وقتی #علی_مطهری از گردش آزاد اطلاعات #خوشش_نمی_آید!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
سایت جماران که تمایل عجیبی برای به حاشیه راندن سخنان آیتالله یزدی نشان می دهد به نحو عجیبی همه چهرههای شاخص حاشیهساز نزدیک به جریان خود را به خط کرده است.
در یک نمونه، آقای علی مطهری که همواره به #انتحار_رسانه_ای شناخته می شود، از در توصیه علمایی و مصالحه جویی در آمده و خواستار علنی نشدن مسائل اختلافی میان علما شده است!
او همچنان خواسته به تکذیبیه دفتر مجمع تشخیص اعتماد کنیم!
خب اگر این منطق درست است روابط عمومی جامعه مدرسین هم مطالب منتسب به آقای یزدی را فاقد سندیت دانست چرا اعتماد نکردید و مدام در حال دامن زدن به آن هستید؟!
این جماعت واقعا منطق درست و راست ندارند و مخاطبان شان سرسام گرفته اند از دست آنها.
🔻اصل سخنان مطهری به قرار زیر است:
🔹مطرح شدن این حرفها از سوی روحانیون و مقامات عالی کشور خوب نیست.
بهتر است روحانیون انتقاداتشان را خصوصی مطرح کنند. مطرح شدن این صحبتها در فضای رسانهای بر روحیه مردم اثر میگذارد و شائبه رقابت بین آنها- آیتالله یزدی و آیتالله آملی لاریجانی- را ایجاد میکند.
🔹مطهری همچنین درباره بخش دیگری از انتقادات آیتالله یزدی، مبنی بر اینکه رئیس سابق رئیس قوه قضاییه رفتن به نجف به دلیل دستگیری رئیس دفترشان را تکذیب کردهاند، گفت: وقتی ایشان تکذیب کردهاند، باید اعتماد کنیم.
@rozaneebefarda
آیا جماران به دنبال مطرح کردن مرجعیت شخص خاصی است؟!
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸سایت جماران یکی از رسانههای اقماری #مؤسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_امام است که طبعا با بودجه عمومی اداره می شود و از آنجا که وظیفه ذاتی این مجموعه باید حفظ و نشر آثار امام باشد، هر نوع ریل گذاری دیگر، خروج از وظایف ذاتی و خلاف مروت و انصاف و اخلاق و بلکه قانون است.
🔸مدتهاست که سایت جماران بجای تمرکز بر آرا و اندیشههای امام خمینی و پاسخ به تحریف گران و تخریب کنندگان سیره و شخصیت آن رهبر الهی، به منبع رپرتاژ سیاسی به نفع اصلاحطلبان و اعتدالگرایان تبدیل شده است!
🔸همنوایی پردامنه با #سکولارهای_حوزوی از یک سو و مجیزگویی مجازی برای دولت اعتدال از دیگر سو و برجسته سازی غیرعادی تولیت حرم امام، سه ضلع اصلی کنش گری رسانهای این سایت را تشکیل داده است.
🔹جماران نشینان در راستای اهداف شان گاه به بازنشر مواضعی می پردازند که نه تنها در منظومه سیاسی و فکری امام جا ندارد که گاه مخالفت صریح دارد.
🔹چهره سازی بی رویه از تولیت آستان همزمان با حمله به منتقدان #مرجع_سازی و #سکولاریسم_حوزوی، شائبه تلاش تیم رسانهای جماران برای زمینه سازی پیرامون مرجعیت احتمالی یک فرد یا یک طیف خاص را تقویت کرده است.
مطرح شدن برخی نام ها در بعضی ژورنال های حوزوی و غیرحوزوی اصلاحطلب، بعنوان گزینه مرجعیت، نیز مزید بر علت شده است.
🔸به هر حال اگرچه در فضای رسانهای باز هر گروهی اختیار دارد ریل گذاری خاص خود را داشته باشد اما اگر جماران نشینان چنین رویکردها و راهبردهایی در سر دارند درست نیست از پول بیتالمال و با نام امام عزیز که در هجمه معاندان داخلی و خارجی، مظلوم مانده، برای امور غیرمرتبط هزینه های سرسام آور صورت پذیرد.
@rozaneebefarda
حریم امام یا حریم #نشست_اساتید؟!
نگاهی کوتاه به خط رسانهای نشریه #حریم_امام
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸هفته نامه #حریم_امام یکی از نشریات اقماری #مؤسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_امام است که طبعا با بودجه عمومی اداره می شود و از آنجا که وظیفه ذاتی این مجموعه باید حفظ و نشر آثار امام باشد، هر نوع ریل گذاری دیگر، خروج از وظایف ذاتی و خلاف مروت و انصاف و اخلاق و بلکه قانون است.
🔸مدتی است که این نشریه به رپرتاژ پردامنه افکار و آراء چهرههای نزدیک به دو تشکیلات حوزوی زاویه دار با #جامعه_مدرسین ( #مجمع_محققین و #نشست_اساتید) می پردازد.
🔸نظر به اظهارنظرهای صریح امام در مورد جایگاه و خدمات #جامعه_مدرسین، و باتوجه به طرد شدن برخی از چهرههای حاضر در دو تشکل مذکور از جانب امام(با عنوان عام که مشعر به علیت است یا به طور خاص)، وجه اقدامات مشکوک این رسانه مکتوب، مشخص نیست.
