روزنه
💥تعریض صریح عضو تحریریه سایت #مباحثات به مراسم حضرت رقیه سلام الله علیها 🔻از اعضای حلقه موسوم به #
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۱
🔸حامد فلاحتی:
سلام علیکم
هنگامه سخن از این جعل تاریخی و ابهام شخصیتی نیست چرا که تکفیر می شویم لکن می دانید بزرگان محقق نه هیجان محور در وجود این همه روضه برای این بزرگوار تردید که هیچ یقین به عدم دارند. حرکت انقلابی بر مدار مبارزه با شبهه و التقاط است طرف مقابل هم هیچ استدلال بدرد بخور تاریخی ندارد لکن گفتن مظلومیت حتی به تعبیر آیتالله خوشوقت عیال اباعبدالله ع ایرادی ندارد نه اینکه به تحریف بکشد؟!
بزرگوار این روضه ها دروغ است راجع به ایشان (حضرت رقیه) این وظیفه حوزه است؟!
من از مباحثات و انگیزه های آنان و لحن بد ایشان دفاع نمی کنم.
لکن امام صادق ظاهرا به حمران فرمودند تو حق و باطل طرف مقابل را باهم می زنی در حالی که هشام اینگونه نیست.
ملاحظه ای در وضعیت پرخرافه این روزها بکنید به گمانم تصدیق فرمایید.
مرحوم شهید مطهری معصوم نیست لکن چند کتاب در حوزه ایشان را مهجور بلکه نابود کرد یکی همین حماسه حسینی ایشان بود؟!
باتشکر
🔶حاشیه
علیکم السلام
ضمن تشکر از پیام شما، نکاتی در پاسخ تان قابل ذکر است:
۱) منظر نقد و پالایش تاریخ عاشورا و مقابله با شبهات و تحریفات تاریخی، در امثال شهید مطهری و آیتالله خوشوقت، تفاوت اساسی با بیانات امثال دکتر شریعتی و جوجه جامعه شناس های روشنفکرزده دارد.
تفاوت این دو مانند تفاوت روشنفکری تجدیدنظرطلبانه با حریت علمی و نواندیشی مبتنی بر #اجتهاد_جواهری است.
این طایفه چه بدانند و چه ندانند، پیشینه، منظر و روش نقد شان بیشتر متاثر از امثال کسروی، صالحی نجف آبادی، علی شریعتی و امثال اوست
که طبعا ربطی به شهید مطهری و امثال او ندارد.
۲) تحریفات واقعی عاشورا، مربوط به آثار امثال #سروش_محلاتی و #شیعه_لندنی است که تلاش دارند تفسیرهایی به غایت مبتذل و جناحی از عاشورا ارائه دهند و برخی مشهورات تاریخی و تحلیلی را به نازل ترین وجه ممکن، مورد تردید قرار میدهند.
اگر این جماعت واقعا دغدغه عدم تحریف دارند، چرا به این دو طیف متمرکز نمی شوند و اگر هم قبلا نقدی به یک دسته از این تحریف گران داشته اند، مدتی است سیاست سکوت پیشه کرده اند!
۳)بحث علمی صرف، که ممکن است با خدشه در برخی ذهنیت ها و حتی مشهورات همراه باشد، ذاتا امر قبیحی نیست اما روشن است که وقتی چنین بحث هایی به جای درج در ژورنالهای علمی یا کرسی های تخصصی، در تویتر مطرح شود، مخاطب عام با آن مواجهه غیرعلمی خواهد کرد و عوارضش قابل پیش بینی نیست.
۴) به لطف خداوند متعال، امروز شیعه از اندیشوران و فقیهان روشن ضمیر و عالیقدری برخوردار است که اگر یک مساله را مصداق تحریف و انحراف تشخیص دهند، سکوت نخواهند کرد و اگر سکوت فرمودهاند حتمن مصالحی در کار است یا آنکه در اصل تحریف پنداری برخی امور، خدشه و تردید وجود دارد.
