#بازنشر
به بهانه سالروز رحلت آیتالله بروجردی
راوی شخصیتها چه کسانی باید باشند؟ شاگردان بزرگ یا نوادگان خردسال؟!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔺شخصیت هر عالم دینی، معمولا از دو بخش شخصیت علمی و شخصیت عملی تشکیل میشود. برای بازخوانی هر کدام از این دو، معمولا به افراد متخصص در آن بخشها رجوع میشود.
افرادی که علاوه بر تخصص، آشنایی نزدیکی با آن عالم داشته باشند تا بتوانند راویان خوبی از آن شخص باشند.
🔺به طور مثال برای بررسی شخصیت علمی علامه طباطبایی به سراغ آیتالله جوادی یا مصباح (حفظهما الله) میروند که علاوه بر تخصص، شاگرد خاص علامه نیز بودهاند.
متاسفانه این رویه نسبت به برخی علما، مورد غفلت واقع میشود.
به طور مشخص این غفلت (یا غرضورزی) راجع به دو عالمی که بیشترین نقش را در جهتدهی حوزه علمیه قم در هفتاد سال اخیر داشتهاند، بیشتر مشهود است! آیتالله بروجردی و امام خمینی!
اگر راجع به همسرداری و رفتار این بزرگان با خانواده بخواهیم مطلبی بگوییم و تحلیلی کنیم، ناچاریم از خانواده ایشان استفاده کنیم، اما برای تحلیل تاریخی و جهتگیری علمی این بزرگان، به چه علت باید سراغ نوادگان آنها رفت؟
صرف نظر از متخصص بودن یا نبودن، آیا آنها اصلا این بزرگان را درک کردهاند؟
🔺حجتالاسلام سید حسن خمینی هنگام رحلت پدربزرگشان حدودا ۱۵سال داشتند و حجتالاسلام علوی بروجردی، هنگام رحلت آیتالله العظمی بروجردی کمتر از ده سال داشت!
ترجیح این نوادگان برای روایت زندگی بزرگان از چه ناشی میشود؟
اگر همراهی با آن عالم است که این نوادگان خردسال بودهاند، اگر شاگردی و تخصص است که این نوادگان ترجیحی به سایرین ندارند.
🔺اگر قرار است صرف نواده بودن، مرجع و یا مرجحی برای تحلیل شخصیت بزرگان شود، ناخواسته دچار #مصادره_بزرگان خواهیم شد.
📌پ.ن:
این تحلیل به معنای نفی استفاده از نظرات نوادگان و بستگان نیست، بلکه به معنی اولویت نداشتن این اشخاص و همانندی آنها با دیگران است.
رضا حسینی
منبع: کانال حوزوی #مناهج
@rozaneebefarda
بازخوانی ماجرای مرحوم #سیدکاظم_شریعتمداری به بهانه سالروز درگذشتش/۱
اعلان عدم صلاحیت مرجعیت٬ با بیانیه رسمی #جامعه_مدرسین_حوزه_قم
@rozaneebefarda
روزنه:
#نظرات_مخاطبان
یکی از مخاطبان قدیمی و فرهیخته کانال روزنه٬ در واکنش به مطالب اخیر کانال٬ چنین نگاشته اند:👇
rasoul gh:
سلام
ضمن تشکر از مطالب کانال روزنه و نیز باز نشر منصفانه مطالب انتقادی در مقابل محتوای کانال روزنه، چند نکته درباره مطالب اخیر کانال به ذهنم رسید
اول اینکه تاکید شدید بر انتقاد از زمینه سازی مرجعیت اشخاصی که عموما از دست اندرکاران تشکل اساتید هستند، بشدت غلیظ و تند است، مثلا برای اثبات تعارض این کار با سیره آیت الله بروجردی چند خاطره از خود ایشان درباره دوری آیت الله بروجردی از ترویج خودشان و تضعیف مرجعیت تامه این الله سید ابوالحسن اصفهانی نقل شده است، اما به نظر می رسد که این موضوع با تلاش برای مرجعیت افراد جدید ارایه چندانی ندارد؛ زیرا تلاش آیت الله بروجردی از عدم ترویج خودشان، مربوط به زمان مرجعیت تامه یکی از مراجع بوده و ربطی به زمان ما که مرجعیت تامه عملا منتفی است، ندارد، پس تضعیف مرجعیت دیگران در این موضوع معنا ندارد.
دوم اینکه در مورد مطلب اخیر کانال در مورد عدم ترجیح نوادگان اشخاص در تحلیل سیره افراد، حرف به حقی است، البته لازم به ذکر است که این مورد فقط در مورد تحلیل سیره است، اما در مورد نقل خاطره اگر به نقل از افراد دیگر خاندان و نزدیکان اشخاص باشد، دیگر موضوعیت ندارد.
در ضمن در مورد آقای سید حسن خمینی سن دقیق ایشان در زمان رحلت امام خمینی، حدود هفده سال است که به اشتباه حدود پانزده سال آمده است.
🔶پاسخ روزنه
منتفی شدن مرجعیت عامه اگر پذیرفتنی باشد٬ محصول همین تکثرگرایی ها و بلند کردن علم مرجعیت از سوی افراد متعدد است و نه چیز دیگر.
بحث دعوت به خود و تمهید مقدمات برای مرجعیت یک نقیصه است در فرهنگ شیعی؛ چنانکه مرجعیت گریزی هم یک اصل ثابت اخلاقی در سیره بزرگان شیعه است.
در زمان حاضر که در ایران ولایت فقیه حاکم است و در عراق مرجعیت اعلی را داریم٬ این اعاظم به مراتب بیش از زعمای سابق بسط ید دارند و حرمت داری شان واجب است به همان نسبت. آیا امروز علمدار شیعه بر رهبر معظم صدق نمی کند؟ سفارشات مکرر آیت الله سیستانی در ضرورت تقویت و حفظ حریم رهبر معظم٬ ناظر به همین فضاست.
از این گذشته مراعات سلسله مراتب حوزوی در رساله دادن یک اصل است. دقیقا به همین جهت مقام معظم رهبری از دهه هفتاد تا کنون از انتشار رساله استنکاف ورزیده اند.
