eitaa logo
روزنه
6.4هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
273 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حوزه تراز انقلاب اسلامی(حتا)
اخیرا سروش محلاتی در افاضات جدید در یادداشتی با عنوان "فقه انقلاب در چهل سالگی" در ادامه مواضع ضد انقلابی خود در راستای از ، دو قطبی کاذب فقه انقلاب و فقه جریان مقابل را مطرح کردند. سروش در افاضات جدید خود گفته که فقه انقلاب در مقایسه با دیدگاه رقیب، نمی تواند جایگاه خود را حفظ کند. وی با مطرح کردن دوقطبی کاذب فقه انقلاب و جریان مقابل، اختلاف نظرها را بر سر می داند و به طور غیر مستقیم به خواننده چنان القاء می کند که جریان مقابل، جریان غالب در کشور و حوزه می باشد. آنچه که در اظهارات سروش روشن است این است عده ای در حوزه که پیاده نظام مخالفین نظام محسوب می شوند تلاش دارند تا وجود جریان مخالفین نظام در مقابل انقلاب را در حوزه و کشور جا بیندازند و نظرات شاذ فقهی شان را به عنوان فقه جریان مقابل انقلاب ترویج دهند. واقعیت این است تعداد همفکران سروش که منبری های جریان حامی فتنه نیز می باشند در حوزه اندک بوده و مصداق و برای نفوذ در حوزه می باشند. این افراد سعی دارند که نظرات شاذ خود را پشت شخصیتهایی چون و ... به مردم القاء کنند در حالی که سخنان و مواضع این بزرگواران در حمایت از ولایت و انقلاب بر هیچ کس پوشیده نیست. @hawzah_enghelabi
هدایت شده از حوزه تراز انقلاب اسلامی(حتا)
سروش محلاتی در افاضات جدید خود پیرامون (س) اظهار داشته که یکی از مشکلاتی که در تفکر شیعه بوجود آمده است این است که با نسبتها، خلاء فضیلتها را پر می کنند و همواره روی نسبت ها تاکید می کنند. وی در ادامه گفته که اگر مسئله نسبت مطرح باشد حضرت زهرا با بقیه فرزندان پیامبر بالسویه است ولی ما همه چیز را تحت الشعاع دختر پیامبر بودن قرار می دهیم. ◇پ ن : آنچه که مشخص است این است که اکثر مسائل بیان شده توسط سروش محلاتی بر محور یک فرض غلط استوار است و در انتهای یادداشتهای خود همان فرض غلط مطرح شده درابتدای یادداشتهای خود را رد می کند. فرض غلط در یادداشت اخیر وی، بر شناخت مردم کشورمان بر نسبیت حضرت زهرا(س) با پیامبر اکرم(ص) و عدم شناخت مردم از شخصیت و فضائل حضرت زهرا(س) قرار داده شده است در حالی که این فرض اساسا اشتباه است. شناخت مردم کشورمان از زهرای اطهر یک شناخت عمیق و قلبی است و همگی از ارادتمندان حضرت هستند. و فهیم کشورمان این انقلاب را یک و در مسیر همان انقلاب فاطمه(س)می بینند و این از معرفت مردم نسبت به شخصیت و فضائل ایشان است. زهرای اطهری که به برکت آمدنش، سوره کوثر نازل شد و بعدها پیامبر به ایشان لقب ام ابیها دادند. در مقام زهرای اطهر همین بس که امام صادق(ع) حضرت زهرا(س) را حجت بر ائمه می دانند. کاش امثال سروش محلاتی به جای مطرح کردن این مباحث به چیزی بیندیشند که فاطمه زهرا(س) جان خود را فدای آن کرد و آن چیزی نبود جز . کاش درس ولایتمداری را از زهرای اطهر(س) می آموختند و در زمین دشمن بازی نمی کردند و مهره دشمن در نمی شدند. @hawzah_enghelabi
