eitaa logo
کانال سیدمحمد خردمند
278 دنبال‌کننده
974 عکس
111 ویدیو
162 فایل
سیدمحمد خردمند
مشاهده در ایتا
دانلود
(72) - در پیام رسان ایتا عنوان بحث: جلساتی مهم و راهکار محور برای پاسخ به یکی از موضوعات مهم در تربیت. مخاطبان، مادران دانش آموزان سال اول تا چهارم دبستان هستند. فکر می کنم خیلی حرف های مهم و سرنوشت سازی در این مجموعه طرح شده است؛ ان شاء الله که به عنایت امام عصر علیه السلام موجب حفظ بهتر متربیان دور مانده از حجت خدا در عصر غیبت باشد. آدرس این مجموعه فایل ها: http://sm-kheradmand.com/Seminars/Tarbiyati/page32/lang/Fa.aspx
- 1402 * چهارشنبه – 25 بهمن 1402 – 6 شعبان المعظم 1445 – 16 فوریه 2024 • مباحثی در «توحید» و «حجیت قرآن» مجموعه جلساتی بود که به لطف الهی در 6 اسفند 1399 آغاز شد و امروز، در 25 بهمن 1402 به اتمام رسید. 105 جلسه ی ارزشمند و مفید که هر نوبت حدود 3 ساعت به طول می انجامید. برای حضور و استفاده از این مجموعه مباحث - که بخشی از آن گرفتار فضای مجازیِ دوران کرونا بود - خدای را شاکرم. انصافاً مباحثی دقیق مورد طرح و گفتگو قرار گرفت. • بنا نبود که این برنامه گرفتار آفت شود ولی دست تقدیر چنان کرد که ما از این قرار شیرین محروم شدیم. دوستان و همراهان بسیار خوبی به بهانه ی این برنامه یافتم که بارها اذعان نموده ام: «کمتر جمعی چنین با تقوا و اهل ولایت و برائت و اخلاص نصیب می شود!» دوستانی که مباحثه ی علمی با ایشان آموزنده، آشنایی با توفیقات ایشان تنبه دهنده و هم سخنی با ایشان معرفت زا بود! کسانی که برای خدمت و یاری دین خدا مشوق هم بودند و در این راه هم سبقت می جستند! به گمان این کوچکترین جمع، اوج این لذت با هم بودن زمانی بود که دل ها متذکّر به معارف توحیدی می شد! و چه شیرین حالاتی بود! • خداوند توفیق داده بود و آغاز هر جلسه را با قرائت صفحاتی از قرآن کریم آغاز می نمودیم؛ به نیابت از امام عصر علیه السلام و تقدیم ثواب آن به حضرت خدیجه ام المؤمنین سلام الله علیها؛ در برخی از جلسات هم ذکر توسل به حضرات معصومین علیهم السلام و اشک بر مصیبت خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و فراغ امام زمان سلام الله علیه با نوای دوستی با صفا، حال و هوای جمع را تغییر می داد. • چه بگویم از ان چه درباره ی قرآن به مباحثه نشستیم! ... خدای تعالی ما را از خواب غفلت بیدار کند! • زمانی که برای پیش مطالعه، حضور و تحقیقات و مطالعات پیرامون هر جلسه گذشته، حداقل 500 ساعت بوده است؛ هنوز توفیق دارم از برخی فایل های صوتی این مجموعه مباحث بهره ی مجدد ببرم. https://t.me/Kheradmand_S_M
با احترام با توجه به هک شدن کانال تلگرامی بنده بعد از کمی غصه خوردن 😜 به کوری چشم دشمنان امیرالمؤمنین علیه السلام کانال جدید را با آدرس زیر راه اندازی کردم. امید که بتوانیم اطلاعات از دست رفته را باز یابیم. https://t.me/Kheradmand_S_M
امضا؛ من دل تنگ انتشارات: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نویسنده: بهاره سلمانی تصویرگر: ابوالفضل همتی اهویی قطع : رقعی تعداد صفحه : 32 سال انتشار شمسی : 1400 پایان مطالعه، ساعت 1 بامداد چهارشنبه 13 تیر 1403 اشعاری زیبا و تصاویری کار شده و ترکیبی از شعر و تصویر، دلنشین. https://ble.ir/S_M_Kheradmand
