برگی از خاطرات زندگانی مرحوم آیت الله برهان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مرحوم شیخ عبدالمنتظر مقدسیان می گوید؛
🔹آقای برهان برای طلبه های دوره های اول همه درس ها را خودشان می دادند٬ از مقدمات تا سطوح بالا.
یک دسته از طلبه ها که برای ادامه تحصیل به قم می رفتند و طلبه های جدید می آمدند٬ ایشان مجبور می شد جامع المقدمات تدریس کنند.
بعدها آقای برهان تا آخر کفایتین را درس می داد و کم کم استاد هم آوردند.
🔹 ایشان مدتی کفایه تدریس کردند ولی چندان علاقه ای به آن نداشتند؛ می گفتند هروقت کفایه تدریس می کنند موفق به نماز شب نمی شوند!
به دلیل همان قضیه آخوند خراسانی با شهید شیخ فضل الله نوری.
🔹لذا بعدها به جای آن قوانین تدریس کردند. البته ایشان خود از شاگردان مرحوم آخوند بودند و یکی از دروس فقه مرحوم آخوند را تقریر فرمودند که موجود است.
(منبع: عالم ربانی؛ سیری در زندگانی آیت الله حاج شیخ علی اکبر برهان٬ ص۶۴)
@rozaneebefarda
◾️إنا لله وإنا الیه راجعون
حضرت آیت الله حاج سیدنورالدین حسینی اشکوری از علمای انقلابی نجف و قم٬ دعوت حق را لبیک گفت.
ایشان از نسل اول شاگردان آیتالله شهید سید محمدباقر صدر، بود که تا پایان عمر خود از حامیان انقلاب اسلامی بود.
@rozaneebefarda
پیام تسلیت آیت الله سید محمد کاظم حائری در پی ارتحال آیت الله سیدنورالدین اشکوری
@rozaneebefarda
هدایت شده از آنتیتز انقلاب! این کانال #تعطیل شده است
📛 در مدرسه علمیه #حقانی چه می گذرد؟!
⁉️ آنتیتز انقلاب! در قم چه خبر است؟! (379)
🔻 اخراج طلبه انقلابی به دلیل اعتراض به حضور استاد ابوالقاسم علیدوست در مدرسه حقانی
♨️جناب آقای بهاری مدیر جوان مدرسه بحقانی٬ طلبه ای را به جرم انتقاد کاملا محترمانه از #نشست_اساتید و اعتراض به حضور یکی از سران این تشکل٬ اخراج نمود.
اقدامی که بعد از اخراج شهید ردانی پور و طلاب منتقد شریعتی در دهه پنجاه٬ بی سابقه یا کم سابقه است.
♨️در اسفندماه گذشته٬ حضور آقای علیدوست در حقانی انتقاداتی را به دنبال داشت که البته با برخورد آهنین مدیر جوان همراه شد و هیچ انعکاس و بازتابی در جلسه عمومی نداشت اما با اینهمه٬ به نظر می رسد این اقدام کاملا بایسته٬ در مذاق مدیر ناخوش نشسته و او در اولین فرصت در پی انتقام و تصفیه برآمده است!
این نحو برخوردها اصلا با سیره علمای اعلام و حوزه های علمیه که مهد آزادفکری بوده٬ سازگار نیست و فضا را امنیتی خواهد کرد.
انتظار می رود مدیر محترم حوزه علمیه به این قبیل امور رسیدگی فرمایند.
نقل خبر از: کانال خبر حوزه: @khabarehowzeh
🔴پ.ن. بدیهی است که پاسخ مطالبه های به حق و انقلابی طلاب در زمینه افراد، نهادها و تشکل های سکولار در حوزوی، رمی، تکفیر، تحقیر و اخراج نیست! و عاملان بدون هیچ اغماضی باید مورد پرسش قرار گیرند: که هدفشان از ایجاد جو خفقان علیه طلاب انقلابی چیست؟
🔻البته نحوه طرح مطالبه از سوی طلاب انقلابی نیز باید در خور و شأن یک انقلابی تمام عیار باشد تا سکولارها و حامیان شان فرصت بهانه جویی از این ناحیه را نداشته باشند.
🔻کانال آنتی تز در حد توان خود، پیگیر وضعیت طلاب انقلابی و برخوردهای ناشایست عاملان سکولارها در مراکز و مدارس حوزوی خواهد بود و اطلاع رسانی لازم در این زمینه را خواهند نمود.
#حوزه_انقلابی
#طلاب_انقلابی
#سرکوب_مطالبه_های_انقلابی
💠 با #آنتی_تز_انقلاب همراه شوید 👇
🇮🇷 @antitez_enqelab
روزنه
📛 در مدرسه علمیه #حقانی چه می گذرد؟! ⁉️ آنتیتز انقلاب! در قم چه خبر است؟! (379) 🔻 اخراج طلبه انق
#توضیح
بعد از بازنشر این پیام که در سایر رسانه ها منتشر شده بود٬ پیام های موافق و مخالف زیادی متجاوز از پنجاه پیام به ادمین ارسال شده است که طبعا به دلیل حجم انبوه پیام ها٬ امکان بازنشر همه وجود ندارد.
منتقدان این پست٬ تحلیل و مدعاها و توضیحات دیگری برای اخراج برشمرده و فعالیت انقلابی را علت را علت ناقصه اخراج یا عدم علیت معرفی کرده اند و حق آن است که نظر شریف شان منعکس شود.
طبعا تکذیب یا تایید خبر بازنشر شده برعهده روزنه نیست.
اما در این طور مواقع نمی توان یکطرفه به قاضی رفت طبیعی است که توضیحات طرفین باید قبل از قضاوت نهایی شنیده شود تا خدای نکرده ظلمی متوجه یک طلبه بی دست و پا نشود٬ همانگونه که حیثیت حقانی و کادر آن هم باید حفظ شود.
در این شرایط توضیحات طلبه یا طلاب اخراجی٬ کادر مدرسه یا بیانیه #بسیج مدرسه می تواند روشنگر باشد و به شفافیت فضا کمک کند.
سابقه و پیشینه انقلابی مدرسه حقانی یک سرمایه است که همگان حق و بلکه وظیفه دارند نسبت به آن حساس باشند.
اگر شبیه این خبر و اخبار مشابه در سایر مدارس مقدسه نیز شنیده می شد جای حساسیت داشت چه رسد به مدرسه مبارکه حقانی.
انشالله سیر وقایع مربوطه و برخی اخبار مرتبط که قبلا شنیده شده٬ در صورت اطمینان صدوری و دلالی٬ به صورت اختصاصی منتشر خواهد شد.
@rozaneebefarda
تئوری «ابهام استراتژیک»؛ شاخصه جریان اعتدال
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در موضع گیری های سیاسی یا مقالات شبه علمی گاه با ادبیاتی مواجهیم که قابلیت برداشت های متکثر دارد٬ فاقد شفافیت است لذا هر جریانی برداشت خاص خود را از آن دارد.
جریان اعتدال در این زمینه شاخص است و جالب آنکه برخی تئوری پردازان این جریان بدان تصریح دارند.
محمود سریع القلم نویسنده کتاب پراشکال «ایران و جهانی شدن» که در سال ۹۲ با مقدمه آقای حسن روحانی منتشر شد٬ در برخی نوشته جاتش تحت عنوان «ابهام استراتژیک» به این مسئله پرداخته است؛
🔹« من فکر میکنم به خاطر متنوع بودن گروههای فکری در کشور ما، مدیریت در ایران ذاتا به #ابهام_استراتژیک نیاز دارد.
