شاعرانه ای برای وصف این روزها
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بهار پشت زمستان٬ بهار پشت بهار
دلم گرفت؛ از این گردش و از این تکرار
نفس کشیدن وقتی که استخوان به گلو
نگاه کردن وقتی که در نگاهت خار
اگر به شهر روی طعنه های رهگذران
اگر به خانه بمانی٬ غم در و دیوار
نمانده است تو را در کنار همراهی
که دوستان تو را می خرند با دینار
نه دوستان؛ صفحاتی ز هم پراکنده
که جمع کردنشان در کنار هم دشوار
به صبرشان که بخوانی؛ به جنگ مشتاقند
به جنگ شان که بخوانی؛ نشسته اند کنار!
کتاب کهنه تاریخ را نخوانده ببند
دلم گرفت از این گردش و از این تکرار
فاضل نظری- مجموعه «ضد»
#حوزه_انقلابی
@rozaneebefarda
نامه سرگشاده آیت الله یزدی خطاب به آیت الله شبیری زنجانی از مراجع تقلید قم
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت آیت الله شبیری زنجانی «دامت برکاته»
سلام علیکم
🔹 با احترام؛ ضمن عرض ارادت و تسلیت ایام اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام)، پیرو انتشار تصاویری در فضای مجازی از حضرتعالی در کنار برخی افراد مسئله دار که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری«دام ظله العالی» احترامی قائل نیستند؛ بدین وسیله به عرض میرساند، این موضوع ناراحتی و تعجب مقلدین و حوزیان را در پی داشته است.
🔹 لازم به ذکراست، اینجانب نیز در دو مرحله با حضرتعالی مکاتباتی در مورد برخی از مسائل دیگر داشته ام که جواب قانع کننده ای دریافت نکردم؛ لذا این نامه رابه ناچار به صورت سرگشاده خدمتتان ارسال کردم
🔹 چگونه میشود، حضرتعالی که فرصتی برای ملاقات با هیات رئیسه مجمع عمومی اساتید را ندارید، فرصت میکنید در منزل آقایی در تهران حاضر شوید و با این آقایان ملاقات داشته باشید!.
🔹 یادآور میشوم مقام و احترام شما در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم، رهبری و شأن مرجعیت است، پس لازم است این احترام و شئون مرجعیت را رعایت فرموده و ترتیبی اتخاذ فرمائید این گونه مسائل دیگر تکرار نگردد.ان شاء الله
@rozaneebefarda
غوغاسالاران #فتنه_طلب از جان #حوزه_مقدسه چه می خواهند؟!
درنگی پیرامون متن و حاشیه دیدار و نامه آیات شبیری زنجانی و محمد یزدی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
حرف امروز و دیروز نیست؛ #استعمار غرب دو سده است که بر حوزه مقدسه تمرکز عمیق یافته و با #استخدام عده ای عمله٬ تلاش کرده در #تصمیم_سازی و #مناسبات_حوزویان در #سطوح عالیه٬ تاثیر مستقیم بگذارد.
از #فرقه_سازی_ها (با محوریت چهره های حوزوی) که بگذریم٬ تقریبا در همه #انحرافات_فکری و #شبکه_های_مخفی_استعماری٬ پای چند نفر با سوابق حوزوی در میان است. از تشکیل تاسیس #شیخیه٬ #بابیه٬ #ازلیه٬ #بهائیت٬ گرفته تا تأسیس #لژهای_سری و #انجمن_های_مخفی٬ همواره چند چهره روحانی نما نقش آفرین بوده اند؛ از واعظ اصفهانی و شریعت سنگلجی و اسدالله خرقانی و ابراهیم زنجانی گرفته تا تقی زاده و حکمی زاده و کسروی٬ همگان از دل همین حوزه بیرون آمده اند و #کژراهه_پویی پیشه کرده اند.
بافت فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی به گونه ای است که (علی رغم همه کاستی ها و انتقادات) به روحانیت عمیقا باور دارد و لذا جریان های سیاسی و فکری مختلف همواره از برخی روحانیان به عنوان ابزار نفوذ اجتماعی بهره جسته اند. این نفوذ گاه درون حوزوی بوده و گاه در سطح عموم. اگر شریعت سنگلجی و خرقانی مامور القای منویات روشنفکران سکولار به سطوح عالیه نجف بوده اند٬ از امثال تولایی ها برای نفوذ در سطح توده مردم استفاده شده است.
استفاده ابزاری از چهره های روحانی آنقدر مهم است که تشکیلات آدمکشی منافقین نیز در ادوار مختلف تلاش کرد چهره مخوفش را پشت شخصیت های روحانی مخفی کند؛ در یک دوره از آقایان هاشمی و طالقانی و منتظری و بسیاری دیگر تأییدیه گرفتند تا بدان وسیله امام را فریب دهند و اطمینان شان را جلب کنند که البته موفق نشدند. در دوره متاخر که همه٬ حتی آقای طالقانی نیز از آنها بریدند٬ بازهم #شیخ_علی_تهرانی و #جلال_گنجه_ای هایی پیدا شدند که نقش #محلل را برای آنها بازی کنند. بگذریم که برخی از جریان های ضدانقلاب داخلی نیز هنوز هم که هنوز است حاضر نیست از تفاله امثال شیخ علی ارنگه ای دست بردارند و برای تهمت به امام سراغ او را می گیرند.
اکنون در دهه چهارم انقلاب اسلامی٬ مناسبات جریان های سیاسی داخلی و خارجی با چهره های حوزوی٬ بسیار پیچیده و رازآلود شده است. گاهی در یک محفل موجه حوزوی و یا از زبان یک شخصیت محترم روحانی٬ همان تحلیل را می شنوید که پیش تر از این یا همزمان٬ در محافل سیاسی مغرضین و ضدانقلاب و حتی از زبان چهره های ضد مذهب شنیده شده است! آیا این #وحدت_گفتمانی تصادفی است؟! #ساده_اندیشی دقیقا از همینجا شروع می شود که فکر کنیم این هماهنگی مواضع٬ اتفاقی است.
در تمام سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی٬ منتقدین و مخالفان انقلاب اسلامی تمام تمرکز خود را بر حوزه علمیه گذاشتند تا از این حوزه کسانی تربیت شوند که سر بزنگاه زهر خود را بریزند. در این مدت با استفاده توأمان از #پول و #امکانات_حاکمیتی و #وجوهات_شرعیه به #تشکل_سازی و #نیروپروری بپردازند.
اکنون در همه سطوح حوزوی٬ ارتباطات و تشکل های مختلفی شکل گرفته که #قرائت_دیگری از سیاست و حکومت و ولایت فقیه و ... دارد و گرچه فاصله هرکدام از آنان با انقلاب اسلامی و نظام به یک اندازه نیست٬ اما زمینه مشترک برای مخالفت با برخی مسائل٬ موجب اتخاذ مواضع هماهنگ و هم افزایی گفتمانی در بزنگاه ها می شود.
طبعا در اوضاع پیچیده اکنون حوزه علمیه٬ بیانیه و طومار و جار و جنجال٬ راه علاج نیست. گرچه همه این اقدامات در جای خود مهم است اما باید #شبکه_فکری٬ #تشکیلات_رسانه_ای و #اتاق_های_فکر متمرکز بر حوزه مقدسه را بشناسیم و بشناسانیم.
در همه مسایل حساس پسافتنه٬ چهره ها و جریان های خاصی به میدان داری پرداخته اند که صدالبته به دلیل پنهان بودن ارتباطات فکری و سیاسی آنان برای توده حوزویان٬ برخی توهم اکثریت انگاری این جماعت نموده و محاسبات شان متاثر از یک تحلیل اشتباه شکل گرفته است.
نباید از یاد ببریم که گاهی در بحثی وارد می شویم که از اساس طراحی برخی اتاق فکر های بیرون حوزوی است و متاسفانه تبحر جریان ضد انقلاب تهران نشین و خارج نشین در این مورد بسیار بالا رفته است. ابتدا مرجع محترمی که در حوزه علمیه فردی معتبر و #صلح_کل است را به مجلسی خصوصی دعوت می کنند٬ سپس با حضور برخی ورشکستگان سیاسی بدسابقه٬ از دیدار عکس می گیرند و آنگاه در وقت مقتضی و بدون اجازه٬ منتشر می سازند. طبعا وقتی تصویر یک مقام برجسته در کنار برخی چهره های #فتنه_طلب و بعضا ممنوع التصویر منتشر می شود٬ ذهن طلاب و روحانیان در همه سطوح را با سؤال مواجه می سازد و هنگامی که راه برای طرح این سوال بسته باشد٬ راهی جز نامه سرگشاده توسط یک مجتهد مجاهد که در رأس معتبرترین تشکیلات حوزوی قرار دارد٬ باقی نمی ماند.
