عقبنشینی تاکتیکی #رسول_جعفریان از حمله افراطی به #طب_ایرانی_اسلامی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
جناب آقای جعفریان ساعتی پیش در مؤسسه اندیشه و قلم به بیان نکاتی در مورد طب سنتی و اسلامی پرداخت.
گزیدهای از سخنان جعفریان به شرح ذیل است:
🔸 وقتي مي گوييم طب سنتي قابل اعتماد نيست، منظور داروهاي گياهي نيست بلكه منظور طبي است كه بر معارف قديم استوار است، نه دانش و آزمايش.
🔸ممكن است در طب سنتي، گزاره هاي درستي هم وجود داشته باشد مانند پيش بيني خسوف و كسوف در علم نجوم، اما اين به معناي درستي و قابل اعتماد بودن روش اين علم نيست
🔸من مشکلی با طب سنتی و اسلامی ندارم. فقط می گویم دستاوردهایش را با روش علمی بررسی کنیم و اگر طب سنتي ادعايي درباره درمان بيماريها دارد بايد صحت آن را در آزمايشگاهها بتواند نشان دهد و در اين صورت همه دنيا به دنبال آن خواهد آمد.
🔸یکی از استادانم میگفت وقتی اشتباه را فهمیدید، درست بگویید. من کارم نقد میراث قدیم است و اگر ایراد کار قبلی ها را بگویم، نیمی از راه را رفته ام. دادن راه حل کاری است که همه باید با هم انجام دهند.
🔹جرياني كه مدعي طب اسلامي است، هركس كه منتقد و مخالف آنهاست را به غربزدگي متهم مي كند و ميخواهد از پتانسيل ضدغربي در جامعه براي ساكت كردن منتقدانش استفاده كند، آخر دفاع از علم مگر غربزدگي است؟
🔸همين ١١٠ سال قبل در اصفهان كتابي هشتاد صفحه اي متنشر شد كه مدعي بود زمين مركز عالم است و غربزدهها ميگويند زمين مركز عالم نيست.
🔸مي گويند علم خوب بود ولي از آن سوءاستفاده شد و با آن بمب اتم ساختند و به اين بهانه علم را نفي مي كنند و مي كوبند، مگر چيزي در دنيا هست كه از آن سوء استفاده نشده باشد؟، مگر از دين تا الان كم سوء استفاده شده؟ پس ما دين را نفي كنيم؟ مگر بالاتر از اخلاق داريم؟ از اخلاق كم سوءاستفاده مي شود و با ريا و تظاهر به صفات اخلاقي سوءاستفاده نمي كنند؟
اصلا مگر سلاحي كه علم مي سازد كلا بد است؟ آيا ما بخاطر نداشتن توپ مقابل عثماني و روسيه شكست نخورديم و بخشي از ايران را از دست نداديم؟، هيچ پديده علمي بطور مطلق بدنيست.
🔹ما چهار مفهوم داريم، كه بايد آنها را از هم تفكيك كنيم:
يكي علم بخصوص علوم طبيعي، دوم حاشيه علم يعني برداشتها و تفكراتي كه دانشمندان علوم طبيعي يا متكلمين و فيلسوفان از گزاره هاي علمي درباره متافيزيك دارند.
🔸ممكن است يك فيزيكداني از مطالعه كهكشانها به وجود خدا برسد و ممكن است نرسد يا متكلمين ما مانند غزالي بخواهند گزاره ها و برداشتهايشان از قران را با علم تطبيق بدهند يا فردي مانند مهندس بازرگان بخواهد براي احكام فلسفه علمي پيدا كند، اينها هيچكدام علم نيست و جايش هم دانشكده علوم طبيعي نيست. متکلمینی که از طبیعیات برای اثبات دین استفاده کردند، ضربات زیادی به دین زدند.
🔹سوم هم مظاهر تكنولوژي است كه از علم استفاده كرده اما بر اساس خواسته صاحبش آن را جهت داده، مانند تكنولوژي ساختمان كه ممكن است در هلند براساس عيان بودن زندگي خصوصي فرد باشد و در قم براي پوشيدگي حداكثري منزل فرد.
مفهوم چهارم علوم اجتماعي و انساني هستند كه باز يك بخشي از آنها روش و تكنيك است وبخش ديگر ممكن است جهت گيري ايدئولژيك به آن بدهيم و به تعبير فوكو در تعامل با ساختار قدرت باشد، اما اين علم هم ايدئولژيك نيست اما مي توانيم با آن محصولات ايدئولژيك توليد كنيم.
🔸جريان ضدعلم در جامعه ما، مي خواهد علم را به جهت گيري غرب پيوند بزند و ما را از علم محروم كند كه نتيجه آن اتفاقا شكست ما در برابر همين غرب است.
🔹ما در دوره هخامنشي كالسكه داشتيم اما براي بيش از هزار سال، آن علم و تكنولژي را از دست داديم و به همين خاطر لجستيك حمل توپ و جنگ نداشتيم و شكست خورديم تا اينكه دوباره آن را از غرب وارد كرديم
اينكه رهبري اينقدر بر علم تاكيد مي كند بخاطر آن است كه ارزش و كاركرد علم در اداره كشور و قدرت ايران را مي داند اما بخاطر ضدعلم بودن بخش زيادي از نخبگان حكومتي حرف ايشان به نتيجه نمي رسد
🔸بعضی در این 40 سال بعد از انقلاب، دائم علیه علم حرف زدند. چرا ما با مومن ترین و بهترین جوانان در 8سال نتوانستیم صدام را شکست دهیم و بعد در 20 روز توانستند. فرق در میزان علم بود که ما نداشتیم و دیگران داشتند. و الا صدام نه آن موقع جایگاه مردمی داشت و نه در زمان جنگ ما.
🔶حاشیه روزنه
[به زودی اینجا]
@rozaneebefarda
#ایده_نوشت
تشکیل لشکر سایبری حوزویان با استفاده از فرصت تبلیغی ماه مبارک رمضان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
از الزامات تبلیغ امر دین و دفاع روزآمد از ارزشهای الهی و صیانت از عقاید مردم، حضور متمرکز، متراکم و کارآمد در فضای رایان/مجازی است.
حوزه علمیه با وجود برخورداری از بهترین شبکه نیروی انسانی در کشور، هنوز نتوانسته یک تشکیلات سایبری منظم راه اندازی کند که در مواقع بحران با سناریوی از پیش تعیین شده به عملیات بپردازد.
این نقیصه در اپیدمی اخیر بیش از هر زمان دیگری خود را نشان داد.
شبهات گسترده به عقاید دینی از داخل و خارج از ایران مثل بمب و موشک بر سر مردم بی دفاع ریخته شد و در مقابل نقشه و برنامه و راهبرد مشخصی برای دفاع وجود نداشت و جز برخی اقدامات جزیره ای توسط عناصر خودجوش، عملاً با یک عملیات سازمان یافته گسترده و دقیق از سوی حوزویان مواجه نبودیم. عملیاتی که صرفا تدافعی و سلبی و انفعالی نیست و در حقیقت باید تهاجمی و ایجابی طراحی شود.
پیشنهاد می شود با توجه به فرصت تبلیغ رمضان، با اهتمام نهادهای عالی حوزوی، لشکر سایبری حوزویان سامان دهی شود و با تأمین زیرساخت های لازم، این تشکیلات به شدت تعیین کننده و مهم، در تمام ایام سال به کارگیری شود.
قطعا تشکیل این سازمان حوزوی، بسیار تعیین کننده و سرنوشت ساز خواهد بود.
لازم به توضیح است که در سالهای پیش یکی از نهادهای حوزوی اقداماتی در جهت ساماندهی به تبلیغ مجازی انجام داد اما آن زحمات به دلیل برخی آسیب های واضح، هرگز به نتیجه مطلوب نرسید لذا برای این ایده نهادهای پروژه محور که مناسبات اداری بر آنها حاکم است، هرگز نمی توانند و نباید در رأس قرار گیرند زیرا اضمحلال ایده ها و عدم خروجی کافی (متناسب با امکانات) را بارها در کارنامه آنها دیده ایم.
تحقق ایده مزبور نیازمند اراده جمعی نهادهای تصمیم ساز مانند شورای عالی و جامعه مدرسین از یک سو، و نهادهای اجرایی مانند مرکز مدیریت و همراهی سران تشکل های جهادی حوزوی و همراهی نخبگان حوزوی است.
حوزه علمیه دیر یا زود ناگزیر است به این سمت پیش برود، لذا چه بهتر که با استفاده از شرایط بحران، به تأسیس این نهاد راهبردی اقدام کند.
در صورت اقدام جدی برای این امر راهبردی، #ایده_های_تفصیلی نیز به متولیان امر ارائه خواهد شد.