یعنی اگر دولتمردی در ایران بیاید و با صراحت بگوید من اینگونه فکر میکنم، این شخص با بخشی از جامعه مشکل پیدا خواهد کرد و مدیران ایرانی باید سعی کنند اکثریت جامعه را به طرف خودشان جذب کنند و اکثریت جامعه ایران دارای مایه مذهبی است...
مدیریت بر ایران به واسطه سطوح پیچیدگی فراوان، ابهام استراتژیک میطلبد تا اکثریت جامعه را به سوی خود جذب کند و افراد و جریانهای غیرمنطقی خود به خود در حاشیه قرار گیرند.»
(عقلانیت و توسعهیافتگی ایران ص۳۳۲)
🔶حاشیه
بررسی نوشته جات برخی معممین حامی دولت نشان می دهد که دقیقا همین تئوری را در آثارشان پیاده کرده اند. آقای سروش محلاتی یکی از آنهاست.
@rozaneebefarda
#طلبه_شهید_همدانی
🔹خبر ناگوار بود؛ طلبه مظلومی بر در حوزه مقدسه (خانه امام زمان(ع))٬ بدون اطلاع٬ با حمله وحشیانه یک شیاد دیوانه مواجه شد و خون پاکش بر زمین ریخت.
مبارکش باشد شهادت و همنشینی ابدی با سیدالشهدا(ع)٬ اما این ماجرا درس ها و عبرت های فراوان دارد که نباید مغفول بماند.
دوست و دشمن در حوادث واقعه معلوم می شوند.
خداوند عزیز ما را ملحق کند به کاروان شهیدان....
@rozaneebefarda
روزنه
#طلبه_شهید_همدانی 🔹خبر ناگوار بود؛ طلبه مظلومی بر در حوزه مقدسه (خانه امام زمان(ع))٬ بدون اطلاع٬ با
بازتاب نظرات مخاطبان
ع.علوی:👇
سلام.چگونه است که اگردانشجویی(نظیرشهدای بزرگوارهسته اس)،یا ارباب رجوع مجلس شورای اسلامی مورد حمله قرارگیرند و یا حتی مامور و کارگری در سوانح طبیعی جانش را از دست بدهد(نظیرسقوط هواپیما یاآتش سوزی کشتی و...)همگی شهیدمحسوب می شوند اما یک روحانی که باانتخاب راه دین وپوشیدن لباس دین در خط مقدم دفاع از دین ایستاده، با اقدامی کاملا صریح در دشمنی با دین مورد حمله قرار می گیرد،ولی شهید به حسابش نمی آورند و در لسان خبرهامی شود مرحوم یا مقتول؟!!
@rozaneebefarda
🔰 حضرت آیت الله خامنهای در احکام جداگانهای حجتالاسلام سید عبدالنبی موسویفرد را به نمایندگی ولیفقیه در استان خوزستان و امامت جمعه اهواز و حضرت حجتالاسلام والمسلمین موسویجزائری را به ریاست حوزه علمیه اهواز منصوب کردند.
📝 متن احکام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
🔻 بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجةالاسلام آقای سید عبدالنبی موسویفرد دامت افاضاته
اکنون که جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای جزائری پس از سالها خدمت با ارزش در سنگر امامت جمعهی اهواز از این مسئولیت انصراف دادهاند جنابعالی را که بحمدالله متّصف به علم و عمل و خصوصیات شایسته و روحیه خدمت و گرایش مردمی میباشید و آزمون نیکوئی را در عرصهی امامت جمعه و جماعات گذرانیدهاید به نمایندگی خود در خوزستان و امامت جمعهی اهواز منصوب میکنم. شهر مقاوم اهواز و مردم وفادار و فداکار آن استان با شرافت و عزّت در همهی حوادث مهم پس از انقلاب اسلامی، آزمونی درخشان را گذرانیده و عناصر فداکار و شجاعی از آن سر برآوردهاند. این منطقهی حساس در مقابلهی نظامی با متجاوزان، و در ایستادگی بر هویت ملی، و در مواجهه با بلایای طبیعی، بطور یکسان، صلابت و قدرت نشان داده و از حوادث، سربلند بیرون آمده است.
نمازجمعه که مظهر تجمع متحد مؤمنان است همواره باید این خصوصیات برجسته را نمایندگی کند و آنها را زنده بدارد. ارتباط صمیمانه با جوانان و همفکری با علمای حوزه و دانشگاه و همکاری با مسئولان دولتی و فعالان و اثرگذاران اجتماعی توصیههای دیگر اینجانب است.
توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
🔻 بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت مستطاب حجةالاسلام والمسلمین فقیه بزرگوار جناب آقای موسوی جزائری دامتبرکاته
اکنون که جنابعالی پس از سالها حضور پر برکت و خدمات همهجانبه در سنگر امامت جمعهی اهواز از ادامهی این مسئولیت اعلام انصراف نمودهاید، لازم دانسته میشود که برکات حضور آنجناب در آن شهر پر افتخار و در میان مردم عزیز و وفادار آن ادامه یابد و همانطور که جهات گوناگون علمی و اجتماعی و سیاسی در آن شهر و استان مقاوم و حسّاس در طول سالیان متمادی از هدایت و درایت جنابعالی بهرهمند شدهاند، از این پس هم همگان مشمول این نعمت خداوندی باشند. مستحضرید که اهواز و تعدادی دیگر از شهرهای آن استان در گذشتههای دور و نزدیک اقامتگاه فقهاء برجسته بودهاند و مرحومان آیاتالله حضرت آقای سیدعلی بهبهانی و حضرت آقای سید محمدجعفر جزائری مروّج و حضرات آقایان کرمی و برخی بزرگان دیگر نمونههائی در دهههای اخیر میباشند، و هماکنون نیز آن خطه بحمدالله برخوردار از محضر علمای اعلام است، از اینرو حوزهی علمیهی اهواز را باید به دیدهی اهمیت نگریست. لذا مقتضی میدانم که آنجناب همچنان سکونت در اهواز را ادامه داده و ضمن کمک به امام جمعهی محترم و دیگر مسئولان و امور اجتماعی آن مردم غیور و وفادار، ریاست حوزهی علمیه را عهدهدار گردید و رونق مضاعف به تربیت طلاب و فضلا داده و از ظرفیت علمی علمای محترم برای اعتلای آن حوزه استفاده نمایید.
توفیقات روزافزون جنابعالی را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
والسلام علیکم و رحمةالله
سیّدعلی خامنهای
@rozaneebefarda
آیت الله مطهری؛ فقیه تحول خواه و اسوه #حوزه_انقلابی
💥اختصاصی
@rozaneebdfarda
🔻🔻🔻
وقتی از #آیت_الله #شهید #مطهری٬ سخن به میان می آید٬ رویکرد تحول گرایانه ایشان نسبت به حوزه مقدسه قم کمتر مورد توجه قرار می گیرد اما تاریخ از یاد نمی برد که او در ضمن اعتقاد حداکثری به اصالت و کارآمدی نهاد روحانیت٬ تغییرات و تحولات بنیادین این نهاد دینی را از ضروریات می دانست.
شهید مطهری هرگز خود را به بیان دغدغه های صرف و #شعارزدگی٬ محدود نکرد و برای تکامل و بالندگی حوزه٬ #طرح و #برنامه داشت.