۵)مخالفت شهید مطهری با وجود نازنین حضرت رقیه سلام الله علیها، تهمت به آن جناب است؛ چرا که در جلد نخست حماسه حسینی که با تایید ایشان چاپ شده، حرفی از این ماجرا به میان نیامده بلکه در خلال یادداشت ها و فیش های علمی ایشان برخی نکات وجود داشته که طبعا مادامی که در زبان یا قلم آن شهید جاری نشده باشد نمی توان به ایشان نسبت داد و مجموعه این نسبتها و آن تخریب های ناروا را باید نتیجه بی تدبیری #علی_مطهری بدانیم که یادداشتهای خام شهید را با عنوان جلد دوم حماسه حسینی منتشر کرد.
این قبیل اشتباهات راهبردی علی مطهری تا کنون بارها منجر به حاشیه شده است و از آن جمله، خمیر کردن یک کتاب اقتصادی که توسط سازمان مجاهدین انقلاب و با موافقت علی مطهری چاپ شده بود اما به دستور امام خمینی در دهه شصت خمیر شد!
@rozaneebefarda
5.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تصاویری از نماز امام خمینی (ره) در نوفل لوشاتو
🔸 به مناسبت هجرت تاريخي حضرت "امام خميني(ره) از عراق به پاريس (۱۳۵۷ ش)
@rozaneebefarda
💥رسول جعفریان از صفحه نخست یک روزنامه رادیکال #اصلاحطلب سر درآورد!
🔸روند رویگردانی جعفریان از جریانهای انقلابی و گرایش به جریان ها و سازمان های افراطی اعتدالگرا و اصلاحطلب، عجیب و عبرت آموز است.
🔸ستایشگری فریبنده چهرههای نشان دار و رادیکال همچون #فیرحی، در دوران جدید زندگانی جعفریان، به مثابه عکس یادگاری یک شکارچی ماهر و بی رحم با پیکر بیجان شکار است!
🔸آقای جعفریان اکنون باید با فراست و عمق بیشتری به تحلیل فضا بپردازد و همه پل های پشت سرش را خراب نکند و دریچههای کوچک ارتباط با جریان انقلابی را باز نگه دارد؛ چنانکه انقلابیون هم هرگز خدماتش را فراموش نکردهاند و احترام او را نگه داشتهاند.
@rozaneebefarda
هدایت شده از اندیشکده فقهی مناط
📌 درباره #مناط
مباحثات نو
در
اجتهاد طراز
🔸 از زمان محقق حلی که اصطلاح تنقیح مناط بصورت مصرح مطرح و به کار بسته شده تا کنون، این روش در کانون توجه فقهای شیعه قرار داشته بطوری که شاید بتوان کشف علت و مناط احکام را مهمترین دغدغه یک فقیه در طول فعالیت علمی او دانست.
فقیه با یافتن علت حکم نه تنها توسعهای در دایره احکام محقق کند و حل مسائل جدید را ممکن میسازد، بلکه توانسته تقرّبی نسبت به حقیقت لوح محفوظ ایجاد کند. این تقرب فارق از تعالی بخشیدن به او و ارتقاء جامعه فقهی، منطق شریعت و ارتباطات احکام را آشکارتر کرده و باب جدیدی را برای حل عدهای از مسائل که بیپاسخ مانده و یا حتی اشعاری درباره آنها وجود نداشته باز میکند.
🔸 در دوران حاضر امور مبتلا به مرتبط با فقه و اصول خصوصاً #فقه_نظامات اداره کشور در حال تزاید و پیچیدگی روزافزون است. بدیهی است فقه نظامات از دو جهت به صورت مضاعفی مهم و بغرنج می شود؛ اول ابهام، سعه موضوعات این حوزه و احیاناً مستحدثه بودن اداره کشور و احتیاج مبرم جامعه و حاکمیت؛ دوم اهمیت یافتن حل آنها به دلیل وضعیت تاریخی که شیعه در دوران کنونی در آن به سر میبرد. با این مقدمه میتوان گفت یافتن ملاکات احکام و تدارک کردن مقدمات و ملزومات کشف آن و همچنین تبدیل ملاکات ظنی به مرادات قطعی و حجت، به اتکاء قواعد استنباط #فقه_جواهری جهت استفاده در نظامات حکومت دینی میتواند به عنوان مهمترین ماموریت نهاد مقدس فقاهت شیعی در عصر حاضر قلمداد شود.
