انتخاب کنند؟ گفت:
همینطور است. چنین لحن و ادبیاتی هم هیچ وقت در حوزه های علمیه نبوده است. معلوم است که این صحبت ها جایگاهی ندارد که بتوان درباره آن اظهار نظر مثبت یا منفی کرد. من فکر نمی کنم که اصلا دامن زدن به این صحبت ها برای کشور در چنین شرایطی مفید و سازنده باشد.
🔹 جایگاه، خاندان، شخصیت علمی و فرزانگی حضرت آیت الله #علوی_بروجردی ذاتا نشان گر چهره دینی، علمی و فقاهتی ایشان است و حتما شخصیت سنجیده، فرزانه و حکیمی هستند که اقدامشان جز بر اساس صلاح دین وصلاح حوزه های علمیه نیست. قطعا ملاحظات آیت الله محمدجواد علوی بروجردی در جهت حفظ جایگاه مرجعیت به مراتب بیش از دیگران است. کلیت حوزه این مساله را باور دارد که جایگاه و بیت ایشان چقدر در جامعه علمی و فضای نخبگانی حوزه موثر بوده و هست. اظهار نظرهای این چنینی نمی تواند به حریم فقاهت و جایگاه علمی ایشان خدشه ای وارد کند.
🔹امروز باید حوزه ها را با زبان و لحن دیگر راهبری کرد. کسانی که احساس می کنند که باید حوزه و روحانیت برای تشیع در حد باشکوهی باقی باشد باید به گونه دیگری سخن بگویند.
🔸دستگاه نظام سیاسی کشور و قانون اساسی راه را مشخص کرده است. اگر بناست رسیدگی شود و انتقاد قانونی شود باید از جایگاه مجاری قانونی صورت بگیرد که در حقیقت دستگاه قضایی و مجلس هستند که باید رسیدگی کنند. اظهار نظر افراد نیز فقط جنبه سیاسی دارد وگرنه خود رهبری معظم انقلاب هم بارها و بارها دولت ها را هدایت کرده اند. از زمان امام تا کنون هرگاه رهبری احساس کرده اند که مسیر دولت مسیر درستی نیست و باید در مسیر درستی قرار بگیرند هدایت راهنمایی و کمک می کردند.
🔹با این جور لحن ها و سخن ها هرگز نمی توان مسیر فکری دولت تعیین کرد. باز هم تکرار می کنم که شرایط کشور و موقعیتی که برای نظام سیاسی ما وجود دارد مسیر قانونی و مشخصی را تعیین کرده است. اگر همگان به این مسیر ملتزم شویم بهتر می توان جامعه را اداره کرد.
🔻پیوند مربوطه در سایت #جماران:
http://yon.ir/tIg52
🔻پیوند انعکاس اظهارات سعید جوادی در سایت #انتخاب:
http://yon.ir/r0AWW
🔶حاشیه
چنانچه سخنان آقای سعید/مرتضی جوادی را بدون سوابق سیاسی و حوزوی و فکری وی ملاحظه کنیم ممکن است برخی بخش های آن قابل درنگ باشد اما با نگاهی به پیشینه ایشان، خاستگاه سیاسی و بل سیاست زده این بیانات به راحتی قابل دستیابی است.
اساسا در اکثر منازعات حوزوی سالهای اخیر، این جناب جانب یک جناح خاص را گرفته و به تئوری سازی برای جناح و خرده جریان مطلوب و آرمانی خود مشغول بوده است.
البته این حق طبیعی ایشان است و شاید به طور کلی عیب و عار هم محسوب نشود اما وقتی چنین افرادی به دیگران انگ موضع گیری از خاستگاه سیاسی صرف می زنند، موجب تعجب و مضحکه است!
در مورد حکومتی بودن حوزه نیز اگر ایشان واقعا از این ماجرا ناراحتند یکبار برای همیشه زیر دریافتی مؤسسات تابعه شان(از زمین و کمک نقدی و ابررایانه بیکار افتاده و....) از نظام و دولت های مختلف را اعلام کنند تا برادری شان ابتدا اثبات شود بعدا بتوانند ژست استقلال بگیرند!
استقلال از حاکمیت ایشان و امثال سایت جماران به سان اپوزسیون نمایی آقای #شجریان است که حتی همین پارسال پرمشقت ایرانیان، ده میلیون تومان ناقابل از بودجه عمومی صله گرفته است!