خاطره گویی کسانی که سن شان اقتضا نداشته زمانه شخصیت را درک کنند٬ به صرف اینکه انتساب نسبی و سببی دارند٬ وجهی ندارد و در مواردی موجب اغراق گویی یا بیان مطالب خلاف واقع یا روایت کاریکاتوری از بزرگان خواهد شد. نمونه در این مورد کم نداریم.
اگر نقل خاطرات با قطعیات تاریخی و اسناد و نقل های شاگردان منافات داشته باشد که در مواردی دارد٬ پذیرفتنش هیچ وجهی ندارد.
از تذکر و نظر شریف تان متشکر.
@rozaneebefarda
هدایت شده از برهان انقلاب
🔸فداکاری سینه چاکان حوزه سکولار در دفاع از رئیس جمهور کشور دیدنی است. این در حالی است که اساساً منابع دولتی سفر رئیس جمهور را سفری فشرده و کاری عنوان کرده بودند.
@motaleatehawzavi
هدایت شده از برهان انقلاب
🔸قلم به دستان دیروز روزنامههایی سکولار چه زود نقاب از چهره برافکندهاند! در رأس این جماعتی که به زعم شما، با ادعای #حوزه_سکولار مرجعیت را هدف گرفته است، رهبر معظم انقلاب قرار دارد که پیشتر نسبت به خطر سکولاریسم در حوزه هشدار داده بودند. چه خوب است که به صراحت روشن شود، شما چه کسی را هدف گرفته اید؟ حوزه انقلابی، حوزه آکادمیک و نظریهپرداز است، نه حوزه سیاست ران. حوزه انقلابی، حوزه نظام سازی است، که به دنبال جریان تفقه دینی در لایههای حیات اجتماعی و سیاسی است بی آنکه با اسیر کردن خود در بازیهای بچگانه سیاسی استقلال خود را از دست دهد.البته بعید نیست جوان ژورنالیستی که حتی یک واحد درسی در حوزه نخوانده است، از درک آن عاجز باشد.
⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
هدایت شده از آنتیتز انقلاب! این کانال #تعطیل شده است
📛 وقتی جریان ژورنالیستی حوزه سکولار فعال می شود!
⁉️ آنتیتز انقلاب! در قم چه خبر است؟! (322)
جریان نفاق در حوزه های علمیه به دنبال چیست؟ امثال مدرسی چه هدفی را در حوزه های علمیه دنبال می کنند؟!
فتنه گران آجر به دست در فتنه 88 چرا امروز نگران مرجعیت شده اند؟!
کسانی که دین را افیون توده ها و مرجعیت و تقلید را کار میمون می دانند، چرا امروز با نفوذ در بیوت مراجع، به دنبال نفاق و تفرقه در بین حوزوزیان هستند؟
آنتی تز انقلاب اسلامی، در درون "مادر نظام"به دست چه کسانی در حال شکل گیری است؟
#متجددان_وابسته
#متحجران_نافهم
#سکولارهای_حوزوی
💠 با #آنتی_تز_انقلاب همراه شوید 👇
🇮🇷 @antitez_enqelab
بازخوانی ماجرای مرحوم #سیدکاظم_شریعتمداری به بهانه سالروز درگذشتش/۲
🔹متن اعلامیه رسمی #جامعه_مدرسین_حوزه_قم مبنی بر عدم صلاحیت مرجعیت آقای سیدکاظم شریعتمداری
@rozaneebefarda
🔻🔻?
بسمه تعالي
"اما من کان من الفقهاء صانئا لنفسه، حافظا لدينه، مخالفا لهواه و مطيعا لامر مولاه فعلي العوام ان يقلدوه کذالک لا يکون الا بعض فقهاء الشيعه "امام حسن عسگري (ع)فرمود:« فقهايي که خود ساخته و پاسدار دين و مخالف هواي نفس و فرمانبردار امام و مولاي خود باشند، مردم مي توانند از آنها تقليد نمايند و همه فقها وعالمان دين جز بعضي، چنين نيستند»
امت اسلامي، طلاب و فضلاي حوزه هاي علميه !، مردم مسلمان ، به ويژه مردم متدين و غيور آذربايجان!
از روزهاي اول نهضت مقدس اسلامي از آقاي شريعتمداري امور بسياري صادر مي شد که دست اندرکاران نهضت ، به ويژه جامعه مدرسين ، آنها را شايسته مقام مرجعيت شيعه نمي دانستند، ولي براي حفظ وحدت و انسجام صف روحانيت ، از بازگو کردن آنها سخت دوري مي جستند تا به حمدالله انقلاب مقدس اسلام پيروز گشت و مردم يک دل و يک جهت به اين انقلاب دل بستند، ولي اين شخص، برخلاف مصالح اسلام و انقلاب و برخلاف اعتقاد و نظر فقهي خود که در مجله "الهادي" و در حضور عده اي از مدرسين تصريح کرده بود، با اصل ولايت فقيه مخالفت کرد و ديديد آن چه ديديد و کرد آن چه نبايد بکند. حتي فردي از همان اعوان و انصار خودش، يکي از پاسداران همان منزل را به قتل رساند و تا چند روز بهانه اي براي کوبيدن انقلاب به دست آورد و همچنان به مخالفت و کارشکني و براندازي ادامه داد تا شرکت در کودتاي نوژه و براندازي اخير که در مصاحبه تلويزيوني قطب زاده خائن ملاحظه فرموديد، کيست که طرح کشتن امام و نابودي مردم جماران و براندازي جمهوري اسلامي را بداند و فرياد نزند؟ اگر بخواهيم امور خلاف عدالت را بشماريم، مثنوي هفتاد من کاغذ مي شود، لذا ضمن تاکيد براينکه مراجع قضايي منحصرا بايد به اين امر رسيدگي نمايند، بنا به وظيفه شرعي برخود لازم دانستيم که سقوط مشاراليه از شايستگي مرجعيت را بالصراحه اعلام نماييم تا افرادي از مسلمانان که در حالت ترديد و دودلي بودند، تکليف خود را بدانند و احيانا با تقليد خود به اسلام و انقلاب ضربه وارد نکرده باشند. گر چه طلاب عزيز و فضلا خود اعلان کردند که از گرفتن شهريه او خودداري خواهند کرد . ماهم تاکيد بر خودداري همه آقايان از گرفتن آن را لازم مي دانيم.
" افمن کان مؤمنا کمن کان فاسقا لا يستوون"
"ان اريد الا الاصلاح مااستطعت و ما توفيقي الا بالله عليه توکلت و اليه انيب".