ادامه دارد....
جمعه. ۱۱آبان ۱۳۹۷
@rozaneebefarda
حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن دهقانی از اساتید حوزه قم٬ به جمع شهدای مدافع حرم پیوست.
یا لیتنا کنا معهم....
@rozaneebefarda
نشست اساتید واقعا به دنبال چیست؟!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸مواضع تند و نسنجیده بعضی افراد #نشست_اساتید و بیانیه #نشست_اساتید حقیقتا موجب تعجب شد.
🔹نشست اساتید با داد پدری برای طلاب و حوزه و پرداختن به امور صنفی با؛
۱. ورودهای مکرر نامتعادل و عجولانه به امور غیر مهم سیاسی
۲. کارهای نپخته مثل دیدار با رییس جمهوری که هنوز در میزان عمل سنجیده نشده
۳. سکوت در مواقعی که سخن لازم است و سخن در مواقعی که سکوت لازم است
۴. برخوردهای علنی در مواردی که کارها با دیدارهای خصوصی حل می شود و بالعکس.
🔸امور مذکور و موارد مکرر دیگر نشان داد که حریف سیاسی جامعه مدرسین نیست و در موارد صنفی هم دستاورد خاصی نخواهد داشت.
🔹بنابراین به نظر می رسد
#نشست_اساتید با نداشتن یک مدیر سیاسی قدرتمند و یک فرد مدیر و مدبّر یک تشکل حوزوی خواهد شد
که هیچ کارکرد ویژه ای نخواهد داشت جز چند بیانیه و اعلام مراجع مورد پسند #نشست_اساتید که در واقع سران همین نشست هستند.
فلذا ریزش علنی و عملی افراد عاقل و مدبر از این نشست به هیچ وجه دور از انتظار نیست.
سلمان رئوفی/بحوث
@rozaneebefarda
روزنه
غوغاسالاران #فتنه_طلب از جان #حوزه_مقدسه چه می خواهند؟! درنگی پیرامون متن و حاشیه دیدار و نامه آیات
بازتاب/۱
علی سلیمانی:
قضایای اخیر و مشابه ش که قبلا رخ داده یک واقعیت رو مشخص می کنه که کناره گیری از سیاست که مشی برخی در حوزه هست تنها یک ژست بیشتر نیست و به هیچ عنوان مسائلی مانند حفظ شان و جایگاه مرجعیت و روحانیت علت اصلی برای این موضع نیست ، هر از چندگاهی واقعه ای رخ میده و ناگهان می بینیم کسانی شروع به موضع گیری و نوشتن بیانه می کنند که تا قبل ازین نسبت به انبوهی از وقایع و مشکلات اجتماعی هیچ واکنشی نداشتند که اگر می داشتند به اندازه خودش می تونست کمکی باشه برای نظام و انقلاب و حتی گاهی این نوع رفتار به شکلی خنده دار جلوه گر میشه ، مثال بارزش رو همه می دونیم ، فکرش رو بکنید کسی بیاد درباره نقد کردن معصوم سخن میگه واکنش این طیف مد نظر میشه : 😐
اما نسبت به کاری که یک مرجع تقلید انجام داده نقدی بشه واکنش این طیف میشه : 😱😫😮😓
بنابراین دیگه تقریبا واضح هست که موضع کناره گیری از سیاست خودش یک موضع گیری سیاسی هست و مسئله خود سیاست نیست مسئله مخالفت با نظام جمهوری اسلامی هست. حال مخالفت با کل نظام یا بخش هایی از نظام یا مخالفت با برخی افراد موجود در نظام باشه.
البته من بشخصه با این مسئله مشکلی ندارم مخالف بودن فی نفسه چیز بدی نمی تونه باشه ، بلاخره هر حکومتی مخالفانی می تونه داشته باشه و شیوه ی صحیح برای تعامل با این جریان لازم هست ، ولی مسئله این نیست ، مسئله همونطور که گفته شد بر خود گرفتن ژست کناره گیری از سیاست است.
به همین خاطر برای همه مخصوصا طلاب محترم روشن شد که در حوزه علمیه کناره گیری از سیاست خودش یک موضع سیاسی هست.
@rozaneebefarda
پیام مدیر حوزه های علمیه به مناسبت شهادت حجت الاسلام والمسلمین #دهقانی از شهدای مدافع حرم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
شهادت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محمد حسن دهقانی طاب ثراه ،استاد حوزه شهید پرور قم را به پیشگاه حضرت ولی عصر عج، رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله، مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم، اساتید و طلاب عزیز حوزه های علمیه و حوزه علمیه قم، مردم شریف ایران، دوستان و علاقمندان آن فقید سعید و بازماندگان محترم بویژه خانواده گرامی آن شهید والامقام تبریک و تسلیت عرض می کنم و علو درجات آن عزیز سفر کرده و شکیبایی و پاداش نیک الهی را برای بازماندگان ودوستان شاگردان آن شهید از خداوند منان خواهانم.
🔹شهادت مشعل فروزان و پرچم هدایتی است که همواره در حوزههای علمیه نورافشان و دراهتزاز بوده است و #روحانیت_انقلابی از خطرها و مجاهدت و شهادت در راه خدا و دفاع از حقوق #مردم و #امت اسلامی استقبال می کرده است و همچنان درکنار مردم عزیز و مجاهدان راه حق و جبهه مقاومت فداکاری و نورافشانی و جانفشانی خواهد کرد و بر عهد خود با اسلام و انقلاب اسلامی پایبند خواهد بود و نمونه آن این شهید والامقام است ، به روان پاک اولیای الهی و شهدای روحانیت و مقاومت و مدافع حرم درود می فرستیم.
علیرضا اعرافی
مدیر حوزه های علمیه
@rozaneebefarda
چرا آمریکا رو به افول است؟!
[صفحه ۱ از ۲]
حسن محمدی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
رهبر انقلاب بر چه اساسی از افول امریکا سخن می گوید❓
رهبرانقلاب، در دیدار ۱۲ آبان ۹۷ فرمودند:
👈 آمریکا رو به #افول است؛ این را همه بدانند
این سنت الهی است؛ اینها محکومند به اینکه ساقط بشوند، افول کنند و زایل بشوند از صحنه قدرت جهانی
👈 آن کسانی که گرایش دارند به اینکه برویم با آمریکاییها سازش کنیم، بیخودی نقشه بیاساس و پایه میکشند، این را بدانند. ۹۷/۸/۱۲
🔹🔸 افول آمریکا یعنی چه؟
افول در لغت معادل غروب کردن وناپدید شدن
تدریجی است بنابراین، افول آمریکا یعنی این کشور، در حال غروب بوده و روند نزولی و واپس گرایی پیدا کرده است.
افول به دو قسم است 1-نِسبی یعنی کاهش نسبی قدرت خارجی 2-افول کامل یعنی وخامت یا فروپاشی اوضاع داخلی یک کشور. هر دو مورد درباره آمریکا قابل بحث است
💰افول، شبیه به یک سکه است که یک روی آن قدرت گرفتن کشورهای دیگر و روی دیگرش، ضعیف شدنِ آمریکا از داخل است؛ هر دو اتفاق در حال رخ دادن است...
آنچه مهمه اینه که آمریکا دیگر، نه یک قدرت هژمون، بلکه ابرقدرت هم نیست بلکه تنها می توان آنرا قدرتی در کنار سایر قدرت ها دید.
سه سند به زبان اصلی از آمریکا و اروپا درباره 👈افول آمریکا معرفی می شود.
1⃣گزارش شورای اطلاعات ملی آمریکا
2⃣سند راهبرد ملی آمریکا در سال 2017
3⃣ گزارش اتاق فکر اروپا برای 2035
◀️ شورای اطلاعات ملی آمریکا (National Intelligence Council)، یکی از سازمانهای اطلاعاتی آمریکا است که به تبیین استراتژیهای کوتاه مدت وبلند مدت برای آمریکا میپردازد .این سازمان رهبری پیش بینی اطلاعاتی ملی آمریکا را که حاصل کار سازمانهای اطلاعاتی آمریکاست را برعهده دارد.
🔰 شورای اطلاعات ملی آمریکا هر پنج سال یکبار با کمک سایر سازمان های اطلاعاتی آمریکا، پیش بینی خود از آینده آمریکا و جهان را ارائه می کند.
در گزارش سال 2008 این سازمان 👈سال 2030 به عنوان 👈پایان آمریکا ذکر شده است. همچنین در راهبرد ملی آمریکا در سال 2017 و گزارش اتاق فکر اروپا برای 2035 نیز به افول آمریکا تصریح شده است.💤
در ادامه، متن هر سه گزارش با توضیح بخش هایی از آن، ارائه می شود.👇👇
1⃣بخش هایی از سند راهبرد ملی آمریکا در سال 2017
در صفحه 16 این سند آمده است:
ارتش آمریکا همچنان قوی ترین ارتش دنیاست با این حال 👈برتری آمریکا رو به تحلیل است زیرا کشورهای رقیب در حال نوسازی و تجهیز قدرت متعارف و هسته ای خود هستند.
