تبلیغ تسخیر افراد و اشیاء وسیله ای برای جذب افراد در فرقه‌های نوظهور 🔻 قسمت (پایانی) 2️⃣ ♦️ قرآن کریم در ادامه حکایت می‌کند که آدم و حوّا تحت تأثیر وسوسه‌های شیطان قرار گرفتند و فریب وعده و وعیدهای او را خوردند. 🔷 پرسشی که دراینجا درباره قدرت جلب توجه می‌کند، این است که نظر قرآن درباره بار ارزشیِ مثبت یا منفیِ به کارگیری این میل چیست❓آیا قرآن آن را کاملاً خوب می‌داند یا کاملاً بد❓ و یا اینکه بین موارد آن تفصیل می‌دهد❓ 🔶 در پاسخ بایدگفت: نباید توقع داشت که قرآن انسان را به طورکامل از به کارگیری یک میل فطری باز دارد؛ زیرا هم از نظر عقل و هم از منظر قرآن آن چه خدای متعال در فطرت انسان قرار داده بیهوده نیست، بلکه زمینه تکامل وی را فراهم می‌آورد. 🔷 همچنین وجود یک میل طبیعی در انسان نمی‌تواند مطلقاً خطرناک باشد بلکه نباید به طور کلّی سرکوب شود. نتیجه سخن آن است که سرکوب کلّی یک میل فطری را نه عقل می‌پذیرد و نه آیات قرآن تأیید می‌کند. 🔶 از آیه فطرت، «فِطْرَةَ اللهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا [روم/30] با همان سرشتی که خداوند مردم را بر آن سرشته است» و آیاتی دیگر نظیر آن استفاده می‌شود: 🔷 آن چه را خدا به انسان عطا کرده و در نهادش آفریده، برای این است که وسیله‌ای برای تکاملش باشد و بر این اساس، استفاده از آن را منع نخواهد کرد و اگر در ارتباط با آن منعی وجود داشته باشد، مربوط به کمیّت و کیفیّت تحصیل یا به کارگیری آن و به منظور جهت صحیح دادن به آن خواهد بود. [2] 🔶 در نتیجه باید گفت: تا زمانی که انسان برای خود علم، قدرت، عزّت و ریاست (مستقلاً) قائل است، آبرویی برای خودش می‌بیند و تلاش می‌کند آن را حفظ نماید، از برکت فنای اراده خود در اراده خدا محروم است. انسانی که در اراده خدا فانی شد، مملوکات و صفات خود را به صاحبش برمیگرداند. 🔷 تعبیر پُر معنای «رِدای کبریایی»؛ مخصوص خدا است. اگر کسی بخواهد با خدا در این رِدا شریک شود در واقع مدعی نوعی الوهیت است. 🔶 از همان قدم اول انسان باید تکبر (و حس قدرت طلبی و رسیدن به قدرت را) از خودش دور کند، (در واقع) همین رذیله باعث شد که شیطان از دستگاه الهی رانده شود. [3] 🔷 ولی در عرفان واره ها با تبلیغ و ترویج روحیه قدرت طلبی و به کسب قدرت و در نتیجه تسخیر دیگران و اشیاء پیرامون، افراد غافل و جاهل را به سمت خود جذب می‌کنند. ♦️ غافل از اینکه همه اینها جز برای رسیدن به اهداف شوم و پلید سرکردگان عرفان‌های کاذب چیز دیگری نمی‌باشد. پی‌نوشت [1]. ر. ک: سید محمد حسین طباطبایی، المیزان، ج 14، ص 239. [2]. برگرفته از سایت اطلاع رسانی علامه مصباح یزدی. [3]. همان به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2