سمینار «روانشناسی مثبت نگر» بحثی تقریبا دو ساعتی که در دو روز پایانی خرداد 1403 شنیدم. حرف های خوب در میان اعتقادات سست و راهنمایی های فکری غلط!! که البته در میان آن ها که محبوبیتی هم در جمع جوانان دانشجو می جویند کم نیست! اخیراً ترجمه ای هم از این گوینده ی روانشناس دیدم که کتابش را تقدیم به فردی از منحرفان اعتقادی کرده بود! فهمیدم برخی حرف هایش فقط از روی نادانی و جهل نیست! ... خدای متعال عاقبت ما را ختم به خیر نماید. https://eitaa.com/s_m_kheradmand
سرود درّ نجف.mp3
12.2M
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ. ... https://eitaa.com/s_m_kheradmand
- 1377 * یکشنبه – 11 بهمن 1377 – 14 شوال 1419 – 31 ژانویه 1999 با تعدادی از دوستان فرهنگی مؤسسه ی پیام هدایت برای بازدید از مجموعه‌ی پیش‌دبستانی و دبستان بنی هاشمی، واقع در کرج راهی شدیم. زمان این بازدید از حدود ساعت 12 که از دزاشیبِ تجریش راه افتادم تا حدود 17 که در خیابان شریفیِ تهران پیاده شدم به طول انجامید؛ نماز در مسجدی در تهران و ناهار در مؤسسه‌ی بنی هاشمی. نکات بسیاری قابل ذکر است که به برخی اشاره می کنم: ک 1. مدیریت علاقه‌مند، با تجربیات مدرسه‌ای و غیر مدرسه با روحیه‌ای شاداب و دارای تدینی سنتی که از بچه‌ی یک روحانی انتظار می‌رود؛ باپشتکار و نگران از سختی‌ها اما یک تنه ایستاده اند! ... و این خیلی جالب است! 2. 180 دانش‌آموز پیش دبستانی و دبستانی دارند؛ مدرسه ای تازه تأسیس، دارای امکانات نسبتاً خوب با توجه به واقع شدن در شهرستان! 3. در بعضی زمینه‌ها نقص امکانات و مربی و معلم دارند، در عین حال 70 نفر کادر آموزشیِ کل مؤسسه است! 4. دارای یک پیش‌دبستانی مختصر با یک مربی سه سال تجربه که اهل کرج است و محیط‌های دیگر را خیلی ندیده، اما ظاهراً علاقه‌مند است. 5. کلاس‌‌ها در خودشان خوب است و نمازخانه‌ی بسیار زیبا و عالی ای دارند. علاقه‌ی شدید مدیر به مسائل مذهبی و عقیدتی کاملاَ آشکار است. حیف است که چنین مدیری ظاهراً تنها است و نه تنها از داشتن کمک های جدیِ اجرایی بلکه مشاورهای توانمند هم محروم است! البته مدیر سلائق خاص خود را دارد که شاید هر شخصی هم نتواند با ایشان همراه شود ولی این شاخصه تقریباً در همه ی مجموعه ها هست؛ معاون هم دارند، اما ظاهراً تقسیم کارِ زیادی صورت نپذیرفته، مدیر تنها دیده می‌شوند و ظاهراً مدرسه را به شکل غیر ساختاریافته اداره می‌کنند. 6. ظاهراً با مجموعه ی «جامعه ی تعلیمات اسلامی» نظرات متفاوتی دارند؛ از جمله این که می‌گوید: «مدارس جامعه طبق یک الگوی خاص عمل می‌کنند، اما من می‌گویم باید با زمانه و زمان تغییر کرد!». ی 7. مدرسه پر است از عکس‌های یادگاری مدیر و خانواده‌ی او! مدیر علاقه‌مند به رشد بچه‌های خویش هم هست! خانواده‌ی مدیر به قول خودشان «با هم صبح علی‌الطلوع مدرسه‌اند تا شب»؛ همه در خدمت مدرسه‌اند! دختر خانم ایشان بر کل معلمین زن دبستان نظارت دارد و بعضی کارهای مالی و دفتری را نیز انجام می‌دهند. 8. مدیر با خاطراتش خیلی لذت می برد و حتی در پی ساختن مستندی از خاطرات زیبای خود برای آینده است. خدا بر توفیقات همه‌‌ی کارکنان مدرسه‌ی بنی‌هاشمی بیافزاید؛ به نظر می رسد با این انرژی اولیه آینده ی خوبی داشته باشند؛ ان شاء الله. https://ble.ir/S_M_Kheradmand