ضرورت ثبت و مطالعه تاریخ انقلاب اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 💠متاسفانه تاریخ انقلاب و تاریخ حوادث و نقش‌آفرینیهای عجیبی که در این انقلاب شده، برای خیلیها ناگفته و ناشنفته است! ۹۷/۱۱/۱۹ ‼️واقعا روز به روز تاریخ انقلاب اسلامی ما عبرت است و میتواند مثل یک تابلو، در مقابل چشم ملتها مایه عبرت باشد! ۹۰/۱۱/۲۱ ‼️نباید اجازه داد که این خاطره‌ها و حوادث بی‌نظیر تاریخ انقلاب، در ذهنها کمرنگ شود. نسل جوان ما باید این خاطره‌ها را درست بشناسد و تحلیل کند و آنرا چراغ راه آینده خود قرار دهد! ۸۸/۱۱/۶ ‼️باید کسانی تاریخ انقلاب را بنویسند. البته تاریخ انقلاب اسلامی، فقط تاریخ پیروزی انقلاب نیست بلکه تاریخ شروع نهضت است، حقیقتا مردم ما از قضایای طولانی نهضت از روز شروع تا روز پیروزی به تفصیل مطلع نیستند. گاهی بعضی قضایای بعد از پیروزی بوسیله‌ی بعضی افراد، مختصر سخنی گفته میشود اما بهطور کامل و جامع و ریز، بخصوص با شکلهای هنری و ماندگار و نافذ، ثبت نشده، من از کسانیکه توانایی این کار را دارند، واقعا انتظار دارم، باید تاریخ انقلاب را ثبت کنند! ۷۵/۱۱/۱۲ منبع @Jahade_tabeini @rozaneebefarda
هدایت شده از سلمان رئوفی
🔆سخنان امام جمعه کرج به مناسبت اتفاقات پیش آمده و کار غلط شورای سیاستگذاری ائمه جمعه 🔻🔻🔻🔻🔻 🔆با خدا عهد کردم درمقابل ظلم و فساد بایستم آقایان برجام را خسارت ندانستند اما لغو سخنرانی را خسارت می‌دانند!! 🔆حجت الاسلام و المسلمین حسینی همدانی امام جمعه انقلابی کرج در خطبه‌های نمازجمعه: 🔹سخنران روز ۲۲ بهمن ان شالله حضرت آیت الله میرباقری خواهند بود. اگر سخنران تغییر نمی کرد بنا داشتم مطالب مهمی را بگویم که می ماند برای بعد... از نظر ما این موضوع حل شده است. امام علی(ع) می فرماید کالفخار باشید. به کوزه ضربه‌ای می زنند ببینید که چه صدایی می‌دهد و یک تلنگری زده شد و صداها را شنیدید و معلوم شد که چه کسانی ترک دارند. 🔹وقتی می بینید بی بی سی یک مطلبی را مطرح می‌کند و برخی رسانه‌های داخلی ادامه می ‌دهند باید هوشیار باشیم و بدانیم منشا کار از کجاست؟ 🔹هرکس گفتمان امام و رهبری را نداشته باشد او را نقد می‌کنیم و تضعیف جایگاه او نیست، نقد گفتمان اوست و گفتمان او محل بحث است. 🔹بنده از لحظه‌ای که فهمیدم آقای لاریجانی به کرج می‌آید، باتوجه به شناختی که از فضای کرج داشتم خودم اقدام کردم و تماس گرفتم و جواب ندادند و حتی تلفن را قطع کردند و گفتم که من در نماز جمعه اعلام می‌کنم چون مردم و تشکل‌های کرج از من می‌خواهند و اعلام کردم. 🔹بنده با خدا عهد کردم درمقابل ظلم و فساد بایستم و وابستگی هم به مسئولیت ندارم. عده‌ای از مسئولین و نخبگان از مردم عقب افتادند. 🔹برخی از دوستان هم ناآگاهانه در حق مردم انقلابی کرج و گفتمان انقلاب جفا کردند! (شورای سیاست گذاری ائمه جمعه یا شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که در کمال تعجب در پشتیبانی از آقای علی لاریجانی بیانیه دادند) 🔹 آقایان برجام را خسارت ندانستند اما لغو سخنرانی را خسارت می‌دانند، بنده در مقابل زیاده خواهی‌ها کوتاه نخواهم آمد. 🔹بعد از SPV سه کشور اروپایی اینستکس را برای ما طراحی کرده‌اند که جز خودتحریمی نتیجه‌ای نداشته است و فرایند تحقیرآمیز اجرایی شدن آن هیچ مشکلی از کشور حل نمی‌کند. دستگاه دیپلماسی باید پاسخ این یاوه‌ گویی‌ها را بدهد. @salmanraoofi