🔸 "بیانیه #گام_دوم_انقلاب" به عنوان نقشه راه کلی نظام اسلام در چله دوم اتقلاب مقدس اسلامی، چارچوبی را برای پرداختن به چالشهای موجود پیش روی نهاد فقاهت قرار میدهد که با عنایت به آن میتوان نقش خود را در این عرصه بخوبی ایفا کند.
🔸 "مناط" سلسله نشستهای تخصصی است که به بررسی مسائل نوپدید فقهی- اصولی در حیطه چالشهای کشور در گام دوم انقلاب اسلامی میپردازد. این جهاد علمی، تلاشی برای افزایش شناخت محیط روحانیت انقلابی از نیازهای موجود و روش پاسخ به آنها میباشد. هدف از این محفل علمی روزآوری تراث سترگ حوزه در کنار آشنایی با رویکرد #فقه_جواهری و همچنین یافتههای علمی روز در ضمن استفاده از تجربیات و نظریات اساتید صاحبنظر میباشد. امید است که به فضل الهی و عنایت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) این تلاشها مقدمه و زمینهای برای حل جمعی مسئلههای فقهی و اصولی موجود در عرصههای مختلف انقلاب اسلامی در دوران کنونی باشد.
🔸 این نشست ها با همت دارالعلم امام حسن (علیه السلام) و در دو قالب جلسات اساتید و جلسات طلاب برگزار می شود.
هدایت شده از بیداری طلاب
♨️آقا موسی صدر دولتیِ دفتر تبلیغات اسلامی!!!
🔻اخیرا ویژهنـامهای با عنوان بـازنمایی آثار سید موسی صدر توسط #دفتر_تبلیغات_اسلامی حوزه پخش شده است که بیشتر به جای آنکه معرفی شخصیت و آثــار صدر بـاشد؛ رپرتــاژی برای برخی شخصیتهای دولتی بوده است!
متن کامل این گزارش را در لینک زیر بخوانید:
yon.ir/7a1fZ
@khabarehowzeh
🔻🔻🔻
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
http://eitaa.com/joinchat/3516137473Cc9d671e336
#مناط
📌نشست اول: #ماهیت_شناسی_فقه_نظام
🔸زمان: دوشنبه 15 مهرماه از اذان ظهر
🔸مکان: قم، میدان روح الله، دارالعلم امام حسن علیه السلام
@rozaneebefarda
روزنه
♨️آقا موسی صدر دولتیِ دفتر تبلیغات اسلامی!!! 🔻اخیرا ویژهنـامهای با عنوان بـازنمایی آثار سید موسی
یک پرسش مهم از #دفتر_تبلیغات_اسلامی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸دفتر تبلیغات اسلامی، در چهار دهه گذشته حتمن خدمات زیادی داشته اما پرسش مهم آن است که در معرفی تحلیلی اسوه های انقلاب اسلامی و وقایع مهم، مانند #جنگ_تحمیلی و #دفاع_از_حرم، چه آثاری تولید کرده است؟!
گرچه پرداختن به عزیز سفرکرده ای چون آقا سید موسی صدر مهم است، اگرچه بررسی فقهی حضور زنان در ورزشگاهها بیاهمیت نیست، اگرچه واکنش (هرچند انفعالی) به شبهات امثال سیدجواد طباطبایی و تولید آثاری در این زمینه قابل تقدیر است اما؛
آیا دفتر تبلیغات برای بزرگانی چون آیتالله شهید سیدمصطفی خمینی که یکم آبان سالگرد عروج ایشان است، قدمی برداشته؟
برای آیتالله شهید شیخ فضلالله نوری چطور؟!
در تحلیل پدیده دفاع از حرم چطور؟!
آیا جریان شناسی و تحلیل هجمه سازمان یافته اصلاحطلبان علیه شعائر و مبانی دینی در عصر اصلاحات و بعد از آن، نمیتوانست موضوع چند همایش و نشست تخصصی و کتاب باشد؟!