@rozaneebefarda
در نکوهش وعظ بی عملان
یک مطالبه منطقی از رسول جعفریان
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
جناب آقای #رسول_جعفریان _فارغ از هر دیدگاهی که به اظهارنظرهای تند این روزهایش داشته باشیم_، در عرصه کتابداری کارنامه قابل دفاعی دارد؛ او در دوران ریاست بر کتابخانه مجلس، نعش بی جان هزارها برگ سند را بیرون کشید و بعد از احیا، به دست محققان سپرد.
در کتابخانه تهران هم در این مدت بد عمل نکرده است.
او در دو سه سال اخیر مدام از ضرورت برچیدن نظام نشر مکتوب و جایگزین شدن فرهنگ انتشار دیجیتال در عرصه کتاب و نشریات شده است.
این درخواست بایسته و شعار هوشمندانه اگرچه از سوی متولیان امور فرهنگی در دولت روحانی که از قضا رفیق گرمابه و گلستانش هستند، با بی توجهی محض مواجه شده، اما از حق نمی توان گذشت، انصافاً حرف بسیار خوبی است و سرعت رشد علمی را چندین برابر خواهد کرد.
صدالبته که در مقام تحقق، باید به فکر چرخه گسترده انتشار و توزیع کتاب کاغذی باشند تا یک اقدام مثبت، هزار خرابی و بی کاری و اعتراض صنفی در پی نداشته باشد.
سؤالی که مشخصاً آقای جعفریان با آن مواجه است اینکه، چرا جناب ایشان برای این امر بسیار مبارک، خودش پیشقدم نمی شود؟!
اگر واقعا باید به سمت نشر دیجیتال حرکت کرد، چرا کتاب های شخص او با قیمت های سرسام آور بعضا بالای صد و پنجاه هزارتومانی به فروش می رسد و نسخه دیجیتال چاپ های قدیمی آن نیز در دکان هیچ عطار اینترنتی پیدا نمی شود؟!
پیشنهاد مشخص ما این است آقای جعفریان اولا نسخه دیجیتال همه آثار خود را به طور کامل در اختیار عموم بگذارد.
در گام دوم همه منشورات #نشر_مورخ(مربوط به شخص ایشان) را به طور عمومی منتشر سازد.
در مرحله سوم همه اسناد و مطبوعات و کتب حبس شده در کتابخانه تاریخ ایران و اسلامی را به صورت برخط و کاملا رایگان در اختیار محققین قرار دهد یا اگر ملاحظاتی هست، لااقل فرایندی برای محققین ایجاد شود که در صورت لزوم بدون محدودیت بتوانند از منابع استفاده کنند. در حال حاضر فقط برخی نورچشمی ها به طور نامحدود از منابع و اسناد تحت اختیار ایشان متنعم اند و پژوهشگران مستقل، همچنان محروم و محدودند!
آیا این همه هیاهو برای هیچ بوده است یا آنکه لازم است آقای جعفریان در مقام عمل و برای صدق مدعای خویش، در موضوع دیجیتالی کردن منابع مکتوب، پیشقدم شود.
برای شروع خوب است ایشان از برخی آثار متأخر خود شروع کند:
1- چاپ آخر کتاب جریان ها و سازمان ها که نسخه مکتوبش با قیمت سرسام آور عرضه می شود.
2- متن کامل #هادی_نامه که با قیمتی بیش از 150 هزار تومان وارد بازار شده تازه آنهم با حمایت وزارت ارشاد!(طبعا نویسندگان این اثر که اغلب از اعضای هیئت علمی و بی نیاز به حق التحریر یک مقاله 20-30 صفحه ای هستند، نباید از نشر متن آن معترض شوند مگر آنکه جناب جعفریان علیرغم اینهمه شعار در ضرورت نشر دیجیتال، خودشان دنبال عواید مادی اثر باشند)
3- مجموعه مقالات خود را در اختیار عموم بگذارند.
اکنون برخی از آثار نه چندان مهم ایشان به صورت الکترونیکی منتشر شده که چندان مورد مراجعه محققین نیست و انتشار متن آن اهمیت خاصی ندارد (مانند کتاب حکمی زاده و یا مجموعه ایمیل هایش به #مدرسی_طباطبایی!)
در روزهای آینده منتظر خواهیم ماند و عملکرد جناب جعفریان را نظاره خواهیم نشست.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پخش سخنان آدینه ای امام جمعه موقت قم از سیمای مرکز نور
#صدای_انقلاب اسلامی/ #خطبه_مجازی_جمعه
پویش احیای تریبون های نماز جمعه
⏰ جمعه ساعت ۱۲:۳۰
🔹بازپخش ساعت۲۰:۳۰
@rozaneebefarda
May 11
May 11
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه
🔸یا محسن:
فکر میکردم همه دقت کافی را به این دو اشاره رهبری در سخنان نیمه شعبان داشته باشند، اما هر چقدر گذشت اثر چندانی ندیدم لذا لازم دانستم عرض کنم:
۱. اینکه در ایام کرونا از دیگر مسایل مهم جهانی و کشوری و... غافل نشویم. در حالی که متاسفانه این غفلت صورت می گیرد. برای نمونه چندی است که کمتر خبری از یمن و فلسطین و یا مسایل غیرکرونایی کشور، در اخبار رسانه ملی می شنویم.
۲. در لابلای اخبار کرونایی، مکرر از زبان برخی شخصیت ها و مسولین کشورهای خارجی شنیده ایم که جهان پس از کرونا،جهان دیگری خواهد بود و متاسفانه رسانه های داخلی ما هم گاه آن را برجسته کرده و انعکاس می دهند.
آیا فکر نمی کنید همان مسولین خارجی که غالبا از دول استعمارگر هستند به بهانه کرونا خواب هایی برای آینده ی نزدیک جهان دیده اند و با گفتن این سخنان می خواهند ذهن جهانیان را برای آن نقشه های شوم آماده کنند؟
اما رهبری معظم در برابر این نقشه دشمن، کرونا را حادثه ای معرفی کردند که جهان حوادث متعدد مشابه و چه بسا سخت تر از آن را تجربه کرده است.
و القا کردند که به بهانه کرونا قرار نیست لزوما تغییر چشمگیری در جهان اتفاق بیفتد مگر اینکه جبهه حق همت کند و با توجه به رسوایی اخلاقی غرب در سایه این ویروس و ضعف باطل و قدرت حق، تغییری به نفع خود رقم بزند.
@rozaneebefarda
ردای نجفی بر تن مدعیان داخلی
بررسی واکنش ها به درخواست عفو دفتر آیت الله سیستانی برای فرد اهانت کننده به ایشان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
پس از درخواست آزادی دفتر #آیت_الله_سیستانی برای کاظم عبیس عبد فردی که بخاطر توهین به #مرجعیت عراق به دوسال حبس محکوم شده بود، آنگونه که پیشبینی میشد برخی جریانها و عناصر زاویهدار داخلی ضمن سو استفاده از این ماجرا، حمله سازمانیافته تازهای علیه نظام و رهبری آغاز کردند.
🔹از جمله این افراد مصطفی #تاجزاده بود که در توییتی با اشاره به این ماجرا حکم حبس برای امضا کنندگان بیانیه ۱۴ امضایی را پیش کشیده و با آن مقایسه کرده است، قیاسی که بطلان آن روشن است چرا که مقایسه حکم یک فرد هتاک با افرادی که علاوه بر بیانیه ۱۴ امضایی ساختارشکنانه، صراحتا از براندازی نظام دم می زنند و امضای این بیانیه تنها جرم آنها نبوده است مغالطه ای بیش نیست، شاهد این ماجرا آزاد بودن برخی از امضا کنندگان این بیانیه است.
🔸البته فارغ از همه این بحث ها، دم زدن یک عنصر افراطی همچون تاجزاده از برخورد نرم با مخالفان فکری، یک نمایش مضحکانه بیش نیست، چرا که این جریان زمانی که در قدرت بودند، در روز دانشجو سال ۸۳ و مقابل دانشجویان آستانه تحمل خود را، به خوبی نشان دادند. در سال ۸۸ نیز همین جماعت تندرو و برانداز، امنیت مردم را به مخاطره انداخت و نظام را تا پای سقوط پیش برد.
🔹همچنین از دیگر جریاناتی که این ماجرا را بهانه حمله به نظام قرار داد، مریدان #هاشمی_رفسنجانی و #حسن_خمینی بودند، جریانی که در سیره عملی خود فرسنگ ها با آیت الله سیستانی فاصله دارند، از هاشمی رفسنجانی که دوران ریاست جمهوری اش از بسته ترین دوران تاریخ کشور است تا حسن خمینی که دفترش در سال ۸۶ در برابر خبر اعطای ماشین BMW به وی، ضمن صدور بیانیه ای درخواست پیگیری قضایی موضوع را می نماید:
https://www.magiran.com/article/1572307
🔸مشت آهنین و ژست های دروغین مریدان فکری و سیاسی هاشمی برای حامیان حقیقی حقوق مردم، سالهاست آشکار شده اما عملکرد دولت روحانی در مقابله شدید با منتقدان موجب شد نسل جدید نیز به ماهیت خشن و برخوردهای رادیکال این جریان لیبرالمسلک و مدعی حقوق شهروندی و این قبیل شعارهای توخالی، پی ببرد لذا این قبیل ژست ها به این جماعت افراطی که در چهاردهه گذشته هزینههای زیادی به انقلاب اسلامی و سرمایه اجتماعی نظام تحمیل کرده، تناقضی مضحک است.