و در صفحه 14 می گوید:
سایر قدرتها در سایه کم توجهی آمریکا در حال رشد هستند.
ترامپ در مقدمه این سند به شعار خود تحت عنوان «اول آمریکا» اشاره کرده و می گوید: آمریکا بار دیگر در عرصه جهانی رهبری خواهد کرد!
◀️گزارش شواری اطلاعات ملی آمریکا
شورای اطلاعات ملی آمریکا در سال 2008 اعلام کرد که قدرت جهانی آمریکا در یک سیر نزولی قرار گرفته و ثروت و قدرت اقتصادی جهان بشکل بی سابقه ای در مسیر انتقال از غرب به شرق قرار گرفته است.
🔰مروری بر اهم مطالب این گزارش شواری اطلاعات ملی آمریکا
◀️صفحه 7:
قدرت تقسیم می شود به شبکه های چند قطبی و هژمونی نخواهد.
diffusion of Power
there will not be any hegemonic power. Power will shift to networks and coalitions in a multipolar world
در ادامه، سوال می پرسد که آیا آمریکا می تواند با این شرکای جدید همکاری داشته باشد یانه؟
role of the United states
Will the Us be able to work with new partners to reinvent the international system؟
◀️ص11 وسط پاراگراف اول:
آمریکا به شرایط قرن نوزده باز می گردد. مثل انگلیس قرن 19
The absence of a clear hegemonic economic power could add to the volatility Some experts have compared the upcoming decline of US economic weight to the late 19th century when economic dominance by one player—Britain—receded into multipolarity.
این مفهوم در ص 67نیز آمده است:
Some experts have compared the upcoming decline of US economic weight to the late 19th century when economic dominance by one player—Britain—receded into multipolarity
ص24
اینجا به انتقال قدرت از غرب به شرق اشاره می کند.
We begin by identifying what we see as the most important megatrends of our transforming world—individual empowerment, the diffusion of power to multifaceted networks and from West to East and South, demographic patterns highlighted by aging populations and exploding middle classes, and natural resource challenges
ص49 :
حداقل 40 کشور بزرگ خواهیم داشت
. By 2030, there will be at least 40 large bi-national and tri-national metro regions
مایکل مور:
احتمالا ترامپ اخرین رییس جمهور آمریکاست.
@rozaneebefarda
چرا امریکا رو به افول است؟
[صفحه ۲ از ۲]
حسن محمدی
لینک بخش نخست👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/86
🔻🔻🔻
تقریبا تمام نخبگان و مردم به افول آمریکا باور دارند و تعبیر «نظم پسا هژمون»و «جهان پساآمریکایی» «افول امپراطوری» مرسوم و شایع هستند. در ادامه بخشی از اعترافات نخبگان غربی در زمینه افول آمریکا ذکر می شود.
◀️افول آمریکا از نظر نخبگان غرب:
✳️آریانا هافینگتون سردبیر روزنامه هافینگتون پست:
نظم آمریکایی حاکم بر جهان در حال فروپاشی بوده و رویایی آمریکایی مثل یک خودرو قدیمیِ تاریخ مصرف گذشته است.چه شد که به اینجا رسیدیم؟ چطور به نقطه ای رسیدیم که رویای آمریکایی به سراب تبدیل شده است؟
منبع: آمریکای جهان سومی، ص57و 149.
✅اوکتاویوپاز، برنده جایز نوبل در ادبیات گفته است:
من چند سال پیش که به ایالات متحده رفتم آنقدر کتاب با موضوع فروپاشی آمریکا دیدم که سرگیجه گرفتم!
📚منبع: مقاله باعنوان امپراطوری دموکراسی آمریکا در کتاب سراشیب سقوط.
✳️فرید زکریا: نظام سیاسیِ آمریکا فرسوده و شدیدا انعطاف ناپذیر، غرق در ثروت های خاص و رسانه های احساسی است.
📚منبع: بازی بزرگان ، فرید زکریا ، اطلاعات، ص293.
✅هافینگتون: سیستم بسته مدیریتی در ایالات متحده بیشتر به یک تئاتر با تعویض نقش افراد شبیه است تا انتخاباتی واقعی.
📚منبع: آمریکای جهان سومی، ص172.
🔰دیک چنی معاون رئیس جمهور اسبق آمریکا:
(با اشاره به کسری تجاری موجود در آمریکا) کسری مهم نیست اما اگر قدرت اقتصادی قدرت تولید است و نه قدرت مصرف، یک کسری تجاری از این نوع و این دامنه نشانه روشنی از سرکردگی است.
منبع: امپریالیسم در قرن بیست و یکم، پائولا سرنی، ص39.
◀️جوزف نای :
قدرت آمریکا نسبت به نیمه دوم قرن20 شکل متفاوتی پیدا خواهد کرد. زیرا سهم آمریکا از اقتصاد جهانی کمتر شده وبازیگران غیر دولتی جایگاه مهم تری یافته اند. ایالات متحده باید باید بقول کلینتون، برای جهانی چند شریکی آماده باشد.
📚منبع: آیا قرن آمریکا به پایان رسیده است؟»، نای، ص 108،120.
جهان چند شریکی یعنی همان از دست دادن هژمونی و ابرقدرت بودن آمریکا.
◀️ برژینسکی در شورای راهبردی آتلانتیک در 2010 گفت:
شورای اطلاعات ملی آمریکا در سال 2008 :
قدرت جهانی آمریکا در یک سیر نزولی قرار گرفته و ثروت و قدرت اقتصادی جهان بشکل بی سابقه ای در مسیر انتقال از غرب به شرق قرار گرفته است.
در این گزارش سال 2050 به عنوان پایان آمریکا ذکر شده است.
◀️ایمانوئل تود:
دیگر دوران امپراتوری مآبی ایالات متحدهی آمریكا به سرآمده است.
📚منبع: پس از امپراتوری: روایت زوال سیستم آمریکایی.
🔰استفان والت، نظریه پرداز واقع گرا:
روزهایی که در آن آمریکا هم زمان میتوانست قسمت اعظم جهان را مدیریت کند، تمام شده است.
منبع: یادداشتی در فارن پالیسی درج شده در سایت برهان.
✅پولانزاس: نقش سرکردگی آمریکا که پس از جنگ جهانی دوم شروع شده بود رو به اضمحلال و درحال زوال است.
📚منبع: طبقه در سرمایه داری معاصر، ص103.
◀️جان مک کین، سناتور جمهوریخواه آمریکایی:
نظم منطقه ای در خاورمیانه (غرب آسیا)، به سرعت رو به فروپاشی است و قدرت و نفوذ آمریکا در آنجا رو به افول است.
◀️توماس پیکتی:
خطر انحراف به سمت هرج ومرج خطری واقعی است ودلیل زیادی بر خوش بینی وجود ندارد که آمریکا به چه سمتی پیش می رود.» پیکتی با بررسی تاریخی افزایش نابرابری، آینده بحرانی و فاجعه باری برای اقتصاد جهانی و بویژه آمریکا پیش بینی می کند.
📚منبع: سرمایه در قرن بیستم، توماس پیکتی ص681
◀️آلفرد مک کوی استاد دانشگاه ویسکانسین مادیسون آمریکا:
در سال 2025 دیگر دوران آمریکا به سر خواهد آمد.
منبع: سایت em-edf.com
◀️شان کلارک:
علاقمندان به رابطه با آمریکا باید توجه داشته باشند که چک های آمریکا قابل نقد شدن نیست. «آمریکا در رکود 2008 فهمیدکه چک هایی صادر می کند که دیگر نمی توانست هزینه آنرا تامین کند»
📚منبع: جهان پساآمریکایی،ص 165
🔰نوام چامسکی:
آیا کشوری که نظام سیاسی اش در راستای پایان دادن به ارزش های تاریخیِ برابری، آزادی و دموکراسیِ کارآمد قدم برداشته است، می تواند الگو باشد؟
منبع: کتاب ایالات شکست خورده.