برنامه آیت الله شهید و عده دیگری از #فقهای_خوشفکر_جوان٬ اگرچه ابتدا با موافقت و تایید زعیم عظمای قم مواجه شد اما با #لجن_پراکنی و #کارشکنی برخی اطرافیان بی سواد و وابسته به دربار٬ ناتمام ماند و شهید بعد از آنکه از تأثیرگذاری در عرصه تحول حوزه ناکام شد٬ ناگزیر ره تهران در پیش گرفت.
بدخواهان و خناسان٬ مطهری فاضل٬ متقی و دلسوز را در منظر #آیت_الله_العظمی_بروجردی چنان جلوه دادند که نه تنها از پذیرفتن او که از مطالعه عریضه مکتوب آیت الله مطهری نیز امتناع کردند و مطهری غریبانه از حضور موثر در امور حوزه برکنار ماند.
بعدها در دهه چهل و پنجاه به اشارت امام مبنی بر حضور علمای انقلابی در کرسی های علمی قم٬ ایشان معدود جلساتی در قم داشت که برکات فراوانی را منتج شد اما هرگز دیگر حوزه نتوانست از اندیشه ناب مطهری در جهت اصلاح ساختارها بهره ببرد.
اکنون در سالگرد چهل سالگی شهادت آن متفکر کم نظیر معاصر٬ خادمی ها و شیخ غلامرضاهایی پیدا شده اند که استوانه های علمی حوزه را با انواع روشهای ناجوانمردانه از میدان بدر می کنند تا #نوشریعتمداریها بتوانند با ادبیاتی تقدس مأبانه به ستیز با تحول حوزه بپردازند و بر طبل جدایی دین از سیاست بکوبند.
دشمنان دیروز امام و شهید مطهری٬ اکنون با یک تیر دو نشان می زنند؛ همزمان هم با تحول مقابله می کنند که انزوای کلیسایی را خدای ناکرده ممکن است به دنبال داشته باشد و از طرف دیگر در پی فاصله حوزه و نظام هستند.
شهید مطهری در عین حال که پیشگام تحول حوزه است٬ نماد #حوزه_انقلابی نیز هست و از همین رو همزمان #سکولارهای_عرفی و #سکولارهای_مقدس به دشمنی با او و امثال او ادامه می دهند.
بازخوانی سیره انقلابی و شیوه تحولخواهی آیت الله مطهری٬ گمشده امروز حوزه مقدسه قم است که باید بسیار از آن سخن گفت تا توطئه بایکوت و واژگونه نمایی٬ سیره و سیمای آن اسوه نستوه را بیش از این مخدوش ننماید.
@rozaneebdfarda
روایت #آیت_الله_شهید_مطهری از شاخصه های عالم دینی در نگاه آیت الله العظمی #میرزای_شیرازی
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹داستانى را من خيلى سابق از يكى از علماى قم شنيدم. در ميان علما و #مراجع گذشته در اين صد سال اخير، مرحوم ميرزاى شيرازى (ميرزاى بزرگ، مرحوم حاج ميرزا محمدحسن، همانكه #تنباكو را تحريم كرد) از كسانى است كه در علم و در عقل و در تقوا تقريباً در طراز اول است، و مخصوصاً در صفا و معنويت شايد در طبقه مراجع كسى به حد او نرسيده يا كمتر رسيده است، و ظاهرش هم هيچ نشان نمى داد، خيلى مرد عجيبى بوده است.
🔸در يكى از شهرستانها يك ملايى بوده است، بعضى از دوستان ميرزا گفته بودند ما نامهاى خدمت ايشان نوشتيم و از ايشان تأييد خواستيم كه اين آقا در اين شهرستان هست؛ مرتب نامه به ايشان نوشتيم كه فلان شخص در اين شهر مردى است خيلى عالم، در اين حد عالم است، #مجتهد است و خيلى هم باتقوا، شما ايشان را تأييد كنيد، مثلًا اجازه به ايشان بدهيد.
مى گويد: ما نامه نوشتيم، ميرزا جواب نداد. بار ديگر نامه مىنويسد، باز تعريف مىكند كه اين مردى است بسيار عالم و باتقوا، هم علمش را تأييد مى كند و هم تقوايش را. باز ميرزا جواب نداد.
تا بالاخره آن كسى كه اينهمه او را تأييد مى كرده بلند مى شود مى رود سامره كه چرا ميرزا جواب نداد، آيا به حرف ما اعتماد نكرد؟ رفت و گفت: آقا! چرا ما هر چه براى اين آقا تأييد خواستيم شما تأييد نكرديد، چرا نامه هاى ما را جواب نداديد، آيا حرف ما را قبول نداريد كه او مرد عالم و باتقوايى است؟
[میرزای شیرازی] فرمود: چرا، همه حرفهاى شما را قبول كردم. پس چرا شما تأييد نكرديد؟
فرمود: تو همواره در نامه هايت نوشتى كه اين چقدر عالم است و چقدر باتقواست، در يك نامه ات ننوشتى كه #عقلش در چه حدى است؟
براى ملّا٬ علم و تقوا كافى نيست، عقل و فكر و دورانديشى و هوشيارى و ادراك شرايط زمانِ خودش و شناختن مردم، اينها خودش ركن اساسى است.
خيلى هم عالم و باتقوا باشد اما يك آدم #ساده_دل، نتيجه چيست؟ #ابزاردست #شيّادها مىشود، يعنى ابزارى از اسلام در دست ضداسلام ها، ابزارى از علم و تقوا در دست فاسق و فاجرها؛ فايدهاش چيست؟
تو هيچ اسمى از آن مسأله عمده نبرده بودى. من نمى توانم كسى را فقط به دليل علم و تقوا تأييد كنم درصورتىكه براى من محرز نيست كه از نظر عقل و تدبير و هوشيارى و درك شرايط زمان و درك و شناخت مردم در چه حدى است.
بسيار خوب، آدم عالم و باتقوا براى خودش آدم خوبى است، اما من نمى توانم مقدّرات اسلامى مردم را در دست كسى بدهم كه عقلش براى من محرز نيست.
(مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج27، ص 498)
🔶حاشیه
در عصر حاضر با پدیده #سکولارهای_حوزوی مواجهیم که تمرکز خود را بر #مرجع_سازی قرار داده اند و سوگمندانه٬ مهم ترین شاخصه مورد تاکیدشان٬ تسلط به اصطلاحات علمی است و کمتر به توانمندی و صلاحیت افراد در اداره مقدرات اسلام و لوازم آن توجه دارند.
آنان با سلب مسؤولیت سیاسی/اجتماعی از خود٬ مرجعیت شیعه را از یک نهاد مقتدر و کارآمد به خرده جریانی کم اثر که صرفا جایگاه دانشی دارد٬ تقلیل داده اند.
آنگونه که خواندید٬ سلف صالح ما٬ همواره در صلاحیت سنجی مجتهدان٬ به عقل و تدبیر و صلاحیت های مدیریتی فراتر از علم و تقوا٬ تاکید داشته اند.
مساله ای که اگر اکنون مورد توجه #نوشریعتمداریها قرار می گرفت٬ در پرهیز آنان از ریاست دینیه و عدم دعوت به خود و گریز از فعال کردن گسل های اختلاف و انشقاق٬ کفایت می نمود.
@rozaneebefarda
حمایت شیخ المراجع قم٬ آیت الله #وحید_خراسانی از #ولایت_فقیه و #جمهوری_اسلامی
💥اختصاصی
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔥اشاره:
تصویر پیوست٬ گزیده ای از نامه مفصل آیت الله وحید خراسانی است که در شهریور ۵۸ و در کوران بحث های مربوط به تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی٬ نگارش یافته است.