و بایکوت 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸انقلاب اسلامی علی رغم همه دشمنی های خارجی و کارشکنی های داخلی٬ به چهل سالگی رسیده است. 🔹مردم متدین در کنار روحانیت پیشرو در این چهاردهه فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده است. 🔹روحانیون غیرانقلابی و (گرچه در اقلیت محض اند) بدون اینکه هزینه ای داده باشند٬ متنعم بوده اند و جز غر و نق چیزی از آنان منتشر نشده است. 🔹این جماعت همیشه طلبکار گاه از سخن گفته اند٬ و گاه نسخه برای پیچیده اند و منادی بوده اند. 🔸سنگر گرفتن پشت ارزشها دیگر برای راهگشا نیست؛ چهل سال برای پیوستن به صفوف و وقت کمی نیست. 🔸در ۲۲ بهمن ماه ۱۳۹۷ کار یکسره خواهد شد؛ آنانکه یک بیانیه تبریک و یا چند لحظه همقدم شدن را انقلاب شکوهمند اسلامی دریغ می دارند٬ از ۲۳ بهمن باید در مقابل پرسش های صریح انقلابیون خود را آماده کنند. 🔹دیگر دوران غربت و مظلومیت به سرآمده است؛ سکولارها باید روشن شود که این انقلاب عظیم را به کدامین گناه٬ به مذبح و برده اند؟! @rozaneebefarda
همه تناقض گویی های 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 سروش محلاتی به عنوان یکی از حامیان نشان دار دولت اعتدال در قم٬ در تبیین حیطه تاسی به اولیای الهی میگوید: باید ارزشها ملاک تاسی از اولیای الهی باشد نه قالبها و روشهایی که در شرایط خاص رخ داده اند. او میپرسد مثلا آیا سن حضرت فاطمه (س) موقع ازدواج، اندازه مهر و جهیزیه و اموری از این دست، میتواند مورد تاسی قرار گیرد؟ ▫️ سوالی اینجا قابل طرح است و آن اینکه آیا ساده زیستی حاکمان که تضمین کننده بقای حکومت دینی است، یکی از ارزشهای مورد توصیه اولیای خدا نیست؟ امام خمینی (ره) در این باره چه می گفتند؟ سروش در میان سخنانش به داستان امام صادق ع و سفیان ثوری اشاره میکند. در نقلی آمده حضرت لباس خوبی پوشیده بودند و سفیان در ظاهر، لباسی زمخت پوشیده بود و زیرش لباسی نرم! حضرت به این ریاکاری اشاره می کنند! اما چرا سروش این نکته را متذکر نمیشود که در این نقل، امام صادق (ع) زیر لباس سفید نرم خود، به قصد ریاضت نفس، لباسی خشن پوشیده بودند؟ سفیان ثوری وقتی می بیند آن حضرت لباس های نظیف و زیبا پوشیده است، ایراد می گیرد که مگر شما فرزند امیر المؤمنین نیستید؟ حضرت صادق (ع) در جواب او می فرمایند در زمان علی (ع) غالب مردم جامعه تهیدست بودند و وضع مناسبی نداشتند و از طرفی، من این لباس را برای حفظ آبرو پوشیده ام، اما لباس زیر من خشن است در واقع، آن حضرت می خواستند با لباس زیبا، حفظ ظاهر کنند و با پوشیدن لباس خشن در زیر لباسهای لطیف و ظریف، خود را به تن پروری عادت ندهند. آن گاه امام به سفیان فرموده: اما تو این لباس رو را که خشن و پشمینه است، برای تظاهر و جلب نظر مردم پوشیده ای؛ ولی لباس زیرین تو نرم و لطیف است. چرا سروش به این بخش اشاره نمیکند؟ میدانیم ایشان ثناگوی مرحوم هاشمی رفسنجانی است کسی که گفتمان نفی لزوم ساده زیستی مسئولان را با انگ ریاکاری عادی ساخت. او که خود وضع مالی بدی ندارد، لزوم سازش با غرب را تئوریزه میکند، مرید و مدافع تمام عیار تفکر هاشمی و یکی از سخنرانان مجالس یادبود ایشان است و هاشمی را نماد عقلانیت و منتقدین انقلابی ایشان را تندرو میخواند! او میگوید باید دید پشت پرده کسانی را که سفره ساده میاندازند بعد دوربین می آورند تا ساده زیستی آنها دیده شود، چیست؟ درست میگوید ریاکاران محکومند. "افضل الزهد اخفاء الزهد" اما نکته ای که در سخنان این طیف کمتر دیده میشود، اشاره به لزوم ساده زیستی و قناعت در آموزه های دینی خصوصا برای حاکمان است! مرحوم هاشمی میگفت وقتی خدمت و کار برای مردم نباشد، ساده زیستی چه سودی دارد؟! روشن است الگوی درست در انقلاب اسلامی جمع "کار و ثروت اندوزی نکردن" است. ▫️سروش محلاتی از قدرت و استقامت فقهی دهه شصت در زمان امام خمینی میگوید و اینکه بر رقبای فقهی غالب بود او معتقد است در این سه دهه اخیر به تدریج گفتمان رقیب غالب شده است، چون فقهای انقلابی همچون آیت الله مومن و آیت الله یزدی، آنچنان که باید از حقوق مردم دفاع نمی کنند. نظر شما چیست؟ به نظر میرسد این جماعت از طرفی خود را پیرو امام خمینی و مدافع نظرات شهید بهشتی و طالقانی و هاشمی رفسنجانی و... میخوانند و از طرف دیگر در سایت خود به علما نسبت میدهند که در زمانه غیبت، اقامه حدود لازم نیست؛ درحالی که از گذشته مشهور فقها معتقد بوده اند اجرای حدود جایز است، سروش وانمود میکند نظر فقها خلاف این بوده! عبارت سروش: ...بدون در نظر گرفتن مساله ای که علما بیان می دارند مبنی بر اینکه حدود در عصر غیبت اجرا نشود... او همچنین میگوید: در این دوران ساب النبی قابل مجازات نیست، نهی از منکر اگر تنش ساز باشد باید تعطیل شود... 🔹کسی منکر اختلاف نظر در میان فقها در قرون طولانی حکومتهای جور و طواغیت نیست، از دید بسیاری از آن فقها، امکان برقراری حکومت دینی و امیدی به اقامه احکام الهی وجود نداشته است. اما آیا آنچه سروش محلاتی نوشته، موافق نظرات فقهی بنیادین امام خمینی است؟! در جای دیگر می نویسد نپوشاندن موی خانمها حرام است ولی وجدانا مفسده ندارد! لذا نباید اجباری باشد! گرچه نپوشاندن قسمت های دیگری که پوشش واجب شده؛ مفسده دارد و باید قانونا ممنوع باشد! همچنین سروش محلاتی و همفکرانش تصریح می کنند مردم میتوانند اسلام و حکومت دینی را نخواهند! چون در انتخاب آزادند! یعنی بین آزادی تکوینی و تشریعی فرق نمی گذراند! باید گفت با این اوصاف در واقع شما در باطن؛ خود را رقیب گفتمان فقهی امام خمینی میدانید! اما به اسم دفاع از خط امام، به نفی نظرات ولی فقیه بعد از امام و فقهای انقلابی می پردازید! از دهه شصت برای پیشبرد اهداف خود استفاده میکنید! نام این پنهان کاری چیست؟ ✍ علی مومنی آخرین تحولات حوزوی را در روزنه پی بگیرید 👇 @rozaneebefarda
آشفتگی و در مناظره ساختگی را در لینک ذیل ببینید https://www.youtube.com/watch?v=uZW4upd_WNs 🔶حاشیه این گفتگو نشان داد که جز تکرار فحاشی های چهاردهه پیش٬ حرف تازه ای ندارد و در همان اقلیت محض خودشان هم هزارها اختلاف نظر دارند. در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی٬ همه اعوانش را جمع کرد اما جز تشویش چیزی در چنته نداشتند! @rozaneebefarda
