هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ضرورت شناخت «امام زمان» (بخش اول)
🔹ارزشمندترین و اساسیترین ارزش های زندگی انسان، #شناختخداوندمتعال و سپس شناخت #معصومین یعنی «رسول اکرم» (صلی الله علیه و آله) و «ائمه معصومین» (علیهم السلام) می باشد. ۱) این شناخت از نوع #شناخت_واجب است؛ ۲) این شناخت «لازمه زندگی توحیدی است»؛ ۳) این شناخت «نیاز فوری» به شمار میآید؛ ۴) این شناخت یک «نیاز معنوی» است؛
🔹زیرا جهل، #تجاهل و حتی #غفلت در امر شناخت #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) (اگر امام زمان شناخته نشود): ۱) موجب بروز #خسارتهای_زیانباری در کسب «سعادت فردی»؛ ۲) بروز خسارت های زیانباری در کسب «سلامت اجتماعی»؛ ۳) #ایجاد_انحراف در مسیر تکامل انسان می شود ۴) و انسان را از #حیات_طیبه و زندگی خداپسندانه محروم می سازد. خداوند متعال #انسان را خلق کرده، و هدف از این خلقت را هم خودش بیان فرموده است: «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» [۱] (جن و #انس را نیافریدم، جز برای آن که مرا #بپرستند).
🔹هدف آفرینش، #بندگی جن و انس بیان شده. منِ بشر قرار است به عبودیت و #بندگی_خداوند برسم. این عبودیت و بندگی چیست؟ چه گونه من میتوانم به مرحلهای برسم که #عبد باشم؟ #خداوند_متعال خودش هم #وسیله برای من آماده کرده و هم #راهنما. ابزاری به اسم #دین، و یک راهنمایی در کنار دین به نام #پیامبر و بعد از پیامبر هم #امام. هم نقشه را به من داده هم نقشه خوان را. پس من قرار هست به کمک وسیله #دین، و #راهنما (در عصر حاضر امام معصوم علیه السلام) به مرحله ای برسم به نام #بندگی.
🔹به همین خاطر: ۱) من باید #دین را بشناسم؛ ۲) باید #راهنما (امام) را بشناسم؛ ۳) به کمک #دین و #امام_معصوم (علیه السلام) باید هدف را بشناسم: عبودیت خدا، #بندگی_خداوند متعال. بهترین و #واجبترینامور از نظر عقل و شرع: ۱) #ادا_کردن_حق کسی که بر عهدهی تو حقی دارد؛ ۲) پاداش دادن به کسی که به تو احسان نموده است. بدون تردید کسی که: ۱) از تمام مردم #بیشترین_حق را به گردن من دارد، ۲) از همه بیشتر و بهتر #احسانش شامل حال من شده، ۳) #نعمتها و #منتها بر من دارد، همان کسی است که خداوند متعال: ۱) معرفت و #شناختش را #متمم_دین من قرار داده، ۲) باور به او، اعتقاد به او را «کامل کنندهی یقین» من قرار داده، ۳) #انتظار_فرجش را «بهترین اعمال» ما قرار داده است.
🔹از طرفی چون ما نمیتوانیم حقوق آن حضرت را ادا کنیم، و شکر وجود و فیوضات حضرت را آنطور که شایسته است به جا بیاوریم، بر ما #واجب است آن مقدار از ادای حقوق #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که از دست ما ساخته است به جا آوریم. اگرچه اصل تکلیف دشوار و مشقتبار باشد، در صورتی که مقداری از آن میسر است، همان مقدار را باید انجام داد. بهترین امور در زمان غیبت #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف): ۱) #انتظار_فرج آن حضرت؛ ۲) #دعا برای «تعجيل فرج» حضرت؛ ۳) تلاش در انجام آنچه که مایهی خشنودی آن حضرت و نزدیک شدن به ساحت مقدس ایشان میشود. #ادامه_دارد...
📕مکیالالمکارم (سیدمحمدتقی موسوی اصفهانی)، ج۱، نشر اکرام،۱۳۹۰، صص ۱۸-۳۵
منبع: وبسایت اهل البیت
#امام_زمان #امام_مهدى
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ضرورت شناخت امام زمان (بخش دوم و پایانی)
🔹بسيار اتفاق افتاده که مردم با کمبود باران مواجه شده اند، و بر اثر آن به خشکسالی و قحطی و گرانی دچار گرديده اند و خسارتهای سنگينی به آنان رسيده است. اما پس از #دعا و نيايش به درگاه خداوند، باران سودمندی برایشان باريده، و #رحمت_الهی بر مردم فرو ريخته و طراوت و شادابی همه جا را فرا گرفته است.