🔸در حالی جریان غرب اندیش داخلی مثل ندید بدیدها به مجیزگویی یک مورد اعلان عفو مرجعیت اعلا مشغول و زبان به سیاه نمایی علیه نظام و رهبری گشوده اند که در چهاردهه گذشته، بیشترین میزان هتاکی علیه رهبری را در کارنامه داشته و علیرغم آن، بارها و بارها مورد عفو رهبری واقع شده اند.
نمونههای متأخر از عفو هتاکان، مثلث شوم تاجزاده، نوریزاد و مهدی خزعلی است که با وجود اهانتهای آشکار و مکرر، مورد عفو مقام معظم رهبری واقع شده و همچنان به اغواگری مردم و اهانت به ارزشها مشغول هستند.
🔸در آخر متذکر باید شد که ظاهرا پروژه دوگانه سازی نجف تهران برای عده ای در داخل کشور منافعی را در پی دارد ولی این جریانات باید به این نکته توجه داشته باشند که با توجه به سوابق شان، آن ردای نجفی که از آن دم می زنند، به تن آنان زار می زند و باید به دنبال خرقه ای دیگر برای خود باشند.
@rozaneebefarda
گزارش تفصیلی خبرگزاری فارس از فعالیت گروه روحانیان جهادی در تغسیل اموات کرونایی در قم
متن کامل گزارش را اینجا بخوانید:
👇
http://fna.ir/ewlks4
@rozaneebefarda
حیرتنامهنویسی در عصر جمهوری اسلامی!
نقدی بر انگارههای غیرمستند #رسول_جعفریان
میثم عبداللهی
[صفحه 1 از 6]
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
1. ماجرای حیرتنامه نویسی روشنفکران ایرانی
با ورود به عصر مدرن و همزمان با پیشرفت های تمدنی جوامع غربی، دغدغه¬ای در میان برخی از روشنفکران مسلمان شکل گرفت که نقطه عطف آن جبران همین عقب ماندگی های تمدنی در جوامع اسلامی بود. گذشته از مشاهده مظاهر تمدنی جوامع غربی، فعالیت¬های فکری- فرهنگی مستشرفان در یک قرن گذشته را نمی¬توان در پیدائی این پدیده نادیده گرفت.
عامل دیگر، تحیر و انفعالِ برخی از نخبگان کشورهای اسلامی در مواجهه با پیشرفت های تمدنی غربی ها بود که به واسطه مسافرت های تحصیلی یا تفریحی به ممالک غربی، چنین انگارههایی به مرور شکل گرفت و در سفرنامههای آنها نمود یافت و به دنبال آن، موجی از «حیرت نامه نویسی» در برخی از سرزمین های اسلامی –به خصوص ایران- راه افتاد که در ایجاد پدیده #غرب_زدگی، نقش مستقیم داشت.
از اولین حیرتنامههایی که در ایران منتشر شد، حیرتنامه #ابوالحسنخان_ایلچی است که از پیشگامان #غربزدگی در ایران معاصر است و در عقد برخی از مهمترین قراردادهای ننگین استعماری نقش اساسی داشت.(1)
با داغ شدن ماجرای #برجام، برخی محققین #ظریف را از جهاتی با ایلچی مقایسه میکردند که چندان بیوجه هم نبود. سفرنامه حاج سیاح محلاتی نیز یکی از معروفترین نمونه از چنین آثاری است که در آن به نحوی مشمئزکننده از برخی مظاهر تمدن غربی(خصوصاً #آمریکایی) تمجید شده است.(2)
گرچه فرهنگ حیرتنامهنویسی در دوران انحطاط ایران نیز، اقدامی غیرقابل دفاع و برآمده از #خودباختگی_فرهنگی است اما نظر به فاصله تمدنی ایران و غرب، در آن زمان تا حدودی زمینه ایجاد چنین انگارههایی وجود داشته است اما احیای این خط فرهنگی در عصر جمهوری اسلامی که از یک سو ایران در رشتههای گوناگون در مرز دانش قرار گرفته و پیشرفتهای شگرفی را رقم زده و از دیگرسو تمدن غربی در معرض افول قرار گرفته، به هیچ وجه قابل توجیه نیست و امری کاملاً ارتجاعی و نشانه عقبماندگی افراطی برخی روشنفکران ایرانی است.
2. تکرار مکررات
سخنان آقای جعفریان، حرف نویی نیست و حدود دویست سال جریان منورالفکری و سپس روشنفکری، در خدمت به غرب در آمده اند و در داخل و خارج کشور، همین حرفهای کلیشه ای و سطحی را مطرح کرده اند. در ایران منشا این سخنان، میرزا ملکم خان ارمنی، #محمدعلی_فروغی و شاگردان شان بودند. پدیده آقای جعفریان، چیز جدیدی نیست و در تاریخ معاصر ایران، افراد بسیاری بوده اند که دچار این انحرافات شده اند و هیچ کدام آنها از بدو تولد، منحرف نبودند بلکه به تدریج از جاده حق منحرف شدند و در مقابل اسلام ایستادند.
حتی معممین کم سوادی همچون #شیخ_ابراهیم_زنجانی، سیداسدالله #خرقانی، ملک المتکلمین اصفهانی، سیدجمال واعظ اصفهانی، سیدعبدالرحیم خلخالی، میرزا احمد عمارلویی، #احمد_کسروی، #حسن_تقی زاده هم بودند که برخی خیلی زود از لباس خارج شدند ولی برخی تا پایان عمر در همان لباس روحانیت باقی ماندند و با دین مبارزه کردند.
در دوره بعد از انحراف مشروطه و خصوصا دوران رژیم پهلوی، دوران سلطه همین تفکر بر کشور ایران بود و این تفکرات با رسانه های بسیار، به شکل های مختلف بازتولید و به سمت مردم ایران پمپاژ میشد. نتیجه حدود صد سال پروپاگاندا برای منحرف کردن مردم ایران، به آنجا رسید که در سال 1357، مردم ایران به طور قاطع اعلام کردند این تفکر، جز تحقیر، دیکتاتوری خشن، عقب ماندگی، وابستگی و چپاول منافع ملت ایران توسط غربیها چیز دیگری به همراه نداشته است و آن را از ریشه کندند و به جایش جمهوری اسلامی را جایگزین کردند.
یکی از آرمان های اساسی انقلاب اسلامی، پایان بخشیدن به سلطه غربزدگی بر کشور بود. البته انحراف حتی یک نفر، تاسف برانگیز است و خصوصا که آقای جعفریان در گذشته خدماتی هم انجام داده، دعا می کنیم که خدا ایشان را نجات دهد.
---------------------
پ.ن:
1. ر.ک. حیرت نامه؛ سفرنامه ابوالحسن خان ایلچی به لندن، میرزا ابوالحسن خان ایلچی شیرازی، به کوشش: حسن مرسلوند، رسا، تهران، اول، 1364، تمامی صفحات. وی عاقد چند قرارداد ننگین بود که مهمترین آنها گلستان و ترکمنچای بود.
2. ر.ک. سفرنامه حاج سیاح به فرنگ، حاج سیاح محلاتی، به کوشش: علی دهباشی، نشر ناشر، تهران، اول، 1363، تمامی صفحات.
@rozaneebefarda
ادامه👇
حیرتنامهنویسی در عصر جمهوری اسلامی!
نقدی بر انگارههای غیرمستند #رسول_جعفریان
[صفحه 2 از 6]
3. جعفریانی که بود، جعفریانی که هست!
جناب آقای #رسول_جعفریان چهرهای علمی و فرهنگی بود که از دهه شصت کارهای تاریخیاش را آغاز کرد و تولیدات قابل توجهی در عرصه تاریخ صدر اسلام، تاریخ صفویه و تاریخ معاصر نوشته است. برخی از آثار وی مورد توجه محققین و منتقدین قرار گرفته و خود او پیشتر با گروهها و طیفهای مختلف سیاسی و فرهنگی مرتبط بود و از همه آنها استفاده میکرد. یکی از نویسندگانی که از بیشترین رانت و رابطه در طول دوران حیات علمیاش استفاده کرده، آقای جعفریان است و همینها باعث شد که او به #شهرت برسد و سفارشهای کاری فراوانی از نهادهای مختلف جمهوری اسلامی بگیرد و از #پروژههای_سفارشی زیادی بهرهمند گردد.