🔹طبیعی است اگر گردانندگان یا سیاستگذاران نشریه مذکور، به هر دلیل دل در گرو اندیشههای امام ندارند یا با برخی از آن موافق نیستند، اقتضای اخلاق و حریت رسانهای آن است که بجای استفاده از نام امام و امکانات بیتالمال برای پیشبرد اهداف جناحی و یا شخصی(العیاذبالله)، خود راسا اقدام به راه اندازی نشریه و رسانه بپردازند و این عرصه را به اهلش واسپارند که اگر نه چنین کنند در تاریخ از آنان به نیکی یاد نخواهد شد.
@rozaneebefarda
مدیر مدرسه حقانی قم تغییر کرد
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹با پایان یافتن حکم مدیریت سابق مدرسه حقانی، جناب حجتالاسلام والمسلمین زادحسینی بعنوان مدیر جدید این مدرسه انقلابی انتخاب گردید.
🔸امید است در دوره جدید با نگاهی به سابقه تاریخی این مدرسه مقدسه، همتی مضاعف در جهت شکوفامندی حداکثری ظرفیتها و استعدادهای طلاب معزز این مجموعه به کار گرفته شود تا همچون برخی ادوار پیشین، نسلی انقلابی و توانمند برای خدمت به نظام اسلامی تربیت شود که انشاءالله موجبات رضایت حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) را فراهم سازد.
@rozaneebefarda
بهترین زمان برای تبارشناسی مخالفان جامعه مدرسین و حوزه انقلابی
پیرامون حواشی اخیر درباره رییس جامعه مدرسین
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔺 برای #جریانشناسی، بهترین زمان، هنگام برخاستن امواج رسانهای است. در این زمان، خودی از غیرخودی بازشناسی میشود.
🔺 یک کد راهگشا:
جامعه مدرسین، یکی از بزرگترین موانع نفوذ استعمار در ساختارهای مختلف ایران اسلامی است. لذا تضعیف جامعه مدرسین قطعا بازی در پازل دشمن است.
🔺 بنابراین پیامهای مختلف از شخصیتهای مختلف را به خوبی رصد کنید؛ این موضعگیریها در فتنههای آتی بسیار کارگشا خواهد بود؛ چراکه باطن شخصیتها را برملا ساخته است. همچنان که پیادهنظام رسانهای ایشان را نیز رسوا کرده است.
🔺 کلام راهگشای امام امت:
انشاءالله در بين جامعه مدرسين و طلاب انقلابى اختلافى نيست، اگر باشد بر سر چيست؟ بر سر اصول يا بر سر سليقهها؟ آيا مدرسين محترم كه ستون محكم انقلاب در حوزه هاى علميه بودهاند نعوذبالله به اسلام و انقلاب و مردم پشت كردهاند؟ مگر همانها نبودند كه در كوران مبارزه حكم به غيرقانونى بودن سلطنت دادند؟ مگر همانها نبودند كه وقتى يك #روحانى به ظاهر در منصب مرجعيت از اسلام و انقلاب فاصله گرفت، او را به مردم معرفى كردند؟ آيا مدرسين عزيز از جبهه و رزمندگان پشتيبانى ننمودند؟ اگر خداى ناكرده اينها شكسته شوند چه نيرويى جاى آنان را خواهد گرفت؟
و آيا ايادى #استكبار، روحانىنماهايى را كه تا حد مرجعيت تقويت نموده است، يا فرد ديگرى را در حوزهها حاكم نمى كنند؟ و يا آنها كه در طوفان پانزده سال مبارزه قبل از انقلاب و ده سال حوادث كمرشكن بعد از انقلاب نه غصه مبارزه و نه غم جنگ و اداره كشور را.
منشور روحانیت
📌 مناهج:
اگر منشور روحانیت بین آحاد طلاب گفتمان شده بود، امروز پس از ۳۱ سال، تازگی نداشت تا عدهای سودای مرجعیت به سر، بخواهند در اصل وجود چنین نهادی و اقدامات لازم آن، تشکیک کنند. مناهج بزودی با تفصیل بیشتری به این مسأله خواهد پرداخت و اسناد منتشر نشدهای را انتشار میدهد.
(کانال مناهج)
@rozaneebefarda
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
💢درس امام به مدعیان نوظهور مرجعیت
📜«بسمه تعالی
احمد عزیز، ان شاء الله تعالی سلامت باشید. حال من بحمدالله خوب است و کسالت مزاجی ندارم؛ البته کسالت روحی زیاد است.
لازم است تذکر دهم که ممکن است در این اوقات در آنجا مسائلی مربوط به #مرجع طرح شود یا خدای نخواسته کمشکش بین جوانها شروع شود. شما و تمام دوستان اینجانب باید از این مسائل برکنار باشید و یک کلمه دخالت نکنید؛ چنانچه در اینجا نیز همین امر را سفارش دادهام؛ البته اثبات و نفیای نباید داشته باشید...»
🔹این متن نامهای است که امام خمینی قدس سره پس از رحلت #آیتالله_حکیم به فرزندشان مرحوم سید احمد خمینی داده شد؛ زمانی که مقلدین ایشان به دنبال مرجعی جدید میگشتند و همانطور که از متن نامه پیداست نه تنها ایشان به دنبال مطرح کردن خود نبودند بلکه اطرافیان را نیز از این کار بر حذر میداشتند.