از این رو از جهتی یک ضدانقلاب حوزوی تابلودار که صادقانه رفتار می کند، به برخی از حضرات دوگانه جو و دوگانه گو شرف دارد چه اینکه او بدون آنکه از مواهب و بعضا مواحب حکومت اسلامی ارتزاق کند، از استقلال سخن می گوید(البته به شرط آنکه سر در آخور کفار و استکبار نداشته باشد)
@rozaneebefarda
وقتی #علی_مطهری از گردش آزاد اطلاعات #خوشش_نمی_آید!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
سایت جماران که تمایل عجیبی برای به حاشیه راندن سخنان آیتالله یزدی نشان می دهد به نحو عجیبی همه چهرههای شاخص حاشیهساز نزدیک به جریان خود را به خط کرده است.
در یک نمونه، آقای علی مطهری که همواره به #انتحار_رسانه_ای شناخته می شود، از در توصیه علمایی و مصالحه جویی در آمده و خواستار علنی نشدن مسائل اختلافی میان علما شده است!
او همچنان خواسته به تکذیبیه دفتر مجمع تشخیص اعتماد کنیم!
خب اگر این منطق درست است روابط عمومی جامعه مدرسین هم مطالب منتسب به آقای یزدی را فاقد سندیت دانست چرا اعتماد نکردید و مدام در حال دامن زدن به آن هستید؟!
این جماعت واقعا منطق درست و راست ندارند و مخاطبان شان سرسام گرفته اند از دست آنها.
🔻اصل سخنان مطهری به قرار زیر است:
🔹مطرح شدن این حرفها از سوی روحانیون و مقامات عالی کشور خوب نیست.
بهتر است روحانیون انتقاداتشان را خصوصی مطرح کنند. مطرح شدن این صحبتها در فضای رسانهای بر روحیه مردم اثر میگذارد و شائبه رقابت بین آنها- آیتالله یزدی و آیتالله آملی لاریجانی- را ایجاد میکند.
🔹مطهری همچنین درباره بخش دیگری از انتقادات آیتالله یزدی، مبنی بر اینکه رئیس سابق رئیس قوه قضاییه رفتن به نجف به دلیل دستگیری رئیس دفترشان را تکذیب کردهاند، گفت: وقتی ایشان تکذیب کردهاند، باید اعتماد کنیم.
@rozaneebefarda
آیا جماران به دنبال مطرح کردن مرجعیت شخص خاصی است؟!
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸سایت جماران یکی از رسانههای اقماری #مؤسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_امام است که طبعا با بودجه عمومی اداره می شود و از آنجا که وظیفه ذاتی این مجموعه باید حفظ و نشر آثار امام باشد، هر نوع ریل گذاری دیگر، خروج از وظایف ذاتی و خلاف مروت و انصاف و اخلاق و بلکه قانون است.
🔸مدتهاست که سایت جماران بجای تمرکز بر آرا و اندیشههای امام خمینی و پاسخ به تحریف گران و تخریب کنندگان سیره و شخصیت آن رهبر الهی، به منبع رپرتاژ سیاسی به نفع اصلاحطلبان و اعتدالگرایان تبدیل شده است!
🔸همنوایی پردامنه با #سکولارهای_حوزوی از یک سو و مجیزگویی مجازی برای دولت اعتدال از دیگر سو و برجسته سازی غیرعادی تولیت حرم امام، سه ضلع اصلی کنش گری رسانهای این سایت را تشکیل داده است.
🔹جماران نشینان در راستای اهداف شان گاه به بازنشر مواضعی می پردازند که نه تنها در منظومه سیاسی و فکری امام جا ندارد که گاه مخالفت صریح دارد.
🔹چهره سازی بی رویه از تولیت آستان همزمان با حمله به منتقدان #مرجع_سازی و #سکولاریسم_حوزوی، شائبه تلاش تیم رسانهای جماران برای زمینه سازی پیرامون مرجعیت احتمالی یک فرد یا یک طیف خاص را تقویت کرده است.
مطرح شدن برخی نام ها در بعضی ژورنال های حوزوی و غیرحوزوی اصلاحطلب، بعنوان گزینه مرجعیت، نیز مزید بر علت شده است.