🔹در احاديث تأکيد شده که علت کمبود باران، امور طبيعی و مادی نيست، بلکه علّت اصلی، بعضی از #گناهان_مردم است، به خصوص گناهانی که در مقابله با احکام و سنت های الهی و روی گرداندن از اوليای حق و به بازی گرفتن امور معنوی و امدادهای غيبی صورت می گيرد. خداوند اين کمبودها و فشارها را پيش میآورد تا #مردم از #خواب_غفلت بيدار شوند و «قدرت کامل دست غيب و قادر متعال» را لمس کنند، و با نهايت اشتياق و اخلاص و تواضع به سوی حجّت های الهی روی آورند و از گناهان خود #توبه کنند و به عجز و درماندگی خويش اقرار نمايند.
🔹جز #خداوند کيست که آب گوارا و شيرين از آسمان فرو ريزد؟! و تشنگان را سيراب و مزارع را سرسبز و خرّم و زمينهای خشک را با طراوت و شاداب گرداند و روح تازهای در اجزای گيتی بدمد؟! از نماز و تضرّع پيامبران و امامان و مردمان با ايمان در طلب باران و استجابت دعای ايشان در طول تاريخ، حکايت های خواندنی و شنيدنی فراوانی بر جای مانده و نکته های بسياری ضبط گرديده است.
🔹البته عدّهای هم در چنين مواقعی به يأس و نااميدی دچار میگردند و به شکلهای مختلف، از قبيل خودباختگی و کفرورزی و انکار ضروريات دينی و تمسخر مردان دينی و... واکنش های منفی از خود نشان میدهند. نظير همين وضع در مورد فقدان هر يک از نعمتهای بزرگ، در هر جامعهای پيش میآيد و از جمله در جريان غيبت های انبياء و اولياء (عليهم السلام) همواره پديد آمده است، که بر اثر بعضی از #گناهان_بزرگ و ناسپاسی های مردمان نسبت به #نعمتها و آيتهای خاصّ الهی، خداوند #حجّت خويش را از ديدگان شان پنهان داشته و از سعادت و توفيق ديدار #پيامبر و #امام، عموم افراد جامعه را محروم ساخته است،
🔹و چون مردم به سختیها و تلخیها دچار گشتند و راه را بر خود بسته ديدند، افراد هوشمند به فکر چاره افتادند و #راه_علاج و درمان درد را تنها به دست #خداوند_متعال ديدند، پس به درگاه خداوند چاره ساز بنده نواز، دست نياز بلند کردند و به آستانه او پناه بردند، و با #دعا و نيايش و اظهار عجز، #راهنمای_ربّانی را خواستار شدند. خداوند دعای آنان را به اجابت رسانيد و «حجّت اصلاحگر خويش» را آشکار گردانيد.
🔹#امّت_مسلمان از اين سنّت حکيمانه الهی برکنار نيست، بنابراين تنها وسيلهی رهايی از تنگناهای روزگار کنونی، و يگانه راه بيرون شدن و آزاد گشتن از اين حصار جهنّمی ظلم و بيداد و معصيت و فساد، #دعای_خالصانه عمومی برای آشکار شدن آن #حجّت_بزرگ_الهی و تنها مصلح و #نجاتبخش_آسمانی، و يکتا بازمانده کاروان مردان ربّانی، #بقية_الله_الأعظم حضرت صاحب الزمان (ارواحنا فداه) میباشد.
📕مکیالالمکارم (سیدمحمدتقی موسوی اصفهانی)، ج۱، نشر اکرام،۱۳۹۰، صص ۱۸-۳۵
منبع: وبسایت اهل البیت
#امام_زمان #امام_مهدى
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا «جهاد با نفس» بزرگتر و بالاتر از «جهاد با دشمن» است؟
🔸از امام صادق (عليه السلام) نقل شده كه رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) لشكرى را به جنگى فرستادند وقتى بازگشتند، فرمودند: «مَرحَباً بِقَومٍ قَضَوا الجِهَادَ الاَصغَرَ وَ بَقِىَ عَلَيهِمُ الجِهَادُ الاَكبَرُ فَقِيلَ: يَا رَسُولُ اللهِ مَا الجِهَادُ الاَكبَرُ قَالَ جِهَادُ النَّفسِ». [۱] (آفرين به گروهى كه #جهاد_اصغر را تمام كردند و باقى ماند بر آنها #جهاد_بزرگتر، پس گفته شد: يا رسول الله [اين همه سختى و مشقت و مجروح و كشته در جنگ است چه چيزى بالاتر از اين است] #جهاد_اكبر چيست؟ فرمودند: مبارزه و #جهاد_با_نفس!).