◀️سیره زعمای دین و مراجع حقیقی تقلید برای عموم #حوزویان درس اخلاقی زنده است. درسی که متأسفانه برخی #مدعیان_نوظهور_مرجعیت به آن التفاتی ندارند و در زمان حیات اساتید خویش به چاپ عمومی رساله میپردازند و به دنبال مقام و منصب میگردند و همین مقامطلبی بهترین دلیل برای عدم صلاحیت ایشان برای مرجعیت است که البته با هوشیاری #نخبگان_حوزوی و مراکز متعهدی همچون جامعه مدرسین هیچگاه به این جایگاه مقدس نخواهند رسید.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
انتقاد از مرجعیت در شیعه آزاد است!
حاشیهای بر اظهارات اخیر آقای #علوی_بروجردی
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸جناب آقای علوی بروجردی در سخنانی فرمودهاند که مرجعیت در شیعه آزاد است و هرکس خودش را دارای صلاحیت میداند ورود پیدا میکند. این نکته را هم بنده میافزایم که علاوه بر این، انتقاد به مرجعیت نیز در شیعه آزاد است و هرکس حق دارد نقد خود را نسبت به شخصیتی که متصدی امر مرجعیت شده و یا در صدد آن است، ایراد نماید. البته از نظر نباید دور داشت که مرجعیت آزاد در میان شیعه هیچگاه به معنای شکستن الگوهای سنتی مرجعیت نبوده است.
🔹همانگونه که گفتیم، مرجعیت شیعه علاوه بر آزاد بودن، قابل نقد است و از شروط اولیه مرجعیت در شیعه فقاهت میباشد و هرکس که متصدی مقام مرجعیت میشود میبایست حائز این مرتبه باشد. چندی قبل یکی از عزیزان در یادداشتی با برشمردن تقریرات و آثار علمی جنابعالی نتیجه گرفته بود که شما شرایط مرجعیت را دارید.
گذشته از غیر علمی بودن این روش برای اثبات فقاهت، بنده باید بگویم که نه این آثار را خواندهام و نه تخصص لازم برای اظهار نظر در اینباره را دارم، اما مطلبی را از حضرتعالی دیدهام که عقیده دارم چنین سخنی را هیچ گاه یک مجتهد مبرز و زبردست بر زبان نمیآورد. شما در سال 95 در دیدار شیخ خالد مطر التمیمی، مسئول گروه حقوق دانشگاه بحرالعلوم نجف اشرف فرمودهاید:
«ما امروز در حوزهها نیاز داریم که فقه حقوق انسان را تدوین و تدریس کنیم. حتی این مشکل را در خود ایران هم داریم. بهاییها مسئله ما هستند. با بهاییها چه کنیم؟ بر اساس مبانی خود اسلام هم اینها شهروند هستند و حقوقی دارند. ما حق کشتن و حبس آنان را به جرم عقیده نداریم. آنها حق زندگی دارند. حقوق انسان در فقه، موضوع مستقلی است.
باید در حوزهها بحثی راجع به حقوق انسان به طور جدی راه بیندازیم»، البته یک روز بعد از انتشار این سخنان، دفتر حضرتعالی در اطلاعیهای بیان کرد که به دنبال پارهای سؤالات از این دفتر لازم است اعلام کند که بهائيت همانند وهابيت و قادياني از مذاهب ساخته و پرداخته قدرتهاي استعماري در ميان جوامع مسلمان هستند و مطالب مطرح شده در این دیدار در مقام تبيين كلام امام علی (ع) خطاب به مالك اشتر نخعي بوده است که شرح حقوق انسانها فارغ از هر عقيده است و شامل موارد ترتب عناويني چون اضلال، افساد و ارتداد نیست.
دفتر ایشان همچنین در این اطلاعیه در مقام تفسیر حق شهروند گفته است: حق شهروندي از نظر حقوقي همان حق تابعيت است كه براي همه متولدين در هر كشور در قوانين اساسي در نظر گرفته شده، و در قانون اساسي ما نيز به رسميت شناخته شده است. و مراد از آن حمايت از ارباب جرم و مصونيت از حدود شرعي و قانوني نيست.
🔸بدیهی است که چنین اطلاعیهای اگرچه ناسازگاری سخنان بیانشده در آن دیدار را قدری تلطیف مینماید ولی نمیتواند مخالفت آن با مبانی فقه تشیع را برطرف کند.
آنگونه که در فقه آموختهایم، کفار یا ذمی و یا معاهد و مهادن و یا حربی هستند، و طبق دیدگاه فقه اهلبیت (ع)، بهاییت نه ذیل کفار اهل ذمه (که شرط آن اهلکتاب بودن است) و نه ذیل کفار معاهد و مهادن (که شرط آن وجود مصحلت و در موضع ضعف بودن مسلمانان است) قرار میگیرد تا پیروان آن بتوانند آزادانه در جامعه اسلامی زندگی کنند و مشمول حقوق شهروندی شوند؟
بدیهی است که تفسیر حقوق شهروندی به صدور شناسنامه و حق تابعیت بدون اینکه بر آن هیچ اثر دیگری (همچون بهرهمندی از خدمات دولتی و ملی و...) مترتب شود، چیزی جز بازی با کلمات نیست. ناگفته نماند که اگر شما توضیحی درباره وجه موافقت این سخنان با مذهب تشیع دارید، با گوش جان آماده شنیدن آن و بازنشر آن هستیم.
(کانال مطالعات حوزوی)
@rozaneebefarda
برخی مشاوران خاص نتوانستند آیتالله را از بازگویی حقایق باز بدارند!
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
الحمدلله آیت الله یزدی حفظه الله سخنان حق و کاملا صریح و صوابی بیان فرمودند ، و خدا را باید شکر کرد که بعضی نتوانستند با مشاورههای خاص ایشان را از بیان حقائق منصرف نمایند!!
آیت الله یزدی مرد خدا و زبان ناطق و حارس انقلاب و حوزه است، خداوند وجودشان را حفظ نماید.
(کانال شارح)
@rozaneebefarda
آیا اخذ مجوز برای #مرجعیت حرف زور است؟!
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آیا اخذ مجوز برای طبابت حرف زور است؟
آیا اخذ مجوز برای رانندگی حرف زور است؟
آیا اخذ مجوز برای بقالی حرف زور است؟....
آیا اخذ مجوز برای مرجعیت حرف زور است؟؟؟
پس چرا عده ای انقدر مغالطه می کنند؟!
#سودای_مرجعیت
(کانال حوزه توئیت)
@rozaneebefarda
روزنه
زائری: مرجع ما #علوی_بروجردی است!/آیتالله یزدی با تاریخ حوزه آشنا نیست/شما همه چیز را نابود کردید!
بازتاب/۱
🔸یا مهدی(عج):
سلام
در مورد اظهار نظرهای اخیر امثال #زائری باید گفت اقاجان! اینی که داری ازش طرفداری می کنی[آقای علوی بروجردی] خودش در اقدامی متحجرانه از نویسندگان بیانیه بر علیه اقای سید کمال حیدری بود!
چطور شد با نشر یک سخن از مخالفتان(آیت الله یزدی) سریع مرجع اینده خود را معرفی می کنید! کمی آرامتر! یکذره بیشتر تحقیق بکنید بد نیست!
@rozaneebefarda
سکوت #خبرگزاری_حوزه و #رسا در میانه هجمه شدید علیه جامعه مدرسین!!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اظهارنظر بهنگام و تحلیلی پیرامون حوادث واقعه، ملاک خوبی برای عیارسنجی تعهد و توانمندی یک رسانه است.
اکنون که رسانههای زاویه دار دست به قلم شده و حجم انبوهی از خبر و تحلیل علیه جامعه مدرسین و شخص آیتالله یزدی تولید کرده اند، نه وقت سکوت است و نه وقت بازنشر مواضع پیشگفته و تکراری حضرت ایشان.
اکنون انتظار آن است که این دو بنگاه خبری مورد اعتماد (نسبی) حوزه، با صراحت و پرحجم به تولید مطلب بپردازند.
خود بهتر می دانند که فردا که تیتر جهت دار لشکر رسانههای زنجیرهای منتشر شود، برای اقدام و قیام خیلی دیر است!
این یک مسئله ذاتا حوزوی است و طبیعتا اگر در این قبیل امور خط خبری و تحلیلی بجای رسانههای اصیل، در دست دیگران و دیگراندیشان باشد؛ هم اعتبار رسانههای رسمی حوزوی خدشه می بیند و هم حقیقت پنهان می ماند.
🔶حاشیه
این صرفا یک تذکار است که نافی زحمات هیچ عزیزی نیست.
@rozaneebefarda
پیام موهن آقای منفرد از فعالان یک خبرگزاری حوزوی دوست، به ادمین روزنه به دلیل تنیه خاطی و وساطتت دوستان ناصح، حذف می شود. باشد بیشتر دقت فرمایند که لازم به تکاپو نباشد.
به ضرب و زور نمی شود مرجع درست کرد/آیتالله یزدی تندرو و افراطی است!/ سخنان ایشان جز تشویش اذهان عمومی و برهم ریختن اخلاقیات عمومی، حاصلی ندارد!
محسن غرویان بعنوان یکی از مخالفان سنتی جریان انقلابی و جامعه مدرسین، در گفتگو با جماران علیه آیتالله یزدی موضع گیری کرد.
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔻غرویان در بخشی از سخنان خود می گوید:
🔸مقداری از تندروی های آیت الله یزدی به روحیات ایشان برمی گردد. به هر حال لحن کلمات و انتقادات بعضی از علماء تند است. البته از آنجایی که این موضوع به روحیات شخصی آنها برمی گردد و حرجی به آن نیست.
🔸 با این اظهارات جز تشویش اذهان عمومی و به هم ریختن اخلاقیات اجتماعی چیز دیگری حاصل نخواهد شد.
🔹 مرجعیت یک مقام دینی، مذهبی، اخلاقی و علمی است و اگر کسی روال تکاملی تحصیل علم و تقوا را در حوزه های علمیه طی کند، مانند گلی که به طور طبیعی شکوفا می شود، مقام مرجعیت نیز برای او شکوفا می شود.
🔸 مرجعیت مقامی است که رابطه مستقیم با توده مردم دارد. مردم وقتی قلبا به علم و تقوای شخصی رجوع کنند آن شخص مرجع می شود. مرجع به معنای محل رجوع است. مردم در امور دینی به علمای مورد اعتماد خود رجوع می کنند. کسی هم نمی تواند جلوی این موضوع را بگیرد. چون یک امر قلبی و باطنی است.
🔸کسی نمی تواند به زور سرنیزه و سلاح جلوی دوست داشتن کسی را بگیرد. مرجعیت هم در طول تاریخ خودش این طور بوده است. مردم به عالمی رجوع می کردند و وجوهات دینی و مذهبی و اعانات معنوی خودشان را در اختیار او قرار می دادند که او در راه ترویج دین استفاده کند. باید مرجعیت به همین شکل ادامه پیدا کند؛ والّا ضمانت اجرایی و ضمانت پایداری ندارد.