هدایت شده از کیهان آنلاین
11.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌐 🎥 فیلمی از تظاهرات 22 بهمن مردم روستای پیته نو که این روزها در فضای مجازی با استقبال مواجه شده است. روستای پیته نو در بخش یانه سر دهستان شهدا شهرستان بهشهر است. مردم انقلابی این روستای دیدنی 11 شهید را تقدیم اسلام و انقلاب کرده اند. راهپیمایی خلاقانه و متفاوت اهالی پیته نو در روز 22 بهمن، بازتاب فراوانی در شبکه های اجتماعی داشته است. 🔻نشانی ما در پیام‌رسان‌های سروش، آی‌گپ، ایتا، گپ و بله @kayhannewspaper
وقتی ٬ از پستوی دارد٬ یعنی وجود دارد! کار از هم گذشته است. @rozaneebefarda
توصیه مقام معظم رهبری درباره «بیانیه گام دوم» @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 آیت‌الله صبح امروز در جلسه درس خارج فقه با اشاره به دیدار اخیرش با رهبر انقلاب روایتی از آنچه ایشان درباره «بیانیه گام دوم انقلاب» گفته بودند را نقل کرده است: 🔹ایشان فرمودند که من روی این بیانیه خیلی زحمت کشیدم و فرمودند من بنای بر این ندارم که اگر چیزی نوشتم یا مطلبی می‌گویم از دیگران درخواست کنم که روی آن کار کنند ولی راجع به این می‌گویم این کار را بکنند. این درخواست و مطالبه را ایشان دارند. 🔹من دیروز در مشهد به طلاب عرض کردم که این بیانیه را مثل کتب درسی به مباحثه بگذارید و بعد در راه نشر و تبیین و پیاده‌سازی آن تلاش کنید. خود ما هم هر روز یک بخشی از بیانیه را همین‌جا قرائت خواهیم کرد. @rozaneebefarda
تضعیف فقه انقلاب با پوشش آرای فقهی امام خمینی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸آقای سروش محلاتی در تبیین وضعیت "فقهِ انقلاب" در چهل سالگی میگوید: فقهِ انقلاب دو دوره متفاوت داشته و دارد. دهه شصت باتکای نظرات امام خمینی دوره اوج و تعالی بود؛ ایشان مشارکت سیاسی مردم را به رسمیت میشناخت. اما بعد از آن فقه انقلاب رو به نزول گذاشت. به عنوان مثال آیت الله مومن نوشته اند: لا دخل لانتخاب الامه فی فعلیه ولایه الفقیه ایضا (الولایه الالهیه، محمد مومن ج۳ ص۴۷۸) انتخاب مردم در فعلیت ولایت فقیه دخالت ندارد. لذا فقه انقلاب تنزل کرده است‌. آقای قاضی زاده، مدیر موسسه در قم؛ همفکر ایشان در مصاحبه با جماران اعتراف میکند: امام خمینی مشروعیت حکومت و روسای جمهور را تا اواخر عمر صرفا از ناحیه ولی فقیه میدانستند و نقشی برای مردم از این جهت قائل نبودند. لذا در تنفیذها میفرمودند من رئیس جمهور را "منصوب" میکنم و اگر از مسیر اسلام خارج شود او را "بر کنار خواهم کرد". قاضی زاده تصریح میکند امام خمینی در تنفیذ همه روسای جمهور و تا اواخر حیاتشان، نظری شبیه آیت الله مومن داشته اند! اما سروش محلاتی میگوید در دهه شصت و با پشتوانه آرای امام، مشارکت سیاسی مردم رسمیت داشت و گفتمان غالب آن بود که رای مردم در فعلیت ولایت فقیه نقش دارد. موضوعی که فقیهانه چون آیت الله مومن آن را نفی کردند. با این حساب آیا آنچه سروش گفته است میتواند شاهدی بر ادعای تنزل فقه انقلاب باشد؟! عبارت قاضی زاده: "شاید بشود گفت متن حکم حضرت امام(ره) در هنگام تنفیذ حکم نخست وزیر اول و هنگام تنفیذ حکم تک‌تک رییس‌جهور‌ها و همین‌طور مقام معظم رهبری در دوران خودشان، به این نظریه نزدیک‌تر است."  