عدم امکان جمعِ دین، عرفان و فلسفه در نظر علامه طباطبایی مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان (المیزان»، جلد 5، صفحه 282-283، چاپ دوم (1390ق)، (سوره ی مائده، تفسیر آیات 15-19)) مطلب مهمی می آورند که به عنوان استاد مسلم و مصطلح که شاگردن متعددی در این دو زمینه داشته اند و البته آشنای با روایات و فرمایشات اهل بیت علیهم السلام نیز بوده اند جایگاه سخن را افزون می سازد: ... بنا بر آنچه گفتیم، راه معرفت و جستجوی حقایق و کشف آن ها سه دسته شد: ظواهر بیانات دینی، و بحث عقلی فلسفی، و- تصفیه ی نفس. هر یک از این سه راه را طایفه ای از مسلمین پیموده اند و میان این سه همواره کشمکش و حمله و درگیری بوده است و جمع کردن میان این سه طایفه محال است، مانند تغییر زوایای مثلث، که (180 درجه می باشد و) اگر بر یکی از آن ها بیفزایی بناچار از دو زاویه ی دیگر کاسته ای و به عکس. در تفسیر قرآن نیز اختلاف فاحشی میان مفسران، برپایه ی اختلاف مشرب علمی آنان وجود دارد، به این معنی که در غالب موارد، نظر علمی (فلسفی یا عرفانی)، بر قرآن حمل (تحمیل) شده است و نه عکس آن، مگر در جاهایی شاذ و اندک. و تو دانستی که قرآن، هر چه از طرق معرفت، حق و درست است تصدیق می کند و حاشا از ساحت قرآن که باطن آن حق باشد و ظاهر آن موافق باطن نباشد. و حاشا که حقی – ظاهر یا باطن- وجود داشته باشد و برهان حق و صحیح، آن را رد و نقض کند. برای همین [اختلاف غیر قابل رفع] است که جمعی از علما، با استفاده از سرمایه ی علمی خویش، با همه ی اختلاف مشرب، درصدد بر آمدند تا میان ظواهر و بیانات دینی و مطالب عرفانی توافق برقرار کنند، مانند: «ابن عربی» و «عبدالرّزاق کاشانی» و «ابن فهد» و «شهید ثانی» و «فیض کاشانی»؛ (مرحوم محمدرضا حکیمی در ذیل این سخن مرحوم علامه طباطبایی می نویسد: این نظر می‌تواند مؤدای همان سخن شیخ انصاری باشد در آغاز کتاب رسائل و در مبحث قطع که: برهانی عقلی و قطعی بر خلاف هیچ یک از ظواهر شرعی نداریم و دیده نشده است. این سخن با ضمیمه شدن سخن اول که جمع میا فلسفه و عرفان و قرآن از محالات ابدی است برساند که در آن دو مشرب مطلبی حق و قطعی وجود ندارد وگر نه انطباق حق با حق محال نیست؛ خوب تأمل شود. (حکیمی، محمدرضا. (بهار1388). الهیات الهی و الهیات بشری (نظرها). قم: دلیل ما. صفحه ی 713)) جمعی دیگر خواستند میان فلسفه و عرفان توافق برقرار سازند، مانند «ابونصرفارابی» و «شیخ سهروردی» - صاحب حکمت اشراق- و «شیخ صائن الدّین محمّد ترُکه»؛ گروهی دیگر خواستند میان ظواهر و بیانات دینی [وحی] و فلسفه جمع کنند، مانند «قاضی سعید (قمی)» و برخی دیگر؛ و دیگرانی خواستند میان همه ی این مشرب ها [دین، فسلفه و عرفان]، توافق پدید آورند، مانند «ابن سینا» در تفاسیری که نوشته است و دیگر کتاب هایش، و «صدرالمتألّهین شیرازی» در کتاب ها و رساله های خود، و نیز عده ای که پس از ملاصدرا آمده اند. و با وجود همه ی این تلاش ها، اختلاف ریشه دار(میان این سه مشرب و سه مکتب) همچنان