#بخوان_و_بخوان_و_بخوان
#کتاب_های_نوجوانان
امضا؛ من دل تنگ
انتشارات: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
نویسنده: بهاره سلمانی
تصویرگر: ابوالفضل همتی اهویی
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 32
سال انتشار شمسی : 1400
پایان مطالعه، ساعت 1 بامداد چهارشنبه 13 تیر 1403
اشعاری زیبا و تصاویری کار شده و ترکیبی از شعر و تصویر، دلنشین.
https://ble.ir/S_M_Kheradmand
#فایل_های_صوتی_و_تصویری_شنیده_و_دیده_شده
#روانشناختی
سمینار «روانشناسی مثبت نگر»
بحثی تقریبا دو ساعتی که در دو روز پایانی خرداد 1403 شنیدم.
حرف های خوب در میان اعتقادات سست و راهنمایی های فکری غلط!! که البته در میان آن ها که محبوبیتی هم در جمع جوانان دانشجو می جویند کم نیست!
اخیراً ترجمه ای هم از این گوینده ی روانشناس دیدم که کتابش را تقدیم به فردی از منحرفان اعتقادی کرده بود!
فهمیدم برخی حرف هایش فقط از روی نادانی و جهل نیست! ...
خدای متعال عاقبت ما را ختم به خیر نماید.
https://eitaa.com/s_m_kheradmand
سرود درّ نجف.mp3
12.2M
#امیر_عالم_امیرالمؤمنین_علی_علیه_السلام
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.
#وعده_ی_ما_ایوان_نجف ...
https://eitaa.com/s_m_kheradmand
#روز_نگاشت - 1377
#بازدیدهای_فرهنگی
* یکشنبه – 11 بهمن 1377 – 14 شوال 1419 – 31 ژانویه 1999
با تعدادی از دوستان فرهنگی مؤسسه ی پیام هدایت برای بازدید از مجموعهی پیشدبستانی و دبستان بنی هاشمی، واقع در کرج راهی شدیم. زمان این بازدید از حدود ساعت 12 که از دزاشیبِ تجریش راه افتادم تا حدود 17 که در خیابان شریفیِ تهران پیاده شدم به طول انجامید؛ نماز در مسجدی در تهران و ناهار در مؤسسهی بنی هاشمی.
نکات بسیاری قابل ذکر است که به برخی اشاره می کنم:
ک 1. مدیریت علاقهمند، با تجربیات مدرسهای و غیر مدرسه با روحیهای شاداب و دارای تدینی سنتی که از بچهی یک روحانی انتظار میرود؛ باپشتکار و نگران از سختیها اما یک تنه ایستاده اند! ... و این خیلی جالب است!
2. 180 دانشآموز پیش دبستانی و دبستانی دارند؛ مدرسه ای تازه تأسیس، دارای امکانات نسبتاً خوب با توجه به واقع شدن در شهرستان!
3. در بعضی زمینهها نقص امکانات و مربی و معلم دارند، در عین حال 70 نفر کادر آموزشیِ کل مؤسسه است!
4. دارای یک پیشدبستانی مختصر با یک مربی سه سال تجربه که اهل کرج است و محیطهای دیگر را خیلی ندیده، اما ظاهراً علاقهمند است.
5. کلاسها در خودشان خوب است و نمازخانهی بسیار زیبا و عالی ای دارند.
علاقهی شدید مدیر به مسائل مذهبی و عقیدتی کاملاَ آشکار است. حیف است که چنین مدیری ظاهراً تنها است و نه تنها از داشتن کمک های جدیِ اجرایی بلکه مشاورهای توانمند هم محروم است! البته مدیر سلائق خاص خود را دارد که شاید هر شخصی هم نتواند با ایشان همراه شود ولی این شاخصه تقریباً در همه ی مجموعه ها هست؛ معاون هم دارند، اما ظاهراً تقسیم کارِ زیادی صورت نپذیرفته، مدیر تنها دیده میشوند و ظاهراً مدرسه را به شکل غیر ساختاریافته اداره میکنند.
6. ظاهراً با مجموعه ی «جامعه ی تعلیمات اسلامی» نظرات متفاوتی دارند؛ از جمله این که میگوید: «مدارس جامعه طبق یک الگوی خاص عمل میکنند، اما من میگویم باید با زمانه و زمان تغییر کرد!».
ی 7. مدرسه پر است از عکسهای یادگاری مدیر و خانوادهی او! مدیر علاقهمند به رشد بچههای خویش هم هست! خانوادهی مدیر به قول خودشان «با هم صبح علیالطلوع مدرسهاند تا شب»؛ همه در خدمت مدرسهاند! دختر خانم ایشان بر کل معلمین زن دبستان نظارت دارد و بعضی کارهای مالی و دفتری را نیز انجام میدهند.
8. مدیر با خاطراتش خیلی لذت می برد و حتی در پی ساختن مستندی از خاطرات زیبای خود برای آینده است.
خدا بر توفیقات همهی کارکنان مدرسهی بنیهاشمی بیافزاید؛ به نظر می رسد با این انرژی اولیه آینده ی خوبی داشته باشند؛ ان شاء الله.
https://ble.ir/S_M_Kheradmand
#در_جستجوی_حقیقت
عدم امکان جمعِ دین، عرفان و فلسفه
در نظر علامه طباطبایی
مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان (المیزان»، جلد 5، صفحه 282-283، چاپ دوم (1390ق)، (سوره ی مائده، تفسیر آیات 15-19)) مطلب مهمی می آورند که به عنوان استاد مسلم #فلسفه و #عرفان مصطلح که شاگردن متعددی در این دو زمینه داشته اند و البته آشنای با روایات و فرمایشات اهل بیت علیهم السلام نیز بوده اند جایگاه سخن را افزون می سازد:
... بنا بر آنچه گفتیم، راه معرفت و جستجوی حقایق و کشف آن ها سه دسته شد:
ظواهر بیانات دینی، و بحث عقلی فلسفی، و- تصفیه ی نفس.
هر یک از این سه راه را طایفه ای از مسلمین پیموده اند و میان این سه همواره کشمکش و حمله و درگیری بوده است و جمع کردن میان این سه طایفه محال است، مانند تغییر زوایای مثلث، که (180 درجه می باشد و) اگر بر یکی از آن ها بیفزایی بناچار از دو زاویه ی دیگر کاسته ای و به عکس.
در تفسیر قرآن نیز اختلاف فاحشی میان مفسران، برپایه ی اختلاف مشرب علمی آنان وجود دارد، به این معنی که در غالب موارد، نظر علمی (فلسفی یا عرفانی)، بر قرآن حمل (تحمیل) شده است و نه عکس آن، مگر در جاهایی شاذ و اندک. و تو دانستی که قرآن، هر چه از طرق معرفت، حق و درست است تصدیق می کند و حاشا از ساحت قرآن که باطن آن حق باشد و ظاهر آن موافق باطن نباشد. و حاشا که حقی – ظاهر یا باطن- وجود داشته باشد و برهان حق و صحیح، آن را رد و نقض کند.
برای همین [اختلاف غیر قابل رفع] است که جمعی از علما، با استفاده از سرمایه ی علمی خویش، با همه ی اختلاف مشرب، درصدد بر آمدند تا میان ظواهر و بیانات دینی و مطالب عرفانی توافق برقرار کنند، مانند: «ابن عربی» و «عبدالرّزاق کاشانی» و «ابن فهد» و «شهید ثانی» و «فیض کاشانی»؛ (مرحوم محمدرضا حکیمی در ذیل این سخن مرحوم علامه طباطبایی می نویسد: این نظر میتواند مؤدای همان سخن شیخ انصاری باشد در آغاز کتاب رسائل و در مبحث قطع که: برهانی عقلی و قطعی بر خلاف هیچ یک از ظواهر شرعی نداریم و دیده نشده است. این سخن با ضمیمه شدن سخن اول که جمع میا فلسفه و عرفان و قرآن از محالات ابدی است برساند که در آن دو مشرب مطلبی حق و قطعی وجود ندارد وگر نه انطباق حق با حق محال نیست؛ خوب تأمل شود. (حکیمی، محمدرضا. (بهار1388). الهیات الهی و الهیات بشری (نظرها). قم: دلیل ما. صفحه ی 713))
جمعی دیگر خواستند میان فلسفه و عرفان توافق برقرار سازند، مانند «ابونصرفارابی» و «شیخ سهروردی» - صاحب حکمت اشراق- و «شیخ صائن الدّین محمّد ترُکه»؛ گروهی دیگر خواستند میان ظواهر و بیانات دینی [وحی] و فلسفه جمع کنند، مانند «قاضی سعید (قمی)» و برخی دیگر؛ و دیگرانی خواستند میان همه ی این مشرب ها [دین، فسلفه و عرفان]، توافق پدید آورند، مانند «ابن سینا» در تفاسیری که نوشته است و دیگر کتاب هایش، و «صدرالمتألّهین شیرازی» در کتاب ها و رساله های خود، و نیز عده ای که پس از ملاصدرا آمده اند.