در مورد #فتنه۸۸ چطور؟!
حتمن مخفی شدن در پشت برخی عناوین و انتصابها، پاسخگوی این پرسشها نخواهد بود و زودا که طلاب و روحانیون حوزه این قبیل انتظارات و پرسشها را با صدای بلندتری مطرح کنند و حتمن در آن دوران (که انشاءالله چندان دیر هم نیست)، منطق #گونی و #خفه_شو_بشین و اتهام تشویش اذهان و اخلالگری و... به پرسشگران دلسوز حوزوی، پاسخگوی این #چالش جدی نخواهد بود!
ای بسا برای پرسشهای پیشگفته پاسخ درخوری وجود داشته باشد که صدالبته در این صورت، پاسخ مستند و مستدل مجموعه مزبور، در همینجا درج خواهد شد.
@rozaneebefarda
May 11
پویش #نذر_قلم
خلق روایتهای کاملا شیعی از زیارت اربعین
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
پدیده اعجاب آور پیادهروی اربعین، موضوع بحثهای فراوانی در داخل و خارج از جهان اسلام واقع شده است.
سالهاست که تیم های مطالعاتی کاملا حرفهای از برخی کشورهای غربی در ایام اربعین حضور می یابند و به خلق روایتهای خاص از این ماجرا می پردازند.
گروههای رسانهای و تیم های شناسایی و مطالعاتی سرویسهای امنیتی را نیز به این جمع اضافه کنید.
در این صورت با تعداد بیشماری گروه مطالعاتی مواجه هستیم که علیرغم عدم اعتقاد به تشیع و حتی اسلام، با انگیزه های مختلف به روایت اربعین می پردازند.
گرچه برخی نگاه مثبتی به این روایتهای متکثر توسط #دیگراندیشان دارند اما واقعیت آن است که این جماعت حتی اگر #امکان_فهم_درست از حقیقت پدیده اربعین داشته باشند، #تعهدی به انعکاس واقعیتهای آن ندارند و در این سالها، با حجم انبوهی از روایتهای مغرضانه مواجه بوده ایم که درصدد ضربه به این ماجرای بینظیر برآمدهاند.
مهم ترین راه مواجهه با #روایتهای_ناروای_دشمنان و #دگراندیشان، دست به قلم شدن زائرین و خلق روایتهای واقعی از ابعاد پیدا و پنهان پدیده اربعین است.
از همه زائرین اربعین دعوت میشود به پویش #نذر_قلم بپیوندند و گزیدهای از روایتهای خود را جهت انتشار، برایمان بفرستید.
سفرنامه شما به عنوان یک #میراث_معنوی برای همیشه باقی میماند و انشالله در دنیا و آخرت مشمول لطف خاص سیدالشهداء علیه السلام واقع میگردد.
@rozaneebefarda
May 11
💥 #اصلاح_طلبان_افراطی راه #قم را یاد گرفته اند!
🔻یک گروه نوپدید دانشجویی از دانشگاه شیراز که هویت خود را در حمایت از #فتنه۸۸ تعریف کرده، به دوره گردی در قم پرداخته و در آخرین اقدام، با عضو ارشد #نشست_اساتید به گفتگو نشسته است.
🔸ورشکستگی سیاسی اعتدالگرایان و اصلاحطلبان اصلی ترین علت توجه ویژه آنان به قم است.
این جماعت که با تکیه بر کرسی مجلس و دولت، نتوانستهاند کارنامه روشنی ارائه دهند، و همه تخم مرغها را در سبد #مذاکره قرار داده اند، اکنون برای نبرد انتخاباتی آتی به شدت نیازمند وجهه سیاسی اند و تلاش دارند از پایگاه اجتماعی و اعتبار مردمی روحانیت سوءاستفاده کنند.
🔸اگر حقیقتا سران نشست اساتید معتقد به پیشگیری از حزبی شدن حوزه اند، باید بدانند که اقدامات شان دقیقا ضد همان شعاری است که در چهار دهه گذشته بر آن تأکید کرده اند!
@rozaneebefarda