🔹به ضرب و زور مرجعیت درست نمی شود و یا جلوی آن گرفته نمی شود.
به نظر من آقای یزدی تعابیر تندی به کار بردند و در طول تاریخ علماء سلف هم سابقه نداشته است. مرجعیت یک مقام طبیعی است که از رابطه مردمی یک عالم حاصل می شود و شکل طبیعی آن همین است و باید به همین شکل باشد. به نظر من نباید مرجعیت را یک مقام حکومتی کنیم. به این شکل که بخواهیم با تعابیر تندی مثل پایین آوردن تابلو در مورد آن صحبت کنیم. اینها از نظر اخلاقی، معنوی و دینی تعابیر جالبی نیست.
🔸در حوزه نسبت به دین، اسلام و فرهنگ تشیع قرائت های مختلف هست. همه مجتهدین و علماء صاحب نظر هستند و هر کدام قرائت و دیدگاهی د ارند. دلیلی ندارد که یک دیدگاه یا قرائت بخواهد همه را تابع قرائت خودش کند. آیت الله یزدی هم به هر حال قرائتی از دین و اسلام دارند. ولی این دلیل نمی شود که همه مجتهدین و صاحب نظران دیگر مقلد ایشان شوند و یا نظر ایشان را بپذیرند.
🔹 آیت الله یزدی باید دیدگاه خودشان را بیان کنند و حوزه را آزاد بگذارند که صاحب نظران و صاحب فتاوا هم نظرات و دیدگاه های خودشان را بیان کنند؛ آن وقت مردم و مقلدین انتخاب می کنند. همیشه در تاریخ اجتهاد و تقلید به همین شکل عمل کرده ایم که مجتهدین مختلف خودشان را در معرض انتخاب مردم می گذاشتند و مردم هم به عنوان مرجع تقلید انتخاب می کردند.
🔶حاشیه روزنه
جناب آقای غرویان در سالهای اخیر همواره به اتخاذ مواضع عجیب و غریب و خلق الساعه شناخته میشود که نوعا در چارچوب سیاسی و فکری خرده جریان مرحوم #هاشمی_رفسنجانی قرار می گیرد.
پیرامون مواضع اخیر ایشان باید گفت، اولا خود او در سال ۹۵ در گفتگو با #شفقنا، نسبت به موروثی شدن مرجعیت انتقاد کرده و چنین هشدار داده است که:
« اگر مرجعیت، موروثی شود و اموال به ارث برسد به فرزندانی که اهلیت، علمیت و تقوای لازم را ندارند، باعث همان سلب اعتماد می شود. البته بعضی فرزندان مراجع هستند که راه پدر را ادامه می دهند و از نظر علمیت در حدی هستند که می توانند حفظ کنند، اما این کار باید بسیار با دقت و احتیاط انجام شود.»
اکنون مواضع و دغدغه آیتالله یزدی دقیقا همین مسائل است. خب اگر کسی واجد صلاحیت نباشد و حرف هیچ کس را در مورد رویه اشتباه خود در تصدی مرجعیت نپذیرد، کسی در جایگاه آیت الله یزدی چه باید بکند؟! آیا تشریک مساعی با برخی نخبگان متعهد قم جرم و ذنب لایغفر است؟! و آیا یک روحانی در سن و سابقه آقای غرویان حق دارد با فردی باسابقه و از معمرین حوزه قم در یک رسانه عمومی اینچنین سخیف و نازل سخن بگوید؟!
از این گذشته، آقای غرویان را از هر طرف که بخوانی یک #آخوند_سیاسی و #حکومتی محسوب می شود؛ او در این سالها تنها کاری که کرده از اردوگاه فکری آیتالله مصباح به اردوگاه سیاسی مرحوم #هاشمی، کوچ کرده است و نیاز به گفتن ندارد که هر تعریفی از حوزه و آخوند حکومتی ارائه دهیم، حتمن این آقایان هر دو در آن دایره می گنجند!
پس چه بهتر که افرادی چون غرویان ژست های اپوزسیون نما و استقلال طلبانه شان را با نگاهی به سابقه و لاحقه سیاسی و فکری خود تنظیم کنند که موجب مضحکه عام و خاص نشود.
@rozaneebefarda
✳️بازخوانی ریشههای تاریخی «پالایش حوزوی» در عصر معصومین علیهمالسلام
[صفحه۱از۲]
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔻به مناسبت سخنان عجیب #شیوخ_اعتدال؛ در حمایت از جناب علوی بروجردی🔻
درگیریها میان برخی #شاگردهای_مراجع که جدیدا خود مدعی مرجعیت شدهاند؛ با جریان انقلابی بالا گرفته است. در این میان #مدعیان_مرجعیت و دستگاه عریض و طویل رسانهای آنها دست به استدلالی عجیب زدهاند و به جای آنکه مسیر طبیعی مرجعیت را طی کنند؛ تلاش میکنند دستگاه پالایشی درون حوزوی را تخریب کنند و به منصب مورد علاقهشان دست پیدا کنند.
❇️برخی از آنها در ادعای خود این مطلب را مطرح میکنند که #مرجعیت_شیعه در طول تاریخ پالایشپذیر نبوده و تنها مردم بودهاند که مراجع را انتخاب مینمودند و مانع دیگری هم وجود نداشته است. در کنار آن آقای #سعید_جوادی_آملی در واکنش به سخنان انتقادآمیز آیتالله یزدی حفظهالله نسبت به مرجعیتطلبی آقای #علوی_بروجردی گفته است: «چنین لحن و ادبیاتی هیچ وقت در حوزه های علمیه نبوده است.»