و با وجود همه ی این تلاش ها، اختلاف ریشه دار(میان این سه مشرب و سه مکتب) همچنان باقی است و این کوشش های بسیار درباره ی ریشه کن کردن اختلاف، و در کار خاموش کردن آتش اختلاف ثمری نداده است جز هر چه بیشتر شعله ور ساختن آن آتش، بطوری که «أَلفَیتَ کلَّ تَمیمۀٍ لا تَنفَعُ = چنان می یابی که دیگر هیچ بازوبندی [دعایی] برای این درد (مرگ)، سودمند نیست [و اختلاف- مانند محالات ریاضی و ابدی – همچنان به حال خود باقی است، و باقی خواهد بود]».... (مثالهایی که زدهاند (زوایای مثلث یا علاج مرگ) هر دو از محالات ابدی هستند پس جمع میان فلسفه و عرفان و قرآن نیز همین گونه ابدی است و با وجود این بزرگانی که تاکنون آمدهاند و کوشیدهاند و نتیجه ی عکس گرفتهاند کدام منظومه خوانی میخواهد پس از این، این کار ذاتاً محال را انجام دهد؟ و امر آسمانی و امر زمینی را به هم بدوزد؟ (حکیمی، محمدرضا. (بهار1388). الهیات الهی و الهیات بشری (نظرها). قم: دلیل ما. صفحه ی 714))
http://sm-kheradmand.com
#روز_نگاشت - 1382
* جمعه - 19 اردبیهشت 1382 – 7 ربیع الاول 1424 – 9 می 2003
صبح برای جلسه ی اعتقادی، ۶ ساعت وقت گذاشتم و عصر مقداری مطالعه کردم.
قبل از غروب سری به منزل آقای حاج حسین خلج رفتم و بعد با همسرم رفتیم مسجد جامع غدیر خم (ضرابخانه) و بعد از اقامه ی نماز از مجلس روضه و توسل به امام حسن عسکری علیه السلام استفاده کردیم؛ مسجد برنامه ی پذیرایی نداشت بنابر این خودمان شام، ساندویچ زبان میهمان امام عسکری علیه السلام بودیم. الحمد لله این هفته: حدود۴ ساعت مطالعات در حوزه ی دین داشتم؛ ۳۰ دقیقه جلسه ی احکام و یک ساعت جلسه اعتقادی برگزار کردم؛ به لطف وجود مقدس حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف دعای عهدم در این هفته ترک نشد.
http://sm-kheradmand.com
گزاره هایی پیرامون #طلاق (11 - در پیام رسان ایتا)
در ایران، نسبت طلاق به ازدواج به ۴۲٪ رسید!
آمار ازدواج و طلاق سال 1402 به روایت مرکز آمار:
❤️ ازدواج: ۴۸۱.۳۹۴ مورد (۸.۷٪ کاهش نسبت به سال ۱۴۰۱)
💔 طلاق: ۲۰۲.۱۸۳ مورد (۲.۷٪ کاهش نسبت به سال ۱۴۰۱)
نسبت طلاق به ازدواج به ۴۲٪ ؛ به عبارتی در سال گذشته از هر پنج ازدواج، دو طلاق رخ داده است!
http://sm-kheradmand.com
#امام_حسین_علیه_السلام_استثنای_عالم_وجود
نکتهی اول: تاریخ میلاد حضرت
نقل اول در تاریخ ولادت حضرت سیدالشهداء علیه السلام ان است که: در توقیع شریفی که وجود مقدس امام عصر علیه¬السلام به قاسم بن علاء همدانی وکیل امام حسن عسکری علیهالسلام رساندهاند اشاره شده است که: «امام حسین علیه¬السلام در روز پنج¬شنبه، سوم ماه شعبان متولد شدهاند» و بعد حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف به روزه¬داری در آن روز و خواندن دعاهایی توصیه فرمودهاند.