جامعه مدرسين حوزه علميه قم-1/2/1361
@rozaneebefarda
هدایت شده از برهان انقلاب
🔸خنده دار نیست؟! دیروز مدافع #هاشم_آقاجری بودند و امروز مدافع #مرجعیت اند! دیروز با سمفونی به ابتذال کشیدن تقلید و مرجعیت هم آوا بودند و امروز برای هدف گرفته شدن مرجعیت مرثیه میسرایند! دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟
🔹مروجان #سکولاریسم_حوزوی این روزها آشفته اند! اما این تازه اول ماجراست! حقایق فراوان دیگری نیز وجود دارد که اطلاع حوزویان از آنها ممکن است بر آنان گران آید. اما همه چیز به این امر وابسته است که تا کجا میخواهند به نفوذ و دخالت در حوزه ادامه دهند؟ اگر آماده اند، بسم الله...
⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
لشکر سایبری #اصلاح_طلبها در حوزه دقیقا به دنبال چه می گردند؟!
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
از دوران مشروطه به این سو٬ اصلاح طلبی دینی (دگراندیشی) با #غرب_اندیشی(بابی٬ ازلی٬ بهایی٬ روشنفکری٬ فراماسونی٬ اقلیت گرایی یهودانه و زردشتی٬ باستان گرایی و...) گره خورد و این جماعت٬ بر سر حذف شریعت شیعی یا ناکارآمدسازی اجتماعی آن٬ به #اجماع رسیدند.
آنان نسخه غرب مدرن را برای ایران شیعی راه نجات می دانستند و فقهای شیعه بر اجرای حداکثری احکام شریعت پای می فشردند. از منظر آنان در یک اقلیم دو شاه نمی گنجید!
لازمه اجرای #پروژه غرب اندیشان٬ ابتدا #پرتستانتیسم_اسلامی (دین سازی/ نوسازی دینی) و در نهایت حذف دین از ساحت جامعه بود.
#سکولاریسم از همین نقطه سر و کله اش پیدا شد. العیاذ بالله خدا باید به پستوی خانه ها پس زده می شد و مطلق ولایت ها(ولایت رسول الله تا ولایت ائمه هدی و به تبع آن #ولایت_فقها) #اوتوریته و امری قبیح شمرده شد که #انسان_مدرن نباید زیر بارش می رفت!
آن حقیقت تلخی که #شیخ_شهید پیشتر و بیشتر از دیگران متوجهش شد٬ این هجمه سازمان یافته علیه دین مبین بود. وگرنه چنان که خود در #لوایح گفته است٬ او و مرحوم آخوند هر دو به یک مشروطه باور داشتند. دوگانه واقعی در مشروطه٬ نزاع دین ستیزان غرب اندیش(معمم و مکلا) با فقهای عظام و مفسران امین شریعت شیعی بود.
غرب اندیشان را به دل جامعه دینمدار شیعی راه نبود٬ لذا مستقیم گویی موجب طرد آنان می شد و لذا آنان راه #استفاده_ابزاری از #رجال_مذهبی و #ادبیات_دینی را برگزیدند! این راهبرد در توصیه نامه تاریخی میرزاملکم خان به #آخوندف٬ و نیز سند مربوط به مصوبات تشکیلات #باغ_سلیمان_خان_میکده علنا قابل مشاهده است.
در دوره گذار غرب اندیشی در عصر مشروطه٬ هیبت روحانی و ادبیات دینی٬ بسیار مؤثر می نمود. آنان همزمان از دو ابزار و راهبرد استفاده کردند؛ #نفوذ در حلقه اطرافیان بزرگان دین برای تغییر محاسبات آنان در سر بزنگاه ها و حذف عناصر اصیل.
و #ژورنالیسم برای تولید ادبیات جدید و زمینه سازی اجتماعی برای #حذف_دین.
امروز هم دو ابزار #نفوذ و #ژورنالیسم به #استخدام درآمده اند برای برهم زدن #حوزه_مقدسه قم و ایجاد فاصله بین روحانیت و نظام سیاسی اسلامی.
جوجه سکولارهای رسانه ای برای #انتقام از #تودهنی تاریخی #امام_خمینی به غرب اندیشان٬ مدتهاست که در آشیانه آل محمد(ص) #نفوذ کرده اند. آنان با تجربه مؤفق آقایان #شریعتمداری و #منتظری٬ حالا بیشتر به #حوزه امید بسته اند.
آنان برای همه برنامه دارند؛ انقلابی ها٬ غیرانقلابی ها٬ ضدانقلاب ها.
ضدانقلاب ها را از نهتوی انزوا بیرون می کشند٬ تطهیر می کنند و به مواجهه علنی می کشانند. جسارت بی سابقه فرزند تشیع لندنی به ولی فقیه را که یادتان هست؟
غیرانقلابی ها را به ضدانقلاب تبدیل می کنند.(نمونه در این مورد کم نیست)
انقلابی ها را به غیرانقلابی یا خنثی و عناصر لابشرط مبدل می سازند.(علت سکوت برخی چهره های باسابقه در این است) و اگر نتوانستند٬ به #ترور_سفید روی می آورند؛ شبیه آنچه که در مورد شیخ شهید در تهران و برای صاحب عروه در نجف انجام دادند.(در زمان ما مانند ترور علامه مصباح)
دوگانه سازی٬ انشقاق و فعال سازی گسل های اختلاف٬ تنها اول راه آنهاست. تشکل سازی٬ تولید تئوری های انحرافی و ترویج #گفتمان_سکولار در دل حوزه علمیه٬ همه راهبردهای میان مدت است. هدف اصلی ایجاد #بحران_مشروعیت برای نظام اسلامی با جداسازی حوزه از حکومت است.
از بخت بد این جماعت حالا دیگر انقلابی ها با ابزار #رسانه بیگانه نیستند و بومرنگ نیرنگ شان به صورت خودشان بازگشته است!
خط نفوذ شناسایی شده و افشای آرام و با حوصله #نفوذیهای_حوزوی٬ حوصله آنان را سر برده است.
آخرین پروژه آنان #فدائیان_نمایی از جریان انقلابی حوزه است برای آنکه هراس و واهمه ایجاد کنند حال آنکه جریان انقلابی پیرو امام خمینی در مواجهه با منحرفان عقیدتی و نفوذی ها هرگز نیازی به تقابل سخت ندارند اصلا فداییان اسلام واکنش اعاظم نجف و علمای سنتی(مثل صاحب الغدیر) به انحرافات کسروی بود٬ پاسخ جریان انقلابی مواجهه مستند علمی با پدیده های انحرافی است که نمادش #کشف_اسرار است.
از قضای روزگار این پروژه ضدانقلاب هم در آستانه شکست قرار دارد. فداییان انقلاب اسلامی٬ سلاح شان قلم و بیان است و همین سلاح است که اشک #سیاست_پیشگان_نفوذی و #سکولارهای_حوزوی را درآورده است!
تقی زاده ها٬ حکمی زاده ها٬ کسروی ها را بشناسیم و بشناسانیم. اینها سر و کله شان مدتی است در قم پیدا شده و تلاش دارند پروژه شان را با کمک #نوشریعتمداریها پیش ببرند.
کشف اسرار دیگری باید نوشت...
۹۸/۱/۱۴
@rozaneebefarda
تناقض گویی های آقای منتظری از نگاه سید احمد خمینی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مرحوم حاج سید احمد خمینی در فرازی از #رنجنامه چنین می نویسد:
🔹شما مواضع تان تا آن روزی که خودتان بودید، خوب و انقلابی بود.
اما وقتی در دام طیف مهدی هاشمی افتادید این گونه شد.
شما قبلاً می گفتید #منافقین #خائن هستند، حال چیز دیگری می گوئید. شما قبل از شهادت شهید محمد منتظری می گفتید #شریعتمداری #باید_اعدام_شود، ولی بعد از مرگ شریعتمداری، اعتراض داشتید که چرا نگذاشتید تشییع شود.
از این قبیل مسائل بسیار دارم اما سرتان را درد نمی آورم.
@rozaneebefarda
مرجعیت گریزی آیت الله بروجردی در بیان آیت الله صافی گلپایگانی
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
او فارغ از تعلقات دنيايى بود. يك وقت مىفرمود:
«من يك قدم هم براى رسيدن به اين موقعيت برنداشتهام.»
بعد از فوت مرحوم آيت الله نائينى، از تبريز براى ايشان نامه نوشتند و رساله خواسته بودند. ايشان در جواب، به اين مضمون نوشته بودند:
«به آيت الله اصفهانى مراجعه كنيد، با شرايطى كه من دارم و در بروجرد ساكن هستم، ارسال رساله موجب تفرقه مىشود.»
منبع: فخر دوران; صفحه104
@rozaneebefarda
🔹در حالی که همه حواسها به سیلهای اخیر کشور بوده، مولوی عبدالحمید در چچن به دیدار مفتی آنها رفته است!
جنگجوهای چچنی مخوفترین فرماندهان داعش در سوریه بودند.
درحالی که بحران تا ۹۰%از گلستان دورشده، بتازگی و با گذشت ۲هفته ازسیل این شهر، سروکله ماشینهای ارسال کمکِ جریان مسجد مکی زاهدان درگلستان پیدا شده
گویا جریان مکی به اهالی شیعه و سنی گلستان، نگاه بازاری دارد و بعد از جمعوجور شدن بحران توسط نیروهای مسلح، خواسته از قافله جا نماند.
@rozaneebefarda
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
سه استاد 2.mp3
33.14M
میزگرد
🚀جنگ رسانه ای اقتصادی💰
با سخنرانی
1⃣ استاد فرج نژاد
پژوهشگر اقتصاد مقاومتی و جنگ اقتصادی، عضو گروه علمی ارتباطات جامعه المصطفی العالمیه
2⃣ استاد موسوی
پژوهشگر اقتصاد سیاسی و فعال و محقق جنگ سایبری - رسانهای – اقتصادی
3⃣ استاد رفیعی
پژوهشگر اقتصاد سیاسی و جنگ اقتصادی، مستندساز اقتصادی و مدیر موسسه فرهنگی - رسانهای ثائر
1_57990922.docx
808.4K
متن جوابیه آقای توکلی به یادداشت کانال روزنه
https://eitaa.com/rozaneebefarda/878
پاسخ روزنه را در لینک ذیل ببینید؛👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/926
نقدی بر روایتهای مخدوش از سیره سیاسی آیتالله العظمی بروجردی.کانال حوزوی روزنه.pdf
333.5K
نقدی بر روایت های مخدوش از سیره سیاسی آیت الله العظمی
بروجردی
به بهانه نقد اظهارنظرهای برخی اعضای گروه واتساپی #شمیم_فقاهت
💥اختصاصی روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹اشاره
پیرامون سیره سیاسیآیتالله العظمی بروجردی نقلهای مختلفی در محافل حوزوی مطرح میشود که در برخی موارد منجر به برداشتهای کاملاً غلط و دور از حقیقت نسبت به سلوک سیاسی و فکری آن زعیم فقید در اذهان برخی حوزویان شده و میشود.
طرح این بحث در برخی گروهها و کانالهای حوزوی، بهانه خوبی شد برای مطرح کردن برخی اقوال کمتر شنیده شده پیرامونآیتالله العظمی بروجردی.
پیشتر در یادداشتی با عنوان «یادکردی از زعیم عظمای قم»، ضمن پرداختن به مسئله ریاستگریزی آیت الله بروجردی و عدم تمهید مقدمات برای رسیدن به مقام مرجعیت و زعامت و مقایسه آن با برخی دیگر از رجال حوزوی مانند مرحوم سیدکاظم شریعتمداری، نسبت به ظهور پدیده #نوشریعتمداریها در حوزه مقدسه قم نکات و تذکراتی داده شد.
این یادداشت در محافل مختلف حوزوی (خاصه در فضای مجازی) مورد بحث واقع شد و در خلال بحثها، توسط برخی از فضلای جوان مورد نقد تاریخی قرار گرفت که تکیه و پایه تحلیل خود را نقل قولهایی از بعضی شخصیتهای علمی و عالیمقام حوزوی قرار داده بودند. گرچه آن نقدها میتواند به عنوان یک پیوست تکمیلی در بازکاوی ابعاد مختلف سیره سیاسی آیتالله العظمی بروجردی مفید فایده باشد، اما متأسفانه در دامن زدن به برخی تلقیهای ناصحیح نیز مؤثر است و لذا زمینه برای نگارش این یادداشت تفصیلی فراهم شد.