🚫جا دارد از شیفتگان داخلی آمریکا بپرسیم چرا دقیقا در زمانی که امریکا رو به اضمحلال است، از مذاکره بااین کشور سخن می گویید؟ آیا لیبرال های وطنی واقعا به دنبال نجات ایران اند یا می خواهند افول امریکا را به تاخیر اندازند❓
و اینکه وقتی متخصصان و اندیشمندان غربی حقیقت افول را پذیرفته اند٬ چرا برخی غرب اندیشان نمی خواهند حرفی از افول قبله آمال شان به میان بیاید؟! و آخر اینکه آیا اتکا به یک کشور رو به افول که خود در حال غرق شدن است٬ با عقل سازگار است؟
@rozaneebefarda
باز تولید نظریه عدالت صحابه در حوزه ی علمیه ی شیعی
محمدصادق کرمانشاهی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸از دیرباز تا کنون یکی از اساسی ترین اختلافات شیعیان با اهل سنت بر سر عدالت و عصمت صحابه بوده است. اهل تسنن با تمسک به بعضی از اخبار همواره اصرار داشته اند که صحابه همگی اهل بهشت هستند و هر کس بر اساس اجتهاد خود عمل کرده و احدی نسبت به آنان حق انتقاد و تعریض و حتی نهی از منکر ندارد!!
🔹در مقابل٬ شیعیان از همان عصر نخست با ابطال این نظریه و نشان دادن شواهد گوناگون، تناقض این نظریه را تبیین کرده اند؛ به گونه ای که انتقاد و خرده گرفتن به عملکرد صحابه جزیی از فرهنگ کلامی و تاریخی شیعه شده است. شیعیان هیچ گاه بت سازی و قداست سازی خارج از مسیر حق را برای صحابه نپذیرفتند.
🔹سنت فوق همواره در تشیع و در مواجهه فقها با اشکالات و کاستی های هم لباسان و هم صنفان خود برقرار بوده است. انتقادات تند شیخ مفید نسبت به استاد خود شیخ صدوق در مسئله ی سهو النبی و یا غلو٬ از نمونه های اولیه در عصر غیبت است. همین فرهنگ نقد در درون شیعه که تحت عنوان #نصحیت و خیرخواهی برای ائمه ی مسلمین٬ مطرح بوده در قرون متمادی نیز استمرار یافته و به صورت یک فرهنگ عمومی و در زمره تراث حوزه شیعی درآمده است.
🔸سال های پیش از انقلاب اسلامی و در کوران تکاپوی فراگیر #امام_خمینی در همراه کردن سایر اهل علم از نمونه های این فرهنگ و فکر اصیل شیعی است.
آنجا که ایشان به تندی از مرحوم سید احمد خوانساری که از قضا از امام هم به لحاظ سنی بزرگتر بود می نویسد: " شما که در مرکز هستید، خانه نشین شده اید. اصلاً نه حرفی، نه اعلامیه ای. هیچ کار نمی کنید. شما که در تهران هستید، مردم را دعوت به قرآن، یعنی وحدت و یگانگی نمی کنید. فایده اش چیست؟ شما باید مردم را دعوت به قیام کنید." یا چند خط بعد می نویسد: " اگر دلتان می خواهد مملکت اسلامی ما و دین و آیین ما از بین برود به من بگویید". اتفاقا مرحوم خوانساری هم از امام می خواهد با ملایمت بیشتری بیانیه بدهند ولی در عین حال اعلام می کنند که در همراهی با حرکت ایشان حاضرند.
🔹نصحیت و خیرخواهی آیت الله یزدی نسبت به حضرت آیت الله شبیری زنجانی را باید در چارچوب همین سنت اصیل حوزوی جستجو کرد؛ سنتی که بر سر اعتقادات و فرهنگ غنی اسلام مسامحه و تعارف نمی کند و از سر دلسوزی از مصادره ی مرجعیت و حوزه به نفع جریانات معارض نظام نگران است. بت سازی غلط از مرجعیت روی دیگر همان سکه ای ست که با گرفتن عکس و مهمانی دنبال سوءاستفاده از معنویت٬ قداست و قدرت اجتماعی این نهاد به نفع مطامع حزبی خود است.
🔸به فتوای تمام مراجع عظام٬ تضعیف نظام حرام است. حتی سنتی ترین مراجع که از آن ها بعضا تعبیر به مراجع غیرحکومتی می شود٬ تضعیف نظام را حرام می دانند خاصه این نظام که موصوف و موسوم به نظام اسلامی ست.
🔸به شهادت تاریخ واضح است که سران جریان موسوم به اصلاح طلب٬ در سال 88 با دمیدن در شیپور دورغین #تقلب٬ پنجه به صورت نظام کشیده و اسلام عزیز را که حاصل خون هزاران شهید است در نظر کفار آمریکایی و انگلیسی #تضعیف کردند.
طراحان اصلی این نقشه گرچه در اندیشکده های صهیونستی طرح عملیاتی این فتنه را تنظیم کردند اما قطعا بدون میدان داری سید محمد خاتمی و عبدالله نوری و سید محمد موسوی خوئینی ها و عده ای دیگر نمی توانستند نه ماه پنچه در پنجه نظام بیاندازد و با اردوکشی خیابانی با نظام مقدس مبتنی بر نظریه ی نورانی ولایت فقیه زورآزمایی کند و آن را در معرض براندازی و لبه پرتگاه قرار دهند.
🔸 زنده کردن و تقویت این خائنین به اسلام و انقلاب که از تضعیف نظام و گناه قبلی توبه نکردند٬ در واقع آبرو دادن به جریانی هتاک است که دفاع از مرجعیت و نهاد فقاهت تنها برایشان نردبانی ست که با نزدیک شدن و نزدیک نشستن و عکس یادگاری گرفتن و هر سو استفاده دیگر٬ فقط و فقط به دنبال #تنفس_مصنوعی به خود است.
@rozaneebefarda
تقدیم به دو عزیز خدا؛ شمس الشموس(ع) و قمر بنی هاشم(ع)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
این سوی شمس خفته و آنسوی تر قمر
شمس از درون شکسته ولی منکسَر قمر
سیراب گشته شمس به اعجازِ شوکران
آنسوی تشنه است ولی در نظر قمر
شمس و قمر همیشه شبیهند شک نکن!
این خون جگر فتاده اگر خون به سر قمر
او تا به طوس ِ غربت اگر رد ِ شمس کرد
دارد به سر اراده ی شق القمر٬ قمر
میخواست تیر ِ چشم بیندازد و خدای
با تیر حکم داد که : فاقضض بصر! قمر!
تقویم شیعیان رضا شمسی است و باز
ماه جدید را سند ِ معتبر قمر
سید حسین متولیان
@rozaneebefarda
ذبحِ توأمان گفتمان «نظام اسلامی» و «مرجعیت شیعی» با تقابل سازی کاذب و تقریر جناحی
علی حیدری
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸مسألهی خاصی پیش نمیآید اگر موقتا با کلام منتقدان همراه شویم که «در نامه آقای یزدی، احترام مرجعیت رعایت نشده» چون مهمتر این است که توجه کنیم انگیزه نگارش نامه جناب آقای یزدی خطاب به حضرت آیتالله شبیری زنجانی حفظهما الله به چه موضوعی باز می گردد؟
و اگر این نامه با لحن فعلی نوشته نمی شد٬ چه اشکال بنی اسرائیلی دیگری میشد بر آن گرفت؟!
🔸خوب است از این سوال شروع کنیم که مصاحبت مزورانه و سو استفاده عناصر مرموز و بدسابقه با مراجع معظم و رجال مقدس دینی امری نوپدید است یا مسبوق به سابقه؟ آیا افراد و احزابی که سهم عمدهای در قضایای سال 88 داشتند، در عمل جز مسیر «اختلال نظام» و حتی حرکت به سمت براندازی مسیر دیگری پیموده اند؟!
و آخر اینکه آیا با ترتیب دادن خدعه آمیز جلسه با چهره های مقدس٬ می توان همه سابقه مضره گذشته را پاک کرد؟!
🔹اصحاب فنّ میدانند که «نظام» در این اصطلاح نه به معنای «نظام جمهوری اسلامی»٬ بلکه به معنای نظم جامعه و معیشت مردم است. آیا کسی میتواند ادعا کند که قضایای سال 88 و تظاهرات مکرر و ادامهداری که توسط همین افراد و جریانها هدایت میشد، اختلال در نظم جامعه و معیشت مردم را در پی نداشته؟!
🔹 آقایان بیانیهنویس فراموش کردهاند که شاخص بازار بورس و وضعیت فعالیتهای اقتصادی خصوصی و خدمات عمرانی دولت در آن سال به چه فلاکتی افتاده بود؟!
🔹 آیا اختلافات سیاسی در آن دوران، کشور را به لبه پرتگاه نبرده بود؟!
🔸 آیا نامگذاری سال 89 به نام «همت و کار مضاعف»٬ برای جبران خسارات ناشی از بدعملی فتنه گران نبود تا قدری از این اختلال را جبران کند؟!
🔹اگر اینها مصداق اختلال نظام نیست، پس ظاهراً باید به دنبال پرتقالفروش گشت!