ایشان در این متن بر ایده #حکومت_اسلامی توسط #ولی_فقیه در مقابل ایده حکومت مردم بر مردم٬ تاکید می ورزد.
در بخشی از این سند چنین آمده است:
🔹مبنای حکومت بر اساس قانون کتاب و سنت است و از نظر اجرا٬ «من بیده الامر» بر طبق مقبوله و غیر آن از ادله #ولایت_فقیه.
🔹ولایت فقیه علت محدثه و مبقیه #جمهوری_اسلامی است.
🔸قیام #مشروطه به رهبری #رجال_دین٬ به عنوان #اسلام_نسبی و #عدل_اضافی و این قیام[انقلاب اسلامی]٬ به عنوان اسلام مطلق و عدل حقیقی بود....
🔶پی نوشت
در چهار دهه گذشته برخی خناس ها و خصوصا #سکولارهای_حوزوی تلاش کردند برای سنگر گرفتن در پشت برخی بزرگان دین٬ روایتی غیرانقلابی و العیاذ بالله سکولار از آنان به دست دهند.
حال آنکه به شهادت اسناد تاریخی٬ اغلب بزرگان تشیع در طول تاریخ٬ حکومت اسلامی را به عنوان یک آرمان همیشگی در نظر داشته و به قدر وسع برای تحقق آن٬ به مبارزه سخت و نرم با طواغیت اقدام نموده اند.
گرچه تلقی های تئوریک و میزان اقدام سیاسی و مبارزاتی به اقتضای شرایط٬ متفاوت بوده است.
بازخوانی این قبیل اسناد تاریخی٬ سکولارهای عرفی و سکولارهای مقدس را به طور همزمان دچار بحران گفتمانی خواهد کرد.
@rozaneebefarda
بیانیه تهدیدآمیز شورای امنیت ملی پیرامون برجام
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔴متن کامل بیانیه شورای عالی امنیت ملی کشورمان چنین است:
بسم الله الرحمن الرحیم
بیانیه شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
♦️شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اِعمالِ حقوق جمهوری اسلامی ایران مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، امروز ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ دستور توقف برخی اقدامات ایران در توافق برجام را صادر نمود. این تصمیم طی نامه مهمی از سوی دکتر روحانی رئیس جمهور و رئیس شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به سران کشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه اعلام شده است.
♦️اکنون یک سال از خروج غیر قانونی ایالات متحده آمریکا از توافق برجام و نقض مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط آمریکا می گذرد و آن کشور با قلدری تمام و برخلاف تمامی اصول شناخته شده بین المللی تحریم های یکجانبه و غیر قانونی خود را مجددا اعمال کرده است. این زورگویی آشکار آمریکا متاسفانه با هیچ اقدام درخور و متناسب از سوی شورای امنیت و یا اعضای باقی مانده در برجام مواجه نشده است.
♦️جمهوری اسلامی ایران در طول یک سال گذشته نهایت خویشتن داری را از خود نشان داده و به درخواست دیگر اعضای برجام فرصت قابل توجهی در اختیار آنها قرار داده است تا اثرات و تبعات خروج آمریکا از برجام را جبران نمایند.
♦️در این مدت «کمیسیون مشترک برجام» دو بار در سطح معاونین و دو بار در سطح وزرای امور خارجه تشکیل گردید و کشورهای باقی مانده در برجام در این جلسات به صراحت اذعان نمودند که رفع تحریم ها و برخورداری ایران از منافع اقتصادی حاصله، بخش حیاتی از برجام است. آنها متعهد شدند که برای تحقق این هدف «راه حل های عملی» به منظور عادی سازی و حتی ارتقای همکاری های اقتصادی با ایران طراحی کنند.
♦️متاسفانه این حسن نیت و خویشتن داری هوشمندانه مردم ایران بی پاسخ مانده و غیراز صدور بیانیه های سیاسی، هنوز هیچ ساز و کار عملیاتی برای جبران تحریم های آمریکا مستقر نشده است. بنابراین، جمهوری اسلامی ایران برای تامین حقوق خود و بازگردندان توازن به مطالبات طرفین در این توافق، گزینه ای غیر از «کاهش تعهدات» ندارد.
♦️از این جهت ، اعلام می نماید که جمهوری اسلامی ایران در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایتِ محدویت های مربوط به نگهداری ذخائر اورانیوم غنی شده و ذخائر آب سنگین نمی داند. به کشورهای باقی مانده در برجام شصت روز فرصت داده می شود تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را عملیاتی نمایند. چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم، و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد. در هر زمان که خواسته های ما تامین شوند، ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله اجرای تعهدات دیگر را متوقف خواهد کرد.
♦️جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به مشورت های خود با اعضای باقی مانده برجام در تمامی سطوح ادامه دهد اما نسبت به هر اقدام غیر مسئولانه، از جمله ارجاع موضوع به شورای امنیت ملل متحد یا اِعمال تحریم های بیشتر، عکس العمل قاطع و سریع نشان خواهد داد. رئیس جمهوری اسلامی ایران در نامه خود به سران کشورهای برجام به صراحت نوع واکنش جمهوری اسلامی ایران را خاطر نشان کرده است.
♦️اکنون جمهوری اسلامی ایران حجت را بر کشورهای عضو برجام و بر جامعه بین الملل تمام کرده است. ما با حسن نیت وارد مذاکرات هسته ای شدیم، با حسن نیت توافق کردیم، با حسن نیت توافق را اجرا کردیم، و پس از خروج آمریکا با حسن نیت زمان کافی در اختیار دیگر اعضای برجام قرار دادیم. حال نوبت کشورهای باقی مانده در برجام است که حسن نیت خود را ثابت کرده و قدم های جدی و عملی برای حفظ برجام بردارند.
♦️پنجره ای که اکنون در برابر دیپلماسی قرار دارد مدت زیادی باز نخواهد بود، و مسئولیت شکست برجام و هرگونه تبعات احتمالی آن به طور کامل بر عهده آمریکا و اعضای باقی مانده در برجام قرار خواهد داشت.
شورایعالی امنیت ملی ایران
@rozaneebefarda
هوای تازه در حوزه علمیه
نکاتی پیرامون دیدار رمضانیه طلاب با مقام معظم رهبری
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در نخستین رمضان دهه پنجم انقلاب اسلامی، اتفاقی بزرگ برای حوزویان رقم خورده است؛ دیدار با رهبر.
گرچه شوربختانه برخی مخالفان دزدانه تلاش کردند به حاشیه برود، و بعضی دوستان به این فضا دامن زدند، اما اصل این جلسه اتفاق بزرگی است با برکاتی ماندگار که اثر و ثمرش را در آتیه دور، دوست و دشمن خواهد دید.
دیدار تاریخی طلاب با رهبر، #نقطه_عطفی در رابطه حوزه و نظام اسلامی است که به نظر می رسد قبل از هرچیز، تکلیف حوزویان را در گام دوم انقلاب اسلامی روشن خواهد نمود.
پاسخ به سمپاشی سکولارها و بدخواهان و بازگشایی افقی تازه در پیش روی طلاب، مجموعا محتوای این دیدار را تالی تلو #منشور_روحانیت امام خمینی قرار خواهد داد که تا سالها چراغ راه خواهد بود.
حرکت کند و ناهمگام با تحولات داخلی و بین المللی، نیروی جوان حوزه را به خستگی و در مواردی با بحران هویت و تردید در اثربخشی، مواجه کرده است و از این رو، این دیدار پنجره ای جدید به روی طلاب جوان است که هوای تازه ای را به فضای حوزه وارد خواهد کرد.