💠در اينجا به اختصار اشاره مى شود به چند جهت كه چرا #جهاد_با_نفس نسبت به جهاد با دشمن خارجى بزرگتر و اكبر است؟
1⃣«از جهت مدّت»
🔹از جهت مدّت، #جهاد_با_نفس بيشتر است. ظاهراً بعد از زمان امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) جنگى به عنوان جهاد اصغر نباشد؛ ولى #جهاد_با_نفس هست، و بر فرض هم كه بعد از حضرت جهادى باشد، در هر زمان بطور ممتد جهاد خارجى نيست، پس #جهاد_درونى از نظر مدّت بيشتر و اكبر است.
2⃣«از جهت عُدّه»
🔹«عُدّه» يعنى وسيله. وسيله هاى جنگى در هر زمان محدود است و به تناسب آن زمان بايد اسلحه هایى بدست گرفت؛ ولى جنگ درونى و #جهاد_اكبر وسيله مخصوصى ندارد، بايد از كلمات انبياء (عليهم السلام) و اولياء و تاريخ گذشتگان وسيله جنگى براى مبارزه با #نفس_امّاره استخدام كرد هر وسيله اى كه بود: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ». [۲]
3⃣«از جهت عِدّه»
🔹«عِدّه» يعنى نفرات. در #جنگ معمولا جوانها و در سن مخصوصى به جنگ دشمن خارجى مى روند؛ مثلا از پنجاه ميليون، دو ميليون نفر، ولى در جنگ با #دشمن_درون، از پنجاه ميليون، پنجاه ميليون نفر جنگ مى كنند. جنگ با #دشمن_داخلى هميشه مشكلتر و بزرگتر از جنگ با دشمن خارجى است؛ همچنان كه در #قرآن عتابها نسبت به #منافقين كه از داخل مبارزه مى كنند، بيشتر از كفّار است؛ و اين همان است كه پيامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «دشمن ترين دشمنان، دشمنى است كه بين دو پهلوى تو است، يعنى #دشمن_داخلى كه #نفس است».
4⃣«جنگ با دشمن داخلى و جهاد نفسانى پشتوانه جهاد خارجى است»
🔹كسى كه بر #خصمِ_درون پيروز است، مبارزه با #خصم_برون برايش آسانتر است؛ ولى كسى كه اسيرِ لانه و دانه و همسر است، نمى تواند آن طور كه بايد و شايد با #دشمن بجنگد. در جنگ آمريكا با ويتنام، آمریکایی ها پانصد هزار نفر سرباز كار كرده وارد عمل كردند، و براى روحيه دادن به آنها با هواپيماها مشروبات الكلى و زنهاى خواننده فرستادند؛ ولى در دوران جنگ تحميلى با عراق ديديم كه چگونه #نماز و #دعا و #جهاد_با_نفس به رزمندگان روحيه مى داد! آرى بايد روحيه و پشتوانه از درون و از ميدان #مبارزه_با_نفس باشد نه از برون.
5⃣«اهميت جهاد به اهميت و قدرت دشمن است»
🔹#جنگ با يك كشور كوچك آسانتر است تا با يك كشور بزرگ؛ زيرا #دشمن هر چه قویتر باشد جنگ با آن مشكلتر است، و #نفس و هم پيمان آن #شيطان، قوی ترين دشمنان عالم هستند.
6⃣«از حيث نتيجه»
🔹نتيجه جهاد با دشمن خارجى يا پيروزى است يا شهادت، كه هر كدام باشد در مسير الهى (اِحدَى الحُسنَيَين) است، ولى نتيجه #جهاد_با_نفس و پيروزی در آن ميدان، رسيدن به #نفس_مطمئنه است و رضاى بنده از خدا و رضايت او از بنده «يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ - ارْجِعِى إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً - فَادْخُلِى فِى عِبَادِى - وَ ادْخُلِى جَنَّتِى» [۳] (اى #نفس_مطمئنه [و اى كسى كه به اين مقام رسيده اى] به سوى پروردگارت برگرد، در حالى كه راضى هستى، و خدا از تو راضى است، پس داخل بندگان من شو و داخل بهشت من شو).