باقی است و این کوشش های بسیار درباره ی ریشه کن کردن اختلاف، و در کار خاموش کردن آتش اختلاف ثمری نداده است جز هر چه بیشتر شعله ور ساختن آن آتش، بطوری که «أَلفَیتَ کلَّ تَمیمۀٍ لا تَنفَعُ = چنان می یابی که دیگر هیچ بازوبندی [دعایی] برای این درد (مرگ)، سودمند نیست [و اختلاف- مانند محالات ریاضی و ابدی – همچنان به حال خود باقی است، و باقی خواهد بود]».... (مثال‌هایی که زده‌اند (زوایای مثلث یا علاج مرگ) هر دو از محالات ابدی هستند پس جمع میان فلسفه و عرفان و قرآن نیز همین گونه ابدی است و با وجود این بزرگانی که تاکنون آمده‌اند و کوشیده‌اند و نتیجه ی عکس گرفته‌اند کدام منظومه خوانی می‌خواهد پس از این، این کار ذاتاً محال را انجام دهد؟ و امر آسمانی و امر زمینی را به هم بدوزد؟ (حکیمی، محمدرضا. (بهار1388). الهیات الهی و الهیات بشری (نظرها). قم: دلیل ما. صفحه ی 714)) http://sm-kheradmand.com
- 1382 * جمعه - 19 اردبیهشت 1382 – 7 ربیع الاول 1424 – 9 می 2003 صبح برای جلسه ی اعتقادی، ۶ ساعت وقت گذاشتم و عصر مقداری مطالعه کردم. قبل از غروب سری به منزل آقای حاج حسین خلج رفتم و بعد با همسرم رفتیم مسجد جامع غدیر خم (ضرابخانه) و بعد از اقامه ی نماز از مجلس روضه و توسل به امام حسن عسکری علیه السلام استفاده کردیم؛ مسجد برنامه ی پذیرایی نداشت بنابر این خودمان شام، ساندویچ زبان میهمان امام عسکری علیه السلام بودیم. الحمد لله این هفته: حدود۴ ساعت مطالعات در حوزه ی دین داشتم؛ ۳۰ دقیقه جلسه ی احکام و یک ساعت جلسه اعتقادی برگزار کردم؛ به لطف وجود مقدس حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف دعای عهدم در این هفته ترک نشد. http://sm-kheradmand.com
گزاره هایی پیرامون (11 - در پیام رسان ایتا) در ایران، نسبت طلاق به ازدواج به ۴۲٪ رسید! ‏آمار ازدواج و طلاق سال 1402 به روایت مرکز آمار: ❤️ ازدواج: ۴۸۱.۳۹۴ مورد (۸.۷٪ کاهش نسبت به سال ۱۴۰۱) 💔 طلاق: ۲۰۲.۱۸۳ مورد (۲.۷٪ کاهش نسبت به سال ۱۴۰۱) نسبت طلاق به ازدواج به ۴۲٪ ؛ به عبارتی در سال گذشته از هر پنج ازدواج، دو طلاق رخ داده است! http://sm-kheradmand.com
نکته‌ی اول: تاریخ میلاد حضرت نقل اول در تاریخ ولادت حضرت سیدالشهداء علیه السلام ان است که: در توقیع شریفی که وجود مقدس امام عصر علیه¬السلام به قاسم بن علاء همدانی وکیل امام حسن عسکری علیه‌‌السلام رسانده‌‌اند اشاره شده است که: «امام حسین علیه¬السلام در روز پنج¬شنبه، سوم ماه شعبان متولد شده‌اند» و بعد حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف به روزه¬داری در آن روز و خواندن دعاهایی توصیه فرموده‌اند. روزها به خودی خود صاحب فضیلت نیستند، ولی وقتی وجودهای مقدس در روزی متولد می‌شوند آن روز هم صاحب فضلیت می‌شود؛ البته که این اتفاق برای همگان نیست بلکه از اختصاصات حجج الهی است. نقل دوم از جناب ابن¬شهرآشوب است که در روز سه¬شنبه یا پنج¬شنبه پنجم شعبان سال 4 هجری قمری آن وجود مقدس دنیا را به قدوم خود مزین فرمود. نقل سوم از مرحوم شیخ مفید و همچنین در کتاب تهذیب و آثاری دیگر است که ولادت حضرت را آخر ماه ربیع¬الاول بیان نموده‌اند. بنابراین چند نقل متفاوت راجع به میلاد امام