از این آقایان سوال میکنیم آیا مبنای امام خمینی (صرف نظر از روزهای پایانی عمر امام که ادعای دیگری دارید) همین چیزی است که شاگردان و فقهای انقلابی همچون آیت الله مصباح و مومن گفته اند یا چیزی است که شما معتقدید؟ آیت الله مومن نوشته اند رای مردم در مشروعیت و فعلیت ولایت فقیه دخالتی ندارد؛ مشروعیت ولایت فقیه از سوی دین است و بسط ید و امکان حکمرانی بسته به همراهی مردم است. اگر نظر و عمل امام همان است، چرا فقهای انقلابی را متهم به تنزل دادن فقه انقلاب می کنید؟! مگر نمی گویید در زمان امام مشروعیت به تنفیذ ولی فقیه بود، ایشان رئیس جمهور را منصوب می نمود و به او مشروعیت میبخشید؟! وانگهی معیار برای اوج و نزول فقه چیست؟! آیا قرار است از حقوقی که خداوند به انسان عطا کرده است دفاع کنیم یا تا میتوانیم بر حقوق انسان بیفزاییم؟! اقتضای فکر توحیدی چیست و لازمه اندیشه اومانیستی کدام است؟ انسان گرایی در دنیای معاصر، موضوعی آشنا و بسیار فراگیر است. یعنی دفاع از حق انسان و به حاشیه راندن دین. مباحث برخی از اهل قلم در کشور ما (همچون مجتهد شبستری) مبتنی بر یک پیش فرض غیر حوزوی انسان گرایانه است. گرایشی که پشتوانه دموکراسی غربی است. متاسفانه عده ای نیز از این جریان متاثرند و گاه ادبیات فقهی را هم در خدمت آن قرار میدهند. اما دم زدن از حقوق مردم با این شیوه، هنر نیست. در نگاه توحیدی، خدا محور عالم است، یا انسان مومن به خدا محور عالم است، این دو از هم جدا نیست، ولی در نگاه اومانیستی، انسان یکه و مستقل انگاشته شده. به هر حال اگر کسی از نظر فقهی به این نتیجه قطعی رسید که انتخاب مردم در حقانیت حکومت معصوم یا فقیه دخالت ندارد به صرف این نمیتوان فقه او را نازل و مغلوب خواند! یا اگر معتقد شد رای مردم هم جزء العله است و دخالت دارد، نمی توان فقه او را متعالی خواند! به هر روی آقای قاضی زاده معترف است عمل امام و جملات مربوط به تنفیذ ایشان، منطبق با دیدگاهی است که مشروعیت را از ناحیه دین میداند، نه مرکبی از دین و خواست مردم، اما ایشان هم نظر امام خمینی را نمی پسندد و ادعا میکند نظر امام در اواخر عمر، عوض شده بود. اما دلیل صریحی بر این ادعا اقامه نمی کند. قاضی زاده به عباراتی اشاره میکند که صراحتی در مدعای ایشان ندارد. مثلا پاسخی که امام ۳۵ روز پیش از وفات به آیت الله مشکینی داده اند و فرمودند مجتهدی که با واسطه خبرگان توسط مردم، برگزیده میشود منتخب مردم است و حکم او نافذ است. اما نمی توان با وجود عبارات و عملکرد صریح امام، ادعا کرد ایشان در پایان عمر نظرشان برگشته است! آن هم با جملاتی ظنی الدلاله که دیدگاه مقابل هم به آن ملتزم است! در نهایت باید گفت دم زدن افراطی از مردم در بازی سیاست سودمند است. اما ای کاش کارنامه عملی دولت اعتدال نیز شاهدی بر دلسوزی واقعی نسبت به مردم و خدمتگذاری بود. نه نشانگر سوء مدیریت و وادادگی و اعتماد به دشمنان اسلام و مسلمین. بله، هنر تلاش برای کسب رضای گ الهی و خدمت واقعی است. علی مؤمنی @rozaneebefarda