پی نوشت:
[۱] منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة، ج ۶، ص ۱۳۲
[۲] قرآن کریم، سوره انفال، آیه ۶۰
[۳] همان، سوره فجر، آیات ۲۷ الی ۳۰
📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، تهيه و تنظيم، اکبر خادم الذاکرین، نسل جوان، چ ۱، ج ۲، ص ۲۸۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#نفس #جهاد_با_نفس
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️کوشش در بندگی و عبادت
🔹در #طاعت و #خدمت او، هر قدر کوشا باشیم به همان درجه، #متقرب و #منتفع به قرب (بهرمند از تقرب) خواهیم بود. باید بدانیم که هدف باید این باشد که تمام عمر، صرف در #یاد_خدا و #طاعت او و #عبادت باشد، تا به «آخرین درجه قرب مستعد» خودمان برسیم؛ و گرنه بعد از آنکه دیدیم بعضی، به #مقامات_عالیه رسیدند و ما بیجهت، عقب ماندیم، #پشیمان خواهیم شد.
📕به سوی محبوب، ص ۴٩
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️از منظر امام علی (علیه السلام) حمایت از مظلوم چه جایگاهی دارد؟ (بخش اول)
🔹این مسأله که #حکومت_اسلامى باید مدافع #مظلومان و یار و یاور آنها باشد و در برابر هجوم #ستمگران از آنان حمایت و دفاع کند، در عبارات متعددى از #نهج_البلاغه منعکس است که یک نمونه روشن آن «خطبه شقشقیه» است که در پایان آن، #امام_علی (علیه السلام) با صراحت مى فرماید: «لَو لا حُضورُ الحاضِرِ، و قِيامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ النّاصِرِ، و ما أخَذَ اللهُ عَلى العُلَماءِ ألاّ يُقارُّوا عَلى كَظَّةِ ظالِمٍ و لا سَغَبِ مَظلومٍ، لأَلقَيتُ حَبلَها عَلى غارِبِها» (اگر نبود گرد آمدن آن جمعيت انبوه و اين كه با وجود يار و ياور، حجّت تمام است و اگر نبود كه خداوند از دانشمندان پيمان گرفته است كه در برابر سيرىِ #ستمگر و گرسنگىِ #ستمديده آرام ننشينند و بدان رضايت ندهند، هر آينه مهار شتر #خلافت را بر پشت آن مى انداختم).
🔹در آخرین وصایا در بستر شهادت نیز به فرزندانش تأکید مى کند که همواره دشمن ظالمان و یاور مظلومان باشند، «کُونا لِلظّالِمِ خَصماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوناً». [۱] #امام_علی (عليه السلام) در نامه ۵۳ خود به مالک اشتر صریحاً توصیه مى کند که بخشى از وقت خود را در اختیار #نیازمندان بگذار و، درهاى دارالاماره را بگشاى و پاسبانان را کنار بزن، تا #مردم آزادانه با تو تماس بگیرند و نیازها و #مشکلات خود را بى واسطه با تو در میان بگذارند.
🔹سپس مى افزاید: این به خاطر آن است که از #پیغمبر_اکرم (صلى الله علیه و آله) بارها این سخن را شنیدم که مى فرمود: «لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لا یُؤخَذُ لِلضَّعیفِ فیهِا حَقُّهُ مِنَ الْقَوىِّ غَیْرَ مُتَتَعْتِع» [۲] (امّتى که حقّ #ضعیفان را از #زورمندان با صراحت نگیرد، هرگز پاک نمى شود و روى #سعادت را نمى بیند). سراسر زندگى #امام (علیه السلام) و حوادث جالبى که در حیات آن حضرت واقع شد، نشان مى دهد که در #عمل نیز همیشه به این اصل اساسى وفادار بود و لحظه اى در انجام دادن آن کوتاهى نفرمود.
🔹در خطبه دیگرى از #نهج_البلاغه همین معنا با تعبیر داغ و پرجوش دیگرى آمده است مى فرماید: «وَ أیَمُ اللهِ! لاَُنْصِفَنَّ الْمَظْلُومَ مِنْ ظالِمِه وَ لاََقُودَنَّ الظّالِمَ بِخِزامَتِه حَتّى أُورِدَهُ مَنْهَلَ الْحَقِّ وَ إِنْ کانَ کارِهاً» [۳] (به خدا سوگند! داد #مظلوم را از #ظالم مى گیرم و افسار #ظالم را مى کشم تا وى را به آبشخور حق وارد سازم، هر چند کراهت داشته باشد). اساساً این یک #اصلمهماسلامى است که در #قرآن_مجید بر آن تأکید شده است و با صراحت، به #مؤمنان دستور مى دهد که براى نجات #مظلومان به پا خیزند و حتى اگر لازم باشد، دست به اسلحه ببرند و با #ظالمان پیکار کنند.