🔸به هر حال اگرچه در فضای رسانهای باز هر گروهی اختیار دارد ریل گذاری خاص خود را داشته باشد اما اگر جماران نشینان چنین رویکردها و راهبردهایی در سر دارند درست نیست از پول بیتالمال و با نام امام عزیز که در هجمه معاندان داخلی و خارجی، مظلوم مانده، برای امور غیرمرتبط هزینه های سرسام آور صورت پذیرد.
@rozaneebefarda
حریم امام یا حریم #نشست_اساتید؟!
نگاهی کوتاه به خط رسانهای نشریه #حریم_امام
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸هفته نامه #حریم_امام یکی از نشریات اقماری #مؤسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_امام است که طبعا با بودجه عمومی اداره می شود و از آنجا که وظیفه ذاتی این مجموعه باید حفظ و نشر آثار امام باشد، هر نوع ریل گذاری دیگر، خروج از وظایف ذاتی و خلاف مروت و انصاف و اخلاق و بلکه قانون است.
🔸مدتی است که این نشریه به رپرتاژ پردامنه افکار و آراء چهرههای نزدیک به دو تشکیلات حوزوی زاویه دار با #جامعه_مدرسین ( #مجمع_محققین و #نشست_اساتید) می پردازد.
🔸نظر به اظهارنظرهای صریح امام در مورد جایگاه و خدمات #جامعه_مدرسین، و باتوجه به طرد شدن برخی از چهرههای حاضر در دو تشکل مذکور از جانب امام(با عنوان عام که مشعر به علیت است یا به طور خاص)، وجه اقدامات مشکوک این رسانه مکتوب، مشخص نیست.
🔹طبیعی است اگر گردانندگان یا سیاستگذاران نشریه مذکور، به هر دلیل دل در گرو اندیشههای امام ندارند یا با برخی از آن موافق نیستند، اقتضای اخلاق و حریت رسانهای آن است که بجای استفاده از نام امام و امکانات بیتالمال برای پیشبرد اهداف جناحی و یا شخصی(العیاذبالله)، خود راسا اقدام به راه اندازی نشریه و رسانه بپردازند و این عرصه را به اهلش واسپارند که اگر نه چنین کنند در تاریخ از آنان به نیکی یاد نخواهد شد.
@rozaneebefarda
مدیر مدرسه حقانی قم تغییر کرد
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹با پایان یافتن حکم مدیریت سابق مدرسه حقانی، جناب حجتالاسلام والمسلمین زادحسینی بعنوان مدیر جدید این مدرسه انقلابی انتخاب گردید.
🔸امید است در دوره جدید با نگاهی به سابقه تاریخی این مدرسه مقدسه، همتی مضاعف در جهت شکوفامندی حداکثری ظرفیتها و استعدادهای طلاب معزز این مجموعه به کار گرفته شود تا همچون برخی ادوار پیشین، نسلی انقلابی و توانمند برای خدمت به نظام اسلامی تربیت شود که انشاءالله موجبات رضایت حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) را فراهم سازد.
@rozaneebefarda
بهترین زمان برای تبارشناسی مخالفان جامعه مدرسین و حوزه انقلابی
پیرامون حواشی اخیر درباره رییس جامعه مدرسین
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔺 برای #جریانشناسی، بهترین زمان، هنگام برخاستن امواج رسانهای است. در این زمان، خودی از غیرخودی بازشناسی میشود.
🔺 یک کد راهگشا:
جامعه مدرسین، یکی از بزرگترین موانع نفوذ استعمار در ساختارهای مختلف ایران اسلامی است. لذا تضعیف جامعه مدرسین قطعا بازی در پازل دشمن است.
🔺 بنابراین پیامهای مختلف از شخصیتهای مختلف را به خوبی رصد کنید؛ این موضعگیریها در فتنههای آتی بسیار کارگشا خواهد بود؛ چراکه باطن شخصیتها را برملا ساخته است. همچنان که پیادهنظام رسانهای ایشان را نیز رسوا کرده است.