حسین علیه¬السلام وجود دارد؛ ولی نکته ی مهم آن این است که درآن روز، روزه مستحب است و دعای خاص دارد. توصیه‌ی وجود مقدس امام زمان علیه¬السلام این است که دعا را اینچنین بخوانید: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ الْمَوْلُودِ فِي هَذَا الْيَوْمِ ... . روزی که وجود مقدس امام حسین علیه¬السلام پا به عرصه‌ی دنیا می‌گذارند آن روز، روز عبادت و توجه به خداوند است و این خودش تلویحاً به وساطت امام حسین علیه¬السلام در درگاه خداوند اشاره دارد و نوعی طلب شفاعت از نام و یاد سیدالشهداء علیه¬السلام است. ما در مراجعه به روایات و ادعیه، بیشتر متوجه نقش ائمه علیهم¬السلام و مقام آن‌ها می‌شویم. شیعه، اهل بیت علیهم¬السلام را دارای قدرت و علم بلا منازعِ الهی می‌داند و بر «مِن عندالله» بودن آن تاکید می کند. روزه داری برای تقرب به خداوند است و امام حسین علیه-السلام هم شفیع درگاه خداست؛ و این بحث اعتقادی و مهم، توسل و شفاعت به درگاه خداوند به امر خود حق متعال است: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (مائده،35). قسم دادن خدا به وجود مقدس امام حسین علیه¬السلام نیز به معنای شفیع قرار دادن امام در درگاه خداوند می‌باشد. یک توجه لازم و برخاسته از تجربه این است که یکی از نشانه‌های عام این که یک دعا و ذکری از وجود مقدس اهل بیت علیهم¬السلام صادر شده باشد - به معنای این که منبع آن وحی است - این است که در این ذکر یا دعا به وجود مقدس خاتم¬الانبیا صلی الله¬علیه¬و¬آله¬و¬سلم و اهل بیت علیهم¬السلام اشاره شده است؛ گاهی برخی دعاها صلوات ندارد و به نوعی ذکری از مقام اهل بیت علیهم¬السلام ندارد. در بعضی نام پیامبر صلی¬الله¬علیه¬و¬آله¬وسلم تنها آمده و اشاره به آل نشده است و این می‌تواند به عنوان یک نشانه‌ای مورد توجه قرار گیرد که لااقل راجع به آن دعا یا ذکر تحقیقی شود. کتاب پر ارج مجموعه ای مکتوب و بر گرفته از مجموعه جلساتی با همین عنوان است که به همت عزیزان و بزرگوارانی پیاده سازی و تنقیح گردیده است و ان شاء الله پیش از انتشار آن، در کانال های «سیدمحمد خردمند» (تلگرام و بله و ایتا) در معرض مطالعه و استفاده ی مخاطبان گرامی قرار می گیرد. در پیاده سازی و تنظیم این بخش سپاسدار سرکار خانم م. نورشاهی و جناب آقای مهندس سینا افطسی هستم. https://t.me/Kheradmand_S_M
ابن عباس از امام صادق علیه¬السلام نقل می‌کند: اِذا کانَ یَومُ القیامَة نادی مُنادٍ اَلا لِیَقُم کُلَّ مَن اسمُهُ مُحَمَّدٌ فَلیَدخُلِ الجَنَّةَ لِکَرامَةِ سَمِّیِه مُحَمَّدٍ. هنگامی که قیامت می‌شود منادی ندا می‌کند هرکس نام او نام حبیب من است برخیزد، پس وارد بهشت شود. به خاطر عزت و کرامتی که خداوند برای کسی که نام حبیبش صلی الله علیه و آله را قرار داده اند، او را وارد بهشت می‌کند. امام صادق علیه¬السلام می فرمایند: نام‌های خود را نیکو گردانید، روز قیامت به اسمائتان خوانده می‌شوید، می‌گویند‌ ای فلانی فرزند فلان برخیز و به سوی نور خود روانه شو و فلانی بپاخیز ولی نوری نداری! در اینجا ذکر شیوه نامگذاری حضرت امیرالمومنین علیه¬السلام هم خالی از لطف نیست؛ بدین گونه که از جانب خداوند لوح سبز رنگي که بر روی آن چهار سطر