🔹و مى فرماید: «وَ ما لَکُمْ لا تُقِاتِلُونَ فى سَبیلِ اللهِ وَالْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِالْدانِ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَریَةِ الظّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ وَلیّاً وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ نَصیراً» [۴] (چرا در راه خدا و [در راه] مردان و زنان و کودکانى که [به دست ستمگران] #تضعیف شده اند #پیکار نمى کنید؟! همان افراد [ستمدیده اى] که مى گویند: پروردگارا! ما را از این شهر [مکّه] ـ که اهلش #ستمگرند ـ بیرون ببر! و از طرف خود براى ما سرپرستى قرار ده و از جانب خود یار و یاورى براى ما تعیین فرما). #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] نهج البلاغه، نامه ۴۷
[۲] نهج البلاغه، نامه ۵۳، فرمان به مالک اشتر.
[۳] نهج البلاغه، خطبه ۱۳۶
[۴] سوره نساء، آیه ۷۵
📕پيام امام اميرالمومنين(ع)، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۵ش، ج۲، ص۳۹۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#مظلوم #ظلم #ظالم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️آمادگی کامل برای مقابله استکبار جهانی
🔹این را من عرض بکنم، همه بدانند، جوان های عزیزمان بدانند که ما در مقابلهی با #استکبار همهی آنچه باید و شاید برای #آمادگیملّتایران انجام بگیرد، چه از لحاظ #نظامی، چه از لحاظ #تسلیحات، چه از لحاظ #کارهای_سیاسی، هر آنچه لازم باشد حتماً انجام میدهیم و الان هم بحمدالله مسئولین مشغول انجام این کارها هستند.
🔹مطمئنّاً حرکت کلّی ملّت ایران و مسئولین کشور در جهت مقابلهی با #استکبار_جهانی و دستگاه جنایتکار حاکم بر نظم جهانیِ امروز [است و] قطعاً و انصافاً هیچگونه کوتاهی نخواهند کرد؛ این را مطمئن باشید. بحث، بحث صرفاً انتقام نیست؛ بحث یک #حرکت_منطقی است، بحث مقابلهی منطبق با دین و اخلاق و شرع و قوانین بینالمللی است و ملّت ایران و مسئولین کشور در این جهت هیچگونه #تعلّلی و کوتاهیای نخواهند کرد؛ این را مطمئن باشید.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۱۴۰۳/۰۸/۱۲
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️شهادت در جهت مبارزات سیاسی شیعیان
🔹#شهادت_امیرالمومنین - علیه السلام - و نیز #حسین - علیه السلام - و حبس و شکنجه و تبعید و مسمومیت های #ائمه - علیهم السلام - همه در جهت #مبارزات_سیاسی شیعیان، علیه #ستمگریها بوده است
بیانات حضرت امام در مصاحبه با نشریه لبنانی «امل» ۵۷/۰۹/۱۶
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️از منظر امام علی(علیه السلام) حمایت از مظلوم چه جایگاهی دارد؟ (بخش دوم و پایانی)
🔹این نکته را نباید فراموش کرد که فلسفه اصلى تشکیل حکومتها و تشریع قوانین، (اعم از قانون هاى الهى و قوانین ناقصى که به وسیله بشر تشریح شده است) حفظ حقوق #ضعیفان و حمایت از آنها بوده است، چرا که #قدرتمندان و #زورمندان با تکیه بر قدرت و زور خود نه تنها حق خویش را مى گیرند، بلکه افزون بر آن را نیز مى طلبند، بنابراین اگر #حکومت و #قانون حامى «مظلومان» و «مستضعفان» نباشد، فلسفه وجودى خود را به کلّى از دست مى دهد و گاه به بازیچه اى در دست ظالمان، براى توجیه ظلم و ستم هایشان تبدیل مى شود.
🔹به همین جهت #امام_علی (علیه السلام) در همان «خطبه شقشقیه»، دلیل قبول حکومت را مسأله حمایت از #مظلومان و مبارزه با #ظالمان بیان مى دارد؛ و نیز به همین دلیل در جوامعى که با #رشوه مى توان مسیر قوانین را تغییر داد، #قانون نتیجه معکوس مى دهد؛ چرا که دست دهنده رشوه را، #ظالمان دارند نه #ضعیفان و #مظلومان. در چنین جوامعى قانون مبدّل به منبع درآمد نامشروعى براى گروهى از #ظالمان و وسیله توجیهى براى ظلم گروه دیگر مى شود. ولى باید تصدیق کرد که تحمّل #عدالت و پیکار با #ظالمان به خاطر حمایت از مظلومان، براى بسیارى ناخوشایند است.