@rozaneebefarda
گزیده ای از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، در دیدار با طلاب حوزههای علمیه(۹۸/۲/۱۸)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸️ امروز وظیفهی حوزهها از گذشته سنگینتر است؛ علت هم این است که نیاز و قبول بیشتر است. امروز اقبال به مفاهیم برجسته و عالی دینی در جوانان دنیای اسلام و بلکه خارج از اسلام هست.
🔹️ سابقاً شاید ایمانهای قرص وجود داشت لکن جلوهی عملی نداشت. در تهران شیخ فضلالله را وسط تهران بر دار کشیدند، عدهای هم گوشهوکنار اشکی ریختند اما حرکتی صورت نگرفت؛ با آنکه آن روز رضاخانی هم سر کار نبود.
🔸️ حال این را مقایسه کنید با [شهادت] طلبهی همدانی؛ #همدان چه غوغایی شد و چه انعکاسی در ایران پیدا کرد. اگر آن جنازهی مطهر در تبریز و تهران و بقیهی کشور هم میآمد همانطور تشییع میشد.
🔹️ حالا بعضی میگویند مردم از دین فاصله گرفتهاند. ما که طلبه بودیم، هیچوقت در هیچ شهری در هیچ جلسهای، این اجتماعاتی که امروز پای منبرها مشاهده میکنید وجود نداشت؛ یک دهم این هم وجود نداشت.
🔸وجوهاتی که امروز مردم میدهند نشان میدهد که مردم متدین هستند.
🔺️ حرفهای بدون معیار علمی گفته میشود، لکن روحانیت محترم است و علیرغم سیاهنماییهایی که انجام میشود، واقعیت چیز دیگری است؛ این وظیفه را سنگین میکند.
🔸️ حوزه، مرکز آموزش اسلامی است. اسلام باید فهمیده شود. اسلام فقط آموزش معرفت نیست؛ تحقق عملی این معارف هم جزو اسلام است.
🔹️ یک وقت اسلام را فقط اصول و فروع و ارزشها و سبک زندگی و آئین حکمرانی میدانیم که باید یاد بگیریم، لکن این بخشی از کارهای حوزهها است، بخشی از اسلام است.
🔸️ بخش دیگر، محقق کردن این حقایق در بطن زندگی مردم است. اسلام فقط توحید نیست، اسلام عبارت است از استقرار توحید در جامعه.
👈 شما موظفید بهعنوان عالم دین، اسلام را محقق کنید؛ این کاری است که امام بزرگوار کرد. #منشور_روحانیت را بخوانید امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود و حکمت در رفتار او موج میزد.
🔸این کاری که حوزهی علمیه در زمان مبارزات اخیر انجام داد، درست وظیفهی حوزه بود. امام در رأس بود و #طلاب و بزرگان حوزه همراهی میکردند.
🔹️ طلبهی آن روز، هم میرفت مردم را #هوشیار میکرد و #بیدار میکرد و هم نیش خود را به آن کسی که باید بزند میزد.
🔺️ حوزهی آن روز، آن کاری را که باید، کرد. امروز هم که نظام اسلامی تشکیل شده و ما منتظر تشکیل دولت اسلامی و جامعهی اسلامی و تمدن اسلامی هستیم، حوزه مسئولیت دارد. باید بنشینید و فکر کنید.
@rozaneebefarda
روزنه
گزیده ای از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، در دیدار با طلاب حوزههای علمیه(۹۸/۲/۱۸) @rozaneebefard
مروری بر حکیمانه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رمضانیه با طلاب/بخش نخست
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹همانگونه که انتظار می رفت و پیش از دیدار نیز بیان شد
https://eitaa.com/rozaneebefarda/1011
رهبر معظم انقلاب اسلامی، نکات نابی را در این دیدار تاریخی بیان فرمودند که می توان از آن به عنوان #منشور_روحانیت_ثانی یاد کرد.
🔸کاربست این حکمت ها، کارآمدی و بالندگی حوزه مقدسه را در دهه پنجم انقلاب اسلامی صد چندان خواهد کرد.
همچنانکه تفسیر انحرافی یا برخورد گزینشی یا مواجهه تشریفاتی با این بیانات نیز خطری بالقوه برای محرومیت حوزه و طلاب از این بیانات خواهد بود.
🔹طبعا تحلیل جامع از محتوای دیدار، بعد از انتشار متن کامل سخنان امکان پذیر است اما باتوجه به بازنشر گزیده ای از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، نکاتی به شرح ذیل قابل ذکر است:
۱)ایشان به برخی شبهات #سکولارهای_حوزوی که در این سالها در بدنه حوزه و فضای رسانهای پمپاژ شده بود پاسخ دادند که از آن جمله، افزایش کیفیت و کمیت #دینداری مردم ایران در عصر استقرار #جمهوری اسلامی است.
پیشتر در برخی محافل خاص(اظهارات بعضی رجال دلسوز اصلا مراد نیست) چنین القا می شد که دینداری دوران ستمشاهی مطلوب تر بوده و عامل عقبگرد نیز حکومت دینی است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تسلط بر فضای منفی بافانه در این باب، پاسخی هوشمندانه، با تکیه بر شاخصه های ملموس ارائه فرمودند که جای بسط و تبیین بیشتر دارد.
🔹تکیه بر تحقق اسلام با همه ابعاد معرفتی آن، نشان از آن دارد که حوزه باید هرچه زودتر خود را از دوران ماقبل تشکیل حکومت دینی جدا کند و بسترهای لازم (در تولید تئوری و تربیت نیروی انسانی) برای پیوند معارف دینی با عرصه های سیاسی و اجتماعی را فراهم سازد.
طبعا این بیان، #گفتمان_های_ارتجاعی برخی افراد معاند و یا غیرانقلابی مبنی بر عدم مشروعیت تشکیل حکومت در عصر غیبت یا تردید در حضور فعال روحانیت در حاکمیت و حکومت را منهدم و بلااثر خواهد کرد.
🔸ارجاع به مطالعه #منشور_روحانیت و یادکرد وفادارانه از امام عزیزمان، نشان از فرازمانی بودن بیانات الهی امام و غفلت بدنه طلاب از آن متن راهبردی دارد. این تذکر و هوشدار، یعنی احیای همه آنچه در متن منشور هست و انتظار می رود متولیان محترم حوزه مقدسه، در ترویج سازمان یافته این متن، اهتمام ویژه ورزند تا زمینه ای فراهم شود که لا اقل طلاب در عمر تحصیلی خود یک دور با حواشی مربوطه به مرور این متن بپردازند.
🔸بیت الغزل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی شاید تذکار حضور فعال طلاب در میدان مبارزه بود که در کنار معرفت اندوزی، مبارزه سیاسی را از یاد نبرده بودند و این امر مغفول امروز مطالبه جدی مقام معظم رهبری از بدنه طلاب است.
حضور فعال در میدان، که لازمه اش گاهی #نیش زدن به مستحقین است!
تأکید ویژه بر فقاهت، مراعات ادب از سوی طلاب جوان و حلم حکیمانه از جانب بزرگان نیز، بازتکرار توصیه تفصیلی امام عزیز در #منشور_روحانیت است که تذکر آن بسیار بایسته و بهنگام بود که نشان از عدم وضع مطلوب در این باب دارد.