نوشته شده بود در آسمان آشکار گردید: خُصِّصتُما بالولد الزكي و الطاهر المنتجب الرضی إنّ اسمَهُ من شامِخ العلي عليٌّ اشتُقَّ من العلي شما به فرزند پاك و طاهر كه انتخاب شده و پسنديده ی خداست اختصاص يافته‌ايد. نام او از جانب خداوند بلند مرتبه ی علي است. نام «علي» از نام خداوند كه علي است گرفته شده است. در رابطه با ایرادی که به اسامی مانند عبدالحسین، عبدالعلی، عبدالرضا و... وارد می‌کنند باید گفت که کلمه عبد فقط به معنای عبادت خداوند متعال نیست، بلکه نوعی ابراز کوچکی کردن و خضوع است و نشان می‌دهد که مثلا من دوست دارم فرزندم عبدالحسین و فرمانبر امام حسین علیه¬السلام باشد. https://t.me/Kheradmand_S_M
نکته‌ی دوم: نام گذاری وجود مقدس امام حسین علیه¬السلام شیخ طوسی و دیگران از وجود مقدس امام رضا علیه¬السلام نقل کرده‌اند که: چون امام حسین علیه¬السلام متولد شدند، پیامبر اکرم صلی¬الله¬علیه¬و¬آله¬وسلم به اسماء بنت¬عمیس فرمودند: پسرم را بیاور! او حضرت را در جامه‌ی سفیدی می‌پیچد و خدمت پیامبر صلی¬الله¬علیه¬وآله¬وسلم می‌آورد؛ حضرت اذان را در گوش راست و اقامه را در گوش چپ ایشان می‌فرمایند. در این زمان جبرئیل نازل می‌شود و می‌گوید خدای متعال تو را سلام می‌رساند؛ - توجه داشته باشیم: سلام حق متعال بر مخلوق، هر چه هم آن مخلوق دارای مقامات باشد که بالاترین ایشان وجود مقدس خاتم النبیا محمد مصطفی صلی¬الله¬علیه¬و¬آله¬وسلم هستند خیلی مهم است. اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلاَمُ وَ مِنْكَ السَّلاَمُ وَ لَكَ السَّلاَمُ وَ إِلَيْكَ يَعُودُ السَّلاَمُ . سلام خداوند، نزول رحمت و برکاتی ویژه بر پیامبرخاتم صلی¬الله¬علیه¬و¬آله¬وسلم است. هر کدام از اسماء خداوند متعال برکات خاصی دارد و در عالم تکوین اثراتی دارد و ملائکه‌ای مأمورند نسبت به آن نام که برکاتش را پیاده کنند. اراده خداوند از طریق اسمائش در دنیا جلوه می‌کند - خدای متعال پیامبرش را سلام می‌رساند و می‌فرماید چون علی نسبت به تو به منزله‌ی هارون است نسبت به موسی پس او را به اسم پسر کوچک هارون نامگذاری کن و چون لغت تو عربی است او را «حسین» نام بگذار! در این هنگام پیامبر خاتم صلی¬الله¬علیه¬و¬آله¬وسلم گریستند و فرمودند: تو را مصیبتی عظیم در پیش است، خداوند لعنت کند کشنده ی تو را. اسماء می‌گوید حضرت به من فرمودند: این مطلب را به زهرا سلام¬الله¬علیها نگو که او را تازه به دنیا آورده؛ البته بعداً خودشان با ترتیب خاصی مطلب را به ایشان فرمودند. نام یک وسیله برای توجه دادن به شخصیت کودک است. نام فرزند را متصل، متوجه و متذکر به آن وجودی می کند که مسممّی به او یا آن حقیقت شده است. در روایات آمده است که برای بچه‌ها از بهترین نام‌ها استفاده کنید. بهترین نام‌ها نامی است که در آن نشانه‌ی بندگی و عبودیت پروردگار و یادآور فضائل و مکارم اخلاقی باشد. امام صادق علیه¬السلام فرمودند: لا يُولَدُ لَنا وَلَدٌ اِلاّ سَمَّيْناهُ مُحَمَّدا، فَاِذا مَضى سَبْعَةُ اَيّامٍ فَاِنْ شِئْنا غَيَّرْنا وَ اِلاَّ تَرَكْنا. فرزندی برای ما متولد نمی‌شود مگر این که او را «محمد» می‌نامیم؛ وقتی هفت روز گذشت اگر خواستیم نامش را تغییر می‌دهیم اگر نه