🔹کسانى که رعایت این اصل را مزاحم منافع نامشروع خویش مى بینند و یا از آن بدتر، کسانى که براى خود ـ به خاطر زور و قدرتشان ـ حقوق زیادترى در اجتماع قائلند و کلمه #مساوات در برابر قانون را توهین و تحقیرى نسبت به خویش مى پندارند، به سختى مى توانند پذیراى #عدل و #داد باشند، و آنها هستند که همیشه در راه #حکومتهاىعدلالهى سنگ مى اندازند و ایجاد مانع مى کنند، و از هیچ عمل زشت و غیر اخلاقى رویگردان نیستند، و همانها بودند که آن همه مشکلات را در درون حکومت #اميرالمؤمنين (علیه السلام) ایجاد کردند و فضاى جامعه اسلامى را تیره و تار ساختند.
🔹این سخن را با جمله اى که مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار از کتاب دعوات راوندى نقل کرده است پایان مى دهیم. او از على بن جعد نقل مى کند که مى گوید: «مهمترین چیزى که سبب شد عرب از حمایت امیرمؤمنان #امام_على (علیه السلام) خوددارى کند #امور_مالى بود، چرا که آن حضرت هرگز شریفى را بر غیر شریف و عربى را بر عجم ترجیح نمى داد و براى رؤسا و امراى قبایل حساب خاصّى ـ آنچنان که سیره سلاطین بود ـ نمى گشود و هیچ کس را به وسیله #مال، به سوى خودش متوجّه نمى ساخت، در حالى که #معاویه کاملا به عکس این معنا عمل مى کرد. [۱]
پی نوشت؛
[۱] بحارالانوار، جلد ۴۱، صفحه ۱۳۳
📕پيام امام اميرالمومنين(ع)، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۵ش، ج۲، ص۳۹۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#مظلوم #ظلم #ظالم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️پيامبر اکرم (صلی الله عليه و آله):
🔸«مَن سَرَّهُ أن يُمَدَّ لَهُ فِی عُمرِهِ و يُزادَ فی رِزقِهِ فَليَبَرَّ والِدَيه».
🔹«هر كه خوش دارد عمرش دراز و روزى اش بسيار شود، به #پدر و #مادرش نيكى كند».
📕میزان الحکمه، ح ۲۲۶۷۱
#پيامبر_اکرم #حديث
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) چه راهکاری را برای به دست آوردن «نشاط» در انجام کارها ارائه می نماید؟
🔹#امام_علی (عليه السلام) در حکمت ۱۹۷ #نهج_البلاغه راه به دست آوردن #نشاط براى انجام كارهاى مهم زندگى را نشان داده و مى فرمايد: «إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ كَمَا تَمَلُّ الاَبْدَانُ، فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِكْمَةِ». (اين #دلها همانند تن ها، خسته و افسرده مى شوند، براى رفع ملالت و افسردگى آنها سخنان حكمتآميز و زيبا و ظريف انتخاب كنيد). اين يك واقعيت است كه #روح و #جسم بر اثر كارهاى مختلف #خسته مى شوند، زيرا توان و نيروى انسان محدود است و اين محدوديت سبب خستگى جسم و جان مى گردد.
🔹اما خداى متعال كه #انسان را براى ادامه زندگى آفريده به وى قدرتى داده كه مى تواند جوششى از درون ايجاد كند و اين جوشش، نيرو و توان جديدى براى كارهاى مجدد به او بدهد. براى اين كه اين جوشش در زمان خستگى و ناتوانى شتاب گيرد بايد از #وسايل_تفريح استفاده كرد. تفريحات مادى و انواع ورزش ها، جسم را نيرو مى بخشد و #تفريحات_معنوى، لطيفه ها، مزاح ها، شعرهاى زيبا، داستان های نشاط آور و لطائف الحكم، خستگى روح را مى زدايد، و به انسان براى #عبادت و اطاعت پروردگار و #مديريت_كارهاى زندگى و تحقيق و كشف مطالب علمى نيرو مى دهد.