🔹 آیا مفاهیمی مثل «استقلال حوزه»، «ابوّت مرجعیت» و «مراجع در جایگاه پدری نسبت به همه افراد و جریانها هستند» در این حد به ابتذال کشیده شدهاند که اصول موضوعه و مفاهیمی بنیانی در ادبیات تخصصی حوزهها مانند «حرمت اختلال نظام» را هم میشود به پای آنها ذبح کرد و سو استفاده عوامل اختلال از مقام منیع مرجعیت را ـ که عملاً به چیزی جز تقویت و تایید آنها منجر نمیشود ـ به هیچ انگاشت و رفتار و موضعگیری ها را فارغ و مستقل از نظم اجتماعی تحلیل کرد؟!
🔹البته دیوار حاشا بلند است و ممکن است بگویند «قضایای سال 88 به این وضوح نبوده و طرف دیگری هم داشته و مقصران گوناگونی بودهاند و...» اما ورود به این بحثها از هر کسی مسموع است جزکسانی که پرداختن تفصیلی به مسائل سیاسی و دعواهای جناحی را شأن خود نمیدانند.
گذشته از آنکه٬ این جماعت همیشه طلبکار باید معین کنند اگر همانند مانحنفیه عقلاء در مصادیق و عوامل اختلال نظام دچار اختلاف و شک و تردید شدند، اصل مورد رجوع چیست و تنقیح علمیِ این اصل به چه صورت خواهد بود؟
🔹گرچه از کسانی که توانایی استفاده صحیح از اصطلاحات علمی در آنها دیده نمیشود، انتظار تنقیح چنین فروع جدیدی خلاف انصاف است. مثل همانهایی که در بیانیهشان دم از «بیعت مجدد با مقام منیع مرجعیت» زدهاند و هنوز متوجه نشدهاند که بیعت اصطلاحی است ناظر به پیمان وفاداری در برابر حاکمیت و طبعا این عنوان در ما نحن فیه مورد ندارد.
🔹تعریفی که همین گروه از مقام مرجعیت دارند، اساساً عدم جواز و یا حداقل عدم وجوب قیام فقها و مراجع برای تصدی حکومت در دوران غیبت و موکولکردن حاکمیت به دوران ظهور است.
🔸خلاصه آنکه بر زبان راندن کلمه استرجاع، نگرانی برای استقلال حوزه و سایر تباکیهایی که این روزها دیدهایم را بیشتر باید به خاطر زیرپاگذاشتهشدن هویت علمی و فنّی و مفاهیم تخصصی حوزهها استفاده کرد و البته در برابر کسانی که عنوان «استاد»ی را یدک میکشند و به «تدریس» مشغولاند اما ظواهر و بواطن امور نشان میدهد که برخی شان فعلا باید به «تدرّس» بپردازند.
@rozaneebefarda
هدایت شده از سلمان رئوفی
🔴سخنی با حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی
🔸چندی است که زمزمه هایی از سوی دولت تدبیر و امید برای حضور زنان در ورزشگاه ها شنیده می شود. اتفاقی که ابتدا در رقابت های جام جهانی فوتبال و برای ورزش های دیگری همچون والیبال به تحقق پیوست و دیروز هم در بازی فینال جام باشگاه های آسیا تکرار شد.
🔸همانطور که مستحضرید طرح ورود زنان به ورزشگاه ها در دولت قبل نیز مطرح بود و بیت آیت الله فاضل لنکرانی به درستی در برابر آن ایستادند. این در حالی است که امروز حتی با تحقق این وعده دولت قبل توسط دولت تدبیر، کمترین واکنشی را از این بیت در قبال رفتارهای دولت تدبیر مشاهده نمی کنیم. این عملکرد در حالی است که حضرتعالی چندی قبل تر در مصاحبه ای تصویری با سایت مباحثات بار دیگر موضع - حقیقتا- نادرست دولت قبل را یادآوری کردید و خاطرات فراموش شده آن روزها را زنده نمودید.
🔸اگرچه با توجه به فضای نامناسب فرهنگی که در سایه دولت تدبیر - که حضرتعالی روی کار آمدن آن را لطف خدا و رأی مردم به آن را کار خدا دانسته بودید- و پروپاگاندای دستگاه های تبلیغاتی موضع گیری حوزه های علمیه باید با رعایت اقتضائات رسانه ای بوده و اظهار نظرهای فاقد قدرت اقناع اجتماعی به مصلحت نمی باشد، اما در هر حال، از شخص شما که در این موضوع خاص همواره در عرصه بوده اید، انتظار می رود که همانند دولت قبل از این اقدام مشابه دولت فعلی نیز انتقاد علنی و صریح خود را ابراز نمایید، به ویژه اینکه این دولت که از ابتدا مورد حمایت شما بوده است، اولی به تذکر شما می باشد و شاید نصیحت خیرخواهانه شما را بهتر از هر کس دیگری بپذیرد.
@motaleatehawzavi
حضور زنان در آزادی و فاکتورهای دوگانه #سکولارهای_حوزوی در قم!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
یکی از اتفاقات نسبتا عجیب این روزها٬ حضور زنان در ورزشگاه آزادی بود.
اتفاقی که طراحی مشترک دولتی ها و برخی جریان ها در خارج به نظر می رسید. دولت با تمرکز بر این قبیل اقدامات حاشیه ساز تلاش دارد ناکارآمدی و ناکامی هایش در رفع مشکلات معیشتی مردم را از کانون اخبار دور سازد.
جریان های خارجی هم گرچه شعار غیرسیاسی بودن ورزش سر می دهند اما با عناد نسبت به جمهوری اسلامی٬ بحث حضور زنان در ورزشگاه ها را دنبال می کنند.
دو گروه مذکور با انگیزه های سیاسی وارد ماجرا شدند چنانکه موضع گیری مشترک مسؤلین فوتبالی فیفا و آسیا و روزی نامه های حامی دولت از این پروژه سیاسی مشترک پرده برداشت اما در این میان واکنش حوزویان و خصوصا منادیان حفظ شعائر دینی که دائما به زمین و زمان خرده می گرفتند٬ سکوت در پیش گرفته اند!
آیا واقعا حضور زنان در ورزشگاه به نظر این جماعت اشکالی ندارد؟! آیا تالی فاسدهای آن را نمی بینند؟
خب اگر اینقدر روشنفکر هستند چرا پیشتر٬ حرف دیگری می زدند.
سکوت معنادار سکولارهای حوزوی در این وقایع نشان می دهد که یا این جماعت از منظومه فکری منسجم و متقن در مسائل اجتماعی و فرهنگی برخوردار نیستند و باری به هر جهت موضع گیری می کنند یا آنکه پیوندهای سیاسی و علایق جناحی آنان را از اعلام نظر منع کرده که در این صورت دیگر صداقت آنان در دروری گزینی از اقدامات سیاسی و جناحی با چالش مواجه است.
طلاب جوان و بدنه متدین روحانیت قم اقدامات مدعیان صیانت از شعائر و هویت صنفی و... را به دقت زیر نظر دارد و طبعا زودا که این سنخ اقدامات متناقض نما٬ پایگاه اجتماعی سکولارهای حوزوی را با بحران بیشتر مواجه سازد.
@rozaneebefarda
مروری بر دیدار جنجالی #فرح_پهلوی با یکی از مراجع عظام تقلید #نجف
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آبانماه 57 به روزهای پایانی اش نزدیک شده بود که #فرح پهلوی همزمان با #عید_غدیر و به همراه مادر، دو فرزند و رئیس دفترش #حسین_نصر٬ راهی #عراق شد.
#صدام برای دیدار با او به محل اقامتش-قصر جادریه- رفت اما جهت گیری اخبار منتشره نشان داد که مقصود اصلی از سفر٬ دیدار با برخی مراجع تقلید و سوء استفاده از وجه مقدس آنان بوده است.
رادیو و تلویزیون ایران اعلام میکنند که «شهبانو پس از زیارت و انجام نماز در جوار مرقد مطهر حضرت علی (ع) از کسالت حضرت آیتالله آقای حاج سید ابوالقاسم موسوی خویی مرجع عالیقدر جهان تشیع اطلاع حاصل کردند و از ایشان عیادت فرمودند. مرجع عالیقدر شیعیان جهان ...[ طی این دیدار ]... برای حفظ و بقای استقلال ایران و رفاه و آسایش مردم تنها کشور شیعه اثنی عشری #دعا کردند.»
انعکاس جهت دار اخبار دیدار به مدت کوتاهی با خبری مبنی بر «اهدای یک انگشتر توسط آیتالله خوئی به همسر شاه» حکایت دارد.
این ملاقات در اوج تنفر ملت از پهلوی و در حالی صورت می گیرد که با شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی در اول آبان ۵۶ جرقه انقلاب اسلامی زده شده و به دنبال آن در مجالس چند هزار نفره مسجد اعظم قم و مسجد ارک تهران علنا نام امام با سلام و صلوات مطرح شده و به دنبال آن با انتشار مقاله موهن روزنامه اطلاعات علیه امام، تظاهرات ها و درگیری های خونین رخ داد و چهلمهای سلسله وار را در شهرهای مختلف در پی داشت.