روزها به خودی خود صاحب فضیلت نیستند، ولی وقتی وجودهای مقدس در روزی متولد میشوند آن روز هم صاحب فضلیت میشود؛ البته که این اتفاق برای همگان نیست بلکه از اختصاصات حجج الهی است.
نقل دوم از جناب ابن¬شهرآشوب است که در روز سه¬شنبه یا پنج¬شنبه پنجم شعبان سال 4 هجری قمری آن وجود مقدس دنیا را به قدوم خود مزین فرمود.
نقل سوم از مرحوم شیخ مفید و همچنین در کتاب تهذیب و آثاری دیگر است که ولادت حضرت را آخر ماه ربیع¬الاول بیان نمودهاند.
بنابراین چند نقل متفاوت راجع به میلاد امام حسین علیه¬السلام وجود دارد؛ ولی نکته ی مهم آن این است که درآن روز، روزه مستحب است و دعای خاص دارد. توصیهی وجود مقدس امام زمان علیه¬السلام این است که دعا را اینچنین بخوانید: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ الْمَوْلُودِ فِي هَذَا الْيَوْمِ ... .
روزی که وجود مقدس امام حسین علیه¬السلام پا به عرصهی دنیا میگذارند آن روز، روز عبادت و توجه به خداوند است و این خودش تلویحاً به وساطت امام حسین علیه¬السلام در درگاه خداوند اشاره دارد و نوعی طلب شفاعت از نام و یاد سیدالشهداء علیه¬السلام است. ما در مراجعه به روایات و ادعیه، بیشتر متوجه نقش ائمه علیهم¬السلام و مقام آنها میشویم. شیعه، اهل بیت علیهم¬السلام را دارای قدرت و علم بلا منازعِ الهی میداند و بر «مِن عندالله» بودن آن تاکید می کند. روزه داری برای تقرب به خداوند است و امام حسین علیه-السلام هم شفیع درگاه خداست؛ و این بحث اعتقادی و مهم، توسل و شفاعت به درگاه خداوند به امر خود حق متعال است: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (مائده،35). قسم دادن خدا به وجود مقدس امام حسین علیه¬السلام نیز به معنای شفیع قرار دادن امام در درگاه خداوند میباشد.
یک توجه لازم و برخاسته از تجربه این است که یکی از نشانههای عام این که یک دعا و ذکری از وجود مقدس اهل بیت علیهم¬السلام صادر شده باشد - به معنای این که منبع آن وحی است - این است که در این ذکر یا دعا به وجود مقدس خاتم¬الانبیا صلی الله¬علیه¬و¬آله¬و¬سلم و اهل بیت علیهم¬السلام اشاره شده است؛ گاهی برخی دعاها صلوات ندارد و به نوعی ذکری از مقام اهل بیت علیهم¬السلام ندارد. در بعضی نام پیامبر صلی¬الله¬علیه¬و¬آله¬وسلم تنها آمده و اشاره به آل نشده است و این میتواند به عنوان یک نشانهای مورد توجه قرار گیرد که لااقل راجع به آن دعا یا ذکر تحقیقی شود.
کتاب پر ارج #امام_حسین_علیه_السلام_استثنای_عالم_وجود
مجموعه ای مکتوب و بر گرفته از مجموعه جلساتی با همین عنوان است که به همت عزیزان و بزرگوارانی پیاده سازی و تنقیح گردیده است و ان شاء الله پیش از انتشار آن، در کانال های «سیدمحمد خردمند» (تلگرام و بله و ایتا) در معرض مطالعه و استفاده ی مخاطبان گرامی قرار می گیرد.
در پیاده سازی و تنظیم این بخش سپاسدار سرکار خانم م. نورشاهی و جناب آقای مهندس سینا افطسی هستم.
https://t.me/Kheradmand_S_M