متن کامل را در فایل پیوستی بخوانید.
روزنه؛ دریچه ای به تحولات حوزوی؛👇
@rozaneebefarda
سیل و سکولاریسم
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
سیل ویرانگر ۹۸ هموطنان عزیز را در بیش از بیست استان، در مخاطره قرار داد.
اکنون گرچه همچنان چند استان شدید درگیرند اما وضع در #خوزستان، در مرز #بحران است.
همه از خوزستان #حرف می زنند، خصوصا در فضای مجازی، اما در فضای واقعی فقط #جهادی_ها هستند که به دل سیل زده اند برای #دستگیری از سیل زدگان مظلوم.
پابرهنه ها بازهم به جبهه بازگشته اند؛ حمیدیه و سوسنگرد نباید از دست بروند.
آب شاهد است... خدا کند آبرویمان نرود.
اکنون هنگامه امتحان #دینمداری و #مردم_دوستی است. #سکولارهای_عرفی رفوزه شده اند که در این بحران، #مردم را رها کرده اند و به گوشه آسایش خزیده اند و به #شبهه و #شایعه و #تفرقه مشغولند.
#سکولارهای_مقدس اما وضع شان بدتر است؛ آنها که یک عمر از سیره #اهل_بیت(ع) دم زده اند و خود را حامی شیعیان امیرالمومنین(ع) نشان داده اند، اکنون به کنج #عافیت شان چسبیده اند و به گفته امام، هم شان علف شان است!
دوره دفاع مقدس هم چنین بود؛ هر اتفاقی هم که در این کشور شیعه بیفتد، #سکولارها آب توی دل شان تکان نمی خورد. هرگز در میدان ظاهر نمی شوند، هرگز به درد هیچ کس نمی خورند. مثل آن شاگرد لندن نشین قائم مقام معزول که هنگام جنگ، نعلین زرد بر پا و عرقچین سفید بر سر داشت مثلا سنگر علم را حفظ می کرد، حالا مواجب بگیر و مجیزگوی دشمنان درجه یک تشیع شده است.
صدالبته مخاطب این دردنامه، بزرگان و فضلای اصیل و عزیز قم نیستند که به هر دلیل اقتضا یا امکان حضور ندارند، مخاطب آنان اند که حتی دل شان هم با شیعیان سیل زده ایران نیست، اصلا این چیزها برای شان اهمیتی ندارد.
چه بد عاقبتی در انتظارشان است؛ این روزهای حادثه می گذرد، اما مثل همیشه روسیاهی به سکولارها می ماند!
۱۳۹۸/۱/۲۰_خوزستان/ سوسنگرد/دشت آزادگان
@rozaneebefarda
مشاهدات یک روحانی جهادی از وضعیت میدانی در #پلدختر
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
طلاب یزدی اولین گروه جهادی بودند که به مناطق آسیبدیده از سیل لرستان وارد شدند. چند تجربه از آن سفر:
شاید بزرگترین دستاورد سفر برای کسی چون من آن بود که تفاوت مدیریت میدانی و مدیریت پشت میز نشین در اطاق دربسته را درک کردم. شنیدن کی بود مانند دیدن. حتی از این منظر تنگ هم به همهی دوستان توصیه میکنم سَری به آن مناطق بزنند و بنگرند که درد مردم و راهکارهای واقعی را نمیتوان از قاب تلویزیون یا فضای کاریکاتوری مجازی و تنها بر اساس آمار و ارقام دریافت و سنجید. شاید در آینده، این تجارب موجب شود اگر مسئولیتی بر عهده مان قرار گرفت دقیق تر تصمیم بگیریم.
بیان مشکلات را سریعاً نباید حمل بر سیاهنمایی یا امیدزدایی کرد و برای مقابله با آن، صرفاً به ارائهی نکات مثبت پرداخت. بیان مشکلات را از باب بیان شدت و عمق حادثه و میزان نیازمندی آن مناطق و آن مردم به کمک باید بازگفت. برادران! بشتابید به آنچه ظاهراً بلا است، ولی میتواند باب وسیع رحمت الهی باشد. کار برای انجام دادن فراوان است و مشکلات هم بسیار. آنچه این حادثهی وسیع را ایجاد کرده، نیاز به یک بسیج «عمومی» و «مستمر» دارد.
متأسفانه تا یک هفته قبل٬ اولین چیزی که در ورود به پلدختر حس میشود، به هم ریختگی اوضاع و بیسامانی ستاد فرماندهی بود.
کسانی که متقاضی حضور در مناطقاند، حتماً با سازمانها و افراد فعال در مناطق هماهنگ کنند تا دچار سردرگمی نشوند. نیازهای خود و آسیبدیدگان را بسنجند، مناطق را بشناسند و حجم نیروی هر منطقه را بفهمند. و در نهایت، اولویتها را دریابند.
حجم تخریب در شهر پلدختر زیاد است ولی این نباید موجب غفلت ما از روستاهای آسیبدیده شود. روستاهایی که برق و آب و گاز ندارند و چاههای فاضلابشان هم پر شده است. اگر به آمار بنگرید، شاید چند خانه و چند ده نفر اهمیت چندانی نداشته باشند، ولی حضور در میان مردم به ما میفهماند که حتی نابودی زندگی و سرمایهی یک خانواده هم مصیبتی بزرگ است. باید به این چشم نگریست و به کمک مردم شتافت. اسبابی که هنوز در گل و لای است، و خانههایی که پر از رسوبات سیل اند.
گروهها، مساجد را مرکز فعالیت و کمکرسانی خود قرار دهند و با یک تیر چند نشان بزنند. با سرو ساماندهی به مسجد، آن را مرکز دریافت و توزیع کمکهای مردمی قرار دهید، و با رونق دادن به مسجد، چراغ محله یا روستا را روشن کنید تا «امید» و «معنویت» زنده شود.
برای شنیدن درد مردم گوش شنوا داشته باشید و وارد چالش سیاسی نشوید. شنیدن دردها و تسکین آلام توسط یک نیروی داوطلب بسیجی، بزرگترین دفاع از انقلاب است.
اگر خود را در جایگاه مردم بگذارید، به آنها حق میدهید که برخی حرفهای ناصواب را بزنند. همهی اینها نسبت به معممین مضاعف است. راستی، عمامه و چفیه را با خود داشته باشید. این فرصت تبلیغ، بینظیر است. دو صد گفته چون نیم کردار نیست.