مهمترین اثر او پیرامون تاریخ معاصر، کتاب جریانها و سازمانهاست(1) که اجمالاً با فضای فکر انقلاب اسلامی همراه بود و همین باعث ترویج بیشتر آثار او از سوی نهادهای مختلف جمهوری اسلامی گردید. وی در از اوایل دولت نهم، کمکم از مسیر انقلاب اسلامی زاویه گرفت و در ابتدا این زوایه کم بود و رفته رفته بیشتر شد. حضور مداوم او در شبکههای اجتماعی و پرنویسی اش، باعث شد تا انحرافاتش پنهان نماند. او بعد از گذشت مدت حدود 15 سال، به چهرهای مبدل شد که دقیقاً نقطه مقابل اندیشههای سابقش ایستاده و علاوه بر نقد برخی آرمانهای انقلاب اسلامی و نقد #مناسک_دینی، به یکی از طرفداران جدی #غرب تبدیل گردید.
البته آقای جعفریان سابق به دلیل برخی #مواضع_تند_و_افراطی، از آن طرف بام افتاده بود و گلایه شدید برخی شخصیتهای علمی و حوزوی را فراهم کرده بود و همو امروزه به خاطر مواضع جدیدش دچار #تفریط شده است!
جعفریان مصاحبه مفصلی در لایو اینستاگرام انجمن اندیشه و قلم، داشت و متن آن را با اضافاتی در روز 27 فروردین 99، روی وبلاگش در سایت خبر آنلاین، منتشر کرد. وی در همین مصاحبه، به داشتن برخی گرایشات افراطی اش در دهه شصت اعتراف کرده و به تغییرات فکری اش اذعان کرده و آن را درست دانسته است. رسول جعفریان در دهه شصت مقالهای با عنوان «جایگاه صلح در جهاد» داشت و خلاصهاش چنین است که در فرهنگ اسلامی در برابر غیرمسلمانان، اصل بر جنگ (و نه صلح) است! سِلم اسلام، باید بر پایه اضمحلال قدرتهای زورگو بنا شود به طوری که دیگران جرأت اظهار مخالفت نداشته باشند.(2)
البته او امروزه، از چنین مواضعی تبری می جوید و آن را از مواضع اقتدارگراها معرفی میکند و به آنها نقد می کند.موارد دیگری از این دست دیدگاهها در کارنامه جعفریان دیده میشود که در زمانه خود و بعد از آن توسط برخی از همپالگیهای امروزین جعفریان به عنوان نوعی #تفکرات_تندورانه و #برخوردها_حذفی وی تلقی میشد! و البته در مواردی با اندیشههای عمیق و دقیق امام خمینی بسیار فاصله داشت و در واقع میتوان این بخش از کارنامه جعفریان را با برخی آراء آقای #منتظری مقایسه کرد که گاه در دفاع از انقلاب اسلامی از امام نیز پیش میافتاد و خود را انقلابیتر نشان میداد!
---------------------
پ.ن:
1. این کتاب اولین بار در سال 1380، با عنوان «جریانها و جنبشهای مذهبی - سیاسی ایران (از روی کار آمدن محمدرضا شاه تا پیروزی انقلاب اسلامی) سالهای ۱۳۵۷ – ۱۳۲۰» در ۲۴۶ صفحه منتشر شد. مورد این کتاب مورد استقبال نیروهای انقلابی قرار گرفت و جعفریان در هر چاپ، ویراست جدیدی را هم اعمال کرده و نکات و مطالب و حواشی جدیدی را به کتاب افزود و اشکالات کتاب را زودود. مورد حمایت دستگاه های دولتی، خصوضا دولت احمدی نژاد قرار گرفت و به چاپهای متعددی رسید. در سال 1396 در 1424 صفحه توسط نشر علم منتشر شد.
2. آقای جعفریان در روز 26 فروردین 1399 در لایو اینستاگرام انجمن اندیشه و قلم، گفتوگوی مفصل و انتقادی و بسیار تندی درباره جایگاه علم در جمهوری اسلامی داشت و روابط عمومی این انجمن، متن کامل آن را یک روز بعد، با عنوان «متن کامل گفتگو با رسول جعفریان پیرامون علم و تمدن جدید» روی سایت خودشان منتشر کردند:
https://b2n.ir/604796
جعفریان در روز 27 فروردین 99، متن کامل همین گفتگو را به همراه اضافات جدیدی از سوی خودش، روی وبلاگش در سایت خبر آنلاین، با عنوان «نقدهای جدی به ترویج خرافات به اسم طب سنتی، پاسخهای رسول جعفریان درباره جایگاه «علم» در دانشگاه، حوزه و ذهن مدیران جمهوری اسلامی» منتشر کرد و در نشانی زیر درج شد: https://www.khabaronline.ir/news/1376977/
@rozaneebefarda
ادامه👇
حیرتنامهنویسی در عصر جمهوری اسلامی!
نقدی بر انگارههای غیرمستند #رسول_جعفریان
[صفحه 3 از 6]
4. جعفریان و فرایند تبدیل شدن به یک #سلبریتی
عده معدودی در جامعه ما هستند که در همه مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و علوم و فنون مختلف، متخصص هستند و با #اعتماد_به_نفس_کاذب، در همه چیز اظهارنظر میکنند و راهکار میدهند. مردم اینها را به درستی #سلبریتی_کمسواد میدانند که #حرفهای_کممایه میزنند و معمولا هم نظراتشان به نفع غرب و علیه منافع ملت ایران است.
آقای جعفریان در فضای فکری جدیدی که وارد شده، از حیث روششناختی نیز دچار تغییرات زیادی شده است. او به جای اینکه سابقه علمی خودش را در نظر داشته باشد و با توجه به آن پیشینه، در مسائلی که تخصص دارد، سخن بگوید و حرف علمی بزند؛ متأسفانه مسیر #توهین و #تمسخر و بیان #سخنان_سطحی را در پیش گرفته، به راحتی به بسیاری از مسائلی که هیچ آگاهی ندارد، ورود میکند و به مخالفان فکری خود، به نحوی افراطی حمله میکند.
مشاهده یادداشتهای سطحی و نظرپراکنیهای عجولانه آقای جعفریان نشان میدهد که او در سالهای اخیر به یک سلبریتی تبدیل شده و تقریبا در تمام مسائل داغ روز به اظهارنظر میپردازد؛ از #پیادهروی_اربعین تا #طب_سنتی و شوربختانه در اغلب موارد به ارائه تحلیلهای سطحی و کممایه بسنده میکند. طبیعتاً وقتی کسی با زبان تلخِ طعن و توهین با سایرین سخن بگوید، نباید انتظار داشته باشد که نظرات او را نقد علمی کنند! بلکه با همان روش خودش او را نقد میکنند.
5. جعفریان و تمدن غرب؛ از دفاع متعصبانه تا حمله هیجانی به منتقدان
در سالهای اخیر، آقای جعفریان، همین که در فضای جامعه، نقد غرب شدت گرفته یا غربیها کاری کردند که باعث آبروریزی آنان شود، آقای جعفریان، عصبانی و برافروخته وارد صحنه شده و در مقام وکیل مدافع غربیها به دفاع متعصبانه روی آورد.
از مهمترین چالشهای عظیم و کمسابقهای که امروز غرب با آن مواجه هست، چالش مواجهه با #ویروس_کرونا است که به زعم سران کشورهای اروپایی و آمریکا، بعد از جنگهای جهانی دوم اول و دوم، این مهمترین چالش بزرگ و کم سابقه در غرب هست که به خوبی نشان داده که آن همه کبر و غروری که از برای خودشان قائل بودند و خودشان را جای خدا نشانده بودند، فرو نشسته و این تمدن عظیم، با یک ویروس، چنان ضعفهایش آشکار شد و بیرون زد که دیگر آبرویی برای آنها نمانده است.
البته بیان چالشهای جدی غرب، برای افرادی که علاقمند به غرب هستند بلکه نگاه قدسی نسبت به غرب دارند، ناراحت کننده است ولی چه خوشایند این افراد باشد و چه نباشد، برای همه دنیا مشخص شده که #آمریکا و #انگلیس و چند کشورهای اروپایی، آن مدینه فاضلهای که سالها به کمک رسانهها، ساختهاند، نیستند و بخش عمده اینها فوتوشاپی بوده است. ضعفهای عظیم اینها در این فضا خودنمایی کرده و اشکالات اندیشه لیبرال دموکراسی و اشکالات ساختاری آنجا، در این بخش آشکار شده است.
این کشورهای اروپایی و آمریکا، در همین چالش، از هم وسائل پزشکی سرقت میکنند و با کمبودهای زیادی مواجه شدهاند و جمعیت زیادی از آن کشورها به ویروس مبتلا شده است، ولی در ایران و چین که دو کشور آسیایی هستند، ویروس کرونا به نحو مطلوبی کنترل شد و تعداد مبتلایان در آمریکا، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، آلمان و سایر کشورهای بزرگ اروپایی، بالاترین رقم را دارد ولی کشورهای چین و ایران، ویرس و بیماری را کنترل کردند. در ایران همدلی بسیار خوبی بین مردم برای مقابله با ویروس به وجود آمد و در نقاط مختلف کشور، مساجد و مدارس و بقاع متبرکه تعطیل شد ولی در همین مراکز، شروع به تولید ماسک و لباس ویژه بیمارستانی کردند و کارهای بزرگی صورت گرفت که تحسین مردم دنیا را بر انگیخت. اینها برای کسانی که تأمین کننده منافع غرب در ایران اند، ناراحت کننده هست.