◀️البته شیوخ متمایل به خردهجریان اعتدال هیچگاه در جایگاهی نیستند که در خصوص #ادب_سخن دیگران نظری بدهند چراکه #بددهنی و #برچسبپراکنی یکی از ویژگیهای اعتدالیون است و #ریشتراشهای_ژورنالیست اعتدالی و اتباع رسانهای آنها حتی احترام شیخوخیت #آیتالله_یزدی را هم نگه نداشتند و از هیچ تهمت و افترایی علیه ایشان دریغ نکردند.
⁉️اما در هر صورت باید به این مسئله پاسخ علمی داد که آیا #پالایش_حوزوی و روشنگری نسبت به افراد ناصالحی که خود را به دستگاه زعامت دین و مذهب منتسب میکنند امری نوظهور است؟ آیا شدت برخورد با مدعیان مناصب دینی امری جدید است و افراط به حساب میآید؟
✳️پاسخ در یک کلمه منفی است چراکه اولا پالایش دستگاه دینی و مذهبی توسط نخبگان و حفظ پاکی دستگاه زعامت توسط خبرگان امری عقلایی است و ثانیا با مطالعه روایات به این نتیجه میرسیم که ائمه معصومین علیهمالسلام اجمعین که در صدد تعلیم شیعه برای تجربه #دوران_غیبت بودند؛ خود شدیدترین برخوردها را با منسوبین ناصالح دستگاه زعامت تشیع داشتهاند.
🔹🔸نمونه؛ برخورد شدید معصومین علیهالسلام با #فارس_بن_حاتم قزوینی که شیخ طوسی در الغیبة او را تحت عنوان سفرا و وکلای مذموم میآورد و برداشت از نقلهای کشی در خصوص او این است که وی از زعمای دینی عصر خود بوده است.
◀️کشی در این زمینه از موسی بن جعفر بن ابراهیم نقل میکند که از حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام پرسید: بین فارس و علی بن جعفر اختلافاتی وجود دارد. من کدام یک را به عنوان متولی حوائجم قرار دهم؟ (تعبیر روایت: أيهما يتولى حوائجي قِبَلَك) ایشان در پاسخ نمیفرمایند که تولی امور در تشیع امری آزاد است و هرکس به هر فردی خواست مراجعه کند بلکه ایشان جایگاه جناب علی ابن جعفر را تثبیت میکنند و مردم را از رجوع به فارس منع میکنند:« و اجتنبوا فارسا و امتنعوا من إدخاله في شيء من أموركم أو حوائجكم تفعل ذلك أنت و من أطاعك من أهل بلادك فإنه قد بلغني ما تموه به على الناس فلا تلتفتوا إليه إن شاء الله.» (رجال الکشی ص523)
البته در این خصوص به صرف توصیه به اجتناب و عدم رجوع به فارس بن حاتم اکتفا نشده بلکه امر به #لعن و معاداة و هتک و قطع شبکه ارتباطی و... نیز میکنند.(الغیبة للطوسی ص352) و طبق نقل کشی؛ حضرت امام حسن عسکری دستور قتل او را نیز صادر کردند و برای قاتلش بهشت را ضمانت نمودند.(رجال الکشی ص524)
@rozaneebefarda
May 11
✳️ریشههای تاریخی سنت پالایش حوزوی در عصر معصومین علیهمالسلام
[صفحه۲از۲]
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹🔸همچنین در طول تاریخ تشیع نیز کسان دیگری بودند که یا جزء سفرا و وکلا بودند و در اثر طمع اقتصادی یا دلایل دیگر منحرف شدند یا ادعای وکالت و سفارت و زعامت را داشتند و مورد طعن و لعن ائمه علیهمالسلام اجمعین و اصحاب قرار گرفتند از جمله: علی بن ابی حمزه بطائنی، زیاد بن مروان، احمد بن هلال عبرتائی، شلمقانی و... .
گفتنی است این سیره در حوزه متقدم قم نیز با جدیت و صراحت پیگیری میشده به گونهای که جناب احمد بن محمد بن عیسی با #ابوسمینه برخورد میکنند و وی را از قم اخراج مینمایند(رجال النجاشی ص332) و یا وقتی #محمد_بن_اورمه قمی متهم به غلو میشود عدهای از شیعیان برای پیشگیری از انحراف جامعه تشیع؛ حتی تا حد قتل او نیز میروند که بر اثر شناساییهای بعدی از قتل او منصرف میشوند.(رجال النجاشی ص329) مثال معاصر این سیره نیز برخورد #آیتالله_بروجردی با هیئت اصلاح حوزه بود که وقتی در اثر سعایت نفوذیها گمان کردند که این هیئت به دنبال تضعیف و تکثر در مرجعیت و زعامت شیعه است؛ آنها را از خود طرد کردند و طرح را هم ملغی نمودند.
🔷 بنابراین اگر یک نفر سفیر و وکیل خاص معصومین علیهمالسلام اجمعین باشد و به انحراف کشیده شود بر جامعه تشیع به ویژه اهل علم واجب است که نسبت به او روشنگری کنند و از آنجا که جایگاه این افراد جایگاهی خطیر است وظیفه روشنگری نیز باید به نحوی صریح پیگیری شود تا جامعه تشیع از #انحرافی_عمیق مصون بماند. البته طبیعتا روشنگری در عصر انقلاب اسلامی در حد روشنگری لسانی خواهد بود و جریان انقلابی با ابراز صریح منطق مستحکم خود به این وظیفه شرعی عمل خواهد نمود و برخوردهای سخت و خشن نیز از دایره اقدامات حوزه انقلابی قطعا خارج است.