@rozaneebefarda
روحانیون انقلابی٬ همواره در بحران ها در کنار مردم بوده و از حیثیت لباس پیغمبر(ص) دفاع کرده اند.
درست برعکس سکولارها که از سنت نبوی و سیره علوی٬ فرسنگ ها فاصله دارند....
#آق_قلا
۲۱فروردین۹۸
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
هدایت شده از تبلور اندیشه
⛔️ #سیل #فیلترینگ در #اینیستاگرام
⭕️ فیلترینگ یعنی از دسترس خارج کردن و مسدود کردن، دقیقا همین کاری که این روزها توسط صاحبان #غربی اینیستاگرام انجام میشود.
🙏 ای کاش #غربپرستان وطنی حداقل یک غربزده درست و حسابی و با شعور باشند(👍) که اگر چنین بودند حتما حالا که اینیستاگرام #طوفان_فیلترینگ بهراه انداخته است، کمی از آنها یاد میگرفتند و میفهمیدند که فیلترینگ یک روش غربی و بهروز و #خارجی برای مدیریت فضای مجازیست.
🔷 آنچه که تا به امروز شاهد آن بودهایم، نشان میدهد که مدیران غربزده دولتی، خواهان آن هستند که مسئله فیلترینگ بهطور #دائم جزئی از مسائل داغ و لاینحل کشور باقی بماند، تا بهترین دستاویز برای بازی دادن و پرت کردن حواسها قرار گیرد.
📝 در مورد فیلترینگ و علل عدم موفقیت آن در ایران بیشتر سخن خواهیم گفت.
✅@tabalvor_andisheh
دعای حضرت آیت الله وحید خراسانی برای مقام معظم رهبری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹آیت الله وحید خراسانی در دیدار اخیر با تولیت جدید آستان قدس رضوی از وی خواسته تا پیغامی را به رهبر انقلاب برسانند.
🔸آیت الله وحیدخراسانی فرمودهاند:
#سلام ما را به آقای خامنهای برسانید، ایشان واقعا مرد بزرگواری هستند و ایشان را خیلی دعا میکنم.
@rozaneebefarda
عبرتنگاری از یک اردوی جهادی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
#یادداشت_وارده
از اردوی جهادی آققلا برگشتهایم و از نو مشغول کفایه و مکاسب و محشور با شیخ و آخوند شدهایم.
چند وقتی است که میخواهم بنویسم از جهادی که طلاب کردند و کاری که شد. دیدم قلمم نه حوصله سفرنامهنویسی دارد نه خاطرهنگاری. ضرورتی هم نداشت پس میشد به جای خاطرهنگاری کار ماندگارتری کرد: «عبرتنگاری» و اینکه از پل خاطرات و خیالات عبور کنی و به واقعیات برسی.
هر سفری پر از عبرت است و وقتی سفرت با جهاد توأم باشد پرعبرتتر. از میان گنجی که به لطف اخلاص دوستان در این سفر به دست آمد چندتایی را جدا میکنم تا زکاتش گردنم نماند و بیش از مدیون نباشم:
۱. عبرت اول: اخلاص و عمل؛ قویترین رسانه
جهادی که میروی صحنههایی میبینی که دلت نمیخواهد؛ مسؤولی که معمولا یا نیست یا اگر هست مثل بازیگرها جلوی قاب دوربین است. طبیعتا در این جهادی هم مسؤول دوربینی داشتیم که حرصمان را درمیآورد اما وقتی به صحنه واقعی نگاه میکردیم، چه در فضای حقیقی و شهر آققلا چه در مجازی و سطح کشور، میدیدیم که فعالیت چند طلبه سرتا پا گِلی و بیدوربین بیشتر دیده شده تا آن مسؤول خوشتیپ و خوشدوربین. چرا؟ چون رسانه اسلامی رسانهای مبتنی نرفتیم؟های حقیقی و ماورایی است و از دیدگاه اسلام اخلاص و عمل یکی از بهترین رسانههاست.
۲. عبرت دوم: فرهنگ جهاد ضامن کارآمدی
جهادی در مناطق سیلزده تنها جهاد علیه سیل و آب نیست که ورای آن جهاد و تقابلی دیگر در جریان است: تقابل اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی؛ تقابل انقلابیگری و غربگرایی؛ تقابل اراده و خمودی و این تقابل در میدان کار کاملا مشهود و تأثیرگذار است.
مدیر غربگرا که ابتکار و تلاشش زیر خروارها خودباختگی و تبختر دفن شده توان مدیریت میدانی را ندارد و در مقابل مدیر و شخصیتهای جهادی که مردمداری و همیاری و تلاش جهادی را در فرهنگ انقلاب و شهادت آموختهاند توان حل مسائل را دارند و پای کار از ابتدا تا انتها میایستند.
کم نبودند مسؤولینی که با کت و شلوار اتو کشیده میآمدند و میرفتند و عکسی هم میگرفتند ولی عملا کاری از آنها مشاهده نمیشد و خود به دردی مضاعف برای داغداران و مصیبتزدگان تبدیل میشدند.
۳. عبرت سوم: تکثر مانع تحول
یکی از اشکالات مشهود آن منطقه و سایر مناطق مشابه؛ تکثر مدیریت نشده بود. کثرت تصمیمگیران به حدی بود که برای یک کار مجبور میشوی به چندین نهاد و ارگان و مسوول مراجعه کنی و در نهایت کار یا پیش نمیرود یا کند پیش میرود و تحول مثبتی ایجاد نمیشود. وقتی مدیریت واحد نباشد کثرت نیروها سودی نخواهد داشت.
اما سؤال حاشیه اینکه: آیا همین وضعیت در حوزه علمیه قم در حال شکلگیری نیست؟ چرا عدهای بدون در نظر گرفتن سنتهای حوزوی و عقلانیت به دنبال احراز پست و مقام دنیایی و کسب مرجعیتاند؟ آیا مرجعیت متکثر کارایی و توان اداره حوزه علمیه و جامعه را دارد؟
۴. عبرت چهارم: سیلبند نفس
یکی از اولین کارها برای رفع مشکل مناطق سیلزده شناسایی ورودی آب و زدن سیلبندهاست تا سیل دیگری به شهر وارد نشود و آسیب بیشتری نزند.
به درون خودت که نگاه کنی میبینی کم از سیلزدهها نداری: سیل حسد، تکبر، غرور، حجاب علم و ...سیلهایی که به مراتب بدتر از سیلآب است چراکه توان تخریبش بیشتر از آب و گل است و اگر بیاید دنیا و آخرتت را یکجا با خود میبرد. پس اگر جهادی رفتیم بدانیم که سیلبندی بزرگتر و سختتری در نفسمان باید زد و اگر جهادی را نرفتیم به درونمان رجوع کنیم: آیا پشت سیلاب نفسمان گیر کردهایم و نرفتیم؟
@rozaneebefarda
مرجعیت گریزی آیت الله بهجت
درسی که فضلای حوزه نباید از یاد ببرند
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹 حجتالاسلام و المسلمین علی بهجت می گوید:
🔸هفت بار رسالهاش را بیاسم چاپ کردیم. راضی نبود اسمش را بنویسیم. وقتی هم که با اصرار زیاد راضی شد، فقط اجازه داد بنویسند: «العبد، محمدتقی بهجت»؛ آن هم با اِکراه.
کتاب مناسک حج ایشان را که چاپ کردیم، نوشتیم: «آیتالله بهجت»؛ خیلی جدی در حضور بزرگان توبیخمان کرد.
🔸هنگامی که رسالهاش چاپ شد؛ یک روز مرا کنار کشید و فرمود: «علی آقا! تو هر کسی میخواهی باشی، باش! میخواهی حجتالاسلام باشی، باش! میخواهی آیتالله باشی، باش! میخواهی آیتاللهالعظمی باشی، باش! میخواهی مرجع تقلید باشی، باش! میخواهی اعلم فقها هم باشی، هیچ مانعی ندارد. پدرت یک طلبۀ معمولی بیشتر نیست!»
🔸میگفت: «راضی نیستم دربارهام سخنی بگویی یا خدای ناکرده، در فکر تبلیغ و جذب کسی باشی، رساله را هم به کسی نده...!
🔸آخر کار بعد از آنکه همه رساله دادند و همه گرفتند، اگر کسی طالب بود و اصرار کرد، مانعی ندارد.»
منبع: این بهشت، آن بهشت، ص٢١
🔶حاشیه
اکنون با طیفی از درس خارج گوهای نسل سومی مواجهیم که برخلاف سیره قطعیه سلف صالح٬ به طرز عاشقانه ای در پی تمهید مقدمات #مرجعیت خویش هستند و در این راه از انشقاق و افتراق در حوزه مقدسه قم هم ابایی ندارند و عجیب آنکه اینان خود را وارثان سلوک بزرگان شیعه معرفی می نمایند!
گرچه این سنخ ایرادات اساسی ممکن است در همه طیف های فکری و سیاسی حوزوی رسوخ کند اما سران (و نه همه اعضای محترم) تشکل موسوم به #نشست_اساتید٬ بیش از دیگران در معرض این چالش تاریخی اند و خوب است مدام انطباق سیره رفتاری خود با سلوک اعاظم شیعه را پایش کنند!
@rozaneebefarda
چه کسانی و چرا از آقای #اعرافی عصبانی اند؟!
تحلیلی بر جوسازی رسانه ای #سکولارهای_حوزوی علیه مدیر حوزه علمیه قم
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
جناب آقای اعرافی مدیر محترم حوزه های علمیه٬ در مدت فعالیت مدیریتی خود منشأ برکات و تحولات مثبت و قابل تقدیری در حوزه مقدسه بوده است و جریان انقلابی حوزه نیز با علم و اطلاع کامل از سابقه خانوادگی٬ فکری و مدیریتی ایشان٬ از بدو حضور تا کنون٬ بر اساس تکلیف شرعی خویش٬ همواره صادقانه حامی و همراه ایشان بوده است. گرچه ممکن است به برخی مقاطع مدیریتی یا سلایق سیاسی قبلی ایشان نقدی هم داشته باشد.
تصمیم هوشمندانه جناب ایشان مبنی بر عدم شرکت در نشست #مؤسسه_فهیم نشان داد که مصالح عالیه حوزه مقدسه قم در نزد ایشان بر جلب رضایت یک طیف خاص ترجیح دارد و ایشان حاضر نیست در بازی طراحی شده #تطهیر #جریان_لیبرال و #سکولار قم پای بگذارد.
بلافاصله بعد از اعلان غیر رسمی عدم حضور مدیر محترم حوزه در جلسه مؤسسه مذکور٬ عقبه رسانه ای نزدیک به #اصلاحات٬ #اعتدال و جریان #تشیع_لندنی٬ همزمان به جوسازی و اعمال فشار علیه ایشان دست زده اند. این در حالی است که آنان می توانستند اقدام ایشان را حمل به صحت نموده٬ عذر عدم حضور در قم را بپذیرند و ایشان را #مجبور به حضور در آن محفل خاص نسازند.
همانطور که حدس زده می شد٬ این جماعت که خود را به دروغ٬ نماد #آزاداندیشی معرفی می کنند٬ این تصمیم را منافی آزاداندیشی قلمداد کرده٬ تلاش دارند مدیر محترم حوزه را به انفعال بکشانند.
طبعا در هیچ کدام از دو هدف خود موفق نخواهند شد. چه آنکه اولا جناب آقای اعرافی نشان داده کسی نیست که تحت فشار روانی و رسانه ای از تصمیم خویش برگردد چنان که اخیرا در ماجرای تشکیل تجمع در مدرسه فیضیه (در اعتراض به امکان تصویب لوایح استعماری پالرمو)٬ علی رغم جمع آوری هفت هزار امضا و تلاش جمعی از سران جریان انقلابی قم٬ با آن موافقت نفرمودند و آن تجمع نهایتا به صورت خودجوش و با حضور حداقلی روحانیون برگزار شد.
ثانیا وصله مخالفت جریان انقلابی با کرسی های نظریه پردازی نیز وصله ناجور و تهمتی نابجاست؛ چه اینکه این مسأله توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شده و طبعا جریان انقلابی حوزه بیش از دیگران طالب و حامی تحقق آن است.
از این گذشته٬ در طول تاریخ همواره آزاداندیشی به عنوان یکی از شاخصه های ثابت سران و پیشگامان انقلاب اسلامی بوده که بخاطر آن هزینه های فراوانی نیز متحمل شده اند. از مطهری و بهشتی گرفته تا مصباح و جوادی آملی و دیگران.
جیغ بنفش سکولارهای وابسته به بیت منتظری و شیرازی٬ نه از سر دلسوزی برای آزاداندیشی که از روی ترس از افشای ماهیت واقعی #سکولاریسم_حوزوی است.
آنان دریافته اند که حالا دیگر حاشیه امن آنان در نزد بدنه انقلابی و متقی حوزه قم برهم خورده و امکان نشو و نمای مخفیایه اندیشه های انحرافی از بین رفته است و باید حق داد که از این اوضاع #عصبانی باشند.
فارغ از واقعه اخیر٬ بررسی نسبت جماعت مزبور با مقوله آزاداندیشی٬ حقایق زیادی را به دست خواهد داد که راهگشای پروژه پیچیده جنگ روانی سکولارهای حوزوی خواهد بود.
اگر این طایفه به راستی طرفدار آزادفکری اند٬ چرا اندیشه های علامه مصباح به عنوان یک فیلسوف عالی رتبه و عصاره عمر علامه طباطبایی را تاب نیاوردند و راه فحاشی و اهانت پیش گرفتند؟!
از چه رو اظهارنظر علمی آیت الله جوادی پیرامون یک کتاب گرانسنگ حوزوی را بهانه برای حمله همه جانبه قرار دادند؟ چرا به صرف چند دیدگاه (البته غیرقابل قبول) علامه فضل الله٬ با جوسازی شدید و سنگر گرفتن در پشت مراجع عظام٬ از حضور وی در قم مانع شدند. چرا چند دیدگاه فکری آقای سیدکمال حیدری(که مورد قبول نگارنده هم نیست) موجب صدور بیانیه شبه تکفیر علیه وی شد؟! جناتی ها و صادقی تهرانی ها توسط کدام جریان٬ منزوی و حذف شدند؟!
از این که بگذریم٬ ادعای آزاداندیشی به شرطی پذیرفته است که سابقه افراد مؤید آن باشد و از قضای روزگار٬ گردانندگان موسساتی مانند فهیم٬ پیش از آنکه به نظریه پردازی فکری شناخته شده باشند٬ به عنوان عناصر سیاسی و جناحی رادیکال شهرت دارند که از هیچ وسیله ای برای #حذف رقبای سیاسی خود ابا و امتناع ندارند. آنان در حالی ژست استقلال می گیرند که سطح مناسبات حوزویان با اهالی سیاست را به موضع گیری های موسمی کاملا جناحی تنزل داده اند و در برخی مقاطع٬ خاصه در #فتنه۸۸ علنا در جرگه #براندازان_نظام_اسلامی رخ نمایی کرده اند. این در حالی است که فقهای عظام تضعیف حکومت اسلامی را #حرام می دانند.
خدشه در برخی مبانی اعتقادی و شعائر شیعی(حجاب و عزاداری سیدالشهدا «ع» و...) توسط این جریان نشان از آن دارد که حضرات پیش از آنکه به دنبال تولید نظریه علمی باشند٬ در پی بازتولید #شبهه اند و طبعا فضلای متعهد حق دارند که نسبت به صداقت این جماعت در تولید علم٬ مشکوک باشند.
۹۸/۱/۳۰
@rozaneebefarda
هدایت شده از دیوار طلاب
کانال حوزه انقلابی از سوابق آقای قاضی زاده رئیس موسسه فهیم و شورای آن رونمایی کرد و نوشت
🔻🔻🔻
♨️اما و اگرهای موسسه فهیم‼️
⛔️تبلیغ جلسه سخنرانی آیت الله اعرافی؛ مدیر حوزه های علمیه کشور، جهت حضور در موسسه فهیم باعث ناراحتی و اعتراض جریان انقلابی حوزه شد. خبر حضور احتمالی ایشان در این موسسه موجی از ناراحتی ها و اعتراضات را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در پی داشت.
⛔️کانال آنتی تز انقلاب هم به انتقاد از حضور احتمالی آیت الله اعرافی در موسسه فهیم پرداخت و خواستار لغو حضور ایشان در آن جلسه و در آن مکان شد.
⛔️برای درک این مواضع و روشن شدن چرایی اعتراض جریان انقلابی، بهتر است به چند سوال پاسخ دهیم:
۱- مسئولان و افراد فعال در این حوزه چه کسانی هستند و چه سابقه ای دارند؟
۲- این موسسه در چه راستایی حرکت می کند و با چه جریاناتی همگام است؟
۳- شاکله فعالیت آن بر چه مبنایی است و خروجی و دستاورد آن برای نظام چیست؟
۴- آیا این موسسه از اهداف تاسیسی خود منحرف شده است؟ پشت پرده فعالیت موسسه فهیم چیست؟
⛔️موسسه فهیم محراب، تحت نظر کاظم قاضی زاده با یکسری اهداف مشخص و با ماهیت پژوهشی تشکیل شده و در حال فعالیت است. قاضی زاده ادعا کرده که این موسسه در جهت دستیابی به کرانه های نوین اندیشه دینی و پاسخ به پرسش های فراروی و مواجهه با چالشهای نظری و عملی مقابل بالندگی راه و رسم زندگی ایمانی و اسلامی تلاش می کند اما با بررسی عملکرد و فعالیتهای قاضی زاده و خروجی موسسه متوجه می شویم که واقعیت چیز دیگری است.
⛔️کاظم قاضی زاده از اعضای مجمع عمومی نشست دوره ای اساتید است و با سکولارهای حوزوی ارتباط تنگاتنگی دارد. در دوران فتنه نیز از فتنه گران حمایت کرده و در راستای حمایت از سران فتنه، فعالیتهایی را در قم و تهران انجام داده است.
❌قاضی زاده تلاش داشت تا با شرکت در انتخابات خبرگان، وارد این جایگاه مهم شود که توسط شورای نگهبان و با استناد به فعالیتهایش در فتنه ۸۸ رد صلاحیت شد.
⛔️هیات امنای این موسسه نیز، افراد دگراندیشی همچون ایازی و مهریزی و سروش محلاتی و فیرحی و ... هستند که از حامیان جریان فتنه بوده و بعضا در اغتشاشات ۸۸ حضور فعال داشتند.
ادامه دارد....
@khabarehowzeh
♨️رسانه مستقل خبر حوزه