🔹از قديم معمول بوده كه در ميان ساعات درس، زنگ تفريح مى گذاشتند، براى اين كه خستگى و ملالت را از دانش آموز و دانشجو بگيرند. روايات، مزاح كردن را از آداب مستحبِ سفر دانسته البته مزاحى که به دور از #افراط و آلودگى به گناه باشد. مرحوم علامه طباطبايى بحر العلوم در اشعار فقهى خود مى گويد. «وَ أكْثِرِ الْمِزاحَ فِى السَّفَرِ إذا * لَمْ يَسْخَطِ الرَّبَ وَ لَمْ يَجْلِبْ أذَىً» (در سفرها #مزاح زياد كن، مزاحى كه سبب خشم خدا نشود و موجب آزار كسى نگردد).
🔹اين شعر برگرفته از حديثى از پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله) است كه مى فرمايد: شش چيز است كه نشانه شخصيت انسان است سه چيز در حضر و سه چيز در سفر؛ سه چيز در سفر را به اين صورت بيان فرمود: «فَبَذْلُ الزّادِ وَ حُسْنُ الْخُلْقِ وَ الْمِزاحُ فِی غَيْرِ الْمَعاصی» [۱] (بخشيدنِ بخشى از زاد و توشه به ديگران و حُسن خُلق و #مزاح كردن به صورتى كه موجب عصيانى نشود). اين موضوع در مورد سفر تأكيد شده؛ زيرا در گذشته، سفرها غالباً آميخته با خستگى هاى جسمى و روحى بوده و اين مزاح ها مى توانست خستگى و ملالت جسمى و روحى را برطرف سازد.
🔹ناگفته پيداست كه #مزاح بايد در حد #اعتدال و خالى از افراط و بى بند و بارى و دور از اذيت و آزار ديگران و آنچه موجب خشم خداوند مى شود باشد. «طرائف» جمع «طريفة» به معناى هر چيز زيبا، دل انگيز و شگفتى آور است و «حِكَم» جمع «حكمت» به معناى علم و دانش و مطالب آموزنده و به معناى عقل است، بنابراين «طرائف الحكم» به معناى نكته هاى لطيف و زيبا است؛ خواه علمى باشد يا ادبى، در قالب شعر باشد يا به شكل نثر، ولى مى توان آن را به قرينه روايات و به اصطلاح از باب «تنقيح مناط» به هر گونه مزاح و سخنانى نشاط انگيز هر چند جنبه علمى نداشته باشد تعميم و تسرّى داد.
🔹در حديثى مى خوانيم كه: «گاه يك مرد عرب بيابانى خدمت پيغمبر اكرم (صلى الله عليه وآله) مى رسيد و هديه اى براى آن حضرت مى آورد. سپس عرض مى كرد: اى رسول خدا؟ «أعْطِنا ثَمَنَ هَدِيَّتِنا»؛ (قيمت اين هديه را لطف كنيد) پيغمبر (صلى الله عليه و آله) با شنيدن اين سخن مى خنديد و گاه هنگامى كه غمگين مى شد مى فرمود: «ما فَعَلَ الاَعْرابِىُ لَيْتَهُ أَتَانَا» [۲] (آن مرد اعرابى كجاست؟ اى كاش! سراغ ما مى آمد). بار ديگر تأكيد مى كنيم كه نبايد براى رفع خستگى آلوده به #گناه شد، آنگونه كه در دنياى امروز معمول است كه هرگونه سرگرمى سالم و ناسالم را براى رفع خستگى مى پسندند؛ بلكه بايد #تقوا و #اعتدال را در آن رعايت كرد.
🔹اين سخن را با شعرى كه ابن ابى الحديد در شرح اين كلام حكمت آميز مولا آورده پايان مى دهيم: «أفِدْ طَبْعَكَ الْمَكْدُودَ بِالْجِدِّ راحةً * تَجَمُّ وَ عَلِّلْهُ بِشَىء مِنَ الْمَزْحِ - وَ لكِنْ إذا أعْطَيْتَهُ ذكَ فَلْيَكُنْ * بِمَقْدارِ ما يُعْطَى الطَّعامُ مِنَ الْمِلْحِ». [۳] (طبع فرسوده و خسته خود را راحتى ببخش تا راحت پذيرد و به وسيله چيزى از #مزاح آن را درمان كن ولى هنگامى كه اين فرصت را به طبع خود دادى بايد به مقدار نمكى باشد كه در طعام مى ريزند [كه اگر بيش از حد باشد طعام را شور و غير قابل استفاده مى كند]).
#مآخذدرمنبعموجوداست
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۱۳، ص ۵۳۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#نشاط
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️حاضر دیدن اهل بیت، عامل نجات انسان
🔹حضرت آیت الله بهجت قدسسره: نجات برای کسی است که #اهل_بیت علیهم السلام را در همه جا مورد تخاطب و حاضر ببیند.