آقای جعفریان در کانال تلگرامی خودش در روز یکشنبه 17 فروردین 1399 (5 آوریل 2020م)، یادداشتی با عنوان «کرونا پنبه علم و تمدن و دمکراسی را زد!» نوشت و خشم خودش از این رخداد را بیان کرد. وی تلاش کرد تا به این صورت به خودش دلداری دهد:
«حالا هم عده ای با آمدن این ویروس، تمام دنیای جدید را به چالش کشیده و بر این باورند که اعتبار همه چیز از علم و تمدن بشری زیر سوال رفته است.
گویی با این مشکل، وضع آنها که به عصر بوق چسبیده اند، استوار شده است.»(1) به ادبیات او دقت شود که از چه تعابیری استفاده کرده که خشم و عجز او آشکار است. گویی با این مشکل، وضع آنها که به عصر بوق چسبیده اند، استوار شده است.
---------------------
پ.ن:
1. «کرونا پنبه علم و تمدن و دمکراسی را زد!»، کانال تلگرامی رسول جعفریان، 5 آوریل 2020م. به آدرس: https://t.me/jafarian1964/12347
@rozaneebefarda
ادامه👇
حیرتنامهنویسی در عصر جمهوری اسلامی!
نقدی بر انگارههای غیرمستند #رسول_جعفریان
[صفحه 4 از 6]
جناب جعفریان در بخش دیگری از یاددشت مزبور باز تلاش می کند که غرب را بزرگ تر از آن معرفی کند که با چنین چالشهایی دچار نابودی شود: «غرب از روزی که تمدن جدیدش را شروع کرده، صدها مصیبت بزرگ و کوچک را پشت سر گذاشته و هر بار دنبال حل مشکلاتش بوده است. بدترین آنها جنگ جهانی اول و دوم بوده که میلیونها آدم را نابود کرده است و باز سر برآورده است.»
6. جعفریان و #توهم مخالفت علم با دین
یکی از دغدغه های آقای جعفریان در چند سال اخیر، که خیلی از آن صحبت کرده و صدها یادداشت و چند کتاب کوچک از همین یادداشتها منتشر کرده، موضوع وضعیت «علم» در ایران هست.
او در این نوشته ها، تلاش میکند تا مردم ایران و انقلاب اسلامی را مخالف علم، معرفی کند و این مسئله را به همین صراحت هم بیان می کند! آقای جعفریان در ادعاهای جدیدش، مغالطه کرده و واژه «علم» را مترادف با لیبرال دموکراسی و تمدن غربی استفاده کرده و مخالفت انقلاب اسلامی با لیبرال دموکراسی غربی را به معنای مخالفت جمهوری اسلامی با علم، دانسته است.
علم، مترادف با لیبرال دموکراسی نیست بلکه، یکی از صدها پارامتری که در لیبرال دموکراسی، مورد توجه قرار دارد، موضوع علم هست، همان طور که علم، جزئی از تمدن اسلامی به شمار می رفت و مورد توجه قرار گرفته است. وی تلاش کرده تا انقلاب اسلامی و جامعه مذهبی ایران را نقطه مقابل علم و مخالف با علم معرفی کند.
جعفریان مصاحبه ای در لایو اینستاگرام انجمن اندیشه و قلم، داشت و متن آن را با اضافاتی در روز 27 فروردین 99، روی وبلاگش در سایت خبر آنلاین، منتشر کرد. او در همین مصاحبه درباره جایگاه «علم» در دانشگاه، حوزه و ذهن مدیران جمهوری اسلامی، صحبت های تند و تیزی را درباره تقابل علم و دین بیان کرد!
وی در همین مصاحبه، در پاسخ به این سوال: «شما روند بی دین شدن اروپا را در اثر علم جدید نمی دانید؟ این که بسیاری از متفکران ما از تأثیر دین بر علم سخن گفته و می گویند، به چه معناست؟» با صراحت گفته که جامعه دینی ما، از علم، متنفر است:
«کسانی که در کشور ما کتاب و مقاله با عنوان علم سکولار و علم دینی می نویسند و عمدتا با استناد به نظریات شماری از اندیشمندان غربی ـ در حالی که قرار است اینها از غرب متنفر باشند! ـ می خواهند ثابت کنند که علم جدید، سراسر ارتداد مطلق است، همینها بانی و باعث تنفر جامعه دینی ما از علم شده است»!(1)
آقای جعفریان در همین مصاحبه گفته که در کشور ما به سوی پیشرفت علمی نمی رویم بلکه بدگمانی به علم را ترویج میکنیم: «آنچه در عالم خارج اتفاق می افتد، دانشی است که در طول این چند قرن بر توانایی بشر اروپایی افزوده و بقیه آدمیان را برده آنها کرده است. حالا هم نزدیک یک قرن است که شرق آسیا وارد این میدان شده و با به دست آوردن توانایی های علمی و تکنولوژی ناشی از پیشرفت علمی، رقیب جدی آن شده است. ما چه کرده ایم؟ سالهاست متفکران و فیلسوفان ما، به تبع اندیشه های بیرونی؛ نظریه قدسی بودن علم را مطرح کرده و ما را به هوس احیای علوم قدیمه، به هیچ روی تشویق به علم نکرده، بلکه بدگمانی را نسبت به علم در میان ما پدید آورده اند.»
سوالی که ایشان باید پاسخ دهد آن است که در جمهوری اسلامی، کدام شخصیت مدعی شده که «علم»، بد هست و باید به سمت جهل برویم؟ چه کسی گفته باید از علم فاصله بگیریم و جهل را در جامعه ترویج کنیم؟ جای تاسف دارد که این حرفهای ابلهانه را آقای جعفریان از سوی خودش می بافد و بعد به اسلام نسبت میدهد و با مبنا قرار دادن این دروغها، انقلاب اسلامی را محکوم و و متهم میکند.
همین مصاحبه، مورد استقبال رسانه های معاند قرار گرفت و با ذوق زدگی، آن را بازتاب دادند. سایت «خبرنامه گویا» مطلب را با تیتر مغرضانه «حرفهای بحثانگیز یک حجتالاسلام درباره ارتباط علم و دین» درج نمود.(2)
---------------------
پ.ن:
1. «نقدهای جدی به ترویج خرافات به اسم طب سنتی، پاسخهای رسول جعفریان درباره جایگاه «علم» در دانشگاه، حوزه و ذهن مدیران جمهوری اسلامی»، سایت خبر آنلاین، 27 فروردین 1399. به آدرس: https://www.khabaronline.ir/news/1376977/
2. «حرفهای بحثانگیز یک حجتالاسلام درباره ارتباط علم و دین»، سایت خبرنامه گویا، 17 آوریل 2020م. به آدرس: https://news.gooya.com/2020/04/post-37503.php
@rozaneebefarda
ادامه👇
حیرتنامهنویسی در عصر جمهوری اسلامی!
نقدی بر انگارههای غیرمستند #رسول_جعفریان
[صفحه 5 از 6]
7. صلاحیت اظهار نظر درباره پزشکی
آقای جعفریان چه صلاحیتی دارد که در علم طب، اظهار نظر کند؟ ایشان چه سواد طبی دارد که از طب مدرن دفاع کند؟ آیا یک استادِ تاریخ، میتواند در باره جزئیات علم طب هم اظهار نظر کند؟ آیا ورود چنین استادی به عرصه طب، مانند ورود همان سلبریتی بیسواد و کممایه نیست؟ شباهت این آقا با آن سلبریتی، آن هست که هر دو تا در زمینهای که در آن نه تخصص، بلکه کوچکترین اطلاعی ندارند، با اعتماد به نفس، اظهار نظر فضل میکنند!
آقای جعفریان مصاحبه در متن منتشره روی وبلاگش در سایت خبر آنلاین در روز 27 فروردین 99، درباره اشکالات روشی به طب سنتی و نقد جزئیات داروها و روشهای درمانی در این طب سنتی و تفاوت آن با تب مدرن بحث کرده است! کسی که چهار صفحه سند تاریخی دیده، چطور میتواند در علم پزشکی، اظهار نظر کند؟(1)
ادعای ایشان بیشتر به شوخی شباهت دارد که در اکثر همین مصاحبه، تلاش کرده خودش را دارای دغدغه علم طب و خودش را یک عالم، معرفی کند. ولی کسی که کوچکترین سواد طبی ندارد، چطور میتواند از علم طب درباره جزئیات علم طب نظر دهد و بخشی از آن را غلط و بخشی دیگر را درست بداند؟ آیا این دفاع، از روی نادانی صورت نگرفته است؟ آیا محرُک این کار، جهالت و تعصب جاهلی نیست و غرض ورزی با طب سنتی نیست؟
چرا آقای جعفریان به طب سنتی حمله می کند و آن را مورد تمسخر قرار می دهد؟ ایشان چه حقی دارد تلاش کند تا دفاتر مدعیان طب سنتی را جمع کنند؟ ایشان چه تخصصی در طب دارد که روشها و جزئیات آن را نقد کند؟ به صرف اینکه چون آنها را دوست ندارد، میتواند به آنها حمله کند؟ یا درباره صلاحیت نداشتن آنها برای طبابت، اظهار نظر کند؟ او خودش صلاحیت هر نوع اظهار نظر طبی، نفیا یا اثباتا را ندارد.