🔺 کلام راهگشای امام امت:
انشاءالله در بين جامعه مدرسين و طلاب انقلابى اختلافى نيست، اگر باشد بر سر چيست؟ بر سر اصول يا بر سر سليقهها؟ آيا مدرسين محترم كه ستون محكم انقلاب در حوزه هاى علميه بودهاند نعوذبالله به اسلام و انقلاب و مردم پشت كردهاند؟ مگر همانها نبودند كه در كوران مبارزه حكم به غيرقانونى بودن سلطنت دادند؟ مگر همانها نبودند كه وقتى يك #روحانى به ظاهر در منصب مرجعيت از اسلام و انقلاب فاصله گرفت، او را به مردم معرفى كردند؟ آيا مدرسين عزيز از جبهه و رزمندگان پشتيبانى ننمودند؟ اگر خداى ناكرده اينها شكسته شوند چه نيرويى جاى آنان را خواهد گرفت؟
و آيا ايادى #استكبار، روحانىنماهايى را كه تا حد مرجعيت تقويت نموده است، يا فرد ديگرى را در حوزهها حاكم نمى كنند؟ و يا آنها كه در طوفان پانزده سال مبارزه قبل از انقلاب و ده سال حوادث كمرشكن بعد از انقلاب نه غصه مبارزه و نه غم جنگ و اداره كشور را.
منشور روحانیت
📌 مناهج:
اگر منشور روحانیت بین آحاد طلاب گفتمان شده بود، امروز پس از ۳۱ سال، تازگی نداشت تا عدهای سودای مرجعیت به سر، بخواهند در اصل وجود چنین نهادی و اقدامات لازم آن، تشکیک کنند. مناهج بزودی با تفصیل بیشتری به این مسأله خواهد پرداخت و اسناد منتشر نشدهای را انتشار میدهد.
(کانال مناهج)
@rozaneebefarda
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
💢درس امام به مدعیان نوظهور مرجعیت
📜«بسمه تعالی
احمد عزیز، ان شاء الله تعالی سلامت باشید. حال من بحمدالله خوب است و کسالت مزاجی ندارم؛ البته کسالت روحی زیاد است.
لازم است تذکر دهم که ممکن است در این اوقات در آنجا مسائلی مربوط به #مرجع طرح شود یا خدای نخواسته کمشکش بین جوانها شروع شود. شما و تمام دوستان اینجانب باید از این مسائل برکنار باشید و یک کلمه دخالت نکنید؛ چنانچه در اینجا نیز همین امر را سفارش دادهام؛ البته اثبات و نفیای نباید داشته باشید...»
🔹این متن نامهای است که امام خمینی قدس سره پس از رحلت #آیتالله_حکیم به فرزندشان مرحوم سید احمد خمینی داده شد؛ زمانی که مقلدین ایشان به دنبال مرجعی جدید میگشتند و همانطور که از متن نامه پیداست نه تنها ایشان به دنبال مطرح کردن خود نبودند بلکه اطرافیان را نیز از این کار بر حذر میداشتند.
◀️سیره زعمای دین و مراجع حقیقی تقلید برای عموم #حوزویان درس اخلاقی زنده است. درسی که متأسفانه برخی #مدعیان_نوظهور_مرجعیت به آن التفاتی ندارند و در زمان حیات اساتید خویش به چاپ عمومی رساله میپردازند و به دنبال مقام و منصب میگردند و همین مقامطلبی بهترین دلیل برای عدم صلاحیت ایشان برای مرجعیت است که البته با هوشیاری #نخبگان_حوزوی و مراکز متعهدی همچون جامعه مدرسین هیچگاه به این جایگاه مقدس نخواهند رسید.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
انتقاد از مرجعیت در شیعه آزاد است!
حاشیهای بر اظهارات اخیر آقای #علوی_بروجردی
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸جناب آقای علوی بروجردی در سخنانی فرمودهاند که مرجعیت در شیعه آزاد است و هرکس خودش را دارای صلاحیت میداند ورود پیدا میکند. این نکته را هم بنده میافزایم که علاوه بر این، انتقاد به مرجعیت نیز در شیعه آزاد است و هرکس حق دارد نقد خود را نسبت به شخصیتی که متصدی امر مرجعیت شده و یا در صدد آن است، ایراد نماید. البته از نظر نباید دور داشت که مرجعیت آزاد در میان شیعه هیچگاه به معنای شکستن الگوهای سنتی مرجعیت نبوده است.
🔹همانگونه که گفتیم، مرجعیت شیعه علاوه بر آزاد بودن، قابل نقد است و از شروط اولیه مرجعیت در شیعه فقاهت میباشد و هرکس که متصدی مقام مرجعیت میشود میبایست حائز این مرتبه باشد. چندی قبل یکی از عزیزان در یادداشتی با برشمردن تقریرات و آثار علمی جنابعالی نتیجه گرفته بود که شما شرایط مرجعیت را دارید.