۹۸/۲/۱۸
@rozaneebefarda
1_64507943.mp3
20.67M
🎙 صوت| بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع طلاب حوزههای علمیه ۹۸/۲/۱۸
@rozaneebefarda
روزنه
🎙 صوت| بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع طلاب حوزههای علمیه ۹۸/۲/۱۸ @rozaneebefarda
#تذکار
متن های تقطیع شده از محتوای بیانات مقام معظم رهبری، به هیچ وجه گویای مقصود ایشان نیست لذا پیشنهاد می شود اعضای فرهیخته کانال روزنه، حتمن صوت را بطور کامل گوش دهند تا از برداشت های یکسویه و ناقص پیشگیری شود.
@rozaneebefarda
روزنه
مروری بر حکیمانه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رمضانیه با طلاب/بخش نخست 💥اختصاصی @rozaneebef
مروری بر حکیمانه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رمضانیه با طلاب/بخش دوم
چه کسانی بر چهره مخالف خود پنجه درانداختند؟
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مقام معظم رهبری در بخشی از بیانات شان چنین فرموده اند؛
🔹در حوزه ممکن است اختلاف نظر وجود داشته باشد، در مسائل گوناگون. در مسائل علمی که اختلاف نظر هست، در مسائل جهتگیریهای فکری که اختلاف نظر هست، در زمینههای سیاسی هم اختلاف نظر ممکن است باشد. این اشکال ندارد. اختلافات را باید مدیریت کرد. مواظب باشید اختلاف نظرها به درگیری و #تشنّج و #ناخن_زدن_به_چهره_یکدیگر نیانجامد.
🔹در حوزه از یک طرف طلبههای جوان باید ادب را، اطاعت را نسبت به بزرگان حوزه، نسبت به مراجع تقلید حفظ کنند. همانطور که در همین «منشور روحانیت» امام- رضوان الله علیه- همینها هست. بزرگان حوزه هم باید حلم را و تحمل را نسبت به جوانها در نظر داشته باشند. از یک طرف حلم و تحمل لازم است و از یک طرف هم ادب و اطاعت لازم است.
🔸🔹
پرسشی که مطرح است آنکه در ماه های گذشته چه کسانی به دلیل اختلاف نظر به ناخن زدن به چهره یکدیگر دست زده و موجب تشنج آفرینی شده اند؟!
کدام طیف حوزوی را سراغ داریم که در تخاطب با بزرگان حوزه، از مراعات ادب محروم بود؟!
برای آنکه #سکولارهای_حوزوی آدرس غلط ندهند، پاسخ به این پرسش ها، با ذکر نمونه های عینی، بسیار حائز اهمیت است.
۱) اهانت آشکار فرزند جریان موسوم به #تشیع_انگلیسی به شخص رهبر معظم انقلاب اسلامی و مقایسه ایشان با .... و اهانت به دفاع مقدس را از یاد نمی توان برد که در چهارچوب آداب اسلامی و سلوک شیعی، قطعا محکوم است.
۲) هجوم سازمان یافته سایبری جریان غیرانقلابی قم به #آیت_الله_یزدی، آنهم فقط به بهانه نگارش یک نامه ناصحانه، نمونه دیگر است.
خطاب قرار دادن عالی ترین مقام در محترم ترین تشکل حوزوی با الفاظ و ادبیاتی سخیف و زننده، قطعا خلاف اسف انگیز و مصداق برخورد حذفی با مخالف بود.
۳)تخریب مستمر #علامه_مصباح_یزدی توسط طیف اصلاح طلب و اعتدال گرای قم، خاصه برخی اعضای تشکل رادیکال موسوم به مجمع محققین، نمونه دیگری از بدرفتاری با مخالفان فکری است که صدالبته همواره با برخورد حکیمانه و پدرانه ایشان مواجه شده است.
۴)تهمت های ناروا و اهانت های آشکار جریان آقای #منتظری به امام خمینی و مرحوم #سیداحمد_خمینی و متوجه کردن انواع اتهامات به ایشان، مصداق دیگری است که از سال ۶۸ تا کنون ادامه یافته است. نگارش کتاب #نگاهی_دیگر توسط صالحی نجف آبادی تنها یک نمونه است. اکنون این طیف از لندن تا تهران و قم امتداد یافته و همچنان با ادبیاتی عاری از آداب علمی و شاخصه های اخلاقی، به مواجهه با امام و نظام و برخی بزرگان ادامه می دهد.
۵)برخورد تند همراه با طعن و گاه ناسزا به آیت حق، مرحوم آیت الله #خوشوقت به بهانه ابراز نظر علمی خاص ایشان در یکی از مسائل تاریخ عاشورا، و تعطیلی درس اخلاق پربار ایشان در مسجد اعظم قم، هرگز فراموش شدنی نیست.
۶) مواجهه آهنین و خشن با آیت الله #جوادی_آملی، در پی اظهارنظر پیرامون مرحوم آخوند خراسانی و کفایه، ایضا از همین قبیل اقدامات غیرقابل دفاع است.
امید است روزگاری این سنخ برخوردهای ناروا با بزرگان در قم پایان پذیرد.
چه اینکه وقتی جماعت تندگو و تندخو، با بزرگان اینگونه سخن کنند، تکلیف طلاب جوان که احیانا نظری برخلاف دارند، از قبل روشن است.
🔶پی افزود
مرور نمونه های فوق به معنای عصمت جریان انقلابی در موضوع توصیه مهم مقام معظم رهبری نبوده و نیست و ناگفته پیداست که انقلابی ها علی رغم مراعات اصل مورد توصیه، همچنان و همیشه باید خود را نخستین مخاطب این قبیل فرمایشات بدانند و چنانچه در مواردی ناخواسته مطلب غیردقیقی بیان کرده اند که لازمه اش مواجهه غیراصولی با مخالف فکری شان بوده، در اسرع وقت لازم است جبران و اصلاح نمایند و صدالبته که اصلاحیه نگاری، بر عزت متکلم و اعتماد مخاطب به او خواهد افزود. این اصل بارها در روزنه تجربه شده است.
🔸تحولات حوزوی را از روزنه پی بگیرید؛
👇
@rozaneebefarda
روزنه
مروری بر حکیمانه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رمضانیه با طلاب/بخش دوم چه کسانی بر چهره مخال
بازتاب
علی نقی:
باسلام وسپاس از نوشتار حکیمانه های رهبری
لازم به ذکر است در بخش دوم اگر سیرتاریخی موارد رعایت می شد زیباتر و روشمندتر بود... همانطور که پژوهش در سیر تطور هر بحثی چنین روندی مراعات میشود شایسته بود اول حملات مخالفان امام و فرزندشان سپس ... آورده میشد.
@rozaneebefarda
آخوند فاسد، می تواند یک ملت را فاسد کند
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
انتشار فیلم های مبتذل مدارس ایرانی در آستانه ماه مبارک رمضان، تکان دهنده و تلخ تر از آن است که بشود با سخن درمانی های فریبکارانه برخی متولیان جبرانش کرد.
دولت اعتدال که با پشتیبانی تمام عیار اصلاحطلبان بر سر کار آمد، در مسیری عجیب قهقرایی گام برداشته است.
اعتدال گرایان که متأسفانه خود را متظاهر به ظواهر دینی نشان می دهند، دقیقا در آستانه بحران های خودساخته ملی، برای انحراف افکار عمومی، به بازی با احساسات مذهبی دست می زنند تا به آسانی از صدر اخبار و انتقادات فضای مجازی خارج شوند.
گوشت و مرغ و #گندم و #شکر را عرضه ندارند یا نمی خواهند تأمین کنند ولی در عوض تا دلتان بخواهد، بسته های ضدمذهبی برای خدشه در فرهنگ و دیانت مردم رو می کنند.
عجیب است که حامیان پرمدعای دولت فعلی در حوزه علمیه که صدالبته اندک اند اما بعضا در کسوت های بالای حوزوی اشتغال دارند، و به طور مشخص سران تشکل حوزوی موسوم به #نشست_اساتید، در برخوردی کاملا گزینشی و سیاسی، سکوت در پیش گرفته اند و هیچ صدایی از آنها برنمی خیزد.
سکوت مرگ اندود این روزها در آینده نزدیک موجب خواهد شد که #فساد و #فحشا چون بهمن غیرقابل کنترل در ایران سرازیر شود و آن وقت حتما دیگر کاری از دست هیچ کس بر نمی آید.
چطور است در موارد بسیار نازل و سطحی، فریاد می زنید که قلب مبارک امام عصر(عج) جریحه دار شده اما در مورد وقایع تلخ این ایام روزه سکوت گرفته اید؟!
روزگاری امید داشتیم اگر عده ای به غلط از سیاست کناره گیری کرده اند، لا اقل در دفاع از اصول دیانت فردیه که داعیه اش را دارند، #صادق هستند و برای فرهنگ دینی مردم دل می سوزاند. حوادث این ایام عیار واقعی این جماعت پرمدعا را بر همگان روشن ساخت.
اعضای تشکیلات سکولار #انجمن_حجتیه که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به یکباره از امام و همه مجاهدان فی سبیل الله هم انقلابی تر شدند، در برخی مناصب دولت فعلی نیز جاخوش کرده اند و سکوت آنان در مقابل نهادینه سازی فحشا و فساد در عرصه های آموزشی کشور، موجب رسوایی آنان در دنیا و آخرت است و نشان داد که امام خمینی، آن حکیم دهر، ماهیت ضدمذهبی این جماعت پرمدعا را بهتر از همگان می شناخت که همواره بر حذف آنان از مناصب حکومتی تأکید داشتند.
با قرار گرفتن یک آخوند در رأس این دولت، مسئولیت مستقیم اقدامات ضدمذهبی اعتدال گراها، بیش از پیش متوجه حوزه مقدسه و علمای اعلام است و اگر موضع یکپارجه و عاجل نگیرند، ذهنیت مردم برای همیشه نسبت به دیانت دوستی حوزه خراب خواهد شد.
تعارفات آخوندی نباید مانع از آن شود که ذهنیت مثبت مردم که سرمایه ۱۴ قرن مجاهدت علماست، به یکباره مخدوش گردد.
🔶پی افزود
اجرای #یواشکی سند منحوس #۲۰۳۰ از اموری است که خون به دل مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید کرده است.
آیا سکوت و بی تفاوتی در این امور رواست؟
@rozaneebefarda
روزنه
آخوند فاسد، می تواند یک ملت را فاسد کند 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 انتشار فیلم های مبتذل مدارس
حمایت #bbc از ابتذال در مدارس ایران
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اجرای همسان یک آهنگ با الفاظ مستهجن و اروتیک در تعداد قابل توجهی از مدارس ایران، آنهم با نظارت و #مشارکت_اولیای_مدرسه که بدون هماهنگی با مسوولین بالادستی شان آب هم نمی توانند بخورند، نشان از #پروژه بودن این ماجرا دارد.
جالب آنکه سایت #bbc که مستقیما زیر نظر ملکه انگلیس اداره می شود و در طول تاسیسش تقریبا در تمام وقایع خیانت بار علیه ملت ایران مشارکت داشته، اکنون با انتشار گزارشی حمایت آمیز، به استقبال از این ماجرا پرداخته است!!
گزارش مربوطه در لینک ذیل قابل دسترسی است(پیشتر از بازنشر لینک این گزارش مبتذل و مغرضانه معذوریم)
http://www.bbc.com/persian/iran-48194929
🔶پی افزود
در چنین شرایطی، ورود مبلغین به مدارس، با هزار بروکراسی و مانع مواجه است و اینهمه انگار قطعه های یک پازل پیچیده فرهنگی اند!
@rozaneebefarda
یکپارچه سازی، چابک سازی، پاسخگویی و شایسته گزینی در عرصه مدیریت تبلیغ دین
متن کامل سخنان حجت الاسلام مرتضی شعبان زاده در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
و اما بعد، قال الله الحکیم :
((فانما علیک البلاغ))
1- با ابلاغ خالصانه ترین سلام و درود سربازان جنابعالی در سنگر گروه های تبلیغی و کسب اجازه از اساتید حاضر در جلسه، به نمایندگی از 400 گروه تبلیغی کوچک و بزرگ، به استعداد 10 هزار مبلغ خواهر و برادر که در عرصه های مختلف و متنوع، نو ظهور و نوین تبلیغی که در طول یک دهه، مشغول مجاهدت هستند، نکاتی را تقدیم می نمایم.
2- تأسیسِ تشکلِ فراگیر، برای حضور نظام یافته در میدان جنگ نرم و در پاسخ به اعلان جهاد عمومی آتش به اختیار! با آرایشی جدید در عرصه تبلیغ، با عبور از تبلیغ فردی غیر گفتمان ساز، به تبلیغ گروهی شبکه ای گفتمان ساز بود.
3- در صدر برنامه هایِ این تشکلِ ملیِ مستقلِ حوزوی، ترویج نظام امام و مأمومی در حوزه های علمیه و سپس نهادینه سازی آن در جامعه به منظور شکل گیری دولت و جامعه اسلامی می باشد.
4- راهبرد تشکل فراگیر به منظور شکل گیری دولت اسلامی، ایجاد انسجام در جریان ولایی و تربیت مهره هایی کارآمد می باشد. بدین منظور از طریق ایجاد وحدت گفتمانی با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب و مطالبه گری آن در سطح جامعه، و با اجتناب از ورود به اردوگاه ها و پدیده های زودگذر سیاسی- اجتماعی و ایجاد مجموعه های تربیت محور این راهبرد را دنبال می نماید.
5- امام عزیز! تبلیغ، نماد هویت اجتماعی حوزه هاست، به تعبیر جنابعالی، تبلیغ در سطح مسائل درجه یک نظام قرار دارد، اصلاً تبلیغ اساس کار حوزه های علمیه است، آیا موضوعی با این سطح از اهمیت و حساسیت، نباید عالمانه و عازمانه مدیریت شود؟ زیر پوست شهر و حوزه های علمیه (در حجره ها و مدارس و مراکز عمومی حوزوی) نسبت به حرکت کلان و جهت گیری های انقلابی و توانایی های مدیریتی برخی از مدیران و مراکز متولی امر تبلیغ، ابهامات و تردیدهای جدی وجود دارد! با ادامه روند موجود، اعتبار و سرمایه های اجتماعی حوزه های علمیه ذوب خواهد شد!.
6- مهم ترین نیاز ما در تشکل فراگیر، نیاز به تثبیت و استقرار و نهادینه شدن تشکل در ساختار غیررسمی فرهنگی تبلیغی کشور است.
7- مهم ترین نقص ما در عرصه تبلیغ، فقدان نظریه جدید متناسب با تحولات، ساختاری بومی و الگوی کارآمد در مصاف با جنگ نرم وآرایش همه جانبه دشمن می باشد.