به طب سنتی، کسانی میتوانند از حیث علمی نقد کنند که سالها زحمت کشیده اند و درس خوانده اند و همزمان که از طب مدرن اطلاع دارند، از تصور موضوع و محمولات متکثر و تاریخچه طب قدیم نیز عاجز نباشند. فکر این را هم بکنید که نتیجه این رفتارها روی نسل جدید چیست؟ کسانی که سالها درس می خواند تا یک پزشک عمومی شوند، آن وقت می بینند، یک نفر بدون داشتن هیچ تخصص و سواد پزشکی، ادعاهای من درآوردی بکند و به سادگی مردم را دنبال خود بکشد.
نه طب جدید و نه طب قدیم، هیچ کدام نباید «حذف» شوند بلکه در فضای موجود، باید باشند و متخصصان روی آنها کار کنند و جلو ببرند. با ادعای رفتار علمی، چگونه میتوان یک علم را که همان طب ایرانی باشد که حاصل عمر و تجربه علمی چند هزار ساله دانشمندان ما بوده، کنار بگذاریم؟ مگر غربیها حاصل تجربههای دانشمندان و گذشتگان خودشان را حذف کردند، که ما چنین بلاهتی انجام دهیم؟! اگر تجربه گذشتگان خودشان را حذف می کردند، طب مدرن به اینجا میرسید؟ اگر هم به طب ایرانی، اشکالاتی وارد هست، آن اشکالات باید مرتفع شود و این علم به سمت پیشرفت حرکت کند و به بخشی از نیاز جامعه ما پاسخ بگوید.
8. جعفریان جدید و تمسک به روشهای حذفی و ادبیات تکفیری
سیره رایج آقای جعفریان در سالهای اخیر، رفتن به سمت مناسبات قرون وسطایی و حذف و تکفیر هست. ایشان در مسائل مختلف، از درباره طب سنتی گرفته تا اجتماع اربعین، همین نسخه حذف و تکفیر را میپیچد. آقای جعفریان از رفتار اشتباه و حذفیِ یک نفر از مدعیان طب سنتی در آتش زدن یک کتاب پزشکی، این همه خشمگین شد و به طب سنتی تاخت و تلاش کرد تا به این بهانه، آخرین مراکز آنها در قم هم بسته شود. ولی رفتار حذفی آقای جعفریان در مقابله با مدعیان طب سنتی و تلاش ایشان برای اینکه هیچ کدام از رئوس آنها در قم حضور نداشته باشند و دروس آنها در قم تعطیل شود و مراکز آنها بسته شوند، ناراحتکننده نبود؟ چرا کسی به این رفتار دیکتاتورمابانه آقای جعفریان خرده نگرفت؟ آیا این رفتار حذفی، درست بود؟
بنده طبق سنت جاری در جامعه، از طب رایج استفاده میکنم و تا کنون جز یک بار حدود 15 سال پیش، از طب سنتی استفاده نکردم و کسی را هم به مراجعه به آنها توصیه نکردم. ولی وقتی ادبیات آقای جعفریان در حمله به طب سنتی و اصرارهای او برای بستن آخرین دفاتر طب سنتی را دیدم، دچار حالت اشمئزاز و تحیر شدم که این همه کینه و نفرت به چه دلیل هست؟ اینها از کجا نشأت گرفته؟ چرا این همه علیه آنها تبلیغ میکند؟ او چه فهمی از علم طب دارد که او را به چنین کاری وادار کرده؟
و اگر واقعا انگیزه علمی دارد، چرا از ادبیات حذفی و شبه تکفیری استفاده می کند؟!
---------------------
پ.ن:
1. «نقدهای جدی به ترویج خرافات به اسم طب سنتی، پاسخهای رسول جعفریان درباره جایگاه «علم» در دانشگاه، حوزه و ذهن مدیران جمهوری اسلامی»، سایت خبر آنلاین، 27 فروردین 1399. به آدرس: https://www.khabaronline.ir/news/1376977/
@rozaneebefarda
ادامه👇
حیرتنامهنویسی در عصر جمهوری اسلامی!
نقدی بر انگارههای غیرمستند #رسول_جعفریان
[صفحه 6 از 6]
9. جعفریان و تقلید از ادبیات رادیکال و سلوک سیاه کسروی
#کسروی کسی بود که یک تاریخنگار باسوادی بود ولی در اموری که در آنها تخصصی نداشت و اسلام شناسی ورود کرد و به جایی رسید که ادعای پیغمبری کرد که دین جدید آورده ام و روزی برای جشن کتابسوزی به راه انداخته بود و مهمترین میراث معنوی مردم ایران مانند دیوان حافظ، اشعار سعدی، اشعار مولوی، کتاب مفاتیح را میسوراند! او در نهایت به این حذف و خشونت رسید که چنین جشنی به راه اندخت.
برخوردهای رادیکال و ادبیات تهاجمی و آکنده از خشونت و عصبانیت جعفریان نشان از قدم گذاشتن در راهی دارد که پیش از او امثال احمد کسروی پیموده اند و عاقبتش را آقای جعفریان بهتر از همگان می داند.
اطلاعات تاریخی گسترده و خرده هوش و سر سوزن ذوق، گاهی برخی افراد را به توهم همه چیزدانی کشانده و تا مرز ادعای پیامبری پیش برده است!
امام خمینی (ره) در روز 21 تير 1359 درباره کسروی میگوید که یک شخص مطلعی در تاریخ بود. ولی مغرور شد و مغزش فاسد شد و نتیجه آن شد که توهم پیغمبری یافت و دین جدیدی آورد:
«يك دفعه آدم مىبيند كه كسروی آمد و كتابسوزى؛ مفاتيح الجنان هم جزو كتابهايى بود كه سوزاند، كتابهاى عرفانى را هم سوزاند.
البته كسروى نويسنده زبردستى بود، ولى آخرى #ديوانه شده بود، يا يك مغزى است كه اين مغزِ بسيارى از شرقيها اين طورى هستند كه تا يك چيزى، #چهار_تا_كلمهاى_ياد_مىگيرند ادعاشان خيلى بالا مىشود. كسروى آخرى #ادعاى_پيغمبرى_مىكرد! نمىتوانست به آن بالا برسد، آنجا را مىآورد پايين.»(1)
---------------------
پ.ن:
1. صحيفه امام، ج13، ص32.
@rozaneebefarda
حیرتنامهنویسی در عصر جمهوری اسلامی!
نقدی بر انگارههای غیرمستند #رسول_جعفریان
💥یادداشت اختصاصی روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
واکاوی علل و عوامل دفاع متعصبانه رسول جعفریان از تمدن رو به افول #غرب و هجمه غیرعلمی علیه برخی فعالیت های علمی مانند #طب_ایرانی/اسلامی
صفحه نخست:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/4052
صفحه دوم:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/4053
صفحه سوم:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/4055
صفحه چهارم:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/4056
صفحه پنجم:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/4057
صفحه ششم:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/4058
🔹فرهیختگان را به #روزنه دعوت فرمائید:
👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
#تلنگر
تلاش های ناکام نفوذی ها برای تطهیر رسانه ملکه انگلیس
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مدتی است یک جریان رسانه ای زاویه دار داخلی که سوابق روشنی در همصدایی با براندازان و رسانه های ضدانقلاب داشته، تلاش می کند به نحوی بسیار پیچیده به #تطهیر #رسانه_کودتاچی #bbc اقدام کند.
پروژه این است که چنین القا شود که خط خبری فعلی رسانه معاند #bbc متأثر از دلارهای نفتی عربستان است و در واقع متولیان انگلیسی، نسبت به محتوای فعلی این رسانه، نقش راهبردی چندانی ندارند!
توجه به پیشینه سیاه رسانه معاند و کودتاچی بی بی سی نشان می دهد که این رسانه در عالی ترین رتبه از ساختار سیاسی بریتانیا دارای جایگاه مشخص و مستحکم در ترویج سیاست های خبیثانه انگلیسی هاست و طبیعی است که آنان هرگز در اتاق فکر راهبردی خود اغیار را راه نمی دهند و حجنره خود را به هیچ قیمتی معامله نمی کنند. زیرا تمام هویت و حیثیت آنان به این ساختار وابسته است.