حضور میلیونی مردم در نماز عید فطر تهران (سیزدهم شهریور)، کشتار خونین مردم در #هفده_شهریور در میدان ژاله، اعتصاب کارکنان شرکت نفت و اعتصاب مطبوعات٬ رژیم را در آستانه سقوط قرار داده بود و شاه در نطق تلویزیونی 14 آبان گفته بود که صدای انقلاب مردم را شنیده است!
در چنین شرایط پیچیده ای تئوری پردازان پهلوی به دنبال تمسک به چهره های دینی بودند تا ذهنیت مردم را تغییر داده٬ سقوط را به تاخیر اندازند.
انتشار خبر ملاقات فرح با آیت الله خویی، واکنش انقلابیون و خصوصا علمای انقلابی حوزه را در پی داشد.
#آیتالله_صدوقی که در میان علمای بلاد چهره ای برجسته است و همگان او را به فضل و اخلاق می شناسند٬ یک روز پس از انتشار خبر دیدار، تلگرافی بسیار صریح و مختصر به مرجع بزرگ نجف ارسال می کند:
«حضرت آیتالله الخویی دامت بقائه
قَد اَذهَبَت طَیّباتُکُم، ما هکذا الظّنُّ بکُم
صدوقی 20/ذیالحجه/98»
دو تن از مراجع مشهور ساکن در مشهد٬ آیات قمی و سید عبدالله شیرازی نیز نسبت به این دیدار واکنش منفی بروز دادند و همچنین علمای شیعه در برخی کشورهای اسلامی از جمله پاکستان (که آیت الله خویی در آنجا مقلدان زیادی داشتند) نیز با ارسال نامه به محضر ایشان توضیح خواستند.
طلاب و روحانیون سراسر کشور نمایندگان آیت الله خویی را به شدت تحت فشار و سوال قرار دادند. اما از همه مهم تر بیانیه ای بود که با امضای فضلا و طلاب حوزه علمیه قم٬ ضمن بی سابقه دانستن چنین دیدارهایی٬ به #تحریم شهریه آیت الله خویی پرداخته و چنین نوشتند: «به حکم وظیفه الهی و وجدانی خود تصمیم گرفتهاند به عنوان ابراز مخالفت با این عمل و تا روشن شدن بیشتر جریان این دیدار، از گرفتن شهریه آقای خویی امتناع نمایند.»
برخورد متین آیت الله خویی از دامن زدن بیشتر به اختلافات پیشگیری کرد و ایشان در پاسخ مکتوب٬ تلفنی و با صدور اعلامیه٬ اعلام کرد که این دیدار بدون اطلاع قبلی صورت گرفته و ایشان در آن نسبت به کشتار مردم و تبعید علما توسط رژیم٬ تذکر داده است. مطالبی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و انتشار اسناد ساواک٬ کاملا تایید شد.
این ملاقات غیرمترقبه چالش برانگیز که در ادبیات رژیم شاه به عنوان دیدار معرفی شده بود٬ با اعتراض ها و پرسش گری های سازمان یافته علمای متعهد مواجه شد و دقیقا همین واکنش ها بود که به برخورد پدرانه و حکیمانه آیت الله خویی ضمیمه شد و امکان هر نوع سو استفاده و #تطهیر #عناصر_فاسدالمسک_سیاسی مانند فرح پهلوی را از بین برد.
گرچه نمی توان و نباید وقایع تاریخی را به صورت بی ضابطه بر حوادث واقعه تطبیق کرد اما مطالعه تاریخ #عبرت هایی را در پی خواهد داشت که از تکرار تجارب تاریخی تلخ درس بگیریم.
@rozaneebefarda
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
رپرتاژ حساب شده یک #کانال_حوزوی به نفع جریان موسوم به #تشیع_انگلیسی
در این کانال٬ نام رهبر تشیع انگلیسی ذیل نام رهبر انقلاب و بالاتر از نام آیات عظام صافی و وحید درج شده و در آن٬ عیدالزهرا(س) جایز شمرده شده است!
@rozaneebefarda
روزنه
رپرتاژ حساب شده یک #کانال_حوزوی به نفع جریان موسوم به #تشیع_انگلیسی در این کانال٬ نام رهبر تشیع انگ
بازتاب/1
🔻🔻🔻
م.قاسمی:
عجبا واعجبا !!!!
این چه طلبه ایی است که دامن اسلام ناب محمدی و اندیشه و فکر و راه و روش و سیره و منش و قدر و منزلت امام خمینی ره و خلف بر حقش حضرت ایت الله خامنه ای حکیم و بصیر که ایندگان قدرش را خواهند شناخت رها و بدامن شیعه انگلیسی بچسبد.این اخر بد بختی است.اقلش می رفت شغل دیگه و پی دنیا .گرچه طلبه ناخلف در این لباس هم تمتعات نامشروع خود را دنبال می کند .
@rozaneebefarda
آیا پدربزرگ محمدجواد ظریف، بهائی است؟
یادداشت جنجالی #عبدالله_شهبازی پیرامون پیشینه خانوادگی #ظریف، روحانی و احمدی نژاد
🔻🔻🔻
مثلث برمودا در ایران
حاج میرزا علینقی کاشانی از تجار متمول ایران در سالهای پس از جنگ جهانی دوم است. آنگونه که عینالسلطنه نوشته، او، مانند برخی تجار دیگر آن زمان، در سالهای ۱۳۲۰- ۱۳۲۴، در زمانی که ایران تحت اشغال ارتشهای متفقین بود، از طریق بحران مالی زمان جنگ ثروتی انبوه به دست آورد.
قهرمان میرزا سالور (عینالسلطنه) در ۵ تیر ۱۳۲۴، حدود دو ماه قبل از پایان جنگ دوم جهانی (۲ سپتامبر ۱۹۴۵/ ۱۱ شهریور ۱۳۲۴)، نوشت:
«باغ مرحوم نبیلالسلطنه، که چهار هزار ذرع است جنب باغ من و رعیتی است عمارت مختصری دارد، حاجی علینقی کاشی به مبلغ یکصد و پنجاه هزار تومان خریداری و قرب سیصد چهارصد هزار تومان خرج بنای عمارت نموده.
هیچ بنایی را به این مفصلی و به این سرعت من ندیده بودم به اتمام برسد. این کاشانی از دولت سر یک کارخانه نخریسی در سمنان کارش به اینجا رسیده که ذرعی چهل تومان باغ تجریش بخرد. در حالی که این باغ پسکوچه [است] و آب روان هم ندارد.
این قبیل تجار تازه چرخ [تازه به دوران رسیده] زیاد شده[اند] و بیمحابا بدون تعمق ملک میخرند، عمارت میسازند و تا دهن باز کنی فلان باغ، خانه، ملک، دکان فروشی است مثل ریگ پول میدهند.» (روزنامه خاطرات عینالسلطنه، ج ۱۰، ص ۸۰۶۷)
و در ۴ مرداد ۱۳۲۴ افزود:
«گفتند، در روزنامه هم بود، همسایه شمیران من حاجی علینقی کاشانی در این ایام که انحصار پنبه به هم خورد پانصد هزار تومان منافع برد. (باغ به این گرانی نخرد؟)
نمازی، باز همسایه دورتر من، سال قبل در دو معامله کتیرا و چای از هریک ششصد هزار تومان برد. تا امسال چقدر برده باشد خدا عالم است.
قمار هم بین اینها از زنانه و مردانه رواجی دارد که شبی پانزده و شانزده الی سی هزار تومان بردوباخت میشود. شبی یکهزار و دویست تومان به صاحبخانه و مجلس میدهند بساط را راه بیندازد. توپ پانصد و هزار تومان میبندند. عبدالعلی خان [خواجهنوری] میگفت در کلوپ ایران شبی صد هزار تومان بردوباخت میشود.» (روزنامه خاطرات عینالسلطنه، ج ۱۰، ص ۸۰۷۳)
فروشنده باغ فوق به حاج علینقی کاشانی، که پسکوچه و بدون آب روان و با قیمت بالا بود بنحوی که عینالسلطنه را متحیر کرد، میرزا ابراهیم خان نبیلالسلطنه است که بعدها پسرش، فضلالله نبیل، رئیس دفتر فرح پهلوی شد و دخترش، زهرا نبیل، سناتور. نبیلالسلطنه و فرزندانش بهائیان سرشناس بودند.
این نوع معاملات مشکوک (خرید ملک به قیمتی بسیار بالاتر از قیمت متعارف) در زمان جنگ جهانی دوم، و بحرانهای مالی که قوانین نظارتی شدید وجود دارد، به معاملات صوری بمنظور تبادل غیرقانونی پول (پولشویی) شبیه است.