8- مهم ترین نقد ما، تصدی گری نهادهای تبلیغی و تعدد مراکز متولی امر تبلیغ و در کمال ناباوری بلاتکلیف ماندن و یا ابهام در موضوعات مهمی نظیر تبلیغ بانوان مبلغه، تبلیغ نخبگانی، تبلیغ در اماکن عمومی و مراکز آسیب پذیر اجتماعی می باشد.
9- مهم ترین پیشنهاد ما:
1- ضرورت یکپارچه سازی 2- چابک سازی 3- پاسخگوسازی 4- تمرکز بر شایسته گزینی در رده مدیران عالی و میانی 5- لزوم سیاست گردش به هنگام مدیران در نهادهای حوزوی 6- گسترش حلقه تصمیم سازان و تصمیم گیران در سطح سیاست گذاری و مدیریت کلان 7- احیاء و اتصال ظرفیت پژوهشگاه های حوزوی برای تأمین محتوای مبلغان و 8- تأمین عقبه پشتیبان، از جمله مهم ترین ضرورت هاست.
به نظر می رسد، در قِبال برنامه هایی که امکان و ظرفیت مردمی برای حمایت از آنان وجود ندارد، شایسته است سازمان اوقاف وارد میدان شود.
10- گروه های تبلیغی این بشارت را به رهبرمان خواهند داد که هر کجا به نفس ما، به قدم ما به عمل ما، به مجاهدت ما، انقلاب نیاز داشت به هنگام در صحنه خواهیم ماند و خواهیم بود! آقا جان! حضور در مناطق سیل زده کشور تنها گوشه ای از حماسه آفرینی های طلبه ها بود.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
@rozaneebefarda
متن کامل بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب حوزه علمیه(۹۸/۲/۱۸)
[صفحه ۱ از ۶]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرّحمن الرّحیم
و الحمد للّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابیالقاسم المصطفیٰ محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین سیّما بقیّةالله فی الارضین.
خیلی خوشآمدید عزیزان من، برادران، خواهران. این جلسه برای من جلسهی بسیار لذّتبخش و شیرینی است؛ هم دیدار شماها، هم این مطالبی که دوستان، اینجا بیان کردند. بسیاری از این فرمایشاتِ آقایان حرفهای دل ما است و میبینم که با تعبیرات خوب، جملهبندیهای خوب، تعبیرات پخته و حاکی از عمق فکری، از زبان جوانان حوزهها، بیرون میآید؛ واقعاً انسان لذّت میبرد و من خدا را شکر میکنم.
یکی از آقایان به دورهی جوانیِ من اشاره کردند؛ من عرض میکنم سطح اینهایی که شما گفتید و این حرفهایی که شما زدید، از سطح آنچه ما در جوانی فکر میکردیم، خیلی بالاتر است؛ یعنی واقعاً این جوری است، این را بدون مبالغه عرض میکنم. خب ما هم در دورهی جوانی چرا، یک فکرهایی به ذهنمان میرسید، حرفهایی میزدیم امّا الان سطح کار شما، سطح فکرتان، سطح فرهنگ بیانیتان خیلی بالاتر است از آنچه ما در دورهی جوانی بودیم. معنای این چیست؟ معنایش پیشرفت است، معنایش حرکت است. و این حرکت، چیز بسیار مبارکی است. البتّه حرکت باید درونجوش، درونزا، متّکی به اصالتها باشد. یک شعر خیلی قشنگی یکی از آقایان خواندند که من نشنفته بودم این بیت را و یادداشت کردم:
آب طلبنکرده همیشه مراد نیست
گاهی بهانهای است که قربانیات کنند
این آب طلبنکرده، این [چیزی] که از بیرون میآورند به ما میدهند، آب هم نیست، آب گلآلود است؛ باید از درون بجوشیم؛ باید مثل چشمه بجوشیم و حرکت کنیم و آبیاری کنیم. بنابراین برای من جلسه، جلسهی خیلی خوبی است.
یک اشارهای بکنم به مطالبی که آقایان فرمودند. جناب آقای اعرافی اشاره کردند به برنامهای که در دست تهیّه دارند یا تهیّه شده و بنا است اجرا کنند؛ برنامهای با این اصولی که ایشان ذکر کردند، بسیار جالب است و بسیاری از این خواستههایی را که گفته شد پوشش میدهد و چون آقای اعرافی این را بیان میکنند، بنده کاملاً امیدوار هستم که این تحقّق پیدا کند؛ چون خود ایشان بحمدالله ظرفیّت بسیار مغتنمی هستند و من امیدواری زیادی دارم که انشاءالله این کارها انجام بگیرد؛ البتّه باید حرکت کرد، باید اقدام کرد، باید همکاری کرد، همّت کرد، سعی کنند که برنامه عمل بشود. تحصیل برنامه و تهیّهی برنامه نیمی از کار است، نیم مهمّی هم هست لکن تحقّق برنامه خب یک مسئلهی بعدی است.
یکی از آقایان یک نکته گفتند که ایدهپردازیهای مربوط به حوزه، به کمک خود طلّاب انجام بگیرد و پیشنهاد کردند یک مرکز نوآوری به وجود بیاید؛ خوب است، بنده تأیید میکنم، فکر خوبی است. البتّه امکانسنجی و جزئیّاتش را باید آقایان بزرگان حوزه بررسی کنند امّا اینکه ما یک مرکزی داشته باشیم که بتواند ظرفیّتهای موجود طلّاب جوان را و امکان خلّاقیّتهای آنها را بررسی کند و جمعآوری کند، بانک اطّلاعات داشته باشد و در هنگامهی نیاز از آنها استفاده کند، این فکر خیلی خوبی است؛ اگر بشود خیلی خوب است.
[صحبت شد از] تخصّصگرایی. چند نفر از آقایان -بخصوص یکی دو نفر از آقایان به تفصیل- راجع به تخصّصگرایی بحث کردند. خوشبختانه این کار -[یعنی] فقههای تخصّصی- در قم شروع شده؛ البتّه در مورد فقه حرف خیلی زیاد است. فقه خیلی اهمّیّت دارد؛ یک عدّهای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوانبندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است، متکفّل این است. حالا اگر ما به خیلی از بخشهایش توجّه نمیکنیم، نقص از ما است وَالّا فقه یعنی ادارهی زندگی، یعنی تبیین نظام زندگی اجتماعی و سیاسی. بالاخره اینکه ما در این زمینه تخصّصگرایی کنیم و تخصّصها را هر چه ریزتر کنیم، البتّه فکر خیلی خوبی است، دارد هم میشود، منتها غفلت نشود از برخی از عیوب تخصّص. سالها است عدّهای از متفکّرین در دنیا به این نتیجه رسیدهاند که تخصّصی شدن در کنار منافعی که دارد، مضارّی هم دارد. برخی از علوم بینرشتهای و مانند اینها برای این است که این نقصها را جبران کند؛ شما هم اگر چنانچه دنبال تخصّص میروید، باید به این نکته توجّه کنید که تخصّص خوب است امّا در کنارش ممکن است عیوبی هم داشته باشد که باید به آن برسید.
اشاره شد به تشکیل یک قرارگاه برای شناسایی؛ خب قرارگاه نمیخواهد تشکیل بدهیم، همین حوزه قرارگاه است، همین مجموعهی مدیریّت حوزه، خودش قرارگاه است دیگر؛ دائم تشکیلات درست کردن در کنار هم، طبق تجربهی ما خیلی کارآمد نیست.
لینک صفحه ۲و۳:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/1050
https://eitaa.com/rozaneebefarda/1051
@rozaneebefarda
ادامه👇