در زمانه ای که واگذاری یک تیم فوتبال به عربها با هزار اما و اگر روبروست، چطور انگلیسی ها حاضر می شوند مهم ترین رسانه بین الملل گرای خود را که همه جهان به عنوان صدای بریتانیا می شناسند به دیگران بفروشند یا موقتا اجاره بدهند!؟
این ادعاهای واهی با تکیه بر کدام اسناد معتبر بیان می شود؟
بر فرض محال که دلارهای نفتی عربستان وارد چرخه مالی رسانه معاند bbc شده باشد، و بر فرض محال که خط رسانه ای آنان تغییر یافته باشد، چه تأثیری بر میزان عداوت آنان با مسلمانان و شیعیان و ایرانیان خواهد داشت؟
به نظر می رسد یک خط رسانه ای داخلی که سابقه پررنگی در نفوذ در ارکان حاکمیتی، بیوت و محافل مذهبی، جریان های سیاسی و به گفته برخی مطلعین در بعضی نهادهای مؤثر نظام داشته، اینبار تلاش دارد تا با مطرح کردن پاره ای توهمات غیرمستند، خود را منتقد بی بی سی نشان دهد و از این قبل برای خود نان و نام و اعتبار بیشتری دست و پا کند که زمینه نفوذ بیشتر در نهادهای مختلف نظام و خصوصا جریان های اصولگرا خواهد بود.
این پروژه با زیرکی تمام طراحی شده و تلاش می کند در عین حال که نان نقد رسانه معاند بی بی سی را می خورد، اصل وفاداری به انگلیسی ها را نیز مراعات کند و بدون بازخوانی پیشینه سیاه این رسانه، اقدامات فعلی و آتی آنان را به حساب عربستان بگذارد و از این حیث، انگلیس را تطهیر کند.
واضح است که با شناخت عمیق جریان انقلابی از عمق عملیات روانی دشمن، دنباله های داخلی آنان در فریب نخبگان حزب الله ناموفق خواهند بود اگرچه ممکن است مدیران میانی برخی شبکه های رسانه ملی یا برخی جریان های سیاسی اصولگرا به دلیل فقدان سواد رسانه ای و جریان شناسی، یا ساده لوحی، فریب مارهای خوش خط و خال را بخورند که صدالبته با افشای حقائق و سیلی خوردن از همین نفوذی ها، زودا که از خواب بیدار خواهند شد، اگرچه خواب یا خواب زدگی شان خسارت بار و خطرناک خواهد بود.
🔹فرهیختگان را به #روزنه دعوت فرمائید:
👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
💥برشی کوتاه از کتاب آموزش فلسفه آیت الله مصباح یزدی
بشر بحران زده غربی و سرگردانی در گرداب مکاتب؛ از ماتریالیسم دیالکتیک تا سوسیالیسم و پراگماتیسم!
امروز کدام خرده جریان سیاسی به دنبال احیای چپ گرایی و عملگرایی در ایران است؟
#نفوذی_ها_را_بشناسیم
#کارگزاران
#قوچانی
🔹فرهیختگان را به #روزنه دعوت فرمائید:
👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
💥شکارچیان روباه پیر در عراق شیعی/1
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
غزوان جاسم مجری معروف عراقی در پاسخ به توییت #سفیر_انگلیس در عراق که از خودسوزی دختر جوان در نجف اشرف، ابراز نگرانی کرده و خواستار تحقیقات در اینباره شده بود، نوشت:
جناب هیکی! مساله خشونت خانگی یک نگرانی دائمی است، اما اینکه از یک مساله خاص اجتماعی مربوط به عراق سخن بگویی به گونهای که انگار قیم ما عراقیها هستی و خواستار تحقیق در قضیه بشوی، دخالت محسوب میشود و این نخستین بار نیست که مرتکب این دخالتهای بیمعنی میشوی.
#در_عراق_چه_میگذرد؟
🔹فرهیختگان را به #روزنه دعوت فرمائید:
👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
💥شکارچیان روباه پیر در عراق شیعی/2
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
سمیر عبید تحلیلگر مشهور عراقی در پاسخ به اظهارات مداخله جویانه #سفیر_انگلیس در عراق که از افزایش خشونت های خانگی علیه زنان در عراق ابراز نگرانی کرده بود، نوشت:
در انگلستان، ۴۰درصد از مردان، زنان خود را کتک میزنند و در این کشور خشونت خانگی و نژادپرستی و هزاران آواره بی سرپناه وجود دارد.
دخالت در امور جوامعی که فرهنگ ها و سنت های خود را دارند کافیست.
من مطمئنم که تو روابط عراق و انگلستان را تخریب خواهی کرد.
از لندن میخواهم که اینبار سفیری با فرهنگ و با تجربه به عراق بفرستند!
#در_عراق_چه_میگذرد؟
🔹فرهیختگان را به #روزنه دعوت فرمائید:
👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
#عملیات_شناختی پیچیده برخی دولتمردان در شرایط بحران
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
1️⃣ سخنگوی وام #معیشتی : تعداد ۲ میلیون و پانصد سرپرست خانوار سیم کارت به نام خود ندارند.
2️⃣ دولت :جهت دریافت وام سیم کارت به نام سرپرست باید باشد.
3️⃣ مردم >>> #صف کشیدن جهت خرید ۲۵۰۰۰۰۰ سیم کارت
4️⃣ نتیجه : شلوغی خطوط #اپراتور >>>> آنتن دهی پایین
5️⃣ قطع اینترنت در برخی از شهرها توسط برخی اپراتورهای خانگی....
6️⃣ نتیجه: فشار به اینترنت همراه >>>> کندی و قطعی و...
7️⃣ دعوای رسانه ای و تویتری وزیر ارتباطات( شوآف) با صدا سیما بابت فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰
8️⃣ وزیر ارتباطات : ظرفیت #فرکانسی اپراتورهای همراه به اتمام رسیده...
9️⃣ثبت نام حدودی دو میلیون پانصد سیم کارت رایگان رایگان رایگان ....
🔟فشار مردم و جو رسانه ای بابت تجمعات خرید سیم کارت...
1️⃣1️⃣توییت وزیر شو آف و دستور به فروش سیم کارت توسط اینترنت
▶️نتیجه:
✅بی مدیریتی و فشار به مردم بابت رسیدن به اهداف سیاسی خود در ایام بحران کرونا✅
( تصاحب فرکانس های ۷۰۰ و۸۰۰ ___ فرکانس های حیاتی و مهم در بحران )
⬅️پس از تصاحب فرکانس ها : در آمد زایی نجومی توسط ارتباطات و اپراتور از مردم بابت فرکانس رایگان
✳️نتیجه مهم : قطع شبکه های HD و اختلال در سیستم آنالوگ
پیدا کنید پرتقال فروش را ...
@chaharrah_majazi
🔹فرهیختگان را به #روزنه دعوت فرمائید:
👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
#محسن_هاشمی وزارت بهداشت روحانی را به آمارسازی دروغ متهم کرد
هاشمی در جلسه شورای شهر تهران، بدون ارائه هیچ مدرک معتبری، آمار رسمی مبتلایان به کرونا را زیر سؤال برد و مدعی شد آمار واقعی بیش از این تعداد است.
این اظهارنظر جنجالی و کاملا ناپخته، مورد استقبال گسترده رسانه های ضدانقلاب واقع شده است.
هنوز انگیزه بیان این قبیل سخنان بی مستند، معلوم نیست. در آینده معلوم می شود باند کارگزاران و محسن هاشمی به دنبال تسویه حساب سیاسی با دولت روحانی است یا با #ژست_اپوزسیون و #مردم_دوستی، 1400 را در خواب می بیند؟!
احتمال اینکه چنین سخنانی از روی بی اطلاعی یا بی تدبیری بیان شده باشد، ضعیف است اما حتی اگر چنین باشد، جا دارد که شخص محسن هاشمی به دلیل زیر سؤال بردن آمارهای رسمی کشور و تشویش اذهان عمومی مورد محاکمه قرار گیرد.
🔹فرهیختگان را به #روزنه دعوت فرمائید:
👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
یک چشمت را ببند!
حسین شریعتمداری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
میگویند یکی از پادوهای چاپلوس دربار منصور دوانیقی -خلیفه خونریز و ستمگر بنیعباس- از او پرسید در سجده نماز چشمان خود را باز بگذاریم یا ببندیم؟ منصور گفت؛ ببینید جعفربن محمد (امام صادق علیهالسلام) چه میکند؟ اگر ایشان چشمهای خود را به هنگام سجده میبندد، شما باز بگذارید و اگر باز میگذارد، شما ببندید! پادوی چاپلوس گفت: از کجا بدانیم ایشان در سجده چشمان خود را باز میگذارد یا میبندد که ما عکس آن عمل کنیم؟! خلیفه فکری کرد و گفت؛ فعلاً یک چشم خود را باز بگذارید و چشم دیگرتان را ببندید تا مطمئن باشید که مخالف او عمل کردهاید!