علینقی کاشانی بخش مهمی از ثروت پیشین خود را از طریق کارخانه ریسمانریسی سمنان به دست آورد. او احداث کارخانه فوق را در سال ۱۳۰۵، در زمینی که حاج میرزا آقا فامیلی، بزرگ طایفه فامیلی سنگسر و سمنان، در اختیارش گذارد (مجانی یا با قیمت نازل)، شروع کرد. کارخانه ریسمانریسی سمنان در شهریور ۱۳۱۰ با حضور رضا شاه افتتاح شد.
احداث این کارخانه در سمنان به دلیل کشت وسیع پنبه در اراضی مابین آرادان و سُرخه بود که در آن زمان مرغوبترین پنبه ایران بشمار میرفت. بخش مهمی از زارعین این اراضی از طوایف شبان سنگسر بودند که از زمان صفویه بتدریج به سُرخه و آرادان مهاجرت کردند و شیوه زیست و معیشت خود را از دامداری کوچنده به زراعت و یکجانشینی تغییر دادند.
عینالسلطنه در همان یادداشت ۵ تیر ۱۳۲۴ افزوده است: «این آدم [حاج علینقی کاشانی] پنبه را از دولت (انحصار بود) به لطایفالحیل ارزان خرید و به هر قیمت دلش خواست فروخت (نخ را).» (روزنامه خاطرات عینالسلطنه، ج ۱۰، ص ۸۰۶۷)
سی و سه سال قبل، در دوران احمد شاه قاجار، عینالسلطنه در یادداشت ۲۵ ذیحجه ۱۳۳۰ ق./ ۱۴ آذر ۱۲۹۱ ش. نوشت:
«شش ساعت از دسته گذشته، شاهآباد رسیدیم. اسبها رمق ندارند و خیلی آرام حرکت میکنند. باد میآمد و سرد بود... باز چای خوردیم. عکس عباس افندی در صدر اطاق آویخته بود. از وقتی که میر علینقی کاشانی مدیر این راه بود تمام عملهجات را از بابیها گرفته بود. حالیه هم باز همانها هستند. به این جهت است که عکس عباس افندی در اطاقها است» (روزنامه خاطرات عینالسلطنه، ج ۵، ص ۳۸۰۹)
تصور میکنم منظور از «میر علینقی کاشانی» فوقالذکر همان حاج علینقی کاشانی است که در جوانی میرزا علینقی خوانده میشد.
لینک بخش دوم یادداشت:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/120
ادامه در پست بعد
@rozaneebefarda
مثلث برمودا در ایران
لینک بخش نخست یادداشت:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/116
ادامه پست قبل
👇
با توجه به اسنادی که از تحرکات مالی برخی ثروتمندان بزرگ بعدی ایران در زمان جنگ جهانی دوم موجود است، احتمالاً باید اسنادی باشد که بتواند اطلاعات دقیقتری درباره حاج علینقی کاشانی و شرکایش، و سازوکار عملیات مالی ایشان، به دست دهد و یادداشتهای عینالسلطنه را مستند و کامل کند.
حاج علینقی کاشانی در سالهای پسین میکوشید،مانند سایر ثروتمندان بزرگ از این قماش، آنگونه که هم در ایران و هم در غرب مرسوم است، برای خود وجاهت کسب کند. به این دلیل، زمانی که به ثروت انبوه رسید، «کار خیر» نیز میکرد و به علمای بزرگ وقت، مانند مرحوم آيتالله العظمی بروجردی، «وجوهاتی» میداد. وراث مادی و معنوی اینگونه ثروتمندان معمولاً فقط این بخش از شخصیت ایشان را برجسته میکنند و درباره منشاء و سازوکار کسب ثروت خاندان خود سکوت میکنند.
سرگذشت حاج علینقی کاشانی ما را به نتایجی شگفت میرساند.
این تأمل نشان میدهد که بخش مهمی از تحولات ایران از سال ۱۳۸۴ تا امروز، در دوران صعود محمود احمدینژاد و سپس انتقال دولت به حسن روحانی، توسط افرادی رقم خورده که به منطقه کشت پنبه فوق تعلق دارند؛ همان اراضی بین آرادان و سُرخه که به خاطر آن حاج علینقی کاشانی، با حمایت رضا شاه و کمک حاج میرزا آقا فامیلی، کارخانه خود را برای تبدیل پنبه به نخ احداث کرد.
بنگرید به تصویر منطقه فوق:
t.me/abdollah_shahbazi/261
محمود احمدینژاد اصالتاً از طایفه صباغیان سنگسر مهاجر به آرادان است. حسن روحانی از جانب پدر از طایفه فریدون سنگسر (مهاجر به سُرخه) و از جانب مادر از طایفه پیوندی سنگسر است. حاج علینقی کاشانی پدربزرگ (پدر مادر) محمدجواد ظریف است.
قریب به شش ماه پیش، در یادداشت یکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷/ ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۸، نوشتم:
«در سالهای ۱۳۲۸- ۱۳۲۹ که دایره جغرافیایی ستاد ارتش اولین مجلدات فرهنگ جغرافیایی ایران را منتشر کرد، سرخه روستایی بود با ۴۰۰۰ نفر سکنه از توابع بخش مرکزی شهرستان سمنان در استان دوم، و آرادان روستایی بود در نزدیکی سرخه با ۲۵۰۳ نفر سکنه از توابع بخش گرمسار شهرستان دماوند استان مرکزی.
آن زمان برای هیچ کس قابل تصور نبود که در آینده دور از دو خانواده ساکن این دو روستا، که هر دو اصالتاً از طوایف شبان سنگسر (مهدیشهر) بودند، دو تن به مدت ۱۶ سال پیاپی زمام دولت ایران را به دست خواهند گرفت و بر اقتصاد (و سیاست) ایران بزرگترین تأثیرات را خواهند گذارد.»
t.me/abdollahshahbazi/4661
🔶حاشیه روزنه
آقای ظریف در کتاب خاطراتش با عنوان «آقای سفیر»، گفته بود که پدربزرگ مادری اش، حاج علینقی کاشانی یکی از تجار بزرگ تهران بوده و از او تجلیل زیادی کرده بود.
نکته بسیار مهم تحقیق اقای شهبازی اشاره به مراودات گسترده مالی حاج علینقی با میرزا ابراهیم خان #نبیل_الدوله است.
نبیل الدوله از معروفترین بهاییان ایران بود که به درجه سی و سوم در نظام فراماسونری رسیده بود و زمانی سفیر ایران در آمریکا بود.
انتشار یادداشت آقای شهبازی، واکنش های پیدا و پنهان زیادی را به دنبال داشت و احتمالا در آینده نیز بسیار بحث برانگیز خواهد شد.
این واکنش ها توضیحات تکمیلی آقای شهبازی در مورد یادداشتش را به دنبال داشته که به زودی در همینجا بازنشر خواهد شد.
عبدالله شهبازی نویسنده کتاب گرانسنگ زرسالاران یهودی و پارسی و یکی از معدود پژوهشگرانی است که در تراجم نگاری خاندان های حکومتگر ایران و جهان به صورت کاملا حرفه ای قلم می زند. با اینهمه طبعا نمی توان و نباید انتظار داشت که همه خروجی های نوشتاری ایشان، تمام و کمال مقرون به صحت و عاری از ابهام و نقص باشد.
@rozaneebefarda
آیتالله اراکی درتجمع حوزویان مدافع مردم مظلوم یمن
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
ملت ایران و حوزههای علمیه با تمام توان از مردم یمن پشتیبانی میکنند
آلسعود منفورترین حکومت در جهان اسلام است
🔹جنایات #آل_سعود با حمایت ایالت متحده و رژیم صهیونیستی در یمن از بیشرمانه ترین جنایات تاریخ است. مگر میشود، ملتی را از همه مقدمات زندگی محروم کرد و علاوه بر آن با سلاح و بمب بر آنها حمله نمود.
🔸#یمن سرزمینی است در آن جا که پرچم اسلام توسط حضرت علی (ع) به اهتزاز درآمد و از همان روز رابطهای بین نابودی صهیونیستها و اهل یمن برقرار شد.
🔹ملت ایران و هر #ملل_آزاده دنیا در هر جایی که هستند با مظلومین یمن اعلام هم بستگی میکنند و رنج یمن رنج آنها است.
✔️ بر اساس #وعدههای_الهی اعلام میداریم پیروزی مبارزان یمن و انصار الله مقتدر نزدیک است.
زمان برچیده شدن آل سعود نزدیک است. سرانجام حکومت آل سعود از درون خواهد پاچید.
🔹امروز در جهان اسلام منزوی ترین و منفور ترین حکومت، حکومت #آل_سعود است زمانی آنها ادعای رهبری جهان اسلام را داشتند.