همان نام بر او می‌ماند. و این به خاطر برکتی است که نام شریف حضرت خاتم الانبیا صلی الله علیه و آله برای یک نوزاد دارد. جناب شیخ حر عاملی روایتی از حضرت امیرالمومنین علیه¬السلام از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل می‌کند: اَنَّ اَوَّلَ ما یَنحَلُ أحَدُکُم وَلَدَهُ الإسمَ الحَسَن، فَلیُحسِّن أحَدَکُم اِسمَ وَلَدِهِ. اولین چیزی که یکی از شما به فرزندش می‌بخشد نام نیکوست، پس بهترین نام را برای فرزندان انتخاب کنید. نامگذاری برای خیلی افراد ساده و پیش پا افتاده به نظر می رسد ولی برای وجود مقدس اهل بیت علیهم¬السلام جایگاه مهمی دارد. محدث نوری در مستدرک الوسایل ذکر کرده است: وَ فیِ الخبر اَنَّ رَجُلاً یُؤتی فی القیامة وَ اسمُه مُحَمَّدُ، فَیَقُولُ الله لَهُ، مَا استُحییتَ اَن عَصَیتَنی وَ اَنت سَمِیُّ حَبیبی، وَ اَنَا اَستَحیی اَن اُعَذِّبُکَ وَ اَنتَ سَمِیُّ حَبیبی. فردی در قیامت آورده می‌شود و اسم او محمد است، پس خداوند به او می‌فرماید تو از این که معصیت مرا کردی حیا نکردی؛ ولی نام تو هم نام حبیب من است و من حیا می‌کنم که عذاب کنم تو را، چرا که همنام حبیب من هستی. ما این خدای مهربان را نشناختیم. حضرت امیرالمومنین علیه¬السلام در دعای کمیل این خدا را معرفی می‌کند: ما هكَذَا الظَّنُّ بِكَ وَ لا اُخْبِرْنا بِفَضْلِكَ عَنْكَ يا كَريمُ يا رَبّ. شخصی آمد خدمت حضرت صادق علیه¬السلام در حالی که محزون و اندوهگین بود. پس فرمودند: چرا غمگینی؟ گفت: صاحب دختری شدم. حضرت فرمودند: سنگینی آن روی زمین است، رزقش هم با خداست، عمرش هم از تو جداست (عمر او از عمر تو کم نمی‌کند)، چیزی هم که می‌خورد از رزق تو نیست. (پس چطور ناراحتی؟) مرد خشنود و آرام شد. سپس حضرت فرمودند: نام فرزند چیست؟ گفت: فاطمه. حضرت دست بر پیشانی گذاشتند و سه مرتبه فرمودند: آه، آه، آه. پس فرمودند: حالا که نامش را فاطمه گذاشتی مواظب باش به او اهانت نکنی، به او بد نگویی، سیلی به صورتش نزنی، او را نفرین نکنی، به او احترام بگذار.
Zendegi-Ba-Emame-Asr-228.mp3
24.37M
(73) در پیام رسان ایتا عنوان بحث: خوانش کتاب شریف مجموعه مباحثی در ارتباط با وجود مقدس امام زمان علیه السلام قطره ای از فضائل حضرت، چرایی و اهمیت دعای بر حضرت و اهتمام بر دعا جهت سلامتی و ظهور آن عزیزِ غریب جلسه ی 228 - مورخ: 1403/4/19 https://t.me/Kheradmand_S_M
Dar_mahzare_mekyal_24_1.mp3
23.81M
(74) در پیام رسان ایتا عنوان جلسه: مجموعه جلساتی - ان شاء الله - مفید و شنیدنی در خوانش کتاب . این کتاب تلخیص و بازنویسی ای هست از کتاب گرانسنگ «مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم عجل الله تعالی فرجه». تلاش شده است در این مجموعه توجه ویژه ای به نیازهای مخاطبان نوجوان و جوان صورت پذیرد. فایل های صوتی این مجموعه در آدرس زیر قابل دانلود است. http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page48.aspx این فایل بخش اول از جلسه ی 24 است که مورخ 1403/4/22 تشکیل شده است. محتوای این قسمت و در راستای افزودن تلاش و خدمت در یادگیری و نشر معارف اهل بیت علیهم السلام است. پیشهاد شنیدن این فایل را به همه ی دوستان و عزیزان، خاصه مخاطبان فرهیخته ی کانال «سیدمحمد خردمند» دارم. همچنان مانند همیشه شنوینده و خواننده ی نقدها و تحلیل های بزرگواران هستم. https://t.me/Kheradmand_S_M