این روزها برخی از نمایندگان رد صلاحیت شده مجلس کنونی و شماری از مدعیان اصلاحات که در انتخابات مجلس یازدهم به علت کارنامه سیاه خود از سوی مردم کنار گذارده شدهاند، به اقدام کودکانه و خندهداری دست زدهاند که میتواند سند محکم دیگری از عدم صلاحیت آنها برای حضور در خانه ملت باشد. این طیف به جای آنکه از ناکارآمدیها و بلاهایی که در دوران مسئولیت خود بر سر ملت آوار کردهاند ابراز ندامت کنند و بعضاً آماده مجازات باشند، به بدگویی و عقدهگشایی علیه مجلس یازدهم که هنوز تشکیل نشده است روی آوردهاند! و این حرکت کودکانه در حالی است که؛
۱- مدعیان اصلاحات با همه توان و چند لیست انتخاباتی به میدان آمده بودند ولی نامزدی که نفر اول چند لیست مدعیان اصلاحات و کارگزارانیها و گروه تدبیر و امید بود بهاندازه یک دهم آخرین نفر لیست انقلابیون رای آورده بود.
۲- نگاهی به فهرست پیروز در انتخابات مجلس یازدهم و مقایسه آن با فهرست مدعیان اصلاحات به وضوح نشان میدهد که تقریباً همه افراد حاضر در فهرست انقلابیون از تحصیلات کلاسیک بالا و برجستهای برخوردارند و بسیاری از آنان کارنامه درخشانی در خدمت صادقانه و موثر به مردم و نظام دارند و در مقابل فهرست مدعیان اصلاحات -باز هم تقریباً- از این امتیاز برخوردار نبوده و مخصوصاً فاقد کارنامه قابل قبول بودند.
۳- مدعیان اصلاحات که اکثریت مجلس دهم را در اختیار داشتند به سختی میتوانند روی نمونهای از تعهد خویش نسبت به وظایف تعریف شده نمایندگی انگشت بگذارند ولی از سوی دیگر قبل از آنکه نماینده مردم و ناظر بر امور دولت باشند، نقش وکیلالدوله را بر عهده داشتند. فاجعه برجام، گرانی افسار گسیخته کالا و خدمات، تعطیلی کارخانهها و مراکز تولید، ازرونق افتادن کسب و کار، کاهش شدید ارزش پول ملی، برباد رفتن دهها میلیارد دلار ارز، حقوقهای نجومی، دیپلماسی التماسی و دهها خسارت کلان دیگر در دوران حضور اکثریت آنان در مجلس اتفاق افتاد و این طیف نه تنها مخالفت و مقابلهای نکردند بلکه خود از عوامل اصلی این پلشتیها بودند.
۴- رد صلاحیت نزدیک به ۸۰ تن از نمایندگان مجلس دهم برای حضور در مجلس یازدهم به علت فساد اقتصادی بوده است! (تقریباً یک سوم مجموع نمایندگان). این تعداد تا چه اندازه در تصویب برخی طرحها و لوایح موثر بودهاند؟! بماند!
۵- اکنون باید از کسانی که به عقدهگشایی علیه مجلس یازدهم که هنوز تشکیل نشده است، مشغولند پرسید با تکیه بر کدام شایستگی برتر خود، علیه مجلس یازدهم شمشیر کشیدهاید؟!
۶- کاش افراد طیف یاد شده دستکم برای یکبار هم که شده توضیح میدادند که چرا بسیاری از مواضع و عملکرد آنان، از جمله در موضوع مورد بحث با مواضع دشمنان تابلودار مردم و نظام مشترک است؟!
البته بیانصافی است اگر به این نکته نیز اشاره نشود که تعداد قابل توجهی از اصلاحطلبان بیرون از دایره مورد اشاره هستند.
۷- و بالاخره باید به نمایندگان مجلس یازدهم به خاطر برخورداری از این مخالفان بیرونی و درونی تبریک گفت.
🔹فرهیختگان را به #روزنه دعوت فرمائید:
👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
💥مهم
ژورنالیست ها از جان حوزه چه میخواهند؟
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
💠ژورنالیسم حیات خود را در حل نشدن #مساله میداند. ژورنالیست ها از #فهم درست مساله بیزارند. چرا که فهم درست مساله مقدمه حل آسان مساله است.
#ماموریت ژورنالیسم مشغول کردن انسانها به حل مسایل ساختگی است. ژورنالیست ها با نقاب مسوولیت به انجام ماموریت خود مشغولند.
💠ژورنالیست ها از مشغول کردن آدمها به مسائلی که ساخته دست آنهاست لذت میبرند. ژورنالیسم نوعی #سادیسم نیز هست دیگر آزاری با مسائلی که واقعا مساله نیستند.
#اولوا_الابصار ژورنالیسم را می شناسند و به ژورنالیست ها همان گونه مینگرند که لایقند. شأن بزرگان برتر از ژورنالیسم است.
تنها #افراد_میان_مایه اند که از بودن در کنار ژورنالیست ها خوشحالند. ظاهرش آنست که ژورنالیست ها در کنار آنهایند.
💠سیره ژورنالیست ها بر همین پایه است. مینمایند که در کنارت هستند در حالی که تو در کنار آنهایی. بزرگان هیچ گاه در کنار کسی قرار نمیگیرند مگر آنکه بزرگتر باشد. هنر ژورنالیست ها این است که کسی را بزرگ کنند ودر کنارش بایستند و با او عکس بگیرند مصاحبه کنند و... .
💠اما بزرگی که خود و دیگران او را به بزرگی شناخته اند نیازی به ژورنالیست ها ندارد. انسانهای خُرد که سودای بزرگی دارند تمنای خود را از ژورنالیست ها میطلبند. آنها ژورنالیست ها را به #اندرونی خود راه می دهند تا بلکه در کنار آنها به نان و نوایی برسند غافل از آنکه پیشتر #شکار_ژورنالیسم شده اند.
💠ژورنالیست ها با این وعده که آنها را بزرگ خواهند کرد به اندرونی آنها راه پیدا میکنند و اینگونه از دل اندرونی برای بیرونی ها مساله میسازند.
💠 ژورنالیسم با اندرونیات #بیوت ارتزاق میکند. با مساله سازی مباحث اندرونی تغذیه میکند و اینگونه روز به روز فربهتر نیز میشود.
💠ژورنالیسم نوعی خاله زنک بازی مدرن است اما چون مدرن است مثل هر پدیده مدرن دیگر زشت نیست. از ژورنالیسم بیشتر در حوزه هنر و ورزش شنیدهایم. اما چندی است که پای نوع مبتذل آن به حوزه نیز باز شده است. فهم رابطه حوزه و ژورنالیسم دارای ظرافت هایی است.
💠بزرگان حوزه به احترام بزرگی خویش از ژورنالیسم در پرهیزند پس ژورنالیستها به سراغ چه کسانی در حوزه میروند؟ پای ژورنالیسم را چه کسانی به حوزه باز کرده است؟
ژورنالیسم با کدام عنصر حوزوی رابطه دوستانه دارد؟ ژورنالیست ها در حوزه به دنبال انجام کدام ماموریت هستند؟
💠به نظر می رسد آنان که سودای بزرگی در سر دارند شکار اول این جریان ژورنالیسم هستند.
ژورنالیسم با زبان گویای بی زبانی به آنها وعده میدهد، وعده بزرگ شدن. بزرگ سازی میکنند و بعد بزرگان خودساخته را به جان هم می اندازند. اما چرا نمیدانند راه بزرگ شدن، دست کم در حوزه این نیست.
این را ژورنالیست ها نمیدانند، چون حوزه را نمیشناسند. چون حوزه را با فوتبال و سینما اشتباه گرفته اند. فکر کرده اند حوزه هم جای #سلبریتی_بازی است. سلبریتی ها احمق اند چون بازیچه ژورنالیست هایند. اما از آنها بدتر کسانی اند که در حوزه به دنبال سلبریتی بازی اند. راه بزرگ شدن را طیفی از حوزوی ها چرا نمیدانند؟ همین قدر بدانند که بودن در کنار ژورنالیست ها آنها را در #خُردی نگه خواهد داشت.
💠 لهو و لعب کار ژورنالیست هاست. اهل حوزه باید با چشم پوشی از چشم بندی ژورنالیست ها، به دنبال بزرگانی بگردند که ژورنالیست ها هیچ گاه به سراغ آنها نخواهند رفت و از آنها اسمی به بزرگی نخواهند برد.
💠آنان که آرزوی #تعالی و بزرگی در سر دارند باید به #خودسازی علمی و معنوی بپردازند. برای پیشینیان جز این نبوده برای ما هم جز این نیست و مباد که در آینده نیز جز این باشد.
سعید شربیانی
تحولات حوزوی را در #روزنه پی بگیرید:
👇
@rozaneebefarda
May 11