🔹در حمایت از یمن نیز باید #رسانههایآزاد دنیا بسیج شوند و از حق مظلوم دفاع کنند و صحنه های مظلومیت این ملت را منتشر نمایند.
✔️ امروز باید کسانی که توان اقتصادی و مالی دارند جریان کمکهای گسترده به مردم یمن را راه اندازند و نماز جمعهها محل جمعآوری کمک حمایتی از یمن باشند.
✔️ امروز روزی نیست که از کمک رسانی به یمن، کسی اظهار شرمندگی کند و لذا کمک تسلیحاتی و نظامی به مردم یمن در دنیا باید علنی شود و همگان و #دولتها رسما اعلام کنند برای نجات از ظالمان کمک نظامی به یمن خواهند کرد.
متن کامل در:
👇
http://hawzahnews.com/detail/News/468829
@rozaneebefarda
دستخط مقام معظم رهبری پیرامون حضور زنان در ورزشگاه ها در دوران احمدی نژاد
@rozaneebefarda
محمدرضا باهنر: امر به معروف و نهیازمنکر لابیگری است!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸روزنامه #آرمان در تاریخ (۹۷/۸/۲۷) به انتشار سخنانی از باهنر پرداخت که بخشی از آن بسیار قابل تامل است. در ادامه گزیده ای از آن را می خوانید👇
باهنر با اشاره به اینکه تا مجلس دهم همیشه فراکسیونهای اقلیت و اکثریت بود، گفت: الان برای اینکه چیزی از مجلس دربیاید، باید دو فراکسیون را به هرقیمتی که هست به هم نزدیک کنند. باید رئیس مجلس #لابی کند اینها را کنار هم بنشاند.
🔸ما میبینیم که یک اتفاق غیرمترقبه در مجلس میافتد و مجلس دهم سه وزیر را استیضاح میکند و دوباره به هر سه رأی بیشتر میدهد.
🔹منظور این است که باید #رئیس_مجلس #لابیگر قوی و خوبی باشد.
🔹باهنر با اشاره به اینکه برخی لابیگری را #مذموم و برخی #ممدوح میشمارند، افزود: مهم تصورمان از لابیگری است. زمانی فردی میخواهد با لابیگری نمایندگان دیگر را همرأی خودش کند، خب باید گفت که قرار همیشگی نمایندگان همین است. همه دنبال این هستند که رأی بقیه نمایندگان را با خود همسو کنند.
🔸این اگر لابیگری باشد خیلی خوب است، اصلا در اسلام #امربهمعروف و #نهی_از_منکر یک نوع لابی است.
@rozaneebefarda
دفاع تمام قد مدیر کانال سرائر از بیت شیرازی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
📜شیعه انگلیسی «رهبر» ندارد
سیدیاسر تقوی:
🔹سال 95 بود که رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در «دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت عید غدیر» با اشاره به مبانی قرآنی مسأله «امامت»، طی تذکری فرمودند: «البتّه، از این طرف هم بایستی احساسات آنها را تحریک نکنند. یک عدّهای خیال میکنند اثبات تشیّع به این است که انسان به بزرگان مورد اعتقاد اهل سنّت و دیگران بنا کند مدام بدوبیراه گفتن؛ نه، این خلاف سیرهی ائمّه است. اینکه شما میبینید رادیوها یا تلویزیونهایی در دنیای اسلام به وجود میآید که کار آنها این است که بهعنوان شیعه و به نام شیعه، به بزرگان مورد اعتقاد بقیّهی فِرق اسلامی بدگویی کنند، این معلوم است که بودجهاش بودجهی خزانهداری انگلیس است؛ این بودجهاش بودجهی انگلیس [است]، این شیعهی انگلیسی است.»
🔹از جمله شبکههای ماهوارهای که شامل تذکر ایشان میشد، شبکه فدک با مدیریت یاسرالحبیب از روحانیون تندوری ساکن لندن بود که نه تنها مقدسات اهل سنت را که برخی مراجع تقلید شیعه را نیز هدف هجمه و اهانتهای خود قرار میداد. یاسرالحبیب خود را از مریدان آیت الله سیدصادق شیرازی معرفی میکرد. سکوت بیت شیرازی در برابر این انتساب موجب شد که «شیعه انگلیسی» از یک خطدهی درآسیبشناسی فرهنگی، به برچسبی جهت مقابله سیاسی- امنیتی با بیت شیرازی به عنوان «رهبر شیعه انگلیسی» تبدیل شود. هجمه رسانهای سنگین علیه این بیت که بعضا با اهانتهای ناروایی نیز همراه بود و همچنین سخنرانیهای انتقادی و تألیف کتاب درباره موضوعاتی همچون «برائت از مقدسات اهل سنت» و «قمهزنی» البته با محوریت آیت الله شیرازی موجب شد تا ضمن تمرکز «بودجههای پراکنده»، این بیت تبدیل به جریانی متشکل و منسجم شود.
🔹این درحالی بود که شاخصههای فرهنگی مزبور نه تنها اختصاص به بیت شیرازی نداشت که همچنان این مسائل در بدنهی مقلدان بسیاری از مراجع تقلید، مشروع و بلکه از شعائر و مناسک مهم تلقی میشود. فراتر آنکه بسیاری از مراجع تقلید نیز در خصوص «وحدت شیعه و سنی» و «آسیبهای عزاداری» با دیدگاه انتقادی مطرح شده توسط رهبر معظم انقلاب به طور کامل همنظر نبوده و نیستند. به طور مثال استفتای تلفنی اخیر کانال تلگرامی سرائر (با مدیریت نگارنده) از دفاتر 14 نفر از مراجع تقلید نشان میدهد که اکثر مراجع همانند آیت الله شیرازی و برخلاف نظرات آیات عظام خامنهای، مظاهری، مکارم شیرازی و صانعی، با برگزاری مراسم غیرعلنی «عیدالزهرا» مخالفتی ندارند و این یعنی تفاوتی میان دفاتر این اعاظم با بیت شیرازی در بیان فتوا نیست. اما تأثیر اینگونه فتاوا- هر چند با قید «غیرعلنی»- فرهنگ عمومی را به طور فراگیر متأثر میکند و لذا در تشدید تنش بین مذاهب نه تنها بیت شیرازی که مقلدان سایر مراجع نیز اثرگذار خواهند بود.
🔹در این بین، هنگامی که سیاستهای نادرست رسانهای، محوریت یک جریان پراکنده فرهنگی را به شخصیتی منسوب میداند که از قضا با مواضع سیاسی نظام همسو نیست، با قلب یک معضل فرهنگی به یک معضل سیاسی، این امکان را فراهم میآورد که بیت مزبور بتواند در میان بدنه متدین جامعه، بر اساس نگاه سیاسی خود یارگیری کند و رفتارهایی نظیر «برائت از مقدسات اهل سنت» را لزوما به یکی از محورهای مخالفت با نظام معرفی نماید. این استحاله موضوع تا آنجا پیش رفته که امروزه حساسیت حوزه انقلابی نسبت به شخص و نام آیت الله سیدصادق شیرازی بیشتر از حساسیت نسبت به شاخصههای فرهنگی این جریان در سطوح دیگر حوزه علمیه است.
🔹مولفههای «شیعه انگلیسی» که همان تنشزایی در روابط شیعه و سنی است، هیچگاه در انحصار بیت شیرازی نبوده و همچون سایر آفات فرهنگی جامعه شیعی به صورت پراکنده ظهور و بروز داشته است. در همین حوزه علمیه با وجود آنکه سعی میشود در قالب همایشها و تألیفات، وحدت شیعه و سنی را نگرشی ساری و جاری جلوه داده شود، آنچه در استفتائات مراجع و نگرانی درونی آنها به تحرکات اهل سنت به چشم میخورد بیانگر آن است که این نگاه پا فراتر از یک سری تصمیمات و رفتارهای نمایشی نگذاشته است. این تحلیل زمانی تقویت میشود که شاهد آن هستیم که برخی از اساتید حوزه ابایی از دیدار علنی با آیت الله شیرازی و انعکاس رسانهای آن ندارند.
🔹به نظر میرسد تقابل جریان انقلابی صرفا به تمرکزی کاذب در این بیت منجر شده است. نگارنده معتقد است شیعه انگلیسی «رهبر» ندارد و رهبرتراشی برای آن نیز کمکی به حل آن نخواهد کرد . لذا شاید بهتر باشد به جای نگاه سیاسی و تمرکزبخش به این جریان، برای درمان این مشکل فرهنگی، راهحلی فرهنگی و فراگیر بیاندیشیم.
سرائر
🔸حاشیه_روزنه
رهبر هر جریان به شاخص ترین فرد آن اطلاق می شود! بعید است کسی از طرفداران جریان #تشیع_لندنی را سراغ داشته باشیم که رهبر این فرقه را نشناسد!
@rozaneebefarda