گذشته از غیر علمی بودن این روش برای اثبات فقاهت، بنده باید بگویم که نه این آثار را خواندهام و نه تخصص لازم برای اظهار نظر در اینباره را دارم، اما مطلبی را از حضرتعالی دیدهام که عقیده دارم چنین سخنی را هیچ گاه یک مجتهد مبرز و زبردست بر زبان نمیآورد. شما در سال 95 در دیدار شیخ خالد مطر التمیمی، مسئول گروه حقوق دانشگاه بحرالعلوم نجف اشرف فرمودهاید:
«ما امروز در حوزهها نیاز داریم که فقه حقوق انسان را تدوین و تدریس کنیم. حتی این مشکل را در خود ایران هم داریم. بهاییها مسئله ما هستند. با بهاییها چه کنیم؟ بر اساس مبانی خود اسلام هم اینها شهروند هستند و حقوقی دارند. ما حق کشتن و حبس آنان را به جرم عقیده نداریم. آنها حق زندگی دارند. حقوق انسان در فقه، موضوع مستقلی است.
باید در حوزهها بحثی راجع به حقوق انسان به طور جدی راه بیندازیم»، البته یک روز بعد از انتشار این سخنان، دفتر حضرتعالی در اطلاعیهای بیان کرد که به دنبال پارهای سؤالات از این دفتر لازم است اعلام کند که بهائيت همانند وهابيت و قادياني از مذاهب ساخته و پرداخته قدرتهاي استعماري در ميان جوامع مسلمان هستند و مطالب مطرح شده در این دیدار در مقام تبيين كلام امام علی (ع) خطاب به مالك اشتر نخعي بوده است که شرح حقوق انسانها فارغ از هر عقيده است و شامل موارد ترتب عناويني چون اضلال، افساد و ارتداد نیست.
دفتر ایشان همچنین در این اطلاعیه در مقام تفسیر حق شهروند گفته است: حق شهروندي از نظر حقوقي همان حق تابعيت است كه براي همه متولدين در هر كشور در قوانين اساسي در نظر گرفته شده، و در قانون اساسي ما نيز به رسميت شناخته شده است. و مراد از آن حمايت از ارباب جرم و مصونيت از حدود شرعي و قانوني نيست.
🔸بدیهی است که چنین اطلاعیهای اگرچه ناسازگاری سخنان بیانشده در آن دیدار را قدری تلطیف مینماید ولی نمیتواند مخالفت آن با مبانی فقه تشیع را برطرف کند.
آنگونه که در فقه آموختهایم، کفار یا ذمی و یا معاهد و مهادن و یا حربی هستند، و طبق دیدگاه فقه اهلبیت (ع)، بهاییت نه ذیل کفار اهل ذمه (که شرط آن اهلکتاب بودن است) و نه ذیل کفار معاهد و مهادن (که شرط آن وجود مصحلت و در موضع ضعف بودن مسلمانان است) قرار میگیرد تا پیروان آن بتوانند آزادانه در جامعه اسلامی زندگی کنند و مشمول حقوق شهروندی شوند؟
بدیهی است که تفسیر حقوق شهروندی به صدور شناسنامه و حق تابعیت بدون اینکه بر آن هیچ اثر دیگری (همچون بهرهمندی از خدمات دولتی و ملی و...) مترتب شود، چیزی جز بازی با کلمات نیست. ناگفته نماند که اگر شما توضیحی درباره وجه موافقت این سخنان با مذهب تشیع دارید، با گوش جان آماده شنیدن آن و بازنشر آن هستیم.
(کانال مطالعات حوزوی)
@rozaneebefarda
برخی مشاوران خاص نتوانستند آیتالله را از بازگویی حقایق باز بدارند!
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
الحمدلله آیت الله یزدی حفظه الله سخنان حق و کاملا صریح و صوابی بیان فرمودند ، و خدا را باید شکر کرد که بعضی نتوانستند با مشاورههای خاص ایشان را از بیان حقائق منصرف نمایند!!
آیت الله یزدی مرد خدا و زبان ناطق و حارس انقلاب و حوزه است، خداوند وجودشان را حفظ نماید.
(کانال شارح)
@rozaneebefarda