Dah_daghighe_ha.pdf
420K
سرانجام او در 19 سالگی به دانشگاه نرمال رفت و سفری طولانی به دور از مزرعه را آغاز نمود! ... https://t.me/Kheradmand_S_M
- 1389 * دوشنبه – 4 بهمن 1389 – 19 صفر 1432 – 24 ژانویه 2011 • امروز جلسه ی تکمیلی برای کسانی که نتوانسته بودند در 5 جلسه ی گذشته ی مباحث بیدارباش شرکت نمایند – در دبیرستان احسان – و به مدت سه ساعت برگزار شد. • همچنین فرصت کردم مقدمه ای برای یک متن گزارش گونه در ارتباط با «مرکز مشاوره ی دبیرستان احسان» بنویسم: • در مهر ماه سال 1386 آغاز به کار نمود؛ فعالیت این مرکز بر مبنای ارائه ی مشاوره وخدمات روانشناختی به همکاران، فارغ التحصیلان، دانش آموزان و خانواده های محترم هر سه گروه تنظیم گردیده است. • مرکز مشاوره علاوه برارائه ی مشاوره های تخصصی، برنامه هائی را نیز در جهت حفظ و ارتقاء سطح عمومی سلامتِ روانِ خانواده ی بزرگ احسان در دستور کار دارد که از جمله ی این اقدامات می توان به: تولید جزوات آموزشی، برگزاری جلسات مشکل محور و مشاوره های گروهی، برگزاری کلاس های کارگاهی، برگزاری تست های روانشناختی و جلسات فردی و گروهی تحلیل تست، اشاره نمود. • همچنین کتابخانه ای ویژه جهت استفاده ی تمامی مخاطبان مرکز راه اندازی شده که مورد استفاده قرار می گیرد. • امروز – به شمسی - سالروز تولد دختر عزیزم زهراسادات خانم است؛ سه سالش تمام می شود. https://ble.ir/S_M_Kheradmand
- 1389 * شنبه - 22 آبان 1389 – 6 ذی الحجه 1431 – 13 نوامبر 2010 - مکه ی مکرمه • صبح رفتم کمک پذیرایی برای صبحانه. کار خاصی نبود ولی تجربه ی خوبی بود بعضی خانم ها منّتِ بدی می گذاشتند بر سر خدمه که شما به خاطر ما آمده اید و به برکت آمدنِ ما اینجائید پس در خدمت ما باشید!!! نحوه ی نگاهشان جالب بود! برخی آن ها هم که کار می کردند بعضاً نگران که این مردم گوجه های خراب ببرند ستاد و بگویند این ها را جلوی ما گذاشته اند و بعد توبیخ شویم!!! • عصر زنگ زدم به آقای عمادی و از او خواستم برخی از اساتید قدیمم را هم برای روز عید سعید غدیر دعوت کنند. زحمتش می شود اما چاره ای نیست، گمان می کنم در شرایط فعلی ایشان مناسب ترین فرد برای این دعوت هستند. • حاج آقا محسنی هنجنی (پدر) از همسفری ها، از نطنز می گویند و آقا علی عباس و شفا گرفتن چشم برادرشان در همان شب اول توسل مادرشان به این امام زاده ی مجرب و محترم. • از این که هَنجَنی ها غیرخودشان را تحویل نمی گیرند و باید آشنا داشته باشی و الا اگر بیایی «هنجن» جائی برای خواب نیست هم گفتند! می گویند: حدود 70 خانوار در خود هنجن ساکنند و حدود 170 خانوار در نقاط مختلف کشور! آمار کل مهندسان و دکترهایش را هم دادند! ... دو تا شش تا دِه، پشت کوه کرکس است که هرکدام زبان خودش را دارد و هنجن یکی از آنهاست، ولی به هم که می رسند فارسی صحبت می کنند، زبان اهل هنجن زبان زرتشتی است!! • شب شده و دلهره دارم؛ فرداشب این موقع عرفاتیم!! یا الله کمکم کن. یا صاحب الزمان، یاریم کن آقاجان! http://sm-kheradmand.com