🔆گفتنیها در خصوص سنت پالایش حوزوی فراوان است و جریانات و شخصیتهای خاص نیز به جای آنکه دستگاه عقلایی پالایش را تخریب کنند بهتر است به پالایش و تهذیب نفس بپردازند و خود را از آلودگی هواخواهی و منصبطلبی رها کنند و به سنت دنیاگریزی علمای سلف بازگردند.
@rozaneebefarda
سیره اقتصادی جامعه مدرسین؛ اجتناب از اموال شبههناک
⁉️آیا جریانات خاص حوزوی که سودای تقابل با جامعه مدرسین را دارند از شفافیت مالی برخوردارند؟ شخصیتهای غیرانقلابی قم که داعیهدار استقلال مالی حوزهاند تا چه حد به شعار خود پایبندند؟
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
📜« یکبار پروندهای از تهران برای ما آوردند که در آن راجع به مصادره شدن اموال خاصی صحبت شده بود. بعد مطرح شد که خوب است این اموال در اختیار #جامعه_مدرسین قرار گیرد.
❇️بعضی از اعضاء از این پیشنهاد استقبال کردند و آن را راهی برای رفع برخی از مشکلات و کمبودهای جامعه مدرسین دانستند. من به
شدت با این امر مخالفت کردم و گفتم:« ما به هیچ وجه نباید از اینگونه پولها و امکانات که #شبههناک است استفاده کنیم. #اموال_مصادرهای باید در اختیار $دولت قرار گیرد و ما هرگز نباید در اکل آن پیشقدم شویم.»
⬅️بعضیها معتقد بودند:« ما باید از فرصتی که دست داده نهایت استفاده را ببریم و مبلغ زیادی را که با محمل شرعی در اختیار ما قرار گرفته بود، به مصرف نیازهای تشکیلاتمان برسانیم.» من به فرد مزبور گفتم: «اگر واقعا شما دوست داری از این پول استفاده شود، یک طرفه برو و آن را تحویل بگیر و خودت مورد استفاده قرار بده؛ اما وارد تشکیلات ما نکن و ما را وادار به #شبههخواری نکن.»(خاطرات آیتالله یزدی ص528)
◾️منش اقتصادی و پولپاشی یک تشکل خاص، خاطرات تلخی را در ذهن #طلاب_انقلابی حوزه علمیه قم به جا گذاشته است. طبق برخی اخبار منتشر شده؛ خبر حمایت مالی و حقوقی #دولت_اعتدال در مقاطعی خاص مطرح شده که البته با روشنگری جریان انقلاب در این زمینه مواجه شد.
خبر حمایت های مالی خارجی ازقبیل پول پاکستانی، منابع حاشیه خلیج فارس و لندن و... گاه و بی گاه منتشر می شود و بی جواب می ماند!
دلیل انتشار این قبیل اخبار چیست؟ و در صورت صحت خبر، این طیف در ازای کدام عمل مفید و مؤثر مستحق دریافت چنین کمک مالی بوده اند؟
در کنار این مطلب؛ اقدام جریانات و شخصیتهای خاص حوزوی در جهت تأسیس #مؤسسات_صوری بودجههای خرد و کلان از دستگاههای دولتی، بسیار قابل بررسی است.
آیا چنین دریافتیهایی جنبه شرعی دارد و مال شبههناک محسوب نمیشود؟ و یا به استقلال آقایان لطمه نمی زند؟!
فقط کافی است لیست حمایت های رسمی را ببینید، کمک های خارج از شمول را چشم پوشی می کنیم!
@rozaneebefarda
اندک اندک جمع مستان می رسند
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸فاضل میبدی عضو رادیکال گروهک غیرقانونی #مجمع_محققین هم علیه آیتالله یزدی موضع گرفت!
سایت انتخاب از رسانه های نزدیک به یک دولتمرد #آشنا همچنان مشغول صحنهگردانی و جنگ روانی است!
این یادداشت را دوباره بخوانید:👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/1629
مدتی قبل از آغاز هجمه رسانههای زنجیرهای به جامعه مدرسین، طیف فعال را نام برده است!
ما غیبگو و اهل پیشگویی نیستیم؛ طراحان جنگ روانی علیه جریان انقلابی قم محدود و انگشت شمار هستند...
#میان_تهی_و_بلندآواز!
@rozaneebefarda
May 11
💥تنفس مصنوعی به پروژه #مرجع_سازی_نامتعارف با #پروپاگاندای_رسانه_ای/۱
۱۹دی از روزنامههای محلی نزدیک به #علی_لاریجانی است.
حمایت ناشیانه روزنامههای زنجیرهای از پروژه #مرجع_سازی، اولین فایدهاش افشای سازمان مخفی حامی این پروژه است.
@rozaneebefarda
روزنه
💥تنفس مصنوعی به پروژه #مرجع_سازی_نامتعارف با #پروپاگاندای_رسانه_ای/۱ ۱۹دی از روزنامههای محلی نزدی
بازتاب/۱
🔹حسن محمدی:
باسلام و تشکر از مواضع عالمانه کانال روزنه
با دیدن تیتر روزنامه 19دی و معرفی آقای علوی بروجردی به عنوان مرجع، واقعا شوکه شدم. نه اینکه لشکرکشی اونها عجیب باشه، نه، از اینکه محافل دولتی به این آشکاری از سران جریانی که مدعی «استقلال حوزه» هستند حمایت میکند.