📕در محضر بهجت، ج ١، ص ۲۹۵
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️شیوه های مبارزه با فتنه و فتنه گران
🔸در پاسخ به مسئله، مبنی بر شیوههای مبارزه با #فتنه، میتوان گفت، برای شناخت راهها و روش های مبارزه با فتنه ابتدا بایستی، ریشه های فتنه و علل شکلگیری آن را مورد بررسی قرار داد، و سپس بر اساس این مبانی و ریشهها به مقابله با آن پرداخت. شما تا زمانی که ندانید، ریشه های به وجود آمدن یک #فتنه چیست، شاید نتوانید به علاج آن بپردازید. شناخت ریشهها باعث میشود، از هدر رفت سرمایه های مادی و معنوی که در برخورد با فتنه بکار گرفته میشود، جلوگیری نمود. بر این اساس میتوان موارد زیر را به عنوان مهمترین روشهای مقابله با #فتنه مدنظر قرار داد:
1⃣یکی از اولیهترین راهها در این مقابله، همانگونه که در ابتدا نیز ذکر شد، #شناخت_ریشهها و از بین بردن ریشههای فکری و عملی #فتنه و #فتنه_گران است.
2⃣از دیگر روشها که به نظر میآید از اهمیت قابل توجهی نیز برخوردار باشد، #پیشگیری قبل از بروز باشد. به این معنی که #نخبگان_جامعه بایستی بر اساس میزان توجهی که نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی دارند، با به کارگیری #تمهیدات_مناسب، جلوی بروز و ظهور هرگونه #فتنه را در جامعه بگیرند. این امر نه با زور و قدرت مادی، بلکه با قدرت معنوی و فرهنگی مبنی بر «بالابردن سطح فرهنگی جامعه» امکانپذیر است.
3⃣سومین راهکار، تقویت فکری و فرهنگی جریان هایی است که نقش رهبری و هدایت جامعه را بر عهده دارند. این جریانها تنها چهرههای برجسته سیاسی یا علمی نیستند، بلکه در تمامی مراتب، اعم از روحانی محل، منطقه، اساتید دانشگاهها و افراد تحصیل کرده و اثرگذار در هر محفل سیاسی ـ اجتماعی بایستی دارای آگاهی های قابل توجهی باشند، تا «هجمهها و تندبادهای فتنهانگیز» نتواند از میان ایشان یارگیری کند. زیرا که انحراف این جریانها به معنی انحراف و از راه بیرون شدن بخشهای قابل توجهی از جامعه است.
4⃣از دیگر راهکارهای مقابله با #فتنه، گوش سپردن به نظرات افراد و #نخبگانی است که از نظر فرهنگی، دینی، اجتماعی و سیاسی، امتحان خود را در مراحل مختلف پس داده باشند و جامعه اطمینان معقولانهای به نظرات ایشان داشته باشد.
5⃣بالابردن سطح #بصیرت و بینش در #آحاد_جامعه که این امر در خصوص اقشار تحصیل کرده از اهمیت قابل توجهی برخوردار میشود. از جمله راهکارهای بالابردن سطح بصیرت و بینش، مطالعه نظاممند تاریخ است. شناخت تحولات تاریخی و ریشههای آن در بسیاری از مواقع مشابهت هایی نیز با مسائل معاصر خواهد داشت که شناخت آن #بصیرت و تجربهای مناسب برای مقابله به انسان میدهد.
6⃣توجه به ندای «رهبران دینی جامعه» که به دلیل ضمانت فکری که در مورد ایشان بیشتر وجود دارد، راحتتر میتوان بر اساس نظرات ایشان راه صواب را دید.
7⃣یکی دیگر از راههای مقابله با #فتنه را میتوان از فرمایش حضرت #امام_حسین (علیه السلام) در ظهر #عاشورا، به دست آورد. ایشان پس از اینکه نصیحت هایشان در سپاهیان سیاهدل یزید اثری نبخشید، در تحلیل این امر فرمودند؛ شکم هایشان از مال حرام پر شده، دیگر یارای شنیدن سخن حق را ندارد. از این فرمایش، میتوان تحلیل کرد که یکی از ریشه های پیدایش یک #فتنه، زیاد شدن #انحرافات، و به خصوص خوردن #لقمه_حرام است. بر این اساس میتوان گفت، یکی از راهکارهای مهم در از بین بردن فتنه، توجه به #مسائل_معنوی و دینی درون خانواده و بهرهمندی از #لقمه_حلال است.
منبع: پرسمان
#فتنه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد