هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بایسته های رقابت سیاسی سالم (بخش اول)
🔹#رقابت_سیاسی احزاب، گروه ها و جریان های سیاسی جز جدا نشدنی هر #انتخابات است، و هر گاه نامی از «انتخاب» و «انتخابات» برده می شود، پای رقابت و تلاش برای پیروزی در آن به میان می آید. اساساً #انتخابات بدون رقابت و تلاش احزاب و گروه ها برای به دست آوردن #آرای_مردم معنا و مفهوم پیدا نمی کند،
🔹البته #رقابت_سیاسی به همان میزان که می تواند #سازنده و مفید باشد و در ایجاد فضای مناسب برای #انتخابات و شور و نشاط تأثیر گذار باشد، ممکن است #مخرّب و منفی باشد، از این رو #ضابطهمندنمودن رقابت های سیاسی ضرورتی غیر قابل انکار می باشد و در همه #نظامهای_سیاسی که مسأله #انتخابات مطرح است، تلاش می شود تا #چارچوب هایی برای #رقابتهای_سیاسی، مشخص نمایند تا بدین وسیله زمینه رقابت سیاسی سالم و سازنده را فراهم نمایند.
🔹روشن است که چارچوب ها و ضوابط رقابت های سیاسی در هر نظام سیاسی بسته به مبانی فکری و ارزشی حاکم بر آن، متفاوت می باشد و در #نظامسیاسیاسلامی که بر پایه مبانی و اصول فکری و ارزش های ناب اسلامی شکل گرفته است، فعالیت و #رقابت_سیاسی #احزاب و گروه های سیاسی، به عنوان بخشی از مجموعه نظام نیز باید در چارچوب نظام ارزشی اسلام صورت بگیرد. #ادامه_دارد...
نویسنده: علی مجتبی زاده
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#انتخابات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️شیوه های درمان «سخن چينی» چيست؟
🔹براى مبارزه با اين پديده شوم #سخن_چینی و قطع ريشه هاى آن از درون جان آدمى، قبل از هر چيز بايد به سراغ انگيزه هاى آن رفت؛ به يقين تا عواملی همانند: #حسد، #دنياپرستى، #نفاق، #انتقام_جويى و #حالت_آزاردهى (سادیسم)، كه از عوامل اصلى پديده شوم نميمه و #سخن_چينى مى باشد، از بين نرود، اين #رذيله_اخلاقى از وجود انسان برچيده نمى شود. ممكن است با اراده و تصميم هاى قوى، مدتى محدود يا منتفى گردد، لکن در موقعیت های مناسب خود را نشان خواهد داد.
🔹فراموش نكنيم بسيارى از فضايل و يا رذايل اخلاقى، در يكديگر تأثير متقابل دارند، هر كدام مى تواند سبب و یا مسبّب ديگرى گردد، و اين در حالات و شرايط مختلف روى مى دهد. از سوى ديگر دقت در پيامدها و آثار سوء نمّامى، #سخن_چينى و سعايت، و نقش ويرانگر آنها در سطح #جامعه و درون #خانواده، و عواقب ناگوارى كه از اين رهگذر دامن همه را مى گيرد، عامل بازدارنده ديگرى است. #افراد_سخنچين به ويژه كسانى كه به آن عادت كرده اند، بايد آثار شوم اجتماعى و #كيفرهای_الهى اين عمل را هر روز از نظر بگذرانند، و سرانجام نمّامى و #سخن_چينى را پى در پى به خود یادآوری كنند، وگرنه #وسوسههاى_شيطانى و هوا و هوس آنها را آسوده نخواهد گذاشت.
🔹برخورد مردم با ايمان با #افراد_نمّام و سخن چين مى تواند عامل بازدارنده ديگرى باشد. زيرا هنگامى كه به گفته هاى آنها اعتنا نشود، و از سوی مردم نیز #طرد شوند، به زودى در مى يابند كه سخنان آنها نه تنها خريدارى ندارد، بلکه سبب بدبينى و نفرت مردم مى شود. همين امر اراده آنها را در اين كار زشت تضعيف مى كند. اميرالمؤمنين #امام_على (عليه السلام) در حديثى میفرماید: «اَكْذِبِ السِّعايَةَ و الَّنميمَةَ باطِلَةً كانَتْ اَوْ صَحِيحَةً» [۱] (سعايت و #سخن_چينى را تكذيب كن، خواه باطل باشد يا صحيح). یعنی اگر دروغ باشد بايد تكذيب شود، و اگر راست باشد با بى اعتنایی روبرو گردد.
🔹در حديث ديگرى نقل شده، مردى نامه اى را به #امام_على (عليه السلام) تقدیم کرد كه در آن درباره كسى #سخن_چينى شده بود. امام به او فرمود: «اِنْ كُنْتَ صادِقاً مَقَتْناكَ وَ اِنْ كُنْتَ كاذِباً عاقَبْناكَ وَ اِنْ اَحْبَبْتَ الْقِيلَةَ اَقَلْناكَ، بَلْ تُقيلُنى يا اَميرَالْمُؤْمِنينَ» [۲] (اگر آنچه را نوشته اى #راست باشد ما تو را #مبغوض مى داريم، و اگر #دروغ باشد ما تو را #مجازات مى كنيم، و اگر توبه كنى توبه تو را مى پذيريم؛ آن مرد عرض كرد توبه مى كنم اى اميرمؤمنان توبه مرا بپذير».
🔹اين نكته نيز قابل توجه است؛ كسانى كه #سخن_چينى ديگران را نزد تو مى كنند، درباره تو نزد ديگران نيز سخن چينى خواهند كرد. همان گونه كه #امام_صادق (عليه السلام) می فرماید: «وَ مَنْ نَمَّ اِلَيْكَ سَيَنُمُّ عَلَيْكَ» [۳] (كسى كه نزد تو #سخن_چينى كند، بر ضد تو نيز سخن چينى خواهد كرد). سخن آخر: بسیاری از #مفاسد_اخلاقى، از ضعف ايمان ناشى مى شود، و هر قدر پايه هاى ايمان به #روز_جزا در دل محكمتر گردد، اين #رذايل كمرنگتر و كمرنگتر خواهد شد.
پی نوشتها؛
[۱] غرر الحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، دار الكتاب الإسلامی، چ ۲، ص ۱۴۶، قصار ۲۱۶؛
[۲] الكافی، دار الكتب الإسلامية، چ ۴، ج ۷، ص ۷۸؛
[۳] تحف العقول، ابن شعبه حرانى، جامعه مدرسين، چ ۲، ص ۳۱۶؛
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسة الامام على بن ابى طالب (ع)، قم، ۱۳۷۷ش، چ اول، ج ۳، ص ۳۱۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#سخن_چینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
سلام علیکم دراین روزها متاسفانه شاهد تخریب دولت قوی ومردمی سید مظلومان شهید ابراهیم رئیسی واقای دکتر سعید جلیلی هستیم .مسببان تورم وگرانی وفقر وبی عزت کردن ملت وتاییدکندگان برجام در۲۰دقیقه امروز وقت پیدا کردن به جای پاسخگویی ایجاد اینهمه مشکل برای مردم وکشور راه تخریب وتهمت وایجاد دودستگی وفریب رادنبال کنند.مردم مواظب باشند دردام این گروه مردم فریب وذلیل کنندگان مردم وکشور نروند.
هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
امام امت حضرت ایت الله خامنه ای بارها گفتند نبایدبه کسانی که مشکلات مردم وکشور روبه ارتباط با غرب وامریکا وبرجام گره می زنند اعتماد کرد اینهاسالهاست که کنبودها ومشکلات را به ارتباط با امریکا گره زده اند پس دوستان امام خامنه ای راه انتخاب درست اصلح رانشان داده اند اصلح مشخص است.
هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
اعتماد به احمدی نژاد وعلی لاریجانی واصلاح طلبان یعنی کلام ولی رانشنیدن یعنی بی توجهی به کلام امام امت سیدعلی خامنه ای است دوستان باید کشور چندبار ازیک سوراخ گزیده شود سالها کشور دردست کارگزاران سازندگی واصلاح طلبان واعتدالیهای که به نام تدبیر وامید شکل گرفته است اداره شدچرا باانکه به غرب وامریکا وبرجام اعتماد کردنندمشکلات کم ورفع نشد؟چرا درزمان این اقایان کارخانجات وتولید واقصاد فلج شد؟امروز علی لاریجانی واحمدی نژادوخاتمی وروحانی وهمدستان انها بایدپاسخ گوی ایجاد این همه مشکل باشند مردم باید خواستار پاسخگوی از این گروه باشند نه اینکه دوباره به انها اعتماد کنند وکشوررابه انها بسپارند.
هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
مردم نباید دوباره از یک سوراخ گزیده شوند ودوباره به عقب برگردند وبه نوچه های غرب اعتماد کنند.
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بایسته های رقابت سیاسی سالم (بخش دوم)
🔸از مؤلفه های اساسی #رقابت_سالم میان احزاب و گروه های سیاسی، و حاکم شدن #عقلانیت بر رقابت های سیاسی است. «رقابت سیاسی» برای اینکه #مفید و #سازنده باشد باید «شرایط» و «ضوابطی» داشته باشد که مهمترین بایسته ها و شاخصه های رقابت سیاسی سالم عبارتند از:
1⃣«قانون مداری»
🔹اولین شاخصه «رقابت سیاسی سالم»، توجه به #قوانین و مبنا قرار دادن آن توسط احزاب و گروه های سیاسی در رقابت هاست. #قانونمندی و قاعده مندی رفتارهای سیاسی و از جمله #رقابتهای_سیاسی نقش مهمی در ایجاد فضای رقابت سیاسی سالم دارد، و #احزاب و گروه های سیاسی با رعایت چارچوب های مشخص شده در قوانین و مقررات کشور گام مهمی در جهت فراهم نمودن رقابت سیاسی سالم برخواهند داشت. اساساً جامعه بدون نظم و #قانون به هرج و مرج خواهد انجامید و ضرورت وجود نظم و قانون در جامعه بر کسی پوشیده نیست،
🔹و #رقابت_سیاسی نیز به عنوان بخشی از ابعاد جامعه نیازمند #قوانین و #ضوابطی است که از لجام گسیختگی و بی انضباطی آن جلوگیری نماید؛ بی توجهی و رعایت نکردن قوانین در رقابت های سیاسی، زمینه ساز #رقابت_ناسالم و مخرب خواهد بود. #قانون_مداری در رقابت های سیاسی تنها محدود به عرصه #تبلیغات_انتخاباتی نبوده و «تمکین به قانون» همه روند انتخابات را در بر میگیرد؛ از بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی توسط #شورای_نگهبان و تمکین به نتایج آن گرفته، تا تبلیغات انتخاباتی و رقابت ها در این زمینه و پذیرش نتایج انتخابات و #قواعد_مردمسالاری.
🔹متأسفانه مشاهده می شود که برخی افراد و جریان های سیاسی تا جایی #قانون را می پذیرند که با #منافع آنها در تعارض نباشد، و آنگاه که #قانون مطابق میل و خواسته آنها نبود، آن را نپذیرفته و زیر سؤال می برند. در کشور ما ساز و کار قانونی #احراز_صلاحیت های نامزدهای انتخاباتی مشخص شده و این مسئولیت بر عهده #شورای_نگهبان گذاشته شده است و این شورا موظف است به «مُرّ قانون» عمل کرده و بر اساس #مدارک و #مستندات قطعی حکم کند.
🔹اگر هر فرد و جریان سیاسی به بهانه احراز نشدن #صلاحیت، به خود اجازه دهد که تصمیمات این نهاد را مورد خدشه قرار دهد، فلسفه وجودی نهادی به عنوان #مرجع احراز صلاحیت ها که حرف آخر را بزند زیر سؤال خواهد رفت. در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو احتمال دارد #صلاحیت بعضی از افراد و نامزدهای منتسب به برخی جریان های سیاسی در کشور از سوی این شورا #احراز نشود؛ در این میان ممکن است برخی تلاش کنند که این اقدام #شورای_نگهبان که بر اساس قانون و مبتنی بر مستندات لازم می باشد را، موجب از بین بردن رقابت در انتخابات و برخورد مغرضانه و کاهش مشارکت مردم قلمداد نمایند.
🔹در حالی که احراز صلاحیتی که توسط شورای نگهبان در مورد افراد صورت می گیرد، چیزی جز احراز پایبندی به اصول و مبانی نظام و قانون اساسی در افراد و احراز شرایط و شاخص های مندرج در قانون اساسی نیست. آیا این انتظار که این شورا به بهانه افزایش مشارکت و ایجاد فضای رقابت و... از مسئولیت قانونی خود تخطی کند و حقوق عمومی را نادیده بگیرد، انتظاری به جا و منطقی است؟ اینکه نامزدهای مطرح یک جریان سیاسی ممکن است دارای مشکلات و مواردی باشند که منجر شود صلاحیت آنها احراز نشود، متوجه آنان است، نه اینکه بر #شورای_نگهبان خرده بگیرند.
🔹این #افراد باید #پاسخگوی عملکرد خود باشند که منجر به عدم احراز صلاحیت آنها شده، نه آنکه اشکال را متوجه شورای نگهبان کرده و در برابر قانون تمکین نکنند. نباید تصور کرد که تحقق فضای رقابت سیاسی در انتخابات در گرو حضور افراد و جریان هایی است که فاقد شرایط مندرج در قانون بوده و التزام لازم با مبانی و اصول نظام نداشته باشند. در اصل ایجاد فضای رقابتی تردیدی نیست، امّا نمی توان اجازه داد که به بهانه فضای رقابت، #سلامت_انتخابات زیر سؤال برود. #ادامه_دارد...
نویسنده: علی مجتبی زاده با اندکی تلخیص و تصرف
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#انتخابات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گیف استیکرهای ستاد مردمی
فضای مجازی دکتر سعید جلیلی
رسانه دکتر سعید جلیلی مردم هستتد ما از شما کمک میخوایم
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در روايات اسلامی چه مذمت هایی درباره افراد فحاش آمده است؟ (بخش اول)
🔸درباره مذمت از شخص «فَحّاش»، روايات زيادى آمده و به او وعده آتش داده شده است، مرحوم خوئى پنج روايت آورده است.
1⃣ابى بصير از #امام_صادق (عليه السلام) نقل مى كند كه فرمودند: «مِنْ عَلَامَاتِ شِركِ الشَّيْطَانِ الَّذِى لَا يُشَكُّ فِيهِ اَن يَكُونَ فَحّاشاً لَايُبَالِى بِمَا قَالَ وَ لَا بِمَا قِيلَ لَهُ» (از علامت هاى حضور و شرك #شيطان كه شكى در آن نيست، اين است كه كسى #فَحّاش باشد كه باكى از آنچه گويد و از آنچه درباره او گويند نداشته باشد [يعنى شيطان در نزد چنين شخصى حاضر و با او شريك است]).
2⃣#امام_صادق (عليه السلام) فرمودند: #رسول_خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «اِذَا رَأَيتُمُ الرَّجُلَ لَايُبَالِى مَا قَالَ وَ لَا مَا قِيلَ لَهُ فَاِنَّهُ لِغَيَّةٍ اَو شِركِ شَيطَانٍ» [۱] (هنگامى كه مردى را ديديد كه باكى ندارد در آنچه مى گويد و يا آنچه به او گفته مى شود اين بواسطه #ضلالت يا شركت #شيطان است).
3⃣سليم بن قيس از امیر مؤمنان #امام_علی (عليه السلام) نقل مى كند كه: رسول الله (صلی الله علیه و آله) مى فرمودند: «خداوند #بهشت را حرام كرده است بر هر #فحّاش بى آبرو و كم شرمى كه باكى از آنچه گويد و آنچه به او گفته شود ندارد؛ زيرا اگر از حالش بازرسى كنى يا از زنا است يا از شركت شيطان. به وى عرض شد: اى رسول خدا، در ميان مردمان شركت شيطان هم هست؟ فرمود: گفتار خداى عز و جل را نخوانده اى كه به شيطان فرمود: شركت كن با ايشان در مالها و فرزندان».
🔹همين راوى مى گويد: «مردى از فقيهى [مراد يكى از ائمه (علیهم السلام) است] سؤال كرد آيا در بين مردم كسى هست كه از آنچه درباره او گفته مى شود ناراحت نشود و باكى نداشته باشد؟ فرمود: كسى كه متعرّض مردم شود و به آنان #دشنام گويد در صورتى كه مى داند كه آنها رهايش نمى كنند و تلافى مى كنند، او كسى است كه به آنچه مى گويد و يا درباره او گفته مى شود اهميت نمى دهد».
4⃣سماعه از #امام_صادق (عليه السلام) نقل مى كند كه: «رسول الله (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «اِنّ مِن شَرِّ عِبَادِ اللهِ مَنْ تَكرَهُ مُجَالَسَتُهُ لِفُحْشِهِ» (از #بدترين_بندگان خدا كسى است كه همنشينى با او به خاطر #فحش_دادن او ناپسند شمرده می شود).
5⃣ابى عبيده از #امام_صادق (عليه السلام) نقل مى كند كه فرمودند: «الْبَذَاءُ مِنَ الْجَفَاءِ وَ الْجَفَاءُ فِی النَّارِ» (#بدزبانى از جفاكارى است و جفاكار در #آتش است).
🔹امام باقر (عليه السلام) فرمودند: «سِلَاحُ اللِّئَامِ قَبِيحُ الكَلَامِ» [۲] (سلاح انسان هاى پَست، #زشتگويى است). شايد ديده باشيد وقتى دو نفر با هم نزاع مى كنند و يكى قدرت مقابله با ديگرى را ندارد، شروع به اهانت مى كند؛ يعنى #فحش، اسلحه انسان هاى ضعيف است. خدا به فرياد انسان هايى برسد كه به خاطر #بددهن_بودن آنها، مردم از آنها كناره گيرى مى كنند؛ اين گونه افراد از #بدترين_مردم در مكتب رسول الله (صلی الله علیه و آله) هستند. رسول خدا فرمودند: «اِنّ مِنْ شَرِّ النّاسِ مَنْ تَرَكَهُ النّاسُ اِتِّقَاءَ فُحْشِهِ» [۳] از #بدترين_مردم كسى است كه مردم به خاطر دورى از #بدزبانى او، او را ترك گويند). #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] «لِغَيّةٍ» لام براى ملكيت مجازيه است كه بر سر «غَيّة» به كسر و فتح اول و فتح ياء مشدّده به معنى ضلالت و گمراهى است آمده است. گفته مى شود او ولد غيّه است؛ يعنى فرزند زنا است «الغيى» مثل «الغِنى»: پست و ساقط از اعتبار (الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ۲، ص ۳۲۳
[۲] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی، ۱۴۰۳ق، چ دوم، ج ۷۵، ص ۱۸۵، باب ۲۲
[۳] كنز العمال في سنن الأقوال و الأفعال، متقى هندی، مؤسسة الرسالة، بيروت، ۱۴۰۱ق، الطبعة الخامسة، ج ۳، ص ۵۹۷، ح ۸۰۸۲
📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين، نسل جوان، قم، ۱۳۸۵ش، چاپ اول، ج ۲، ص ۴۶۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#فحاش #فحاشی #بدزبانی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️آیت الله العظمی بهجت (ره):
🔹هنگامی که #آقای_خمینی (ره) بیمارستان بود، چند روز قبل از وفاتش، پنجشنبه بعد از نماز صبح، در حالی که خواب نبودم، دیدم ایشان #زیبا، #خوشرو و با #لبخند، از جلوی من گذشت. چهره اش از عکس او زیباتر بود.
🔹بعد از چند روز که خبر #وفات ایشان منتشر شد، متوجّه شدم که ایشان آمده از من خداحافظی کند. خوش حال بود برای اینکه کارش تا آخر، درست بوده و از آنچه انجام داده، پشیمان نیست؛ بلکه کارش #ناجح (موفق) بوده است.
زمزم عرفان، ص٣٨٩
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
9.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگه جلیلی نبود کار جمع نمیشد!!!
دائم میگن سعید جلیلی سابقه اجرایی نداره، بیا اینم یکی از صد ها مثال نقض
روایت سعید جلیلی از حل پرونده فساد ۳۰۰۰ میلیاردی که به قول آقای اژه ای اگر سعید جلیلی نبود کار جمع نمیشد 😎
#سعید_جلیلی