این روزی نامه، گرچه به نقل از یک بزرگوار، مرحعیت علوی بروجردی رو تیتر کرده تا نشون بده که «دولت» و «لاریجانی» بشدت حامی مرجعیت خودخوانده آقای بروجردی هستند.
فارغ از مباحث درون حوزوی ایشون و آقای یزدی، قطعا دولتی ، پولی، پروپاگاندایی و حتی زوری کردن مرجعیت، ضربه هولناکی به شیعه و حوزه خواهد زد.
@rozaneebefarda
روزنه
💥تنفس مصنوعی به پروژه #مرجع_سازی_نامتعارف با #پروپاگاندای_رسانه_ای/۱ ۱۹دی از روزنامههای محلی نزدی
بازتاب/۲
🔸محبت:
سلام
با دیدن تیتر ۱۹ دی شوکه شدم
اصلا ۱۹ دی رو جوری خودی میدیدم که چنین چیزی برام قابل تصور نبود
بنده نه حوصله مباحث عمیق دارم نه زیاد از جریان شناسی حوزه سر در میارم
فقط میدونم
۱. استقلال حوزه با حمایت سیاست بازان جور در نمیاد
۲. مرجعیتی که با هوچیگری بخواد خودشو قالب کنه مرجعیت ناب و دست نخورده نیست
همین
@rozaneebefarda
زائری پست اینستاگرامی اش در حمایت از #مرجع_سازی و حمله به #آیتالله_یزدی را #حذف کرد!
حذف پیامی مورد سوءاستفاده گسترده ضدانقلاب و مخالفان جریان انقلابی قرار گرفته، کافی نیست.
زیباکلام معمم بهتر است حریت بخرج دهد و جبران کند.
@rozaneebefarda
💥سخنان آقای #مرتضی_مقتدایی از #bbc سر درآورد!
دشمنان #آیتالله_یزدی از تهران تا لندن به شبکه سازی و حمله هماهنگ مشغول اند که تکلیف مان با آنها روشن است اما
دستمایه قرار گرفتن برخی آقایان حوزوی، موجب تعجب و تأسف است
لااقل ایشان خوب است علیه رسانه ملکه موضعی اتخاذ کند اگر عذرخواهی از آیتالله یزدی برای شان سخت است
@rozaneebefarda
روزنه
اندک اندک جمع مستان می رسند @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸فاضل میبدی عضو رادیکال گروهک غیرقانونی #مجمع_محق
بازتاب/۱
🔹عبدالله آزادی:
برا ما که آخرش روشن نشد:
این آقایون(فاضل میبدی و هم فکراشون) دقیقا دستگاه فکریشون چیه؟
یه روز کاملا بشرط لا از آراء و سنت گذشتگان صحبت می کنند.
و روز دیگه طوری به آراء گذشتگان و سنت گذشته تمسک می کنند که گویی در کنج حجره ای در نجف، فوائد مدنیه تدریس می کنند.
واقعا علت این تناقضات تئوریک چیه؟
.
.
.
فراموش نکنیم که انسان های سیاسی را، سیاسیون بایستی تحلیل کنند.
اما خلاصه بیانات انتقادی اخیر آیت الله یزدی که بسیار قابل توجه و ستایشه:
1.متاسفانه گرایش به عناوین، ظواهر و القاب زیاد شده است.
2.برخی ضوابط حوزوی بزرگان زیر پاگذاشته شده است.
3.سلف صالح ما از پذیرش جایگاه مرجعیت احتراز داشتند.
4.کسی که دنبال مرجعیت برود، خود همین کافی است که نباید مرجع بشود.
5.برخی اگر روزی رسما اعلام مرجعیت کنند، اگر زنده باشم رسما جلویش را میگیرم.
6.روحانیت باید از بسیاری از حلال ها انصراف دهد.
7.ضرر اطاعت من از نظر ولی فقیه در فرضی که نظرش خلاف اعتقاد من است، کمتر از شکستن حرمت ولایت و حاکمیت است.
8.رفتن آیت الله آملی لاریجانی از قم، موجب بهم خوردن قم نمی شود، چرا که حضورشان در قم هم خیلی موثر نبود.
9.اعتراض املی لاریجانی به بازداشت طبری(رئیس دفتر مهم) بیجاست.
10.ساخت کاخ در قم به اسم مدرسه درست نیست، سوال این است که پولش را از کجا آورده اند؟ ایا به او ارث رسیده است؟
11.آقایان باید زندگی در حد متعارف مردم داشته باشند نه متعارف مترفین.
12.صیانت از مرجعیت باید رعایت شود.
13. نوه ی مرجع بودن، دلیل شرعی برای مرجعیت نیست.
14.باید مرجعیت باید توان علمی محرز شود والا ورود می کنم.
15.اگر باب اعلام مرجعیت باز باشد هر روز یک نفر اعلام مرجعت می کند و هرج و مرج به وجود می آید و مرجعیت بازیچه می شود.
16.ما به مورخ، فیلسوف، رجالی و غیره نیاز داریم، همه که نباید مرجع شوند.
17.در تدریس اصول افراط می شود.تکراربحثهای قبلی زیاد است.
18. نگذارید حکومت اسلامی تضعیف شود.
19.حوزه نباید بی تفاوت نسبت به حکومت اسلامی باشد چه برسد که مخالف حکومت اسلامی باشد.
@rozaneebefarda